HGO844/2007
ID intern unic:  324860
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 844
din  26.07.2007
cu privire la aprobarea Concepţiei Sistemului integrat
de circulaţie a documentelor electronice
Publicat : 10.08.2007 în Monitorul Oficial Nr. 117-126     art Nr : 890
    În temeiul prevederilor Legii nr. 264-XV din 15 iulie 2004 cu privire la documentul electronic şi semnătura digitală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.132-137, art.710), precum şi în scopul asigurării creării Sistemului integrat de circulaţie a documentelor electronice în cadrul autorităţilor publice, Guvernul Hotărăşte:
    1. Se aprobă Concepţia Sistemului integrat de circulaţie a documentelor electronice  (se anexează).
    2. Se desemnează, în calitate de operator al Sistemului integrat de circulaţie a documentelor electronice în cadrul autorităţilor publice, Întreprinderea de Stat “Centrul de telecomunicaţii speciale”, care va implementa pe etape prezentul Sistem, va asigura funcţionarea, securitatea, deservirea şi modernizarea ulterioară a acestuia.
    3. Se stabileşte că beneficiarul Sistemului integrat de circulaţie a documentelor electronice în cadrul autorităţilor publice este Aparatul Guvernului.
    4. Ministerul Dezvoltării Informaţionale, în comun cu Serviciul de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova:
va asigura crearea şi implementarea Sistemului integrat de circulaţie a documentelor electronice în cadrul autorităţilor publice, în conformitate cu Concepţia adoptată;
în termen de o lună, va elabora şi va prezenta spre aprobare Planul de acţiuni privind crearea Sistemului integrat de circulaţie a documentelor electronice în cadrul autorităţilor publice;
    va urgenta acţiunile necesare creării Centrului de guvernare electronică.
    5. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Aparatului Guvernului.
 
    Prim-ministru                                                                   Vasile TARLEV

    Contrasemnează:
    Ministrul dezvoltării informaţionale                                Vladimir Molojen
    Ministrul economiei şi comerţului                                  Igor Dodon
    Ministrul finanţelor                                                          Mihail Pop

    Nr. 844. Chişinău, 26 iulie 2007.

             Aprobată
prin Hotărîrea Guvernului
nr.844 din 26 iulie 2007
CONCEPŢIA
Sistemului integrat de circulaţie a documentelor electronice
Introducere
    Accelerarea progresului tehnico-ştiinţific contribuie la sporirea fluxului documentelor pe suport de hîrtie. Computerizarea autorităţilor publice permite, pe de o parte, crearea unui număr mare de documente pe suport de hîrtie într-o perioadă scurtă de timp, iar, pe de altă parte, lipsa bazei legislative, software-ului special, personalului instruit şi abordării unice de sistem pentru crearea sistemului informaţional, nu permite utilizarea posibilităţilor tehnologiilor informaţionale pentru prelucrarea automatizată a documentelor pe suport de hîrtie şi desfăşurarea controlului automatizat asupra executării lor.
    Sistemul integrat de circulaţie a documentelor electronice este unul dintre cele mai importante mecanisme ale guvernării electronice.
    Adoptarea Legii nr. 264-XV din 15 iulie 2004 cu privire la documentul electronic şi semnătura digitală a permis de a începe soluţionarea practică a problemei de trecere de la circulaţia documentelor pe suport de hîrtie la circulaţia electronică a documentelor.
   Prezenta Concepţie a fost elaborată în baza Legii nominalizate şi determină funcţiile de bază ale Sistemului integrat de circulaţie a documentelor electronice în cadrul autorităţilor publice, spaţiul informaţional al Sistemului, precum şi interacţiunea cu alte sisteme şi resurse informaţionale.
    Eficienţa îndeplinirii de către stat a funcţiilor sale este determinată de trei componente:
    eficienţa lucrului intern a fiecărei instituţii în parte;
    eficienţa interacţiunii autorităţilor publice;
    eficienţa interacţiunii cu cetăţenii şi întreprinderile.
   Implementarea Sistemului integrat de circulaţie a documentelor electronice va permite de a spori, în mod considerabil, eficienţa acestor trei verigi, de a optimiza procedurile organizatorice şi de a le face mult mai simple şi logice.
Capitolul I
Dispoziţii generale
    1. Noţiuni de bază
    În prezenta Concepţie sînt folosite următoarele noţiuni şi definiţii:
    Sistem integrat de circulaţie a documentelor electronice (în continuare - SICDE) - sistem informaţional automatizat, destinat pentru realizarea complexă a proceselor lucrărilor de secretariat;
    automatizarea lucrărilor de secretariat - activitate care asigură documentarea activităţii de administrare şi organizare a lucrului cu documentele oficiale, realizată cu folosirea tehnologiilor informaţionale şi de telecomunicaţii;
    unitatea structurală a SICDE - unitatea de drept sau subdiviziunea ei structurală, în care a fost instalat complexul software-hardware-tip al SICDE;
    circulaţia documentelor electronice - totalitatea proceselor de creare, prelucrare, expediere, transmitere, primire, păstrare, modificare şi/sau nimicire a documentelor     electronice, cu aplicarea tehnologiilor informaţionale şi de telecomunicaţii;
    document electronic (în continuare - document) - informaţia în formă electronică, creată, structurată, prelucrată, păstrată, transmisă cu ajutorul computerului, altor dispozitive electronice sau mijloacelor software şi hardware, semnată cu semnătură digitală;
    adresant al documentului - persoana fizică sau juridică, sau statul, cărora le este adresat documentul electronic;
    adresant intern - adresantul subdiviziunii interioare a SICDE;
    adresant extern - adresantul din afara subdiviziunii interioare respective a SICDE;
    fişa de înregistrare - totalitatea caracteristicilor de identificare a documentului electronic;
    fişa de control - totalitatea datelor privind executanţii şi termenele de executare a documentului electronic;
ciclul vital al documentului electronic - consecutivitatea operaţiilor de creare, modificare, coordonare, înregistrare, aprobare, publicare, păstrare şi nimicire a documentelor     electronice, aprobată în modul stabilit.
    2. Scopurile creării şi implementării SICDE
    Crearea şi implementarea SICDE în autorităţile publice are următoarele scopuri:
    a) Sporirea eficienţei activităţii autorităţilor publice
    Sistemul lucrărilor de secretariat folosit la momentul de faţă în autorităţile publice suferă de anumite neajunsuri:
    lipsa sistemului de căutare rapidă a documentelor;
    lipsa actualizării în termen a informaţiei despre documente;
    neconcordanţa informaţiei despre documente;
    procedurile îndelungate de transmitere a documentelor în interiorul organizaţiei;
    probabilitatea pierderii informaţiei despre amplasarea documentelor;
    lipsa unui control eficient, similar cu cel de executare a documentului;
    cheltuieli enorme pentru infrastructura păstrării şi circulaţiei documentelor pe suport de hîrtie;
    volumul mare de muncă depus la îndeplinirea operaţiilor de rutină în activitatea funcţionarilor de stat şi lipsa de timp pentru pregătirea unor decizii calitative.
    Toate cele menţionate conduc la prelungirea termenelor de examinare a problemelor, la ineficienţa lucrului desfăşurat, precum şi la administrarea organizaţiilor.
    Există două modalităţi posibile de abordare privind utilizarea tehnologiilor informaţionale în rezolvarea acestei probleme:
    sporirea eficienţei procedurilor existente de lucru cu documentele (automatizarea lucrărilor de secretariat);
    trecerea la circulaţia electronică a documentelor.
  Automatizarea lucrărilor de secretariat se bazează pe faptul că se automatizează procedurile de trecere a documentului pe etapele ciclului de viaţă (crearea, modificarea,   
   înregistrarea, coordonarea, confirmarea, trimiterea, primirea, păstrarea, publicarea şi nimicirea). În cadrul Sistemului poate fi formată imaginea electronică a documentului sau copia electronică a documentului.
