OMJ18/2008
ID intern unic:  326799
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL JUSTIŢIEI
ORDIN Nr. 18
din  24.01.2008
cu privire la aprobarea Regulamentului
Consiliului Naţional pentru Asistenţă Juridică Garantată de Stat
Publicat : 01.02.2008 în Monitorul Oficial Nr. 21-24     art Nr : 49
    În vederea executării pct. 6.10 din Hotărîrea Guvernului nr. 113 din 3 februarie 2007 cu privire la aprobarea Planului de acţiuni prioritare privind implementarea în anul 2007 a Planului de Acţiuni Republica Moldova - Uniunea Europeană referitor la asigurarea accesului efectiv la justiţie pentru toţi cetăţenii prin implementarea Legii privind asistenţa juridică garantată de stat,
O R D O N :
    Se aprobă Regulamentul Consiliului Naţional pentru Asistenţă Juridică Garantată de Stat (se anexează).

    MINISTRUL JUSTIŢIEI                                                       Vitalie PÎRLOG

    Nr. 18. Chişinău, 24 ianuarie 2008.


    ÎNREGISTRAT:
    la Ministerul Justiţiei
    al Republicii Moldova
    nr. 548 din 25 ianuarie 2008
    Ministrul justiţiei                                                      
    Vitalie PÎRLOG                                   
    ______________________                                

Anexa nr.1
 la ordinul ministrului justiţiei
 nr.18 din 24 ianuarie 2008

REGULAMENTUL
Consiliului Naţional pentru Asistenţă Juridică Garantată de Stat
I. Dispoziţii generale
    1. Consiliul Naţional pentru Asistenţă Juridică Garantată de Stat (denumit în continuare Consiliu Naţional) este un organ colegial cu statut de persoană juridică de drept public, instituit pentru administrarea procesului de acordare a asistenţei juridice garantate de stat.
   2. Administrarea în teritoriu a procesului de acordare a asistenţei juridice garantate de stat este realizată de către Oficiile teritoriale ale Consiliului Naţional, care funcţionează în oraşele (municipiile) de reşedinţă ale curţilor de apel.
II. Competenţa Consiliului Naţional
    3. Consiliul Naţional are următoarele sarcini:
    a) realizarea politicii în domeniul asistenţei juridice garantate de stat;
   b) asigurarea instruirii iniţiale şi continue, inclusiv prin intermediul Institutului Naţional al Justiţiei, a persoanelor antrenate în sistemul de acordare a asistenţei juridice garantate de stat;
    c) generalizarea practicii de implementare şi elaborarea de recomandări în vederea aplicării uniforme a legii cu privire la asistenţa juridică garantată de stat;
    d) ţinerea registrului naţional al persoanelor care acordă asistenţă juridică garantată de stat;
    e) asigurarea funcţionării oficiilor teritoriale;
   f) întocmirea raportului anual de activitate în sistemul de acordare a asistenţei juridice garantate de stat şi prezentarea acestuia Ministerului Justiţiei, Guvernului şi Parlamentului;
    g) prezentarea către Ministerul Justiţiei a raportului trimestrial privind utilizarea mijloacelor financiare alocate pentru acordarea de asistenţă juridică garantată de stat;
    h) colaborarea cu organizaţii străine, cu organizaţii internaţionale şi cu asociaţii obşteşti care activează în domeniul asistenţei juridice garantate de stat;
    i) asigurarea implementării modelelor-pilot de acordare a asistenţei juridice garantate de stat.
