DCCA59/2007
ID intern unic:  326607
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CONSILIUL COORDONATOR AL AUDIOVIZUALULUI
DECIZIE Nr. 59
din  10.05.2007
cu privire la Strategia de acoperire a teritoriului naţional
cu servicii de programe audiovizuale (2007 – 2010)
Publicat : 11.01.2008 în Monitorul Oficial Nr. 5-7     art Nr : 9
    În conformitate cu Art. 35, 40, 48 ale Codului audiovizualului nr. 260-XVI din 27.07.2006, Consiliul Coordonator al Audiovizualului
DECIDE:
    Art. 1. Se aprobă Strategia de acoperire a teritoriului naţional cu servicii de programe audiovizuale (2007 – 2010).
    Art. 2. Strategia de acoperire a teritoriului naţional cu servicii de programe audiovizuale (2007 – 2010) se face publică (se anexează).
    Art. 3. Controlul privind executarea prezentei Decizii îl exercită Secretarul  CCA (dl Bîrcă C.).

    Preşedintele Consiliului
    Coordonator al Audiovizualului                                                Corneliu MIHALACHE

    Secretar                                                                                     Constantin BÎRCĂ

    Nr. 59. Chişinău, 10 mai 2007.

Anexă
    Aprobată
    prin Decizia CCA nr. 59 din 10 mai 2007
    Preşedinte_____________Corneliu MIHALACHE

Strategia de acoperire a teritoriului naţional

cu servicii de programe audiovizuale (2007 – 2010)
    Glosar
    În sensul prezentului document următoarele noţiuni semnifică:
    Radiodifuzor local – radiodifuzorul care acoperă cu semnal pînă la 5 % din teritoriul ţării;
    Radiodifuzor regional - radiodifuzorul care acoperă cu semnal pînă la 60 % din teritoriul ţării;
    Radiodifuzor naţional - radiodifuzorul care acoperă cu semnal mai mult de 60 % din teritoriul ţării;
    Reţea de frecvenţe locală – reţea din două sau mai multe frecvenţe care acoperă cu semnal pînă la 10 % din teritoriul ţării;
    Reţea de frecvenţe regională – reţea din două sau mai multe frecvenţe care acoperă cu semnal pînă la 60 % din teritoriul ţării;
    Reţea de frecvenţe naţională – reţea din două sau mai multe frecvenţe care acoperă cu semnal mai mult de 60 % din teritoriul ţării;
    Seviciu propriu de programe radio – totalitatea elementelor grilei de emisie exclusiv muzica şi retransmisiunile;
    Serviciu propriu de programe TV – totalitatea elementelor grilei de emisie exclusiv retransmisiunile;
    Serviciu generalist de programe – oferta radiodifuzorului orientată către toate categoriile de beneficiari;
    Serviciu specializat de programe – oferta radiodifuzorului orientată preponderent către una sau anumite categorii de beneficiari;
    Tip de radiodifuzor informativ – postul de radio, în grila de emisie al căruia raportul dintre informaţie şi muzică este aproximativ de 95% la 5 %;
    Tip de radiodifuzor informativ-muzical – postul de radio, în grila de emisie al căruia raportul dintre informaţie şi muzică este aproximativ de 60% la 40 %;
    Tip de radiodifuzor muzical-informativ – postul de radio, în grila de emisie al căruia raportul dintre informaţie şi muzică este aproximativ de 40% la 60 %;
    Tip de radiodifuzor muzical – postul de radio, grila de emisie al căruia conţine aproximativ 95 % muzică;
    Programe de interes local – ştiri şi emisiuni de orice tip produse şi difuzate de un radiodifuzor local sau de o reţea locală în baza informaţiei locale;
    Programe de interes regional – ştiri şi emisiuni de orice tip produse şi difuzate de un radiodifuzor regional sau de o reţea regională în baza informaţiei regionale;
    Programe de interes naţional – ştiri şi emisiuni de orice tip produse şi difuzate de un radiodifuzor naţional sau de o reţea naţională în baza informaţiei naţionale;
    Standard minim de informare prin intermediul serviciilor de programe – volumul obligator de programe de interes local/regional şi naţional conţinut în serviciile proprii de programe, stabilit de către CCA, variabil în timp, oferit de un anumit număr de tipuri de radiodifuzori.
Capitolul I. Situaţia actuală
    1. Cadrul normativ-juridic de reglementare a domeniului audiovizualului
    a) acte normative internaţionale:
  Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale încheiată la Roma la 4 noiembrie 1950 (ratificată prin Hotărîrea Parlamentului nr. 1298 din 24.07.97, publicată în Monitorul Oficial nr. 054 din 21.08.97)
    Convenţia Europeană cu privire la Televiziunea Transfrontalieră, adoptată la Strasbourg, 5.V.1989 (ratificată prin Legea „pentru ratificarea Convenţiei europene cu privire la televiziunea transfrontalieră” nr. 1555 din 19.12.2002, publicată în Monitorul Oficial nr. 190 din 31.12.2002)
    Convenţia Europeană cu privire la protecţia juridică a serviciilor cu acces condiţionat şi a serviciilor de acces condiţionat (ratificată  prin Legea  pentru ratificarea Convenţiei europene cu privire la protecţia juridică a serviciilor cu acces condiţionat şi a serviciilor de acces condiţionat nr. 1554 din 19.12.2002 publicată în Monitorul Oficial nr. 190 din 31.12.2002)
    b) acte normative naţionale:
    Constituţia Republicii Moldova
    Codul audiovizualului al Republicii Moldova nr. 260 din 27.07.2006 (publicat în Monitorul Oficial nr. 131 din 18.08.2006)
   Hotărîrea Parlamentului „cu privire la aprobarea statutului, structurii organizatorice, devizului de cheltuieli şi a cuantumului retribuirii lunare a membrilor şi colaboratorilor Consiliului Coordonator al Audiovizualului” nr. 433 din 28.12.2006 (publicat în Monitorul Oficial nr. 006 din 19.01.2007)
    Legea privind licenţierea unor genuri de activitate nr. 451 din 30.07.2001 (publicată în Monitorul Oficial nr. 108 din 06.09.2001)
    Legea telecomunicaţiilor nr. 520 din 07.07.95 (publicată în Monitorul Oficial nr. 065 din 24.11.95)
    Legea cu privire la publicitate nr. 1227 din 27.06.97 (publicată în Monitorul Oficial nr. 067 din 16.10.97)
    Legea privind dreptul de autor şi drepturile conexe nr. 293 din 23.11.94 (publicată în Monitorul Oficial nr. 018 din 08.02.2003)
    Codul cu privire la contravenţiile administrative adoptat la 29.03.85 (publicat în Veştile nr. 003 din 29.04.85, articolul 47)
    Legea  privind accesul la informaţie nr. 982 din 11.05.2000 (publicată în Monitorul Oficial nr. 088 din 28.07.2000,  articolul 664)
    Prevederile concrete ale acestor acte care se referă nemijlocit la subiectul prezentului document sînt prezentate în Anexa 1.
    2. Situaţia curentă în domeniul audiovizualului
    La 1 ianuarie 2007 în Republica Moldova activau 245 deţinători de licenţă în domeniul audiovizualului dintre care:
    - 44 în domeniul radiodifuziunii prin eter,
    - 38 în domeniul televiziunii prin eter,
    - 152 în domeniul televiziunii prin cablu,
    - 10 în sistemul MMDS,
    - 1 în domeniul radiodifuziunii prin fir.
    Detaliere pe domenii.
    1.2.1. Radiodifuziunea prin eter (Anexa 2).
   

    Tab. 1 Radiodifuzori naţionali (radio)

 
Radiodifuzor
Tip
Conţinut majoritar
Acoperire
Note
1.

IPNA Teleradio-Moldova (Radio Moldova)

Generalist, informativ-
muzical
Producţie autohtonă
100%1
 
2.  
BBC /
Antena C
Informativ
Informativ-
muzical
Retransmisie BBC
Producţie autohtonă
70 %1
 
3.  
 
 
 
61%1
 
4.  
Micul Samaritean
specializat
Producţie autohtonă
 
Religios
 
Tab. 2 Radiodifuzori regionali (radio) 
 
Radiodifuzor
Tip
Conţinut majoritar
Acoperire
Note
5. 
Ploaia de argint
Muzical-informativ
Retransmisie (Rusia)
30%
 
6. 
Sănătate
Muzical informativ
Producţie autohtonă
21%
Specializat
7. 
Radio Noroc
Muzical-informativ
Producţie autohtonă
19%
 
8. 
Radio Poli Disc – Русское радио
Muzical- informativ
Retransmisie (Rusia)
18%
 
9. 
Fresh FM
Muzical-informativ
Retransmisie (România)
18%
 
10.    
Veritas FM
Muzical
Producţie autohtonă
11,5%
Muzică clasică
11.    
Europa Plus Moldova
Muzical-informativ
Retransmisie (Rusia)
7,4%
 
 
    Tab. 2.1 Radiodifuzori locali (radio)
 
Radiodifuzor
Tip
Conţinut majoritar
Acoperire
Note
12.    
 „Teleradio Găgăuzia”
Generalist, Informativ-muzical
Retransmisie (TRT Turcia)
 
 
13.    
Hit FM
Muzical-informativ
Retransmisie (Rusia)
 
 
14.    
Vocea Basarabiei
Muzical-informativ
Producţie autohtonă
 
 
15.    
Pro 100 radio
Muzical-informativ
Producţie autohtonă
 
 

    _________________________________

    1  Conform datelor prezentate de MDI


    Din 33 de radiodifuzori locali 18 sînt situaţi în Chişinău şi 11 în alte regiuni ale republicii.
   
