HSSMA2209/2008
ID intern unic:  329080
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
SERVICIUL STANDARTIZARE ŞI METROLOGIE
HOTĂRÎRE Nr. 2209
din  09.01.2008
H O T Ă R Î R E
Publicat : 12.09.2008 în Monitorul Oficial Nr. 171-173     art Nr : 486
    Abrogată prin OME124 din 17.07.12, MO212-215/12.10.12 art.1181; în vigoare 07.12.12

    În contextul prevederilor Legii nr. 590-XIII din 22.09.1995 cu privire la standardizare cu modificările şi completările ulterioare şi a Legii nr. 420-XVI din 22.12.2006 privind activitatea de reglementare tehnică, în aspectul trecerii la aplicarea voluntară a standardelor, inclusiv a standardelor fundamentale SM seria 45, în contextul revizuirii şi armonizării cadrului normativ existent în domeniul evaluării conformităţii, precum şi în temeiul Legii privind actele normative ale Guvernului şi ale altor autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale nr. 317-XV din 18.07.2003, Serviciul Standardizare şi Metrologie al Republicii Moldova adoptă prezenta
H O T Ă R Î R E
    1. A aproba, cu aplicare din data de 01.07.2008 „Regulile generale de certificare a produselor în cadrul Sistemului Naţional de Evaluare a Conformităţii”.
    2. A abroga din data de 01.07.2008:
    · standardul moldovean SM 45-2:2005 „Principiile şi metodologia evaluării conformităţii. Certificarea produselor. Principii generale”, aprobat prin Hotărîrea Departamentului Standardizare şi Metrologie nr. 1673-ST din 22.03.2005;
    · regulamentul general „Principiile şi metodologia evaluării conformităţii. Evaluarea periodică a produselor certificate” aprobat prin Hotărîrea Departamentului Standardizare şi Metrologie nr. 1558-ST din 12.07.2004;
    · Hotărîrea Serviciului Standardizare şi Metrologie nr. 1833-ST din 05.11.2005, punctul 1, alineatele 1 şi 5.
    3. A publica prezenta Hotărîre în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
    4. Controlul asupra executării prezentei Hotărîri se pune în sarcina Direcţiei Evaluarea Conformităţii.

    DIRECTORUL GENERAL AL SERVICIULUI
    STANDARDIZARE ŞI METROLOGIE                           Sergiu BABAN

    Nr. 2209-EC. Chişinău, 9 ianuarie 2008.


Aprobate
prin Hotărîrea Serviciului Standardizare
şi Metrologie al Republicii Moldova
nr. 2209–EC din  09.01.2008

Reguli generale de certificare a produselor în cadrul
Sistemului Naţional de Evaluare a Conformităţii
Capitolul I
DOMENIUL DE APLICARE
    1. Prezentele reguli stabilesc criteriile generale şi modul de certificare a produselor în cadrul Sistemului Naţional de Evaluare a Conformităţii (în continuare – Sistemul Naţional).
    2. Prezentele reguli se utilizează pentru certificarea produselor, inclusiv a produselor importate, în domeniile reglementat şi nereglementat.
    3. Prezentele reguli se utilizează inclusiv în contextul procedurilor de evaluare a conformităţii definite de modulele F şi G, conform Hotărîrii Guvernului nr. 395 din 17.04.2006 cu privire la regulile referitoare la procedurile de evaluare a conformităţii produselor industriale din domeniul reglementat şi de utilizare a mărcii naţionale de conformitate SM.
    4. În baza prezentelor reguli, organismele de certificare din cadrul Sistemului Naţional elaborează şi aprobă în modul stabilit proceduri de certificare a produselor omogene.
Capitolul II
TERMENI ŞI DEFINIŢII
    5. În sensul prezentelor reguli se aplică termenii şi definiţiile conform Legii cu privire la evaluarea conformităţii nr. 186-XV din 24.04.2003 cu modificările şi completările ulterioare.
Capitolul III
GENERALITĂŢI
    6. Certificarea produselor din domeniul reglementat se efectuează în Sistemul Naţional de către organismele de certificare acreditate şi desemnate în modul stabilit.
    Certificarea produselor din domeniul nereglementat se efectuează de către organismele de certificare acreditate.
    7. Produsele supuse certificării conformităţii în domeniul reglementat se stabilesc în conformitate cu actele legislative şi normative ale Republicii Moldova.
    În cadrul certificării în domeniul reglementat se stabileşte conformitatea produselor cu cerinţele esenţiale prevăzute în reglementările tehnice şi în standardele naţionale ale Republicii Moldova, conform domeniilor de acreditare şi desemnare ale organismelor de certificare desemnate.
    8. Certificarea produselor în domeniul nereglementat se efectuează la iniţiativa producătorului sau furnizorului produselor (în continuare – solicitant).
    În cadrul certificării în domeniul nereglementat se atestă conformitatea produselor cu cerinţele documentelor normative, contractului respectiv sau cererii prezentate de către solicitant.
    9. Certificarea produselor de import din domeniul reglementat se efectuează în Sistemul Naţional după aceleaşi reguli ca şi produsele autohtone.
    10. Schemele de certificare a produselor şi regulile de utilizare a schemelor sînt prezentate în anexa nr. 1.
    Schemele de certificare se stabilesc luînd în considerare specificul procesului de fabricare a produselor, încercărilor, furnizării şi utilizării produselor concrete şi eventualele riscuri, nivelul necesar de argumentare. Schemele concrete trebuie să fie stabilite în procedurile de certificare a produselor omogene, aprobate în modul stabilit.
    Schema de certificare a produselor în domeniul reglementat se determină de către organismul de certificare la propunerea solicitantului.
    Schema de certificare a produselor în domeniul nereglementat aleasă de către solicitant se propune organismului de certificare.
    11. În Sistemul Naţional se efectuează recunoaşterea certificatelor de conformitate eliberate în ţara de origine a produsului, cu care există acorduri semnate de recunoaştere reciprocă a rezultatelor evaluării conformităţii.
    12. Organismele de certificare prezintă solicitantului, la solicitarea acestuia, informaţia referitoare la procedurile de certificare şi tarife, precum şi la datele de care dispune, cu excepţia celor care prezintă secret comercial.
    13. Organismul de certificare păstrează în arhivă timp de cinci ani, de la data emiterii certificatului de conformitate copia xerox a certificatului de conformitate, împreună cu toate documentele în baza cărora a fost emis certificatul.
Capitolul IV
CERINŢE FAŢĂ DE DOCUMENTELE NORMATIVE
 UTILIZATE PENTRU CERTIFICAREA ÎN DOMENIUL
REGLEMENTAT