    Implementarea acestei tehnologii permite de a:
    accelera circulaţia documentelor;
    accelera examinarea documentelor;
    asigura un control efecient asupra executării documentelor şi de a lua decizii  administrative;
    spori eficienţa lucrului executanţilor de documente;
    reduce cheltuielile legate de multiplicarea, transmiterea şi păstrarea unui volum mare de documente pe suport de hîrtie;
    accelera căutarea documentelor;
    accelera actualizarea informaţiei despre document;
    crea o sursă pentru analiza statistică a informaţiei.
    Trecerea la circulaţia electronică a documentelor şi lucrărilor de secretariat necesită o perioadă considerabilă de timp, precum şi îndeplinirea condiţiei conform căreia toţi    participanţii la interacţiunea informaţională trebuie să posede mijloacele de automatizare corespunzătoare. Implementarea sistemelor automatizate a lucrărilor de secretariat creează premise tehnologice pentru trecerea la circulaţia electronică a documentelor.
     b) Sporirea eficienţei interacţiunii informaţionale interdepartamentale a autorităţilor publice
    Schimbul de informaţie sub formă de documente pe suport de hîrtie este anevoios şi necesită resurse enorme necesare pentru funcţionarea serviciilor poştale şi prin curier, expediţii,cancelarii, registraturi, secretariate etc.
    Cu toate acestea, majoritatea documentelor se întocmesc cu ajutorul mijloacelor electronice şi, corespunzător, posedă o copie electronică. De regulă, expeditorul nu are posibilitate să controleze procesele de primire şi înregistrare a documentelor de către partea ce le primeşte.
     Această situaţie ar putea fi rezolvată prin crearea unui sistem de schimb a documentelor electronice între organizaţiile de stat, precum şi înregistrarea lor automată.
    c) Sporirea eficienţei interacţiunii informaţionale a autorităţilor publice cu cetăţenii şi întreprinderile
    Tehnologia de lucru cu cetăţenii şi întreprinderile prin intermediul documentelor pe suport de hîrtie, care este răspîndită în prezent, conduce la cheltuieli enorme de timp şi resurse atît pentru cetăţeni şi societăţile economice, cît şi pentru organele de stat.
    Utilizarea mijloacelor SICDE permite de a extinde, în mod considerabil, canalele de interacţiune ale statului şi cetăţenilor săi, de a spori calitatea interacţiunii şi prin aceasta de a acorda sprijin consolidării societăţii civile, edificate pe înţelegere reciprocă, ţinînd seama de interesele fiecăruia şi de aspiraţiile spre scopuri de creaţie comune.
    Obiectivele de bază, atingerea cărora va asigura sporirea eficienţei interacţiunii cetăţenilor şi organizaţiilor cu autorităţile publice, sînt:
    prestarea serviciilor, care ar permite cetăţenilor şi organizaţiilor să solicite şi să primească prin intermediul SICDE certificatele sau autorizaţiile necesare;
    prestarea serviciilor ce ar asigura transmiterea dărilor de seamă prevăzute de legislaţie autorităţilor publice competente;
    prestarea serviciilor ce ar permite de a supraveghea în ce stare se află cererile;
    acordarea accesului liber la informaţia cu caracter public.
    SICDE în cazul de faţă este un element suplimentar pentru Portalul guvernamental. SICDE se integrează cu Portalul guvernamental, care reprezintă calea de acces spre resursele şi serviciile informaţionale de stat.
    3. Principiile de bază ale SICDE
    Principiile de bază ale SICDE sînt:
    principiul legalităţii - presupune crearea şi exploatarea SICDE în conformitate cu legislaţia naţională în vigoare;
    principiul identificării de stat a obiectelor înregistrării - presupune faptul că fiecare dintre ele are un caracter de identificare unical;
    principiul folosirii rechizitelor unice ale documentului electronic - presupune elaborarea şi confirmarea rechizitelor unice pentru toţi participanţii la SICDE;
    principiul asigurării securităţii - presupune asigurarea integrităţii, accesibilităţii şi confidenţialităţii informaţiei SICDE;
   principiul transparenţei - presupune edificarea, conform principiului modal, cu utilizarea standardelor transparente în domeniul tehnologiilor informaţionale şi de     telecomunicaţii;
    principiul scalabilităţii - presupune posibilitatea de extindere a Sistemului şi completarea SICDE cu noi funcţii sau perfecţionarea celor deja existente;
    principiul integrării cu software-ul aplicativ - presupune posibilitatea  SICDE de integrare şi interacţiune cu aplicaţiile deja implementate;
    principiul simplităţii şi comodităţii utilizării - presupune toate aplicaţiile, mijloacele tehnice şi de program accesibile utilizatorilor Sistemului.
Capitolul II
Baza normativă de drept a SICDE
    4. Baza normativă de drept a SICDE
    Baza normativă de drept a SICDE include legislaţia Republicii Moldova, precum şi acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte.
    5. Crearea şi funcţionarea SICDE
    Crearea şi funcţionarea SICDE este reglementată de următoarele acte normative:
    Constituţia Republicii Moldova;
    Legea nr. 982-XIV din 11 mai 2000 privind accesul la informaţie;
    Legea nr. 317-XV din 18 iulie 2003 privind actele normative ale Guvernului şi ale altor autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale;
    Legea nr. 467-XV din 21 noiembrie 2003 cu privire la informatizare şi la resursele informaţionale de stat;
    Legea nr.264-XV din 15 iulie 2004 cu privire la documentul electronic şi semnătura digitală;
    Hotărîrea Guvernului nr. 272 din 6 martie 2002 “Despre măsurile privind crearea sistemului informaţional automatizat “Registrul de stat al unităţilor de drept”;
    Hotărîrea Guvernului nr. 735 din 11 iunie 2002 “Cu privire la sistemele speciale de telecomunicaţii ale Republicii Moldova”;
    Hotărîrea Guvernului nr. 333 din 18 martie 2002 “Pentru aprobarea Concepţiei sistemului informaţional automatizat “Registrul de stat al populaţiei” şi Regulamentul cu     privire la Registrul de stat al populaţiei”;
    alte acte normative.
    6. Baza juridico-normativă în vigoare este insuficientă pentru funcţionarea efectivă a SICDE. Este necesară elaborarea şi aprobarea unui şir de hotărîri ale Guvernului pentru stabilirea ordinii introducerii şi funcţionării circuitului de documente şi schemei unice a lucrărilor de secretariat în toate autorităţile publice, bazate pe tehnologiile informaţionale avansate.
Capitolul III
Automatizarea lucrărilor de secretariat
    7. Modelul informaţional
    Modelul informaţional al sistemului automatizat al lucrărilor de secretariat trebuie să includă următoarele obiecte informaţionale:
    documentul electronic;
    documentul pe suport de hîrtie;
    documentul tehnologic;
    imaginea electronică a documentului pe suport de hîrtie;
    copia de hîrtie a documentului electronic;
    clasificatoare şi ghiduri;
    cheile criptografice.
    7.1. Documentul electronic
    Pentru îndeplinirea funcţiilor lucrărilor de secretariat la întreprindere se creează documente electronice, în conformitate cu legislaţia în domeniul documentului electronic.      Activitatea informaţională a  utilizatorilor de SICDE se realizează cu ajutorul documentelor electronice.
     Documentul electronic nu are imagine electronică. Imaginea electronică a documentului electronic este însuşi documentul electronic.
    Rechizitele documentului electronic sînt obiectele prezente, în mod obligatoriu, în  SICDE, lista cărora este stabilită în Regulamentul privind circulaţia documentelor electronice. Rechizitele obligatorii ale documentului electronic sînt datele, fără de care el nu va fi înregistrat, pus la evidenţă şi nu va avea putere juridică. Componenţa şi modalitatea amplasării rechizitelor obligatorii ale documentului electronic trebuie să fie stabilite de legislaţie.
    SICDE trebuie să susţină clasificarea documentelor electronice, care asigură circuitul de documente, reglementat de legislaţie. Categoriile, clasele şi tipurile, care se stabilesc pentru Sistem, trebuie să corespundă clasificării documentelor, stabilite în limitele circuitului tradiţional de documente.
     Clasele trebuie să corespundă sistemelor de documentare unificate în vigoare.