    4. Întru realizarea sarcinilor sale, Consiliul Naţional exercită următoarele funcţii principale:
    a) conduce procesul de acordare a asistenţei juridice garantate de stat;
    b) evaluează costurile, planifică cheltuielile de acordare a asistenţei juridice şi prezintă Ministerului Justiţiei propuneri pentru a fi incluse în bugetul de stat;
    c) administrează mijloacele bugetare alocate pentru acordarea de asistenţă juridică garantată de stat;
    d) stabileşte modul de desfăşurare a concursurilor de selectare a coordonatorilor oficiilor teritoriale şi organizează astfel de concursuri;
    e) elaborează metodologia de calcul venitului, determină nivelul lui care permite acordarea asistenţei juridice calificate şi le propune Guvernului spre aprobare;
    f) aprobă formele actelor de obţinere şi de acordare a asistenţei juridice garantate de stat;
    g) elaborează şi aprobă criteriile de selectare a avocaţilor pentru acordarea asistenţei juridice calificate, în coordonare cu Baroul Avocaţilor;
    h) stabileşte modul de desfăşurare a concursurilor de selectare a avocaţilor care să acorde asistenţă juridică calificată şi organizează astfel de concursuri;
    i) stabileşte modul şi condiţiile de remunerare a persoanelor care acordă asistenţă juridică garantată de stat, asigură remunerarea lor;
    j) stabileşte şi revizuieşte periodic standardele de activitate şi de perfecţionare profesională a avocaţilor, para-juriştilor, altor categorii de persoane care acordă asistenţă juridică garantată de stat;
    k) stabileşte, în coordonare cu Baroul Avocaţilor, criteriile de evaluare a calităţii asistenţei juridice garantate de stat;
   l) monitorizează procesul de acordare a asistenţei juridice calificate, organizează procesul de evaluare a calităţii asistenţei juridice garantate de stat, acordate de persoanele autorizate;
    m) colectează şi analizează informaţii despre asistenţa juridică acordată, în scopul îmbunătăţirii sistemului de acordare a asistenţei juridice garantate de stat;
    n) primeşte şi examinează plîngerile referitoare la asistenţa juridică garantată de stat.
    5. Consiliul Naţional poate îndeplini şi alte funcţii în conformitate cu Legea cu privire la asistenţa juridică garantată de stat şi cu alte acte normative din domeniul asistenţei juridice garantate de stat.
    6. Consiliul Naţional în activitatea sa interacţionează cu Ministerul Justiţiei, Baroul Avocaţilor, instanţele judecătoreşti, procuratura, organele de urmărire penală, alte autorităţi publice, asociaţii obşteşti, organizaţii străine şi internaţionale, care activează în domeniul asistenţei juridice garantate de stat.
III. Structura Consiliului Naţional
    7. Consiliul Naţional este format din 7 membri. Din componenţa Consiliului Naţional fac parte:
    - 2 membri desemnaţi de Ministerul Justiţiei;
    - 2 membri desemnaţi de Baroul Avocaţilor;
    - un membru desemnat de Ministerul Finanţelor;
    - un membru desemnat de Consiliul Superior al Magistraturii;
    - un membru din partea asociaţiilor obşteşti sau a mediului academic.
    8. În calitate de membru al Consiliului Naţional poate fi desemnată persoana licenţiată în drept sau în economie (pentru membrul desemnat de Ministerul Finanţelor), cu experienţă de 5 ani în domeniu, care se bucură de un înalt respect din partea societăţii.
    9. Membrul din partea asociaţiilor obşteşti sau a mediului academic este selectat în baza concursului public, organizat de către Ministerul Justiţiei. Anunţul despre concurs, lista candidaţilor, tabelul de evaluare, decizia comisiei se plasează pe pagina web a Ministerului Justiţiei.
    10. Mandatul de membru al Consiliului Naţional este de 4 ani şi poate fi reînnoit doar o singură dată.
    11. Calitatea de membru al Consiliului Naţional încetează:
    - la expirare a mandatului;
    - la cerere;
    - revocare;
    - în caz de deces.
    12.  Membrul Consiliului Naţional poate fi revocat, de organul care l-a desemnat, în circumstanţe care exclud posibilitatea executării mandatului sau la cererea consiliului adoptată cu votul a două treimi din numărul membrilor, în cazul neîndeplinirii sau îndeplinirii necorespunzătoare a atribuţiilor. Noul membru al Consiliului Naţional exercită funcţiile membrului revocat pînă la expirarea mandatului acestuia.
    13.  Consiliul Naţional este condus de către un preşedinte. Preşedintele Consiliului Naţional este ales prin vot secret, dintre membrii acestuia, pe durata mandatului. Mandatul preşedintelui nu poate fi prelungit decît o dată.