    Tab. 3   Situaţia în ansamblu la 01.01.2007 privind transmisia programelor de radiodifuziune FM.
   

Diapazon PAR, dBW

Producţie Proprie

%

Retransmisie Rus.

%

Retransmisie Rom.

%
0 -20
43
36
21
20 - 30
53
28
19
30 - 40
67
30
2

>40
80
20
0
 
    1.2.2. Televiziunea prin eter. (Anexa 3)
   

    Tab.4. Radiodifuzori naţionali (TV)

 
Radiodifuzor
Tip
Conţinut majoritar
Acoperire
Note
1.

IPNA, Moldova 1

Generalist
Producţie autohtonă
99%1
 
2.
Pervîi canal Moldova
Generalist
Retransmisie (Rusia)
96%1
Reţea de stat,
 
3.
TVR1 (România)
generalist
Retransmisie (România)
89%1
Reţea de stat,
 
 
 

    Tab. 5. Radiodifuzori regionali (TV)

 
Radiodifuzor
Tip
Conţinut majoritar
Acoperire
 
Note

1.          

NIT
generalist
Retransmisie (Rusia)
29%1
 

2.          

Euro TV
generalist
Producţie autohtonă
6,3%1
 
 
 
    Tab.5.1 Radiodifuzori locali (TV)
 
Radiodifuzor
Tip
Conţinut majoritar
Acoperire
 
Note

3.          

TV Dixi
distractiv
Retransmisie (Rusia)
3,9%1
 

4.          

Muzica TV
specializat
Retransmisie (Rusia)
3,5%1
 

5.          

N4
distractiv
Producţie proprie
2,5%1
filme

6.          

Pro TV
generalist
Retransmisie (România)
-
 

7.          

Elita
generalist
Retransmisie (România)
-
 

8.          

TV Găgăuzia
generalist
Retransmisie (Turcia)
0,4 %1
 

    __________________________________
    1 Conform datelor prezentate de MDI

    Din 30 studiouri 6 activează în Chişinău, 21 - în centre raionale şi 3 - în sate.
   

    Tab. 6. Situaţia în ansamblu la 01.01.2007 privind transmisia programelor de televiziune terestră. 

Diapazon PAR, dBW

Producie Proprie

%

Retransmisie Rus.

%

Retransmisie Rom.

%
0 -20
13
63
25
20 - 30
15
67
17
30 - 40
18
65
18
>40
35
48
17

    Lista canalelor utilizate  este indicată în Anexa 3.
    1.2.3. Studiourile TV prin cablu.
    Majoritatea canalelor retransmise propuse consumatorilor de servicii de către studiourile TV prin cablu sînt canale din Rusia.
    1.3. Analiza SWOT (engl. Strenghts, Weakness, Oportunities, Threats - avantaje, oportunităţi, obstacole, riscuri). Concluzii
   

    Dinamica dezvoltării audiovizualului în Republica Moldova conform licenţelor eliberate:

 
 
Anul
 
Capitala
 

Mun. Bălţi

UTA
Găgăuzia
Oraşe

şi centre raionale

Localităţi
rurale
Total
 
 
U*
 
C*
 
R*
 
U
 
C
 
R
 
U
 
C
 
R
 
U
 
C
 
R
 
U
 
C
 
R
 
1997
7
3
7
1
4
-
2
-
-
8
3
-
-
-
-
35
1998
10
9
12
1
6
-
4
2
1
18
13
1
2
-
 
79
1999
11
10
13
1
6
1
5
2
1
19
14
2
2
-
1
88
2000
15
13
16
3
7
1
5
3
1
25
17
3
2
-
1
112
2001
14
13
20
3
7
2
6
3
2
25
24
4
2
1
1
127
2002
13
14
21
3
8
3
6
4
2
28
28
4
2
2
2
140
2003
12
17
21
3
8
4
5
3
2
22
35
6
2
13
3
154
2004
14
14
23
4
6
3
7
5
2
23
42
10
3
49
2
207
2005
16
19
27
5
8
3
9
8
3
24
44
13
3
52
2
211
2006
16
23
27
5
9
3
9
8
3
25
49
13
3
64
2
245

    * U - Studiouri de televiziune cu emisie prin unde
      C - Studiouri de televiziune cu emisie prin cablu
      R – Posturi de radio
    Sistemele MMDS sînt contabilizate la compartimentul „U