    7.2. Documentul pe suport de hîrtie
    Pentru realizarea funcţiilor lucrărilor de secretariat la întreprindere se creează documente pe suport de hîrtie, în conformitate cu legislaţia în vigoare. Documentele electronice şi documentele pe suport de hîrtie au putere juridică egală şi sînt echivalente cu SICDE. Documentul pe suport de hîrtie în SICDE poate avea imagine electronică.
    7.3. Documentul tehnologic
    În scopul îndeplinirii funcţiilor lucrărilor de secretariat în SICDE se creează documente tehnologice (documente de înregistrare, clasificatoare, ghiduri, registre, sarcini, scheme, orare, jurnale, fişiere de serviciu etc.). În SICDE documentele tehnologice pot fi documente electronice (semnate cu semnătură electronică) sau să prezinte totalitatea  informaţiei de sistem şi/sau informaţiei de serviciu-sistem (fără semnătură digitală).
    De asemenea, documentele tehnologice constituie şi masivul de date, care pot să conţină informaţia de sistem, informaţia de protocol şi auditul evenimentelor, informaţia ce se referă la documentul electronic sau la anumite procese.
    Pentru organizarea pe etape a ciclului vital al documentului electronic sau a viziunii electronice a documentului pe suport de hîrtie, se creează documente tehnologice.
    Ciclul vital al documentului electronic se realizează cu ajutorul documentelor tehnologice.
    Documentele tehnologice stabilesc:
    lista etapelor şi proceselor ciclului vital al documentului electronic şi termenele lor;
    rolul utilizatorilor la fiecare etapă şi la fiecare proces;
    lista utilizatorilor-executorilor acestor roluri;
    calea realizării ciclului vital al documentului electronic;
    informaţia de registru în Sistem;
    informaţia auditului;
    altă informaţie necesară SICDE.
   Pentru documentele tehnologice Sistemul trebuie să prezinte şabloane (forme), care se creează la etapa introducerii Sistemului în acţiune. Procesul de creare a documentelor tehnologice trebuie reglementat în documentaţia tehnică şi de exploatare a Sistemului. Etapa de creare a ciclului vital al documentului tehnologic se realizează doar de  personalul de exploatare a Sistemului (sau de utilizatorii împuterniciţi ai Sistemului). Etapa de creare a documentelor tehnologice necesare trebuie să fie realizată în limitele procesului de planificare a creării  SICDE.
    Procesul de formare a documentului electronic  poate fi asigurat cu ajutorul unui şablon (sau a unei forme), precum şi cu o mulţime de clasificatoare şi ghiduri.
    7.4. Imaginea electronică a documentului pe suport de hîrtie
    Pentru simplificarea schimbului de informaţie despre document şi sporirea operativităţii accesului la conţinutul documentului pe suport de hîrtie în  SICDE se vor păstra imaginile lui electronice. Imaginea documentului se păstrează într-un format anumit de date (pdf, doc, txt, bmp, tiff etc.). Formatul de date se stabileşte de Regulamentul privind circulaţia documentelor electronice.   
    Crearea imaginii se realizează pe cîteva căi:
    din fişierul sistemului de operare sau redactorului de documente;
    prin scanarea şi/sau detectarea documentului de hîrtie.
    Imaginea electronică a documentului pe suportul de hîrtie poate apărea ca document electronic.   
    7.5. Copia de hîrtie a documentului electronic
   Copia de hîrtie a documentului electronic constituie prezentarea (reflectarea, imaginea fidelă) a documentului electronic pe suport de hîrtie.  Copia documentului electronic se autentifică în modul stabilit de legislaţie pentru autentificarea copiilor documentelor pe suport de hîrtie şi trebuie să conţină informaţia despre faptul că ea  este copia documentului electronic.
    7.6. Clasificatoare şi ghiduri
    Clasificatoarele şi ghidurile constituie informaţia normativ-informativă despre Sistem, care este predestinată pentru folosirea centralizată de către utilizatori, personalul de exploatare şi personalul de securitate a informaţiei la executarea funcţiilor ce le revin.
    Introducerea clasificatoarelor electronice şi a ghidurilor trebuie să se bazeze pe principiile de introducere a informaţiei o singură dată şi utilizarea pe viitor  a acesteia în comun, cu protejarea integrităţii, veridicităţii şi confidenţialităţii datelor.
     Pentru asigurarea acestui principiu este oportun să se organizeze diverse centre responsabile de introducerea datelor atît în Sistem, cît şi între sisteme.  SICDE trebuie să prezinte clasificatoare şi ghiduri pentru părţile conţinutului de uz general, în vederea simplificării operaţiunilor de căutare, completare a formelor de interfaţă, de creare a şabloanelor etc.
    Clasificatoarele electronice şi ghidurile trebuie să fie elaborate cu luarea în considerare a clasificatoarelor în vigoare, a standardelor şi a altor documente normative.
    7.7. Cheile criptografice
    Cheile criptografice constituie parametrii algoritmilor criptografici, destinate pentru protejarea integrităţii şi confidenţialităţii documentelor electronice, precum şi pentru     semnarea şi verificarea documentului electronic cu ajutorul semnăturii digitale.
    Cheile criptografice reprezintă un tip special de obiecte informaţionale ce necesită protecţie împotriva accesului nesancţionat sau certificării.
    7.8. Date despre obiectele informaţionale ale  SICDE
    În SICDE trebuie să se conţină următoarele date despre obiectele informaţionale:
    a) datele despre cartela de înregistrare:
    datele de identificare a cartelei de înregistrare;
    categoria documentului;
    numărul;
    data;
    de cine este creat;  
    de intrare / de ieşire;
    textul documentului;
    rezoluţia conducătorului;
    trimiterea la persoana fizică (IDNP);
    trimiterea la  persoana juridică (IDNP);
    trimiterea la documentele legate cu cartela de înregistrare;
    b) datele despre cartela de control:
    numărul;
    data;
    trimiterea la document;
    termenul de executare;
    statutul documentului (executat, cu termenul expirat, plasat în arhivă etc.);
    c) datele despre şedinţă:
    identificatorul şedinţei;
    data desfăşurării;
    categoria;
    d) datele despre persoana fizică:
    numărul identificator de stat al persoanei fizice (IDNP);
    datele personale de identificare a persoanei;
    numele;
    prenumele;
    funcţia;
    categoria în  SICDE (destinatar, executor etc.);
    e) datele despre persoana juridică:
    numărul identificator de stat al persoanei juridice (IDNP);
    denumirea desfăşurată;
    categoria în SICDE (unitatea de structură, executorul etc.).
    În SICDE trebuie să se folosească clasificatoare din sistemul naţional de clasificatoare.
    8. Model funcţional
    Modelul funcţional al Sistemului automatizat al lucrărilor de secretariat prezintă totalitatea următoarelor procese funcţionale realizate de SICDE:
    crearea documentului;
    înregistrarea documentului;
    executarea documentului;
    controlul disciplinei de executare;
    evidenţa, păstrarea şi lichidarea documentelor;
    trimiterea, transmiterea şi primirea documentelor;
    susţinerea circulaţiei documentelor pe suport de hîrtie.
    8.1. Crearea documentului
    Documentele trebuie să se creeze în SICDE în formă electronică sau în forma imaginilor electronice ale documentelor pe suport de hîrtie (documente de hîrtie).
   Documentul electronic se creează de către autorul documentului electronic şi include informaţia de formatul respectiv, conţinutul documentului electronic, precum şi semnătura digitală a autorului şi alte rechizite stabilite. Crearea documentului electronic se finalizează cu semnarea lui de către autorul documentului electronic, prin semnătură digitală.
    În procesul de creare a documentului electronic se face redactarea definirii structurilor documentului electronic, precum şi crearea conţinutului documentului electronic.     Documentul electronic, pînă la semnarea lui cu semnătură digitală, se consideră proiect al documentului electronic. Proiectul documentului electronic poate avea cîteva versiuni, care pot să difere după volum. Documentul electronic poate fi creat, conform formei stabilite sau şablonului, cu folosirea, în caz de necesitate, a ghidurilor.
