HGA123/2009
ID intern unic:  330772
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 123
din  10.02.2009
cu privire la Programul de stat de susţinere a dezvoltării
întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2009-2011
Publicat : 20.02.2009 în Monitorul Oficial Nr. 37-40     art Nr : 170
    Abrogată prin HG796 din 25.10.12, MO228/31.10.12 art.858

    În scopul creării unui climat favorabil pentru dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii, sporirii ponderii acestuia în dezvoltarea economiei naţionale şi în redresarea stării sociale a ţării, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Programul de stat de susţinere a dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2009-2011 (se anexează).
    2. Suma alocărilor din bugetul de stat pentru finanţarea acţiunilor preconizate în Program se stabileşte la formarea bugetului de stat pentru anii respectivi.
    3. Ministerele, alte autorităţi administrative centrale şi autorităţile administraţiei publice locale implicate în implementarea Programului vor prezenta anual Ministerului Economiei şi Comerţului, în termen de pînă la 31 ianuarie, informaţia privind implementarea Programului de stat de susţinere a dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2009-2011.
    4. Anual, în termen de pînă la 31 martie, Ministerul Economiei şi Comerţului va prezenta Guvernului Raportul privind implementarea Programului de stat de susţinere a dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2009-2011.
    5. Organele administraţiei publice locale vor elabora şi vor adopta programe regionale de susţinere a dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2009-2011, ţinînd cont de legislaţia în vigoare şi de domeniile de dezvoltare a sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii în regiune.
    6. Monitorizarea şi coordonarea procesului de realizare a Programului de stat de susţinere a dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2009-2011 se pune în sarcina Ministerului Economiei şi Comerţului.

    PRIM- MINISTRU                                                        Zinaida GRECEANÎI

    Contrasemnează:
    Prim-viceprim-ministru,
    ministrul economiei şi comerţului                                 Igor Dodon
    Ministrul finanţelor                                                        Mariana Durleşteanu

    Nr. 123. Chişinău, 10 februarie 2009.
Anexă
la Hotărîrea Guvernului nr.123
din 10 februarie 2009
PROGRAMUL DE STAT
de susţinere a dezvoltării întreprinderilor
mici şi mijlocii pentru anii 2009-2011
INTRODUCERE
    Programul de stat de susţinere a dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2009-2011 (în continuare – Program) reprezintă cadrul politic şi economico-social de bază pe termen mediu privind dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii şi o platformă reală pentru business-ul mic şi mijlociu din Moldova.
    Prezentul Program, elaborat în concordanţă cu Strategia Naţională de Dezvoltare pe anii 2008-2011 şi cu Strategia de parteneriat cu ţara pentru Republica Moldova pe perioada 2009-2012 a Băncii Mondiale, determină direcţiile strategice de activitate a Guvernului în domeniu, care vor fi implementate de către autorităţile publice centrale şi locale şi de alte instituţii de resort în scopul consolidării eforturilor de reprezentare a intereselor comune în vederea fundamentării procesului de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii.
    Asigurînd continuitatea Strategiei de susţinere a dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2006-2008 şi durabilitatea rezultatelor obţinute în urma implementării acesteia, Programul va servi drept bază pentru elaborarea şi implementarea planurilor de acţiuni ale autorităţilor publice centrale şi locale şi ale proiectelor de asistenţă tehnică, destinate dezvoltării sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii.
    Prezentul Program se bazează pe valorile şi principiile business-ului contemporan, fiind dictat de fermitatea participării întreprinderilor mici şi mijlocii la procesul de redresare a economiei Republicii Moldova. Programul este rezultatul numeroaselor consultări cu societatea civilă, asigurînd corespunderea acestuia necesităţilor prioritare ale sectorului.
I. ÎNTREPRINDERILE MICI ŞI MIJLOCII
ÎN CONTEXTUL DEZVOLTĂRII ECONOMIEI
REPUBLICII MOLDOVA

    Întreprinderile mici şi mijlocii reprezintă motorul economiei naţionale şi generatorul principal de noi locuri de muncă şi de creştere economică. Guvernul Republicii Moldova, prin acţiunile sale, pune în centrul politicilor de stat problemele micilor întreprinderi. Acest lucru condiţionează evaluarea tuturor iniţiativelor din perspectiva afacerilor mai mici şi garantarea priorităţii dezvoltării continue a întreprinderilor mici şi mijlocii.
