HGM744/2007
ID intern unic:  324445
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 744
din  29.06.2007
pentru aprobarea Regulamentului cu privire la activitatea
misiunilor diplomatice ale Republicii Moldova
Publicat : 06.07.2007 în Monitorul Oficial Nr. 94-97     art Nr : 777
    MODIFICAT
    HG539 din 07.07.14, MO185-199/18.07.14 art.589
   
HG859 din 01.11.13, MO252-257/08.11.13 art.965
    HG341 din 03.05.10, MO70-71/11.05.10 art.418

    În conformitate cu prevederile art.6 alin.(1) al Legii nr.761-XV din 27 decembrie 2001 cu privire la serviciul diplomatic (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.20, art.80), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    Se aprobă Regulamentul cu privire la activitatea misiunilor diplomatice ale Republicii Moldova (se anexează).

    PRIM-MINISTRU                                                                    Vasile TARLEV

    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru, ministrul afacerilor externe
    şi integrării europene                                                                 Andrei Stratan
    Ministrul justiţiei                                                                        Vitalie Pîrlog
    Ministrul finanţelor                                                                     Mihail Pop

    Nr. 744. Chişinău, 29 iunie 2007.

Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr. 744
din 29 iunie 2007
REGULAMENTUL
cu privire la activitatea misiunilor diplomatice ale Republicii Moldova
I. Dispoziţii generale
    1. Prezentul Regulament stabileşte sarcinile de bază, structura şi organizarea funcţionării misiunii diplomatice a Republicii Moldova.
    2. Misiunea diplomatică, inclusiv reprezentanţa permanentă a Republicii Moldova de pe lîngă o organizaţie internaţională (în continuare - misiune), ca parte componentă a sistemului unic al instituţiilor serviciului diplomatic al Republicii Moldova, este o structură subordonată Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene (în continuare - Minister), abilitată să promoveze politica externă şi raporturile cu statele lumii şi organizaţiile internaţionale, în general, şi a relaţiilor economice, comerciale, cultural-umanitare şi ştiinţifice, în particular.
    [Pct.2 modificat prin HG539 din 07.07.14, MO185-199/18.07.14 art.589]
    3. Misiunea beneficiază de dreptul de persoană juridică, are deschise conturi trezoreriale la Trezoreria de Stat a Ministerului Finanţelor, dispune de conturi curente bancare, deschise în una din instituţiile bancar-financiare din statul de acreditare, în valuta statului de acreditare, în euro sau în dolari SUA.
    [Pct.3 modificat prin HG341 din 03.05.10, MO70-71/11.05.10 art.418]
    4. Misiunea dispune de ştampilă cu Stema de Stat şi denumirea acesteia în limba de stat şi în limba statului de acreditare, confecţionată în conformitate cu legislaţia în vigoare a Republicii Moldova.
    [Pct.4 modificat prin HG539 din 07.07.14, MO185-199/18.07.14 art.589]
    5. La sediul misiunii şi la sediul reşedinţei şefului misiunii se arborează Drapelul de Stat al Republicii Moldova. Imaginea color a Stemei de Stat a Republicii Moldova se plasează în mod obligatoriu pe sediile misiunilor diplomatice şi ale oficiilor consulare ale Republicii Moldova, pe sediile reprezentanţelor permanente, precum şi în saloanele navelor sub pavilionul Republicii Moldova. Totodată, pe faţada sediilor misiunilor diplomatice şi ale oficiilor consulare ale Republicii Moldova se instalează un panou (firmă) cu inscripţia „Ambasada/Reprezentanţa permanentă a Republicii Moldova în/pe lîngă ... (denumirea statului/organizaţiei de acreditare)”, în limba de stat a Republicii Moldova şi în limba statului de acreditare/una dintre limbile oficiale ale organizaţiei de acreditare. Simbolica de Stat a Republicii Moldova se utilizează în limitele practicii protocolare ale statului de acreditare.
