HGM561/2007
ID intern unic:  325888
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 561
din  18.05.2007
cu privire la Sistemul Informaţional Integrat Vamal
Publicat : 01.06.2007 în Monitorul Oficial Nr. 74-77     art Nr : 597
    MODIFICAT
    HG709 din 18.07.18, MO267-275/20.07.18 art.748; în vigoare 20.07.18

    NOTĂ:
   
În anexa nr. 1 cuvintele „colaborator vamal”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „funcționar vamal”, la forma gramaticală corespunzătoare, prin HG709 din 18.07.18, MO267-275/20.07.18 art.748; în vigoare 20.07.18




    Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    Concepţia Sistemului Informaţional Integrat Vamal, conform anexei nr.1;
    Regulamentul cu privire la accesul la Sistemul Informaţional Integrat Vamal, conform anexei nr.2.
    2. Se desemnează Serviciul Vamal în calitate de deţinător al Sistemului Informaţional Integrat Vamal.
    3. Serviciul Vamal va elabora şi va implementa, în termen de trei luni, produse de program necesare pentru accesul organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice la Sistemul Informaţional Integrat Vamal.


    Prim-ministru                                                                               Vasile TARLEV

    Contrasemnează:
    Prim-viceprim-ministru                                                               Zinaida Greceanîi
    Ministrul dezvoltării informaţionale                                            Vladimir Molojen

    Nr. 561. Chişinău, 18 mai 2007.


Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului nr. 561
din 18 mai 2007

CONCEPŢIA
Sistemului Informaţional Integrat Vamal
Introducere
    În conformitate cu planul de acţiuni strategice, adoptat anual în cadrul Serviciului Vamal se efectuează o modernizare esenţială a sistemului informaţional, se întreprind măsurile necesare pentru aducerea lui în conformitate cu volumul sporit al informaţiei, adaptarea la normele admise în practica internaţională.
    Concepţia Sistemului Informaţional Integrat Vamal (în continuare - Concepţia) formulează cerinţele de bază pentru implementarea noilor tehnologii informaţionale în activitatea vamală.
    Informatizarea organelor vamale este o direcţie strategică şi prioritară a activităţii Serviciului Vamal şi reprezintă procesul de introducere a tehnologiilor informaţionale moderne în activitatea vamală.

I. Dispoziţii generale
   Prezenta Concepţie este elaborată în conformitate cu planul de acţiuni strategice, adoptat anual în cadrul Serviciului Vamal şi cu Conceptul General al sistemului informaţional ASYCUDA World (Legea nr. 301-XV din 11 iulie 2003 privind ratificarea Acordului de credit pentru dezvoltare (Proiectul “Facilitarea Comerţului şi Transportului în Europa de Sud-Est”) dintre Republica Moldova şi Asociaţia Internaţională pentru Dezvoltare).
   Concepţia stabileşte scopurile, sarcinile, funcţiile, precum şi totalitatea sintezelor privind dezvoltarea Sistemului Informaţional Integrat Vamal şi implementarea noilor tehnologii informaţionale în activitatea vamală. Ea prezintă baza metodică pentru crearea unui sistem informaţional complex, în scopul asigurării activităţii organelor vamale.
    Noţiuni de bază
    În sensul prezentării Concepţiei, se definesc următoarele noţiuni de bază:
    mijloace informaţional-tehnice - mijloacele informatizării: tehnica de calcul, echipamentul pentru reţea, echipamentele specializate pentru efectuarea controlului vamal, inclusiv pentru depistarea substanţelor radioactive, echipamentul de laborator, mijloacele tehnice electronice auxiliare;
    produse de program - totalitatea sau o parte a programelor, procedurilor, regulilor şi documentelor asociate ale unui sistem de prelucrare a informaţiei;
    Sistemul Informaţional ASYCUDA World (ASYCUDA: Automated SYstem for CUstoms DAta) -produsul de program elaborat de către Conferinţa Naţiunilor Unite pentru Comerţ şi Dezvoltare în scopul susţinerii reformelor în organele vamale, precum şi acordarea suportului la facilitarea comerţului şi controlului vamal;
    Sistemul Informaţional Integrat Vamal (în continuare - SIIV) - totalitatea mijloacelor informaţional-tehnice şi a produselor de program utilizate în procesul tehnologic al organelor vamale;
    protecţia informaţiei - totalitatea procedurilor organizaţional-tehnice şi actelor normative utilizate pentru a se evita cauzarea oricăror pagube intereselor deţinătorilor de date, sistemelor informatice, precum şi utilizatorilor de informaţii;
    securitatea informaţiei - atribut al datelor ce caracterizează siguranţa lor faţă de evenimentele ce le-ar putea afecta integritatea.
    SIIV se include în Sistemul Informaţional Naţional al Republicii Moldova, şi anume “Administrarea şi securitatea de Stat” (figura 1).