    14. Preşedintele desemnează, la prima şedinţă din fiecare an calendaristic sau după necesitate, o persoană din rîndul membrilor Consiliului Naţional care va exercita interimatul funcţiei. În cazul neexercitării corespunzătoare a funcţiilor delegate, preşedintele, din propria iniţiativă sau la cererea motivată a două treimi din numărul membrilor Consiliului Naţional, poate numi un alt membru, care va asigura interimatul funcţiei de preşedinte. Decizia respectivă se motivează şi se aduce la cunoştinţa tuturor membrilor Consiliului Naţional în scris.
    15. Preşedintele organizează activitatea Consiliului Naţional, inclusiv:
    - reprezintă Consiliul Naţional în relaţiile cu autorităţile şi instituţiile publice, persoane fizice şi juridice din ţară şi peste hotare;
    - organizează şi conduce şedinţele Consiliului Naţional;
    - prezintă Ministerului Justiţiei, Guvernului şi Parlamentului raportul anual de activitate în sistemul de acordare a asistenţei juridice garantate de stat;
    - prezintă Ministerului Justiţiei raportul trimestrial privind utilizarea mijloacelor financiare alocate pentru acordarea asistenţei juridice garantate de stat;
    - emite dispoziţii;
    - prezintă anual, Ministerului Justiţiei propunerea de buget pentru administrarea şi acordarea asistenţei juridice garantate de stat.
    16. Preşedintele Consiliului Naţional poate fi revocat la cererea unei treimi din numărul membrilor. Hotărîrea de revocare a preşedintelui Consiliului Naţional se adoptă cu votul secret a două treimi din numărul membrilor.
    17. Asistenţa tehnico-materială şi activitatea de secretariat a Consiliului Naţional sînt asigurate de către Ministerul Justiţiei de la bugetul de stat şi din alte surse neinterzise de lege.
    18. Secretarul Consiliului Naţional se desemnează de ministrul justiţiei.
   19. Secretarul îndeplineşte măsurile necesare în vederea implementării sarcinilor Consiliului Naţional. De asemenea, colectează corespondenţa adresată Consiliului Naţional pentru a fi prezentată membrilor acestuia, pregăteşte proiectele actelor ce urmează a fi aprobate de către Consiliul Naţional, coordonează activitatea coordonatorilor oficiilor teritoriale şi realizează alte măsuri necesare.
    20. Secretarul convoacă şedinţele Consiliului Naţional, coordonează agenda şedinţei, administrează documentaţia şi colectează informaţia necesară pentru activitatea acestuia. Secretarul participă la şedinţele Consiliului Naţional şi ale comisiilor specializate ale acestora fără drept de vot, avînd dreptul de a participa la discuţii, a face propuneri, inclusiv referitoare la agenda şedinţei, şi obligaţia de a întocmi procesele - verbale ale şedinţelor.
    21. Direcţia notariat şi avocatură asigură păstrarea documentaţiei Consiliului Naţional şi ale Comisiilor specializate (hotărîri, procese - verbale ale şedinţelor etc.).
    22. Consiliul Naţional, prezintă anual Ministerului Justiţiei, propunerea de buget pentru administrarea şi acordarea asistenţei juridice garantate de stat.
IV. Şedinţele Consiliului Naţional
    23. Consiliul Naţional îşi desfăşoară activitatea în şedinţe, întîlniri şi vizite de monitorizare a oficiilor teritoriale şi subiectelor ce acordă servicii de asistenţă juridică de stat, precum şi alte forme de activitate neinterzise de lege.
    24. Şedinţele Consiliului Naţional sînt  ordinare şi extraordinare.
    25. Şedinţele ordinare au loc o dată în trimestru. Agenda şedinţei ordinare ale Consiliului Naţional se aprobă de către preşedintele Consiliului Naţional. Materialele şi agenda şedinţei se distribuie membrilor Consiliului Naţional de către secretar cu cel puţin 5 zile calendaristice, pînă la data şedinţei. Membrii Consiliului Naţional pot propune modificări sau completări ale agendei, care se discută la începutul şedinţei. Hotărîrea de a modifica sau completa agenda se adoptă cu votul majorităţii membrilor prezenţi.
