*HGO667/2005 Versiunea originala
ID intern unic:  327492
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 667
din  08.07.2005
cu privire la măsurile de realizare a Legii  nr. 283-XV din 4 iulie  2003
privind activitatea particulară de detectiv şi de pază
Publicat : 22.07.2005 în Monitorul Oficial Nr. 98-100     art Nr : 748
Întru executarea Legii nr. 283-XV din 4 iulie 2003 privind activitatea particulară de detectiv şi de pază (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr. 200-203, art. 769), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
Atribuţiile conducătorilor şi personalului care practică activitate particulară de pază, conform anexei nr. 1;
Regulamentul privind condiţiile de pregătire, perfecţionare şi atestare a personalului organizaţiilor particulare de pază, conform anexei nr. 2;
Echipamentul de protecţie, uniforma şi însemnele distinctive pentru dotarea personalului din paza particulară, precum şi baremul, conform anexei nr. 3;
Modelele de arme şi mijloacele speciale pentru dotarea personalului încadrat în activitatea particulară de pază, modalitatea de achiziţionare, evidenţă, păstrare şi purtare a acestora, conform anexei nr. 4;
Condiţiile de pază a transporturilor unor bunuri şi valori importante, conform anexei nr. 5;
Normele metodologice şi tehnice de proiectare şi montare a sistemelor de alarmare împotriva efracţiei, conform anexei nr. 6.
2. Se stabileşte că pregătirea şi perfecţionarea cadrelor pentru activitatea particulară de detectiv şi de pază se efectuează prin cursuri în domeniu, organizate de Ministerul Afacerilor Interne, în bază de contract. Cursurile se vor finaliza cu eliberarea certificatului de studii de forma stabilită.
3. Titularii de licenţă pentru activitatea particulară de detectiv şi/sau de pază vor asigura aplicarea cerinţelor aprobate prin prezenta hotărîre în termen de 3 luni de la data publicării ei.
4. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Afacerilor Interne şi Camerei de Licenţiere. 

Prim-ministru                                                   Vasile TARLEV
Contrasemnează:
Ministrul afacerilor interne                             Gheorghe Papuc
Ministrul economiei
şi comerţului                                                     Valeriu Lazăr  
Ministrul finanţelor                                          Zinaida Grecianîi

Chişinău, 8 iulie 2005.
Nr. 667.
Anexa nr. 1
la Hotărîrea Guvernului nr. 667
din 8 iulie 2005

Atribuţiile conducătorilor şi personalului
care practică activitate particulară de pază
1. Conducătorii organizaţiilor care practică activitate particulară de pază sau care au în subordonare subdiviziuni specializate de pază internă au următoarele obligaţii:
a) răspund de organizarea şi funcţionarea pazei obiectivelor, cu orice formă de proprietate, a bunurilor şi valorilor aflate în ele;
b) analizează şi argumentează necesităţile stricte de pază şi stabilesc efectivele necesare, în raport cu natura, importanţa, mărimea şi vulnerabilitatea obiectivelor respective, ţinînd cont de specificul şi locul amplasării acestora;
c) asigură  selectarea persoanelor cu profil moral corespunzător, cu aptitudini fizice şi profesionale necesare pentru executarea serviciului de pază;
d) iau măsuri de instruire specifică a personalului de pază şi verifică modul în care acesta îşi exercită atribuţiile de serviciu;
e) asigură executarea amenajărilor şi a instalaţiilor necesare desfăşurării serviciului de pază, precum şi introducerea şi menţinerea în stare de funcţionare a sistemelor tehnice de legătură, de pază şi de alarmare împotriva efracţiei;
f)  asigură echiparea personalului de pază cu uniformă şi însemne distinctive, în condiţiile legii;
g) asigură efectivul de pază cu încăperi de serviciu şi fonduri necesare pentru acoperirea cheltuielelor de funcţionare;
h) încheie contracte de prestare a serviciilor de pază, de gardă de corp, precum şi de instalare a sistemelor de alarmare împotriva efracţiei;
i) întocmeşte, în comun cu beneficiarii, planuri pentru organizarea şi efectuarea pazei, stabileşte numărul de posturi şi amplasarea lor, componenţa numerică a personalului de pază, amenajările, instalaţiile şi mijloacele tehnice de pază şi de alarmare, măsurile de asigurare a transportului bunurilor şi valorilor importante;
î) asigură spaţiile şi amenajările necesare pentru păstrăre în deplină siguranţă a armamentului şi a muniţiilor destinate serviciului de pază, iau măsuri pentru a păstra în condiţii de securitate şi utiliza corect armamentul, mijloacele speciale şi de transport, verifică, periodic, prezenţa şi starea lor, întocmesc anual un act de inventariere a acestora;
j) stabilesc reguli privind accesul şi circulaţia în interiorul obiectivului păzit;
k) stabilesc responsabilităţi pentru şefii unităţilor şi subunităţilor de muncă  privind paza şi siguranţa utilajelor şi instalaţiilor;
l) respectă legislaţia muncii, îndeosebi în partea ce ţine de protecţia muncii, normarea muncii şi salarizarea angajaţilor;
m) apără interesele legitime ale persoanelor fizice şi juridice în conformitate  cu legislaţia în vigoare;
n) asigură conlucrarea cu organele de drept, contribuind, în limitele competenţei, la prevenirea, contracararea şi descoperirea infracţiunilor;
o) informează, în modul stabilit, organele teritoriale de poliţie despre activitatea în domeniul pazei particulare.
2. Personalul de pază este obligat să cunoască şi să-şi onoreze atribuţiile ce-i revin, fiind direct răspunzător pentru paza şi integritatea obiectelor, bunurilor şi valorilor încredinţate.
3. În timpul serviciului personalul de pază este obligat:
a) să respecte legislaţia în vigoare, drepturile şi libertăţile omului;
b) să cunoască locurile şi punctele vulnerabile din perimetrul obiectivului, pentru a preveni producerea oricăror fapte de natură să aducă prejudicii unităţilor păzite;
c) să păzească obiectele, bunurile şi valorile primite în pază şi să asigure integritatea acestora;
d) să permită accesul pe teritoriul obiectivului numai în conformitate cu reglementările legale şi cu dispoziţiile interne;
e) să reţină şi să legitimeze persoanele despre care există date sau indici că au săvîrşit infracţiuni sau alte fapte ilicite pe teritoriul obiectivului păzit, care încalcă normele interne stabilite prin regulamente proprii, iar în cazul infracţiunilor flagrante, să reţină şi să predea poliţiei pe făptuitor, bunurile sau valorile care constituie obiectul infracţiunii sau al altor fapte ilicite, luînd măsuri pentru a asigura integritatea şi paza lor, întocmind şi un proces-verbal privind măsurile luate;
f) să informeze, imediat, superiorii săi şi conducerea unităţii beneficiare despre producerea  oricărui eveniment în timpul executării serviciului şi despre măsurile luate;
g) în caz de avarii, care sînt de natură  să producă pagube la obiectivele păzite, să aducă imediat la cunoştinţa organelor abilitate şi să ia primele măsuri pentru limitarea consecinţelor evenimentului;
h) în caz de incendii, să ia imediat măsuri de stingere şi de salvare a persoanelor, bunurilor şi valorilor, să sesizeze pompierii şi  să anunţe conducerea unităţii şi poliţia;
i) să cunoască cum se folosesc mijloacele tehnice de semnalizare antiincendiară, de pază şi mijloacele de telecomunicaţii;
î) să ia măsuri pentru salvarea persoanelor, bunurilor, valorilor, în caz de calamităţi naturale;
j) să permită accesul liber la obiectivul păzit a colaboratorilor de poliţie care verifică obiectivul în scop de serviciu sau urmăresc persoane bănuite în comiterea unor delicte;
k) să păstreze secretul de stat şi cel de serviciu, dacă, prin natura atribuţiilor, are acces la asemenea date şi informaţii;
l) să poarte numai în timpul serviciului mijloacele de apărare, de protecţie şi armamentul cu care este dotat şi să facă uz de armă numai în cazurile şi condiţiile prevăzute de lege;
m) să poarte uniforma şi însemnele distinctive numai în timpul serviciului, cu excepţia locurilor de muncă unde se impune altă ţinută;
n) să respecte prevederile legislaţiei referitor la disciplina muncii;
o) să execute întocmai dispoziţiile superiorilor, cu  excepţia celor vădit nelegale, şi să fie respectuos în raporturile de serviciu;
p) să poarte legitimaţia de serviciu de forma stabilită;
q) să execute orice alte sarcini care i-au fost încredinţate, potrivit planului de pază, ţinînd cont de specificul obiectivului, bunurilor sau al valorilor păzite;
r) să cunoască şi să respecte instrucţiunea postului.
4. În timpul serviciului gardianului i se interzice:
a) să părăsească postul încredinţat, fără a preda serviciul;
b) să permită accesul persoanelor străine, a gardienilor liberi de serviciu, fără permisiunea administraţiei obiectivului;
c) să doarmă la post sau să se  sustragă de la serviciu, să primească sau să ia de la diferite persoane obiecte,  ce nu se referă  la  serviciu;
d) să poarte uniforma de serviciu în afara zonei de amplasare a  obiectivului de pază;
e) să întreprindă alte acţiuni ce contravin serviciului şi obligaţiilor funcţionale;
f) să lase arma fără supraveghere sau să o transmită altor persoane.
5. Şeful de pază şi şeful subdiviziunii de pază, pe lîngă obligaţiile prevăzute la pct. 2 are şi următoarele atribuţii:
a) să organizeze, să conducă şi să controleze activitatea de pază, precum şi modul de executare a serviciului de către personalul din subordine;
b) să informeze imediat conducerea unităţii şi poliţia despre evenimentele produse pe timpul activităţii de pază şi să ţină evidenţa acestora;
c) să propună conducerii unităţii măsuri pentru perfecţionarea activităţii de pază;
d) să ţină evidenţa armamentului şi a muniţiilor din dotarea personalului de pază, să asigure păstrarea, întreţinerea, depozitarea şi folosirea acestora, potrivit legii;
e) să execute programul de pregătire profesională specifică a personalului de pază din subordine.

Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului nr. 667
din 8 iulie 2005

REGULAMENTUL
privind condiţiile de pregătire, perfecţionare şi atestare
a personalului organizaţiilor particulare de pază
I. Dispoziţii generale
1. Prezentul Regulament este elaborat în baza Legii nr. 283-XV din 4 iulie 2003 privind activitatea particulară de detectiv şi de pază.
2. Prezentul Regulament stabileşte condiţiile de pregătire, perfecţionare şi atestare a personalului organizaţiilor particulare de pază şi de eliberare acestuia a certificatelor de atestare de forma stabilită.
3. Personalul cu atribuţii de pază se compune din gardieni (paznici), gardieni care execută paza de corp (garda de corp), portari, controlori de acces, supraveghetori, însoţitori de bunuri şi valori sau alte persoane stabilite de conducerea unităţii ori desemnate să asigure instruirea, controlul şi coordonarea activităţii de pază.
4. Pregătirea, perfecţionarea şi atestarea personalului organizaţiilor particulare de pază se efectuează de către Ministerul Afacerilor Interne, în bază de contract.
5. Pregătirea se efectuează în scopul instruirii, formării cunoştinţelor şi aptitudinilor necesare pentru a desfăşura activitatea de pază.
6. Cursurile de calificare profesională se finalizează cu eliberarea unui certificat de atestare, în care va fi indicată calificarea corespunzătoare.
7. Perfecţionarea personalului de pază presupune aprofundarea cunoştinţelor teoretice şi aptitudinilor practice.
8. Fac excepţie  de la obligaţia de a obţine certificatul de atestare prevăzut la pct. 6,  persoanele care prezintă dovada că provin din efective de poliţie, sistemul de apărare şi securitate naţională şi nu au fost concediate din motive negative.
II. Pregătirea personalului de pază
9. Cursurile de calificare se desfăşoară în baza unei tematici specifice prevăzută de programul de studii, şi se finalizează prin examinarea şi atestarea absolvenţilor  de către o comisie din care fac parte reprezentanţii poliţiei şi autorităţilor de protecţie socială.  
10. Înscrierea la cursurile de calificare se face în baza cererii candidatului, a documentelor care atestă că nu cade sub incidenţa restricţiilor prevăzute în pct. 1 art.20 al Legii menţionate şi avizului despre datele operative deţinute de poliţie.  
11. Plata pentru cursurile de calificare se suportă de către candidat, şi, după caz, de angajator.
12. Cel puţin semestrial, sub supravegherea efectivelor de poliţie competente, se vor organiza trageri de antrenament cu personalul de pază şi garda de corp, dotaţi cu arme de foc.
13. Costul muniţiilor consumate se suportă de angajator.  
III. Atestarea personalului
14. Atestarea personalului pentru executarea activităţilor de pază a obiectivelor, bunurilor şi valorilor, precum şi atestarea gărzii de corp se face după frecventarea cursurilor de calificare, cu durata minimă de 240 ore, contra plată.
IV. Perfecţionarea personalului
15. Perfecţionarea personalului de pază presupune desăvîrşirea aptitudinilor practice, care se va efectua  în cadrul cursurilor de reciclare cu durata minimă de 120 ore, după trei ani de activitate.
V. Dispoziţii finale
16. Angajarea personalului cu atribuţii de pază sau gardă de corp se face la cerere, în baza avizului despre datele operative deţinute de poliţie, certificatului de atestare, care face dovada de absolvire a cursului de calificare profesională în domeniu, cu încheierea contractului de muncă.
17. Răspunderea pentru selecţia, angajarea, nivelul pregătirii, echiparea şi dotarea personalului de pază şi gardă de corp revine angajatorului.

Anexa nr. 3
la Hotărîrea Guvernului nr. 667
din 8 iulie  2005
Echipamentul de protecţie, uniforma şi însemnele distinctive
pentru dotarea personalului din paza particulară, precum şi baremul
1. Angajatorii sînt obligaţi să doteze personalul de pază şi garda de corp cu uniformă, însemne distinctive, legitimaţie de serviciu şi, după caz, echipament de protecţie, armă de serviciu şi permis de portarmă, pe care acesta le poartă numai în timpul executării serviciului.
2. Organizaţiile particulare de pază nu pot adopta însemne, uniforme, accesorii sau denumiri similare sau asemănătoare cu cele ale autorităţilor administraţiei publice centrale.
3. Personalul de pază sau garda de corp are obligaţia de a purta în timpul serviciului un ecuson de identificare cu numele şi prenumele, precum şi cu denumirea unităţii la care este angajat.
4. Uniforma şi însemnele personalului de pază şi gărzii de corp va fi inscripţionată numai cu denumirea şi sigla angajatorului  particular de pază.
5. Modelul  legitimaţiei de serviciu va fi aprobat de către Ministerul Afacerilor Interne, cu avizul prealabil al organizaţiei particulare de pază.
6. Pe mijloacele auto din dotarea organizaţiilor particulare de pază se inscripţionează numai denumirea, sigla şi numărul de telefon  ale organizaţiei.
7. În raport cu importanţa şi natura obiectivelor, bunurilor şi valorilor păzite, cu autorizaţia organului de poliţie, după caz, personalul de pază sau garda de corp pot fi dotate cu arme de foc, bastoane de cauciuc sau tonfe, pulverizatoare iritant-lacrimogene de capacitate mică şi alte mijloace de apărare, autorizate prin lege.
8. Dreptul la portul uniformei cu furnitura de modelul stabilit au numai persoanele care îşi fac serviciul în organizaţia particulară de pază. Conducătorii organizaţiei vor stabili personalul cu drept de port al echipamentului pentru serviciul de pază şi vor lua măsuri de amenajare a spaţiului necesar păstrării articolelor de echipament.
9. Personalul din paza particulară şi şeful formaţiei de pază sînt obligaţi să poarte uniforma de serviciu numai în timpul serviciului, în incinta şi în raza amplasării obiectivului păzit.
10. Personalul care beneficiază de uniformă de serviciu şi însemne distinctive este obligat să le poarte îngrijit, să le întreţină corespunzător şi să respecte cu stricteţe regulile privind portul acestora.
11. Trecerea la portul uniformei de vară sau de iarnă se înfăptuieşte în modul stabilit de administraţia organizaţiei particulare de pază, reieşind din sarcinile executate şi locul de dislocare.
12. Se interzice portul uniformei, încălţămintei şi însemnelor distinctive care contravin ordinii publice, moralei societăţii şi nu corespund modelelor stabilite.
13. Personalul organizaţiei particulare de pază  se asigură cu următorul echipament:
a) pentru personalul grupei operative:
căciulă împletită de culoare neagră  cu inscripţia "PAZĂ";
beretă de culoare verde-închis cu cocarda metalică cu sigla organizaţiei;
scurtă călduroasă de culoare-verde închis  cu însemne distinctive inscripţionate cu denumirea şi sigla organizaţiei şi "Serviciul operativ";
costum de culoare verde-închis (scurtă şi pantaloni drepţi, îndreptaţi în bocanci), cu însemne distinctive inscripţionate cu denumirea şi sigla organizaţiei şi "Serviciul operativ";
tricou de culoare verde-închis cu emblema organizaţiei pe mînecă;
bocanci cu tureatcă înaltă;
vestă antiglonţ cu siglă metalică;
echipament din piele de culoare neagră;
b) pentru personalul pazei în teren - Forma -1:
căciulă împletită de culoare neagră cu inscripţia "PAZĂ";
beretă de culoare verde-închis cu cocarda metalică cu sigla organizaţiei;
scurtă călduroasă de culoare verde-închis cu însemne distinctive inscripţionate cu denumirea şi sigla  organizaţiei;
costum de culoare verde-închis (scurtă şi pantaloni drepţi, îndreptaţi în bocanci), cu însemne distinctive inscripţionate cu denumirea şi sigla organizaţiei;
bocanci cu tureatcă înaltă;
tricou de culoarea verde-închis cu emblema organizaţiei  pe mînecă;
echipament din piele de culoare neagră cu suport pentru baston;
baston de cauciuc;
c) pentru personalul pazei din oficiu - Forma - 2:
beretă de culoare verde-închis cu cocarda metalică cu sigla organizaţiei;
scurtă călduroasă de culoare verde-închis cu însemne distinctive inscripţionate cu denumirea şi sigla  organizaţiei;
costum de culoare verde-închis (scurtă şi pantaloni drepţi), cu însemne distinctive inscripţionate cu denumirea şi sigla organizaţiei;
cămaşă de culoare verde-deschis cu emblema organizaţiei  pe mînecă;
cravată de culoare neagră;
ciorapi negri;
pantofi de culoare neagră;
echipament din piele de culoare neagră;
baston de cauciuc cu suport;
d) normele de aprovizionare cu echipament a personalului  de pază şi termenele de port

Nr. d/o Denumirea echipamentului Unităţi   Termenul de port, ani
1 Beretă din stofa de lînă în amestec 1 2
2 Chipiu 1 2
3 Căciulă împletită 1 2
4 Scurtă călduroasă 1 2
5 Costum din stofa F-l 1 1, 5
6 Costum din stofa F-2 1 2
7 Cămaşă de culoare verde-deschis 2 1
8 Cravată de culoare neagră 1 2
9 Tricou de culoare verde-închis 2 1
10 Ciorapi de culoare neagră 2 1
11 Bocanci cu tureatca înaltă 1 1
12 Pantofi negri 1 2
13 Vestă antiglonţ 1 10
14 Curea din piele neagră 1 5
15 Curea din piele artificială 1 4
16 Suport pentru baston 1 5
17 Baston de cauciuc 1 5

