HGA39/2009
ID intern unic:  330569
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 39
din  26.01.2009
pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de finanţare
din bugetul de stat a programelor, proiectelor sau acţiunilor culturale
desfăşurate de asociaţiile obşteşti
Publicat : 03.02.2009 în Monitorul Oficial Nr. 19-21     art Nr : 82
    Abrogată prin HG834 din 08.10.14, MO313-318/17.10.14 art.874

    MODIFICAT

    HG341 din 03.05.10, MO70-71/11.05.10 art.418

    NOTĂ:
    În tot textul hotărîrii şi Regulamentului, sintagma „Ministerul Culturii şi Turismului” se substituie cu sintagma „Ministerul Culturii” la cazul gramatical respectiv prin HG341 din 03.05.10, MO70-71/11.05.10 art.418


     În scopul executării prevederilor art. 8 (11) din Legea nr. 837-XIII din 17 mai 1996 cu privire la asociaţiile obşteşti (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.153-156 BIS), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Regulamentul cu privire la modul de finanţare din bugetul de stat a programelor, proiectelor sau acţiunilor culturale desfăşurate de asociaţiile obşteşti (se anexează).
    2. Ministerul Culturii va asigura implementarea prezentului Regulament în limitele mijloacelor financiare stabilite anual în legea bugetului de stat.
    3. Se abrogă Hotărîrea Guvernului nr. 706 din 12 iunie 2003 „Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de susţinere financiară a uniunilor de creaţie din Moldova” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.123-125, art. 749).

    PRIM-MINISTRU                                               Zinaida GRECEANÎI

    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru                                                 Victor Stepaniuc
    Ministrul finanţelor                                               Mariana Durleşteanu

    Nr. 39. Chişinău, 26 ianuarie 2009.

Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr.39
din 26 ianuarie 2009
REGULAMENTUL
cu privire la modul de finanţare din bugetul de stat a
programelor, proiectelor sau acţiunilor culturale desfăşurate
de asociaţiile obşteşti

