HKK32/2007
ID intern unic:  324856
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA DE CONTURI
HOTĂRÎRE Nr. 32
din  25.05.2007
privind raportul asupra gestionării patrimoniului de stat de către
Î.S. „Moldaeroservice” şi Î.S. „Aeroportul Internaţional Mărculeşti”
pe perioada anilor 2005-2006
Publicat : 10.08.2007 în Monitorul Oficial Nr. 117-126     art Nr : 25
    Curtea de Conturi, în prezenţa şefului Direcţiei economico-financiare a Ministerului Apărării al Republicii Moldova dl V.Bucatari, vicedirectorului general al  Administraţiei de Stat a Aviaţiei Civile dl E.Dvornic, directorului Î.S. „Moldaeroservice” dl V.Povonschi, administratorului Î.S. „Aeroportul Internaţional Mărculeşti” dl S.Ciobanu, contabilului-şef al Î.S. „Moldaeroservice” dna A.Taşciuc şi şefului serviciului juridic al Î.S. „Aeroportul Internaţional Mărculeşti” dl B.Muntean, călăuzindu-se de art.27 alin.(4) din Legea nr.312-XIII din 08.12.1994 „Privind Curtea de Conturi”1 (cu modificările şi completările ulterioare), a examinat raportul asupra rezultatelor controlului gestionării patrimoniului de stat de către Î.S. „Moldaeroservice” şi Î.S. „Aeroportul Internaţional Mărculeşti” pe perioada anilor 2005-2006, efectuat conform Programului activităţii de control (audit) a Curţii de Conturi pentru anul 2007.
    __________________________________________
    1Republicată în ediţia specială a M.O. din 09.12.2005.


    Controlului au fost supuse:
    - Î.S. „Moldaeroservice” (cod fiscal 1003602004156; cer­tificat de înregistrare MD 0017279 din 04.02.2005), fon­dată în baza Ordinului Administraţiei de Stat a Aviaţiei Civile a Republicii Moldova (în continuare - ASAC) nr.125 din 14.12.1995, cu capitalul social de stat de 24,8 mil.lei (în con­formitate cu datele din extrasul din  Registrul de stat al în­tre­prinderilor şi organizaţiilor nr.841 din 18.07.2005). În pe­rioada supusă controlului, responsabili de activitatea eco­no­mico-financiară a întreprinderii au fost: directorul Î.S. „Molda­eroservice” dl V.Povonschi şi contabilul-şef dna A.Taşciuc.
    - Î.S. „Aeroportul Internaţional Mărculeşti” (cod fiscal 1004607000530), creată în baza Hotărîrii Guvernului nr.444 din 11.04.2002 „Privind reorganizarea aerodromului militar Mărculeşti în aeroport de dispunere comună a aviaţiei militare şi civile”2 şi Ordinului ministrului apărării al Republicii Moldova nr.18 din 29.01.2004 „Cu privire la fondarea întreprinderii de Stat „Aeroportul Internaţional Mărculeşti”, cu capitalul social de stat de 12,0 mil.lei (conform rapoartelor financiare ale întreprinderii). În perioada supusă controlului, responsabili de activitatea economico-financiară a întreprinderii au fost: administratorul dl S.Ciobanu, iar în calitate de contabili-şefi – dnii V.Ilaşciuc şi A.Patraşcu.
________________________
2 M.O., 2002, nr.53, art.532.

    Scopul controlului a fost verificarea legalităţii gestionării patrimoniului de stat la Î.S. „Moldaeroservice” şi Î.S. „Aeroportul Internaţional Mărculeşti” (asigurarea integrităţii patrimoniului de stat; legalitatea înregistrării, înstrăinării şi transmiterii în arendă a patrimoniului de stat; respectarea condiţiilor contractuale; legalitatea achiziţionării şi realizării materialelor şi serviciilor), precum şi analiza activităţii economico-financiare a întreprinderilor.
    În cadrul controlului efectuat la faţa locului, probele au fost acumulate prin analiza rapoartelor financiare, verificarea selectivă a documentelor primare şi registrelor contabile, examinarea contractelor încheiate, verificarea ordinelor, proceselor-verbale ale organelor de conducere, actelor altor organe de control, studierea explicaţiilor persoanelor cu funcţii de răspundere ale entităţilor controlate.
    Examinînd rezultatele controlului, audiind raportul prezentat şi explicaţiile persoanelor cu funcţii de răspundere prezente în şedinţă, Curtea de Conturi 
a constatat:
I. Constatări generale
    a) Î.S. „Moldaeroservice”:
    Conform rapoartelor financiare ale Î.S. „Moldaero­ser­vice” pe anii 2005-2006 (9 luni), la 01.01.2006 şi 01.10.2007, activele întreprinderii au con­stituit 32,1 mil.lei şi, respectiv, 35,0 mil.lei, majorîndu-se cu 2,9 mil.lei din con­tul creşterii activelor curente. Compo­nentele de bază ale activelor au fost mijloacele fixe în cuantum de 92,5% şi, respectiv, 84,5%, precum şi creanţele pe termen scurt cu cota de 4,0% şi, respectiv, 7,7 %.
    Rezultatele financiare ale Î.S. „Moldaeroservice”, înregistrate la 01.01.2005, 01.01.2006 şi 01.10.2006, se prezintă astfel:

(mii lei)
Indicatorii
La 01.01.2005
La 01.01.2006
La
01.10.2006

Venituri din vînzări

2627,4
6644,0
6831,5

Profitul din activitatea operaţională

243,7
585,3
2388,6

Rezultatul din activitatea de investiţii (+ profit; - pierdere)

- 86,4
- 126,4
+ 394,3

Rezultatul din activitatea financiară (+ profit; - pierdere)

+ 5,0
- 7,9
+ 39,1

Profit net

74,4
421,1
2822,0

Sursă: Rapoartele financiare ale întreprinderii pe anii 2005-2006 (9 luni)


    De menţionat că în perioada anilor 2005-2006 (9 luni), în urma exploatării aeroportului Leadoveni, care corespunde condiţiilor Organizaţiei Internaţionale a Aviaţiei Civile (ICAO), Î.S. „Moldaeroservice” a  realizat venituri în sumă de 22,0 mii lei şi, respectiv, de 99,0 mii lei, deservindu-se doar unele curse „cearter”. Totodată, cheltuielile pentru deservirea acestui aeroport au constituit în anul 2005 - 116,4 mii lei, iar în anul 2006 (9 luni) - 365,5 mii lei.
    Utilizînd în scopul estimării potenţialului economico-financiar al Î.S. „Moldaeroservice” Sistemul indicatorilor rezultativi de bază pentru analiza expresă şi estimarea potenţialului economico-financiar al întreprinderii, recomandat de către Academia de Studii Economice a Republicii Moldova, s-a constatat că în perioada supusă controlului indicatorii rezultativi de bază ce caracterizează potenţialul economico-financiar al întreprinderii au avut o tendinţă de creştere, majoritatea fiind la un nivel mai mare decît limitele minime prevăzute în Sistem. Concomitent, unii indicatori, cum sînt: rentabilitatea activelor, rentabilitatea economică şi rentabilitatea financiară au fost mai mici decît nivelul recomandat. Astfel, în anul 2005, rentabilitatea activelor a constituit 1,4%, iar în anul 2006 (9 luni) - 8%, pe cînd aceasta urma să constituie minimum 10%. Pentru asigurarea unei activităţi de producţie normale şi prospere, rentabilitatea economică nu trebuie să fie mai mică de 20%, iar rentabilitatea financiară - de 15%, însă aceşti indicatori, în anul 2005, au fost la nivel de 1,4% şi, respectiv, 1,3%, iar în anul 2006 (9 luni) – la nivel de cîte 8%.
    Cele menţionate denotă că activele angajate în activitatea întreprinderii (indiferent de sursele lor de provenienţă), mijloacele materiale şi financiare ale întreprinderii, precum şi capitalul propriu sînt utilizate la un nivel scăzut.
    b) Î.S. „Aeroportul Internaţional Mărculeşti”:
    Potrivit rapoartelor financiare ale Î.S. „Aeroportul Internaţional Mărculeşti” pe anii 2005-2006, la 01.01.2006 şi 01.01.2007, activele întreprinderii au constituit 39,3 mil.lei şi, respectiv, 43,6 mil.lei, majorîndu-se cu 4,3 mil.lei din contul creşterii activelor pe termen lung şi curente. Componentele de bază ale activelor au fost mijloacele fixe în cuantum de 85,0% şi, respectiv, 80,0%, precum şi creanţele pe termen scurt cu cota de 7,9%  şi, respectiv, 11,9 %.
    Rezultatele financiare ale Î.S. „Aeroportul Internaţional Mărculeşti”, înregistrate la 01.01.2005, 01.01.2006 şi 01.01.2007, au fost următoarele:
(mii lei)
Indicatorii
La 01.01.2005
La 01.01.2006
La 01.01.2007

Venituri din vînzări

4609,2
16523,0
16774,7

Rezultatul din activitatea operaţională (+ profit; - pierdere)

- 814,9
+ 1131,2
- 65,5

Rezultatul din activitatea de investiţii (+ profit; - pierdere)

-
+ 324,5
- 4,1

Rezultatul din activitatea financiară (+ profit; - pierdere)

- 168,6
+ 1487,1
+ 2339,7

Profit net (pierdere netă)