    26. Şedinţele extraordinare ale Consiliului Naţional se convoacă la cererea preşedintelui, a cel puţin 3 membri ai săi sau a ministrului justiţiei. În acest caz, membrii Consiliului Naţional vor fi informaţi despre locul, data şi ora şedinţei cu cel puţin 3 zile înainte. În cazuri excepţionale, şedinţele extraordinare pot fi convocate şi fără respectarea termenului de 3 zile.
   27. Agenda şi materialele şedinţei extraordinare se pregătesc de convocatorul şedinţei, care sînt transmise Secretarului pentru a fi aduse la cunoştinţa membrilor Consiliului Naţional, de regulă, cu cel puţin 2 zile înainte de ziua şedinţei.
    28. Şedinţa Consiliului Naţional este prezidată de preşedinte. În cazul absenţei preşedintelui, şedinţa este prezidată de către persoana care asigură interimatul funcţiei de preşedinte, desemnată de acesta sau, în cazul absenţei acestuia, de către un membru ales la şedinţă.
    29. Şedinţa Consiliului Naţional este deliberativă dacă la ea sînt prezenţi majoritatea membrilor lui.
    30.  Absenţa membrului Consiliului Naţional este motivată dacă:
    - se află în deplasare de serviciu;
    - este în concediu legal;
    - execută o sarcină urgentă de serviciu, despre care a fost informat Secretarul Consiliului Naţional cu cel puţin 24 ore pînă la data stabilită pentru şedinţă.
    31.  Absenţa nemotivată la cel puţin trei şedinţe ordinare a membrului Consiliului Naţional, serveşte drept temei pentru revocarea acestuia.
   32. Pentru exercitarea atribuţiilor sale, Consiliul Naţional adoptă hotărîri cu votul majorităţii membrilor lui. Membrii care au opinie separată, o pot anexa în scris la hotărîre.
   33. Hotărîrile se semnează de preşedintele şedinţei şi de secretar şi se publică pe pagina web a Consiliului. Secretarul distribuie hotărîrile Consiliului Naţional persoanelor, autorităţilor publice, organizaţiilor şi instituţiilor antrenate în sistemul de acordare a asistenţei juridice garantate de stat.
   34. Lucrările şedinţei Consiliului Naţional sînt consemnate în proces - verbal, care conţine informaţii referitoare la prezenţa membrilor Consiliului Naţional şi a altor participanţi la şedinţă, conţinutul dezbaterilor, problemele puse la vot, rezultatele votării şi hotărîrile adoptate. Procesul - verbal se întocmeşte în termen de 5 zile de la desfăşurarea şedinţei şi se semnează de către membrii prezenţi la ea şi de către secretar.
    35. Hotărîrile Consiliului Naţional sînt obligatorii pentru toate oficiile lui teritoriale, pentru avocaţii care acordă asistenţă juridică garantată de stat, pentru para-jurişti şi alţi subiecţi autorizaţi să acorde asistenţă juridică garantată de stat.
V. Relaţiile Consiliului Naţional cu oficiile sale teritoriale
    36. Consiliul Naţional elaborează şi aprobă Regulamentul oficiilor teritoriale.
    37. Consiliul Naţional elaborează criteriile de eligibilitate pentru funcţia de coordonator al oficiilor teritoriale şi selectează coordonatorii prin concurs public.
    38. Secretarul Consiliului Naţional convoacă şedinţe comune ale coordonatorilor oficiilor teritoriale o data în trimestru pentru a asigura aplicarea uniformă a normelor relevante pe întreg teritoriul ţării.
    39. Coordonatorii oficiilor teritoriale prezintă Consiliului Naţional rapoarte trimestriale cu privire la utilizarea mijloacelor financiare alocate pentru acordarea asistenţei juridice garantate de stat în raza sa de activitate, pînă la data de 5 a lunii următoare perioadei de raportare, în forma stabilită de către Consiliul Naţional.
    40. Coordonatorii oficiilor teritoriale prezintă Consiliului Naţional raportul anual de activitate, pînă la data de
1 februarie, în forma stabilită de către Consiliul Naţional.
    41. Coordonatorii oficiilor teritoriale prezintă Consiliului Naţional propunerea de buget anual pentru administrarea şi acordarea asistenţei juridice garantate de stat în raza sa de activitate, pînă la data stabilită de către Consiliul Naţional.