    Evenimentele ce au loc în procesul de creare a documentelor electronice, se oglindesc în documentele tehnologice. Orarul, schema şi sarcinile cuplează toate versiunile proiectelor documentului, care apar în procesul de creare a documentului.
     În procesul de confirmare a documentului electronic are loc coordonarea, vizarea şi semnarea (aprobarea) documentului electronic. 
     Coordonarea, vizarea şi aprobarea documentului electronic sînt legate de semnarea şi controlul din partea utilizatorilor respectivi ai semnăturii digitale.
    La crearea proiectului documentului, executantul responsabil (autorul) pregăteşte proiectul documentului de sine stătător sau cu ajutorul lucrătorilor responsabili     împuterniciţi şi, în caz de necesitate, îl trimite la prelucrare colectivă altor executanţi, care elaborează variantele anexelor. Executantul responsabil decide asupra aspectului      final al proiectului documentului.  SICDE trebuie să acorde sprijin la:
     crearea formei arbitrare a documentului electronic, în conformitate cu clasificarea documentelor;
     crearea formei documentului electronic în baza formei existente;
     crearea şablonului documentului electronic, conform formei existente;
     constituirea documentului după pregătire.
   SICDE trebuie să susţină posibilitatea creării documentului pe suport de hîrtie, ce urmează a fi coordonat şi semnat, precum şi posibilitatea de a lucra doar cu documentele electronice.
    SICDE trebuie să asigure:
    păstrarea istoriei de coordonare a documentelor;
    păstrarea istoriei semnării documentelor;
    modificările statutului proiectului documentului.
    8.2. Înregistrarea documentului
    În procesul de înregistrare a documentului electronic se realizează determinarea rechizitelor obligatorii de înregistrare, fără de care el nu poate fi înregistrat şi nu va avea putere juridică. Versiunea proiectului documentului cu rechizitele obligatorii şi, totodată, cu semnătura digitală electronică, se consideră originalul documentului electronic.
     Originalul documentului electronic trebuie să poată fi verificat din punctul de vedere al integrităţii  şi originalităţii, stabilite în legislaţie.
     Înregistrarea documentului electronic trebuie să se realizeze automat cu utilizarea reglementată în  SICDE a registrelor electronice.
    La înregistrarea documentului electronic trebuie să se elaboreze fişa de înregistrare şi fişa de control (sau cartela unică electronică de înregistrare şi control - CEÎC) a documentului electronic. La CEÎC se anexează evenimentele de expediere şi primire a documentului electronic, schema şi orarul, în baza cărora a fost creat şi aprobat documentul electronic, precum şi procesele de păstrare şi nimicire a documentului electronic. Toate datele necesare din documentele tehnologice se păstrează în CEÎC.
CEÎC se consideră unităţi principale de informaţii în SICDE. CEÎC trebuie să conţină informaţia necesară despre document şi să se păstreze în baza de date. Posibilităţile funcţionale ale SICDE trebuie să susţină aplicarea SICDE la toate etapele ciclului vital al documentului.
    Identificatorul fişei de înregistrare se consideră cheia combinată: “IDNO unităţii de structură @ anul @ numărul de ordine în anul respectiv în unitatea respectivă de structură”.
    Identificatorul fişei de control se consideră cheia combinată: “identificatorul fişei de înregistrare @ numărul de ordine al  fişei de control”.
    8.3. Executarea documentelor
    Toate documentele trebuie să fie examinate în mod obligatoriu. Examinarea constă în determinarea necesităţii de înregistrare a documentului, a termenului de executare şi a persoanei responsabile de examinarea şi executarea documentului. Funcţiile principale:
    determinarea necesităţii de înregistrare a documentului;
    stabilirea termenelor de executare a documentelor;
    transmiterea documentului spre  examinare conducătorilor sau executanţilor.
    Executarea documentului constă în îndeplinirea  tuturor rezoluţiilor şi indicaţiilor, expuse în document. Documentele pot fi executate în aceeaşi întreprindere unde a fost pusă rezoluţia sau transmise spre executare în alt organ al administraţiei publice. 
    SICDE trebuie să ofere posibilitatea de a separa etapele de executare a documentelor şi de a susţine indicatorii electronici pe etape. La fiecare etapă este necesară posibilitatea de a indica link-uri pentru documente, fapt ce denotă executarea etapei, reglementarea succesiunii etapelor de executare a documentului, transmiterea documentelor neexecutate altor executanţi, precum şi reflectarea rezultatelor executării documentelor.
    Utilizatorii Sistemului în procesul de executare a documentului electronic trebuie să aibă acces la original sau să primească documentul în conformitate cu regimul de acces la înregistrarea automată. 
    În procesul de executare documentul electronic poate fi prezentat pentru acces public prin intermediul Portalului şi mijloacelor telecomunicaţionale.
    8.4. Controlul disciplinei executorii 
    SICDE, în scopul controlului asupra executării documentului, trebuie să asigure executarea funcţiilor următoare:
    stabilirea termenelor tipice de executare a documentelor;
    punerea  documentului la control;
    verificarea aducerii documentului la executant;
    controlul precedent şi reglarea mersului executării;
    evidenţa şi generalizarea rezultatelor controlului privind executarea documentului;
    scoaterea de la control a documentului.
   Funcţionarul care a pus rezoluţia pentru îndeplinirea documentului, executantul responsabil şi persoana care este specificată în regulamentul circulaţiei documentului electronic, responsabilă de control, trebuie să aibă posibilitate să verifice circulaţia şi executarea documentelor, cu ajutorul cererii privind starea  circulaţiei şi executării documentului electronic.
   Cererea standard trebuie să se creeze cu utilizarea şablonului sau formei respective. Rezultatul prelucrării cererii  privind starea circulaţiei şi executării documentului electronic trebuie să fie darea de seamă asupra stării.
    Darea de seamă asupra stării trebuie să conţină informaţia deplină referitor la executarea sarcinilor, conform schemei şi orarului, cu posibilitatea păstrării şi remiterii acesteia.
    SICDE documentelor care sînt luate la control trebuie să se înregistreze în cartoteca documentelor supuse controlului, cu inscripţia corespunzătoare în SICDE.
    Retragerea documentului de la control trebuie să se efectueze după executarea lui, cu excluderea inscripţiei corespunzătoare în   SICDE. Dreptul de a lua documentul de la control trebuie să-l aibă doar persoana care a pus-o la control.
    8.5. Evidenţa, păstrarea şi nimicirea documentelor
    CEÎC trebuie să asigure posibilitatea de evidenţă şi păstrare a documentelor electronice, precum şi formarea dosarelor electronice. Dosarul este unitatea de păstrare în arhivă a documentelor, plasate într-o mapă. Dosarele se formează conform nomenclaturii implementate în cadrul întreprinderii. Nomenclatorul dosarelor se consideră documentul obligatoriu pentru fiecare întreprindere, care constituie baza sistemului unic de formare a dosarelor, asigură evidenţa, căutarea rapidă a documentului şi selectarea documentelor pentru arhiva de stat. Din cele expuse mai sus putem concluziona, CEÎC trebuie să susţină executarea procedurilor următoare:
    sistematizarea documentelor în dosar;
    administrarea dosarelor personale;
    divizarea automatizată a dosarelor pe volume, în funcţie de cantitatea documentelor în dosar;
    înregistrarea automatizată a dosarelor şi documentelor în lucrări de arhivă - crearea fişelor de înregistrare pe dosare;
    crearea nomenclatorului dosarelor, în baza nomenclaturii implementate  anterior;
    crearea nomenclaturii generale a întreprinderii, în baza nomenclaturii implementate  anterior;
    copierea punctelor necesare ale nomenclaturii în capitolul indicat din nomenclatura altor capitole.
    Pentru susţinerea căutării textului deplin al documentelor CEÎC trebuie să existe posibilităţi de creare şi păstrare a documentelor electronice sau a copiilor electronice ale documentelor pe suport de hîrtie, precum şi introducerea indicatorului normativ al informaţiei.  
    Pentru unificarea informaţiei despre document, cu utilizarea sistemului automatizat, trebuie să se creeze un sistem unic informativ. Actualitatea datelor din sistemul unic informativ trebuie să fie menţinută la un anumit nivel cu ajutorul funcţiilor speciale ale CEÎC.