(1165,6)
2164,8
2687,8

Sursă Rapoartele financiare ale întreprinderii pe anii 2005-2006


      Cu toate că atît în anul 2005, cît şi în anul 2006 activitatea economico-financiară a Î.S. „Aeroportul Internaţional Mărculeşti” s-a soldat cu profit, un şir de indicatori de bază ce caracterizează rezultatele financiare şi rentabilitatea sînt la un nivel cu mult mai mic decît limitele minime recomandate. Astfel, rentabilitatea vînzărilor în anul 2005 a constituit 11,1%, iar în anul 2006 – 17,3%, pe cînd mărimea acestui indice, conform Sistemului indicatorilor rezultativi de bază recomandat pentru analiza expresă şi estimarea potenţialului economico-financiar al întreprinderii, trebuie să fie nu mai mică de 20,0%. Rentabilitatea activelor nu trebuie să fie mai mică de 10,0%, pe cînd în anul 2005 aceasta a constituit 7,5%, iar în anul 2006 – 5,2%, avînd o tendinţă de scădere. Sub nivelul normativului minim a fost şi rentabilitatea economică (normativul minim – 20,0%; în anul 2005 a constituit – 8,1%, iar în anul 2006 – 6,6%), rentabilitatea financiară (normativul minim - 15,0%; în anul 2005 a constituit 6,7%, în anul 2006 – 8,0%), rata lichidităţii absolute (mărimea unitară între 0,20 – 0,25; în anul 2005 a constituit 0,04, în anul 2006 – 0,01), rata lichidităţii intermediare (mărimea unitară între 0,7 - 1,0; în anul 2005 a constituit  1,4, micşorîndu-se în anul 2006 pînă la 0,66), rata lichidităţii totale sau de acoperire a bilanţului contabil (mărimea unitară între 2,0 - 2,5; în anul 2005 a constituit 1,9, iar în anul 2006 – 1,2), rata recuperării activelor (mărimea supraunitară; în anul 2005 şi în anul 2006 a constituit 0,4).
    Cele constatate denotă că capacitatea Î.S. „Aeroportul Internaţional Mărculeşti” de a obţine profit din activitatea de desfacere este sub nivelul minim admisibil. Activele angajate în activitatea întreprinderii (indiferent de sursele lor de provenienţă) sînt utilizate la un nivel scăzut. Sînt folosite la un nivel scăzut şi mijloacele materiale şi financiare ale întreprinderii, capitalul propriu. Nu sînt la nivelul recomandat capacitatea de onorare a obligaţiilor curente, de achitare a datoriilor pe termen scurt (fără a fi obligată să vîndă stocurile de mărfuri şi materiale), posibilitatea de a transforma într-un termen scurt activele curente în lichidităţi necesare pentru a satisface obligaţiile de plată exigibile, gradul de rotaţie a tuturor activelor de care dispune întreprinderea.
II. Gestionarea patrimoniului de stat
    Nerespectarea reglementărilor legale ce ţin de domeniul patrimoniului de stat de către conducerea Î.S. „Moldaeroservice” şi a Î.S. „Aeroportul Internaţional Mărculeşti” a condiţionat gestionarea ineficientă a patrimoniului de stat, ce se exprimă prin:
    - încălcarea modului de înregistrare, înstrăinare şi transmitere în arendă a patrimoniului statului, precum şi prin diminuarea plăţilor pentru arendă;
    - nerespectarea termenelor de export temporar al bunurilor materiale – proprietate a statului, precum şi a modului de returnare a proprietăţii statului în republică;
    - utilizarea ineficientă a mijloacelor fixe şi neasigurarea evidenţei conforme a acestora;
    - încălcarea prevederilor legale referitor la repatrierea mijloacelor financiare;
    - nerespectarea legislaţiei privind modul de fuziune cu alte întreprinderi.