e) descrierea echipamentului
Echipamentul eliberat angajaţilor constă din:
echipament personal;
echipament de inventar.
Echipamentul eliberat în folosinţă personală constă din:
beretă din stofă de lînă în amestec de culoare verde-închis, compusă din fund, partea din faţă şi partea din spate căptuşite. Fundul şi partea din faţă sînt prevăzute  cu inserţie. Marginea circulară este tivită cu o fîşie din piele;
căciulă  împletită din lînă de culoare neagră;
chipiul este compus din fund şi părţile laterale care se încheie cu două butoniere şi nasturi. Are cozoroc tare;
scurtă călduroasă din ţesătură impermeabilă de culoare verde-închis. Scurta este prevăzută cu guler detaşabil de ovine şi cu căptuşeală călduroasă;
costum ( scurtă şi pantaloni drepţi) din ţesătură de culoare verde-închis la un rînd de nasturi, are guler răsfrînt şi cordon montat. Piepţii sînt prevăzuţi cu plătci. La cusuturile de montare a plătcilor - buzunare cu clape. În partea inferioară are două buzunare interioare. Pantaloni din ţesătură de culoare verde-închis cu buzunare laterale în faţă şi cu un buzunar cu clapă la spate;
cămaşă cu mîneca lungă din ţesătură subţire de culoare verde-deschis cu guler răsfrînt cu ştei, se încheie la mijlocul feţei. Are două buzunare aplicate cu clape care se încheie cu nasturi. Buzunarele şi clapele sînt fasonate;
cravată din ţesătură de culoare neagră;
tricou de culoare verde-închis din ţesătură de bumbac;
încălţăminte (pantofi, bocanci) de culoare neagră;
ciorapi de culoare neagră din bumbac.
Echipamentul eliberat în folosinţă inventară constă din:
curea din piele naturală sau artificială;
baston de cauciuc;
suport pentru baston;
vestă antiglonţ;
f) descrierea însemnelor distinctive:
ecusonul pentru mînecă cu simbolica organizaţiei particulare se aplică pe partea exterioară a mînecii stîngi - pe scurta călduroasă, scurta de serviciu, pe cămaşă şi tricou la o distanţa de 5 cm de la punctul superior al mînecii, iar mărimea lui nu va depăşi dimensiunile de 7x10 cm. Pe ecusonul pentru mînecă este obligatoriu să fie aplicată inscripţia "PAZĂ PARTICULARĂ" de culoare galbenă pe fond negru şi semnul distinctiv al organizaţiei particulare de pază;
ecusonul pentru piept are dimensiunile de 10x2 cm, formă dreptunghiulară şi se aplică deasupra clapelor buzunarelor pe partea dreaptă a scurtei călduroase, scurtei de serviciu, cămaşei şi tricoului. Pe ecusonul pentru piept este obligatoriu să fie aplicată inscripţia "PAZĂ PARTICULARĂ" de culoare galbenă pe fond negru;
cocarda este destinată pentru chipiu şi beretă, are dimensiunile de 40x50 mm., aplicată în poziţie verticală, confecţionată din metal inoxidabil, emailat, cu fondul de culoare bej, avînd în interior inscripţia "PAZĂ";
pentru superiorii de schimb se stabileşte însemnul distinctiv pentru mînecă "SUPERIOR DE SCHIMB".
Insignele de serviciu cu simbolul distinctiv al organizaţiei particulare de pază, ecusoanele pentru mînecă, ecusoanele pentru piept, emblemele pentru căciulă, chipiu şi beretă pot fi confecţionate din diferite culori şi forme geometrice.
Se interzice aplicarea Stemei de Stat şi a Drapelului de Stat pe însemnele distinctive.
Cheltuielile pentru procurarea echipamentului şi aprovizionarea angajaţilor organizaţiei particulare de pază cu obiecte de  uniformă personală se efectuează în proporţii egale (organizaţia - 50 %   şi angajatul - 50 %).
Angajatul, achită, în termen de 6 luni, suma necesară pentru procurarea uniformei. La dorinţă, angajatul poate achita suma respectivă  pînă la expirarea termenului de 6 luni.
După achitarea integrală a echipamentului, uniforma trece în posesia angajatului, cu condiţia respectării cerinţelor contractuale.
Echipamentul de inventar aparţine organizaţiei particulare de pază şi se eliberează  angajaţilor în folosinţă temporară.
În caz de pierdere, risipire sau deteriorare a echipamentului din vina angajatului, în afara teritoriului obiectului păzit, şeful pazei efectuează   cercetarea de serviciu, cu stabilirea  vinovăţiei angajatului, mărimea pagubei şi modul de restituire a pagubei materiale.
În caz de pierdere, risipire sau deteriorare a echipamentului nu din vina angajatului, dar în timpul  îndeplinirii obligaţiilor de serviciu, angajatului i se eliberează alt echipament personal de prima categorie, iar cea pierdută sau deteriorată va fi trecută la pierderi.
În caz de desfacere a contractului individual de muncă din propria dorinţă a angajatului sau eliberare a angajatului pentru încălcarea disciplinei (din alte motive),  pînă la expirarea contractului, angajatul (la dorinţă) poate achita suma rămasă pentru uniforma primită, iar uniforma va rămîne în posesia lui personală (exclusiv însemnele distinctive).

Anexa nr. 4
la Hotărîrea Guvernului nr. 667
din 8 iulie 2005
Modelele de arme şi mijloacele speciale pentru dotarea
personalului încadrat în activitatea particulară de pază,
modalitatea de achiziţionare, evidenţă, păstrare şi purtare
a acestora
Organizaţiile particulare de pază şi detectivii particulari, care dispun de licenţă eliberată în modul stabilit, pot dobîndi dreptul de proprietate asupra armelor de foc şi mijloacelor speciale, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Armele şi mijloacele speciale admise pentru dotarea organizaţiilor particulare de detectiv  sau  de pază se stabilesc prin prezenta hotărîre.
Achiziţionarea, păstrarea, portul, transportarea, utilizarea armelor şi mijloacelor speciale de către organizaţiile particulare de detectiv şi de pază se efectuează în baza Legii nr. 110-XIII din 18 mai 1994 cu privire la arme şi a altor acte normative şi legislative în vigoare.
Armele de foc, muniţiile aferente şi mijloacele speciale pasibile pentru dotarea personalului încadrat în activitatea particulară de detectiv şi de pază
I. Arme organice:  
a) pistoale şi revolvere de foc
b) carabine şi puşti
II. Arme de vînătoare:
de foc cu ţeava lisă
III. Arme de tir:
a) cu ţeava lisă, cu ţeava lungă-ghintuită
b) pistoale şi revolvere de foc şi pistoale cu tuburi cu gaze (pneumatice)
IV. Arme de semnalizare - pistoale şi revolvere
V. Mijloace speciale de apărare pasivă  şi  apărare activă:
a) căşti de protecţie
b) veste şi scurte  antiglonţ
c) bastoane speciale de cauciuc şi plastic
e) cîini de serviciu
VI.  Muniţii aferente:
a) cartuşe cu încărcături forţate
b) cartuşe pentru arme cu gaze
c) cartuşe şi tuburi cu gaze (pneumatice)
d) cartuşe pentru arme de semnalizare
Notă. Se stabilesc următoarele restricţii pentru tipurile de arme, muniţii aferente şi mijloace speciale pasibile pentru dotarea personalului încadrat în activitatea particulară de detectiv şi pază.
1. Pentru armele individuale de foc (cu excepţia pistoalelor şi revolverelor):
a) capacitatea încărcătorului nu mai mare de 10 cartuşe;
b) lungimea armei în întregime nu mai mică de 800 mm şi lungimea ţevii cu cutia închizătorului nu mai mică de 500 mm.
2.Calibrul armelor de foc cu ţeava lisă nu poate coincide cu calibrul cartuşelor pentru arme cu ţeava ghintuită.
3. Nu se permite ca arma să imite forma diferitelor obiecte.
4. Armele nu trebuie să exercite tragerea cu rafale.
5. Se interzic armele şi muniţiile aferente, caracteristicile cărora nu corespund standardelor de inofensivitate în vigoare.
6.  În armele cu cartuşe cu gaze şi dispozitivele cu gaze pot fi folosite numai substanţe lacrimogene şi iritante  autorizate de Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale.
7. Nu se permite folosirea factorilor biologici sau energiei radiante a substanţelor radioactive.
8. Se interzice instalarea dispozitivelor pentru tragere fără zgomot şi a aparatelor pentru ochire pe timp de noapte.
9. Se interzic cartuşe cu glonţ: cu miez din materiale dure, fără înveliş (cu excepţia celor pentru arme de tir) şi semiînveliş dum-dum, cu efect trasor, perforant, incendiar, precum şi cartuşe cu alice pentru pistoalele şi revolverele cu cartuşe cu gaze.
10.  Se interzice efectuarea loviturilor cu bastoanele speciale de cauciuc sau  de plastic peste cap, în  regiunea abdomenului şi organelor genitale.
11. Modul de acordare a statutului de "cîine de serviciu" şi evidenţa lor se va efectua în baza testării acestora, conform normativelor, de către subdiviziunile specializate ale Ministerului Afacerilor Interne.

