HGM1401/2007
ID intern unic:  326412
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1401
din  13.12.2007
privind aprobarea Concepţiei Sistemului informaţional
integrat automatizat “Migraţie şi azil”
Publicat : 28.12.2007 în Monitorul Oficial Nr. 203-206     art Nr : 1478
    MODIFICAT
   
HG327 din 17.04.18, MO126-132/20.04.18 art.369
    HG925 din 12.12.12, MO270-272/25.12.12 art.1013
    HG159 din 26.02.09, MO49-50/06.03.09 art.206

    NOTĂ:
   
în tot textul, cuvintele „Ministerul Dezvoltării Informaționale” se substituie cu cuvintele „Agenţia Servicii Publice” prin HG327 din 17.04.18, MO126-132/20.04.18 art.369



    Întru realizarea prevederilor Legii nr.1518-XV din 6 decembrie 2002 cu privire la migraţie (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.1-2, art.2) şi în scopul creării condiţiilor necesare pentru realizarea mecanismului de coordonare şi control al proceselor migraţionale şi asigurării activităţii organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice competente în domeniul migraţional, precum şi în scopul executării Hotărîrii Guvernului nr.40 din 12 ianuarie 2007 “Privind crearea Sistemului informaţional integrat automatizat în domeniul migraţiei” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.6-9, art.51), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Concepţia Sistemului informaţional integrat automatizat “Migraţie şi azil” (se anexează).
   2. Ministerele şi alte instituţii responsabile vor asigura, în limitele competenţelor, implementarea prevederilor Concepţiei Sistemului informaţional-integrat automatizat “Migraţie şi azil” şi vor raporta, semestrial,
Guvernului despre rezultatele obţinute şi despre necesitatea actualizării obiectivelor preconizate.
    [Pct.2 modificat prin HG159 din 26.02.09, MO49-50/06.03.09 art.206]
    3. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina domnului Valentin MEJINSCHI, viceprim-ministru, preşedinte al Comisiei pentru coordonarea unor activităţi ce ţin de procesul migraţional.
   
[Pct.3 modificat prin HG159 din 26.02.09, MO49-50/06.03.09 art.206]

    PRIM-MINISTRU                                                             Vasile TARLEV

    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    ministrul afacerilor externe
    şi integrării europene                                                           Andrei Stratan
    Ministrul economiei şi comerţului                                       Igor Dodon
    Ministrul finanţelor                                                              Mihail Pop
    Ministrul educaţiei şi tineretului                                         Victor Ţvircun
    Ministrul afacerilor interne                                                  Gheorghe Papuc
    Ministrul dezvoltării informaţionale                                     Vladimir Molojen
    Ministrul justiţiei                                                                  Vitalie Pîrlog

    Nr. 1401. Chişinău, 13 decembrie 2007.