    Rezultatele sondajului “Utilizarea tehnologiilor informaţiei şi comunicaţiilor de către populaţia Republicii Moldova – 2006” ş1î, realizat pe teritoriul Republicii Moldova de către Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, relevă faptul că 97,1% din populaţia ţării recepţionează programe TV, iar  antena externă continuă să fie principala modalitate de recepţionare a posturilor TV, acest fapt fiind confirmat de 45,4% reprezentanţi ai gospodăriilor casnice.
    Conexiunea TV prin cablu este utilizată de către aproximativ 1/3 din gospodării (31,4%).
    Alte mijloace de recepţionare a posturilor TV – antena de cameră şi antena satelit – sînt mai puţin utilizate, respectiv 12,9% şi 7,3% din gospodării, membrii cărora au fost chestionaţi. 2,9% din gospodării nu dispun de televizor, ponderea acestora fiind mai mare printre gospodăriile din aria rurală.
    În funcţie de mediul de reşedinţă, se constată faptul că recepţionarea posturilor TV prin cablu este prezentă în mod special în localităţile urbane (55,9% din gospodării faţă de 14,3% de gospodării din localităţile rurale). În localităţile rurale principala modalitate de recepţionare a posturilor TV este antena externă: 2 din 3 gospodării, în timp ce în localităţile urbane proporţia este aproximativ 1 la 3 gospodării.
    Reţeaua cablu TV este utilizată mai mult în regiunea centrală a ţării (40%) şi mai puţin în regiunea de sud (17,0%).
    Posturile radio prin eter  dispun de cea mai largă prezenţă pe Web: 86% din posturile de radio cu emisie prin eter dispun de pagină Web, ceea ce arată o evoluţie pozitivă în raport cu anul 2005, cînd doar 15 posturi de radio erau prezente pe Web, iar ponderea acestora în totalul de 33 de posturi de radio identificate se ridica la 45%. În 2006 ponderea posturilor de radio cu pagină nonproprie este importantă: 77% (30 de posturi), majoritatea fiind plasate pe site-ul  www.impact.mediavoice.md. În afară de aceasta, cercetările au scos în evidenţă şi faptul că din cele 44 de posturi de radio cu emisie prin eter 29 sînt amplasate în spaţiul urban3 (66%), dintre care 27 dintre ele dispun de pagina Web (18 au conţinutul Web plasat pe un site nonpropriu, dintre care 16 sînt găzduite de portalul Vocea Media Audiovizuală, (www.impact.mediavoice.md). Din numărul total de 15 posturi radio plasate în spaţiul rural, 13 dispun de prezenţa Web găzduită de site-ul www.impact.mediavoice.md.
    Avantaje
    1. Existenţa a cel puţin 3 reţele TV la nivel naţional.
    2. Accesul a 98% din populaţie la televiziunea publică Moldova 1.
    3. O prezenţă masivă a posturilor de radio şi TV pe Internet.
    Oportunităţi
    1. Teritoriul relativ favorabil din punctul de vedere al reliefului pentru acoperirea cu servicii de radio şi tv.
    2. Existenţa în posesia a cca 97% din gospodării cel puţin a unui televizor.
    3. Posibilitatea ca Republica Moldova să dispună de 32 canale de TV digitală cu acoperire uniformă (8 acoperiri (8X4=32 canale în fiecare regiune).
    4. Nivelul sporit al credibilităţii populaţiei în televiziune.
    5. Prezenţa televiziunii Moldova Internaţional pe satelit.
    6. Un număr relativ mare de frecvenţe radio coordonate la nivel internaţional (peste  200).
    7. Termenul de valabilitate al majorităţii licenţelor de emisie expiră în 2009.
    Obstacole
    1. Cele 3 reţele naţionale TV sînt dotate cu echipament uzat şi necesită resurse considerabile pentru întreţinere (energie, personal etc.).
    2. Situaţia economico-financiară şi tehnologică precară a majorităţii radiodifuzorilor autohtoni.
    3. Volumul redus de emisie a radiodifuzorilor publici.
    4. Nivelul artistic şi tehnic redus al producţiei unei mari părţi a radiodifuzorilor autohtoni.
    5. Discrepanţa în acoperirea cu programe audiovizuale în mediile rural şi urban, în zonele geografice nord, sud şi centru, cauzată de diferenţele economico-sociale.
    6. Politica informaţională nu este conştientizată ca o prioritate naţională.
    7. Gradul redus de cunoaştere şi asimilare a experienţei necesare în domeniul audiovizualului public.
    8. Audiovizualul privat nu este perceput ca o afacere specifică.
    9. Rezultatele insignifiante ale autorităţilor abilitate în dezvoltarea audiovizualului.
    10. La un raport de 72% reprezentînd etnia majoritară şi 13% reprezentînd minoritatea rusa, în Republica Moldova există peste 80 de posturi de radio şi TV care retransmit programe în limba rusă şi numai 13 posturi emit preponderent în limba rom‘nă.
    11. Cultura juridică şi disciplina redusă a majorităţii radiodifuzorilor.
    12. Costul relativ mare pentru populaţie al antenelor de satelit.
    _______________________________
    3 Vom considera ca spaţiul urban municipiile Chişinău şi Bălţi
    Riscuri
    1. Constituirea monopolurilor străine în spaţiul informaţional naţional.
    2. Distorsionări în funcţionarea pieţei de publicitate sub influenţa substanţială a canalelor mediatice străine.
    3. Perpetuarea situaţiei în care o parte a populaţiei nu poate identifica, percepe şi conştientiza calitatea de cetăţeni.
    4. Pierderea suveranităţii informaţionale a statului.
    Concluzii
    1. Domeniul audiovizualului în Republica Moldova se dezvoltă în detrimentul informării cetăţenilor republicii.
    2. Repartizarea neuniformă a frecvenţelor a condus la o discrepanţă vădită în măsura de informare a cetăţenilor din mediul rural şi a celor din mediul urban.
    3. Se impun acţiuni energice, pe termen scurt şi lung, care să conducă:
    a) la o gestionare judicioasă a domeniului;
    b) la o ameliorare a situaţiei în aspect tehnic şi tehnologic;
    c) la creşterea numărului de specialişti angajaţi în domeniu şi a gradului de profesionalism al acestora.
Capitolul II. Scopul, principiile şi obiectivele Strategiei
    2.1. Scopul Strategiei
    Strategia are drept scop susţinerea procesului democratic în Republica Moldova prin contribuţia la asigurarea efectivă a dreptului universal al fiecărui cetăţean de a primi şi răspîndi informaţii, inclusiv prin intermediul programelor audiovizuale. Scopul Strategiei derivă din înţelegerea importanţei cruciale a informării veridice, ample şi diverse a cetăţeanului în determinarea comportamentului său acţional. Acţiunile cetăţeanului sînt ghidate de gradul informării sale asupra realităţilor în care trăieşte. Scopul Strategiei porneşte de la existenţa axiomatică a relaţiei directe între gradul informării cetăţeanului şi gradul activismului său civic.
    2.2. Principiile de bază ale Strategiei
    1.Principiul priorităţii interesului naţional
    Strategia este produsul conştientizării de către societate şi stat a importanţei deosebite a instituţiilor audiovizuale în vederea informării obiective, operative şi pluraliste a societăţii, în opera de culturalizare, în consolidarea valorilor naţional-statale.
    În acest scop se stabileşte că frecvenţele terestre disponibile pentru dezvoltarea audiovizualului constituie patrimoniu naţional şi vor fi puse în serviciul poporului Republicii Moldova. 
    Realizarea principiului priorităţii interesului naţional presupune că şi în aplicarea şi dezvoltarea altor modalităţi de distribuire a programelor de radio şi televiziune (reţele de cablu etc.), dar şi în utilizarea noilor tehnologii, se va acorda prioritate programării reţelelor naţionale şi locale.
    2. Principiul egalităţii şanselor consumatorilor de programe
    Strategia soluţionează problemele actuale din domeniu, care constau în concentrarea excesivă a frecvenţelor în unele zone, altele – majoritatea localităţilor – neavînd posibilitatea de a alege din mai multe servicii de programe de producţie autohtonă.
    În acest scop Codul audiovizualului din Republica Moldova stabileşte obligaţia de a crea, cel puţin, 5 reţele naţionale de programe televizate şi 6 reţele naţionale de programe radio.
    Prin strategie se stabileşte că cel puţin două reţele naţionale TV (unul public şi unul privat) şi două reţele naţionale radio (public-privat) vor fi specializate în programe de ştiri şi actualităţi, care vor fi difuzate la un interval de cel mult două ore la televiziune şi o oră  la radio.
    Strategia prevede că reţelele naţionale vor fi obligate să creeze filiale ori posturi de corespondenţi la nivel regional-local pentru a reflecta evenimentele din regiune etc.
    Păstrînd anumite priorităţi pentru Chişinău, întru asigurarea statutului său de capitală, prin Strategie se va efectua redislocarea unor frecvenţe pentru a asigura o acoperire relativ echitabilă a teritoriului ţării.
    Strategia ţine cont de interesele sociale, profesionale, de sex şi de vîrstă, de limbă etc. ale consumatorilor de programe. În acest sens o bună parte din reţelele naţionale şi frecvenţe sînt repartizate pentru diverse programe: pentru tineret, femei, cultură, muzică, modă, sport, tehnică, studenţi, agricultori etc.
    Dezvoltarea reţelelor de cablu, noilor tehnologii extind şansele populaţiei din localităţile rurale la diversificarea programelor şi recepţionarea unui număr mult mai mare de programe.
    3. Principiul accesibilităţii şi dreptului la libera alegere a programelor radiotelevizate
    Strategia prevede că toate reţelele naţionale de radio şi televiziune şi majoritatea frecvenţelor cu acoperire regională/ locală vor difuza servicii de programe necodificate, cu acces liber. Stabilirea unor taxe pentru serviciul public de radio şi televiziune se va face ţinînd cont de nivelul salarizării populaţiei cu acordul Guvernului RM. CCA va cere distribuitorilor de servicii TV prin cablu să-şi justifice taxele.
    CCA, prestatorii de servicii în domeniu vor studia obiecţiile şi sugestiile grupelor de cetăţeni, ale societăţii civile, mass-media. Strategia recunoaşte că orice cetăţean al Republicii Moldova este liber în alegerea serviciului de programe oferit publicului de către radiodifuzorii aflaţi sub jurisdicţia RM, oferite de reţelele prin cablu ori care sînt recepţionate liber de către antenele individuale de orice tip, certificate.
    4. Principiul abordării ştiinţifice şi al obiectivităţii
    Strategia este elaborată în concordanţă cu prevederile Codului audiovizualului din Republica Moldova, cu datele oficiale ale ultimului recensămînt al populaţiei RM în ce priveşte structura etnolingvistică la nivel naţional şi regional-local, populaţia urbană şi rurală, structura de vîrste, sex, profesii, dar şi de anumite realităţi specifice ţării.
    În procesul de diversificare a serviciilor de programe se ţine cont cu preponderenţă de categoriile mai active ale populaţiei (tineret, tineret studios, intelectualitate), categoriile ce necesită o nouă abordare a statutului lor în societate (femeile, de exemplu), categoriile ce necesită susţinere din partea societăţii (copiii, persoanele de vîrsta a treia, invalizii), minorităţile naţionale şi lingvistice.
    Ofertele de servicii de programe care se bazează pe abordarea ştiinţifică şi obiectivitate au prioritate în faţa celor oferite de grupuri de interese de orice fel.
    Strategia este implementată pe etape şi acordă prioritate actualilor subiecţi ai audiovizualului din Republica Moldova în continuarea activităţii, cu condiţia că aceştia se vor conforma obiectivelor strategiei şi planului de acoperire a teritoriului ţării cu programe de radio şi televiziune şi vor dovedi că dispun de resursele necesare.
    5. Principiul transparenţei şi flexibilităţii
    Strategia este elaborată în baza legislaţiei RM cu participarea profesioniştilor, a societăţii civile este publicată pe pagina Web a CCA atît la etapa de proiect, cît şi în varianta aprobată de CCA. Strategia, în limitele principiilor de elaborare, este deschisă pentru dezbateri şi propuneri şi este revăzută de către CCA o dată pe an, luîndu-se în considerare:
    - noile oferte ale serviciului de frecvenţe ori cele obţinute în rezultatul aplicării noilor tehnologii;
    - propunerile societăţii civile care se încadrează în obiectivele de bază şi principiile de elaborare a Strategiei.
    În procesul de reevaluare a Strategiei se păstrează numărul minim de reţele naţionale de radio (6) şi televiziune (5) stabilite de legislaţie.
    6. Principiul evaluării costurilor şi riscurilor
    CCA şi societatea civilă admit că realizarea obiectivelor de bază stabilite de Codul audiovizualului şi de Strategie (crearea a cel puţin 11 reţele naţionale de radio şi televiziune, acordarea de priorităţi radiodifuzorilor care oferă servicii de programe locale în limba de stat, redislocarea/redistribuirea unor frecvenţe) va duce la dispariţia unor radiodifuzori, la comasarea unor servicii de programe şi la cheltuieli suplimentare.
    2. 3. Obiectivele Strategiei
   Obiectivul 1. Evaluarea sistematică a situaţiei reale a spaţiului informaţional autohton în vederea stabilirii activităţilor, curente şi de perspectivă, preconizate de Strategie
    Acţiuni:
    - contabilizarea periodică a întregului spectru de frecvenţe radioelectrice utilizate şi disponibile pentru domeniul audiovizualului;
    - evaluarea periodică a coraportului dintre frecvenţele destinate radiodifuzorilor locali, regionali şi naţionali în vederea stabilirii, menţinerii şi dezvoltării unei diversităţi de servicii de programe audiovizuale destinate cetăţenilor;
    - identificarea zonelor geografice neacoperite sau acoperite insuficient cu servicii de programe audiovizuale care să asigure un standard-minim de informare a cetăţenilor;
    - evaluarea periodică a acoperirii zonelor geografice cu servicii de programe audiovizuale conform indicatorilor: numărul radiodifuzorilor, tipul radiodifuzorilor (radio/tv, public/privat, local/regional/naţional, informativ-muzical/muzical-informativ/muzical), tipul serviciilor de programe (generaliste/specializate, de interes local/regional/naţional), originea serviciilor de programe (autohton/străin);
    - examinarea legislaţiei existente în domeniul audiovizualului în scopul elaborării propunerilor de modificare ce ar înlesni implementarea prevederilor Strategiei.
    Termen: anul 2007 şi ulterior - în primul trimestru al fiecărui an.
    Obiectivul 2. Crearea a 6 reţele naţionale de frecvenţe pentru radiodifuziune sonoră şi a 5 reţele naţionale de frecvenţe pentru radiodifuziune televizată
    Acţiuni:
   - formarea unei echipe din reprezentanţi ai instituţiilor de specialitate, care să stabilească o cale optimă de constituire a reţelelor naţionale, care să nu diminueze diversitatea serviciilor de programe oferite de către radiodifuzori;
    Termen: 6 luni de la aprobarea Strategiei.
    - Crearea eşalonată a reţelelor naţionale;
    Termen: etapa I – pînă la 31 decembrie 2009; etapa II – pînă la 31 decembrie 2010.
    - Elaborarea Strategiei de  dezvoltare a  televiziunii digitale;
Termen: 2008.
    Obiectivul 3. Asigurarea posibilităţii de acces al cetăţenilor la un standard minim de informare prin intermediul serviciilor de programe oferite de către radiodifuzorii existenţi locali, regionali şi naţionali
    Acţiuni:
   - elaborarea unui standard minim de informare prin intermediul serviciilor de programe ale radiodifuzorilor existenţi locali, regionali şi naţionali, care să dea consumatorilor posibilitatea de acces la un anumit volum de programe de interes local/regional şi naţional oferit de un anumit număr de tipuri de radiodifuzori.
    Termen: 2007.
  - creşterea pe etape şi în funcţie de tipul radiodifuzorului, a volumului serviciilor proprii de programe (SPP) şi a volumului programelor de interes (PI) local/regional/naţional în volumul general de emisie al radiodifuzorilor, după cum urmează:
   
