LPM235/2008
ID intern unic:  329996
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
PARLAMENTUL
LEGE Nr. 235
din  13.11.2008
privind controlul civil asupra respectării drepturilor
omului în instituţiile care asigură detenţia persoanelor
Publicat : 19.12.2008 în Monitorul Oficial Nr. 226-229     art Nr : 826     Data intrarii in vigoare : 19.03.2009
    MODIFICAT
   
LP238 din 08.11.18, MO441-447/30.11.18 art.709
    LP166 din 31.07.15, MO267-273/02.10.15 art.508

    Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
    Articolul 1. Domeniul de aplicare şi scopul legii
    (1) Prezenta lege reglementează relaţiile ce apar în legătură cu controlul civil (monitorizarea) al activităţii instituţiilor care asigură detenţia persoanelor în vederea garantării respectării drepturilor omului, de asemenea, modul de formare a comisiilor de monitorizare, sarcinile şi atribuţiile lor principale.
    (2) Monitorizarea respectării drepturilor omului în instituţiile care asigură detenţia persoanelor este o activitate realizată de reprezentanţii societăţii civile, organizaţi în comisii permanente, în conformitate cu prevederile prezentei legi.
    Articolul 2. Principiile controlului instituţiilor care asigură detenţia persoanelor
    (1) Monitorizarea respectării drepturilor omului în instituţiile care asigură detenţia persoanelor se bazează pe principiile voluntariatului, independenţei, egalităţii şi legalităţii.
    (2) În timpul monitorizării nu se admit intervenţii în activitatea instituţiilor care asigură detenţia persoanelor, în activitatea operativă de investigaţii, în activitatea de urmărire penală, precum şi în procedura contravenţională sau disciplinară desfăşurată în privinţa persoanelor care activează în aceste instituţii.
Capitolul II
SUBIECŢII MONITORIZĂRII INSTITUŢIILOR
CARE ASIGURĂ DETENŢIA PERSOANELOR
    Articolul 3. Subiecţii monitorizării
    (1) Monitorizarea condiţiilor de detenţie a deţinuţilor şi a tratamentului aplicat acestora se efectuează de către comisiile de monitorizare, care sînt organe permanente, fără statut de persoană juridică, instituite în fiecare unitate administrativ-teritorială de nivelul doi unde există instituţii care asigură detenţia persoanelor.
    (2) Fiecare comisie de monitorizare este formată din 7 membri, reprezentanţi ai societăţii civile. Componenţa nominală a comisiei de monitorizare se aprobă prin decizia consiliului local corespunzător.
    (3) Calitatea de membru al comisiei de monitorizare o poate avea persoana care a atins vîrsta de 25 de ani, manifestă un comportament demn în societate, nu are antecedente penale şi a fost propusă în calitatea respectivă de către o asociaţie obştească care activează de cel puţin 5 ani, unul din scopurile statutare ale acesteia fiind protejarea drepturilor omului.
    (4) În cazul în care asociaţiile obşteşti nu înaintează candidaturi pentru calitatea de membru al comisiei de monitorizare, acestea se propun de către consiliul local, după consultarea prealabilă a Oficiului Avocatului Poporului
    [Art.3 al.(4) modificat prin LP166 din 31.07.15, MO267-273/02.10.15 art.508]
    (5) Durata mandatului de membru al comisiei de monitorizare este de 2 ani. El poate fi prelungit pentru încă o perioadă dacă sînt întrunite condiţiile pentru numirea acestuia.
    (6) Nu pot fi membri ai comisiilor de monitorizare persoanele care deţin funcţii de demnitate publică, funcţionarii publici, judecătorii, procurorii, lucrătorii organelor apărării naţionale, ale securităţii statului şi ale ordinii publice, avocaţii, notarii şi mediatorii.
    Articolul 4. Suspendarea şi încetarea calităţii
                       de membru al comisiei de monitorizare
    (1) Calitatea de membru al comisiei de monitorizare se suspendă în cazul:
    a) existenţei unei hotărîri judecătoreşti definitive prin care membrului comisiei i s-a aplicat sancţiunea arestului contravenţional – pe durata executării arestului;
   b) începerii urmăririi penale faţă de membrul comisiei – pînă la încetarea procesului penal, scoaterea de sub urmărire a acestuia sau rămînerea definitivă a unei hotărîri judecătoreşti privind achitarea persoanei respective;
    c) încorporării pentru executarea serviciului militar în termen, cu termen redus sau a serviciului civil (de alternativă) – pe durata executării serviciului.