    Începînd cu anul 2006, prin adoptarea Legii nr. 206 din 7 iulie 2006 privind susţinerea sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr. 126-130, art.605), cu modificările şi completările ulterioare, conform recomandărilor Comisiei Europene, în Republica Moldova au fost ajustate criteriile de clasificare a întreprinderilor mici şi mijlocii, după cum urmează:
     
Denumirea întreprinderii
Numărul mediu scriptic anual de salariaţi (persoane)

Suma anuală a veniturilor din vînzări şi valoarea totală anuală de bilanţ a activelor (mil. lei)

Întreprindere micro
1 – 9
pînă la 3
Întreprindere mică
10 – 49
pînă la 25
Întreprindere mijlocie
50 – 249
pînă la 50

    Conform datelor Biroului Naţional de Statistică, în prezent în Republica Moldova întreprinderile mici şi mijlocii deţin circa 98,3% din numărul total al întreprinderilor din ţară, constituind 39,3 mii întreprinderi, sau     cu 3,8 mii întreprinderi (10,7%) mai mult faţă de anul 2006, inclusiv:
    întreprinderi micro – 30,3 mii unităţi;
    întreprinderi mici – 7,2 mii unităţi;
    întreprinderi mijlocii – 1,8 mii unităţi.
    Evoluţia întreprinderilor mici şi mijlocii se prezintă astfel:

    Numărul persoanelor care activează în prezent în cadrul întreprinderilor mici şi mijlocii constituie 343,5 mii persoane, deţinînd 59,8% din numărul total de angajaţi în economia naţională. Veniturile din vînzări ale întreprinderilor mici şi mijlocii au însumat 66,8 mlrd. lei, sau 45 % din veniturile vînzărilor în total pe economie.
    Caracterizînd dimensiunile întreprinderilor mici şi mijlocii este necesar de menţionat că, în anul 2007, în medie pe o întreprindere numărul de salariaţi a constituit 9 persoane, ceea ce este identic cu anul precedent, iar volumul veniturilor din vînzări – 1,7 mil. lei, sau cu 170,4 mii lei (cu 11,1 %) mai mult faţă de anul 2006. Veniturile din vînzări ale întreprinderilor mici şi mijlocii în mediu la un salariat constituie 194,4 mii lei, sau cu 31,2 mii lei (cu 19,1 %) mai mult decît în anul 2006. Ponderea întreprinderilor mici şi mijlocii în PIB este în creştere şi constituie 35 la sută.
    Întreprinderile mici şi mijlocii din toate sectoarele economiei naţionale înregistrează valori pozitive de dezvoltare. Dinamica cea mai accentuată înscrisă în anul 2007 este în domeniul comerţului cu ridicata şi cu amănuntul – 53,7%, urmat de industria prelucrătoare – 14% şi construcţii – 9% . Această evoluţie deosebită în comerţ este consecinţa flexibilităţii întreprinderilor mici şi mijlocii din domeniu, majoritatea încadrîndu-se în clasa microîntreprinderilor cu activităţi de comerţ care îndeplinesc funcţia de intermediari pe piaţă. Acestea sînt caracterizate de o volatilitate suplimentară (intră/ies sau se restructurează şi se reorientează mult mai rapid).
    Implicarea unui număr din ce în ce mai mare de întreprinderi mici şi mijlocii în sectorul industrial dovedeşte că acest segment se află în faza de dezvoltare, reprezentînd un proces cu multiple implicaţii, deoarece în întreprinderile mici şi mijlocii din sectorul industrial au loc procese organizatorice şi de producţie complexe, care induc infrastructură performantă, personal calificat şi stabilitate pe piaţă.
    Stabilitatea din domeniul construcţiilor este consecinţa mai multor factori: extinderea infrastructurii urbane şi rezidenţiale ca urmare a dezvoltării sectorului imobiliar, cererea constantă de lucrări industriale şi de infrastructură rutieră, lucrări de construcţie în subsectorul comercial al lanţurilor de magazine, în domeniul socio-cultural şi tradiţiile locale în domeniul construcţiilor acumulate de-a lungul timpului.