    [Pct.5 modificat prin HG859 din 01.11.13, MO252-257/08.11.13 art.965]
II. Sarcinile de bază ale misiunii
    6. Misiunea îndeplineşte următoarele sarcini de bază:
    a) reprezintă Republica Moldova în relaţiile cu statul de acreditare, statele de acreditare prin cumul sau organizaţiile internaţionale pe lîngă care este acreditată;
    [Pct.6 lit.a) modificată prin HG539 din 07.07.14, MO185-199/18.07.14 art.589]
    b) reprezintă şi apără interesele naţionale ale Republicii Moldova, în baza principiilor de consolidare a securităţii statului, suveranităţii şi integrităţii sale teritoriale, contribuie activ la realizarea priorităţilor politicii externe a Republicii Moldova;
    c) protejează drepturile şi interesele cetăţenilor Republicii Moldova (persoanelor fizice şi juridice) în statul de acreditare, precum şi, în limitele admise de normele şi principiile dreptului internaţional, tratatelor bilaterale încheiate cu statul de acreditare, le acordă asistenţa necesară potrivit practicii internaţionale şi legislaţiei statului de acreditare;
    d) analizează starea raporturilor Republicii Moldova cu statul de acreditare, pregătind, în consecinţă, materiale analitice, propuneri pentru Minister vizînd dezvoltarea în continuare a relaţiilor bilaterale în domeniul politic, comercial-economic, socio-uman, tehnico-ştiinţific, precum şi în alte domenii de interes reciproc, contribuind permanent la extinderea acestora;
    e) promovează relaţiile multilaterale politice, economice, comerciale, culturale, ştiinţifice ale Republicii Moldova în cadrul organizaţiilor internaţionale, pe lîngă care este acreditată. Contribuie la consolidarea securităţii internaţionale, promovarea păcii, bunei înţelegeri între popoare şi a dezvoltării durabile;
    f) informează autorităţile, organizaţiile şi opinia publică din statul de acreditare despre politica internă şi externă a Republicii Moldova. Promovează sistematic, prin diverse acţiuni, imaginea favorabilă a Republicii Moldova în statul de acreditare;
    g) prin mijloace legale, acumulează materiale informative despre politica internă şi externă a statului de acreditare, despre poziţia acestui stat în sistemul relaţiilor internaţionale, precum şi despre activitatea altor state, uniuni şi organizaţii internaţionale din regiune, unde este situat statul de acreditare;
    h) informează sistematic, prin intermediul Ministerului, Parlamentul, Preşedintele Republicii Moldova, Guvernul, alte organe şi instituţii abilitate din ţara noastră despre dinamica politicii interne şi externe a statului de acreditare;
    i) menţine relaţii de colaborare cu organele puterii de stat ale statului de acreditare, în particular, cu instituţiile de promovare a politicii externe, alte structuri de stat, organizaţiile neguvernamentale, cu cercurile ştiinţifice, culturale şi de afaceri, cu reprezentanţii mass-media, cu corpul diplomatic acreditat în statul de reşedinţă;
    j) apără şi promovează interesele economice ale Republicii Moldova; întreprinde acţiuni eficiente de atragere a investiţiilor în Republica Moldova, contribuie la promovarea exportului mărfurilor autohtone pe pieţele din statul de acreditare şi la dezvoltarea reciproc avantajoasă a relaţiilor comercial-economice şi financiare dintre Republica Moldova şi statul de acreditare;
    k) înaintează propuneri privind necesitatea încheierii, suspendării sau denunţării tratatelor bilaterale între Republica Moldova şi statul de acreditare, contribuie la pregătirea şi semnarea tratatelor. Efectuează controlul asupra realizării tratatelor bilaterale semnate între Republica Moldova şi statul de acreditare, precum şi a tratatelor multilaterale la care Republica Moldova este parte;
    l) participă la pregătirea şi realizarea vizitelor interstatale la nivel înalt, precum şi ale delegaţiilor oficiale şi de afaceri din Republica Moldova şi statul de acreditare;
    m) acordă sprijin şi coordonează, în modul stabilit, activitatea reprezentanţelor organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice şi ale întreprinderilor de stat moldoveneşti, precum şi activitatea delegaţiilor şi misiunilor ad-hoc ale Republicii Moldova, care se află în statul de acreditare. Reprezentanţele menţionate, delegaţiile şi misiunile ad-hoc coordonează activitatea lor cu misiunea şi, în modul stabilit, informează misiunea despre activităţile respective;
    n) în limitele admise de legislaţia statului de acreditare, exercită pe teritoriul acestuia funcţii consulare prevăzute de normele de drept internaţional şi de legislaţia Republicii Moldova, încurajează stabilirea şi dezvoltarea relaţiilor cu concetăţenii noştri aflaţi permanent sau temporar pe teritoriul statului de acreditare;
    o) în modul stabilit, organizează şi coordonează acţiunile de protecţie a cetăţenilor moldoveni aflaţi în statul de acreditare, în cazul unor situaţii excepţionale;
    p) prin metode şi mijloace diplomatice, exercită şi alte funcţii, în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova, legislaţia statului de acreditare, normele dreptului internaţional.