    Pentru radiodifuziune:    
Radiodifuzor
Etapa I (anul 2008)
Etapa II (anul 2009)
Etapa III (anul 2010)

SPP (ore/zi)

Inclusiv PI ore/zi
SPP
(ore/zi)
Inclusiv PI
(ore/zi)
SPP
(ore/zi)
Inclusiv PI
(ore/zi)
Naţional
10
6
12
8
14
10
Regional
8
4
10
5
12
6
Local
6
3
8
4
10
5
Filiale locale
2
1
3
1,5
4
2

    Pentru televiziune: 
Radiodifuzor
Etapa I (anul 2008)
Etapa II (anul 2009)
Etapa III (anul 2010)
SPP
(ore/zi)
Inclusiv PI (ore/zi)
SPP (ore/zi)
Inclusiv PI
(ore/zi)
SPP
(ore/zi)
Inclusiv PI (ore/zi)
Naţional
8
3
10
4
12
5
Regional
5
1
6
1,5
7
2
Local
3
0,5
4
1
5
1,5
Filiale locale
1
0,25
1,5
0,5
2
1
 
TV prin cablu: 
Mediu urban
20 posturi
25 posturi
25 posturi
Mediu rural
15 posturi
20 posturi
20 posturi

    - încurajarea radiodifuzorilor locali existenţi (filialelor locale) în sporirea producerii programelor de interes local prin: a) sprijinul  logistic al CCA, inclusiv prin intermediul Fondului de susţinere a radiodifuzorilor, b) stabilirea unor modalităţi de cooperare cu  autorităţile publice locale în vederea acoperirii cheltuielilor de producere a programelor de interes local, c) stimularea schimbului de programe în reţea la nivel local/regional.
    Termen: începînd cu anul 2008.
    - distribuirea frecvenţelor disponibile în zone geografice neacoperite cu servicii de programe audiovizuale de interes comunitar;
    Termen: pe măsura coordonării frecvenţelor.
    - înfiinţarea filialelor locale ale radiodifuzorilor regionali/naţionali privaţi în zonele geografice locale pentru care nu există frecvenţe radioelectrice disponibile.
    Termen: 2008-2009.
    - diversificarea serviciului public naţional de programe, după cum urmează:
    a) prin constituirea unui canal radio şi a unui canal TV cu servicii de programe preponderent generaliste;
    b) prin constituirea canalului al doilea radio şi canalului al doilea TV cu servicii de programe preponderent specializate (religioase, cognitive, de divertisment, în  limbile etniilor minoritare etc.).
    Termen: pînă la 31 decembrie 2008.
    - creşterea cu 5% la fiecare doi ani, începînd cu anul 2008, a cotei volumului de emisie destinat producţiei studiourilor independente în volumul general de emisie al  IPNA, astfel încît aceasta să  crească pînă la 20%;
    - asigurarea implementării standardelor minime prin intermediul monitorizării şi includerii unui capitol separat în raportul de dare de seamă anuală a radiodifuzorilor.
    Termen: începînd cu anul 2008, eşalonat.
    Obiectivul 4. Implementarea practicii de distribuire a frecvenţelor în conformitate cu scopurile Strategiei
    Acţiuni:
    - stabilirea necesităţilor informaţionale pentru zona geografică în care urmează să fie repartizată frecvenţa;
    - includerea în anunţul public pentru concursul de frecvenţe a condiţiilor ce derivă din necesităţile informaţionale din zona geografică respectivă şi a criteriilor de evaluare a dosarelor care să-l favorizeze pe solicitantul cu cea mai bună ofertă pentru necesităţile informaţionale ale zonei geografice respective;
    Termen: la fiecare concurs de frecvenţe desfăşurat după aprobarea Strategiei.
    Obiectivul 5. Fortificarea capacităţii instituţionale a CCA
    Acţiuni:
    - asigurarea cu resurse financiare suficiente;
    -echiparea tehnică a CCA cu un sistem modern de monitorizare a domeniului şi instruirea personalului angajat în activitatea de monitorizare;
    - dezvoltarea activităţii de monitorizare la nivel teritorial;
    - auditul personalului angajat şi al instituţiei pentru eficientizarea activităţii şi creşterea transparenţei activităţii instituţionale;
    - oferirea suportului informaţional privind fenomenul audiovizualului pe potriva exigenţelor confirmate de practica internaţională;
    - instituirea mecanismelor de cooperare permanentă cu societatea civilă în diferite domenii, inclusiv: consultanţă, expertize, monitorizare, instruire, sondare a opiniei etc.;
    - aprofundarea cooperării şi schimbului de informaţii cu organizaţiile mass-media din Occident şi organismele specializate ale statelor Uniunii Europene.
    Termen: începînd cu 2008.
    Obiectivul 6.  Protejarea patrimoniului lingvistic şi cultural-naţional
    Acţiuni:
    - Protejarea patrimoniului lingvistic prin oferirea serviciilor de programe transmise în limba de stat, după cum urmează:
    a) de la 1 ianuarie 2009 – prin intermediul a cel puţin 65 % din numărul total de frecvenţe, care să asigure o acoperire geografică de cel puţin 65 % din teritoriul republicii şi un număr al beneficiarilor de cel puţin 65% din populaţia ţării;
    b) de la 1 ianuarie 2010 – prin intermediul a cel puţin 70 % din numărul total de frecvenţe, care să asigure o acoperire geografică de cel puţin 70 % din teritoriul republicii şi un număr al beneficiarilor de cel puţin 70% din populaţia ţării;
    - Creşterea cotei de producţie proprie, autohtonă şi de opere europene în volumul general al serviciilor de programe ale radiodifuzorilor, după cum urmează:
    a) de la 1 ianuarie 2009 cota va constitui nu mai puţin de 75 % din volumul  general;
    b) de la 1 ianuarie 2010 cota va constitui nu mai puţin de 80 % din volumul general, inclusiv jumătate vor fi transmise în orele de maximă audienţă;
    - Creşterea cotei de producţie proprie şi autohtonă cu caracter informativ şi analitic difuzată de radiodifuzori, după cum urmează:
    a) de la 1 ianuarie 2009 cota va constitui nu mai puţin de 75 % în limba de stat;
    b) de la 1 ianuarie 2010 cota va constitui nu mai puţin de 80 % în limba de stat;
    - Protejarea patrimoniului cultural naţional prin oferirea producţiei audiovizuale, după cum urmează:
    a) programele de cultură şi muzică vor cuprinde producţie autohtonă în proporţie de cel puţin 80% din volumul săptămînal rezervat genului respectiv de programe;
    c) programele de cultură şi muzică – producţie autohtonă, vor fi difuzate în orele de maximă audienţă în proporţie de cel puţin 60% din volumul săptămînal rezervat genului respectiv de programe.
    Obiectivul 7. Asigurarea domeniului cu cadre calificate în vederea sporirii calităţii produsului informaţional oferit beneficiarilor de către radiodifuzori
    Acţiuni:
    - condiţionarea obţinerii frecvenţei de emisie de existenţa reală în viitorul colectiv a unui nucleu de specialişti licenţiaţi în domeniu;
    Termen:  la fiecare concurs de frecvenţe.
    - elaborarea şi implementarea unui mecanism de stimulare a tinerilor licenţiaţi în domenii necesare dezvoltării audiovizualului (jurnalism, regie, tehnologii, management etc.) de a activa, în special, la nivel local şi regional;
    Termen: începînd cu anul 2009.
    Obiectivul 8. Evaluarea periodică a pieţei de publicitate din Republica Moldova în vederea stabilirii şi menţinerii unor reguli echitabile de activitate şi de concurenţă loială pentru toţi radiodifuzorii
    Acţiuni:
    - efectuarea în fiecare an, la comanda CCA, a studiului pieţei de publicitate;
    Termen: începînd cu anul 2008.
    - încetăţenirea practicii de distribuire a frecvenţelor pentru radiodifuzori privaţi şi în dependenţă de posibilităţile reale ale  dezvoltării afacerii din publicitate în zona geografică respectivă;
    Termen: după primul studiu al pieţei de publicitate, în permanenţă.
    - elaborarea propunerilor de modificare a legislaţiei în vigoare în vederea stabilirii unui acces echitabil la piaţa de publicitate pentru fiecare tip de radiodifuzori.
    Termen: 6 luni de la primul studiu al pieţii de publicitate.
    Obiectivul 9. Instituirea mecanismelor de implementare a prevederilor Strategiei şi formarea instrumentarului de evaluare  a acţiunilor derulate.
    Acţiuni:
    - iniţierea de către CCA, menţinerea şi dezvoltarea parteneriatelor pentru implementarea Strategiei;
    - constituirea unui Consiliu public de supraveghere a implementării Strategiei. Componenţa – 5-7 membri (reprezentanţi ai societăţii civile: asociaţii de protecţie a drepturilor consumatorului, radiodifuzori (inclusiv IPNA), ONG-uri de profil etc.). Membrii consiliului participă la şedinţele CCA în care se discută implementarea     Strategiei cu drept de vot consultativ;