  Anexa nr. 5
la Hotărîrea Guvernului nr. 667
din 8 iulie 2005

Condiţiile de pază a transporturilor unor bunuri şi valori  importante
1. Organizaţiile care practică activitate particulară de pază pot efectua paza transporturilor bunurilor şi valorilor importante, constînd din titluri de credite, cecuri sau alte înscrisuri de valoare, metale şi pietre preţioase, valori ştiinţifice, tehnice, de cultură şi artă.
2. Paza transporturilor produselor cu caracter special, care constau din arme, muniţii, tehnică de luptă, substanţe sau mijloace explozive, stupefiante, substanţe toxice, materiale nucleare şi materii radioactive, ori alte materii şi substanţe periculoase, se efectuează cu mijloace de  transport anume destinate şi se asigură cu efective de poliţie, cu excepţia celor organizate şi executate cu efective ale Ministerului Apărării.
3. Paza transporturilor valorilor importante ce constau din sume de bani şi exercitarea pazei pentru încasare se permite numai subunităţilor interioare de pază proprie ale băncilor şi efectivelor de poliţie.
4. Paza transporturilor bunurilor şi valorilor importante sau a produselor cu caracter special, aflate în tranzit pe teritoriul Republicii Moldova, pe calea ferată ori autostradă, se asigură cu efective de poliţie.
5. Paza transporturilor de bunuri şi valori sau a celor cu caracter special se organizează şi se efectuează potrivit prevederilor planului de pază, întocmit de beneficiarul bunurilor sau valorilor transportate, în comun cu organizaţia particulară de pază, cu avizul politiei rutiere, care este obligatoriu şi în cazul modificării planului.
Acest aviz nu este necesar în cazul organizaţiilor la care paza transportului se asigură cu efective de poliţie sau cu cele aparţinînd unor instituţii cu atribuţii în domeniul apărării şi securităţii naţionale.
6. Planul de pază include, în mod obligatoriu, bunurile şi valorile care urmează a fi  transportate, condiţiile de mediu adecvate naturii bunurilor şi valorilor care se transportă, situaţia operativă, durata transportului, mijloacele de transport folosite, variantele de transport, dispozitivul de pază, consemnul general şi particular pentru personalul implicat, dotarea cu mijloace tehnice şi de autoapărare, modul de acţiune în diferite situaţii, potrivit reglementărilor legale în vigoare.
7. Transporturile de bunuri sau valori importante ori cele speciale, de regulă, se efectuează pe timp de zi.
8. Indiferent de natura transportului, paza acestuia se va asigura de cel puţin o persoana înarmată, în cadrul localităţii, şi de minimum două, în afara acesteia.
9. Efectivele necesare pazei transporturilor bunurilor şi valorilor, precum şi a celor speciale, prevăzute la pct. 1-4 ale prezentei anexe,  se stabilesc de comun acord, de către conducătorul organizaţiei care asigură efectivele de pază şi cel al beneficiarului, prin planul de pază şi prin contract.
10. Pentru efectivele care asigură paza transporturilor bunurilor şi valorilor, inclusiv a celor cu caracter special prevăzute la pct.1 al prezentei anexe, beneficiarii vor asigura, după caz, condiţii corespunzătoare pentru executarea serviciului, astfel:
a) compartiment de serviciu sau vagoane tip corp de gardă, pentru transportul pe calea ferată;
b) autovehicule blindate, semiblindate sau special amenajate, pentru transportul valorilor sau produselor speciale, precum si pentru echipajele care asigură paza acestora;
c) compartimente special amenajate sau rezervate, pentru transporturi navale sau aeriene.
11. Bunurile şi valorile prevăzute la pct. 1-4 ale prezentei anexe se asigură la o companie de asigurări de către beneficiarul contractului de transport ori de către transportator, după caz, potrivit înţelegerii dintre părţi.
12. Mijloacele auto destinate transportului bunurilor şi valorilor sau celui cu caracter special, prevăzute la pct. 1-4 ale prezentei anexe, se certifică, potrivit legii, de către un laborator sau de un organism de certificare abilitat, care stabileşte, conform standardelor, clasa de siguranţă în care se încadrează. Acestea se amenajează în mod corespunzător, se dotează cu dispozitive tehnice de pază şi alarmare, destinate să asigure securitatea deplină a persoanelor însoţitoare, a bunurilor, valorilor şi produselor speciale transportate, şi se echipează cu tehnică de transmisiuni radio pe frecvenţele aprobate conform legii.
13. Pe timpul transporturilor bunurilor şi valorilor importante sau al celor cu caracter special în afara localităţilor sau cînd situaţia din zonă o impune, conducatorul organizaţiei de pază va asigura cel puţin un echipaj de însoţire pentru paza şi protecţia bunurilor sau a valorilor respective.
14. Transporturile de bunuri sau valori importante ori cele cu caracter special vor fi monitorizate de organele de poliţie, după caz.
15. Autovehiculele care, în mod curent, sînt folosite pentru transportul unor valori de mai mică importanţă vor fi prevăzute cu casete metalice fixate pe caroserie, dotate cu încuietori, sistem de alarmare, şi vor fi însoţite de una sau mai multe persoane, desemnate din cadrul organizaţiilor de pază. Certificarea acestor autovehicule nu este obligatorie.
16. Autovehiculele care aparţin organizaţiilor particulare de pază nu se bucură de regim prioritar de circulaţie, iar folosirea de girofaruri pe ele şi semnalizatoare sonore speciale este interzisă. Culoarea de bază a acestor vehicule nu se reglementează. Pe portierele din faţă a mijloacelor de transport se inscripţionează în limba de stat denumirea organizaţiei particulare de pază, sigla şi numărul ei de telefon.
17. Temei pentru paza transporturilor bunurilor şi valorilor constituie contractul încheiat între beneficiar şi organizaţia care prestează servicii de pază, la încheierea căruia organizaţia de pază trebuie să controleze justeţea întocmirii documentelor pentru transportarea valorilor, dreptul beneficiarului asupra acestora, precum şi dreptul acestuia de a se ocupa cu activitatea de transportare a valorilor în cauză, iar la proprietarii mijloacelor de transport din ţările străine - permisul de intrare pe teritoriul Republicii Moldova. Se vor întreprinde măsuri stabilite de lege pentru neadmiterea transportării valorilor interzise spre transportarea lor pe teritoriul Republicii Moldova sau importate pe teritoriul ei.
18. Organizarea pazei transporturilor bunurilor şi valorilor importante, se atribuie conducătorului organizaţiei particulare de pază sau subdiviziunii specializate de pază, care:
este responsabil de formarea echipelor pentru transportul bunurilor şi valorilor;
întocmeşte şi elaborează itinerare pentru transportul bunurilor şi valorilor cu transportul auto, feroviar, pe apă şi aerian, luînd în considerare punctele de parcare, existenţa organelor de poliţie, organelor de comandă ale transporturilor feroviar, pe apă şi aer, în staţii, porturi, oraşe şi alte localităţi, apreciază particularităţile păstrării armamentului, documentelor de serviciu la punctele de primire-predare la pază (de la pază) a bunurilor şi valorilor;
determină modul de susţinere a legăturii cu destinatarul bunurilor şi valorilor (expeditorul valorii), particularităţile primirii-predării lor;
organizează instruirea echipei de însoţire a transportului în conformitate cu prezenta hotărîre.
19. În timpul instruirii echipei de însoţire a transportului bunurilor şi valorilor importante, membrilor acesteia li se aduce la cunoştinţă:
itinerariul deplasării echipei pentru primirea-predarea bunurilor şi valorilor;
modalitatea întocmirii documentaţiei respective la primirea-predarea valorilor;
tipul transportului, cantitatea şi particularităţile bunurilor;
acţiunile echipei la depistarea încălcării integrităţii bunurilor şi a mijlocului de transport;
modalitatea folosirii mijloacelor şi a semnalelor de legătură între efectivul echipei;
modalitatea folosirii, aplicării şi păstrării armamentului şi muniţiilor;
măsurile de siguranţă ce urmează a fi respectate la însoţirea transportului bunurilor şi valorilor.
20. Pentru însoţirea transportului valorilor importante, conducătorul organizaţiei detaşează echipe formate din cel puţin 2 angajaţi, care vor deţine asupra lor următoarele documente:
ordinul cu privire la numirea echipei pentru transportul valorilor;
documentele de detaşare şi călătorie;
actele de identitate şi legitimaţiile de serviciu;
extrasele din contractul de transport a valorilor încheiat cu beneficiarul;
confirmarea în scris (fax sau telex), după caz, a uneia sau altei părţi, în condiţiile prevăzute de legislaţie, privind acordul autorităţii administraţiei publice centrale de specialitate referitor la transportul valorilor importante.
21. Echipa pentru însoţirea transportului bunurilor şi valorilor poartă răspundere pentru păstrarea lor, integritatea ambalajului, zăvoarelor, lacătelor, sigiliilor şi a plombelor aplicate pe ele. Pentru starea bunurilor şi valorilor care se găsesc în containere şi ambalaje echipa nu poartă răspundere.
22. Echipa pentru însoţirea transportului valorilor este obligată:
să cunoască şi să îndeplinească cerinţele prezentei hotărîri;
să asigure păstrarea şi paza bunurilor şi valorilor, din momentul primirii la pază şi pînă la predarea lor la punctul de destinaţie, să întreprindă măsuri adecvate pentru curmarea şi evitarea sustragerii valorilor;
să permită reprezentanţilor organelor de drept să controleze documentele de însoţire, iar dacă e necesar, bunurile şi valorile;
să întreprindă măsuri urgente pentru păstrarea bunurilor şi valorilor, în caz de avarie, calamităţi naturale şi alte cazuri excepţionale;
să folosească corect mijloacele de telecomunicaţii, să cunoască semnalele aplicate în transport.
23. Efectivului echipei pentru însoţirea încărcăturilor i se interzice:
să efectueze de sine stătător controlul conţinutului containerelor şi ambalajului, descuierea lacătelor, scoaterea zăvoarelor, deteriorarea plombelor şi sigiliilor;
să permită persoanelor străine să se apropie de bunurile şi valorile însoţite;
să divulge informaţia ce ţine de transportul valorilor importante.