    42. Coordonatorii oficiilor teritoriale întocmesc lista avocaţilor publici şi lista avocaţilor care acordă asistenţa juridică la cerere în raza de activitate a oficiului teritorial, pe care o prezintă Consiliului Naţional pînă la data de 15 iunie şi 15 decembrie a fiecărui an. De asemenea, ei întocmesc lista avocaţilor de serviciu care acordă asistenţă juridică de urgenţă în raza sa de activitate. Lista şi graficul avocaţilor de serviciu se prezintă Consiliului Naţional şi instanţelor de judecată, organelor urmărire penală şi altor autorităţi interesate din raza sa de activitate cu 3 zile înainte de sfîrşitul lunii pentru luna următoare de serviciu.
VI. Relaţiile Consiliului Naţional cu subiectele autorizate
 să acorde asistenţă juridică garantată de stat

    43. Consiliul Naţional coordonează procesul de acordare a asistenţei juridice primare. În acest sens, Consiliul Naţional elaborează regulile de acordare a asistenţei juridice primare, elaborează regulamentul de funcţionare a para-juriştilor, organizează selectarea acestora şi asigură instruirea lor, încheie contracte de colaborare cu asociaţiile obşteşti, prin care se stipulează drepturile şi obligaţiile părţilor contractante.
    44. Consiliul Naţional asigură calitatea asistenţei juridice calificate prin monitorizare, prin solicitarea şi verificarea informaţiilor de la oficiile teritoriale despre volumul şi tipul asistenţei juridice acordate, precum şi prin controlul calităţii serviciilor. Controlul asupra calităţii asistenţei juridice acordate este efectuat în modul şi termenele stabilite de către Consiliul Naţional. Consiliul Naţional monitorizează, cu participarea Baroului Avocaţilor, procesul de acordare a asistenţei juridice calificate de către avocaţi.     Acordarea de asistenţă juridică necalitativă poate servi drept temei pentru rezilierea contractelor de colaborare între Consiliul Naţional şi subiectele autorizate să acorde asistenţă juridică garantată de stat.
   45. Consiliul Naţional coordonează procesul de acordare a asistenţei juridice calificate. În acest sens Consiliul Naţional elaborează regulile necesare organizării procesului de acordare a asistenţei juridice calificate, aprobă modelele de contracte de colaborare cu avocaţii publici, avocaţii care acordă asistenţă juridică calificată la cerere şi asociaţii obşteşti care întrunesc condiţiile cerute de legislaţie pentru a acorda asistenţă juridică calificată, prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile părţilor contractante.
    46. Consiliul Naţional asigură calitatea serviciilor de asistenţă juridică primară prin monitorizare, prin solicitarea şi verificarea informaţiilor de la oficiile teritoriale despre asistenţa juridică acordată, precum şi prin controlul calităţii serviciilor. Controlul asupra calităţii asistenţei juridice primare acordate este efectuat de către oficiile teritoriale sau alte subiecte contractate în acest sens în modul şi termenele stabilite de către Consiliul Naţional.
VII. Examinarea plîngerilor
    47. Plîngerile  din sistemul de acordare a asistenţei juridice garantate de stat, se examinează de Comisia de examinare a plîngerilor a Consiliului Naţional, formată din preşedintele şi doi membri ai Consiliului Naţional. Componenţa nominală a comisiei se stabileşte de preşedinte la şedinţele ordinare ale Consiliului Naţional pentru fiecare şase luni. Comisia de examinare a plîngerilor se întruneşte în şedinţe de două ori pe lună. În caz de necesitate Comisia se poate întruni în şedinţe extraordinare convocate de preşedinte sau oricare alt membru al Comisiei. Lucrările şedinţei se consemnează în proces-verbal.
    48. Plîngerile beneficiarilor sau potenţialilor beneficiari de asistenţă juridică primară se depun în termen de 30 zile din ziua acordării asistenţei în cauză sau a refuzului de acordare a asistenţei juridice primare. Plîngerea se depune în scris la oficiul teritorial, care examinează plîngerea şi emite o decizie în scris. Hotărîrea se aduce la cunoştinţa petiţionarului, în scris, în termen de 10 zile din ziua depunerii plîngerii.