    1. În anul 2005, Î.S. „Moldaeroservice”, din cele 40 de aeronave (proprietate a statului aflată în gestiunea întreprinderii), înregistrate în Registrul aerian al Republicii Moldova, a utilizat pentru prestarea serviciilor 14 aeronave (7 – pe teritoriul republicii şi 7 – peste hotare), sau la nivel de 35%, iar în anul 2006 – 13 aeronave (5 – pe teritoriul republicii şi 8 – peste hotare), sau la nivel de 32,5%.
    Pe parcursul anilor 2005-2006, Î.S. „Aeroportul Internaţional Mărculeşti”, din 8 aeronave – proprietate a statului aflată în gestiunea întreprinderii, a utilizat în baza a 6 contracte de arendă, încheiate cu 4 firme comerciale – nerezidenţi ai Republicii Moldova, 5 aeronave, sau a asigurat exploatarea aeronavelor din gestiune la nivel de 62,5%.
    2. Conform condiţiilor contractelor de arendă, încheiate de Î.S. „Aeroportul Internaţional Mărculeşti” în anii 2005-2006, plata pentru o oră de zbor a constituit: pentru elicoptere - de la 450 dolari SUA pînă la 600 dolari SUA, sau plata garantată pentru o lună - de la 22,5 mii dolari SUA pînă la 30,0 mii dolari SUA; pentru avioane – de la 200 dolari SUA pînă la 500 dolari SUA, sau plata garantată pentru o lună - de la 12,0 mii dolari SUA pînă la 32,5 mii dolari SUA, întreprinderea încasînd plăţi pentru servicii în sumă totală de 1678,2 mii dolari SUA. Totodată, reieşind din explicaţiile conducerii întreprinderii, tarifele pentru serviciile aeriene contractate au fost stabilite ţinînd cont de condiţiile cererii şi ofertei pe piaţa mondială, însă controlului n-au fost prezentate calcule privind argumentarea tarifelor sau alte documente confirmative.
    Î.S. „Moldaeroservice”, potrivit contractelor încheiate cu beneficiarii străini, a transmis în arendă aeronave, întreprinderea asumîndu-şi responsabilitatea pentru deservirea lor din cont propriu (prelungirea termenelor de exploatare a aeronavelor, motoarelor şi altor agregate; asigurarea cu piese de schimb şi transportarea acestora la locul aflării aeronavelor), acţiuni care conform prevederilor legale nu corespund relaţiilor de arendă.
    Atît Î.S. „Aeroportul Internaţional Mărculeşti”, cît şi Î.S. „Moldaeroservice” n-au dispus de calcule privind cheltuielile prognozate la transmiterea aeronavelor în arendă, cu includerea rentabilităţii, a cheltuielilor reale şi veniturilor obţinute, ca rezultat nefiind posibilă analiza eficienţei contractelor de arendă a aeronavelor.
    3. Din anul 1999 pînă în prezent, Î.S. „Moldaeroservice” n-a asigurat returnarea pe teritoriul ţării a proprietăţii de stat (3 elicoptere şi 11 motoare aeriene), cu valoarea de intrare (iniţială) în sumă de 1175,3 mii lei, care conform contractului nr.99 din 26.07.1999 au fost exportate temporar în Egipt. Totodată, conducerea întreprinderii n-a respectat şi termenele de export temporar, stabilite de organul vamal, care au expirat la 30.06.2005, prin ce s-au încălcat prevederile art.41 din Codul vamal, adoptat prin Legea nr.1149-XIV din 20.07.20003 (cu modificările ulterioare). Cu toate că firma din Egipt, care a exploatat elicopterele, nu şi-a onorat pe deplin obligaţiile contractuale, conducerea întreprinderii, contrar prevederilor art.3 alin.(3) din Legea nr.1466-XIII din 29.01.1998 „Cu privire la reglementarea repatrierii de mijloace băneşti, mărfuri şi servicii provenite din tranzacţiile economice externe”4 (cu modificările şi completările ulterioare; în continuare - Legea nr.1466-XIII)”, n-a întreprins măsurile de rigoare în vederea repatrierii mijloacelor băneşti în sumă de 32,3 mii dolari SUA (449,8 mii lei).
    _________________________
    3 M.O., 2000, nr.160-162, art.1201.
    4M.O., 1998, nr.28-29, art.203.