I. Principii generale
    1. Regulamentul cu privire la modul de finanţare din bugetul de stat a programelor, proiectelor sau acţiunilor culturale desfăşurate de asociaţiile obşteşti (în continuare – Regulament) stabileşte modul de susţinere financiară din bugetul de stat a asociaţiilor obşteşti din Republica Moldova, în scopul sprijinirii potenţialului artistic, creării condiţiilor adecvate pentru desfăşurarea activităţii culturale a acestora şi integrării lor în procesul sociocultural al statului.
    2. Asociaţiile obşteşti beneficiază de sprijin financiar prin finanţarea programelor, proiectelor sau acţiunilor culturale, prezentate de către acestea în modul stabilit de prezentul Regulament, în limitele alocaţiilor prevăzute anual în acest scop în bugetul de stat.
    3. Sub incidenţa prezentului Regulament nu cad partidele şi alte organizaţii social-politice, sindicatele, asociaţiile de patronat, organizaţiile religioase şi persoanele juridice create de acestea, organizaţiile create de autorităţile publice, organizaţiile cooperatiste şi alte organizaţii de acest gen.
    4. În sensul prezentului Regulament, se definesc următoarele noţiuni:
    program cultural – ansamblu de proiecte şi acţiuni culturale care se desfăşoară pe o perioadă de timp ce excedează, de regulă, durata unui exerciţiu financiar şi care urmăreşte satisfacerea unor nevoi culturale la nivel regional, naţional sau internaţional;
    proiect cultural – ansamblu de acţiuni culturale care se desfăşoară pe o perioadă de timp determinată, de regulă mai mică decît cea a unui program cultural, şi care urmăreşte satisfacerea unor nevoi culturale exprimate la nivel local, zonal sau regional;
    acţiune culturală – ansamblu de activităţi care urmăresc satisfacerea unor cerinţe culturale de moment;
program, proiect sau acţiune culturală de importanţă deosebită – proiect şi acţiune culturală, considerate de către Consiliul de experţi de o valoare semnificativă pentru societate, necesare de a fi realizate şi propuse spre a fi susţinute din bugetul de stat;
    propunere de proiect program cultural, proiect cultural sau acţiune culturală înaintat pentru a fi susţinut din bugetul de stat;
    beneficiar – solicitantul căruia i se atribuie contractul de finanţare în urma aplicării procedurii selecţiei de proiecte;
    solicitant – asociaţie obştească care solicită susţinere financiară pentru implementarea unor programe, proiecte sau acţiuni culturale;
    cheltuieli directe – cheltuielile care pot fi atribuite unei anumite activităţi individuale din cadrul proiectului;
    cheltuieli generale administrative – cheltuieli efectuate pentru funcţionarea în ansamblu a beneficiarului şi care pot fi atribuite unei anumite activităţi din cadrul proiectului.
    5. Obiectul prezentului Regulament sînt programele, proiectele sau acţiunile culturale de interes internaţional, naţional, zonal sau local, care se implementează în Republica Moldova.
II. Modul de prezentare a propunerilor de proiect
    6. Finanţarea programelor, proiectelor sau acţiunilor se face pe baza selecţiei de oferte, care se organizează o dată în cadrul unui exerciţiu financiar şi este anunţată pe site-ul Ministerului Culturii şi în mass-media, nu mai tîrziu de data de 30 aprilie pentru anul financiar următor.
    7. Ministerul Culturii face public, prin intermediul mass-mediei, pe pagina WEB, condiţiile generale de prezentare a propunerilor de proiecte, formularele şi alte acte relevante necesare pentru prezentare.
    8. Anunţul public va conţine informaţii cu privire la:
    a) cuantumul total al alocaţiilor bugetare prevăzute în prognoza cadrului de cheltuieli pe termen mediu pentru anul respectiv;
    b) criteriile de acordare a finanţării;
    c) termenul limită de depunere a documentelor de solicitare a finanţării;
    d) condiţiile de participare;
    e) conţinutul dosarului pentru solicitare de finanţare;
    f) priorităţile de finanţare stabilite pentru anul respectiv.
    9. Documentele de solicitare a finanţării se înaintează, în pachet închis, la Ministerul Culturii.
    10. Documentele solicitanţilor vor conţine următoarele:
    a) formularul de înaintare a propunerii de proiect (anexa nr. 1 la prezentul Regulament), bugetul de venituri şi cheltuieli al programului, proiectului sau acţiunii culturale (anexa nr. 2 la prezentul Regulament);
    b) devizul general al programului, proiectului sau acţiunii culturale propuse;
    c) dovada existenţei surselor de finanţare proprii sau oferite de terţi:
    scrisori de intenţie;
    contracte de sponsorizare;
    alte forme de sprijin financiar ferm din partea unor terţi;
    d) raportul financiar anual, la data de 31 decembrie a anului precedent, înregistrat la oficiul teritorial al Inspectoratului Fiscal de Stat;
    e) certificatul despre lipsa datoriilor faţă de buget;
    f) certificatul organului de conducere al asociaţiei privind lipsa obligaţiilor restante faţă de alte persoane fizice sau juridice ori bunuri urmărite în vederea executării silite;
    g) statutul organizaţiei solicitante;
    h) certificatul de înregistrare de stat;
    i) ultimul extras de cont bancar.
    11. Data limită pentru prezentarea propunerilor este 1 iunie. Proiectele expuse după data limită nu vor fi examinate.
    12. Proiectele de programe vor conţine scopul care se preconizează a fi atins în urma realizării programului, obiectivele sau acţiunile concrete pentru realizarea scopurilor, precum şi indicatorii de evaluare a costurilor tuturor resurselor financiare utilizate pentru realizarea programului.