  Anexa nr. 6
la Hotărîrea Guvernului nr. 667
din 8 iulie 2005

Normele metodologice şi tehnice de proiectare şi montare
a sistemelor de alarmare împotriva efracţiei
Prezentele Norme sînt obligatorii pentru organizaţiile-titulari de licenţă pentru montarea şi/sau reglarea, asistenţa tehnică a sistemelor automate de semnalizare şi de stingere a incendiilor, precum şi de protecţie a clădirilor împotriva fumului şi de înştiinţare în caz de incendiu.  
Prezentele Norme nu se extind asupra lucrărilor de montare, reglare, încercare şi dare în exploatare a instalaţiilor de semnalizare a incendiului  (SI) în minele din industria extractivă, precum şi asupra instalaţiilor semnalizării de pază (SP) şi SI de la întreprinderile cu pericol de explozie, adică  de la întreprinderile la care se utilizează, se produc sau se păstrează substanţe explozive.
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Lucrările de proiectare, montare, reglare, deservire tehnică a instalaţiilor SP, SI şi semnalizării pază - incendiu (SPI) sînt executate numai de organizaţiile titulare de licenţă pentru acest gen de activitate.
2. Lucrările de montare a instalaţiilor SP, SI şi SPI trebuie să fie executate în corespundere cu documentaţia de lucru aprobată,  proiectul de executare a lucrărilor  şi documentaţia tehnică a întreprinderii producătoare.
3. Modul de primire, examinare, coordonare şi aprobare a documentaţiei de proiect şi deviz trebuie să corespundă cu NCM A. 07.02-99.
4. Articolele şi materialele utilizate la executarea lucrărilor trebuie să corespundă cu specificarea din proiect şi să aibă certificatele, fişele tehnice respective, precum şi alte documente care confirmă calitatea lor.
5. Condiţiile de păstrare a articolelor în depozite trebuie să corespundă cu prescripţiile prevăzute în standardele de stat, condiţiile tehnice şi documentaţia tehnică întocmită de întreprinderea producătoare.
6. În procesul  de montare trebuie să se respecte  normele, regulile şi măsurile de protecţie a muncii  şi protecţie antiincendiară.
7. În procesul de montare a instalaţiilor SP, SI şi SPI se întocmeşte documentaţia de executare a lucrărilor în conformitate cu anexa nr.1 la prezentele Norme.
II. MIJLOACELE TEHNICE DE PAZĂ
ŞI SEMNALIZĂRII DE ALARMĂ
8. Protecţia perimetrului teritoriului şi locurilor deschise de păstrare a bunurilor materiale:
a) mijloacele tehnice ale sistemului de  semnalizare de pază a perimetrului se aleg în funcţie de genul pericolului presupus, relieful terenului, dimensiunile şi fortificarea tehnică a perimetrului, genul îngrădirii, existenţa drumurilor de-a lungul perimetrului etc.;
b) sistemul semnalizării de pază a perimetrului la obiectiv se proiectează de obicei cu un cerc de pază.
În scopul intensificării pazei, depistării direcţiei deplasării infractorului, blocării locurilor vulnerabile este necesar de a folosi sistemul de semnalizare cu mai multe cercuri;
c) mijloacele tehnice ale sistemului semnalizării de pază a perimetrului pot fi amplasate pe îngrădiri, clădiri, construcţii etc. Avertizoarele de pază pot fi instalate pe pereţi, piloni sau suporturi speciale, care asigură lipsa oscilaţiei, vibraţiei;
d) perimetrul, cu porţile de intrare, va fi divizat în sectoare (zone) păzite separat, cu conectarea lor cu buclele separate ale semnalizării la dispozitivele recepţie-control de capacitate mică sau la pupitrul pazei interne, instalat la punctul trecerii de control sau într-o încăpere specială pentru paza obiectivului. Lungimea sectorului se stabileşte reieşind din tactica pazei, caracteristicile tehnice ale aparatajului, configuraţia îngrădirii externe, condiţiile vizibilităţii directe şi a reliefului localităţii, dar nu mai mult de 200 m pentru posibilităţile exploatării tehnice şi a operativităţii reacţionării.
Porţile de bază se vor evidenţia într-un sector independent al perimetrului. Porţile de rezervă vor fi incluse în acel sector al perimetrului, în care sînt amplasate;
e) în calitate de pupitre ale pazei interne pot fi utilizate dispozitivele recepţie-control de capacitate medie şi mare (concentratoare), sistemele automatizate de transmitere a înştiinţărilor şi sistemele radio de transmitere a înştiinţărilor. Pupitrele pazei interne pot funcţiona atît în cazul turei de serviciu în regim "non-stop"  cît şi autonom în regim  "Autopază";
f) instalarea avertizoarelor deasupra îngrădirii se efectuează doar în cazul în care  îngrădirea are o înălţime nu mai mică de 2 m;
g) la punctul trecerii de control, în încăperea pazei,  este necesar de a instala dispozitive tehnice de reflectare grafică a perimetrului păzit (computer, panou luminos cu schema perimetrului păzit şi alte dispozitive);
h) întreg utilajul, care se atribuie la sistemul semnalizării de pază a perimetrului, este necesar să dispună de protecţie împotriva efracţiei;
i) la terenurile deschise unde se păstrează valori materiale se vor instala îngrădiri de preîntîmpinare şi vor fi înzestrate cu avertizoare de volum, de suprafaţă sau liniare cu acţiune de diferit tip.
9. Protecţia clădirii, încăperilor, obiectelor separate:
a) încăperile unde se păstrează permanent sau temporar valorile materiale, precum şi locurile vulnerabile ale clădirii (geamurile, uşile, fîntînile de canalizare etc.), prin care sînt posibile pătrunderi nesancţionate în încăperile obiectivului vor fi înzestrate cu mijloace tehnice de semnalizare;
b) primul cerc al semnalizării de pază, în funcţie de tipul pericolelor posibile pentru obiectiv, blochează:
uşile din lemn de la intrare, căile de încărcare-descărcare, porţile - la "deschidere" şi "distrugere" ("spargere");
construcţiile din sticlă - la "deschidere" şi "distrugere" ("spargere");
uşile, porţile din metal - la "deschidere" şi "distrugere" ("spargere");
pereţii, acoperişul şi paravanele, care nu corespund cerinţelor sau după care sînt dislocate încăperile altor proprietari şi permit de a efectua lucrări tainice pentru distrugerea pereţilor - la  "distrugere" ("spargere");
pereţii tezaurelor pentru depozitarea valorilor materiale - la  "distrugere" ("spargere") şi "acţiune de explozie";
grilajele, jaluzelele şi alte construcţii de protecţie, instalate din exteriorul tocului geamului - la "deschidere" şi "distrugere" ("spargere");
cutiile de ventilare, canalele de fum, locurile intersecţiei căilor de comunicare mai mari de 200 x 200 mm - la "distrugere" ("spargere").
În locul blocării construcţiilor din sticlă la "distrugere", pereţilor, uşilor şi porţilor la "spargere" şi "acţiune de explozie", se admite, în cazuri motivate, de a efectua blocarea construcţiilor indicate doar la "pătrundere", cu ajutorul avertizoarelor de volum, de suprafaţă sau liniare cu acţiune de diferit tip. În cazul respectiv este necesar de a lua în considerare  că utilizarea în aceste scopuri a avertizoarelor optico-electronice pasive asigură protecţia încăperilor doar de pătrunderea nemijlocită a infractorului;
c) în cazul imposibilităţii blocării trecerilor de acces (tambur) cu mijloace tehnice de depistare prealabilă, este necesar în tocul uşii, între uşa de bază şi cea secundară, de a instala avertizoare de pază, care ar depista pătrunderea infractorului. Aceste avertizoare vor fi incluse în unul din buclele semnalizării de pază la blocarea uşii.
Pentru excluderea declanşărilor false posibile la luarea obiectivului sub pază, bucla în cauză a sistemului de semnalizare urmează a fi conectată la dispozitivul recepţie-control, care are reţinere în timp a semnalului la luarea obiectivului sub pază;
d) avertizoarele, care blochează uşile de la intrare şi geamurile care nu se deschid, vor fi incluse în bucle diferite ale semnalizării, pentru posibilitatea blocării geamurilor în timpul zilei, la deconectarea semnalizării de pază a uşilor. Avertizoarele, care blochează uşile de la intrare şi geamurile ce se deschid, se admite de a fi conectate la o buclă a semnalizării:
e) cu cercul doi de semnalizare a pazei sînt protejate suprafeţele încăperilor la "pătrundere", cu ajutorul avertizoarelor de volum cu acţiune de diferit tip;
f) în încăperile cu suprafaţă mare cu configuraţie complicată, care necesită aplicarea unei cantităţi mari de avertizoare pentru protecţia întregului perimetru, se admite de a bloca doar zonele locale (tamburul între uşi, coridoarele, căile de acces la valorile materiale şi alte locuri vulnerabile);
g) cu cercul trei de semnalizare a pazei în încăperi sînt blocate obiecte separate, safeuri, dulapuri metalice, în care sînt păstrate valori materiale;
h) mijloacele tehnice de pază instalate în clădire trebuie să se înscrie în interiorul încăperii şi, după posibilitate, instalate  tainic sau mascate;
i) în diferite cercuri de pază este necesar de a fi aplicate avertizoare de pază, care funcţionează cu diverse principii de acţiune;
î) numărul buclelor la semnalizarea de pază se stabileşte reieşind din tactica pazei, dimensiunile clădirii, construcţiei, edificiului, numărul de etaje, numărul locurilor vulnerabile, inclusiv a  exactităţii localizării locului de acces în cazul reacţionării operative la semnalele de alarmă;
j) perimetrul clădirii păzite, de regulă, trebuie să fi divizat în zone păzite (faţadă, spate, părţile laterale ale clădirii, intrarea centrală şi alte sectoare), cu separarea lor în bucle independente ale semnalizării şi transmiterii semnalelor separate la dispozitivele recepţie-control sau la pupitrul intern al pazei obiectivului;
k) pentru consolidarea pazei şi majorarea eficacităţii ei la obiective, este necesar de a instala avertizoare suplimentare - capcane. Semnalele capcanelor se transmit independent sau, în caz de imposibilitate tehnică, prin buclele semnalizării de pază existente;
l) în încăperea, unde în regim "non-stop" trebuie să se afle personalul, cu semnalizare de pază se înzestrează sectoarele separate ale perimetrului încăperii, precum şi safeele şi dulapurile metalice pentru păstrarea valorilor materiale şi a documentaţiei.
10. Protecţia personalului şi a vizitatorilor obiectivului:
a) pentru transmiterea operativă a înştiinţărilor la Dispeceratul de pază centralizat şi/sau unitatea de gardă a organului afacerilor interne despre acţiunile ilegale în privinţa personalului sau vizitatorilor (de exemplu, tîlhării, acţiuni huliganice, ameninţări), obiectivul este necesar să fie  înzestrat cu dispozitive ale semnalizării de alarmă (SA): butoane mecanice, butoane radio, breloc radio şi alte dispozitive.
Sistemul semnalizării de alarmă se organizează "fără dreptul de deconectare";
b) dispozitivele SA la obiective urmează să fie instalate:
în tezaure, încăperi de depozitare, păstrare;
în încăperile pentru păstrarea armelor şi muniţiilor;
la locurile de lucru ale casierilor;
la locurile de lucru ale personalului, care efectuează operaţii cu  mijloace narcotice şi substanţe psihotrope;
în birourile conducerii organizaţiei şi a contabilului-şef;
la intrarea centrală şi la intrările de rezervă în clădire;
la posturile şi în încăperile pazei, dislocate în clădire, construcţie, edificiu şi pe teritoriul păzit;
în coridoare, la uşi şi trecerile prin care se efectuează transportarea valorilor materiale;
pe teritoriul păzit lîngă intrarea (ieşirea) centrală şi ieşirile de rezervă;
în alte locuri, la solicitarea conducătorului (proprietarului) obiectivului sau la recomandarea colaboratorului organizaţiei de pază;
c) dispozitivele manuale şi cele de picior ale SA trebuie să fie instalate în locurile, după posibilităţi, invizibile pentru vizitatori. Conducătorii, persoanele responsabile, proprietarii obiectivului, în comun cu reprezentanţii organizaţiei de pază, stabilesc locurile tainice de instalare a butoanelor sau pedalelor semnalizării de alarmă la locurile de lucru ale personalului;
d) conducerea obiectivului, personalul serviciului de pază se recomandă de a fi înzestraţi cu dispozitive ale SA, care funcţionează prin canale radio (butoane radio sau breloc radio);
e) locurile de păstrare a mijloacelor băneşti, a metalelor sau pietrelor preţioase, precum şi a articolelor confecţionate din acestea (mesele casierilor, dulapurile metalice şi safeurile, aparatele de casă, vitrinele, tarabele) trebuie să fie înzestrate cu mijloace tehnice speciale (capcane), care creează semnalul de alarmă, fără participarea personalului în cazul tentativei infractorului de a însuşi valorile materiale. Mijloacele tehnice indicate este necesar de a fi incluse în buclele semnalizării de alarmă ale obiectivului.
11. Organizarea transmiterii informaţiei despre declanşarea  semnalizării:
a) transmiterea înştiinţărilor despre declanşarea semnalizării de pază de la obiectiv la DP poate fi efectuată de la dispozitivele recepţie-control de capacitate mică, pupitrul intern de pază sau panourile de control;
b) numărul cercurilor semnalizării de pază,  racordate la DP prin numere separate, se stabileşte prin decizia comună a conducerii obiectivului şi organizaţiei de pază, reieşind din categoria obiectivului, analizei riscului şi a pericolului potenţial pentru obiectiv, posibilităţilor de integrare şi documentare a dispozitivelor recepţie-control ( la pupitrul de pază intern sau panoul de control) a informaţiei parvenite la serviciul personalului de pază la obiectiv;