    Termen: 6 luni de la aprobarea Strategiei.
    - ajustarea Centrului de monitorizare al CCA la necesităţile Strategiei;
    Termen: 9 luni de la adoptarea Strategiei.
    - constituirea a 4 birouri regionale de monitorizare;
    Termen: 12 luni de la adoptarea Strategiei.
    - includerea în ordinea de zi a şedinţelor CCA, cel puţin o dată în semestru, a chestiunilor ce vizează implementarea Strategiei;
    - întruniri publice anuale de evaluare a implementării Strategiei, în luna noiembrie, sub egida CCA, cu participarea tuturor părţilor interesate;
    - Rapoarte publice anuale vizînd activităţile de implementare a Strategiei.
    Obiectivul 10. Implementarea eşalonată a televiziunii şi radiodifuziunii digitale
    Acţiuni:
    - elaborarea propunerilor de modificare a legislaţiei, care ar stabili procedura de înlocuire a licenţelor de emisie în sistem analog cu licenţe de emisie în sistem digital;
    - elaborarea propunerilor de modificare a legislaţiei, care ar stabili procedura de eliberare şi utilizare a licenţelor tehnice pentru emisia în sistem digital;
    - elaborarea procedurii de înlocuire gratuită şi garantată a licenţelor de emisie în sistem analog cu licenţe de emisie în sistem digital radiodifuzorilor care se angajează să respecte în continuare condiţiile licenţei şi să lărgească emisia de utilitate socială;
    - încurajarea apariţiei radiodifuzorilor privaţi naţionali de tip specializat (cultură, sport, sănătate, turism, ecologie, copii, tineret etc.).
    Termen: odată cu implementarea tehnologiilor digitale.
    Finalităţi:
    În linii mari, implementarea eşalonată în timp a prevederilor Strategiei va conduce la următoarele rezultate:
    Anul 2007:
    1. Va fi efectuată o evaluare exactă a stării de lucruri în domeniul audiovizualului care să indice acţiunile prioritare ale CCA în vederea eliminării treptate a distorsiunilor semnalate şi orientării  dezvoltării domeniului pe făgaşul stabilit de Strategie;
    2. Va fi elaborat standardul minim de informare prin intermediul serviciilor de programe ale radiodifuzorilor existenţi;
    3. Va fi încetăţenită practica distribuirii frecvenţelor în dependenţă de necesităţile informaţionale ale beneficiarilor din zonele geografice respective, stabilite şi anunţate public de către CCA înaintea fiecărui concurs de frecvenţe;
    4. Capacitatea de monitorizare a radiodifuzorilor de către CCA va fi ajustată la necesităţile Strategiei;
    5. Vor fi instituite mecanisme de implementare şi verificare a acţiunilor prevăzute de Strategie.
    Anul 2008:
    1. Serviciile de programe ale radiodifuzorilor existenţi vor fi ajustate la scopurile Strategiei;
    2. IPNA va constitui canalul al doilea de radio şi canalul al doilea de TV;
    3. IPNA va începe achiziţionarea şi difuzarea programelor produse de studiouri independente din ţară;
    4. Va începe derularea acţiunilor de înfiinţare a filialelor locale în cadrul reţelelor regionale şi naţionale. Filialele vor fi înfiinţate eşalonat, începînd cu zonele geografice asigurate insuficient cu servicii de programe de interes local;
    5. Frecvenţele care vor asigura emisia în limba de stat vor constitui 65 la sută din numărul total şi vor asigura o acoperire teritorială corespunzătoare, unde locuiesc cel puţin 65 la sută din  populaţia republicii;
    6. Cota emisiei în limba de stat va constitui cel puţin 75 la sută din volumul serviciilor de programe;
    7. Radiodifuzorii vor ajusta serviciile de programe în conformitate cu prevederile  Strategiei;
    8. Vor începe să funcţioneze 4 birouri regionale de monitorizare, deschise de CCA;
    9. Vor fi elaborate propuneri de modificare a legislaţiei în vigoare ce ar facilita implementarea prevederilor Strategiei.
    Anul 2009:
    1. Vor fi create 4 reţele naţionale de televiziune: 2 publice şi 2  private;
    2. Vor fi create 5 reţele naţionale de radiodifuziune: 2 publice şi 3 private;
    3. Frecvenţele care vor asigura emisia în limba de stat vor constitui 70 la sută din numărul total şi vor asigura o acoperire teritorială corespunzătoare, unde locuieşte cel puţin 70 la sută din  populaţia republicii;
    4. Cota emisiei în limba de stat va constitui cel puţin 80 la sută din volumul serviciilor de programe;
    5. Radiodifuzorii vor ajusta serviciile de programe în conformitate cu prevederile Strategiei;
    6. IPNA va achiziţiona şi va difuza programe ale studiourilor independente, cota cărora va constitui nu mai puţin de 5 la sută din volumul total al serviciului de programe;
    7. Radiodifuzorii locali şi regionali vor diminua deficitul de cadre în urma implementării mecanismului de stimulare a specialiştilor licenţiaţi.
    Anul 2010:
    1. Va fi creată o reţea naţională de televiziune privată;
    2. Va fi creată o reţea naţională de radiodifuziune privată;
    3. Radiodifuzorii vor ajusta serviciile de programe în conformitate cu prevederile Strategiei;
    4. Va continua completarea colectivelor radiodifuzorilor locali şi regionali cu specialişti licenţiaţi în domeniu;
    5. Fiecărui cetăţean îi va fi asigurată posibilitatea de acces la un standard minim de  informare prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale.
Capitolul III. Resurse
    Pentru atingerea scopului Strategiei sînt necesare resurse tehnice şi umane, care să asigure:
    1. Un număr suficient de frecvenţe radioelectrice, distribuite astfel încît să permită o informare echilibrată şi echitabilă a cetăţenilor ţării, indiferent de zona geografică de reşedinţă;
    2. Funcţionarea a două canale naţionale de televiziune publică şi a două canale naţionale de radio public;
    3. O retehnologizare a radiodifuzorilor existenţi, pe măsură să facă faţă provocărilor timpului;
    4. O dezvoltare a pieţei interne de echipamente, utilaje şi servicii pentru domeniul audiovizualului;
    5. Un flux suficient de specialişti licenţiaţi în domeniu, angajaţi cu precădere la instituţiile audiovizuale locale şi regionale;
    6. Cercetarea sistematică a dezvoltării domeniului şi a pieţei de publicitate;
    7. Fortificarea capacităţii instituţionale şi operaţionale a autorităţilor de reglementare a domeniului;
    8. O calitate înaltă a serviciilor de programe audiovizuale prin sporirea gradului de profesionalism al angajaţilor în domeniu;
    9. O cooperare eficientă cu organisme europene şi internaţionale în domeniu.
    Notă: Costurile necesare pentru implementarea prevederilor Strategiei vor fi acoperite parţial din bugetul de stat şi de către radiodifuzorii privaţi. Costurile estimative pentru fiecare an de implementare a obiectivelor Strategiei vor fi reflectate în bugetele anuale ale CCA şi IPNA.
Capitolul IV. Promovarea implementării Strategiei
    Acţiunea 1. Într-o  perioadă incipientă, proiectul Strategiei va fi adus la cunoştinţa publicului larg şi a organizaţiilor care fac parte din fenomen, inclusiv a radiodifuzorilor, pentru a fi dezbătut. Proiectul va fi publicat pe paginile Web: www.cca.md, www.soros.md. Un rezumat al proiectului Strategiei va fi difuzat agenţiilor de presă. De la această etapă şi în continuare, orice eveniment ce va ţine de implementarea Strategiei va fi făcut cunoscut printr-un comunicat de presă şi prin conferinţe de presă în cazul unor evenimente ce vor fi considerate de anvergură (cum ar fi, de exemplu, raportul de activitate al CCA către Parlamentul Republicii Moldova sau scoaterea în concurs a unei reţele de frecvenţe), dar nu mai rar decît patru conferinţe de presă pe an.
    Acţiunea 2. Conţinutul şi prevederile Strategiei vor fi aduse în particular la cunoştinţa radiodifuzorilor. Proiectul va fi trimis prin e-mail tuturor radiodifuzorilor în vederea obţinerii reacţiei lor faţă de document. Un grup de lucru va fi creat pentru generalizarea propunerilor parvenite.Ulterior acestea vor fi discutate la reuniuni organizate de CCA împreună cu partenerii săi din societatea civilă. Pe parcursul anului 2007 vor fi organizate 4 reuniuni în teritoriu, cîte una în fiecare din cele 4 regiuni geografice distincte ale Republicii Moldova, şi o reuniune la Chişinău. Un mesaj-cheie (cu logotip) va fi elaborat pentru promovarea consistentă a Strategiei.