  
    Figura. 1. Locul SIIV în structura Sistemului Informaţional Naţional al Republicii Moldova.

II. Cadrul juridico-normativ
    Cadrul juridico-normativ se bazează pe legislaţia naţională în vigoare şi actele internaţionale la care Republica Moldova este parte. Crearea şi funcţionarea SIIV este reglementată de următoarele acte legislative şi normative:
    Codul vamal al Republicii Moldova nr. 1149-XIV din 20 iulie 2000;
    Codul fiscal al Republicii Moldova nr. 1163-XIII din 24 aprilie 1997;
    Legea nr.1380-XIII din 20 noiembrie 1997 cu privire la tariful vamal;
    Legea nr.1417-XIII din 17 decembrie 1997 pentru punerea în aplicare a Titlului III al Codului fiscal;
    Legea nr.1054-XIV din 16 iunie 2000 pentru punerea în aplicare a Titlului IV din Codul fiscal;
    Legea nr.982-XIV din 11 mai 2000 privind accesul la informaţie;
    Legea nr.467-XV din 21 noiembrie 2003 cu privire la informatizare şi la resursele informaţionale de stat;
    Legea nr.264-XV din 15 iulie 2004 cu privire la documentul electronic şi semnătura digitală;
    Legea nr. 301-XV din 11 iulie 2003 privind ratificarea Acordului de credit pentru dezvoltare (Proiectul “Facilitarea Comerţului şi Transportului în Europa de Sud-Est”) dintre Republica Moldova şi Asociaţia Internaţională pentru Dezvoltare;
   Hotărîrea Guvernului nr.1140 din 2 noiembrie 2005 “Pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a destinaţiilor vamale prevăzute de Codul vamal al Republicii Moldova”.
    Scopul şi obiectivele de bază ale SIIV
    SIIV se creează în scopul dezvoltării unei platforme integrate, avînd la bază platforma sistemului ASYCUDA World, interconectării tuturor produselor de program, precum şi formării unui sistem informaţional de perspectivă şi organizării aplicării eficiente a acestuia în organele vamale ale Republicii Moldova.
    Implementarea sistemului ASYCUDA World a contribuit la crearea SIIV. Toate soluţiile tehnice şi funcţionale oferite de sistemul informaţional ASYCUDA World au constituit scheletul, structura de bază, la care pe parcurs se vor adăuga produsele de program specifice activităţii vamale ale Moldovei.
    Toate componentele produselor de program incluse în SIIV vor fi dezvoltate utilizînd tehnologiile existente şi se vor uni într-un ansamblu de interfeţe, avînd ca nucleu central interfaţa sistemului ASYCUDA World, perfect integrate în mecanismele oferite de platforma de lucru şi platforma de dezvoltare.
   Datorită faptului că produsele de program adiţionale se vor constitui în interfeţe ale nucleului ASYCUDA World ele vor contribui la perfecţionarea posibilităţilor funcţionale existente oferite de modulele din pachetul standard ASYCUDA World, precum şi la o suplimentare logică şi complet compatibilă atît cu procedurile existente materializate în fluxurile de procesare ale datelor (Data Processing Path), deja implementate în metodologia vamală curentă, cît şi cu structurile de date existente (Data Object Model), nefiind necesar de a modifica structurile de date, care ar conduce la proceduri costisitoare de migrare a informaţiei.
    În plus, prin maniera de prezentare la nivel de utilizator se va asigura o continuitate prin manipularea ecranelor şi a butoanelor funcţionale cu care utilizatorii sînt deja obişnuiţi, evitînd, astfel, impactul pe care orice nouă abordare grafică o aduce, de regulă utilizatorilor neinformaticieni. Se va realiza astfel o economie în activităţile de formare a utilizatorilor, punîndu-se astfel accentul pe însuşirea aprofundată a posibilităţilor funcţionale pe care le aduc noile componente şi nu pe obişnuirea utilizatorului cu noile ecrane şi metode de prelucrare a datelor.
    Toate produsele de program adiţionale care vor forma SIIV trebuie să beneficieze din plin de elementele de securitate şi control al accesului la date, deja existente atît în platforma de lucru şi dezvoltare, cît şi în arhitectura sistemului de comunicaţii al Serviciului Vamal.
    Elementele principale de care se va ţine cont în dezvoltarea SIIV vor fi concentrate în:
    asigurarea unui control eficient al accesului la date;
    implementarea unui mecanism dinamic şi flexibil de atribuire şi retragere a diferitelor tipuri de drepturi pe documentele integrate, în funcţie de fluxul de procesare propus;
    furnizarea datelor prin mecanismele GCF (Government Class Framework), ca standard unanim acceptat în aplicaţiile e-guvernare, prin înregistrarea tuturor operaţiunilor pe principiul “Cine a făcut, ce şi cînd”.
    Obiectivele de bază ale SIIV:
    SIIV are următoarele obiective de bază:
    asigurarea introducerii tehnologiilor moderne în activitatea organelor vamale pentru perfecţionarea procedurilor de perfectare vamală şi creşterea eficacităţii controlului vamal;
    asigurarea utilizării eficiente la nivel optim a tuturor resurselor existente în sistem (hardware, software, dispozitive de comunicaţii, personal tehnic de specialitate etc.);
   asigurarea creşterii calităţii operaţiunilor de control şi urmărire de toate tipurile (înainte, în timpul sau după vămuire), prin furnizarea inspectorului vamal a datelor consolidate necesare, prezentîndu-i, astfel, în mod optim şi concludent, informaţiile cele mai utile;
   asigurarea disponibilităţii elementelor de evaluare a operaţiunilor de vămuire şi control efectuate de
funcționarii vamali, cu scopul de a evidenţia eficient şi operativ punctele slabe în fluxul de procesare a diferitelor documente vamale;
    perfecţionarea organizării schimbului de informaţii cu structurile externe, inclusiv de peste hotare, dezvoltarea colaborării cu aceste structuri în domeniul tehnologiilor informaţionale;
    asigurarea unui sistem unic de securitate a informaţiei organelor vamale ale Republicii Moldova.