    (2) Calitatea de membru al comisiei de monitorizare încetează în cazul:
    a) expirării termenului mandatului;
    b) demisiei;
    c) decesului fizic sau declarării pe cale judiciară a decesului persoanei;
    d) instituirii măsurii de ocrotire judiciare sub forma tutelei;
    [Art.4 al.(2), lit.d) în redacția LP238 din 08.11.18, MO441-447/30.11.18 art.709]
    e) existenţei unei hotărîri judecătoreşti definitive de condamnare sau de aplicare a măsurilor de constrîngere cu caracter medical;
    f) declarării dispariţiei fără veste a membrului comisiei – din momentul pronunţării unei hotărîri judecătoreşti definitive.
    Articolul 5. Incompatibilităţi în exercitarea monitorizării
    (1) Membrul comisiei de monitorizare nu poate să monitorizeze cazurile ce ţin de detenţia persoanelor cu care se află în relaţii de afinitate sau de rudenie pînă la gradul al patrulea inclusiv, al căror reprezentant este sau a fost, precum şi dacă are calitatea de victimă, martor sau alt participant la un proces penal, civil sau administrativ în care persoana privată de libertate, supusă monitorizării, are calitate procesuală.
    (2) Pentru fiecare vizită de monitorizare, membrii grupului de monitorizare vor depune o declaraţie pe numele preşedintelui comisiei de monitorizare privind inexistenţa vreunei incompatibilităţi, fapt ce se va nota în mandatul de monitorizare, declaraţiile urmînd a fi păstrate în dosarele de monitorizare corespunzătoare.
    (3) În cazurile prevăzute la alin.(1), administraţia locului de detenţie este în drept să refuze, printr-o dispoziţie motivată, accesul membrului comisiei de monitorizare în instituţia care asigură detenţia. Dispoziţia respectivă poate fi contestată în instanţa de contencios administrativ.
    Articolul 6. Atribuţiile comisiei de monitorizare
    Comisia de monitorizare este în drept:
    a) să evalueze condiţiile de detenţie a deţinuţilor şi tratamentul aplicat acestora;
    b) să aibă acces fără restricţii în orice sector al instituţiei care asigură detenţia persoanelor, cu excepţia obiectivelor de pază, în orice moment al vizitei şi fără o aprobare prealabilă, cu condiţia respectării regulilor de securitate şi a regimului din instituţie;
    c) să solicite de la administraţia locului de detenţie, precum şi de la autorităţile administraţiei publice, toate informaţiile pe care le consideră necesare pentru monitorizare, cu excepţia informaţiilor ce constituie secret de stat;
    d) să discute cu deţinuţii, doar cu acordul acestora, fără martori sau sub supravegherea vizuală a administraţiei dacă condiţiile de securitate o cer;
    e) să sesizeze şi să facă demersuri către autorităţile statului în vederea realizării sarcinilor de monitorizare privind respectarea drepturilor omului în instituţia care asigură detenţia persoanelor;
    f) să primească plîngeri privind respectarea drepturilor omului în instituţia care asigură detenţia persoanelor atît din partea deţinuţilor şi a rudelor acestora, cît şi din partea altor persoane fizice sau juridice;
    g) la solicitarea instanţei de judecată sau a administraţiei instituţiei care asigură detenţia persoanelor, să-şi prezinte opiniile privind posibilitatea liberării condiţionate înainte de termen a deţinutului, privind înlocuirea părţii neexecutate din pedeapsă cu o pedeapsă mai blîndă, privind liberarea de pedeapsă a minorilor, liberarea de pedeapsă datorită schimbării situaţiei, liberarea de la executarea pedepsei a persoanelor grav bolnave, aplicarea actului de amnistie, precum şi, la solicitarea Preşedintelui Republicii Moldova, privind posibilitatea aplicării actului de graţiere.
    Articolul 7. Organizarea activităţii comisiei
                       de monitorizare
    (1) Comisia de monitorizare funcţionează în baza regulamentului de activitate adoptat de Guvern.
    (2) La prima şedinţă, membrii comisiei de monitorizare vor alege preşedintele şi vicepreşedintele comisiei cu votul a cel puţin 2/3 dintre membrii acesteia.
    (3) Comisia de monitorizare îşi desfăşoară activitatea în cadrul şedinţelor şi al grupurilor de monitorizare.
    (4) Pe baza rezultatelor vizitelor efectuate, grupul de monitorizare elaborează un raport, care se aprobă în şedinţa comisiei de monitorizare.
    (5) Comisia de monitorizare adoptă decizii cu votul majorităţii membrilor prezenţi la şedinţă. Şedinţele sînt deliberative dacă la ele participă majoritatea membrilor comisiei.
    (6) Secretariatul comisiei de monitorizare este asigurat de unul dintre membrii acesteia.