Aprobată
prin Hotărîrea Guvernului
nr.1401 din 13 decembrie 2007

CONCEPŢIA
Sistemului informaţional integrat automatizat “Migraţie şi azil”
Introducere
    Schimbările politice şi social-economice, care au avut loc în Republica Moldova şi în lume în ultimele decenii, au creat premise pentru operarea modificărilor esenţiale în domeniul migraţiei populaţiei. Procesele migraţionale exercită o influenţă considerabilă atît asupra situaţiei sociale, economice şi demografice în ţară, cît şi asupra stabilităţii şi securităţii statului.
    Organizaţiile internaţionale specializate constată că în timpul de faţă nu sînt cunoscute, în deplină măsură, proporţiile acestui proces şi nu există date statistice veridice, care ar reflecta proporţiile migraţiei în ţările lumii şi care ar permite a le evalua corect, în scopul elaborării unei politici adecvate. Migraţia ilegală condiţionează apariţia unor multiple probleme, legate de pătrunderea ilegală în ţară a cetăţenilor străini şi apatrizilor, tranzitul ilegal prin teritoriul ţării, traficul de persoane, agravarea situaţiei criminogene, precum şi de angajarea ilicită în cîmpul muncii şi încălcarea drepturilor omului (migranţilor).
    În scopul realizării politicii de stat în domeniul migraţiei şi azilului, precum şi posibilităţii monitorizării proceselor migraţionale şi dirijării acestora în corespundere cu interesele naţionale, a devenit necesară crearea unui sistem informaţional automatizat specializat. În cadrul sistemului respectiv se preconizează integrarea resurselor informaţionale existente ale diferitelor ministere şi instituţii, abilitate să ia decizii în domeniul migraţiei şi azilului. Concomitent, resursele informaţionale existente trebuie să fie completate cu datele necesare ce se referă la evidenţa cetăţenilor străini, apatrizilor şi refugiaţilor, care nu au fost luate la evidenţă anterior în regim automatizat.
    Sistemul informaţional integrat automatizat în domeniul migraţiei şi azilului trebuie să devină unul din instrumentele de gestionare şi monitorizare a proceselor migraţionale: intrarea şi ieşirea din ţară, asigurarea controlului regimului de şedere pe teritoriul ţării a cetăţenilor străini şi apatrizilor, cu simplificarea procedurii de înregistrare şi evidenţă a acestora (conform principiului “ghişeului unic”), precum şi preîntîmpinarea şi contracararea migraţiei ilegale şi traficului de persoane.
    În calitate de premisă pentru elaborarea Concepţiei au servit următoarele acte normative: Hotărîrea Guvernului nr.448 din 27 aprilie 2006 “Privind aprobarea Programului naţional de acţiuni în domeniul migraţiei şi azilului” şi Hotărîrea Guvernului nr.40 din 12 ianuarie 2007 “Privind crearea Sistemului informaţional integrat automatizat în domeniul migraţiei”.
Capitolul I
Prevederi generale
    1. Definiţia Sistemului
    Sistemul informaţional integrat automatizat de stat “Migraţie şi azil” (în continuare - SIIAMA) reprezintă totalitatea sistemelor informaţionale automatizate de importanţă statală, care asigură evidenţa şi controlul migranţilor de diferite categorii (cu excepţia migranţilor interni), integrarea resurselor informaţionale departamentale în domeniul migraţiei şi azilului, precum şi pregătirea şi eliberarea informaţiei analitice şi statistice necesare.
    2. Noţiuni de bază
    În sensul prezentei Concepţii următoarele noţiuni de bază semnifică:
    migraţie - permutarea teritorială a persoanelor, însoţită de schimbarea locului de trai (cu excepţia migraţiunii interne);
    cetăţean străin - persoana care nu are cetăţenia Republicii Moldova, dar are dovada apartenenţei sale la un alt stat;
    apatrid - persoana care nu are cetăţenia Republicii Moldova, şi nici dovada apartenenţei sale la un alt stat;
    imigrant - cetăţean străin sau apatrid care a obţinut dreptul de a se stabili cu traiul permanent sau temporar în Republica Moldova şi care pierde acest statut odată cu părăsirea teritoriului ţării sau cu dobîndirea cetăţeniei Republicii Moldova în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    emigrant - cetăţean al Republicii Moldova care pleacă peste hotare pentru a se stabili cu traiul permanent sau temporar pe teritoriul altui stat;
    repatriat - cetăţean al Republicii Moldova şi/sau persoana care s-a născut în Republica Moldova şi urmaşii acestora, precum şi persoana care anterior a locuit permanent în Republica Moldova cel puţin 10 ani şi are dreptul la domiciliu stabil pe teritoriul Republicii Moldova în condiţiile legii;
    refugiat - străin, căruia, în conformitate cu legislaţia în vigoare, i-a fost recunoscut statutul de refugiat;
    protecţie umanitară - protecţie acordată persoanelor ce nu corespund criteriilor de acordare a statutului de refugiat potrivit Convenţiei privind statutul refugiaţilor, încheiate la Geneva la 28 iulie 1951 şi Protocolului privind statutul refugiaţilor, încheiat la New York la 31 ianuarie 1967, dar care au nevoie de protecţie internaţională;
    protecţie temporară - protecţie acordată în cazul unor afluxuri masive de persoane care au nevoie de protecţie internaţională;
    “acte judiciare” - acte emise de instanţele de judecată în cadrul soluţionării unei cauze penale, civile, contravenţionale (sentinţe, hotărîri, decizii, încheieri, ordonanţe judecătoreşti etc).
    Abrevieri acceptate:
    RSP - Registrul de stat al populaţiei;
    RSUD - Registrul de stat al unităţilor de drept;
    SIIOD - Sistemul informaţional integrat al organelor de drept;
    SIMI - Sistemul informaţional medical integrat;
    SMC - Sistemul de management al calităţii;
    SIIAMA - Sistemul informaţional integrat automatizat “Migraţiune şi azil”;
    SIA - Sistemul informaţional automatizat.
    3. Destinaţia Sistemului
    SIIAMA este destinat pentru integrarea resurselor informaţionale de bază şi departamentale în domeniul migraţiei şi azilului, cu utilizarea mecanismelor de stat a schimbului informaţional.
    4. Scopurile creării Sistemului
    Crearea SIIAMA urmăreşte următoarele scopuri:
    asigurarea securităţii naţionale a Republicii Moldova şi securităţii publice în sfera migraţiunii;
    asigurarea drepturilor şi intereselor legitime ale cetăţenilor Republicii Moldova, precum şi ale cetăţenilor străini şi ale apatrizilor, care se află în Republica Moldova;
    completarea resurselor informaţionale de bază şi departamentale în domeniul migraţiei şi azilului;
    integrarea resurselor informaţionale în domeniul migraţiei şi azilului ale diferitelor autorităţi publice;
    asigurarea monitorizării fluxurilor migraţionale, precum şi controlului asupra regimului aflării cetăţenilor străini şi apatrizilor pe teritoriul ţării;
    asigurarea autorităţilor publice, abilitate cu funcţii în domeniul migraţiei şi azilului, cu informaţie operativă;
    modernizarea activităţii autorităţilor publice pe calea transferării proceselor din secretariat în sfera tehnologiilor performante, inclusiv trecerea de la forma manuală de ţinere a lucrărilor de secretariat la cea automatizată.
    5. Principiile de bază ale creării Sistemului
    Principiile creării SIIAMA sînt:
    principiul primei persoane/centrului unic presupune existenţa unui conducător real de rang superior, care deţine abilităţi suficiente pentru luarea deciziilor şi coordonarea lucrărilor de creare şi exploatare a Sistemului;
    principiul temeiniciei datelor SIIAMA, care presupune introducerea datelor în sistem în baza documentelor autentice;
    principiul integrităţii, deplinătăţii şi veridicităţii datelor:
    prin integritatea datelor se are în vedere starea datelor, cînd acestea îşi păstrează conţinutul şi se interpretează univoc în condiţiile unor acţiuni accidentale. Integritatea datelor se consideră a fi păstrată, dacă datele nu au fost denaturate sau distruse (nu şterse);