    Cifra de afaceri realizată de sectorul întreprinderilor mici şi mijlocii este analizată atît pe sectoarele principale de activitate, cît şi pe categorii de mărime a întreprinderilor.
    Contribuţia cea mai importantă la realizarea cifrei de afaceri a sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii au avut-o întreprinderile mici, cumulînd 45,3%, urmate de întreprinderile din categoria mijlocie cu 37,2%, microîntreprinderile realizînd 17,5%.
    Categoria întreprinderilor mici şi mijlocii cuprinde toate tipurile de companii − de la afaceri cu un singur angajat, pînă la cele cu 249 de salariaţi. În timp ce unele întreprinderi mici şi mijlocii oferă servicii tradiţionale sau articole de artizanat, altele sînt companii de tehnologii avansate care se dezvoltă foarte rapid. Indiferent de specificul şi genul de activitate al întreprinderilor mici şi mijlocii, ele trebuie să facă faţă unora şi aceloraşi provocări: cadru regulator incert; acces limitat la resurse financiare, în special pentru start-upuri; infrastructură de suport subdezvoltată; grad redus de participare la procesul de achiziţii publice; nivel scăzut al culturii antreprenoriale; capacitate slabă de penetrare pe piaţa internaţională.
    În pofida cauzelor enumerate, implementarea Strategiei de susţinere a dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2006-2008 cuprinde un şir de realizări:
    introducerea cotei zero la impozitul pe venit al persoanelor juridice;
    reducerea de la 3 la 2 trepte şi a cotei maxime de la 20% la 18% a impozitului pe venit al persoanelor fizice;
    lansarea Programului naţional de abilitare economică a tinerilor;
    adoptarea Legii nr.220-XVI din 19 octombrie 2007 privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice şi a întreprinzătorilor individuali;
    implementarea principiului „ghişeului unic” la înregistrarea afacerilor şi perfecţionarea sistemului de licenţiere a activităţii antreprenoriale etc.
    Programul va asigura continuitatea direcţiilor prioritare identificate de Strategie şi va promova soluţii noi de susţinere a dezvoltării sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii.
    Obiectivul strategic al prezentului Program constă în consolidarea stabilităţii economice a ţării, bazate pe capacităţile performante de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii, urmînd a fi realizat prin:
    reglementări adecvate sectorului;
    acces facil la instrumentele de finanţare;
    capacităţi înalte de producţie;
    forţă de muncă calificată;
    servicii performante de consiliere şi asistenţă.
II. PRIORITĂŢI STRATEGICE
    Pentru realizarea obiectivelor Programului pentru anii 2009-2011, Guvernul a trasat următoarele direcţii prioritare:
    1. Asigurarea unui cadru legislativ şi normativ favorabil înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii;
    2. Ameliorarea mediului financiar pentru întreprinderile mici şi mijlocii;
    3. Promovarea culturii antreprenoriale şi a performanţelor manageriale ale întreprinderilor mici şi mijlocii;
    4. Dezvoltarea competitivităţii şi internaţionalizarea întreprinderilor mici şi mijlocii;
    5. Intensificarea dialogului dintre Guvern şi sectorul privat.
    1. Asigurarea unui cadru legislativ şi normativ favorabil înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii
    Constituirea şi perfecţionarea bazei legislative viabile pentru funcţionarea eficientă a in­stituţiilor pieţei, stimularea iniţiativei private, a climatului investiţional favorabil şi a concu­renţei sănătoase necesită o pregătire şi o analiză complexă, cunoştinţe moderne şi profesionalism al elaboratorilor Programului, capabili să implementeze practicile străine de succes. În mod proporţional, birocraţia este o povară mult mai mare pentru întreprinderile mici şi mijlocii decît pentru firmele mai mari. Conform unui studiu realizat în Germania, o reducere cu 25% a poverii administrative pentru întreprinderi se traduce printr-o creştere cu 1,5% a PIB-ului în ţările Uniunii Europene. În Republica Moldova acest obiectiv poate fi atins doar printr-o colaborare strînsă între autorităţile naţionale şi locale.