III. Principiile şi criteriile eficacităţii
    Principiile de bază ale SIIV
    SIIV are următoarele principii de bază:
    principiul universalităţii - presupune că toate componentele SIIV trebuie să corespundă cerinţelor şi standardelor internaţionale: nomenclator armonizat, proceduri vamale simplificate, coduri etc.;
    principiul securităţii informaţionale - prevede prevenirea accesului nesancţionat la informaţia prelucrată în sistemele automatizate ale organelor vamale;
    principiul dirijării formării şi utilizării SIIV - reprezintă o totalitate de măsuri organizatorice şi tehnice de program, care asigură calitatea înaltă a resurselor informaţionale de stat formate, posibilitatea stocării lor şi corectitudinea utilizării în corespundere cu legislaţia în vigoare, precum şi menţin accesul operativ şi comod la informaţie pentru utilizator, în limitele competenţei stabilite prin legislaţie şi actele normative în vigoare;
    principiul confidenţialităţii informaţiei - prevede răspunderea personală, în conformitate cu legislaţia în vigoare, a colaboratorilor responsabili de prelucrarea informaţiei în SIIV, pentru utilizarea şi difuzarea neregulamentară a informaţiei;
    principiul identificării de stat a obiectelor înregistrării - prevede un indiciu de identificare unic pentru fiecare obiect;
    unificarea informaţional-tehnică a tehnologiilor vamale - admite existenţa unor formulare de documente comune, proceduri unice de transmitere a informaţiei, compatibilitatea bazelor de date;
    principiul alegerii optime a mijloacelor informaţional-tehnice - luarea în considerare a caracteristicilor produselor de program;
    principiul utilizării raţionale a mijloacelor financiare acordate;
    principiul centralizării şi continuităţii dezvoltării SIIV în conformitate cu noile prevederi ale legislaţiei în vigoare.
    Determinarea eficacităţii SIIV este un mijloc al prezentei Concepţii, cu ajutorul căruia se stabileşte starea curentă a SIIV, alegerea optimă a direcţiilor de dezvoltare şi perfecţionare, se evaluează corespunderea rezultatului obţinut cu cerinţele înaintate.
    Criteriile eficacităţii SIIV
    Eficacitatea SIIV poate fi evaluată ţinîndu-se cont de următoarele criterii:
    parametrii activităţii organelor vamale la aplicarea SIIV: timpul perfectării procedurilor vamale, timpul controlului vamal etc.;
    numărul încălcărilor vamale depistate cu aplicarea mijloacelor informaţional-tehnice, în raport cu cantitatea totală a încălcărilor vamale constatate;
    volumul transferurilor de plăţi vamale în bugetul de stat;
    nivelul integrării resurselor informaţionale a organelor vamale cu sistemele informaţionale ale ministerelor, altor autorităţi administrative centrale, precum şi cu sistemele informaţionale ale serviciilor vamale ale altor ţări ce fac parte din diferite comunităţi şi asociaţii economice;
    caracteristica fluxurilor de informaţie, volumul lor, parametrii ce se referă la prelucrarea şi transmiterea informaţiei organelor vamale, monitoringul operativ al activităţii vamale;
    aprovizionarea organelor vamale cu mijloace informaţional-tehnice moderne şi sisteme de protecţie informaţională.
    Criteriile de bază pentru funcţionarea SIIV în organele vamale constituie plenitudinea, actualitatea, autenticitatea informaţiei, necesitatea minimizării timpului executării sarcinilor şi preţului tehnologiilor informaţionale ce asigură rezolvarea lor.
    La evaluarea eficacităţii SIIV se ia în considerare caracterul multifuncţional al activităţii vamale, structura organelor vamale, diversitatea metodelor perfectării documentelor vamale, precum şi efectuarea controlului vamal, aplicîndu-se, totodată, diverse mijloace tehnice şi module informaţionale.