    prin deplinătatea datelor se are în vedere cantitatea de informaţie colectată în sistem în conformitate cu documentele normative;
    prin veridicitatea datelor se are în vedere gradul de corespundere a datelor, stocate în memoria computerului sau în documente, stării reale a obiectelor reprezentate de acestea a unui domeniu concret al Sistemului;
    principiul identificării de stat a obiectelor înregistrării, care prevede existenţa la fiecare din ei a indicilor de identificare unici;
    principiul controlului formării şi utilizării SIIAMA, care reprezintă totalitatea măsurilor organizatorice şi tehnice de program, care asigură calitatea înaltă a resursei informaţionale de stat formate, fiabilitatea înaltă a păstrării acestuia şi corectitudinea utilizării în conformitate cu legislaţia în vigoare, precum şi care asigură acces operativ şi comod pentru utilizator la informaţie, în limitele competenţei lui, stabilite de legislaţia în vigoare şi actele normative, precum şi nivelul de acces;
    principul confidenţialităţii informaţiei, care prevede răspunderea personală, în conformitate cu legislaţia în vigoare, a colaboratorilor implicaţi în prelucrarea informaţiei în SIIAMA, pentru utilizarea şi difuzarea neregulamentară a informaţiei confidenţiale personificate;
    principul securităţii informaţionale, care prevede asigurarea nivelului dorit al integrităţii, exclusivităţii, accesibilităţii şi eficienţei pentru protecţia datelor de la pierderi, denaturare, deteriorare şi utilizare neautorizată. Securitatea sistemului presupune rezistenţa la atacuri şi protecţia caracterului secret, integrităţii şi pregătirii pentru lucru atît a Sistemului, cît şi a datelor lui;
    principiul utilizării metodei unice de creare şi ţinere a registrelor;
    principiul utilizării sistemului unic de stat al clasificatorilor;
principiul acordării accesului sancţionat la datele registrului;
    principiul introducerii datelor în registru într-o singură limbă;
    principiul transparenţei, care presupune accesul cetăţenilor la o serie de informaţii cu caracter public;
    principul modularităţii şi scalabilităţii, care semnifică posibilitatea dezvoltării sistemului, fără modificarea componentelor create anterior.
Capitolul II
Cadrul normativ al SIIAMA
    6. Cadrul normativ de bază
    Cadrul normativ al SIIAMA o constituie legislaţia Republicii Moldova şi tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte.
    Actele normative de bază ce reglamentează SIIAMA sînt:
    Constituţia Republicii Moldova din 29 iulie 1994;
    Legea nr.269-XIII din 9 noiembrie 1994 cu privire la ieşirea şi intrarea în Republica Moldova;
    Legea nr.273-XIII din 9 noiembrie 1994 privind actele de identitate din sistemul naţional de paşapoarte;
    Legea nr.275-XIII din 10 noiembrie 1994 cu privire la statutul juridic al cetăţenilor străini şi al apatrizilor în Republica Moldova;
    Legea nr.677-XV din 23 noiembrie 2001 pentru aderarea Republicii Moldova la Convenţia privind statutul refugiaţilor, precum şi la Protocolul privind statutul refugiaţilor;
    Legea nr.1518-XV din 6 decembrie 2002 cu privire la migraţie;
    Legea nr.1286-XV din 25 iulie 2002 cu privire la statutul refugiaţilor;
    Hotărîrea Parlamentului nr.1386-XV din 11 octombrie 2002 “Privind aprobarea Concepţiei politicii migraţionale a Republicii Moldova”;
    Hotărîrea Guvernului nr.282 din 31 mai 1991 “Cu privire la aprobarea Regulilor de eliberare, suspendare şi anulare a adeverinţelor de imigrant şi autorizaţiilor de încadrare în muncă în Republica Moldova”;
    Hotărîrea Guvernului nr.1077 din 20 noiembrie 1997 “Cu privire la angajarea provizorie a lucrătorilor migranţi”;
    Hotărîrea Guvernului nr.844 din 30 iulie 1998 “Cu privire al structura organizatorică, limita efectivului şi Regulamentul Ministerului Afacerilor Interne”;
    Hotărîrea Guvernului nr.43 din 21 ianuarie 2002 “Pentru aprobarea Regulamentului privind condiţiile de asigurare obligatorie de asistenţă medicală a cetăţenilor străini şi apatrizilor aflaţi în Republica Moldova”;
    Hotărîrea Guvernului nr.333 din 18 martie 2002 “Pentru aprobarea Concepţiei sistemului informaţional automatizat “Registrul de stat al populaţiei” şi Regulamentului cu privire la Registrul de stat al populaţiei”;
    Hotărîrea Guvernului nr.746 din 21 iunie 2003 “Despre aprobarea Regulamentului cu privire la instruirea cetăţenilor străini şi apatrizilor în instituţiile de învăţămînt din Republica Moldova”;
    Hotărîrea Guvernului nr.33 din 22 ianuarie 2004 “Pentru aprobarea Regulamentului privind eliberarea de invitaţii cetăţenilor străini şi apatrizilor”;
    Hotărîrea Guvernului nr.71 din 30 ianuarie 2004 “Cu privire la crearea Centrului de Plasament Temporar al Străinilor”;
    Hotărîrea Guvernului nr.448 din 27 aprilie 2006 “Privind aprobarea Programului naţional de acţiuni în domeniul migraţiei şi azilului”;
    Hotărîrea Guvernului nr.40 din 12 ianuarie 2007 “Privind crearea Sistemului informaţional integrat automatizat în domeniul migraţiei”;
    Hotărîrea Guvernului nr.561 din 18 mai 2007 “Cu privire la Sistemul Informaţional Integrat Vamal”.
    7. Cadrul normativ din domeniul informatizării
    Cadrul normativ, de asemenea, include actele juridico-normative din domeniul informatizării, şi anume:
    Legea nr.1069-XIV din 22 iunie 2000 cu privire la informatică;
    Legea nr.982-XIV din 11 mai 2000 privind accesul la informaţie;
    Legea nr.467-XV din 21 noiembrie 2003 cu privire la informatizare şi la resursele informaţionale de stat;
    Legea nr.264-XV din 15 iulie 2004 cu privire la documentul electronic şi semnătura digitală;
    Legea nr.17-XVI din 15 februarie 2007 cu privire la protecţia datelor cu caracter personal;
    Legea nr.71-XVI din 22 martie 2007 cu privire la registre (din momentul intrării în vigoare);
    Decretul Preşedintelui Republicii Moldova nr.1743-III din 19 martie 2004 “Privind edificarea societăţii informaţionale în Republica Moldova”;
    Hotărîrea Guvernului nr.632 din 8 iunie 2004 “Despre aprobarea Politicii de edificare a societăţii informaţionale în Republica Moldova”;
    Hotărîrea Guvernului nr.255 din 9 martie 2005 “Privind Strategia Naţională de edificare a societăţii informaţionale - “Moldova electronică”;
    Hotărîrea Guvernului nr.733 din 28 iunie 2006 “Cu privire la Concepţia guvernării electronice”;
    Hotărîrea Guvernului nr.1032 din 6 septembrie 2006 “Cu privire la aprobarea Concepţiei sistemului informaţional automatizat “Registrul resurselor şi sistemelor informaţionale de stat”;
    Hotărîrea Guvernului nr.916 din 26 august 2007 “Cu privire la Concepţia Portalului guvernamental”;
    Actele departamentale în domeniu.
    Crearea şi funcţionarea eficientă a SIIAMA necesită aprobarea unor acte normative noi şi modificarea celor existente, care ar reglementa relaţiile ce apar la colectarea, prelucrarea, păstrarea, actualizarea, eliberarea informaţiei din domeniul migraţiei şi azilului, precum şi ar determina regimul juridic al funcţionării SIIAMA.
Capitolul III
Funcţiile SIIAMA
    8. Funcţiile Sistemului
    Spaţiul funcţional al SIIAMA reprezintă totalitatea contururilor funcţionale, care se referă la domeniul migraţiei, din următoarele sisteme informaţionale:
Registrul de stat al populaţiei;
    SIA “Sistemul informaţional integrat al organelor de drept”;
    Sistemul informaţional educaţional;
    SIA de evidenţă a Pieţei forţei de muncă;
    Sistemul informaţional medical integrat;
    Sistemul informaţional integrat al Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene;
   