c) în cazul prezenţei la obiectiv a pupitrului de pază intern cu un regim "non-stop" al serviciului de pază sau organizaţiei particulare de pază, la DP se transmite:
un semnal comun, care uneşte toate cercurile semnalizării de pază ale obiectivului, cu excepţia cercurilor încăperilor speciale ale obiectivului;
cercurile semnalizării de pază (perimetrul şi suprafaţa) încăperilor speciale.
în cazul respectiv este necesar de a  asigura înregistrarea informaţiei complete ce parvine de la fiecare cerc al pazei încăperilor la pupitrul de pază intern:
d) în cazul prezenţei la obiectiv a pupitrului de pază intern cu un serviciu în regim "non-stop" a personalului de pază (micro-DP), toate cercurile semnalizării de pază ale tuturor încăperilor obiectivului (inclusiv ale încăperilor speciale) sînt conectate la pupitrul de pază intern, care asigură înregistrarea automată a informaţiei complete, iar de la acesta se transmite un singur semnal comun la DP;
e) la obiectivele, unde sînt păzite doar încăperile speciale, ieşirii la DP sînt supuse toate cercurile semnalizării de pază ale acestor încăperi;
f) în cazul pazei doar a unor obiective separate (automate bancare, automate de joc, dulapuri de distribuţie şi alte dispozitive analogice) la DP este racordat doar un cerc al semnalizării de alarmă (blocarea la "distrugere" şi "deschidere");
g) cercurile semnalizării de pază se conectează la DP de la pupitrul pazei interne, panoul de control sau dispozitivul de recepţie-control, care asigură memorizarea stării de alarmă şi fixarea ei la indicatorul sonor (de iluminare).
Pentru obiectivele sectorului locativ se admite aplicarea dispozitivelor de recepţie-control şi a blocurilor de obiectiv fără memorizarea corespunzătoare a stării de alarmă şi fixarea ei;
h) înştiinţările de la buclele semnalizării de alarmă printr-un semnal cuplat este transmis la DP şi/sau unitatea de gardă a organului afacerilor interne nemijlocit sau prin intermediul dispozitivului de recepţie-control, pupitrul pazei interne;
i) înştiinţările semnalizării de pază şi de alarmă pot fi transmise la DP prin liniile de comunicaţii special instalate, libere sau comutate în timpul pazei la liniile telefonice, canal radio, liniile telefonice ocupate cu ajutorul aparatajului de multiplexare sau a dispozitivelor de recepţie-control de informare prin intermediul conectării telefonice prin comutator (metoda "autosunet"), cu controlul obligatoriu al canalului de legătură între obiectivul păzit şi DP.
De la obiectivul păzit "autosunetul" trebuie transmis prin două şi mai multe numere de telefon;
î) pentru excluderea accesului persoanelor străine la avertizoare, dispozitivele recepţie-control, cutiile de distribuţie, alt aparataj de pază instalat, trebuie întreprinse măsuri pentru mascarea lor şi instalarea tainică. Capacele regletei cu cleme de legătură ale acestor dispozitive este necesar de a fi sigilate de către montorul electrician SPI sau lucrătorul personalului ingineresc-tehnic al organizaţiei de pază, cu indicarea familiei şi a datelor în documentaţia tehnică a obiectivului.
Dulapurile de distribuţie, destinate pentru racordarea buclelor semnalizării,  necesită a fi încuiate, sigilate şi să dispună de butoane de blocare (antisabotaj), conectate la numerele separate ale pupitrului de pază internă "fără dreptul de deconectare", iar în cazul lipsei pupitrului pazei interne - la DP în componenţa semnalizării de alarmă.
12. Asigurarea cu electricitate a mijloacelor de pază:
a) mijloacele tehnice de pază, instalate la obiectiv, este necesar de a fi atribuite la I-a categorie a dispozitivelor electrice privind siguranţa asigurării cu electricitate, în legătură cu care fapt alimentarea lor cu curent electric trebuie să fie fără întrerupere (sau de la două surse independente ale curentului alternativ, sau de la o sursă a curentului alternativ cu conectare automată în regim de avarie la alimentare de rezervă de la bateriile de acumulator);
b) introducerea de lucru a alimentării cu curent, de regulă, este necesar de a se efectua de la reţelele electrice ale curentului alternativ cu tensiunea de 220 V;
c) introducerea de rezervă a alimentării se va efectua de la una din următoarele surse de alimentare sau combinarea lor:
reţeaua electrică a curentului alternativ cu tensiunea de 220 V;
baterii de acumulator;
elemente uscate;
reţeaua telefonică de abonament;
d) asigurarea cu curent electric a mijloacelor tehnice de pază de la reţelele electrice ale curentului alternativ se efectuează de la o grupă separată a panoului electric de iluminare de serviciu.
În cazul lipsei la obiectiv a panoului electric de iluminare de serviciu sau a unei grupe separate la acesta, clientul instalează un panou electric independent pentru cantitatea corespunzătoare de grupe. Încăperile, în care sînt dislocate panourile electrice, este necesar să  fie înzestrate cu semnalizare de pază.
În afara încăperilor păzite, panourile electrice se instalează în dulapuri metalice ce se încuie şi se blochează cu semnalizare de alarmă.
Notă: Asigurarea cu electricitate a mijloacelor tehnice de pază ale sectorului locativ se efectuează de la orice grupă a panoului electric de bază;
e) în cazul utilizării în calitate de sursă de alimentare de rezervă a bateriilor de acumulator, este necesar de a asigura funcţionarea dispozitivului de recepţie-control şi avertizoarelor semnalizării de pază şi alarmă în decursul a 24 ore, în regim de serviciu, şi în decursul a nu mai puţin de 3 ore în regim de alarmă.
Se admite micşorarea timpului de lucru de la sursa de alimentare de rezervă în cazul prezenţei înştiinţării automate sau de alt tip a organizaţiei de pază despre momentul deconectării energiei electrice de bază:
în oraşe şi localităţi urbane - pînă la 4 ore în regim de serviciu şi pînă la 1 oră în regim de alarmă;
în localităţile rurale - pînă la 12 ore în regim de serviciu şi pînă la 2 ore în regim de alarmă.
Dacă obiectivul nu poate fi asigurat cu energie electrică conform acestor cerinţe, chestiunile privind asigurarea cu energie electrică sînt soluţionate cu organizaţia de pază în fiecare caz concret.
După coordonare se efectuează înscrierile respective în documentaţia de proiectare sau în actul de inspectare;
f) trecerea mijloacelor tehnice de pază la funcţionare de la sursa de alimentare de rezervă şi invers trebuie să se efectueze automat,  fără declanşarea a careva semnale de alarmă;
g) liniile curentului electric, care sînt instalate prin încăperi neprotejate cu semnalizare de pază, trebuie să fie tainice sau în mod deschis prin canale speciale din metal;
h) liniile asigurării cu energie electrică a mijloacelor tehnice de pază a perimetrului este necesar de a fi:
cablurile în tranşee, în colectorul subteran sau deschis pe partea exterioară a îngrădirii din beton (peretele clădirii) cu cabluri bronate. În cazuri motivate se admite instalarea cablurilor nebronate pe partea internă a îngrădirii din beton (perete al clădirii) în ţevi din oţel;
atîrnarea cablurilor la o înălţime nu mai mică de 3 m sau la unele sectoare separate în zonele păzite, în cazul condiţiilor de protecţie a cablului de defecţiuni mecanice pînă la înălţimea de 2,5 m;
i) cutiile de cuplare sau ramificaţie este necesar de a fi instalate în încăperile (zonele) păzite.
III. LEGAREA CU PĂMÎNTUL ŞI LEGAREA LA
NUL A  INSTALAŢIILOR SP, SI şi  SPI
13. Instalaţiile SP, SI şi SPI trebuie să fie legate cu pămîntul în corespundere cu documentaţia de exploatare, elaborată  de întreprinderea producătoare.            
IV. LUCRĂRILE DE AJUSTARE ŞI PUNERE ÎN
FUNCŢIUNE A INSTALAŢIILOR SP, SI şi SPI
14. Lucrările de ajustare şi punere în funcţiune a instalaţiilor  SP, SI şi SPI sînt executate de organizaţia  de montare şi reglare şi trebuie să asigure executarea sigură  şi fără întrerupere  a funcţiilor prescrise.
15. Înainte de începerea lucrărilor de ajustare şi punere  în funcţiune beneficiarul trebuie să asigure existenţa surselor de alimentare electrică.
16. Lucrările de ajustare şi punere în funcţiune se execută în trei etape:
a)  executarea lucrărilor preliminare;
b)  încercarea individuală;
c) încercarea în complex a instalaţiei.
17. La etapa de executare a lucrărilor preliminare trebuie să fie:
a) studiate documentele de exploatare a părţilor  componente ale instalaţiilor SP, SI şi SPI;
b) utilate cu inventarul necesar şi mijloacele tehnice auxiliare locurile de muncă ale reglorilor.
18. La etapa de încercare individuală se execută lucrările de acordare, reglare şi corectare a părţilor  componente ale instalaţiilor SP, SI şi SPI (avertizoarelor, dispozitivelor şi aparatelor de recepţie şi control ş.a.) în corespundere cu descrierea tehnică şi instrucţiunile.
Încercările individuale se efectuează în procesul de executare a lucrărilor de montaj.
19. Încercarea în complex a instalaţiilor SP, SI şi SPI  se realizează după finalizarea lucrărilor de montaj. La această etapă se corectează reglarea anterioară a părţilor componente, se verifică funcţionarea buclelor cu detectoare la contact, se pune instalaţia  în regim de lucru  şi se verifică interacţiunea tuturor subansamblurilor  în regim "Alarmă".
20. Lucrările de ajustare şi punere în funcţiune  se consideră finalizate dacă instalaţia funcţionează stabil şi nu dă semne "false".
V. PRIMIREA ÎN EXPLOATARE A
INSTALAŢIILOR SP, SI şi SPI
21. La primirea în exploatare a instalaţiilor SP, SI şi SPI conducătorul întreprinderii sau al organizaţiei-beneficiar numeşte printr-un ordin o comisie de lucru. Modul  şi durata de activitate a comisiei sînt stabilite de beneficiar.
22. În componenţa comisiei sînt incluşi reprezentanţi ai:
beneficiarului (preşedinte al comisiei);
antreprenorului general;
organizaţiei de montare şi reglare;
organizaţiei de dare în exploatare;
dispeceratului de pază;
organizaţiei care a efectuat deservirea tehnică.
În caz de necesitate pot fi incluşi şi alţi specialişti.
23. Comisia de lucru se formează în termen de 5 zile  din momentul primirii avizului, prin care organizaţia de montare-reglare (de dare în exploatare) comunică beneficiarului că instalaţiile SP, SI şi SPI sînt gata pentru darea în exploatare.
24. La primirea în exploatare a instalaţiilor SP, SI şi SPI organizaţia de montare şi reglare trebuie să prezinte comisiei:
documentaţia interpretativă (setul de desene tehnice cu modificările introduse  sau procesul-verbal de inspectare);
documentaţia tehnică, referitoare la utilajul instalat, de la întreprinderile producătoare;
documentaţia referitoare la efectuarea lucrărilor, conform anexei nr.1 la prezentele norme, care este obligatorie.
25. Primirea în exploatare a instalaţiilor SP, SI şi SPI fără efectuarea reglării complexe (aprobării complexe) nu este admisă.
26. Comisia este obligată:
să primească în exploatare instalaţiile SP, SI şi SPI montate în termen de trei zile din momentul prezentării lor;
să verifice lucrările de montare şi reglare executate, corespunderea lor cu documentaţia de proiect, fişele tehnologice, soluţiile  de proiectare-tip,  documentaţia tehnică a  întreprinderilor producătoare şi prezentele Norme;
să verifice calitatea lucrărilor de montare-reglare şi să stabilească evaluarea lor.
27. La primirea lucrărilor executate de montare şi reglare a instalaţiilor SP, SI şi SPI comisia:
examinează aspectul exterior;
măsoară rezistenţa izolaţiei buclelor de semnalizare;
măsoară rezistenţa buclei de semnalizare;
verifică capacitatea de funcţionare a instalaţiilor montate.          
28. La examinarea aspectului exterior verifică:
starea părţii liniare a buclei de semnalizare;
corespunderea trasării firelor electrice, instalării avertizoarelor, aparatelor, dispozitivelor, cutiilor de distribuire etc. documentaţiei de proiect, procesului-verbal de inspectare.
29. La constatarea unor abateri de la documentaţia de proiect sau de la procesul-verbal de inspectare, comisia elaborează un act cu privire la lacunele depistate şi indică organizaţiile responsabile de înlăturarea  abaterilor.
Aceste organizaţii, în termen de 10 zile, trebuie să lichideze lacunele depistate, iar organizaţia de montaj să prezinte din nou SP, SI şi SPI pentru darea în exploatare.
30. Instalaţia SP, SI şi SPI se consideră  primită în exploatare, dacă prin control s-a constatat că:
toate elementele  de construcţie sînt blocate în corespundere cu proiectul sau procesul-verbal de inspectare;
lucrările de montare şi reglare sînt executate în corespundere cu prezentele Norme, soluţiile de proiectare-tip, fişele tehnologice;
rezultatele măsurării sînt cuprinse în limitele normei;
probele capacităţii de funcţionare a instalaţiilor SP, SI şi SPI au dat rezultate pozitive, totodată, instalaţiile SI trebuie să asigure, în cazurile prevăzute de proiect deconectarea sistemelor de ventilaţie, conectarea sistemelor de evacuare a fumului şi refulare a aerului în casa scărilor  şi marchizele - ecluze.
31. Primirea în exploatare a instalaţiilor SP, SI şi SPI se legalizează prin întocmirea unui proces-verbal conform anexei nr. 2 la prezentele Norme şi prezentarea beneficiarului a setului documentaţiei interpretative.
32. Necesitatea de conectare a instalaţiilor SP, SI şi SPI la dispeceratul de pază este stabilită de beneficiar.