    49. Plîngerile beneficiarilor sau potenţialilor beneficiari de asistenţă juridică calificată şi a altor instituţii interesate se depun în decursul a 30 zile din ziua acordării asistenţei în cauză. Plîngerea se depune în scris la secretariatul Consiliului Naţional. Refuzul de acordare a asistenţei juridice calificate poate fi contestat în instanţă de contencios administrativ în decursul a 15 zile lucrătoare de la comunicarea deciziei.
    50. Comisia de examinare a plîngerilor a Consiliului Naţional examinează plîngerea depusă de către beneficiarii sau potenţialii beneficiari de asistenţă juridică garantată de stat şi emite o decizie în scris. Decizia se aduce la cunoştinţa petiţionarului în termen de 30 zile din ziua depunerii plîngerii.  
    51. Subiectele autorizate să acorde asistenţă juridică primară şi calificată sînt în drept să depună o plîngere dacă nu sînt de acord cu modalitatea de calcul a remuneraţiei sau îndeplinirea altor obligaţiuni contractuale de către oficiul teritorial. Plîngerea în astfel de cauze se depune în scris la secretariatul Consiliului Naţional în termen de 15 zile din momentul pretinsei încălcări de către oficiul teritorial. Comisia de examinare a plîngerilor a Consiliului Naţional examinează astfel de plîngeri şi emite decizia motivată în scris. Decizia se aduce la cunoştinţa petiţionarului în termen de 30 zile  din ziua depunerii plîngerii. 
    52. Oficiile teritoriale pot depune cereri la Consiliul Naţional de aplicare a sancţiunilor, inclusiv excluderea din lista avocaţilor sau rezilierea contractelor cu anumiţi avocaţi sau alţi subiecţi autorizaţi să acorde asistenţă juridică garantată de stat, în cazul încălcărilor sistematice de către aceşti subiecţi a legii cu privire la asistenţa juridică garantată de stat şi a regulilor Consiliului Naţional referitoare la modul de acordare şi raportare în cazurile de acordare a asistenţei juridice garantate de stat.
    53. Acordarea asistenţei primare necalitative sau cu încălcarea regulilor stabilite în contractele cu oficiile teritoriale, de către subiecţii autorizaţi să acorde asistenţă juridică primară, poate servi drept temei pentru înaintarea somaţiei, micşorarea plăţii sau rezilierea contractelor de către Consiliul Naţional.
    54. Acordarea asistenţei calificate necalitative sau cu încălcarea regulilor stabilite în contractele cu oficiile teritoriale de către subiecţii autorizaţi să acorde asistenţă juridică calificată, poate servi drept temei pentru înaintarea somaţiei, micşorarea plăţii sau rezilierea contractelor de către Consiliul Naţional. Plîngerile care se referă la încălcări ale eticii profesionale a avocaţilor sînt transmise de către Consiliul Naţional, spre examinare Comisiei de Etică şi Disciplină a Baroului de Avocaţi, care aplică sancţiunile prevăzute de legea cu privire la avocatură.
VIII. Raportarea
    55. Consiliul Naţional întocmeşte, pînă la data de 1 martie, raportul anual de activitate în sistemul de acordare a asistenţei juridice garantate de stat, care este prezentat Ministerului Justiţiei, Guvernului şi Parlamentului.
    56. Raportul trimestrial cu privire la utilizarea mijloacelor financiare alocate pentru acordarea asistenţei juridice garantate de stat, se prezintă Ministerului Justiţiei pînă la data de 15 a lunii următoare perioadei de raportare.
    57. Rapoartele Consiliului Naţional se publică pe pagina web a acestuia.
IX. Registrele
    58. Secretarul Consiliului Naţional este responsabil de ţinerea registrului naţional al subiecţilor care acordă asistenţă juridică garantată de stat.
   59. Registrul naţional conţine informaţii referitoare la avocaţii publici, avocaţii care acordă asistenţă juridică la cerere în raza de activitate a oficiilor teritoriale, para-jurişti, asociaţiile obşteşti care acordă asistenţă juridică primară sau calificată.
    60. Modalitatea de ţinere a registrului este stabilită de către Consiliul Naţional.