Sistemul informaţional integrat al Poliţiei de Frontieră;
    Sistemul informaţional integrat vamal.
    Pentru asigurarea formării corecte a resurselor informaţionale şi asigurarea necesităţii utilizatorilor de informaţie necesară pentru îndeplinirea obligaţiunilor sale de serviciu, la funcţiile sistemelor informaţionale sus-menţionate trebuie să fie adăugat un şir de funcţii suplimentare.
   
[Pct.8 modificat prin HG925 din 12.12.12, MO270-272/25.12.12 art.1013]
    9. Funcţii suplimentare
    La blocurile funcţionale existente ale sistemelor informaţionale sus-enumerate, trebuie să fie adăugate funcţii noi sau blocuri de funcţii:
    Blocul de funcţii (“ADMINISTRAREA ŞI MONITO­RIZAREA ACŢIUNILOR UTILIZATORILOR”), care include funcţiile de evidenţă a interacţiunii informaţionale a tuturor participanţilor la sistem în cadrul formării, prelucrării, păstrării şi eliberării informaţiei despre cetăţenii străini, apatrizi şi refugiaţi, şi anume:
    asigurarea integrităţii logice a sistemului;
    administrarea componentelor sistemului, care asigură integrarea resurselor informaţionale departamentale;
    delimitarea drepturilor de acces pentru utilizatori, ţinerea sistemului de parole;
    asigurarea securităţii, protecţiei şi integrităţii informaţiei în sistem, în baza standardelor internaţionale ISO 17799 şi ISO 15408.
    Blocul de funcţii (“MIGRAŢIE ŞI AZIL”) îndeplineşte funcţiile de organizare a evidenţei informaţiei suplimentare cu privire la cetăţenii străini, apatrizii şi refugiaţii, precum şi documentele eliberate acestora. Funcţiile de bază ale blocului respectiv sînt determinate în Concepţia SIA “Registrul de stat al populaţiei”, aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr.333 din 18 martie 2002, în blocurile funcţionale “STRĂINUL” şi “CONSUL” şi în Concepţia SIA “Registrul dactiloscopic”, aprobată prin  Hotărîrea Guvernului nr.565 din 21 mai 2007.
    Blocul de funcţii (“STRĂINUL” A SIA RSP) se com­ple­tează cu următoarele funcţii:
    evidenţa cererilor persoanelor care solicită azil, inclusiv politic;
    evidenţa cererilor persoanelor care solicită protecţie;
    evidenţa persoanelor care beneficiază de una din formele de protecţie şi a documentelor eliberate lor;
    perfectarea documentelor de călătorie ale refugiatului;
    perfectarea adeverinţelor de imigrant, sau a confirmărilor de repatriere;
    perfectarea vizelor de ieşire pentru apatrizi, care se află temporar pe teritoriul Republicii Moldova;
    înregistrarea colaboratorilor misiunilor diplomatice;
    înregistrarea jurnaliştilor acreditaţi;
    înregistrarea delegaţiilor oficiale.
    Blocul de funcţii (“CONSUL” A SIA RSP) se completează cu funcţia perfectării documentului de călătorie al cetăţeanului Republicii Moldova.
    Blocul de funcţii (“INTERDICŢIE DE INTRARE/IEŞIRE”) îndeplineşte funcţiile de organizare a evidenţei informaţiei suplimentare privind persoanele, pentru care intrarea/ieşirea din Republica Moldova le-au fost interzise sau temporar interzise. Funcţiile de bază ale blocului respectiv sînt determinate în Concepţia SIA “Sistemul informaţional integrat al organelor de drept”, aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr.1202 din 17 octombrie 2006, în blocurile funcţionale “Criminal” şi “Procedura judiciară” şi “Contingentul special”.
    Blocul de funcţii (“CRIMINAL” A SIA SIIOD) se completează cu următoarele funcţii de evidenţă:
    a persoanelor care au fost sau sînt implicate în activitatea organizaţiilor teroriste internaţionale, în finanţarea sau sprijinirea acestor organizaţii şi a unor terorişti aparte;
    a persoanelor care fac parte din grupări criminale organizate cu caracter transnaţional, sau sprijină pe alte căi activitatea acestor grupări;
    a persoanelor care au comis infracţiuni contra păcii şi securităţii omenirii, alte infracţiuni grave, inclusiv militare, definite în tratatele internaţionale;
    a persoanelor care au prezentat informaţii false despre sine la perfectarea documentelor pentru intrarea în Republica Moldova;
    a persoanelor care au săvîrşit infracţiuni peste hotare, împotriva statului sau cetăţeanului Republicii Moldova;
    a persoanelor care au restricţii la intrare/ieşire din ţară sau au fost declarate indizerabile;
    a persoanelor în privinţa cărora au fost emise decizii de reducere a termenului de şedere;
    a persoanelor în privinţa cărora instanţele judecătoreşti au decis expulzarea din ţară;
    a persoanelor care au fost plasate în Centrul de Plasament Temporar al Străinilor.
    Blocul de funcţii (“TRECEREA FRONTIEREI”), care include funcţiile ce vor fi determinate în
Sistemul informaţional integrat al Poliţiei de Frontieră, inclusiv cu funcţia de evidenţă a cetăţenilor străini, apatrizilor sau cetăţenilor Republicii Moldova, cărora li s-a interzis intrarea sau ieşirea.
    Blocul de funcţii (“EDUCAŢIE”) care include funcţiile determinate de Concepţia sistemului informaţional educaţional, aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr.270 din 13 martie 2007, se completează cu funcţiile de evidenţă:
    a cetăţenilor străini sau apatrizilor, care se planifică a fi înmatriculate în instituţiile de învăţămînt ale ţării;
    a cetăţenilor Republicii Moldova înmatriculaţi la studii în instituţiile de învăţămînt străine.
    Blocul de funcţii (“MIGRAŢIE DE MUNCĂ”) include următoarele funcţii de evidenţă:
    a avizelor privind invitarea la muncă a cetăţenilor străini sau a apatrizilor;
    a permiselor de muncă eliberate, prelungite sau anulate;
    a contractelor de muncă, încheiate de cetăţenii Republicii Moldova cu angajatorii străini.
    Blocul de funcţii (“STAREA SĂNĂTĂŢII”), care include funcţiile determinate în Concepţia sistemului informaţional medical integrat, aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr.1128 din 14 octombrie 2004, se completează cu următoarele funcţii de evidenţă:
    a cetăţenilor străini şi a apatrizilor, care au trecut examenul medical pentru depistarea virusului imunodeficienţei umane (HIV), maladiei SIDA şi a altor maladii care prezintă pericol pentru sănătatea populaţiei;
    a cetăţenilor străini şi a apatrizilor care au primit poliţă de asigurare medicală obligatorie.
    Blocul de funcţii (“INFORMAŢIE”) include următoarele funcţii:
    prezentarea informaţiei statistice formalizate, pe calea adresării directe la bazele de date departamentale, sau primirea masivului de date cu formatul fixat, în scopul prelucrării ulterioare analitice şi statistice a datelor;
    îndeplinirea interpelărilor operative în regim on-line sau în regim de interpelare suspendată, pe calea adresării prin portalul informaţional la bazele de date necesare;
    prestarea serviciilor cetăţenilor, comunităţii de afaceri şi autorităţilor administraţiei publice, în corespundere cu principiile guvernării electronice, de organizare a accesului la informaţia necesară, primire a certificatelor şi extraselor, perfectare a cererilor, precum şi primire a consultaţiilor oficiale ale specialiştilor în domeniul migraţiei şi azilului, cu utilizarea mecanismelor portalului informaţional de stat.
    Pentru toate funcţiile blocului respectiv este comună prevederea privind eliberarea informaţiei diferitor utilizatori, în funcţie de statutul lor juridic şi regimul juridic al informaţiei interpelate.
   