    14. Certificarea produselor din domeniul reglementat se efectuează în Sistemul Naţional în baza reglementărilor tehnice şi standardelor naţionale pertinente care conţin:
    – condiţii de identificare a produsului concret;
    – cerinţe esenţiale (de securitate/inofensivitate);
    – prevederi privind aplicarea procedurilor de evaluare a conformităţii (după caz).
    15. Pentru certificare trebuie să fie utilizate publicaţiile oficiale ale documentelor normative în vigoare.
Capitolul V
MODUL DE CERTIFICARE
Secţiunea 1
Etapele de certificare
    16. Certificarea produselor include:
    a) prezentarea cererii pentru certificare (în continuare - cerere);
    b) analiza cererii şi a documentelor prezentate;
    c) luarea deciziei asupra cererii;
    d) identificarea produsului;
    e) prelevarea mostrelor;
    f) efectuarea încercărilor mostrelor;
    g) evaluarea procesului de producţie (dacă este prevăzută de schema de certificare);
    h) examinarea rezultatelor evaluării;
    i) luarea deciziei privind eliberarea sau refuzul eliberării certificatului de conformitate;
    j) eliberarea certificatului de conformitate sau refuzul eliberării;
    k) evaluarea periodică a produselor certificate (dacă este prevăzută de schema de certificare).
Secţiunea a 2-a
Prezentarea cererii, analiza cererii şi a documentelor
prezentate şi luarea deciziei
asupra cererii
    17. Pentru efectuarea certificării solicitantul prezintă o cerere la organismul de certificare, conform anexei nr. 2. Cererea trebuie semnată de solicitant sau un reprezentant al solicitantului.
    18. Solicitantul este în drept să aleagă oricare organism de certificare care are în domeniul său de activitate certificarea produsului respectiv.
    19. Organismul de certificare examinează cererea şi
într-un termen maximum de 15 zile de la data îndeplinirii obligaţiilor contractuale ia decizia asupra cererii şi informează despre aceasta solicitantul.
    20. Înainte de a începe evaluarea, organismul de certificare trebuie să efectueze şi să menţină înregistrări referitoare la analiza cererii pentru certificare, pentru a se asigura că:
    a) cerinţele pentru certificare sînt clar definite, documentate şi înţelese de către solicitant;
    b) orice diferenţă de înţelegere între organismul de certificare şi solicitant este rezolvată;
    c) organismul de certificare este acreditat şi desemnat pentru a efectua certificarea în conformitate cu prevederile cererii de certificare.
    21. Organismul de certificare trebuie să desemneze personal competent pentru a îndeplini sarcinile pentru o anumită evaluare. Pentru asigurarea imparţialităţii nu trebuie desemnat personalul care a fost implicat în proiectarea, livrarea, instalarea sau întreţinerea produselor pentru care se solicită certificarea.
    22. Pentru a se asigura că se efectuează o evaluare corectă, organismul de certificare trebuie să furnizeze personalului implicat toate documentele de lucru corespunzătoare.
Secţiunea a 3-a
Identificarea produselor şi prelevarea mostrelor
    23. Stabilirea eşantionului (cantitatea mostrelor), procedura de prelevare, regulile de identificare şi depozitare, marcarea, sigilarea mostrelor pentru efectuarea încercărilor şi documentarea procedurii de prelevare a mostrelor se efectuează conform documentului normativ respectiv de către expertul sau reprezentantul organismului de certificare. Prelevarea mostrelor se efectuează în prezenţa solicitantului, care semnează raportul de prelevare.
    24. Concomitent cu prelevarea mostrelor se efectuează identificarea produselor. Identificarea produselor include verificarea conformităţii marcării produselor (denumirea produsului, codul cu bare, producătorul, data fabricării, termenul de valabilitate, documentul normativ, volumul şi numărul lotului prezentat, ambalajul, masa etc.) cu informaţia indicată în documentaţia de însoţire a produsului.
    La identificarea şi prelevarea mostrelor de produse se verifică şi condiţiile de păstrare a produselor, precum şi prezenţa informaţiei pentru consumator conform legislaţiei în vigoare.
    Organismele de certificare trebuie să păstreze în dosarele respective mostre ale etichetelor produselor.
Secţiunea a 4-a
Încercarea mostrelor
    25. Îcercările în scopul certificării produselor în domeniul reglementat se efectuează în laboratoarele de încercări acreditate şi desemnate .
    În cazul lipsei în cadrul Sistemului Naţional a laboratoarelor de încercări desemnate se admite, cu acordul Organismului Naţional de Evaluare a Conformităţii (în continuare – Organism Naţional), efectuarea încercărilor în laboratoare de încercări acreditate în prezenţa expertului organismului de certificare şi sub responsabilitatea acestuia privind asigurarea imparţialităţii.
    26. Încercările în scopul certificării produselor din domeniul nereglementat se efectuează atît în laboratoarele de încercări desemnate în Sistemul Naţional, cît şi în laboratoarele de încercări acreditate.
    27. Pentru certificarea produselor se efectuează încercări conform metodelor stabilite în reglementările tehnice şi standardele naţionale. În caz de necesitate, laboratorul de încercări asigură elaborarea metodelor de încercări, care se validează în modul stabilit.
    28. Încercările în scopul certificării se efectuează conform programului de încercări elaborat de către organismul de certificare. Rezultatele încercărilor trebuie să fie prezentate organismului de certificare şi solicitantului (după caz). În cazul prezentării documentelor, care confirmă inofensivitatea produsului solicitat certificării, elaborate de organe recunoscute în Sistemul Naţional, încercările de laborator pot fi efectuate în volum redus.
    29. În cazul rezultatelor negative ale încercărilor solicitantului i se transmite decizia cu motivarea refuzului privind efectuarea în continuare a lucrărilor de certificare. Reluarea lucrărilor de certificare se stabileşte individual în fiecare caz concret.
    30. Modul de manipulare a mostrelor supuse încercărilor se stabileşte în procedura de certificare a produselor omogene, precum şi în procedura stabilită în cadrul laboratorului de încercări.
    31. În cazul încercărilor nedistructive mostrele de produse, după efectuarea încercărilor, trebuie restituite solicitantului, ceea ce trebuie să fie stabilit în contractul pentru efectuarea încercărilor. Restituirea mostrelor solicitantului se consemnează printr-o menţiune în raportul de prelevare a mostrelor.
    32. Pentru produsele alimentare casarea mostrelor se confirmă printr-un act de casare aprobat de conducătorul laboratorului de încercări care a efectuat încercările.
    33. Mostrele de control (în caz de necesitate) se sigilează în prezenţa solicitantului de către reprezentantul organismului de certificare şi se păstrează la solicitant, în laboratorul de încercări sau la organismul de certificare (după caz). Termenul pentru păstrarea mostrelor de control se stabileşte de către organismul de certificare, ţinînd cont de termenul de valabilitate sau de garanţie al produselor.
Responsabilitatea pentru păstrarea mostrelor de control pe perioada de păstrare o deţine partea căreia i-au fost transmise spre păstrare mostrele respective.
Secţiunea a 5-a
Evaluarea procesului de producţie
    34. În dependenţă de schemele de certificare se efectuează evaluarea procesului de producţie (schemele 1a; 2a; 3a sau 4a).
    35. Evaluarea procesului de producţie se efectuează în conformitate cu procedurile elaborate de organismele de certificare a produselor.
Secţiunea a 6-a
Examinarea rezultatelor evaluării, luarea
deciziei privind eliberarea certificatului de conformitate