Anexa nr. 1
  la Normele metodologice şi tehnice
de proiectare şi instalare a sistemelor
de alarmare mpotriva efracţiei
DOCUMENTAŢIA
ÎNTOCMITĂ LA MONTAREA INSTALŢIILOR SP, SI şi SPI
Documentaţia specificată în tabel trebuie să fie întocmită la etapa montării mijloacelor tehnice ale instalaţiilor SP, SI şi SPI şi transmisă comisiei de lucru (cu excepţia pct. 2 şi 3) la etapa de predare.

Nr.d/o Denumirea documentului Conţinutul documentului Note
1 Procesul-verbal de inspectare Denumirea obiectului, numărul clădirilor, încăperilor, etajelor, tipul de construcţie; indicaţii privind tipul de semnalizare, de detectoare, aparate de recepţie şi control, semnalizatoare şi locurile de instalare pentru fiecare clădire (încăpere) aparte; indicaţii privind blocarea clădirilor (denumirea materialului, numărul de construcţii protejate, tipul şi numărul de detectoare); indicaţii privind lungimea şi tipul de montare a conductoarelor şi de protecţie a acestora; indicaţii privind alimentarea electrică, costul de deviz şi termenul de montare planificat; semnăturile reprezentanţilor beneficiarului La procesul-verbal se anexează devizul de cheltuieli pentru lucrările de montare şi reglare, planul -schemă al obiectului, sarcina dată beneficiarului privind fortificarea tehnică a obiectivului
2 Procesul-verbal de constatare a lucrărilor ascunse (la montarea liniilor cu fire electrice) Conform formularului procesului-verbal de constatare a lucrărilor ascunse Se întocmeşte pentru fiecare gen: a) perete, tavan, podea; b) canalizare;c)subterane
3 Procesul-verbal de punere în funcţiune Denumirea, tipul, marca, numărul de fabricare sau marcajul articolului, întreprinderea producătoare, data fabricării şi punerii în funcţiune; concluzia privind gradul de pregătire; semnătura responsabilului-reprezentant al organizaţiei de montaj  
4 Procesul-verbal de măsurare a rezistenţei izolaţiei conductoarelor electrice Conform formularului procesului-verbal de măsurare a rezistenţei izolaţiei conductoarelor electrice  
5 Lista aparatelor şi a semnalizatorilor asamblate la instalaţiile SP, SI şi SPI Conform formularului listei aparatelor şi mijloacelor de automatizare montate  
6 Procesul-verbal de finalizare a lucrărilor de montaj Denumirea instalaţiei, obiectului, organizaţiei care a elaborat proiectul (a întocmit procesul-verbal de constatare), organizaţiei de montaj; perioada de executare a lucrărilor; rezultatele controlului; concluzia comisiei; semnăturile reprezentanţilor beneficiarului, organizaţiei de montaj şi a celei de dare în exploatare Se întocmeşte în cazurile în care organizaţia de montaj a executat numai montajul. La procesul-verbal se anexează lista aparatelor şi semnalizatorilor montate
7 Procesul-verbal de finalizare a lucrărilor de ajustare şi punere în funcţiune Perioada de executare a lucrărilor de dare în exploatare; denumirea instalaţiei, data şi numărul contractului; lista lucrărilor executate; concluzia comisiei; semnăturile reprezentanţilor beneficiarului şi organizaţiei care a executat lucrările de dare în exploatare  

DOCUMENTAŢIA ÎNTOCMITĂ LA
PRIMIREA-PREDAREA ÎN EXPLOATARE
A INSTALAŢIILOR SP, SI şi" SPI
La primirea şi predarea în exploatare a instalaţiilor SP, SI şi SPI comisia de lucru trebuie să întocmească documentaţia specificată în tabel.

Denumirea documentului Conţinutul documentului Note
Procesul-verbal de primire în exploatare a instalaţiei Denumirea instalaţiei, obiectului, organizaţiei care a elaborat proiectul; denumirea organizaţiei de montaj; perioada de executare a lucrărilor; costul efectiv şi de deviz al lucrărilor de montaj; denumirea organizaţiei care a executat lucrările de dar: în exploatare; perioada de executare a lucrărilor; costul efectiv şi de deviz al lucrărilor de dan; în exploatare; rezultatul obţinut la încercarea capacităţii de funcţionare a instalaţiei; concluzia comisiei; semnăturile reprezentanţilor beneficiarului, organizaţiei de montaj, organizaţiei care a executat lucrările de dare în exploatare  

DOCUMENTAŢIA ÎNTOCMITĂ LA
CONSTATAREA DEFECŢIUNILOR ÎN INSTALAŢIILE
SP, SI şi SPI ÎN PERIOADA DE EXPLOATARE
La constatarea unor defecţiuni în instalaţiile SP, SI şi SPI în perioada de garanţie se va întocmi documentaţia specificată în tabel.

Denumirea documentului Conţinutul documentului Note
Procesul-verbal de constatare a defecţiunilor la instalaţie Denumirea, data de montare a instalaţiei; lista defecţiunilor; concluzia comisiei (executantul responsabil şi termenele de lichidare a defecţiunilor); semnăturile reprezentanţilor beneficiarului, organizaţiei de montaj, organizaţiei care exploatează instalaţia  

Anexa nr. 2
la Normele metodologice şi tehnice
de proiectare şi instalare a sistemelor
de alarmare mpotriva efracţiei
                
Aviz prealabil
pentru  prestarea serviciilor de proiectare, montare
şi deservire tehnică a sistemelor de alarmare
_____________________________________________________________________
                          (denumirea completă şi prescurtată, adresa juridică,
_____________________________________________________________________
                             telefon, fax, rechizite  bancare,
_____________________________________________________________________
                                       numele,  prenumele conducătorului)
Comisia în componenţa reprezentanţilor:
Subdiviziunii specializate ale Ministerului Afacerilor Interne
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
                                    (funcţia, numele, prenumele)
Camerei de Licenţiere____________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
                                         (funcţia, numele, prenumele)
Solicitantul ____________________________________________________________
_____________________________________________________________________
                                       (funcţia, numele,  prenumele)
În baza Legii nr. 283-XIII din 4 iulie 2003 privind activitatea particulară de detectiv şi de
      paz
ă au efectuat verificarea îndeplinirii condiţiilor şi  cerinţelor pentru crearea (sau confirmarea)
      şi exploatarea Dispeceratului de pază centralizat:
1. Prezenţa încăperilor ___________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
                                                   numărul, adresa şi locul amplasării)
2. Suprafaţa încăperilor constituie _________________________________________m2.
3.Dreptul de proprietate asupra încăperilor aparţine _____________________________
____________________________________________________________________
                                    (numele proprietarului, numărul documentului care confirmă
____________________________________________________________________
dreptul de proprietate, cînd şi de cine a fost eliberat sau
____________________________________________________________________
copia contractului de arendă, data încheierii şi pentru ce termen)
4. Fortificarea tehnico-inginerească a încăperilor _______________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
                                                  (prezenţa grilajului de metal, uşilor de metal, safeurilor)
5. Categoria încăperilor privind asigurarea cu energie electrică
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
6. Corespunderea încăperilor cerinţelor securităţii electrice
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
          (prezenţa legăturii cu pămîntul)
7. Procesul-verbal privind măsurarea rezistenţei legăturii cu pămîntul
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
(numărul, data efectuării măsurărilor şi denumirea organizaţiei
___________________________________________________________________
care a efectuat aceste măsurări)
___________________________________________________________________
8. Corespunderea încăperilor cerinţelor securităţii antiincendiare
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
(prezenţa inventarului antiincendiar şi încheierea Serviciului de  salvare şi pompieri)
9. Numărul de angajaţi _________________________________________________
(* la prezentul punct se anexează lista angajaţilor în care se indică: funcţia deţinută, numele, prenumele, data şi locul naşterii, domiciliul, studiile, categoria specialităţii, vechimea în muncă conform specialităţii, grupa de calificare la securitatea electrică, numărul cazierului, data eliberării lui, numărul certificatului medical despre starea psihică şi lipsa dependenţei narcotice şi alcoolice, data eliberării şi denumirea instituţiei medicale)
10. Prezenţa uniformei la membrii echipajului, a simbolicii aprobate
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
11. Prezenţa legitimaţiilor de serviciu şi corespunderea
       lor cu modelul aprobat de Ministerul Afacerilor  Interne________________________
12. Prezenţa unităţilor de transport ________________________________________
__________________________________________________________________
13. Prezenţa pe unităţile de transport a simbolicii aprobate
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
14. Proiectarea, montarea şi deservirea tehnică a sistemelor de
      semnalizare la obiectivele persoanelor fizice
şi juridice _________________________
(se indică  cine a proiectat  sistemele de semnalizare: cu forţe proprii sau alte organizaţii)
15. Respectarea cerinţelor standardelor, normelor şi regulilor ce reglementează montarea
       mijloacelor de semnalizare la obiective
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
16. Evidenţa şi păstrarea proiectelor (sau a copiilor) pentru
       perioada de exploatare a mijloacelor de semnalizare __________________________
17. Aprobarea proiectelor pentru montarea mijloacelor de semnalizare
      de c
ătre organele poliţiei competente în domeniu _____________________________
18. Prezenţa documentaţiei normativ-tehnice pentru proiectare, montare
      ş
i deservire tehnică a mijloacelor de semnalizare la obiective_____________________
__________________________________________________________________
19. Prezenţa utilajului şi a dispozitivelor pentru desfăşurarea lucrărilor de montare
     
