HGA580/2008
ID intern unic:  327906
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 580
din  08.05.2008
pentru aprobarea Regulamentului privind
monitoringul financiar al întreprinderilor de stat/municipale
şi al societăţilor comerciale cu capital public sau majoritar public
Publicat : 20.05.2008 în Monitorul Oficial Nr. 88-89     art Nr : 580
    Abrogată prin HG875 din 21.10.14, MO319-324/24.10.14 art.936

    În scopul realizării prevederilor art.21 al Legii nr.121-XVI din 4 mai 2007 privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.90-93, art.401), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    Se aprobă Regulamentul privind monitoringul financiar al întreprinderilor de stat/municipale şi al societăţilor comerciale cu capital public sau majoritar public (se anexează).

    Prim-ministru                                                   Zinaida GRECEANÎI

    Contrasemnează:
    Prim-viceprim-ministru,
    ministrul economiei şi comerţului                   Igor Dodon
    Ministrul finanţelor                                          Mariana Durleşteanu

    Nr. 580. Chişinău, 8 mai 2008.

Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr. 580 din 8 mai 2008
Regulamentul
privind monitoringul financiar al întreprinderilor de stat/municipale
şi al societăţilor comerciale cu capital public sau majoritar public
I. Dispoziţii generale
    1. Regulamentul privind monitoringul financiar al întreprinderilor de stat/municipale şi al societăţilor comerciale cu capital public sau majoritar public (în continuare - Regulament) este elaborat în temeiul Legii nr. 121-XVI din 4 mai 2007 privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice.
    2. Prezentul Regulament stabileşte modul de organizare şi desfăşurare a monitoringului financiar, de prelucrare şi valorificare a informaţiei în scopul consolidării disciplinei financiare şi de sporire a eficienţei utilizării patrimoniului public.
     3. Scopul monitoringului financiar îl constituie prezentarea unei informaţii accesibile potenţialilor investitori privind situaţia financiară a întreprinderilor de stat/municipale şi a societăţilor comerciale cu capital public sau majoritar public, privind indicatorii şi fluxul capitalului (patrimoniului), componenţa activelor şi a surselor de formare a acestora, precum şi privind modificările lor.
    4. Monitoringul financiar al activităţii întreprinderilor de stat şi a societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat se efectuează de către Ministerul Finanţelor, iar cel al activităţii întreprinderilor municipale şi a societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar al unităţii administrativ-teritoriale - de către autorităţile administraţiei publice locale.
   5. Sub incidenţa prezentului Regulament cad întreprinderile de stat/municipale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar public (în continuare - întreprinderi).
II. Noţiuni principale
    6. În sensul prezentului Regulament, următoarele noţiuni principale semnifică:
    monitoring financiar - proces de prelucrare a informaţiei ce atestă evoluţia activităţii economico-financiare a întreprinderilor şi de gestionare a patrimoniului public pentru o anumită perioadă de timp;
    verificarea documentară - element al monitoringului financiar ce constă în verificarea indicatorilor rapoartelor financiare şi a altor informaţii de care dispune organul care efectuează monitoringul;
    raport  financiar - informaţia generalizată privind starea şi schimbarea situaţiei patrimoniale şi financiare, fluxul capitalului propriu şi mijloacele băneşti ale întreprinderii în perioada de gestiune;
    evaluarea - aprecierea rezultatelor activităţii întreprinderilor, punerea în evidenţă a rezultatelor mai importante şi determinarea impactului rezultatelor activităţii întreprinderilor, precum şi generarea informaţiilor pentru persoanele implicate în realizarea activităţii întreprinderilor.
III. Organizarea activităţii de monitoring financiar
    7. Monitoringul financiar se efectuează în baza:
    a) datelor din rapoartele financiare ale întreprinderilor, prezentate de Biroul Naţional de Statistică;