    Acţiunea 3. CCA şi partenerii săi din societatea civilă vor organiza de două ori pe an seminare cu participarea unor experţi internaţionali şi a radiodifuzorilor în scopul evaluării implementării Strategiei şi pentru înaintarea unor propuneri de îmbunătăţire a acesteia, în funcţie de noile realităţi din audiovizual.
    Acţiunea 4. CCA îşi va desemna din rîndul membrilor săi un purtător de cuvînt care, alături de preşedintele CCA, va asigura publicarea pe pagina Web a CCA (www.cca.md) şi va transmite în presă mesajele de interes public, menţinînd cu jurnaliştii un contact permanent. Între altele, purtătorul de cuvînt va avea ca responsabilitate impulsionarea în mass- media a discuţiilor despre evenimentele din audiovizual.
    Anexa 1.
    1. Cadrul normativ-juridic de reglementare a domeniului audiovizualului
    a) acte normative internaţionale:
  Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale încheiată la Roma la 4 noiembrie 1950 (ratificată prin Hotărîrea Parlamentului nr. 1298 din 24.07.97, publicată în Monitorul Oficial nr. 054 din 21.08.97)
   Luînd în considerare obligaţia Republicii Moldova, odată cu ratificarea acestei Convenţii, de a respecta drepturile omului şi de a recunoaşte oricărei persoane aflate sub jurisdicţia ei drepturile şi libertăţile definite în titlul I al prezentei convenţii, şi în special Articolul 10,  care prevede libertatea de exprimare:
     „Orice persoană  are  dreptul  la libertatea de  exprimare.  Acest drept  cuprinde  libertatea de opinie şi libertatea de a primi sau de  a comunica  informaţii  ori idei fără  amestecul autorităţilor  publice  şi fără  a ţine seama de frontiere. Prezentul articol nu împiedică  statele să  supună  societăţile  de  radiodifuziune, de  cinematografie  sau  de televiziune unui regim de autorizare.
    Executarea acestor libertăţi ce comportă îndatoriri şi responsabilităţi poate fi supusă unor formalităţi, condiţii, restrîngeri sau sancţiuni prevăzute de lege, care constituie măsuri necesare, într-o societate democratică, pentru  securitatea  naţională,  integritatea teritorială  sau  siguranţa  publică,  apărarea  ordinii  şi prevenirea infracţiunilor, protecţia sănătăţii sau a moralei, protecţia reputaţiei sau a drepturilor altora, pentru a împiedica divulgarea de informaţii confidenţiale  sau  pentru  a  garanta  autoritatea  şi  imparţialitatea puterii judecătoreşti.”
    Convenţia Europeană cu privire la Televiziunea Transfrontalieră, adoptată la Strasbourg, 5.V.1989 (ratificată prin Legea „pentru ratificarea Convenţiei europene cu privire la televiziunea transfrontalieră” nr. 1555 din 19.12.2002, publicată în Monitorul Oficial nr. 190 din 31.12.2002)
    Obiectul şi scopul acestei Convenţii se referă la serviciile de programe care sînt incorporate în transmisiuni. Scopul Convenţiei este de a facilita, între Părţi, transmisiunea transfrontalieră şi retransmisiunea serviciilor de programe de televiziune.
    Articolul 4 al Convenţiei prevede Libertatea de recepţionare şi de retransmisiune: „Părţile asigură libertatea de exprimare şi de informare, conform articolului 10 al Convenţiei pentru apărarea Drepturilor Omului şi a Libertăţilor fundamentale şi ele garantează libertatea recepţionării şi nu se opun retransmisiunii pe teritoriul lor a serviciilor de programe care sînt conforme prevederilor prezentei Convenţii.”
    Convenţia Europeană cu privire la protecţia juridică a serviciilor cu acces condiţionat şi a serviciilor de acces condiţionat (ratificată  prin Legea  pentru ratificarea Convenţiei europene cu privire la protecţia juridică a serviciilor cu acces condiţionat şi a serviciilor de acces condiţionat nr. 1554 din 19.12.2002 publicată în Monitorul Oficial nr. 190 din 31.12.2002)
    Obiectul şi scopul acestei Convenţii: “Prezenta Convenţie are ca obiect serviciile de transmisie (difuzare) şi serviciile de informare socială oferite contra cost şi bazate pe sau care constau în acces condiţionat. Convenţia are ca scop scoaterea în afara legii pe teritoriul Părţilor a unui număr de activităţi care oferă acces neautorizat la serviciile protejate şi armonizarea legislaţiilor Părţilor în acest domeniu”.
    b) acte normative naţionale:
    Constituţia Republicii Moldova
    Constituţia Republicii Moldova - LEGEA SUPREMĂ A SOCIETĂŢII ŞI A STATULUI – stabileşte şi defineşte principii generale, drepturile, libertăţile şi îndatoririle fundamentale. Republica Moldova este un stat de drept, democratic, în care demnitatea omului,  drepturile şi libertăţile lui, libera dezvoltare a personalităţii umane, dreptatea şi pluralismul politic reprezintă valori supreme şi sînt garantate.
    Toţi cetăţenii  Republicii Moldova sînt egali în faţa legii şi a autorităţilor  publice,  fără deosebire de rasă, naţionalitate, origine etnică, limbă, religie, sex, opinie, apartenenţă politică, avere sau  de origine socială.
    Articolul 32 prevede Libertatea opiniei şi a exprimării:
    „(1) Oricărui cetăţean îi este garantată libertatea gîndirii, a opiniei,  precum şi libertatea exprimării în public prin cuvînt, imagine sau prin alt mijloc posibil.
    (2) Libertatea  exprimării  nu poate prejudicia onoarea,  demnitatea sau dreptul altei persoane la viziune proprie.
    (3) Sînt interzise  şi pedepsite prin lege contestarea şi defăimarea statului  şi a  poporului,  îndemnul la război  de  agresiune,  la  ură naţională, rasială   sau  religioasă,  incitarea  la   discriminare, la separatism teritorial, la violenţă publică, precum şi alte manifestări ce atentează la regimul constituţional.”
    Articolul 33 stipulează Libertatea creaţiei:
    „(1) Libertatea  creaţiei  artistice şi ştiinţifice  este  garantată. Creaţia nu este supusă cenzurii.
    (2) Dreptul cetăţenilor  la proprietatea intelectuală, interesele lor materiale  şi  morale ce apar în legătură cu diverse genuri  de  creaţie intelectuală sînt apărate de lege.
    (3) Statul contribuie  la păstrarea, la dezvoltarea şi la propagarea realizărilor culturii şi ştiinţei, naţionale şi mondiale.”
    Articolul  34 garantează Dreptul la informaţie
    „(1) Dreptul persoanei de a avea acces la orice informaţie de interes public nu poate fi îngrădit.
    (2) Autorităţile  publice, potrivit competenţelor ce le revin, sînt obligate  să asigure informarea corectă a cetăţenilor asupra  treburilor publice şi asupra problemelor de interes personal.
    (3) Dreptul la  informaţie  nu trebuie să prejudicieze  măsurile  de protecţie a cetăţenilor sau siguranţa naţională.
    (4) Mijloacele  de  informare  publică,  de  stat  sau  private, sînt obligate să asigure informarea corectă a opiniei publice.
    (5) Mijloacele de informare publică nu sînt supuse cenzurii.”
    Codul audiovizualului al Republicii Moldova nr. 260 din 27.07.2006 (publicat în Monitorul Oficial nr. 131 din 18.08.2006)
    Este Legea  naţională principală  specializată de reglementare în domeniul audiovizualului.
    Scopul şi domeniul de aplicare a Codului audiovizualului sînt următoarele:
    „(1) Prezentul cod are drept scop asigurarea apărării drepturilor consumatorului de programe de a recepţiona informaţii corecte şi obiective, care ar contribui la libera formare a opiniei, asigurarea drepturilor radiodifuzorilor la libertate editorială şi libertate de exprimare, instituirea principiilor democratice de funcţionare a audiovizualului din Republica Moldova şi stabileşte, în spiritul drepturilor şi libertăţilor constituţionale, bazele juridice de reglementare a proceselor de:
    a) concepere, transmisie şi/sau retransmisie prin intermediul mijloacelor de televiziune şi radiodifuziune a serviciilor de programe ale radiodifuzorilor aflaţi sub jurisdicţia Republicii Moldova;
    b)exercitare a controlului societăţii asupra activităţii instituţiilor în domeniul audiovizualului din Republica Moldova.”