şi eliberarea certificatului de conformitate

    36. După finalizarea lucrărilor respective, experţii desemnaţi să evalueze conformitatea produselor trebuie să întocmească rapoarte de evaluare în care să fie prezentate rezultatele evaluărilor şi constatările respective.
    37. Solicitantului trebuie să i se prezinte un raport complet asupra rezultatelor evaluării, identificînd orice neconformităţi care trebuie eliminate în scopul îndeplinirii cerinţelor de certificare. Dacă solicitantul poate demonstra că acţiunea corectivă a fost întreprinsă într-un interval de timp specificat de organismul de certificare, ultimul trebuie să repete doar acele părţi ale procedurii iniţiale care sînt necesare. 
    38. Organismul de certificare, în baza examinării tuturor informaţiilor culese în timpul procesului de evaluare şi a oricăror alte informaţii, ia decizia de eliberare (refuzul de eliberare) a certificatului de conformitate.
    39. Organismul de certificare nu trebuie să delege dreptul pentru acordarea, menţinerea, extinderea, suspendarea sau anularea certificării către o persoană sau un organism din exterior.
    40. În cazul deciziei pozitive organismul de certificare întocmeşte certificatul de conformitate şi îl înregistrează în registrul certificatelor de conformitate emise.
    41. Forma de prezentare a certificatului de conformitate pentru produsele din domeniul reglementat, conform anexei nr. 3, regulile de completare a certificatului de conformitate, conform anexei nr. 4.
    Certificatul de conformitate pentru produse se eliberează pentru grupe de produse omogene care sînt fabricate de acelaşi producător şi certificate la unele şi aceleaşi cerinţe ale documentelor normative. O condiţie ca produsele să fie considerate omogene este atribuirea produselor respective aceleiaşi poziţii tarifare la nivelul a 4 cifre, conform Nomenclatorului Mărfurilor al Republicii Moldova.
    Certificatul de conformitate poate avea anexe în care se concretizează denumirile produselor. În anexă se prezintă indicii de identificare a produselor, care nu pot fi menţionaţi (datorită spaţului restrîns) la completarea certificatului de conformitate. Forma de prezentare a anexei la cerificatul de conformitate conform anexei nr. 5.
    42. Certificatul de conformitate nu poate fi eliberat pentru produsele nemarcate sau marcate cu abateri de la legislaţia în vigoare.
    43. Certificatul de conformitate pentru domeniul nereglementat se elaborează independent de către fiecare organism de certificare acreditat şi trebuie să conţină:
    a) numărul de înregistrare;
    b) data înregistrării şi termenul de valabilitate al certificatului;
    c) informaţii despre organismul de certificare emitent;
    d) denumirea şi сodul produselor;
    e) indicativul documentelor normative şi punctele din acestea, contractele sau cererea care stabilesc cerinţe pentru produs;
    f) informaţii despre producător şi solicitantul certificării;
    g) documentele în baza cărora a fost eliberat certificatul;
    h) prenumele, numele şi semnătura conducătorului.
    Certitificatul de conformitate pentru produsele din domeniul nereglementat, prin forma de prezentare şi culorile utilizate, nu trebuie să creeze confuzii cu certificatul de conformitate pentru domeniul reglementat.
    44. Nu se admite eliberarea certificatelor de conformitate pentru domeniul reglementat la produsele din domeniul nereglementat.
    În cazuri de excepţie, la solicitare, pot fi eliberate certificate de conformitate utilizate pentru domeniul reglementat la produsele din domeniul nereglementat destinate exportului în ţările cu care Republica Moldova are semnate acorduri de recunoaştere reciprocă a rezultatelor evaluării conformităţii, cu condiţia ca produsele respective să nu fie plasate pe piaţa internă a Republicii Moldova însoţite de certificatele respective.
    45. Termenul de valabilitate al certificatelor de conformitate pentru produsele din domeniul reglementat se stabileşte pornind de la schema de certificare aplicată:
    a) pentru loturi de produse – pe termenul de valabilitate al produselor sau termenul de garanţie stabilite de documentele normative sau de producător;
    b) pentru produsele fabricate în serie:
    – 5 ani – pentru întreprinderile înzestrate cu utilaj şi tehnologii moderne care au implementat şi certificat sistemul de management al calităţii şi/sau sistemul de management al siguranţei alimentare, cu evaluarea periodică o dată pe an;
    – 3 ani – pentru întreprinderile care certifică produsele de mai mulţi ani în şir, deţin laboratoare de încercări şi respectă regulile Sistemului Naţional, cu evaluarea periodică o dată pe an;
    – 1 an – pentru întreprinderile care certifică produsele prima dată, nu au laborator de încercări şi sistem de management al calităţii certificat, cu evaluarea periodică o dată pe an.
    46. Sistemele de management menţionate la punctul 45, trebuie certificate de către organisme de certificare a sistemelor de management acreditate şi desemnate în Republica Moldova. De asemenea ele pot fi certificate de către organismele de certificare a sistemelor de management notificate Comisiei Europene, lista căror este publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
    47. Termenul de valabilitate al certificatului de conformitate nu se prelungeşte. La expirarea termenului de valabilitate al certificatului de conformitate se depune o cerere pentru desfăşurarea procedurilor de recertificare.