III. Structura şi organizarea funcţionării misiunii
    7. Structura şi efectivul limită de personal ale misiunii se aprobă prin hotărîre de Guvern.
    8. Misiunea este constituită din şeful misiunii, membrii personalului diplomatic şi consular, administrativ-tehnic şi de serviciu, în conformitate cu statele de personal aprobate.
    9. Personalul diplomatic şi consular al misiunii, în funcţie de statele de personal aprobate, este format din: şeful misiunii, ministru consilier, consilier, secretar I, consul, secretar II, viceconsul, secretar III, ataşat, agent consular.
    [Pct.9 modificat prin HG539 din 07.07.14, MO185-199/18.07.14 art.589]
    10. Membri ai personalului administrativ-tehnic şi de serviciu, în funcţie de statele de personal aprobate şi angajarea acestora în serviciul tehnico-administrativ sînt: directorul administrativ, colaboratorii cancelariei, serviciului de evidenţă contabilă, administratorul-şofer, şoferul.
    11. Desemnarea, rechemarea sau destituirea din funcţie a membrilor personalului diplomatic, consular şi administrativ-tehnic se înfăptuieşte în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    [Pct.11 modificat prin HG539 din 07.07.14, MO185-199/18.07.14 art.589]
    12. Activitatea misiunii se organizează în baza planurilor anuale, întocmite de misiune şi aprobate de către Minister, conform cerinţelor actelor normative.
    13. Misiunea îşi desfăşoară activitatea în următoarele direcţii de bază: politică externă, politică internă, relaţii bilaterale, activitate economică, tehnică şi ştiinţifică, mass-media şi cultură, consulară.
    14. În activitatea sa misiunea urmăreşte şi execută instrucţiunile Ministerului.
    15. Fiecare membru al personalului misiunii va avea un sector de răspundere, stabilit în fişele postului (obligaţiunile funcţionale) de către şeful misiunii, ţinînd cont de funcţia, gradul de calificare, experienţa diplomatică etc.
    16. La intrarea în funcţie, fiecare colaborator semnează fişa postului.
    17. Funcţiile consulare sînt exercitate de un diplomat de carieră.
    18. Membrii personalului diplomatic, consular şi administrativ-tehnic şi de serviciu, angajaţi în misiune, precum şi membrii familiilor lor, urmează să respecte legile şi regulile administrative, să se abţină de la orice acţiuni, care pot fi interpretate ca amestec în treburile interne ale statului de acreditare sau drept ofensă tradiţiilor şi obiceiurilor acestuia.
    [Pct.18 modificat prin HG539 din 07.07.14, MO185-199/18.07.14 art.589]
    19. Personalul misiunii este obligat să execute ordinile şi indicaţiile de serviciu ale şefului misiunii, iar în lipsa acestuia - ale Însărcinatului cu afaceri ad-interim.
    20. Drepturile şi obligaţiile membrilor personalului misiunii sînt stabilite de legislaţia în vigoare, precum şi actele normative internaţionale.