    13. Costurile programelor se estimează în baza actelor normative în vigoare, se justifică şi se prezintă în mod detaliat sub aspectul articolelor şi alineatelor de cheltuieli conform clasificaţiei bugetare.
    14. Cheltuielile necesare realizării programului, proiectului sau acţiunii se divizează în cele asigurate din contul veniturilor proprii ale solicitantului de finanţare şi cele propuse spre a fi acoperite din bugetul de stat.     Propunerile bazate în exclusivitate pe suportul bugetului de stat nu vor fi examinate.
    15. În cadrul programului, proiectului sau acţiunii se separă cheltuielile directe legate de desfăşurarea acţiunii şi cheltuielile generale administrative.
    16. Cheltuielile directe includ locaţiunea sălilor, transportului şi bunurilor materiale, cazarea şi hrana invitaţilor, acordarea premiilor, procurarea mărfurilor necesare, editarea programelor şi invitaţiilor, achitarea onorariilor pentru participanţi, alte cheltuieli legate nemijlocit de realizarea programului, proiectului sau acţiunii.
    17. Cheltuielile generale administrative, inclusiv salariale, procurarea echipamentului urmează a fi atribuite la activităţi concrete ale proiectului şi justificate în funcţie de necesitatea acestora. Necesităţi de lungă durată, ce ţin de infrastructura organizaţiei nu se vor include.
    18. În termen de 5 zile după data limită de prezentare a propunerilor, Ministerul Culturii face publică, prin plasarea informaţiei pe site-ul ministerului şi în mass-media, a informaţiei privind solicitările parvenite, cu indicarea asociaţiei obşteşti, denumirii programelor, proiectelor sau acţiunilor şi sumei mijloacelor bugetare solicitate pentru fiecare acţiune.
III. Evaluarea şi aprobarea programelor,
proiectelor sau acţiunilor culturale
    19. În scopul selectării programelor, proiectelor sau acţiunilor culturale care vor beneficia de susţinere financiară din bugetul de stat, Ministerul Culturii instituie, prin ordin, un consiliu de experţi şi aprobă Regulamentul acestuia. Consiliul de experţi este alcătuit din 7 membri – reprezentanţi ai aparatului ministerului (2 persoane), instituţiilor din subordine (2 persoane) şi societăţii civile (3 persoane).
    20. Remunerarea membrilor Consiliului de experţi se efectuează pe unitate de timp, în baza actelor normative în vigoare, potrivit timpului efectiv utilizat, înregistrat în procesele-verbale ale şedinţelor.
    21. Lucrul în cadrul şedinţei Consiliului de experţi în problema evaluării programelor, proiectelor sau acţiunilor este prezidat de preşedintele Consiliului, ales dintre membrii acestuia cu vot deschis.
    22. Fiecare membru al Consiliului de experţi semnează o declaraţie de imparţialitate, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 4 la prezentul Regulament.
    23. Consiliul de experţi examinează propunerile pentru finanţare şi aprobă, cu votul majorităţii membrilor aleşi, lista programelor, proiectelor sau acţiunilor selectate, precum şi valoarea suportului financiar pentru fiecare proiect în parte, în limitele alocaţiilor prevăzute în acest scop în anul financiar următor.
    24. Consiliul de experţi poate decide asupra alocării integrale sau parţiale a mijloacelor solicitate în cadrul programului, proiectului sau acţiunii.
    25. Proiectele sînt selectate în baza următoarelor criterii generale:
    a) solicitarea de mijloace urmăreşte satisfacerea unei necesităţi culturale;
    b) anvergura internaţională, naţională, zonală sau locală a programului, proiectului sau a acţiunii culturale;
    c) numărul, diversitatea şi distribuţia geografică a beneficiarilor direcţi ale căror necesităţi culturale urmează a fi satisfăcute;
    d) existenţa unor surse de finanţare proprii, inclusiv atrase;
    e) durabilitatea şi posibilităţile de dezvoltare ulterioară a programului, proiectului sau acţiunii;
    f) existenţa mai multor parteneri ai proiectului.
    26. În cadrul programelor, proiectelor sau acţiunilor nu pot fi finanţate:
    a) ajutorul umanitar sau activităţile de caritate;
    b) activităţile politice şi de partid;
    c) cercetările ştiinţifice, inclusiv conferinţele şi/sau călătoriile individuale în străinătate;
    d) activităţile comerciale;
    e) proiectele ce presupun dezvoltarea instituţională primară a organizaţiilor.
    27. Nu sînt selectate programele, proiectele sau acţiunile culturale ale asociaţiilor obşteşti care:
    a) au prezentat documentaţie incompletă şi contrar prevederilor prezentului Regulament;
    b) au conturile bancare blocate.
    Nu pot fi admise la concurs asociaţiile obşteşti care nu au respectat un contract de finanţare anterior sau au prezentat declaraţii inexacte la o participare anterioară.
    28. Lista programelor, proiectelor sau acţiunilor culturale selectate pentru finanţare din bugetul de stat în anul financiar următor se plasează pe site-ul Ministerului Culturii şi în mass-media, nu mai tîrziu de 1 octombrie.
    29. În scopul asigurării finanţării unor programe, proiecte sau acţiuni culturale de importanţă deosebită ce survin pe parcursul anului financiar, Ministerul Culturii, cu acceptul Consiliului de experţi, poate constitui un fond de pînă la 8 la sută din alocaţiile bugetare prevăzute pentru implementarea propunerilor de proiect.
    30. Selectarea programelor, proiectelor sau acţiunilor spre finanţare suplimentară din contul mijloacelor plasate în fond se efectuează pe principii analogice celor iniţiale.
IV. Finanţarea programelor, proiectelor sau
acţiunilor culturale