    Pentru produsele fabricate în serie sau importate în baza unui contract în perioada termenului de valabilitate al certificatului de conformitate şi necomercializate în această perioadă, acest certificat este valabil la livrarea şi comercializarea produselor respective în perioada termenului de valabilitate sau de garanţie al produselor, iar produsele se consideră ca fiind certificate.
    48. În cazul refuzului de eliberare a certificatului de conformitate, adoptat în baza rezultatelor negative ale încercărilor produselor privind cerinţele de securitate, organismul de certificare trebuie să informeze Organismul Naţional şi organele respective ale supravegherii de stat.
    49. Dacă în construcţia (componenţa) produsului, în tehnologia de fabricaţie se introduc modificări care pot influenţa conformitatea produsului cu condiţiile prescrise sau declarate, solicitantul trebuie în prealabil, în termen de 5 zile, să informeze despre aceasta organismul de certificare care a eliberat certificatul de conformitate respectiv.
    Organismul de certificare trebuie să ia decizia privind necesitatea de a efectua noi încercări sau evaluări suplimentare, precum şi decizia privind suspendarea sau anularea certificatului de conformitate, dacă este cazul. În acest caz, titularul certificatului de conformitate nu este în drept să livreze produsele cu modificările respective, pînă cînd organismul de certificare nu a luat decizia corespunzătoare.
Secţiunea a 7-a
Utilizarea mărcii naţionale de conformitate SM
    50. Produsele certificate din domeniul reglementat, pînă la plasarea lor pe piaţă şi/sau utilizare, trebuie să fie marcate de către producător cu marca naţională de conformitate SM, indicînd conformitatea produsului cu cerinţele aplicabile prevăzute în documentele normative în vigoare.
    51. Simbolul grafic, dimensiunile şi regulile de utilizare a mărcii naţionale de conformitate SM, conform anexei nr. 2 a Hotărîrii Guvernului nr. 395 din 17.04.2006 cu privire la regulile referitoare la procedurile de evaluare a conformităţii produselor industriale din domeniul reglementat şi de utilizare a mărcii naţionale de conformitate SM.
    52. Sub marca naţională de conformitate SM se plasează numărul de identificare al organismului de certificare desemnat, care a certificat conformitatea produsului, dacă această cerinţă este prevăzută în reglementările tehnice aplicabile.
    53. Furnizorul aplică marca naţională de conformitate SM conform prevederilor reglementărilor tehnice aplicabile produsului direct pe produs, pe ambalajul produsului, pe documentele ce însoţesc produsul şi/sau pe o placă de marcaj ataşată produsului astfel încît să nu poată fi detaşată. Marca aplicată trebuie să fie vizibilă şi să nu poată fi ştearsă.
    54. Aplicarea mărcii naţionale de conformitate SM pe produsele care nu au fost supuse procedurilor de evaluare a conformităţii în modul stabilit sau nu corespund cerinţelor prescrise este interzisă.
    55. Marcarea produselor, ambalajului produselor, documentelor ce însoţesc produsele cu marca naţională de conformitate SM poate fi efectuată prin:
    – aplicarea mărcii naţionale de conformitate SM în procesul tehnologic de fabricare;
    – aplicarea mărcii naţionale de conformitate SM pe produsul fabricat.
    56. Marca naţională de conformitate SM poate fi utilizată de asemenea în scopuri de reclamă, în publicaţii, la demonstrarea exponatelor la expoziţii şi tîrguri.
    57. Suspendarea sau anularea certificatului de conformitate are drept consecinţă încetarea utilizării mărcii naţionale de conformitate SM.
    58. Controlul respectării regulilor de utilizare a mărcii naţionale de conformitate SM se efectuează în cadrul evaluării periodice a produselor certificate, precum şi în cadrul supravegherii pieţei.
    59. Utilizarea abuzivă sau incorectă a mărcii naţionale de conformitate se sancţionează conform regulilor Sistemului Naţional şi legislaţiei în vigoare a Republicii Moldova.
Secţiunea a 8-a
Evaluarea periodică a produselor certificate
    60. Evaluarea periodică a produselor certificate se efectuează (dacă este prevăzută de schema de certificare) cu scopul de a stabili dacă produsele continuă să corespundă cerinţelor conform cărora au fost certificate şi dacă titularul certificatului de conformitate respectă regulile de utilizare a mărcii naţionale de conformitate SM şi prevederile din contractele încheiate.
    Evaluarea periodică se efectuează programat şi în caz de necesitate inopinat pe toată perioada de valabilitate a certificatului de conformitate.
    61. Periodicitatea evaluării periodice programate se stabileşte ţinînd cont de specificul şi gradul de periculozitate potenţială a produselor, stabilitatea procesului de producţie, volumul şi durata fabricării produselor, fabricarea sezonieră a produselor, reputaţia producătorului privind atitudinea sa faţă de calitatea produselor fabricate, cheltuielile pentru efectuarea evaluării periodice, dar nu mai des de o dată pe an.
    62. Evaluarea periodică inopinată se efectuează în cazul primirii informaţiilor:
    – referitor la reclamaţii privind securitatea şi calitatea produselor certificate de la consumatori, organizaţii comerciale;
    – de la organele supravegherii de stat asupra securităţii şi calităţii produselor;
    – privind modificarea documentelor normative pentru produse, sau metode de încercare, modificarea construcţiei (componenţei) produselor, procesului tehnologic de producţie, dacă aceste modificări pot provoca neconformitatea cu condiţiile care au stat la baza certificării.