    Păstrarea operativă a documentului trebuie să fie realizată de executanţi la toate etapele ciclului vital, cu determinarea rechizitelor speciale (proiect, versiune, original, actual, arhivat). Toate documentele electronice trebuie să fie păstrate în conformitate cu regimul de acces, care este stabilit de regulamentul circulaţiei documentelor electronice.
    Arhivarea documentului electronic se efectuează în conformitate cu regulamentul Sistemului. Procesul  de păstrare este condus de funcţionarul menţionat în regulamentul circulaţiei documentelor electronice.
    În timpul păstrării în arhivă, documentul electronic nu poate fi folosit din plin.  Accesul la documentul electronic trebuie să se păstreze, dar să posede particularităţile specifice conform regulamentului circulaţiei documentului electronic. În timpul păstrării în arhivă, documentul electronic se consideră original de arhivă. 
    Prezentul bloc funcţional va servi drept bază pentru crearea în perspectivă a sistemului automatizat informaţional al Arhivei Naţionale, care constituie arhiva documentelor electronice.
    În procesul de nimicire a documentului electronic  trebuie să se lichideze în întregime documentul electronic (în cazul în care informaţia despre document din arhiva de date nu se nimiceşte, documentul se notează în felul corespunzător şi nu este accesibil pentru vizionare în regim obişnuit). După aceasta documentul electronic nu trebuie să existe în formă electronică. Nimicirea documentului electronic se execută în conformitate cu regulamentul de circulaţie a documentului electronic. Procesul de nimicire este condus de funcţionarul menţionat în regulamentul de circulaţie a documentului electronic.
     6. Expedierea, transmiterea şi primirea documentelor
    CEÎC trebuie să asigure:
    expedierea şi transmiterea documentelor electronice sau formei electronice;
    primirea documentelor electronice sau formei electronice pe suport de hîrtie;
    crearea documentelor tehnologice;
    crearea şi păstrarea informaţiei electronice înregistrate despre  faptul  expedierii, transmiterii şi primirii documentelor electronice sau formei electronice.
    În procesul de distribuire a documentului electronic trebuie să se creeze numărul  necesar de originale a acestuia şi să se efectueze aducerea la schema necesară (calcularea expedierii) cercului de subiecte ale circulaţiei documentului electronic şi (sau) să se organizeze păstrarea acestuia pentru acces, în conformitate cu regimul de acces.
   În procesul distribuirii, documentul electronic trebuie să existe în cîteva exemplare, care servesc drept original. Răspîndirea documentului electronic trebuie să se efectueze în conformitate cu schema aprobată şi să poată fi controlat. Procesul de distribuire este dirijat de către executant.
    Documentul electronic se expediază persoanelor respective împreună cu datele de însoţire, necesare pentru formarea automatizată a CEÎC a documentului electronic, în calitate de document de intrare în alt subsistem SICDE sau sistem exterior de circulaţie a documentului electronic.
    Documentul electronic expediat trebuie să se includă în registrul de expediere a corespondenţei electronice.
    În toate documentele, care au intrat în registrul de expediere, trebuie să fie verificate (automat sau automatizat) următoarele:
    integritatea documentului electronic;
    corectitudinea adresei electronice;
    existenţa rechizitelor necesare.
    Transmiterea documentului electronic se efectuează prin intermediul sistemelor informaţionale de telecomunicaţii, cu asigurarea integrităţii şi confidenţialităţii documentului electronic. Transmiterea documentului electronic se efectuează cu ajutorul Centrului unic de schimb al documentelor.
    La primirea documentului electronic, în baza datelor care însoţesc documentul, trebuie să se creeze CEÎC a documentului de intrare. Crearea CEÎC trebuie să se efectueze cu ajutorul şablonului corespunzător şi formei.
    După crearea CEÎC informaţia necesară din ea trebuie să se includă în registrele de înregistrare corespunzătoare, care sînt determinate de regulamentul circulaţiei documentelor.
    Toate documentele electronice intrate sînt supuse în prealabil examinării obligatorii. Scopul examinării prealabile îl constituie distribuirea acestora în documente examinate de către conducerea întreprinderii şi în documente examinate de către executant, conform obligaţiunilor funcţionale.
    După examinarea documentului electronic în CEÎC pe acesta se aplică rezoluţia respectivă.
    La documentul electronic şi rezoluţie trebuie să aibă acces persoana responsabilă. Persoana responsabilă creează documentele tehnologice necesare pentru executarea documentului -  sarcinile, schemele şi orarul.
    8.7. Susţinerea circulaţiei  documentelor pe suport de hîrtie 
    CEÎC trebuie să susţină circulaţia originalului documentului pe suport de hîrtie. CEÎC trebuie să ţină evidenţa automatizată şi să verifice unde se află documentul pe suport de hîrtie.
    CEÎC trebuie să aibă posibilitatea de  a se racorda la sistemul tradiţional de circulaţie a documentelor.
    Racordarea trebuie să se efectueze în următoarele cazuri:
    cînd documentul pe suport de hîrtie urmează a fi transmis în Sistem;
    documentul electronic al Sistemului urmează a fi transmis în sistemul tradiţional (pe suport de hîrtie) de circulaţie a documentelor.
    În primul caz, documentul se transmite în formă de  document pe suport de hîrtie. Documentul pe suport de hîrtie se scanează, dacă este necesar se identifică, se transformă, conform şablonului, în formă electronică, în care se introduc rechizitele obligatorii. Documentul electronic creat este semnat cu semnătura digitală a persoanei     împuternicite prin regulamentul circulaţiei documentului electronic.
    În cel de-al doilea caz se creează copia documentului electronic pe suport de hîrtie. 
    9. Modelul tehnologic
    9.1. Telecomunicaţiile
    Baza telecomunicaţională a schimbului de documente în SICDE este Sistemul de telecomunicaţii al autorităţilor publice, care reprezintă mediul telecomunicaţional integral.
    9.2.  Arhitectura interacţiunii informaţionale
    Drept obiect al interacţiunii informaţionale îl constituie:
    datele de înregistrare a documentului (CEÎC şi conţinutul documentului);
    datele cu privire la sarcinile expuse în documente şi punctele acestora (datele cheie despre document şi punct, datele sarcinii);
    datele cu privire la executarea şi rezultatele îndeplinirii sarcinilor (datele cheie despre document, punct şi datele despre executarea lucrărilor);
    datele cu privire la aprobarea (respingerea) rezultatelor de îndeplinire.
    Pentru susţinerea funcţionării sistemului SICDE este necesară:
    integrarea cu alt subsistem SICDE, elaborat în limitele sistemului unic;
    integrarea cu sistemele de automatizare a documentaristicii diverşilor producători.
    În cazul integrării cu un alt subsistem SICDE, elaborat în limitele sistemului unic, se asigură:
    actualizarea informaţiei normativ-informative; 
    schimbul de date despre document. 
    În cazul integrării cu sistemele de automatizare a documentaristicii diverşilor producători se asigură:
    actualizarea informaţiei normativ-informative;
    schimbul de date despre document;
    acordarea interfeţei de interacţiune pentru alte sisteme.
    Interacţiunea subsistemelor SICDE a diferitelor autorităţi de stat se realizează printr-un sistem unic de interacţiune informaţională, care se creează în baza Sistemului de     telecomunicaţii al autorităţilor publice.
    Sistemul unic integrat de schimb de documente între autorităţile publice se creează pe principiile conectării participanţilor la Centrul unic de schimb de documente ce menţin un standard unic în toate sistemele de circulaţie electronică a documentelor diverşilor furnizori. 
    Participanţi la interacţiunea SICDE sînt Administraţia Preşedintelui, Parlamentul, Aparatul Guvernului, organele  centrale de specialitate ale administraţiei publice, autorităţile administraţiei publice locale, misiunile diplomatice şi reprezentanţele Republicii Moldova peste hotare, alte autorităţi publice ale Republicii Moldova şi instituţii de stat.
    De asemenea, participanţi la interacţiunea SICDE pot fi cele mai importante întreprinderi şi instituţii de stat sau private.