    Sîntem conştienţi de faptul că procesul de suprareglementare afectează întreprinderile mici şi mijlocii. Sînt necesare reglementări mai puţine, dar mai eficiente. Anumite legi care influenţează întreprinderile mici şi mijlocii în domeniile sale de activitate au fost deja iniţiate şi implementate.
    Prin urmare, Guvernul va încuraja autorităţile centrale şi locale să identifice şi să implementeze iniţiative eficiente care îmbunătăţesc cadrul în care întreprinderile mici şi mijlocii îşi desfăşoară activitatea. În conformitate cu cele mai bune practici internaţionale, Guvernul va întreprinde şi va monitoriza următoarele acţiuni:
    organizarea efectuării cercetărilor orientate spre depistarea problemelor principale cu care se confruntă întreprinderile mici şi mijlocii pentru a argumenta măsurile politicii de stat;
    optimizarea reglementărilor privind activitatea de întreprinzător şi implementarea continuă a acestora;
    elaborarea programelor regionale pentru susţinerea dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii;
    optimizarea sistemului de inspecţii şi control, diminuarea imixtiunii statului în activitatea întreprinderilor private;
    perfecţionarea sistemului de colectare şi prezentare a datelor statistice şi administrative, în special, prin implementarea metodelor de raportare electronică.
    2. Ameliorarea mediului financiar pentru întreprinderile mici şi mijlocii
    Capitalul este esenţial pentru începerea şi dezvoltarea unei afaceri, dar identificarea celei mai adecvate forme de finanţare este deseori un obstacol major pentru întreprinderile mici şi mijlocii. Investitorii şi băncile evită să finanţeze costurile de înfiinţare a întreprinderilor mici şi mijlocii datorită riscurilor implicate, iar întreprinzătorii nu realizează în totalitate motivele de îngrijorare ale investitorilor sau ale băncilor, ceea ce complică acordarea asistenţei financiare necesare.
    Introducerea unor scheme inovative de finanţare pentru crearea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii, elaborarea şi lansarea unui şir de programe destinate în mod special ameliorării mediului financiar pentru întreprinderile mici şi mijlocii sînt factori absolut necesari pentru facilitarea accesului la finanţe.
    Scheme inovative de finanţare se regăsesc atît în programele naţionale elaborate de stat, cît şi în programele regionale. Prin intermediul acestora este posibilă acordarea unor granturi din partea statului pentru crearea de noi întreprinderi, precum şi subvenţionarea anumitor genuri de activitate, considerate de o importanţă majoră pentru economia ţării. Un astfel de mecanism este Programul naţional de abilitare economică a tinerilor, lansat în contextul Anului Tineretului, cu scopul de a susţine integrarea tinerilor în viaţa social-economică a ţării.
    O altă provocare în acest domeniu este investirea şi utilizarea eficientă a remitenţelor în afaceri. Avînd în vedere importanţa remitenţelor din ultimii ani pentru economia Republicii Moldova, iniţiativele politice ar trebui să se concentreze şi pe îmbunătăţirea oportunităţilor de investire la scară mică pentru crearea unor afaceri noi, prin aceasta răspunzînd interesului migranţilor şi familiilor lor de a face investiţii.
    Prin intermediul instrumentelor financiare statul acordă întreprinderilor mici şi mijlocii garanţii, facilitînd astfel obţinerea de împrumuturi de la bănci. În scopul accesului la credite, Guvernul a lansat o nouă schemă de asigurare şi garantare a creditelor pentru întreprinderile mici şi mijlocii. De asemenea, se favorizează investiţiile de capital de risc în întreprinderile mici şi mijlocii, se dezvoltă sistemul de finanţare business-angels drept alternativă pentru finanţarea start-up-urilor.
    În scopul susţinerii financiare a procesului de stimulare a exportului produselor autohtone şi a acţiunilor de dezvoltare a sectoarelor economice prioritare, Guvernul depune eforturi de atragere a liniilor de credit internaţionale.
    Astfel, implementarea acţiunilor de ameliorare a mediului financiar stipulate în Program va îmbunătăţi semnificativ cooperarea între bănci şi Guvern pentru a asigura accesul sporit şi eficient al întreprinderilor mici şi mijlocii la resursele financiare la orice etapă de dezvoltare.