IV. Funcţiile de bază
    Funcţiile de bază ale SIIV sînt orientate spre:
    facilitarea şi corectitudinea calculelor, încasarea şi înregistrarea taxelor vamale şi a altor taxe, legate de operaţiunile vamale;
    aplicarea selectivităţii la controlul mărfurilor şi preîntîmpinarea contrabandei;
    asigurarea în termen de către administraţia vamală a organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice cu informaţie veridică;
    utilizarea selectivităţii la tranzacţiile vamale (roşu, galben, verde, albastru);
    calcularea preventivă sau garanţia, care determină simplificarea comerţului şi asigură acumularea taxelor vamale;
    urmărirea traseului stabilit de organele vamale, în cazul regimului vamal de tranzit.
    Aceste funcţionalităţi sînt atinse prin:
    controlul automat, validarea şi înregistrarea declaraţiilor vamale;
    perceperea taxelor vamale, conform legislaţiei în vigoare;
    posibilităţile verificării impozitelor şi taxelor vamale;
    verificarea aprecierii corecte a valorii în vamă, folosind în regim real de timp bazele de date pentru stabilirea preţului conform tarifului vamal;
    selectivitatea datelor vamale, cu scopul controlului tranzacţiilor cu risc sporit;
    verificarea promptă a documentelor şi minimizarea operaţiunilor manuale asupra lor;
    introducerea metodelor sistematice şi distribuirea optimă a operaţiunilor şi resurselor.

V. Structura organizaţională
    Prezenta Concepţie se realizează de către Serviciul Vamal. Subdiviziunea principală care a elaborat şi va contribui la realizarea Concepţiei este direcţia responsabilă de implementarea şi menţinerea tehnologiilor informaţionale din cadrul Serviciului Vamal. Alte subdiviziuni din Serviciul Vamal vor participa la realizarea Concepţiei în conformitate cu competenţele statutare.
VI. Arhitectura tehnologică
    SIIV constituie o platformă operaţională centralizată (figura 2). Această platformă se află sub administrarea şi monitorizarea exclusivă a Serviciului Vamal care asigură nivelul de securitate şi control al accesului la serviciile sistemului, conform cerinţelor de securitate impuse de ASYCUDA World.
    Platforma SIIV corespunde următoarelor cerinţe:
    bazată pe tehnologia Internet;
    independentă de sistemele de gestiune a bazelor de date relaţionale;
    independentă de platforma tehnică(hardware);
    cu proprietăţi de extindere;
    posibilităţi interne de protecţie a informaţiei;
    posibilităţi specifice: interfaţa în mai multe limbi, evidenţa provenienţei documentelor, comoditatea auditului etc.
    Pentru realizarea SIIV se va utiliza tehnologia Java (Java este un produs al companiei SUN MICROSYSTEM) şi produse derivate. Principiile tehnice-cheie sînt: Java SDK 1.4, JDBC (interfaţă standard de acces la bazele de date), SSL (protocol de securitate care asigură comunicaţii confidenţiale prin Internet), HTML (limbaj de marcare utilizat pentru crearea paginilor web), XML (meta-limbaj de marcare recomandat de Consorţiul Web), PKI (combinaţie de produse hardware şi software, politici şi proceduri care asigură securitatea de bază) etc., precum şi componentele tehnice elaborate şi bibliotecile obiectelor.
    Pentru asigurarea implementării celor mai moderne tehnologii din domeniul aplicaţiilor cu mai multe straturi cu suport web, SIIV va avea o arhitectură flexibilă, modulară, cu un grad sporit de scalabilitate.
    Accesul la SIIV se efectuează printr-un browser de Internet ce va apela pagini stocate pe serverul web, instalat pe platforma operaţională centralizată.