    Analogic, Î.S. „Moldaeroservice” n-a repatriat în termenele legale mijloace băneşti în sumă de 142,2 mii lei, în urma serviciilor aeriene prestate unei firme comerciale din România.
    4. Cu toate că au fost întreprinse unele acţiuni în vederea stabilirii situaţiei reale referitor la proprietatea statului aflată peste hotarele ţării, pînă în prezent atît ASAC, cît şi conducerea Î.S. „Moldaeroservice” n-au soluţionat chestiunea privind 38 de motoare pentru aeronave, înregistrate la balanţa întreprinderii cu valoarea de intrare (iniţială) în sumă de 961,4 mii lei, care au fost expediate pentru reparaţie la uzinele de reparaţie din Polonia, Ucraina şi Kazahstan în perioada anilor 1985-1992.
    5. În baza deciziei consiliului administrativ al Î.S. „Moldaeroservice” şi cu acordul Administraţiei de Stat a Aviaţiei Civile, întreprinderea a realizat firmei S.R.L. „Agriniada Grup” o parte din clădirea amplasată pe str. Ştefan cel Mare 6/2, mun. Bălţi, cu suprafaţa de 472,3 m2, cu toate că de la transmiterea în arendă a acestui imobil, în perioada anului 2004 – trimestrul I al anului 2005, întreprinderea a realizat venituri de 186,1 mii lei şi, respectiv, 50,5 mii lei. Comercializarea clădirii s-a efectuat prin negocieri directe la preţul de 383,0 mii lei, fiind estimată de către filiala Bălţi a Camerei de Comerţ şi Industrie la valoarea de piaţă în sumă de 238,2 mii lei. Totodată, conform estimărilor ulterioare efectuate de Institutul Republican de Expertiză Judiciară şi Criminalistică, valoarea imobilului înstrăinat constituie 922,4 mii lei, iar potrivit datelor expertizei efectuate în anul 2006 de Agenţia de Imobil şi Consulting „Naxin” S.R.L. – 984,0 mii lei, sau cu 603,2 mii lei şi, respectiv, 664,8 mii lei mai mult decît preţul de realizare.
    6. Contrar prevederilor art.3 alin.(4) din Legea nr.146-XIII din 16.06.1994 „Cu privire la întreprinderea de stat”5 (cu modificările şi completările ulterioare), în lipsa autorizaţiei ASAC, în anul 2006, Î.S. „Moldaeroservice” a transmis în arendă firmei S.R.L. „Olvaria-Plus” (c/f 1004602010293) încăperi cu suprafaţa totală de 86,8 m2 (contractul nr.5/06 din 01.06.2006).
În perioada supusă controlului, ca rezultat al diminuării plăţilor pentru arendă, întreprinderea a ratat venituri de la transmiterea în arenda a patrimoniului către 4 agenţi economici în sumă totală de 10,9 mii lei.
    7. La întreprinderile supuse controlului nu corespunde cerinţelor evidenţa patrimoniului de stat. Astfel, pînă în prezent la balanţa Î.S. „Moldaeroservice” este înregistrată pista de decolare şi aterizare a fostului aeroport Soroca cu valoarea de intrare (iniţială) în mărime de 97,5 mii lei, cu toate că, conform pct.1 alin.1) din Hotărîrea Guvernului nr.3 din 04.01.1991 „Cu privire la repartizarea şi folosirea pămîntului”6 (cu modificările ulterioare), suprafeţele de teren ale fostului aeroport au fost repartizate fostului colhoz “Avangard” (comuna Cosăuţi), pentru utilizare în scopuri agricole. Casarea bunurilor fostului aeroport Soroca, inclusiv a pistei de decolare şi aterizare, a fost autorizată de către ASAC (scrisoarea nr.1287 din 25.08.2000) şi Departamentul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat (scrisoarea nr.08-05-5606 din 26.12.2000), cu excepţia unui depozit cu valoarea de intrare (iniţială) în sumă de 3,2 mii lei, care urma a fi transmis Serviciului „Hidrometeo”. Cu toate acestea, casarea pistei şi transmiterea depozitului nu s-au executat.
    Din lipsa controlului corespunzător din partea Ministerului Apărării asupra modului de lichidare a întreprinderii de Stat „CCM Vichi” prin fuzionare cu Î.S. „Aeroportul Internaţional Mărculeşti” şi în urma neprezentării bilanţurilor contabile şi dărilor de seamă pe anul 2003 şi trimestrul I al anului 2004, precum şi a bilanţului de lichidare a Î.S. „CCM Vichi”, procedura de fuzionare a întreprinderilor menţionate n-a fost finalizată pînă la momentul controlului.
    8. Administraţia Î.S. „Aeroportul Internaţional Mărculeşti” n-a respectat întocmai reglementările legale ce ţin de domeniul înregistrării patrimoniului de stat. Astfel, deşi prevederile art.5 alin.(1) din Legea cadastrului bunurilor imobile nr.1543-XIII din 25.02.19987 (cu modificările şi completările ulterioare) stabilesc obligativitatea înregistrării bunurilor imobile, n-a fost înregistrat dreptul de proprietate asupra imobilelor întreprinderii şi dreptul asupra suprafeţei de teren de 280 ha.
    _____________________________
    5 M.O., 1994, nr.2, art.9.
    6 Nu este dată publicităţii.
    7M.O., 1998, nr.44-46, art.318.