Capitolul III
MONITORIZAREA
    Articolul 8. Organizarea procedurii de monitorizare
    (1) Comisia de monitorizare are sarcina de a verifica şi supraveghea condiţiile de detenţie şi modul în care sînt trataţi deţinuţii în instituţia care asigură detenţia persoanelor, aflată în raza unităţii administrativ-teritoriale în care a fost constituită comisia, iar concluziile ei se expun într-un raport asupra faptelor constatate.
    (2) Comisia de monitorizare planifică şi aprobă trimestrial programul vizitelor (programul de monitorizare), care este coordonat cu organul ierarhic superior al instituţiei care urmează a fi monitorizată.
    (3) La survenirea unor situaţii excepţionale în instituţia care asigură detenţia persoanelor, cu acordul organului ierarhic superior al instituţiei respective, vizitele pot fi efectuate fără a fi planificate din timp, cu condiţia ca, în momentul efectuării lor, să nu existe circumstanţe ce ar pune în pericol securitatea instituţiei sau securitatea publică.
    (4) Rapoartele elaborate în urma vizitelor se prezintă administraţiei instituţiei care asigură detenţia persoanelor, iar în caz de necesitate – organului ierarhic superior al instituţiei respective, care au obligaţia să răspundă într-un termen de maximum 30 de zile.
    (5) Rapoartele comisiei de monitorizare se prezintă Oficiului Avocatului Poporului şi organelor procuraturii.
    [Art.8 al.(5) modificat prin LP166 din 31.07.15, MO267-273/02.10.15 art.508]
    (6) Administraţia instituţiei care asigură detenţia persoanelor este obligată să examineze raportul prezentat în urma monitorizării şi, în termen de 30 de zile, să întreprindă măsuri pentru eliminarea încălcărilor constatate, informînd în scris comisia de monitorizare.
    (7) Comisia de monitorizare elaborează anual, în urma vizitelor efectuate, un raport generalizat care se prezintă Oficiului Avocatului Poporului şi organului ierarhic superior al instituţiilor inspectate.
    [Art.8 al.(7) modificat prin LP166 din 31.07.15, MO267-273/02.10.15 art.508]
    (8) Comisia de monitorizare prezintă rapoartele sale, precum şi răspunsurile autorităţilor vizate, organismelor internaţionale autorizate să verifice instituţiile care asigură detenţia persoanelor, în conformitate cu actele normative internaţionale la care Republica Moldova este parte.
    Articolul 9. Accesul membrilor comisiei de monitorizare
                        în instituţiile care asigură detenţia persoanelor
    (1) Accesul membrilor grupului de monitorizare în instituţiile care asigură detenţia persoanelor se efectuează în baza programului de monitorizare, aprobat conform prevederilor prezentei legi, la prezentarea legitimaţiilor ce confirmă calitatea de membru al comisiei, eliberate de către preşedintele consiliului unităţii administrativ-teritoriale de nivelul doi, şi a mandatului de monitorizare, eliberat de către preşedintele comisiei, în care sînt nominalizate persoanele desemnate să efectueze monitorizarea, data vizitei şi instituţia care urmează a fi verificată.
    (2) Pentru efectuarea vizitelor de verificare, comisia formează grupuri de monitorizare compuse din cel puţin 2 membri.
    (3) În cazul vizitelor neplanificate prevăzute la art.8 alin. (3), şeful instituţiei care asigură detenţia persoanelor permite accesul membrilor grupului de monitorizare în baza mandatului de monitorizare eliberat în condiţiile alin.(1) şi coordonat cu conducătorul organului ierarhic superior al instituţiei respective.
    (4) În toate cazurile, accesul în instituţia care asigură detenţia persoanelor este permis de către şeful acesteia, care are sarcina să verifice dacă, în momentul efectuării vizitei, nu există impedimente legate de asigurarea ordinii şi securităţii în instituţie şi/sau alte circumstanţe ce ar pune în pericol securitatea membrilor grupului de monitorizare şi/sau a deţinuţilor.
    (5) În cazul instituirii regimului special în penitenciar, accesul membrilor comisiei de monitorizare se suspendă pe durata acestuia.
    Articolul 10. Asigurarea materială a activităţii
                         comisiilor de monitorizare
    (1) Cheltuielile aferente activităţii comisiilor de monitorizare se suportă de la bugetul de stat.
    (2) Autorităţile administraţiei publice locale pun la dispoziţia comisiilor de monitorizare, cu titlu gratuit, localuri pentru desfăşurarea şedinţelor în urma unui demers scris.
Capitolul IV
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
    Articolul 11
    (1) Prezenta lege intră în vigoare la 3 luni de la data publicării.
    (2) Guvernul va adopta regulamentul de activitate al comisiilor de monitorizare în termen de 3 luni de la data publicării prezentei legi.

    PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI                                Marian LUPU

    Nr.235-XVI. Chişinău, 13 noiembrie 2008.