IV. Atribuţiile de bază ale şefului misiunii
    21. Misiunea este condusă de şeful acesteia, numit şi rechemat din funcţie în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
    22. Şeful misiunii, concomitent, poate fi acreditat prin cumul în mai multe state pentru exercitarea funcţiilor corespunzătoare, şi îşi începe îndeplinirea obligaţiunilor oficiale în conformitate cu uzanţele statului de acreditare.
    23. Şeful misiunii dirijează şi poartă răspundere pentru activitatea instituţiei pe care o conduce, distribuie obligaţiunile funcţionale ale colaboratorilor acesteia, stabileşte regimul de lucru intern.
    24. Şeful misiunii este abilitat să facă propuneri către conducerea Ministerului, sau, după caz, către Comisia de atestare şi calificare a Ministerului privind numirea, avansarea în funcţie, rechemarea sau acordarea rangului diplomatic membrilor personalului diplomatic şi consular. Şeful misiunii este abilitat să facă propunerile respective şi în privinţa numirii şi rechemării personalului administrativ-tehnic şi de serviciu al misiunii.
    [Pct.24 modificat prin HG539 din 07.07.14, MO185-199/18.07.14 art.589]
    25. Organizarea securităţii misiunii, a personalului acesteia şi a membrilor familiilor lor, organizarea protecţiei secretelor de stat, interacţiunea subdiviziunilor misiunii ţine, în exclusivitate, de competenţele de serviciu ale şefului misiunii sau ale unui colaborator numit din rîndul personalului instituţiei în cauză, cu funcţie şi rang diplomatic superior.
    [Pct.25 modificat prin HG539 din 07.07.14, MO185-199/18.07.14 art.589]
    26. Şeful misiunii poartă responsabilitate personală pentru utilizarea conform destinaţiei a mijloacelor financiare puse la dispoziţia misiunii.
    27. Conducătorii reprezentanţelor menţionate la punctul 6 litera m), care se află în statul de acreditare, precum şi funcţionarii acestora, sînt obligaţi să execute dispoziţiile şefului misiunii, să-i acorde ajutorul şi susţinerea plenară, în scopul realizării sarcinilor puse în seama lui.
    28. Cu aprobarea Ministerului, şeful misiunii este în drept să sisteze sau să contramandeze prin decizia sa acţiunile întreprinse de reprezentanţele menţionate la punctul 6 litera m), care se află în statul de acreditare, dacă aceste acţiuni, în viziunea lui, nu corespund intereselor de stat ale Republicii Moldova, sau sînt în stare să le lezeze în mod direct sau indirect. Divergenţele apărute în asemenea cazuri, dacă nu sînt soluţionate pe loc, sînt comunicate de către şeful misiunii Ministerului.
    29. În perioada de lipsă temporară a şefului misiunii în statul de acreditare, funcţiile acestuia sînt exercitate de către Însărcinatul cu afaceri ad-interim, numit prin ordin de către şeful misiunii, din rîndul personalului diplomatic cu funcţie şi rang diplomatic superior. În cazul rechemării definitive a şefului misiunii, sau în alte cazuri. Însărcinatul cu afaceri ad-interim în statul respectiv este numit prin ordinul ministrului afacerilor externe şi integrării europene.
    [Pct.29 modificat prin HG539 din 07.07.14, MO185-199/18.07.14 art.589]
V. Dispoziţii finale
    30. Misiunea prezintă Ministerului raportul anual privind activitatea sa, inclusiv raportul financiar trimestrial.
    31. Asigurarea financiară a misiunii, precum şi gestionarea mijloacelor financiare şi responsabilitatea pentru executarea devizului de cheltuieli aprobat misiunii, se efectuează în modul stabilit de legislaţia în vigoare.
    32. Prezentul Regulament se extinde asupra cazurilor de activitate a misiunii şi în statele de acreditare prin cumul.
    33. Prezentul Regulament se aplică oficiilor consulare ale Republicii Moldova în cazurile neprevăzute de Statutul Consular, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.368 din 28 martie 2002 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.50-52, art.484) .