    9. Conform contractului general nr.AST-030305/S-01 din 03.03.2005 privind activitatea în comun, încheiat între firma greacă S.A. „Asterias Comercial” şi Î.S. „Aeroportul Internaţional Mărculeşti”, unul din genurile de activitate comună este crearea bazei de exploatare şi reparaţie, modernizarea şi dotarea aeroportului Mărculeşti.
    Însă contractul menţionat n-a fost aprobat de conducerea Ministerului Apărării, prin ce nu s-au respectat prevederile pct.2.2.6 (cap. XVII) din Regulamentul „Privind serviciul financiar al subdiviziunilor militare ale Armatei Naţionale şi instituţiilor Ministerului Apărării”, aprobat prin Ordinul ministrului apărării nr.282 din 08.10.2004.
III. Gestionarea aeronavelor şi altor bunuri arendate
    1. În perioada supusă controlului, Î.S. „Moldaeroservice” şi Î.S. „Aeroportul Internaţional Mărculeşti” au arendat aeronave de la diferite companii străine şi rezidenţi ai Republicii Moldova, care ulterior au fost utilizate în condiţii ce nu corespund relaţiilor de arendă prevăzute de legislaţie.
    Conform contractelor de arendă încheiate de către Î.S. „Moldaeroservice”, în perioada anilor 2005-2006 (9 luni), cu companii străine înregistrate în Singapore, Ucraina, Marea Britanie, Turcia şi un rezident al Republicii Moldova, în baza cărora au fost arendate 7 aeronave, toate cheltuielile ce ţin de întreţinerea aeronavelor transmise în arendă (procurarea lubrifianţilor, retribuirea muncii, cheltuieli de deplasare, expertiză, asigurarea securităţii aeriene, prelungirea termenelor de exploatare, eurocontrolul etc.) şi le-a asumat nu arendaşul (Î.S. „Moldaeroservice”), dar reprezentanţii companiilor străine care au dat în arendă aeronavele, pe cînd potrivit prevederilor art.2 din Legea nr.861-XII din 14.01.1992 „Cu privire la arendă”8 (cu modificările ulterioare; abrogată la 20.04.2007 prin Legea nr.83-XVI din 29.03.2007), arenda este specificată ca relaţii în care arendaşul, pe bază de contract, posedă şi foloseşte contra plată bunuri ce aparţin persoanei care dă în arendă.
    Analogic, în perioada anilor 2005-2006, Î.S. „Aeroportul Internaţional Mărculeşti”, în baza a 10 contracte de arendă încheiate cu 5 companii străine şi naţionale, înregistrate în Grecia, Luxemburg, Estonia, SUA şi Republica Moldova, a arendat 12 aeronave, companiile străine suportînd cheltuieli prin intermediul întreprinderii (pentru procurarea lubrifianţilor, retribuirea muncii, cheltuieli de deplasare, expertiză, asigurarea securităţii aeriene, prelungirea termenelor de exploatare, eurocontrolul etc.) în sumă totală de 3213,0 mii lei.
    Ca urmare a încheierii contractelor de arendă a aeronavelor în modul indicat a fost posibilă înregistrarea aeronavelor care aparţin companiilor străine în Registrul aerian al Republicii Moldova, precum şi primirea pentru acestea a însemnelor de naţionalitate şi de înmatriculare conform art.7 alin.(3) din Legea aviaţiei civile nr.1237-XIII din 09.07.19979 (cu modificările ulterioare).
Cele menţionate au permis companiilor străine să utilizeze aeronavele la discreţia proprie, totodată, asigurîndu-se deservirea tehnică, reparaţia, precum şi condiţiile de realizare a lor.
    2. Ca rezultat al lipsei controlului corespunzător din partea conducerii Î.S. „Aeroportul Internaţional Mărculeşti”, au fost admise cheltuieli ineficiente în sumă de 132,4 mii lei, pentru întreţinerea bazinului acvatic arendat.
IV. Situaţia decontărilor, evidenţa contabilă şi
alte constatări ale controlului