    63. Volumul evaluării periodice şi procedura de efectuare a evaluării periodice se stabileşte în procedura de certificare a produselor omogene.
    64. Evaluarea periodică constă din următoarele etape:
    – culegerea şi analiza informaţiei despre produsele certificate;
    – formarea echipei pentru efectuarea evaluării periodice;
    – elaborarea şi aprobarea programului evaluării periodice;
    – efectuarea evaluării periodice;
    – întocmirea rezultatelor evaluării periodice;
    – luarea deciziei privind rezultatele evaluării periodice.
    65. După terminarea evaluării periodice se întocmeşte un raport în care se face o evaluare a rezultatelor încercărilor mostrelor şi a altor verificări şi o concluzie generală asupra stării procesului de producţie a produselor certificate. În cazul depistării unor neconformităţi în raport se indică necesitatea efectuării acţiunilor corective pentru eliminarea lor.
    Raportul se păstrează la organismul de certificare, iar copiile se remit titularului certificatului de conformitate.
    66. În baza rezultatelor evaluării periodice şi ţinînd cont de analiza informaţiei despre produsele certificate, organismul de certificare poate menţine, suspenda sau anula certificatul de conformitate.
    67. Decizia de menţinere a certificatului de conformitate se ia în cazul în care rezultatele evaluării periodice sînt pozitive pentru toate sarcinile din program şi (sau) analiza informaţiei despre produsele certificate.
    68. Decizia de suspendare a certificatului de conformitate se ia în cazul în care titularul certificatului de conformitate poate elimina neconformităţile depistate cu ajutorul acţiunilor corective coordonate cu organismul de certificare.
    Suspendarea certificatului de conformitate se efectuează în caz de:
    – neconformitate a produselor cu condiţiile documentelor normative, verificate la certificare;
    – modificări ale documentelor normative pentru produse sau metode de încercare;
    – modificări ale construcţiei (componenţei) produselor;
    – modificări ale procesului tehnologic de producţie ;
    – modificări (neîndeplinire) ale condiţiilor tehnologice de fabricare a produselor, metodelor de control şi încercări, ale sistemului asigurării calităţii, dacă modificările enumerate pot provoca neconformitatea cu condiţiile verificate la certificare;
    – refuz al titularului certificatului de conformitate de a efectua evaluarea periodică a produselor certificate.
    69. Pe perioada efectuării acţiunilor corective:
    a) organismul de certificare:
    – suspendă certificatul de conformitate;
    – informează titularul certificatului de conformitate, Organismul Naţional, organele supravegherii de stat;
    – coordonează termenul efectuării acţiunilor corective;
    – controlează executarea acţiunilor corective;
    b) titularul certificatului de conformitate:
    – determină volumul neconformităţilor depistate (cantitatea produselor fabricate cu neconformităţi, modelul, numărul şi mărimea lotului etc.);
    – elaborează acţiuni corective pentru eliminarea neconformităţilor şi coordonează aceste acţiuni cu organismul de certificare;
    – asigură executarea acţiunilor corective pentru eliminarea neconformităţilor în procesul fabricării produselor;
    – informează consumatorii, organizaţiile obşteşti, agenţii economici interesaţi despre pericolul sau caracterul nedorit al utilizării (exploatării) produselor şi modul de eliminare a neconformităţilor depistate sau de schimb al produselor;
    – elimină neconformităţile în produsele care se află în exploatare sau asigură returnarea şi definitivarea lor la întreprindere sau în locuri speciale atribuite, înlocuieşte produsele de la consumator, dacă eliminarea neconformităţilor depistate este imposibilă sau neraţională;
    – informează organismul de certificare referitor la acţiunile corective întreprinse şi eficacitatea acestora.
    70. După ce acţiunile corective au fost efectuate şi rezultatele lor sînt satisfăcătoare, organismul de certificare adoptă decizia de ridicare a suspendării certificatului de conformitate.
    De asemenea, organismul de certificare indică titularului certificatului de conformitate necesitatea unei noi marcări pentru a deosebi produsele pînă şi după efectuarea acţiunilor corective şi informează părţile interesate.
    71. Decizia de anulare a certificatului de conformitate se ia în cazurile în care:
    – acţiunile corective nu au fost efectuate sau acestea sînt neeficace;
    – are loc neonorarea de către titularul certificatului a obligaţiunilor contractuale;
    – are loc încetarea fabricării produselor certificate.
    72. Decizia luată de către organismul de certificare se trimite titularului certificatului de conformitate şi Organismului Naţional.
Informaţia privind suspendarea sau anularea certificatului de conformitate organismul de certificare o aduce de asemenea la cunoştinţa consumatorilor şi organelor supravegherii de stat.
Capitolul VI
INFORMAŢIA PRIVIND CERTIFICAREA
    73. Organismele de certificare ţin evidenţa certificatelor de conformitate eliberate, suspendate, anulate şi prezintă această informaţie şi informaţia despre activitatea lor de certificare pe adresa Organismului Naţional conform modului stabilit.
    74. Titularul certificatului de conformitate poate să indice informaţia privind certificarea în documentele tehnice (fişa tehnică, instrucţiunile de exploatare etc.) anexate la produsele certificate, precum şi în documentaţia de însoţire a mărfii.
Capitolul VII
RECUNOAŞTEREA CERTIFICATELOR DE CONFORMITATE
 ALE ALTOR ŢĂRI