    3. Promovarea culturii antreprenoriale şi a performanţelor manageriale ale întreprinderilor mici şi mijlocii
    O altă direcţie prioritară a politicii de stat pentru dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii este încurajarea creării noilor întreprinderi, susţinerea spiritului managerial şi promovarea antreprenoriatului ca opţiune de carieră.
    Pentru a atinge o creştere economică durabilă nu este suficientă doar crearea pentru populaţia aptă de muncă a unui mediu favorabil de dezvoltare şi ocupare a forţei de muncă, dar e necesară şi crearea unui climat favorabil pentru cultivarea spiritului antreprenorial. Spiritul antreprenorial se referă la capacitatea unei persoane de a realiza ideile în practică şi de a planifica şi a gestiona proiecte, astfel încît să atingă anumite obiective.
    Educaţia în această direcţie trebuie să cultive competenţe care generează un comportament de întreprinzător, precum: creativitatea, spiritul de iniţiativă, acceptarea riscurilor, încrederea în sine, capacitatea de a lucra în echipă etc. De asemenea, în funcţie de nivelul de studii, este necesar să fie oferite cunoştinţe specifice din domeniul afacerilor. Important este ca educaţia antreprenorială să devină un cadru coerent. De aceea, ea trebuie să fie o parte componentă a programelor de educaţie profesională, predată concomitent cu alte calificări, precum instalator sau muncitor în construcţii.
    Conform obiectivelor Programului, se prevede perfecţionarea cadrului legislativ şi normativ cu privire la educaţia antreprenorială, cultivarea abilităţilor instituţionale şi manageriale şi dezvoltarea prestatorilor de servicii în afaceri.
    Dezvoltarea culturii antreprenoriale se va efectua prin intermediul sistemului general de instruire, al sistemului vocaţional şi educaţional, prin extinderea sistemului de reprofilare pentru şomeri, în cooperare cu universităţile, instituţiile şi organizaţiile implicate în domeniul de consiliere a întreprinderilor mici şi mijlocii.
    Un rol important în asigurarea rezultatelor scontate la implementarea Programului va avea instruirea tinerilor şi a altor categorii de populaţie, precum şi a personalului cu funcţii de decizie şi/sau de execuţie din cadrul întreprinderilor mici şi mijlocii pe tematici prioritare: management, marketing, strategii de planificare, contabilitate, surse şi metode de finanţare ale investiţiilor.
    Dezvoltarea serviciilor de consultanţă acordate întreprinderilor mici şi mijlocii pentru elaborarea planurilor de afaceri şi de marketing, inclusiv pentru obţinerea finanţărilor din fondurile structurale, a studiilor de piaţă şi de fezabilitate trebuie să devină o parte componentă a procesului de promovare a culturii antreprenoriale.
    În acest context, se va elabora şi se va implementa un nou Curriculum de educaţie antreprenorială în cadrul învăţămîntului preuniversitar, secundar profesional şi mediu de specialitate. Se vor implementa Programe naţionale de instruire continuă a antreprenorilor.
    4. Dezvoltarea competitivităţii şi internaţionalizarea întreprinderilor mici şi mijlocii
    Creşterea competitivităţii naţionale – una din cele cinci direcţii prioritare ale Strategiei naţionale de dezvoltare pentru anii 2008-2011, dezvoltă nemijlocit şi direcţia de consolidare a competitivităţii întreprinderilor mici şi mijlocii ca vector obligatoriu de creştere economică.
    Eforturile Guvernului de stimulare a creşterii competitivităţii sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii sînt deosebite, deoarece în prezent acest sector dispune de cea mai mare capacitate de a crea noi locuri de muncă şi de a asigura surse de venit.
    Prin urmare, direcţiile principale de dezvoltare pe care se mizează la momentul actual pentru a spori competitivitatea sectorului sînt: dezvoltarea capacităţilor tehnice şi inovatoare ale întreprinderilor mici şi mijlocii, introducerea standardelor de calitate şi a sistemelor de management al calităţii, dezvoltarea business-incubatoarelor şi a parcurilor industriale, dezvoltarea clusterelor ca mecanisme de stimulare a creşterii economice, promovarea dreptului de proprietate intelectuală, facilitarea accesului întreprinderilor mici şi mijlocii pe pieţele interne şi externe.