şi deservire tehnică a mijloacelor de semnalizare la obiective_____________________
__________________________________________________________________
20. Prezenţa certificatului naţional sau internaţional al calităţii pentru mijloacele de semnalizare
      utilizate, cu indicarea gradului de securitate corespunz
ător, conform
      normelor europene, pa
şapoartelor (condiţiile tehnice) _________________________
_________________________________________________________________
21. Prezenţa controlului de intrare a mijloacelor de semnalizare, instalate la obiective
     _________________________________________________________________
________________________________________________________________
( cine efectuează, documentaţia perfectată)
22. Organizarea controlului calităţii lucrărilor executate, referitor la montarea
      şi deservirea tehnică a sistemelor de semnalizare ____________________________
________________________________________________________________
Decizia Comisiei:
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
Reprezentantul         Reprezentantul         Solicitantul
Subdiviziunii specializate     Camerei de Licenţiere  
a Ministerului Afacerilor Interne                                                            
_____________________ _______________________ __________________
(numele, prenumele , semnătura)         (numele, prenumele, semnătura)      (numele, prenumele semnătura)    
L.Ş.                                                                   L.Ş.                                L.Ş.  
                                                     
                      Anexa nr. 3
la Normele metodologice şi tehnice
de proiectare şi instalare a sistemelor
de alarmare împotriva efracţiei
                
Aviz prealabil
pentru crearea (sau confirmarea) şi exploatarea
Dispeceratului  de pază centralizat
__________________________________________________________________
(denumirea completă şi prescurtată, adresa juridică,
________________________________________________________________________________________
  telefon, fax, rechizite bancare,
__________________________________________________________________
numele, prenumele conducătorului)
Comisia în componenţa reprezentanţilor:
Subdiviziunii specializate a Ministerului Afacerilor Interne
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
(funcţia, numele, prenumele)
Camerei de Licenţiere_________________________________________________
__________________________________________________________________
(funcţia, numele, prenumele)
Solicitantul_________________________________________________________
  (funcţia, numele, prenumele )
În baza Legii nr. 283-XIII din 4 iulie 2003 privind activitatea particulară de detectiv şi
      de paz
ă au efectuat  verificarea îndeplinirii condiţiilor şi cerinţelor pentru crearea
       (sau confirmarea)
şi exploatarea Dispeceratului de pază centralizat:
1. Dispeceratul de pază centralizat constă din _____ încăperi, amplasate la
       etajul _____
într-un edificiu cu ____ etaje, cu sediul pe str.____________________
2. Suprafaţa încăperilor Dispeceratului de pază centralizat constituie _____________ m2.
3. Dreptul de proprietate asupra încăperilor aparţine_________________________
_________________________________________________________________
(numele, prenumele  proprietarului, numărul documentului care confirmă dreptul de proprietate, data eliberării ,
_________________________________________________________________
       cine a eliberat documentul sau copia contractului de arendă, data încheierii şi pentru ce termen)
4. Fortificarea tehnico-inginerească a încăperilor ____________________________
        (prezenţa grilajului de metal, uşilor de metal, safeurilor)
5. Categoria încăperilor privind asigurarea cu energie electrică
________________________________________________________________
6. Prezenţa a două fidere de alimentare
________________________________________________________________
________________________________________________________________
7. Prezenţa  dispozitivului de conectare automată a sursei electrice de rezervă______
________________________________________________________________
8. Prezenţa sursei de rezervă de alimentare cu energie electrică
________________________________________________________________
________________________________________________________________
          (denumirea generatorului de rezervă)
9. Corespunderea încăperilor cerinţelor securităţii electrice
________________________________________________________________
________________________________________________________________
          (prezenţa prizei de legătură cu pămîntul)
10. Procesul-verbal privind măsurarea rezistenţei legăturii cu pămîntul
________________________________________________________________
________________________________________________________________
         (numărul,  data efectuării măsurărilor şi denumirea organizaţiei care a executat aceste măsurări)
11. Corespunderea încăperilor cerinţelor securităţii antiincendiare
________________________________________________________________
________________________________________________________________
      (prezenţa inventarului antiincendiar şi încheierea Serviciului de  salvare şi pompieri)
12. Prezenţa sistemelor de supraveghere centralizată
_______________________________________________________________
            (numărul şi denumirea)
13. Capacitatea informaţională a supravegherii centralizate
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
14. Modul de  transmitere de la obiectiv la Dispeceratul de pază centralizat
       a informa
ţiei despre starea mijloacelor de semnalizare ______________________
_______________________________________________________________
15. Înregistrarea şi păstrarea informaţiei despre evenimente__________________
                  (manual sau programat)
16. Prezenţa certificatului naţional sau internaţional al calităţii pentru Dispeceratul de
      paz
ă centralizat,  gradul de securitate conform normelor europene _____________
17. Prezenţa mijloacelor de comunicaţie radio
______________________________________________________________
______________________________________________________________
            (cantitatea şi denumirea)
18. Prezenţa certificatului naţional sau internaţional al calităţii pentru mijloacele de legătură
      prin radio, cu indicarea gradului de securitate corespunz
ător, conform normelor europene
     __________________________________________________________________
_________________________________________________________________
19. Frecvenţele utilizate
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
20. Prezenţa permisiunii pentru utilizarea frecvenţelor radio
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
          (numărul permisiunii şi data eliberării)
21. Numărul angajaţilor Dispeceratului de pază centralizat______________________
_________________________________________________________________
(* la prezentul punct se anexează lista angajaţilor în care se indică: funcţia deţinută, numele, prenumele, data şi
 locul na
şterii, domiciliul, studiile, categoria specialităţii, vechimea în muncă  conform specialităţii, grupa de calificare
la securitate electric
ă, numărul cazierului, data eliberării lui, numărul certificatului medical despre starea psihică şi
lipsa dependen
ţei narcotice şi alcoolice, data eliberării şi denumirea instituţiei care a eliberat)
22. Teritoriul deservit de Dispeceratul de pază centralizat______________________
_________________________________________________________________
            (denumirea teritoriului deservit)
23. Reacţionarea se efectuează la semnalele de alarmă ce parvin
       de la obiectivele persoanelor fizice
şi juridice păzite _________________________
        (grupul de reacţionare a  organizaţii particulare de pază, prezenţa contractului)
________________________________________________________________
24. Numărul de echipaje al grupelor de reacţionare la semnalele de alarmă parvenite de la
     obiectivele persoanelor juridice
şi fizice păzite, numărul lor în tura de serviciu şi locul dislocării lor
     __________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
25. Înzestrarea echipajelor grupelor de reţinere _____________________________
________________________________________________________________________
26. Numărul de colaboratori în echipajul grupei de reacţionare
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
27. Prezenţa uniformei la membrii echipajului, a simbolicii aprobate
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
28. Prezenţa legitimaţiilor de serviciu şi corespunderea lor cu modelul aprobat de Ministerul
      Afacerilor Interne__________________________________________________________
________________________________________________________________________
29. Prezenţa permiselor pentru portarmă şi păstrarea armei de foc
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
30. Prezenţa unităţilor de transport
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
31. Prezenţa pe unităţile de transport a siglei aprobate
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
32. Prezenţa mijloacelor de comunicaţie radio
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
33. Prezenţa mijloacelor speciale şi a armelor de foc
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
34. Organizarea controlului exercitării serviciului de către echipajele grupelor de reacţionare
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
35. Condiţiile păstrării armelor de foc, mijloacelor speciale şi a muniţiilor
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
36. Organizarea pazei încăperilor pentru păstrarea armelor de foc, mijloacelor speciale şi a
      muni
ţiilor
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
37. Responsabilitatea pentru integritatea armelor de foc, mijloacelor speciale şi a muniţiilor este
      atribuit
ă
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
      (funcţia, numele, prenumele, numărul ordinului de numire a persoanei responsabile)
_________________________________________________________________________
38. Primirea şi eliberarea armelor şi a mijloacelor speciale se efectuează
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
39. Prezenţa copiei licenţei organizaţiei de pază, care
      efectueaz
ă reacţionarea la semnalele de alarmă ____________________________________
40. Primirea la paza Dispeceratului de pază centralizat a obiectivelor persoanelor fizice şi juridice
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
           (se indică  cine a executat  montarea mijloacelor de semnalizare: cu forţe proprii sau alte organizaţii)
41. Respectarea cerinţelor standardelor, normelor şi regulilor ce reglementează montarea
      mijloacelor de semnalizare la obiective
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
42. Evidenţa şi păstrarea proiectelor (sau a copiilor) pentru perioada de exploatare a mijloacelor
      de semnalizare
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
43. Aprobarea proiectelor pentru montarea mijloacelor de semnalizare de organele poliţiei
      competente
în domeniu
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
44. Prezenţa documentaţiei normativ-tehnice pentru proiectare, montare şi deservire tehnică a
     mijloacelor de semnalizare la obiective
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
45. Prezenţa utilajului şi a dispozitivelor pentru desfăşurarea lucrărilor de montare şi deservire
      tehnic
ă a mijloacelor de semnalizare la obiective
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
46. Prezenţa certificatului naţional sau internaţional al calităţii pentru mijloacele de semnalizare
      utilizate, cu indicarea gradului de securitate corespunz
ător, conform normelor europene,
      pa
şapoartelor (condiţiile tehnice)
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
47. Prezenţa controlului de intrare a mijloacelor de semnalizare, instalate la obiective
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________   
      
  (de cine se efectuează, documentaţia perfectată)
48. Organizarea controlului calităţii lucrărilor executate referitor la montarea şi deservirea tehnică
      a sistemelor de semnalizare
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
49. Prezenţa copiilor licenţei organizaţiei care efectuează montarea mijloacelor de semnalizare
     la obiective
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
Decizia Comisiei:
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
Reprezentantul         Reprezentantul         Solicitantul
Subdiviziuni specializate     Camerei de Licenţiere  
a Ministerului Afacerilor Interne                                                            
________________________________________________________________________
(numele, prenumele , semnătura)        (numele, prenumele, semnătura)      (numele, prenumele semnătura)    
L.Ş.                                    L.Ş.                                                    L.Ş.