    75. Recunoaşterea certificatelor de conformitate ale altor ţări se efectuează în baza acordurilor bilaterale de recunoaştere reciprocă a rezultatelor certificării semnate de către Organismul Naţional.
    76. Recunoaşterea certificatelor de conformitate ale altor ţări include:
    - prezentarea cererii pentru recunoaşterea certificatului altei ţări;
    - examinarea documentelor prezentate;
    - luarea deciziei asupra cererii;
    - identificarea produsului;
    - luarea deciziei şi eliberarea certificatului de conformitate al Sistemului Naţional.
    77. Pentru recunoaşterea certificatului de conformitate al altei ţări solicitantul prezintă organismului de certificare respectiv o cerere şi originalul sau copia autentificată de către organizaţia emitentă a certificatului de conformitate din ţara de origine a produsului, precum şi originalul sau copia autentificată de către organizaţia emitentă a raportului de încercări privind încercările efectuate în scopul certificării.
    Forma de prezentare a cererii, conform anexei nr. 6.
    78. Organismul de certificare efectuează identificarea (originea, legalitatea, cantitatea şi marcarea) produselor şi într-un termen de maximum şapte zile aduce la cunoştinţa solicitantului decizia de eliberare a certificatului de conformitate (în cazul unei decizii negative - în scris, cu motivarea clară a refuzului de recunoaştere a certificatului de conformitate).
    79. În cazul în care certificatul altei ţări a fost recunoscut solicitantului i se eliberează un certificat de conformitate în Sistemul Naţional.
    80. În procesul de recunoaştere organismul de certificare poate stabili efectuarea unor încercări suplimentare, dacă cerinţele stabilite în documentele normative în vigoare ale Republicii Moldova nu corespund cu cerinţele declarate sau prescrise.
Capitolul VIII
MULTIPLICAREA ŞI ELEBERAREA DUBLICATELOR
CERTIFICATELOR DE CONFORMITATE