[Pct.9 modificat prin HG925 din 12.12.12, MO270-272/25.12.12 art.1013]
Capitolul IV
Structura organizaţională
    10. Posesorul Sistemului
    Posesorul SIIAMA este Biroul Migraţiune şi Azil al Ministerului Afacerilor Interne.
    11. Posesorii resursei informaţionale
    Posesorii resurselor informaţionale integrate sînt: Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Grăniceri,
Agenţia Servicii Publice, Ministerul Economiei şi Comerţului, Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Sănătăţii, Compania Naţională de Asigurări în Medicină, Casa Naţională de Asigurări Sociale, Ministerul Justiţiei - în domeniile corespunzătoare.
    Deţinătorul Portalului informaţional de stat va fi determinat printr-o hotărîre de Guvern.
    12. Registratorii Sistemului
    Funcţiile registratorilor informaţiei în sistem se realizează de către Ministerul Afacerilor Interne,
Agenţia Servicii Publice, Serviciul Grăniceri, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerul Economiei şi Comerţului, Ministerul Educaţiei şi Tineretului, Ministerul Justiţiei, Ministerul Sănătăţii şi instanţele judecătoreşti.
    Ministerul Afacerilor Interne, în ceea ce priveşte evidenţa:
    persoanelor care solicită protecţie şi a documentelor temporare eliberate lor;
    persoanelor care au primit una din formele protecţiei şi a documentelor temporare eliberate lor;
    persoanelor cărora li s-au acordat statut de imigrant sau repatriat şi a documentelor eliberate lor;
    persoanelor cărora li s-au prelungit sau li s-au anulat adeverinţele de imigrant, confirmările de repatriere;
    persoanelor cărora li s-a oferit asistenţă socială (bănească/ajutor material etc.), precum şi rambursarea acesteia;
    cetăţenilor străini şi apatrizilor, care au comis infracţiuni şi contravenţii administrative pe teritoriul Republicii Moldova;
    vizelor de ieşire şi ieşire/intrare pentru cetăţenii străini şi apatrizi;
    vizelor de ieşire şi ieşire/intrare prelungite ale cetăţenilor străini şi apatrizilor;
    invitaţiilor pentru cetăţenii străini şi apatrizi, eliberate la solicitarea persoanelor fizice sau juridice;
     informaţiei dactiloscopice cu privire la cetăţenii străini şi apatrizi, care au sosit în Republica Moldova şi au solicitat azil, sau celor plasate în Centrul de Plasament Temporar al Străinilor;
    persoanelor care au restricţii/interdicţii la intrare/ieşire din ţară sau au fost declarate indizerabile;
    altor presoane cărora li s-a interzis intrarea sau ieşirea de pe teritoriul Republicii Moldova;
    persoanelor în privinţa cărora au fost emise decizii de reducere a termenului de şedere;
    persoanelor plasate în Centrul de Plasament Temporar al Străinilor;
    persoanelor expulzate sau extrădate în baza hotărîrii instanţei judecătoreşti.
    
Agenția Servicii Publice, în ceea ce privește evidența:

    cetățenilor Republicii Moldova cărora li s-a autorizat emigrarea în străinătate;

    străinilor care intră în Republica Moldova pe segmentul transnistrean al frontierei moldo-ucrainene, necontrolat de autoritățile moldovenești.

    [Pct.12 modificat prin HG327 din 17.04.18, MO126-132/20.04.18 art.369]

    Serviciul Grăniceri, în ceea ce priveşte evidenţa:
    intrării (ieşirii) persoanelor fizice pe/de pe teritoriul Republicii Moldova;
    documentelor prezentate de către persoanele fizice la trecerea frontierei de stat;
    mijloacelor de transport care trec frontiera de stat.
    Ministerul Justiţiei prin Departamentul Instituţiilor Penitenciare, în ceea ce priveşte evidenţa:
    cetăţenilor străini şi apatrizilor (reţinuţi, arestaţi şi condamnaţi), aflaţi sub pază în instituţiile penitenciare.
    Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, în ceea ce priveşte evidenţa:
    documentelor de călătorie, eliberate cetăţenilor Republicii Moldova;
    cetăţenilor Republicii Moldova, care stau la evidenţă consulară;
    vizelor perfectate cetăţenilor străini şi apatrizilor;
    înregistrării colaboratorilor şi reprezentanţilor misiunilor diplomatice;
    înregistrării jurnaliştilor acreditaţi;
    înregistrării delegaţiilor oficiale.
    Instanţele judecătoreşti, în ceea ce priveşte evidenţa:
    hotărîrilor judecătoreşti adoptate pe marginea dosarelor judecătoreşti, pe care în calitate de părte sau participant au fost cetăţenii străini sau apatrizii.
    Ministerul Educaţiei şi Tineretului, în ceea ce priveşte evidenţa:
    cetăţenilor străini sau apatrizilor înmatriculaţi în instituţii de învăţămînt din ţară;
   cetăţenilor străini sau apatrizilor, care au absolvit, au întrerupt studiile din diverse motive, au efectuat transferul în alte instituţii de învăţămînt sau au fost excluşi (exmatriculaţi) din instituţiile de învăţămînt din ţară;
    cetăţenilor Republicii Moldova înmatriculaţi în instituţii de învăţămînt de peste hotare şi incluşi în ordinul Ministerului Educaţiei şi Tineretului.
    Ministerul Sănătăţii, în ceea ce priveşte evidenţa:
    cetăţenilor străini şi apatrizilor, care au efectuat examenul medical pentru depistarea virusului imunodeficitar uman (HIV), maladiei SIDA şi altor maladii, ce prezintă pericol pentru sănătatea publică;
    cetăţenilor străini şi apatrizilor, care au primit poliţa de asigurare medicală obligatorie.
    Ministerul Economiei şi Comerţului, în ceea ce priveşte evidenţa:
    avizelor privind invitarea la muncă a cetăţenilor străini sau a apatrizilor;
    permiselor de muncă eliberate, prelungite sau anulate (inclusiv pînă la expirarea termenului de valabilitate);
    contractelor de muncă, încheiate de cetăţenii Republicii Moldova cu angajatorii străini.
    13. Furnizorii de informaţie
    Furnizorii de informaţie în SIIAMA - în ceea ce priveşte transmiterea informaţiei la MAI, sînt:
    Comisia pentru problemele cetăţeniei si acordării de azil politic de pe lînga Preşedintele Republicii Moldova:
    despre persoanele care solicită azil politic;
    despre persoanele cărora li s-a refuzat în acordarea azilului politic;
    despre persoanele cărora li s-a acordat azil politic.
    Ministerul Afecerilor Externe şi Integrării Europene:
    despre persoanele cărora li s-a refuzat deschiderea vizei de intrare, precum şi motivul refuzului;
    despre persoanele care au restricţii la intrare/ieşire din ţară sau au fost declarate indizerabile.
    Serviciul de Informaţie şi Securitate:
   despre persoanele care au fost sau sînt implicate în activitatea organizaţiilor teroriste internaţionale, în finanţarea sau sprijinirea acestor organizaţii şi a unor terorişti aparte;
    despre persoanele care fac parte din grupări criminale organizate cu caracter transnaţional sau sprijină pe alte căi activitatea acestor grupări;
    despre persoanele care au comis sau au participat la comiterea infracţiunilor contra păcii şi securităţii omenirii, infracţiunilor grave de altă natură, inclusiv militare, definite în tratatele internaţionale;
    despre persoanele care au prezentat informaţii false despre sine la perfectarea documentelor pentru intrarea în Republica Moldova;
    despre persoanele care au comis infracţiuni după hotare, împotriva statului sau cetăţeanului Republicii Moldova;
    despre persoanele care au restricţii la intrare/ieşire din ţară sau aflarea lor pe teritoriul satatului a fost declarată indezirabilă.
    Serviciul Vamal:
    despre cetăţenii străini, apatrizii, solicitanţii de azil şi refugiaţii care au încălcat legislaţia vamală.
    Inspectoratul Fiscal Pricipal de Stat (subdiviziunile fiscale teritoriale):
    despre cetăţenii străini şi apatrizii care au încălcat legislaţia fiscală.
    Instituţiile de învăţămînt şi cercetări ştiinţifice:
    despre cetăţenii străini şi apatrizii care au încheiat contract pentru efectuarea cercetărilor ştiinţifice pe teritoriul Republicii Moldova;
    despre cetăţenii străini şi apatrizii care au finisat cercetările ştiinţifice şi s-au transferat în alte instituţii, întreprinderi.
    Furnizori ai informaţiei pot fi şi alte autorităţi publice, în cazul în care lor li se atribuie, în modul stabilit de legislaţia naţională, funcţii de evidenţă a informaţiei în domeniul migraţiei şi azilului, cu oferirea informaţiei respective în organele de evidenţă a migraţiei.
    Nivelul de acces al utilizatorilor la informaţia SIIAMA este determinat de actele normative în vigoare, în funcţie de statutul lor juridic, precum şi de statutul juridic al informaţiei solicitate. Procedura şi tipul informaţiei oferite utilizatorilor se stabilesc prin Regulamentul SIIAMA, care se aprobă de Guvern, precum şi prin alte acte normative.
Capitolul V
Documentele SIIAMA
    14. Toate documentele sistemului pot fi divizate în următoarele grupe:
    documentele sistemelor informaţionale departamentale, integrate în cadrul SIIAMA şi descrise în concepţiile corespunzătoare;
    documentele privind îndeplinirea funcţiilor suplimentare în SIA al RSP:
    actele (paşapoartele naţionale) de identitate ale cetăţenilor străini şi apatrizilor;
    buletinul de identitate al refugiatului;
    documentul de călătorie a refugiatului;
    adeverinţa de imigrant;
    confirmarea de repatriat;
    permisul de muncă.
    documentele tehnologice:
    borderourile şi documentele de însoţire;
    extrasele din SIIAMA;
    rapoartele, certificatele, întocmite în baza informaţiei SIIAMA.
Capitolul VI
Resursele informaţionale ale Sistemului
    15. Resursele informaţionale
    Resursa informaţională a SIIAMA este prezentată ca o totalitate de resurse informaţionale (în ceea ce priveşte migraţia) a următoarelor sisteme informaţionale automatizate:
    SIA “Registrul de stat al populaţiei”;
    SIA “Registrul de stat al unităţilor de drept”;
    SIA “Sistemul informaţional integrat al organelor de drept”, în cadrul căruia interacţionează SIA “Registrul informaţiei criminalistice şi criminologice”, SIA “Registrul dosarelor judecătoreşti”, SIA “Registrul dactiloscopic”, SIA “Registrul persoanelor reţinute, arestate şi condamnate”;
    SIA “Sistemul informaţional medical integrat”;
    SIA “Sistemul informaţional educaţional”;
    SIA “Piaţa forţei de muncă”;
   