    31. Finanţarea programelor, proiectelor sau acţiunilor selectate se efectuează în baza unui contract încheiat între Ministerul Culturii şi beneficiar.
    32. La contract se anexează formularul de înaintare a propunerii de proiect, prevăzut în anexa nr. 1 la prezentul Regulament, precum şi bugetul de venituri şi cheltuieli al programului, proiectului sau acţiunii culturale, prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul Regulament.
    33. Dacă, în termen de 30 zile de la data plasării rezultatului concursului, o asociaţie nu se prezintă pentru încheierea contractului de finanţare, proiectele în cauză se elimină de la finanţare, mijloacele eliberate fiind distribuite altor beneficiari.
    34. Alocaţiile se acordă în tranşe aferente realizării programului, proiectului sau acţiunii, potrivit contractului.
    35. Ultima tranşă a finanţării este de 20 la sută din valoarea contractului şi se acordă numai după încheierea activităţii şi prezentarea documentelor justificative şi a raportului privind realizarea programului, proiectului sau acţiunii culturale, prevăzut în anexa nr.3 la prezentul Regulament.
    36. În funcţie de termenele de finanţare stabilite în contracte, beneficiarii de mijloace prezintă Ministerului Culturii repartizarea lunară a cheltuielilor acceptate spre finanţare, conform cerinţelor Ministerului Finanţelor.
    37. Ministerul Culturii, la rîndul său, prezintă Ministerului Finanţelor, în modul şi termenele stabilite, planurile de finanţare pe fiecare beneficiar.
    38. Executarea de casă a mijloacelor aprobate se efectuează în modul stabilit prin sistemul trezorerial al Ministerului Finanţelor.
    [Pct.38 modidficat prin HG341 din 03.05.10, MO70-71/11.05.10 art.418]
    39. Sumele neutilizate după finalizarea programului, proiectului sau acţiunii se virează pe contul bugetului de stat, în termen de maximum 30 zile.
V. Evidenţa şi controlul utilizării mijloacelor financiare
    40. Asociaţiile obşteşti care au beneficiat de finanţare din bugetul de stat sînt obligate să prezinte Ministerului Culturii un raport trimestrial şi anual privind utilizarea mijloacelor alocate, potrivit modelului prezentat în anexa nr. 3 la prezentul Regulament.
    41. Ministerul Culturii prezintă, trimestrial şi anual, în modul şi în termenele stabilite, Ministerului Finanţelor dări de seamă despre utilizarea mijloacelor bugetare alocate asociaţiilor obşteşti.
    42. În cazul utilizării mijloacelor bugetare în alte scopuri decît cele prevăzute în prezentul Regulament, beneficiarul poartă răspundere potrivit legii.
    43. Controlul asupra implementării prezentului Regulament se efectuează de către organele de control abilitate cu acest drept. Încălcarea prevederilor Regulamentului atrage după sine sancţionarea persoanelor găsite vinovate de aceste încălcări, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3
i
    anexa nr.4