    Capitolul IV prevede tipurile de licenţe şi autorizaţii de retransmitere, criteriile de acordare etc.  De asemenea, în acest capitol este inclusă şi prevederea despre necesitatea şi obligaţiunea CCA de a elabora Strategia de acoperire a teritoriului naţional cu servicii de programe audiovizuale, precum şi despre obligaţia autorităţii  administraţiei publice centrale de a elabora, în colaborare cu Consiliul Coordonator al Audiovizualului, Planul naţional de repartizare a frecvenţelor radioelectrice terestre.
    Articolul 35.  Strategia de acoperire a teritoriului naţional cu servicii de programe audiovizuale şi Planul naţional de repartizare a frecvenţelor radioelectrice terestre
    (1) Consiliul Coordonator al Audiovizualului elaborează Strategia de acoperire a teritoriului naţional cu servicii de programe audiovizuale, nominalizează regiunile şi localităţile acoperite de acestea, în conformitate cu principiile de dezvoltare a audiovizualului în Republica Moldova, şi o înaintează autorităţii  administraţiei publice centrale de specialitate.
    (2) Pentru garantarea interesului public, Consiliul Coordonator al Audiovizualului revizuieşte anual Strategia de acoperire a teritoriului naţional cu servicii de programe audiovizuale şi o înaintează autorităţii administraţiei publice centrale de specialitate, publicînd-o pe pagina sa web.
    (3) La elaborarea Strategiei de acoperire a teritoriului naţional cu servicii de programe audiovizuale, Consiliul Coordonator al Audiovizualului va ţine cont de Planul naţional de repartizare a frecvenţelor radioelectrice terestre.
    Articolul 36. Planul naţional de repartizare a frecvenţelor radioelectrice terestre
    (1) Autoritatea administraţiei publice centrale de specialitate, în colaborare cu Consiliul Coordonator al Audiovizualului, elaborează Planul naţional de repartizare a frecvenţelor radioelectrice terestre (în continuare - plan), în conformitate cu politica de stat, promovată în acest domeniu de Comisia de Stat pentru Frecvenţe Radio.
    (2) Prin acest plan, se stabilesc frecvenţele destinate difuzării serviciilor de programe.
    (3) Planul este elaborat cu respectarea tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte.
    (4) Prin acest plan, sînt disponibile cel puţin 6 frecvenţe naţionale de radiodifuziune sonoră şi 5 frecvenţe naţionale de radiodifuziune televizată.
    (5) Planul se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în termen de 15 zile de la aprobare.
    Hotărîrea Parlamentului „cu privire la aprobarea statutului, structurii organizatorice, devizului de cheltuieli şi a cuantumului retribuirii lunare a membrilor şi colaboratorilor Consiliului Coordonator al Audiovizualului” nr. 433 din 28.12.2006 (publicat în Monitorul Oficial nr. 006 din 19.01.2007)
    Prin Hotărîrea Parlamentului nr. 433 au fost aprobate Statutul CCA şi Regulamentul cu privire la procedura şi condiţiile de eliberare a licenţelor de emisie şi a autorizaţiilor de retransmisie.
    Statutul se referă la structura internă, activitatea şi atribuţiile CCA.
    Regulamentul cu privire la procedura şi condiţiile de eliberare a licenţelor de emisie şi a autorizaţiilor de retransmisie stabileşte procedura şi condiţiile de eliberare a licenţelor de emisie şi a autorizaţiilor de retransmisie, în conformitate cu Codul audiovizualului şi cu alte acte legislative în vigoare.
    Legea privind licenţierea unor genuri de activitate nr. 451 din 30.07.2001 (publicată în Monitorul Oficial nr. 108 din 06.09.2001)
    Legea prevede că activitatea din domeniul televiziunii şi radiodifuziunii este licenţiată, menţionează procedura generală de eliberare a licenţelor, taxa pentru eliberarea licenţelor.
    Legea telecomunicaţiilor nr. 520 din 07.07.95 (publicată în Monitorul Oficial nr. 065 din 24.11.95)
    Această lege stabileşte principalele reguli şi condiţii de activitate în domeniul telecomunicaţiilor în Republica Moldova, drepturile şi obligaţiile statului, persoanelor fizice şi juridice în procesul creării, administrării, utilizării, întreţinerii şi dispunerii de mijloace de telecomunicaţii, în scopul asigurării tuturor locuitorilor republicii cu servicii de telecomunicaţii rapide şi eficiente la preţuri rezonabile, precum şi asigurării accesului liber la serviciile de telecomunicaţii publice tuturor utilizatorilor potenţiali, în concordanţă cu mijloacele disponibile.
    Legea cu privire la publicitate nr. 1227 din 27.06.97 (publicată în Monitorul Oficial nr. 067 din 16.10.97)
    Această lege stabileşte principiile generale ale activităţii în domeniul publicităţii în Republica Moldova şi reglementează relaţiile ce apar în procesul de producere, amplasare şi difuzare a publicităţii.
    Legea se aplică pe teritoriul Republicii Moldova în toate sferele de activitate în domeniul publicităţii, cu excepţia publicităţii politice şi informaţiilor ce nu ţin de activitatea de întreprinzător. Sub incidenţa prezentei legi cad persoanele fizice şi juridice, inclusiv cele străine, şi apatrizii ce desfăşoară activitate de publicitate pe teritoriul Republicii Moldova.
    Articolul 13 prevede Publicitatea la radio şi televiziune, iar Articolul 15 Publicitatea în serviciile cinematografice, video, informaţionale, precum şi cu folosirea reţelelor telefonice, telegrafice, telex.
    Legea privind dreptul de autor şi drepturile conexe nr. 293 din 23.11.94 (publicată în Monitorul Oficial nr. 018 din 08.02.2003)
     Cadrul juridic al acestei legi prevede următoarele:
    „(1) Dreptul de autor şi drepturile conexe, apărarea acestor drepturi şi răspunderea pentru violarea lor sînt reglementate de Constituţie, de prezenta lege, de alte acte normative.
    (2) Prezenta lege reglementează relaţiile care apar în legătură cu crearea şi valorificarea operelor literare, de artă şi ştiinţifice (drept de autor), interpretărilor, fonogramelor şi emisiunilor organizaţiilor de radio şi teledifuziune (drepturi conexe)”.
    Articolul 12, în special, prevede Dreptul de autor asupra operei audiovizuale.
    Suplimentar, atenţionăm că Codul audiovizualului, de asemenea, prevede respectarea drepturilor de autor şi a drepturilor conexe.
    Codul cu privire la contravenţiile administrative adoptat la 29.03.85 (publicat în Veştile nr. 003 din 29.04.85, articolul 47)
    Codul cu privire la contravenţiile administrative are sarcina de a ocroti personalitatea, drepturile şi interesele legitime ale persoanelor fizice şi juridice, proprietatea, orînduirea de stat şi ordinea publică, precum şi de a depista, preveni şi lichida contravenţiile administrative şi consecinţele lor, de a contribui la educarea cetăţenilor în spiritul îndeplinirii întocmai a legilor.
    Pentru îndeplinirea acestei sarcini Codul cu privire la contravenţiile administrative stabileşte fapta care este o contravenţie administrativă, sancţiunile şi modul de aplicare a lor, precum şi organele (persoanele cu funcţii de răspundere) care sînt în drept să examineze cazurile cu privire la contravenţiile administrative.
    Capitolul 10 al Codului prevede care sînt contravenţiile şi sancţiunile pentru comiterea contravenţiilor din domeniul telecomunicaţiei şi audiovizualului precum şi procedura de aplicare a sancţiunilor. La rîndul său, Articolul 231/4 stabileşte organele care efectuează controlul în domeniul telecomunicaţiilor, informaticii, audiovizualului şi activităţii poştale (Consiliul Coordonator al Audiovizualului, Inspectoratul de Stat al Comunicaţiilor, Agenţia Naţională pentru Reglementare în Telecomunicaţii şi Informatică, autoritatea administraţiei publice centrale de specialitate).
    Legea privind accesul la informaţie nr. 982 din 11.05.2000 (publicată în Monitorul Oficial nr. 088 din 28.07.2000, articolul 664)
    Prezenta lege reglementează obiectivele şi scopurile accesului dreptului la informaţie, principiile politicii statului în domeniul accesului la informaţiile oficiale precum şi subiecţii.
    P.S. Dacă tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte stabileşte alte reguli decît cele prevăzute de legile naţionale, se aplică regulile tratatului internaţional.
Anexa 2.
 