    În calitate de adresanţi externi ai SICDE pot fi persoane fizice şi persoane juridice, care dispun de un complex tehnic şi de program necesar interacţiunii cu SICDE sau realizarea interacţiunii cu SICDE prin intermediul Portalului.  
    10. Complexul tehnic şi de program
    Pentru funcţionarea SICDE trebuie implementat complexul tehnic şi de program, care automatizează funcţiile şi procedeele de bază ale documentaristicii, ţine evidenţa datelor referitoare la trecerea etapelor ciclului vital al documentului.     
    În componenţa complexului-tip tehnic de program al unităţii structurale a SICDE intră:
    partea de sistem a complexului tehnic şi de program; 
    depozitul de date;
    locurile de muncă automatizate (LMA) ale administratorilor Sistemului;
    locurile de muncă automatizate ale adresanţilor Sistemului.
    Arhitectura complexelor tehnice de program se determină de către elaboratorul Sistemului, în conformitate cu regulamentele tehnice şi standardele în vigoare, cu luarea în considerare a cerinţelor faţă de scalabilitatea, modularitatea şi gradul de deschidere a Sistemului.
    11. Interacţiunea SICDE cu alte sisteme informaţionale
    SICDE constituie baza informaţională pentru formarea Registrului de stat al actelor juridice şi sistemului informaţional automatizat al Arhivei Naţionale şi, în acelaşi timp, este integrat informaţional cu Registrul de stat al populaţiei (în continuare - RSP) şi cu Registrul de stat al unităţilor de drept (în continuare - RSUD).
    RSP este sursa de informaţie despre datele persoanelor fizice pentru SICDE.
    RSUD este sursa de informaţie despre unităţile de drept pentru SICDE.
    Registrul funcţionarilor publici şi al funcţiilor publice este sursa de informaţie despre funcţiile adresanţilor şi subordonaţii lor.
    După aprobare, în modul stabilit, documentului i se atribuie statutul de act juridic şi urmează să fie introdus în Registrul de stat al actelor juridice. Din SICDE în baza de date a Sistemului informaţional “Arhiva Naţională” trebuie expediate categoriile documentelor determinate prin lege, la expirarea termenelor stabilite.
    Toate cele trei sisteme (SICDE, Registrul de stat al actelor juridice şi Arhiva Naţională) utilizează unul şi acelaşi obiect informaţional - documentul (care apare în aceste sisteme, respectiv, ca fişă de înregistrare, act juridic şi document de arhivă), şi corespunzător, unul şi acelaşi identificator.
    Interacţiunea SICDE cu alte componente ale Spaţiului informaţional unic se efectuează prin Portalul informaţional de stat.
    Capitolul IV
Asigurarea protecţiei informaţiei
    12. Definiţie
    Prin securitate informaţională se subînţelege starea de protejare a Sistemului la toate etapele proceselor de creare, prelucrare, păstrare şi transmitere a datelor de la acţiuni accidentale sau premeditate cu caracter natural sau artificial, al căror rezultat este cauzarea prejudiciului posesorilor şi utilizatorilor resurselor şi infrastructurii informaţionale.
    Sistemul complex de securitate informaţională reprezintă o totalitate de măsuri legislative, organizatorice şi economice, precum şi de mijloace tehnologice, metode software-hardware şi metode criptografice de protecţie a informaţiei, orientate spre asigurarea nivelului necesar de integritate, confidenţialitate, accesibilitate a resurselor informaţionale.
    Scopurile de bază ale securităţii informaţionale sînt asigurarea:
    integrităţii informaţiei - protecţia împotriva modificării şi nimicirii datelor;
    confidenţialităţii - protecţia  împotriva accesului nesancţionat la date;
    accesibilităţii - protecţia împotriva blocării accesului utilizatorilor sancţionaţi la resurse informaţionale.
    Cerinţele de bază faţă de securitatea informaţională sînt:
    complexitatea;
    concentrarea asupra unui anumit scop;
    neîntreruperea;
    fiabilitatea;
    administrarea centralizată;
    eşalonarea;
    suficienţa raţională.
    13. Pericolele pentru securitatea informaţională
    Prin pericol se subînţelege un eveniment sau o acţiune posibilă, orientată spre cauzarea prejudiciului resurselor sau infrastructurii informaţionale.
    Pericolele de bază pentru securitatea informaţională sînt:
    colectarea şi utilizarea ilegală a informaţiei;
    încălcarea tehnologiei de prelucrare a informaţiei;
    implementarea în produsele software şi hardware a componentelor, care realizează funcţii neprevăzute în documentaţia la aceste produse;
    elaborarea şi răspîndirea programelor, care afectează funcţionarea normală a sistemelor informaţionale şi informaţionale de telecomunicaţii, precum şi a sistemelor de     protecţie a informaţiei;
    nimicirea, deteriorarea, suprimarea radioelectronică sau distrugerea mijloacelor şi sistemelor de prelucrare a informaţiei, sistemelor de telecomunicaţii şi comunicaţii;
    influenţa asupra sistemelor cu parolă-cheie de protecţie a sistemelor automatizate de prelucrare şi transmitere a informaţiei;
    compromiterea cheilor şi mijloacelor de protecţie criptografică a informaţiei;
    scurgerea informaţiei prin canale tehnice;
    implementarea dispozitivelor electronice pentru interceptarea informaţiei în mijloacele tehnice de prelucrare, păstrare şi transmitere a informaţiei prin canalele de     comunicaţii, precum şi în încăperile de serviciu ale organelor puterii de stat;
    nimicirea, deteriorarea, distrugerea sau sustragerea suporturilor de informaţie mecanice sau a altor suporturi;
    interceptarea informaţiei în reţelele de transmitere a datelor şi pe liniile de comunicaţii, decodificarea acestei informaţii şi impunerea informaţiei false;
    utilizarea tehnologilor informaţionale necertificate, a mijloacelor de protecţie a informaţiei, a mijloacelor de informatizare, de telecomunicaţii şi comunicaţii la crearea şi     dezvoltarea infrastructurii informaţionale;
    accesul nesancţionat la resursele informaţionale din băncile şi bazele de date;
    încălcarea restricţiilor legale privind răspîndirea informaţiei.
    Obiecte ale pericolelor sînt resursele informaţionale şi infrastructura informaţională.
    Surse ale pericolelor sînt infractorii, funcţionarii de stat corupţi, precum şi utilizatorii de rea-credinţă.
    Scopurile infractorilor sînt:
    încălcarea confidenţialităţii informaţiei;
    încălcarea integrităţii logice şi integrităţii fizice a informaţiei;
    încălcarea funcţionării infrastructurii informaţionale.
    Modurile de realizare a pericolelor:
    accesul nesancţionat;
    influenţa fizică asupra componentelor infrastructurii informaţionale;
    organizarea scurgerii informaţiei prin diferite canale;
    mituirea şi ameninţarea personalului.
    14. Asigurarea securităţii informaţionale
    Crearea sistemului complex de securitate informaţională include un şir de etape consecutive:
    determinarea profilurilor de protecţie;
    categorizarea resurselor protejate;
    analiza riscurilor;
    elaborarea politicii de securitate;
    elaborarea arhitecturii de securitate;
    crearea şi implementarea sistemului de securitate informaţională;
    certificarea sistemului.
    Problemele securităţii informaţionale trebuie examinate sub următoarele aspecte - juridic, organizatoric, tehnologic şi economic. Utilizarea mecanismelor de asigurare a securităţii informaţionale trebuie planificată la etapa proiectării sistemelor şi infrastructurii informaţionale.
    Componentele de bază ale securităţii informaţionale sînt:
    protecţia informaţiei şi infrastructurii de mentenenţă în cazul conectării la reţele externe;
    protecţia informaţiei în procesul interacţiunii dintre reţele;
    protecţia fluxurilor de date;
    protecţia service-lor Sistemului;
    protecţia antivirus;
    asigurarea securităţii mediului software;
    autentificarea utilizatorilor;
    întocmirea proceselor-verbale şi auditul.