    Încălcările de către conducerea Î.S. „Moldaeroservice” şi a Î.S. „Aeroportul Internaţional Mărculeşti” a prevederilor Legii contabilităţii nr.426-XIII din 04.04.199510 (cu modificările şi completările ulterioare; în continuare - Legea nr.426-XIII) au condiţionat:
    - majorarea creanţelor şi datoriilor, creanţe cu termenul de prescripţie expirat, măriri neîntemeiate ale creanţelor, neînregistrarea în evidenţă a unor creanţe;
    - ţinerea neregulamentară a evidenţei contabile, ceea ce a generat devieri între datele evidenţei sintetice şi analitice, neclarităţi la calcularea uzurii mijloacelor fixe, neînregistrarea tuturor bunurilor în evidenţa contabilă etc.
    1. Conform datelor evidenţei contabile, la 01.01.2005, creanţele Î.S. „Moldaeroservice” au constituit 1782,4 mii lei, iar la 01.01.2007 – 2226,9 mii lei, majorîndu-se cu 444,5 mii lei. Datoriile au constituit 274,7 mii lei şi, respectiv, 428,2 mii lei, de asemenea majorîndu-se cu 153,5 mii lei. Din suma totală a creanţelor la 01.01.2007, creanţele cu termenul de formare pînă la un an au constituit 1260,3 mii lei, sau 56,6%; creanţele cu termenul de formare de la un an pînă la 3 ani – 376,4 mii lei, sau 16,9%; creanţele cu termenul de formare mai mare de 3 ani – 590,2 mii lei, sau 26,5%, din care creanţele cu termenul de prescripţie expirat, materialele referitor la care n-au fost înaintate la timp în instanţele de judecată, constituie 140,4 mii lei.
    Potrivit datelor evidenţei contabile, la 01.01.2005, Î.S. „Aeroportul Internaţional Mărculeşti” avea creanţe în sumă totală de 1977,7 mii lei, care la data de 01.01.2007 au crescut pînă la 5285,3 mii lei (sau cu 3307,6 mii lei). De asemenea, datoriile au avut tendinţa spre creştere cu 3952,8 mii lei (la 01.01.2005 au constituit 1037,1 mii lei, iar la 01.01.2007 - 4989,9 mii lei).
    2. În anul 2006, la Î.S. „Aeroportul Internaţional Mărculeşti” au fost admise devieri în evidenţa analitică şi sintetică. Ca rezultat, la 01.01.2007, creanţele şi datoriile întreprinderii au fost majorate neîntemeiat cu 20,4 mii lei şi, respectiv, cu 387,7 mii lei, prin ce s-au încălcat prevederile art.15 alin.(1) lit.c) din Legea nr.426-XIII. Nerespectînd prevederile art.15 alin.(1) lit.a) din Legea nr.426-XIII, contabilitatea Î.S. „Aeroportul Internaţional Mărculeşti” n-a asigurat înregistrarea în evidenţa contabilă a creanţei S.A. „Enimex” LTD faţă de întreprindere în sumă de 5,0 mii dolari SUA.
    3. Neclarităţi şi neajunsuri au fost constatate la ţinerea evidenţei contabile, exprimate prin devieri între datele evidenţei sintetice şi analitice, abateri la calcularea uzurii mijloacelor fixe, neînregistrarea tuturor bunurilor în evidenţa contabilă. Ca rezultat, unele situaţii financiare înregistrate în bilanţul contabil nu oferă o imagine reală şi exactă. Astfel, la 01.01.2005, în evidenţa sintetică a Î.S. „Moldaeroservice”, la contul 123 „Mijloace fixe” erau înregistrate mijloace fixe în mărime de 61438,0 mii lei, acestea deviind de la datele evidenţei analitice cu suma de 3176,5 mii lei, prin ce nu s-au respectat prevederile art.15 alin.(1) lit.a) din Legea nr.426-XIII. Această stare de lucruri s-a creat în urma menţinerii în evidenţa analitică a bunurilor materiale deja casate, transmise şi realizate. Similar au fost constatate devieri la contul „Datoriile pe termen scurt privind facturile comerciale” în mărime de 7,2 mii lei (la 01.01.2005) şi de 132,7 mii lei (la 01.01.2006), precum şi la alte conturi contabile. Contrar prevederilor art.8 din Legea nr.426-XIII, în evidenţa contabilă la contul 123 „Mijloacele fixe” nu au fost înregistrate 2 motoare aeriene cu valoarea de intrare (iniţială) în sumă totală de 82,2 mii lei, procurate în anul 2002 şi anul 2005.
    4. Cu toate că la 01.09.2006 Î.S. „Aeroportul Internaţional Mărculeşti” avea datorii la retribuirea muncii faţă de unele categorii de angajaţi în sumă de 959,7 mii lei, începînd cu această dată, Ministerul Apărării a majorat salariul de funcţie al conducătorului întreprinderii, prin ce nu s-au respectat prescripţiile pct.6 din Hotărîrea Guvernului nr.985 din 27.09.2000 „Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la salarizarea conducătorilor întreprinderilor de stat, întreprinderilor cu capital majoritar de stat şi ai celor monopoliste, indicate de Guvern”11 (cu modificările ulterioare).
    5. Nu s-a asigurat respectarea legislaţiei fiscale. Astfel, reieşind din verificările efectuate în perioada supusă controlului de către IFS pe raionul Floreşti, Î.S. „Aeroportul Internaţional Mărculeşti” n-a respectat întocmai prevederile Codului fiscal, adoptat prin Legea nr.1163-XIII din 24.04.199712 (cu modificările ulterioare). Ca rezultat, au fost calculate suplimentar impozitul funciar în sumă de 21,4 mii lei, taxa de folosire a drumurilor în mărime de 7,2 mii lei, majorări de întîrziere în sumă de 5,3 mii lei şi aplicate sancţiuni financiare de 42,6 mii lei. La momentul controlului, sancţiunile financiare n-au fost achitate la buget.
    ______________________
    8 Monitor, 1992, nr.1, art.12.
    9 M.O., 1997, nr.69-70, art.581.
    10 Republicată în M.O., 2003, nr.87-90, art.398.
    11 M.O., 2000, nr.124-126, art.1089.
    12 Republicat în ediţia specială a M.O. din 08.02.2007.