    81. Multiplicarea certificatelor de conformitate se efectuează în ordinea stabilită de Organismul Naţional.
    82. Eliberarea duplicatelor certificatelor de conformitate se efectuează în caz de pierdere (deteriorare) a originalului certificatului.
    În acest caz titularul certificatului de conformitate informează organismul de certificare care a eliberat certificatul de conformitate despre pierderea certificatului şi depune o cerere de formă liberă pentru eliberarea duplicatului certificatului de conformitate.
    83 La rubrica „Informaţii suplimentare” a duplicatului certificatului de conformitate se indică numărul de înregistrare şi data înregistrării originalului certificatului de conformitate. În colţul de sus-dreapta pe formularul certificatului se menţionează “DUPLICAT”.
Capitolul IX
TRATAREA CONTESTAŢIILOR
    84. În cazul în care solicitantul nu este de acord cu decizia organismului de certificare el are dreptul să înainteze Organismului Naţional o contestaţie în termen de 30 de zile de la data adoptării ei.
    85. Contestaţia se examinează de către Organismul Naţional timp de cel mult 20 zile.
    86. Decizia Organismului Naţional poate fi contestată în instanţa de judecată competentă în 30 de zile de la data adoptării ei.

Anexa  nr. 1 (normativă)
la Regulile generale de certificare
a produselor în cadrul Sistemului
Naţional de Evaluare a Conformităţii
Schemele de certificare
1.1.  Componenţa schemelor de certificare a produselor în cadrul
Sistemului Naţional de Evaluare a Conformităţii
Nr. sche-
mei
Încercări
Evaluarea procesului de producţie
Evaluarea periodică a produselor certificate
1
Încercări de tip1)
-
-
1a
Încercări de tip

Evaluarea procesului de producţie

-
2
Încercări de tip

Identificarea fiecărui lot de produse importate

-

Încercări ale mostrelor prelevate de la vînzător

2a
Încercări de tip

Evaluarea procesului de producţie

Încercări ale mostrelor prelevate de la vînzător

Evaluarea procesului de producţie

3
Încercări de tip
-

Încercări ale mostrelor prelevate de la producător

3a
Încercări de tip

Evaluarea procesului de producţie

Încercări ale mostrelor prelevate de la producător

Evaluarea procesului de producţie

4
Încercări de tip
-

Încercări ale mostrelor prelevate de la vînzător

Încercări ale mostrelor prelevate de la producător

4a
Încercări de tip

Evaluarea procesului de producţie

Încercări ale mostrelor prelevate de la vînzător

Încercări ale mostrelor prelevate de la producător

Evaluarea procesului de producţie

5
Încercări de tip

Existenţa sistemului de management al calităţii certificat

Verificarea menţinerii valabilităţii certificatului de conformitate al sistemului de management al calităţii certificat

Încercări ale mostrelor prelevate de la vînzător şi de la producător

7
Încercări ale unui lot
-
-
8

Încercări ale fiecărei unităţi de produs

-
-

1) Încercările produselor fabricate, în baza evaluării unei sau a cîtorva mostre, care sînt reprezentanţi tip ai  acestora.


1.2.  Utilizarea schemelor de certificare
    1.2.1. Schemele de certificare 2-5 se utilizează la certificarea produselor fabricate în serie de producător pe parcursul termenului de valabilitate al certificatului de conformitate, schemele 7, 8 - în cazul certificării unui lot sau a produselor unice fabricate.
    1.2.2. Schemele 1-4 se recomandă a fi utilizate în următoarele cazuri:
    - schema 1 - în cazul certificării produselor fabricate în exemplare unice cu scopul licenţierii, lansării în fabricaţie, prezentării produselor la expoziţie;
    - schema 2 - pentru produsele importate în cazul contractelor pe termene lungi sau în cazul livrării permanente a produselor fabricate în serie pe contracte separate, cu efectuarea identificării fiecărui lot şi evaluării periodice a mostrelor prelevate din lotul produselor aduse în Republica Moldova;
    - schema 3 - pentru produsele, stabilitatea fabricării în serie a cărora nu provoacă îndoieli şi producătorul are o reputaţie stabilă pe piaţa de desfacere;
    - schema 4 - pentru produsele fabricate în serie, ale căror caracteristici pot să se schimbe pe parcursul termenului de valabilitate al produselor şi este necesar un control multilateral pe parcursul termenului de valabilitate al certificatului.
    1.2.3. Schema 5 se recomandă a fi utilizată:
    a) dacă sînt stabilite cerinţe sporite faţă de stabilitatea caracteristicilor produselor fabricate;
    b) la certificarea produselor cu grad înalt de pericol, pentru care consecinţele de la neconformitatea acestora cu cerinţele stabilite pot conduce la apariţia calamităţilor ecologice, tehnogene etc.;
    c) dacă termenul de valabilitate (funcţionare etc.) este mai mic decît durata de timp necesară pentru organizarea şi efectuarea încercărilor într-un laborator de încercări desemnat;
    d) cînd procesele tehnologice sînt sensibile la factorii exteriori;
    e) dacă volumul real al mostrelor prelevate pentru încercări în laboratoarele desemnate nu este suficient pentru evaluarea obiectivă a produselor.
    1.2.4. Schema 7 se utilizează atunci cînd securitatea şi calitatea produselor nu poate fi evaluată în procesul de producţie, dată fiind instabilitatea acestuia din cauza livrării neritmice a materiei prime şi neomogenităţii ei, cînd personalul întreprinderii nu este constant şi din cauza altor factori ce pun la îndoială stabilitatea securităţii şi calităţii produselor.
    1.2.5. Schema 8 se utilizează pentru produsele care reprezintă o construcţie complicată, a căror exploatare reprezintă un pericol mare pentru viaţa şi sănătatea oamenilor şi mediul înconjurător.
    1.2.6. Schemele 1a; 2a; 3a şi 4a se recomandă a fi utilizate în locul schemelor corespunzătoare 1; 2; 3 şi 4, dacă organismul de certificare nu posedă informaţia despre stabilitatea procesului de producţie a produselor în cauză.
    1.2.7. Schemele de certificare se stabilesc în procedurile de certificare ale produselor omogene, ţinînd cont de specificul produselor, tehnologia de fabricare, punerea în circulaţie şi utilizarea lor.