    Mecanismele tehnologice de bază ale asigurării securităţii şi protecţiei informaţiei sînt:
    aplicarea autentificării din patru trepte în timpul accesului la date;
    delimitarea accesului utilizatorilor la date conform statutului lor în Sistem;
    aplicarea mijloacelor de identificare a utilizatorilor, inclusiv cu aplicarea tehnologiilor biometrice;
    aplicarea semnăturii digitale;
    accesul la date numai prin interfaţa unică de obiect;
    administrarea centralizată şi controlul accesului la date.
    Una din cele mai vulnerabile verigi în Sistemul securităţii informaţionale este factorul uman. În legătura cu aceasta, un element important al securităţii informaţionale este studierea de către personal a metodelor şi procedeelor de contracarare a pericolelor.
    Protejarea Sistemului constă în acţiuni, îndreptate spre prevenirea daunelor (prejudiciului) în cazul apariţiei pericolului. Aceste acţiuni reprezintă sistemul de securitate al     Sistemului, care constă în măsuri de ordin juridic, organizaţional şi tehnic, mijloace şi norme, care asigură preîntîmpinarea sau împiedicarea semnificativă a prejudicierii     funcţionării Sistemului.   
    Baza normativă a securităţii Sistemului o constituie legislaţia Republicii Moldova, standardele de stat corespunzătoare şi actele normative ale autorităţilor publice.
    Măsurile de ordin organizaţional şi normele Sistemului trebuie să asigure realizarea politicii de securitate stabilite în Regulamentul de circulaţie electronică a documentelor. Realizarea politicii de securitate constă în continuitatea procesului de evaluare a riscului de apariţie a pericolului pentru Sistem, luînd în considerare schimbările de circumstanţe şi minimizarea prejudiciului posibil sau existent la un nivel acceptabil.
    Baza tehnică a Sistemului constă din complexul informaţional  de protejare, în componenţa căruia trebuie să intre mijloacele de protecţie tehnice şi de program, precum     şi elementele obiectelor funcţionale, cere trebuie supuse controlului şi conducerii în vederea realizării politicii de securitate.    
    15. Serviciile de securitate
    Posibilităţile bazei computerizate de protecţie trebuie asigurate de către următoarele servicii de securitate:
    serviciul de autentificare;
    serviciul de administrare a accesului;
    serviciul de protocolare şi audit;
    serviciul de integritate;
    serviciul de ecranare.
    Serviciul de autentificare trebuie să asigure stabilirea autenticităţii subiecţilor interacţiunii (utilizatorului cu sistemul, obiectului funcţional cu obiectul funcţional), în baza identificării prezentate de către aceştia.
    Ca mijloace de autentificare trebuie să se utilizeze cartelele intelectuale, cheile criptografice, mijloacele de verificare a datelor biometrice etc.
    Serviciul de administrare a accesului trebuie să asigure specificarea operaţiilor multiple permise pentru fiecare subiect cu fiecare obiect şi controlul permanent de respectare a acestor specificaţii. 
    Ca mijloace de administrare a accesului trebuie să se utilizeze matriţe de competenţe, liste de acces, mărci de securitate etc.
    Serviciul de protocolare şi audit trebuie să asigure colectarea, acumularea şi analiza informaţiei despre evenimentele din Sistem.
    Ca mijloace de protocolare şi audit trebuie utilizate jurnalele şi programele de sortare. 
    Serviciul de integritate trebuie să asigure plenitudinea, exactitatea şi autenticitatea documentului electronic.
    Pentru asigurarea integrităţii trebuie utilizate mijloace criptografice, bazate pe metode de criptare simetrice sau asimetrice (semnătura digitală), metode şi mijloace de administrare a cheilor corespunzătoare.
    Serviciul de ecranare trebuie să asigure controlul deplasării obiectelor informaţionale atît între diverse sisteme, cît şi între domenele de administrare din cadrul unui sistem.
    În calitate de mijloc de ecranare trebuie să fie utilizate gateway.
Capitolul V
Crearea, implementarea şi exploatarea SICDE
    16. Crearea SICDE
    16.1. Condiţiile de bază ale creării SICDE
    Pentru crearea SICDE este necesară o bază organizaţională, financiară şi de drept.
    Pentru crearea SICDE trebuie să fie soluţionate bazele fundamentale de drept ale SICDE. Spaţiul de drept al Sistemului este format de către legislaţia în vigoare, standardele naţionale, actele normative, cerinţele regulamentelor tehnice şi standardele în domeniul tehnologiilor informaţionale. Înainte de a fi creat SICDE trebuie să fie stabilit sistemul fundamental al standardelor internaţionale, care trebuie să formeze baza normativă şi de drept pentru crearea şi funcţionarea SICDE.
    Înainte de a fi creat SICDE, acesta trebuie să fie definit ca un sistem automatizat independent sau ca o componentă a altui sistem automatizat. Pentru organizarea lucrărilor de creare a SICDE trebuie să fie definit (sau format) un grup, care va îndeplini funcţiile aparatului beneficiarului.
    Elaborarea, certificarea şi implementarea Sistemului reprezintă un complex de lucrări ştiinţifice de cercetare şi ştiinţifice constructive, care are o perioadă de realizare îndelungată. Pentru realizarea unui astfel de complex de lucrări, precum şi pentru pregătirea personalului de exploatare şi a utilizatorilor sînt necesare resurse financiare considerabile.
    Particularităţile specifice ale SICDE pentru fiecare tip de unităţi structurale ale SICDE vor fi determinate pe parcursul următoarelor etape de elaborare a Sistemului.
    16.2. Modalitatea de creare
    În conformitate cu sfera de activitate, SICDE ţine de sistemele automatizate de prelucrare şi transmitere a informaţiei. SICDE realizează tehnologia informaţională cu ajutorul unei mulţimi de operaţii efectuate de către programe în regim automatizat, interactiv (sub administrare umană) sau automat, în formă de  succesiune a proceselor ciclului vital al DE legate informaţional.
    În scopul formării cerinţelor Beneficiarului faţă de SICDE se permite, pe perioada încercărilor de primire finale, realizarea cîtorva cicluri de analiză, proiectare şi realizare în baza documentelor organizatorice dispoziţionale ale prototipului funcţional al SICDE şi implementării lui experimentale.
    Soluţiile de proiect privind asigurarea soft, tehnică şi informaţională trebuie să fie realizate sub formă de sistem (achiziţionat sau elaborat), ce constă din totalitatea componentelor şi complexelor interconectate reciproc, ce fac parte din componenţa SICDE, cu documentaţia de exploatare necesară şi certificatele corespunzătoare.
    Soluţiile de proiect privind asigurarea de drept, organizaţional-metodică, matematică, lingvistică, metrologică şi ergonomică trebuie să facă parte din componenţa SICDE în formă de documente metodice şi de exploatare sau trebuie să fie realizate în componentele asigurării soft, tehnice şi informaţionale.
    Soluţiile de proiect privind asigurarea securităţii trebuie să fie elaborate ca parte componentă a documentaţiei de proiect şi de funcţionare.
    17. Implementarea SICDE
    Pregătirea obiectului automatizării, lucrările de montaj, speciale şi de lansare trebuie să fie realizate de către întreprinderile şi organizaţiile specializate ce posedă licenţele necesare pentru îndeplinirea lucrărilor corespunzătoare.
    Implementarea SICDE trebuie să includă neapărat etapa de exploatare experimentală (exploatare pilot) conform programului aprobat de beneficiar.
    Personalul de exploatare trebuie să finalizeze instruirea înainte de începerea exploatării de studiu a SICDE şi să posede documentele de calificare corespunzătoare (adeverinţe, certificate etc.).
    Utilizatorii SICDE, la începerea perioadei de exploatare experimentală, trebuie să cunoască documentaţia de exploatare corespunzătoare.
    Pe parcursul exploatării experimentale coexistă circulaţia tradiţională a documentelor şi circulaţia electronică a documentelor. Exploatarea experimentală trebuie să se finalizeze cu testări de primire, după care circulaţia tradiţională a documentelor poate fi înlocuită cu cea electronică.