    Planul naţional al frecvenţelor în serviciul radiodifuziune sonoră terestra cu modulaţie în frecvenţă.

 
N d/o

Frecvenţa (MHz)

PAR
(dBW)

Azimuturile sectorului de reducere PAR
(grade)/(dBW)

Hef max 1 (m)

Polarizarea semnalului 2

Denumirea
staţiei 3

Starea 4

1.       

90.5
33.0

50 – 60 / 23.0

150
V
Bălţi
 

2.       

69.86
22.8
 
50
H
Basarabeasca
 

3.       

71.72
22.8
 
50
H
Basarabeasca
 

4.       

92.6
33.0
 
150
V
Cahul
 

5.       

90.4
32.5

80 – 120 / 20.5

289
V
Cahul
 

6.       

68.30
28.0
 
50
V
Cahul
 

7.       

93.3
24.0
 
150
V
Cahul
 

8.       

88.0
30.0

350 – 0 / 22.0

130
V
Chişinău
 

9.       

93.5
24.0

70 – 110 / 17.0

110
V
Cimişlia
 
10.  
98.0
34.0
 
100
V
Comrat
 
11.  
69.74
27.0
 
117
V
Comrat
 
12.  
68.66
13.0
 
42
V
Corlăteni
 
13.  
106.5
25.5
 
79
V
Criuleni
 
14.  
98.7
22.0
 
100
V
Dubasari (Ustia)
 
15.  
106.8
37.0
ND
85
H
Floreşti
 
16.  
92.1
28.0
 
80
V
Leova
 
17.  
89.9
21.0
ND
110
V
Leova
 
18.  
100.6
23.0

90 – 100 / 19.6

135
V
Ştefan-Vodă
 
19.  
69.95
23.0
 
95
V
Taraclia
 
20.  
92.3
31.0

250 – 300 / 22.0

120
V
Ungheni
 
21.  
93.8
23.0

0 – 20 / 15.0

130
V
Ungheni
 
22.  
72.62
20.0
 
50
H
Ungheni
 
23.  
94.7
30.0

330 – 80 / 20.0

175
V
Varniţa
 

    Planul naţional al frecvenţelor pentru radiodifuziunea sonoră terestră în benzile undelor lungi şi medii

 
Nr.

Frecvenţa, kHz

PAR,
dBkW
Hant,
m
Reduceri

Denumirea staţiei

Starea
1.
738
12,0
100
regim sincron
Căuşeni
 
2.
738
11,8
70
regim sincron
Soroca
 
3.
801
27,4
100
1800-0600   7,3 dBkW
Orhei
 
4.
927
11,2
150
 

Mindreştii Noi

 
5.
1098
17,4
70
regim sincron
Camenca
 
6.  
1098
18,2
120
regim sincron
Ungheni
 
7. 
1116
7,4
70
regim sincron
Comrat
 
8. 
1116
7,5
120
regim sincron

Mindreştii Noi

 
9. 
1116
7,5
120
regim sincron
Tiraspol
 
10.  
1242
13,0
190
regim sincron
Tiraspol
 

Anexa 3.

Planul naţional al canalelor TV în serviciul televiziune terestră analogică.

 
Nr.
Canal
Offset
PAR, dBW

Azimuturile sectorului de reducere PAR
(grade)/(dBW)

Heff max, m1
Polarizarea2
Denumirea staţiei3
Nota4

1.     

26
8N
25.5
95-115 / 21.5
50
H
Anenii Noi
 

2.     

45
5N
25
 
50
V
Anenii Noi
 

3.     

38
6N
25.4
 
50
H
Basarabeasca
 

4.     

44
-6N
25.5
 
50
V
Basarabeasca
 

5.     

45
-5N
25.5
 
90
V
Briceni
 

6.     

48
8N
57.8
 
155
H
Cahul
 

7.     

27
0N
25.5
230-240 / 23.5
50
H
Cainari
 

8.     

52
-3N
26
190-205 / 23.0
100
V
Calarasi
 

9.     

37
-4N
25
 
60
H
Cantemir
 
10. 
55
0N
25.5
 
50
V
Cantemir
 
11. 
25
8N
23.1
 
122
V
Ceadir Lunga
 
12. 
47
0N
57.8
 
302
H
Chisinau
 
13. 
56
6N
25.5
 
100
V
Cimislia
 
14. 
55
3N
22.5
 
50
V
Comrat
 
15. 
23
-5N
15
 
144
H
Corteni
 
16. 
21
9N
24.8
185-195 / 20.0
210
V
Costesti
 
17. 
35
6N
24.8
 
70
V
Costesti
 
18. 
7
8N
11
 
38
V
Costesti Dubasari
 
19. 
48
2N
25
 
50
V
Criuleni
 
20. 
28
0N
25.1
215-280 / 20.0
200
H
Drochia
 
21. 
52
6N
25.5
 
112
V
Drochia
 
22. 
49
7N
20
 
30
V
Falesti
 
23. 
53
-9N
25
 
50
V
Falesti
 
24. 
56
9N
35
 
100
V
Falesti
 
25. 
35
0N
25
 
50
H
Floresti
 
26. 
48
6N
20
 
120
V
Floresti
 
27. 
56
6N
25.5
 
50
V
Floresti
 
28. 
47
6N
22.7
 
50
V
Glodeni
 
29. 
52
6N
25.5
70-120 / 17.5
75
V
Glodeni
 
30. 
11
0N
22.6
 
100
H
Grozesti
 
31. 
56
2N
23.1
 
40
V
Joltai
 
32. 
25
-6N
24.5
145-225 / 15.0
50
V
Leova
 
33. 
45
3N
25.5
 
50
V
Leova
 
34. 
37
7N
25.5
 
50
V
Minjir
 
35. 
53
-8N
25.5
 
40
V
Nisporeni
 
36. 
29
-8N
25.4
 
160
H
Ocnita
 
37. 
41
7N
22.2
 
40
V
Ocnita
 
38. 
54
2N
25.5
 
50
V
Orhei
 
39. 
53
2N
25.5
 
100
V
Otaci
 
40. 
37
-8N
35.1
185-270 / 30.0
75
H
Riscani
 
41. 
51
0N
25.5
 
50
H
Singerei
 
42. 
53
6N
25.5
 
50
V
Singerei
 
43. 
45
-6N
15
 
97
V
Sipoteni
 
44. 
45
0N
25.5
 
50
H
Soldanesti
 
45. 
22
-5N
25
 
50
V
Stefan Voda
 
46. 
52
-9N
23
 
105
V
Stefan Voda
 
47. 
23
0N
21
240-170 / 11.0
68
V
Sturzeni
 
48. 
45
8N
51
 
155
H
Taraclia
 
49. 
57
-6N
25.5
 
50
V
Telenesti
 
50. 
44
1N
45
80-120 / 43.0
313
H
Trifesti
 
51. 
38
-5N
15
 
126
V
Tvardita
 
52. 
52
4N
25
 
45
V
Ucrainca
 
53. 
52
-10N
19
 
30
V
Ustia
 
54. 
30
0N
14
 
75
V
Valea Perjei
 
55. 
26
0N
25.5
 
60
V
Varnita
 

    Notă:
    1. În planuri nu sunt incluse frecvenţele din partea stîngă a Nistrului.