    Generalizînd cele expuse, Curtea de Conturi concluzionează că încălcările şi abaterile în activitatea economico-financiară şi la gestionarea patrimoniului de stat, constatate la Î.S. „Moldaeroservice” şi Î.S. „Aeroportul Internaţional Mărculeşti”, în perioada controlată, au condiţionat:
    - nereguli ce ţin de domeniul patrimoniului de stat;
    - o eficienţă scăzută a utilizării activelor angajate în activitatea întreprinderilor, mijloacelor materiale şi financiare, capitalului propriu;
    - unele deficienţe la efectuarea decontărilor cu diferiţi debitori şi creditori;
    - ţinerea evidenţei contabile cu derogări de la prevederile legale.
    Reieşind din cele expuse, în temeiul art.27, art.29 din Legea nr.312-XIII „Privind Curtea de Conturi”, Curtea de Conturi
h o t ă r ă ş t e:
    1. Se cere de la conducerea Administraţiei de Stat a Aviaţiei Civile (dl V.Vizant):
    1.1. să examineze în şedinţa colegiului ASAC rezultatele controlului şi să aprobe un plan de acţiuni concrete de lichidare a abaterilor şi încălcărilor constatate în gestionarea patrimoniului de stat la Î.S. „Moldaeroservice”;
    1.2. să sancţioneze persoanele vinovate de încălcările constatate conform legislaţiei în vigoare;
    1.3. să examineze cazurile de nerepatriere în republică a patrimoniului de stat, cu luarea măsurilor respective, inclusiv în vederea asigurării evidenţei şi gestionării conforme a patrimoniului de stat.
    2. Se cere de la directorul Î.S. „Moldaeroservice” (dl V.Povonschi):
    2.1. să întreprindă măsuri eficiente în vederea returnării în republică, în termene restrînse, a patrimoniului în sumă totală de 1175,3 mii lei şi, respectiv, 961,4 mii lei;
    2.2. să întreprindă acţiuni vizînd repatrierea mijloacelor băneşti în sumă totală de 592,0 mii lei în conformitate cu prevederile Legii nr.1466-XIII din 29.01.1998 „Cu privire la reglementarea repatrierii de mijloace băneşti, mărfuri şi servicii provenite din tranzacţiile economice externe”;
    2.3. să asigure ţinerea evidenţei contabile în conformitate cu Legea contabilităţii nr.426-XIII din 04.04.1995, totodată, luînd măsurile respective în vederea lichidării neajunsurilor, restabilirii evidenţei contabile şi efectuării inventarierii patrimoniului;
    2.4. să asigure respectarea legislaţiei la darea în arendă a încăperilor.
    3. Se informează Ministerul Apărării al Republicii Moldova (dl V.Pleşca) despre rezultatele controlului efectuat la Î.S. „Aeroportul Internaţional Mărculeşti” şi se cere să examineze modul de gestionare a patrimoniului de stat de către conducerea Î.S. „Aeroportul Internaţional Mărculeşti”, cu luarea măsurilor în vederea lichidării neajunsurilor.
    4. Se cere de la administratorul Î.S. „Aeroportul Internaţional Mărculeşti” (dl S.Ciobanu):
    4.1. să asigure înregistrarea dreptului asupra suprafeţei de teren şi dreptului de proprietate asupra bunurilor imobile conform prevederilor Legii cadastrului bunurilor imobile nr.1543-XIII din 25.02.1998;
    4.2. să întreprindă măsuri în vederea stingerii datoriilor la retribuirea muncii;
    4.3. să asigure ţinerea evidenţei contabile în conformitate cu Legea contabilităţii nr.426-XIII din 04.04.1995.
    5. Se remit Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei materialele controlului privind legalitatea evaluării şi înstrăinării unei părţi din clădirea amplasată pe str. Ştefan cel Mare 6/2, mun.Bălţi, pentru examinare după competenţă.
    6. Se recomandă IFPS (dl S.Puşcuţa) să efectueze un control fiscal la Î.S. „Moldaeroservice” referitor la repatrierea de mijloace băneşti.
    7. Se ia act că:
    7.1. Î.S. „Moldaeroservice” a asigurat încasarea plăţilor pentru arendă de la S.R.L. „Covoare Lux” (c/f 1002600036107) – 6,0 mii lei, S.R.L. „Stoma” (c/f 1002602004481) – 2,0 mii lei şi Î.I. „Beleaev Foto” (c/f 9534808) – 0,6 mii lei;
    7.2. pentru încălcările comise în evidenţa contabilă, prin ordinul directorului Î.S. „Moldaeroservice” nr.14 din 07.03.2007, contabilul-şef al întreprinderii dna A.Taşciuc a fost sancţionată disciplinar.
    8. Prezenta hotărîre se aduce la cunoştinţă Preşedintelui Republicii Moldova şi Guvernului.
    9. Despre măsurile întreprinse în vederea executării pct.1-6 din prezenta hotărîre se va informa Curtea de Conturi în termen de două luni.
    10. Prezenta hotărîre poate fi atacată în modul stabilit de legislaţie şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.6 alin.(4) din Legea privind Curtea de Conturi.

    PREŞEDINTELE CURŢII DE CONTURI                        Ala POPESCU

    Nr. 32. Chişinău, 25 mai 2007.