Sistemul informaţional integrat al Poliţiei de Frontieră
    SIA “Sistemul informaţional integrat al MAEIE”;
    SIA “Sistemul informaţional integrat vamal”.
    Obiectele informaţionale generale, pentru toate sistemele informaţionale integrate în cadrul SIIAMA, sînt “persoană fizică” şi “document”. Evenimentele de bază care au avut loc cu datele obiectelor informaţionale, sînt descrise în concepţiile pentru fiecare sistem informaţional. Scenariile de bază suplimentare, care realizează funcţiile sistemelor pentru această categorie de obiecte informaţionale, se manifestă în evidenţa evenimentelor, înregistrate în SIA “Registrul de stat al populaţiei”.
   
[Pct.15 modificat prin HG925 din 12.12.12, MO270-272/25.12.12 art.1013]
    16. Scenariile de bază
    Scenariile de bază suplimentare pentru obiectul informaţional “persoană fizică”:
    a) imigranţi (temporari şi permanenţi, precum şi persoanele, care solicită acordarea statutului de imigrant)
    Actualizarea datelor:
     la solicitarea (depunerea cererii) din partea cetăţenilor străini sau apatrizilor de acordare a statutului de imigrant (temporar sau permanent);
    la primirea de către persoana solicitantă a statutului şi adeverinţei de imigrant;
    la primirea permisului de muncă;
    la prelungirea termenului vizei de ieşire şi ieşire/intrare;
    la schimbarea situaţiei familiale;
    la primirea actelor de identitate (permisului de şedere şi etc.);
    la trecerea frontierei de stat a Republicii Moldova (ieşire/intrare);
    la trecerea examenului medical;
    la procurarea poliţei de asigurare medicală obligatorie;
    la înmatricularea în instituţiile de învăţămînt din ţară;
    la absolvirea, întreruperea studiilor, efectuarea transferului în alte instituţii de învăţămînt sau excluderea (exmatricularea) din instituţiile de învăţămînt din ţară;
    la încheierea contractului de efectuare a cercetărilor ştiinţifice pe teritoriul Republicii Moldova;
    la săvîrşirea unor acţiuni ilegale pe teritoriul Republicii Moldova;
    la schimbarea statutului persoanei.
    Scoaterea de la evidenţă:
    la primirea de către imigrant a cetăţeniei Republicii Moldova;
    la expirarea termenului stabilit de aflare pe teritoriul Republicii Moldova şi ieşire din ţară;
    la primirea confirmării de repatriere;
    la încetarea, retragerea sau anularea statutului de imigrant (prezentarea datelor false despre sine şi etc.);
    la expulzarea sau extrădarea persoanei din ţară;
    la refuzul de acordare persoanei a statutului de imigrant;
    la decesul persoanei;
    b) repatriaţi (cetăţenii Republicii Moldova sau persoanele care au dreptul, conform legii, să treacă în Republica Moldova cu domiciliu permanent)
    Punerea iniţială la evidenţă:
    la solicitarea (depunerea cererii) persoanelor care au dreptul la domiciliu permanent în Republica Moldova, de eliberare a confirmării de repatriere.
    Actualizarea datelor:
    la primirea de către persoană a statutului de repatriat;
    la trecerea de către repatriat a frontierei de stat a Republicii Moldova (ieşire/intrare);
    la schimbarea stării familiale;
    la săvîrşirea acţiunilor ilegale pe teritoriul Republicii Moldova;
    la schimbarea statutului persoanei.
    Scoaterea de la evidenţă:
    la renunţarea persoanei la statutul de repatriat;
    la respingerea solicitării (cererii) de a acorda persoanei statut de repatriant;
    la pimirea de către repatriat a cetăţeniei Republicii Moldova;
    la decesul persoanei;
    c) emigranţi (temporari şi permanenţi)
    Punerea iniţială la evidenţă:
    la solicitarea (depunerea cererii) cetăţenilor Republicii Moldova de a pleca peste hotarele ţării pentru a se stabili cu traiul permanent pe teritoriul altui stat;
    la emiterea ordinului ministrului educaţiei şi tineretului privind înmatricularea cetăţenilor Republicii Moldova la studii în instituţiile de învăţămînt de peste hotare;
    la înregistrarea în Ministerul Economiei şi Comerţului a contractelor de muncă individuale, încheiate de către cetăţenii Republicii Moldova şi agenţii economici de peste hotare.
    Actualizarea datelor:
    la trecerea frontierei de stat a Republicii Moldova (ieşire);
    la perfectarea autorizaţiilor de plecare;
    la săvîrşirea acţiunilor ilegale pe teritoriul Republicii Moldova;
    la schimbarea statutului persoanei.
    Scoaterea de la evidenţă:
    la interzicerea persoanei de a pleca peste hotarele ţării cu domiciliu permanent;
    la renunţarea la cetăţenia Republicii Moldova;
    la decesul persoanei;
    d) persoanele care deţin o formă de protecţie:
    Punerea iniţială la evidenţă:
    la depunerea cererii de către persoanele care solicită protecţie.
    Actualizarea datelor:
    la luarea deciziei de către Guvern cu privire la acordarea protecţiei temporare pentru anumite grupuri de persoane;
    la eliberarea documentului temporar persoanelor care solicită azil sau protecţie;
    la acordarea persoanei a unei forme de protecţie;
    la schimbarea stării familiale a persoanei;
    la primirea actelor de identitate a persoanei cu o formă de protecţie (buletin de identitate, document de călătorie etc.);
    la săvîrşirea acţiunilor ilegale pe teritoriul Republicii Moldova;
    la schimbarea statutului persoanei.
    Scoaterea de la evidenţă:
    la refuzul de a acorda persoanei protecţie;
    la încetarea/anularea/retragerea protecţiei acordate de către Republica Moldova;
    la repatrierea benevolă;
    la decesul persoanei.
    17. Datele
    Lista datelor sistemelor informaţionale automatizate enumerate mai sus trebuie să fie completată cu următorii indicatori:
    despre “persoană fizică”:
    cetăţenii străini şi apatrizii;
    ţara de origine a cetăţeanului sau ţara domiciliului legal şi obişnuit al apatridului;
    statutul persoanei:
    imigrant:
    motivul imigrării;
    data înaintării demersului privind acordarea statutului de imigrant;
    data acordării (refuzului) statutului de imigrant;
    temeiul pentru acordarea (refuzul) statutului de imigrant;
    numărul, tipul şi data eliberării documentului;
    tipul imigraţiunii:
    imigrarea familială:
        la soţ;
        la soţie;
        la părinţi;
        la copii;
        alta;
    imigrarea de muncă:
        specialist, cu contract de muncă;
        fondator;
        lucrător detaşat;
        administrator;
         lucrător frontalier;
        investitor;
    imigrarea, în scopul obţinerii studiilor:
        la învăţătură;
       la stagiere;
        la doctorat;
    altă imigrare:
        participarea la competiţii sportive;
        la tratament;
        activităţi religioase;
        activităţi umanitare/ştiinţifice;
    la seminare/conferinţe;
    etc.;
    refugiat:
        motivul refugierii;
        data înaintării demersului privind acordarea statutului de refugiat;
        data acordării (refuzului) statutului de refugiat;
        temeiul pentru acordarea (refuzul) statutului de refugiat;
        numărul, tipul şi data eliberării documentului;
    repatriat:
        motivul repatrierii;
        data înaintării demersului privind acordarea statutului de repatriat;
        data acordării (refuzului) statutului de repatriat;
        temeiul pentru acordarea (refuzul) statutului de repatriat;
        numărul, tipul şi data eliberării documentului;
    emigrant:
    motivul emigrării;
    data depunerii cererii de către cetăţeanul Republicii Moldova care pleacă peste hotare pentru a se stabili cu traiul permanent pe teritoriul altui stat;
    data (inclusiv numărul) emiterii ordinului ministrului educaţiei şi tineretului cu privire la înmatricularea cetăţenilor Republicii Moldova la stidii în instituţiile de învăţămînt străine;
    data de înregistrare în Ministerul Economiei şi Comerţului a contractelor individuale de muncă, încheiate între cetăţenii Republicii Moldova şi persoanele juridice străine;
    numărul contractului individual de muncă;
    persoana care solicită acordarea protecţiei de stat (protecţiei temporare sau umanitare):
    motivul solicitării;
    data înaintării demersului privind acordarea protecţiei;
    data acordării (refuzului) protecţiei;
    temeiul pentru acordarea (refuzul) protecţiei;
    tipul protecţiei acordate;
    numărul, tipul şi data eliberării documentului;