    b) informaţiei din Registrul patrimoniului public referitor la întreprinderi, patrimoniul public şi circulaţia acestuia, prezentate de către Agenţia Proprietăţii Publice de pe lîngă Ministerul Economiei şi Comerţului (în continuare - Agenţia Proprietăţii Publice);
    c) informaţiei referitoare la obligaţiile fiscale, înlesnirile şi facilităţile fiscale, prezentate de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat;
    d) informaţiei referitoare la datoriile pe creditele obţinute din sursele interne şi/sau externe, precum şi cu garanţia statului, prezentate de Ministerul Finanţelor.
IV. Desfăşurarea monitoringului financiar
   8. Monitoringul financiar al activităţii întreprinderilor se efectuează aplicîndu-se indicatorii de performanţă, iar evaluarea - aplicîndu-se  indicatorii de rezultat, în următoarea ordine:
    a) se confruntă numărul întreprinderilor ce prezintă rapoarte financiare cu datele din Registrul patrimoniului public;
    b) se determină indicatorii generali ce reflectă activitatea economico-financiară a întreprinderilor;
    c) se completează tabele, note informative şi alte informaţii necesare pentru întocmirea monitoringului financiar;
    d) se verifică datele referitoare la obligaţiile fiscale, înlesnirile şi facilităţile fiscale, prezentate de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat;
    e) se verifică datele referitoare la datoriile pe creditele obţinute din surse interne şi externe, precum şi cu garanţia statului, prezentate de Ministerul Finanţelor.
V. Întocmirea  monitoringului  financiar
    9. În baza informaţiei generalizate se întocmeşte anual nota analitică privind rezultatele monitoringului financiar al întreprinderilor în ansamblu şi, după necesitate, pe unele întreprinderi aparte, care cuprinde:
    a) analiza evoluţiei indicatorilor economico-financiari ai perioadei de gestiune şi ai perioadei corespunzătoare anului precedent, şi anume:
    venitul din vînzări, cheltuielile şi rezultatele activităţii operaţionale, de investiţii şi financiare, precum şi profitul net (pierderea), rentabilitatea;
    activele: activele materiale, activele nemateriale, activele financiare, stocurile de mărfuri şi materiale, creanţele comerciale şi alte creanţe, investiţii financiare, clasificarea activelor şi creanţelor, rentabilitatea activelor;
    capitalul propriu (activele nete), structura şi modificarea capitalului propriu;
    datoriile (obligaţiile) întreprinderii: datoriile financiare, starea creditelor obţinute din sursele interne şi externe, precum şi cu garanţia statului, datoriile comerciale, datoriile calculate, inclusiv datoriile faţă de bugetul de stat, bugetele unităţilor administrativ-teritoriale, bugetul asigurărilor sociale de stat, fondurile asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală;
    b) determinarea riscului fiscal la întreprinderi în temeiul analizei depăşirii mărimii activelor curente asupra datoriilor pe termen scurt şi a surselor de finanţare a activelor;
    c) analiza solvabilităţii întreprinderilor în scopul determinării întreprinderilor insolvabile;
    d) analiza înlesnirilor şi facilităţilor fiscale acordate întreprinderilor în conformitate cu prevederile Codului fiscal nr. 1163-XIII din 24 aprilie 1997;
    e) analiza subsidiilor (subvenţiilor) alocate întreprinderilor de la bugetul de stat şi bugetele unităţilor administrativ-teritoriale.
VI. Valorificarea monitoringului  financiar
    10. Rezultatele monitoringului financiar se prezintă autorităţilor publice competente.
   11. Rezultatele monitoringului financiar servesc ca sursă de informare pentru Agenţia Proprietăţii Publice în procesul de organizare şi desfăşurare a procesului de privatizare a bunurilor proprietăţii publice, în conformitate cu prevederile Legii nr. 121-XVI din 4 mai 2007 privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice, precum şi pentru investitorii reali şi cei potenţiali.
    12. Rezultatele monitoringului financiar pot fi utilizate pentru prognozarea riscurilor fiscale şi a obligaţiilor convenţionale la elaborarea bugetului de stat şi a bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale, asigurarea transparenţei sistemului bugetar-fiscal, precum şi aprecierea structurii patrimoniului public în perioadele de gestiune, curentă şi precedentă.