    anexa nr.2

    anexa nr.3

Anexa  nr. 4 (normativă)
la Regulile generale de certificare
a produselor în cadrul Sistemului
Naţional de Evaluare a Conformităţii
   Reguli de completare a certificatului de conformitate
pentru produse din domeniul reglementat

    Poziţia 1 - numărul de înregistrare al certificatului, conform regulilor Sistemului Naţional.
    Poziţia 2 - data înregistrării certificatului de conformitate, conform datei înregistrării certificatului. Data se înscrie: ziua - cu două cifre arabe, luna - cu litere, anul - cu patru cifre arabe.
    Poziţia 3 - termenul de valabilitate al certificatului, în conformitate cu regulile şi procedura de certificare a produselor omogene. Data se înscrie: ziua - cu două cifre arabe, luna - cu litere, anul - cu patru cifre arabe.
    Poziţia 4 - numărul de înregistrare al organismului de certificare, denumirea (cu litere majuscule), în conformitate cu autorizaţia de desemnare, adresa (cu litere minuscule), telefonul, fax-ul.
    Poziţia 5 – denumirea, tipul, modelul, marca produsului, indicativul documentului normativ în conformitate cu care se fabrică produsul. În continuare se indică “fabricat în serie” sau “lot”, sau “unitate de produs”.
    Pentru lot şi unitate de produs se indică numărul şi mărimea lotului sau numărul produsului, denumirea şi numărul documentului care însoţeşte produsul (al facturii, contractului, certificatului (adeverinţei) de calitate).
    În cazul în care denumirile sau indicii de identificare necesari pentru descrierea produselor se includ în anexa la certificat se indică  “a se vedea anexa”.
    Poziţia 6 - codul produsului, conform Nomenclatorului Mărfurilor al Republicii Moldova.
    Poziţia 7 - indicativul documentului normativ în conformitate cu care au fost certificate produsele. Dacă certificarea produselor a fost efectuată numai la anumite cerinţe obligatorii ale documentului normativ, se indică capitolele sau punctele care conţin aceste cerinţe.
    Poziţia 8 - se indică denumirea şi adresa juridică a producătorului conform cererii.
    Poziţia 9 - codul internaţional al denumirii ţării de reşedinţă a producătorului cu două litere latine, conform regulilor stabilite.
    Poziţia 10 – dacă certificatul este eliberat producătorului, se înscrie “Producătorul”. Dacă certificatul este eliberat vînzătorului, se indică denumirea şi adresa juridică a vînzătorului conform cererii.
    Poziţia 11 - codul IDNO al întreprinderii sau numărul documentului de înregistrare al întreprinzătorului individual căruia i-a fost eliberat certificatul.
    Poziţia 12 - se indică documentele în baza cărora a fost eliberat certificatul, inclusiv:
    - rapoartele de încercări ale laboratoarelor desemnate sau acreditate, indicîndu-se numărul de înregistrare a laboratoarelor în conformitate cu autorizaţia de desemnare sau certificatul de acreditare;
    - documentele organismelor de certificare şi laboratoarelor de încercări din alte ţări cu care Republica Moldova are încheiate acorduri bilaterale: certificate cu indicarea denumirii lor, adresei, datei aprobării şi termenului de valabilitate al documentului.
    Poziţia 13 - informaţia suplimentară se indică în caz de necesitate stabilită de către organismul de certificare. Această informaţie poate să conţină date referitoare la indicii externi de identificare a produselor (forma ambalajului, informaţia aplicată pe ambalaj etc.), condiţiile de menţinere a valabilităţii certificatului (la depozitare sau comercializare), locul aplicării mărcii naţionale de conformitate SM, schema de certificare, evaluarea periodică a produselor certificate (denumirea organismului care efectuează evaluarea periodică, periodicitatea) etc.
    Poziţia 14 - semnătura, prenumele, numele conducătorului organismului (sau adjunctului său) care a eliberat certificatul, ştampila organismului de certificare sau a organizaţiei în cadrul căreia activează organismul de certificare.
    Anexa la certificat se perfectează în conformitate cu regulile de completare a informaţiilor de identificare similare din certificat.

    anexa nr.5

    anexa nr.6