       Figura 2. Arhitectura de bază a SIIV

    SIIV include:
    clienţii care rulează în browser de Internet aplicaţiile descărcate de pe serverul de aplicaţie;
    serverul de aplicaţie în platforma operaţională centralizată;
    serverul de baze de date relaţionale.
    SIIV permite adaptarea facilă la diverse solicitări ulterioare, incluzînd:
    modificarea produselor de program;
    necesitatea schimbului de date cu aplicaţii/sisteme externe;
    portarea pe o platformă hardware/software diferită.
    Adaptarea sau modificarea SIIV în noile condiţii este asigurată de următorii factori:
    tehnologiile principale folosite (baze de date relaţionale, server de aplicaţie) care sînt cele mai indicate pentru dezvoltarea de aplicaţii modularizate, bazate pe componente distribuite;
    tehnologiile care înglobează standarde flexibile de comunicaţie: web servicii, programare distribuită.

VII. Asigurarea protecţiei şi securităţii informaţiei
    Asigurarea protecţiei şi securităţii informaţiei organelor vamale este reglementată de legislaţia cu privire la secretul comercial, de prevederile Legii nr.1069-XIV din 22 iunie 2000 cu privire la informatică, Codul vamal al Republicii Moldova şi alte acte normative.
    Obiectele asigurării protecţiei şi securităţii informaţiei organelor vamale se consideră:
    resursele informaţionale care nu depind de formele păstrării, conţinînd informaţii vamale ce constituie secret comercial şi informaţii vamale cu caracter confidenţial;
    sistemele informaţionale ce asigură activitatea vamală (sisteme de operare, de gestiune a bazelor de date);
    sistemele de telecomunicaţii departamentale;
    produsele de program.
    Pericolele de bază privind protecţia şi securitatea informaţiei în cadrul SIIV se consideră:
    acţiunile neintenţionate ale
funcționarilor vamali, care conduc la accesul nesancţionat la informaţie, modificarea nesancţionată şi nerespectarea confidenţialităţii acesteia;
    acţiunile intenţionate nesancţionate ale
funcționarilor vamali, care conduc la înlocuirea, ştergerea şi modificarea informaţiei;
    accesul nesancţionat al utilizatorilor externi la resursele informaţionale ale organelor vamale;
    răspîndirea viruşilor asupra resurselor informaţionale ale organelor vamale;
    scurgerea informaţiei care conţine secret comercial prin diferite canale tehnice.
    Asigurarea protecţiei şi securităţii informaţiei în cadrul SIIV se realizează din contul utilizării următoarelor sisteme de protecţie a informaţiei:
    mijloacele informaţionale de protecţie împotriva accesului nesancţionat la staţiile de lucru, servere şi echipamentul de reţea;
    sistemele pentru criptarea informaţiei;
    sistemele pentru analiza şi depistarea atacurilor informaţionale;
    mijloacele informaţionale de protecţie “antivirus”.
    Direcţiile prioritare pentru asigurarea protecţiei şi securităţii informaţiei în cadrul SIIV se consideră:
    elaborarea documentelor pentru călăuză la organizarea administrării limitării accesului la resursele sistemului informaţional şi crearea poştei electronice departamentale cu un nivel sporit de securitate, în scopul integrării SIIV cu sistemele informaţionale ale autorităţilor publice;
    organizarea cursurilor de instruire a
funcționarilor vamali în domeniul asigurării securităţii informaţionale;
    asigurarea securităţii informaţiei organelor vamale la interdependenţa cu organele vamale ale altor ţări;
    asigurarea protecţiei resurselor informaţionale ale organelor vamale prin utilizarea reţelelor globale de folosinţă generală “Internet”.
    În domeniul asigurării protecţiei şi securităţii informaţiei organelor vamale:
    elaborarea subsistemului pentru asigurarea securităţii informaţionale a SIIV în baza utilizării mijloacelor de criptare a informaţiei, mijloacelor de protecţie de la accesul nesancţionat şi programelor antivirus;
    asigurarea securităţii poştei electronice în baza criptării informaţiei;
    atestarea produselor de program ale organelor vamale care sînt destinate prelucrării şi utilizării informaţiei vamale.
    Realizarea celor menţionate va asigura SIIV din punctul de vedere al protecţiei datelor şi minimalizării resurselor informaţional-tehnice ale organelor vamale la prelucrarea şi transmiterea informaţiei în procesul de perfectare a documentelor vamale şi control vamal.