    Implementarea prezentului Sistem la nivel de stat reprezintă un proces îndelungat şi multilateral. Implementarea Sistemului se va realiza pe etape:
    1 etapă - implementarea proiectului-pilot în cadrul Aparatului Guvernului;
    a 2-a etapă - implementarea SICDE în cadrul Parlamentului şi Administraţiei Preşedintelui;
    a 3-a etapă - integrarea SICDE cu Registrul de stat al actelor juridice;
    a 4-a etapă - implementarea SICDE în organele centrale de specialitate ale administraţiei publice şi în subdiviziunile lor teritoriale;
    a 5-a etapă - implementarea SICDE în consiliile raionale şi primării.
    Pentru implementarea cu succes a prezentului Sistem este necesar de a elabora reguli-tip de realizare a lucrărilor de secretariat şi a circulaţiei documentelor în cadrul autorităţilor publice, precum şi de a aproba clasificatorul tipurilor documentelor şi albumul cu mostrele documentelor.
    18. Organizarea exploatării SICDE
    Procesul de funcţionare a Sistemului reprezintă totalitatea complexului resurselor de automatizare, documente organizaţional-metodice şi tehnice, specialiştii care asigură funcţionarea (personalul de exploatare a Sistemului) şi specialiştii care utilizează SICDE în activitatea lor profesională (utilizatorii Sistemului). Exploatarea Sistemului trebuie     să fie organizată ca un sistem de exploatare, care are în componenţă:
    sistemul de exploatare generală;
    sistemul de administrare;
    sistemul de exploatare tehnică.
    Destinaţia de bază a sistemului de exploatare generală este organizarea prestării serviciilor de circulaţie electronică a documentelor pentru utilizatori şi organizarea funcţionării Sistemului. Destinaţia sistemului de administrare constă în menţinerea calităţii corespunzătoare a deservirii utilizatorilor Sistemului.
    Destinaţia sistemului de exploatare tehnică constă în menţinerea în stare funcţionabilă a asigurării tehnice şi de program a Sistemului.
    Funcţiile sistemului de exploatare generală revin administraţiei sistemului, care interacţionează cu sistemul de administrare şi sistemul de exploatare tehnică a prezentului     Sistem. Funcţiile sistemului de exploatare generală a Sistemului trebuie să fie realizate de către Centrul de conducere electronică (Operatorul funcţional SICDE).
    Sistemul de exploatare generală trebuie să soluţioneze următoarele sarcini cu caracter organizatoric:
    întocmirea regulamentului Sistemului;
    interacţiunea cu sistemul de conducere;
    interacţiunea cu sistemul de exploatare tehnică.
    Regulamentul circulaţiei documentelor electronice trebuie să reflecte:
    lista serviciilor Sistemului prestate utilizatorilor;
    modalitatea de prestare a serviciilor;
    protocoalele schimbului de informaţii de serviciu;
    regulile de lucru, conectarea şi deconectarea utilizatorilor;
    modalitatea de desfăşurare a lucrărilor reglementate;
    instrucţiunile care definesc interacţiunea utilizatorilor în situaţii-tip şi situaţii de accident.
    În vederea funcţionării corespunzătoare a SICDE este necesară asigurarea evidenţei tuturor autorităţilor publice, inclusiv a subdiviziunilor teritoriale ale autorităţilor publice şi a autorităţilor administraţiei publice locale, în Registrul de stat al unităţilor de drept. La fel, este necesară crearea Registrului funcţionarilor de stat şi a funcţiilor de stat.
    Pentru suportul şi deservirea tehnică a funcţionării Sistemului trebuie să fie numit un operator tehnologic al acestuia, în sarcina căruia să intre exercitarea funcţiei de administrare tehnologică a Sistemului, suportul sistemului de exploatare tehnică şi asigurarea securităţii SICDE.
    Funcţiile de operator tehnologic al SICDE trebuie să fie realizate de către Î.S. “Centrul de telecomunicaţii speciale”.
    Sistemul de exploatare tehnică trebuie să asigure controlul stării tehnice şi deservirea tehnică a echipamentului Sistemului.
    Sistemul de exploatare tehnică include resursele tehnice şi soft, precum şi personalul de exploatare, necesare pentru menţinerea în stare funcţională a suportului tehnic şi soft.
    Exploatarea tehnică asigură funcţionarea obiectelor Sistemului, menţine funcţionalitatea lor şi include:
    suportul şi deservirea tehnică a echipamentului;
    suportul şi deservirea tehnică a asigurării soft;
    suportul şi deservirea tehnică a sistemelor de transmisiuni de date;
    asigurarea alimentării neîntrerupte cu curent electric;
    deservirea dispozitivelor de măsurare şi control;
    deservirea semnalizării de pază (inclusiv semnalizarea antiincendiară şi a ventilării).
    Pentru desfăşurarea lucrărilor de deservire tehnică, la obiecte trebuie să fie prevăzute mijloace pentru desfăşurarea unui control funcţional şi diagnostic al funcţionării unor componente ale Sistemului.
    Pentru echipamentul Sistemului trebuie să fie prevăzută posibilitatea de efectuare a deservirii tehnice planificate şi a reparaţiei, conform documentaţiei de exploatare.         Scoaterea unuia dintre echipamentele rezervate în regim de deservire pentru efectuarea deservirii tehnice planificate sau pentru înlăturarea defecţiunii nu trebuie să conducă la întreruperea funcţionării altor echipamente, care sînt interconectate cu el şi se află în regim de lucru.
    Aspectele de bază ale administrării Sistemului trebuie să fie clasificate în cinci grupe de sarcini:
    gestionarea configuraţiei;
    gestionarea eficacităţii de funcţionare;
    gestionarea funcţionării în situaţii de accident;
    gestionarea securităţii;
    gestionarea evidenţei.
    Gestionarea configuraţiei presupune următoarele:
    includerea şi excluderea componentelor din configuraţia Sistemului;
    conectarea la Sistem şi deconectarea de la Sistem a utilizatorilor;
    modificarea, la cererea utilizatorilor, a componenţei serviciilor opţionale prestate utilizatorilor.
    Gestionarea eficacităţii funcţionării presupune următoarele:
    analiza şi cercetarea funcţionării Sistemului, depistarea punctelor slabe de funcţionare, realizarea recomandaţiilor referitoare la majorarea eficacităţii de funcţionare;
optimizarea utilizării resurselor de sistem.
    Gestionarea funcţionării în situaţii de accident presupune următoarele:
    redistribuirea resurselor Sistemului şi limitarea pentru utilizatori a nivelului de utilizare.
    Gestionarea securităţii presupune  următoarele:
    distribuirea accesului utilizatorilor la Sistem;
    distribuirea accesului personalului de exploatare la echipament şi suportul soft;
    protecţia echipamentului împotriva accesului nesancţionat;
    schimbarea planificată şi neplanificată a cheilor etc.
    Gestionarea evidenţei presupune următoarele:
    evidenţa utilizării de către utilizatori a resurselor Sistemului;
    prelucrarea informaţiei de evidenţă şi a tarificării.
    Mijloacele de gestionare în cadrul Sistemului sînt:
    mijloacele tehnice;
    mijloacele soft;
    personalul de exploatare.
    Reparaţia curentă a echipamentelor componentelor Sistemului se realizează de către personalul de exploatare la obiectele Sistemului.
    Dispoziţii finale
    Rezultatele scontate pot fi împărţite în două grupe - strategice şi tactice.
   Rezultatele tactice ţin în general de sporirea calităţii documentelor elaborate, reducerea cantităţii operaţiilor de rutină, reducerea timpului necesar pentru căutarea şi prelucrarea informaţiei, reducerea factorului uman în procedurile tehnice.
   Rezultatele strategice scontate reprezintă îmbunătăţirea calităţii deciziilor luate, creşterea încrederii cetăţenilor faţă de administraţie, asigurarea transparenţei activităţii organelor puterii executive, crearea condiţiilor pentru analiza operativă a proceselor de secretariat şi de circulaţie a documentelor.
     Implementarea prezentului Sistem necesită modificarea proceselor şi tehnologiilor de secretariat existente în cadrul autorităţilor publice.