    sursa de existenţă:
    pentru întreţinere;
    independenţă;
    datele despre locul de muncă:
    IDNP a persoanei juridice (firmei, întreprinderii etc.);
    numărul permisului de muncă;
    numărul poliţei de asigurare medicală obligatorie;
    datele privind locul de studii:
    IDNO instituţiei de învăţămînt;
    datele cu privire la plasarea persoanei în Centrul de Plasament Temporar al Străinilor:
    data şi motivul plasării în Centru;
    data şi motivul eliberării din Centru.
    18. Clasificatorii
    În scopul asigurării veridicităţii şi reducerii volumului de informaţie stocată în Sistem, precum şi a clasificării corecte a obiectelor în Sistem, se foloseşte sistemul clasificatoarelor, care poate fi divizat în trei grupuri:
    internaţionale;
    naţionale;
    intrasistemice.
    Clasificatoarele intrasistemice se elaborează şi se folosesc în cadrul Sistemului doar în cazul lipsei clasificatoarelor naţionale şi internaţionale aprobate.
Capitolul VII
Infrastructura informaţională de telecomunicaţii
    19. Arhitectura complexului tehnic de program
    Infrastructura informaţională de telecomunicaţii a tuturor sistemelor informaţionale automatizate, care interacţionează în cadrul SIIAMA se construieşte după schema tipică.
    Interacţiunea sistemelor informaţionale de telecomunicaţii se efectuează pe următoarele căi:
    folosirea mecanismelor de stat ale schimbului informaţional;
    acordarea accesului la informaţia SIIAMA pe calea portalului informaţional de stat, care permite utilizatorului de a primi acces sigur şi protejat la resursele informaţionale solicitate.
    Lista produselor software şi a mijloacelor tehnice, utilizate la crearea infrastructurii informaţionale de telecomunicaţii a SIIAMA, se determină de către elaboratorul Sistemului.
Capitolul VIII
Securitatea şi protecţia informaţiei
    20. Definiţie
    Prin securitate informaţională se înţelege starea de protecţie a fiecărui SIA la toate etapele proceselor de creare, prelucrare, stocare şi transmitere a datelor de la acţiuni premeditate sau accidentale cu caracter natural sau artificial, care au ca rezultat cauzarea prejudiciului posesorilor şi utilizatorilor resurselor informaţionale şi infrastructurii informaţionale.
  Sistemul complex al securităţii informaţionale este o totalitate de măsuri juridice, organizatorice şi economice precum şi de mijloace tehnologice şi metode software-hardware şi criptografice de protecţie a informaţiei, orientate spre prevenirea nivelului necesar de totalitate, confidenţialitate şi accesibilitate a resurselor informaţionale.
    Sarcinile de bază ale securităţii informaţionale sînt asigurarea:
    a) integrităţii informaţiei - protecţia de la schimbarea şi nimicirea datelor;
    b) confidenţialităţii - protecţia de la accesul neautorizat la date;
    c) accesibilităţii - protecţia de la blocarea accesului utilizatorilor autorizaţi la resursele informaţionale.
    Cerinţele de bază înaintate faţă de securitatea informaţională:
    complexitate;
    orientare spre scop;
    continuitate;
    fiabilitate;
    conducere centralizată;
    eşalonare;
    suficienţă raţională.
    21. Pericole pentru securitatea informaţională
    Prin pericol se subînţelege un eveniment sau o acţiune posibilă, orientată spre cauzarea prejudiciului resurselor sau infrastructurii informaţionale.
    Pericole principale pentru securitatea informaţională sînt:
    a) colectarea şi utilizarea ilegală a informaţiei;
    b) încălcarea tehnologiei de prelucrare a informaţiei;
    c) implementarea în produsele software şi hardware a componentelor, care realizează funcţii, neprevăzute în documentaţia la aceste produse;
   d) elaborarea şi răspîndirea programelor, care afectează funcţionarea normală a sistemelor informaţionale şi de telecomunicaţii, precum şi a sistemelor securităţii informaţiei;
    e) nimicirea, deteriorarea, suprimarea radioelectronică sau distrugerea mijloacelor şi sistemelor de prelucrare a informaţiei, de telecomunicaţii şi comunicaţii;
    f) influenţarea asupra sistemelor cu parolă-cheie de protecţie a sistemelor automatizate de prelucrare şi transmitere a informaţiei;
    g) compromiterea cheilor şi mijloacelor de protecţie criptografică a informaţiei;
    h) scurgerea informaţiei prin canale tehnice;
    i) implementarea dispozitivelor electronice pentru interceptarea informaţiei în mijloacele tehnice de prelucrare, stocare şi transmitere a informaţiei prin canalele de comunicaţii, precum şi în încăperile de serviciu ale organelor puterii de stat;
    j) nimicirea, deteriorarea, distrugerea sau sustragerea suporturilor de informaţie mecanice şi a altor suporturi;
    k) interceptarea informaţiei în reţelele de transmitere a datelor şi în liniile de comunicaţii, decodificarea acestei informaţii şi impunerea informaţiei false;
    l) utilizarea tehnologiilor informaţionale autohtone şi străine necertificate, a mijloacelor de protecţie a informaţiei, a mijloacelor de informatizare, de telecomunicaţii şi comunicaţii la crearea şi dezvoltarea infrastructurii informaţionale;
    m) accesul neautorizat la resursele informaţionale din băncile şi bazele de date;
    n) încălcarea restricţiilor legale privind răspîndirea informaţiei.
    Obiecte ale pericolelor sînt resursele informaţionale şi infrastructura informaţională de telecomunicaţii.
    Surse ale pericolelor sînt infractorii, funcţionarii de stat corupţi, precum şi utilizatorii de rea-credinţă.
    Scopurile infractorilor sînt:
    încălcarea confidenţialităţii informaţiei;
    încălcarea integrităţii logice şi integrităţii fizice a informaţiei;
    încălcarea funcţionării infrastructurii informaţionale de telecomunicaţii.
    Modurile de realizare a pericolelor:
    accesul neautorizat;
    influenţa fizică asupra componentelor infrastructurii informaţionale de telecomunicaţii;
    organizarea scurgerii informaţiei prin diferite canale;
    mituirea şi ameninţarea personalului.
    22. Asigurarea securităţii informaţionale
    Crearea sistemului complex al securităţii informaţionale include în sine un şir de etape consecutive:
    determinarea profilurilor de protecţie;
    categorizarea resurselor protejate;
    analiza riscurilor;
    elaborarea politicii de securitate;
    elaborarea arhitecturii de securitate;
    crearea şi implementarea sistemului securităţii informaţionale;
    certificarea Sistemului.
    Componentele principale ale sistemului securităţii informaţionale sînt:
    protecţia informaţiei şi infrastructurii de suport la conectarea la reţelele externe;
    protecţia informaţiei în procesul interacţiunii reciproce a reţelelor;
    protecţia fluxurilor de date;
    protecţia serviciilor Sistemului;
    protecţia antivirus;
    asigurarea securităţii mediului software;
    autentificarea;
    încheierea procesului-verbal şi audit.
    Mecanismele tehnice de bază de asigurare a securităţii şi protecţiei informaţiei sînt:
    aplicarea autentificării în patru trepte la accesul la date;
    delimitarea accesului utilizatorilor la date conform rolului lor în SIIAMA;
    aplicarea mijloacelor de bioidentificare a utilizatorilor;
    aplicarea semnăturii digitale;
    accesul la date doar prin interfaţa unică de obiect;
    dirijarea centralizată şi controlul accesului la date.
    Una din cele mai vulnerabile verigi în sistemul securităţii informaţionale este factorul uman. În legătură cu aceasta, un element important al securităţii informaţionale este studierea de către personal a metodelor şi procedeelor de contracarare a pericolelor.
Capitolul IX
Încheiere
    Elaborarea şi funcţionarea SIIAMA este deosebit de importantă pentru Republica Moldova din punctul de vedere al obiectivelor atît la nivel extern, cît şi intern, mai cu seamă în contextul obiectivului de lansare a unui proiect regional de creare a mecanismului de schimb de date şi informaţii în domeniul migraţiei în Europa de Est şi de Sud-Est. Funcţionarea deplină a SIIAMA va fi posibilă doar în cazul implementării lui pe întreg teritoriul ţării, conectării la acesta şi dotării cu tehnică şi software a tuturor ministerelor şi autorităţilor administrative, împuternicite cu luarea deciziilor în domeniul migraţiei şi azilului, precum şi instruirii personalului.