Încheiere
    Prezenta Concepţie va servi drept bază pentru elaborarea produselor de program, planurilor şi proiectelor în scopul asigurării activităţii informaţional-tehnice a organelor vamale.
    În procesul de realizare a prezentei Concepţii sînt posibile modificări şi precizări, reieşind din eventualele schimbări pe plan economic şi social, a politicii vamale a Republicii Moldova, apariţia noilor tehnologii vamale care vor influenţa procesul de informatizare şi dezvoltare a infrastructurii informaţional-tehnice a organelor vamale.


Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului nr. 561
din 18 mai 2007

REGULAMENTUL
cu privire la accesul la Sistemul Informaţional Integrat Vamal
I. Dispoziţii generale
    1. Prezentul Regulament este elaborat în conformitate cu prevederile Codului vamal al Republicii Moldova nr. 1149-XIV din 20 iulie 2000 şi legislaţiei în vigoare în scopul reglementării accesului la Sistemul Informaţional Integrat Vamal, deţinător al căruia este Serviciul Vamal, şi stabileşte modalitatea de accesare de către organele centrale de specialitate ale administraţiei publice a Sistemului Informaţional Integrat Vamal şi de prezentare către solicitanţi a informaţiei ce conţine secret comercial.
II. Modalitatea de accesare de către organele centrale
de specialitate
ale administraţiei publice centrale a
Sistemului Informaţional Integrat Vamal

    2. Accesul la Sistemul Informaţional Integrat Vamal se efectuează prin reţeaua de telecomunicaţii a autorităţilor administraţiei publice, gestionată de Î.S. “Centrul de Telecomunicaţii Speciale”, în baza acordului încheiat între Serviciul Vamal şi organul central de specialitate al administraţiei publice competente (modelul acordului se anexează), sau, conform acordurilor încheiate între Serviciul Vamal şi alte autorităţi administrative centrale, pînă la intrarea în vigoare a prezentei hotărîri.
    3. Acordul menţionat la p. 2 al prezentului Regulament se va încheia numai cu organele centrale de specialitate ale administraţiei publice competente, care, conform legislaţiei în vigoare, au dreptul de a cere şi primi informaţii ce conţin secret comercial.
    4. Compartimentele Sistemului Informaţional Integrat Vamal la care se va permite accesul organului central de specialitate al administraţiei publice respective se stabilesc conform articolului 1 al acordului.
    5. Transmiterea informaţiilor, în baza acordului, terţelor persoane nu poate fi efectuată, dacă legislaţia în vigoare nu prevede altfel.

III. Modalitatea de prezentare solicitanţilor a informaţiilor ce conţin
secret comercial (cu excepţia celor specificate în capitolul II
al prezentului Regulament)

   6. Informaţia ce conţine secret comercial se transmite solicitanţilor la adresarea în scris, cu confirmarea primirii informaţiilor în cauză (intentarea dosarului penal, executarea deciziilor comisiilor rogatorii).
IV. Responsabilitatea
    7. Organul central de specialitate al administraţiei publice competente, care are acces la Sistemul Informaţional Integrat Vamal, precum şi solicitantul informaţiilor ce conţin secret comercial, poartă răspundere, conform legislaţiei în vigoare, atît pentru divulgarea şi transmiterea acesteia persoanelor terţe, cît şi pentru utilizarea ei în scopuri personale.
    8. Persoanele care, în mod ilicit, au dobîndit sau au însuşit informaţiile ce constituie secret comercial sînt obligate să recupereze prejudiciul cauzat agentului economic, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

    anexa