    Guvernul Republicii Moldova recunoaşte pe deplin importanţa procesului de inovaţie în întreprinderile mici şi mijlocii, care este necesar pentru supravieţuirea şi prosperarea acestora pe plan internaţional, dat fiind faptul că pieţele evoluează rapid, iar concurenţa din partea celorlalte economii este tot mai acerbă. Desfăşurarea activităţii de cercetare-dezvoltare şi inovare, cît şi implementarea noilor tehnologii sînt linii directorii care pot fi utilizate de întreprinderile mici şi mijlocii moldoveneşti pentru a atinge performanţe în activitatea lor.
    Capacitatea de inovare a întreprinderilor mici şi mijlocii este limitată, fiind investite resurse insuficiente pentru utilizarea şi exploatarea tehnologiilor moderne. Legăturile dintre universităţi şi sectorul de afaceri sînt fragile, iar conştientizarea beneficiilor noilor tehnologii şi inovaţii lipseşte. De asemenea, instituţiile specializate (centre de inovare, agenţii de transfer tehnologic, centre de cercetare, laboratoare) pentru asistenţa întreprinderilor mici şi mijlocii în domeniul noilor tehnologii şi a inovaţiilor sînt subdezvoltate, drept urmare absorbţia inovaţiilor de către acestea este redusă.
    În cazul în care ideea inovatoare nu este protejată legal, va fi dificilă identificarea finanţării unui împrumut sau a unei investiţii pe termen lung. În astfel de cazuri, companiile au nevoie de protecţie legală a drepturilor lor de proprietate intelectuală.
    Îmbunătăţirea calităţii produselor întreprinderilor mici şi mijlocii în conformitate cu standardele internaţionale, conformarea în acelaşi timp cu normele şi standardele de mediu şi protecţie ale Uniunii Europene vor permite întreprinderilor mici şi mijlocii din Moldova să sporească capacitatea lor de comercializare a produselor pe piaţa autohtonă şi pe cea externă.
    Conform Directoratului General al Întreprinderilor al Comisiei Europene, incubatoarele de afaceri sînt mecanisme eficiente de creare a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a noilor locuri de muncă. Ele sporesc rata de succes a start-up-urilor de la 45 pînă la 85%, dispunînd, totodată, de cele mai bune practici stabilite şi testate.
    În Republica Moldova crearea unei reţele de business-incubatoare va fi un instrument eficient de promovare a antreprenoriatului şi a parteneriatului public-privat, fiind, totodată, şi o modalitate importantă de reutilizare a clădirilor întreprinderilor din sectorul public care nu funcţionează. Concomitent, business-incubatoarele vor fi o metodă de control a utilizării fondurilor destinate dezvoltării umane şi reducerii sărăciei.
    Necesitatea dezvoltării incubatoarelor de afaceri rezidă şi în faptul că acestea înregistrează succese mai frecvente decît incubatoarele tehnologice. Incubatoarele de afaceri reprezintă un mecanism bine stabilit de susţinere, supraveghere şi control financiar al procesului de creare a întreprinderilor mici şi mijlocii. În Moldova, abilităţile antreprenoriale, forţa de muncă instruită şi cadrele din sectorul ştiinţei pot contribui la revitalizarea sectorului privat şi la crearea noilor locuri de muncă.
    Este de asemenea recunoscut faptul că organizarea întreprinderilor mici şi mijlocii sub formă de clustere sporeşte competitivitatea acestora, reprezentînd un cadru important pentru dezvoltarea şi creşterea firmelor private. În acest context, Guvernul va depune eforturi în vederea creării cadrului legislativ stimulator dezvoltării clusterilor.
    Una din problemele cu care se confruntă întreprinderile mici şi mijlocii în activitatea transfrontalieră ţine de cunoaşterea insuficientă a oportunităţilor oferite şi a reglementărilor în materie de afaceri transfrontaliere.     Barierele lingvistice, diferenţele legislative şi de reglementare, accesul limitat la finanţări, precum şi lipsa de cunoaştere a altor pieţe sînt, conform întreprinzătorilor, principalele motive care împiedică extinderea activităţii mai multor întreprinderi mici şi mijlocii în străinătate. În acest sens, este necesară înfiinţarea unei reţele vaste de prestatori de servicii de consiliere.
    În lumina celor expuse, realizarea acestor acţiuni va permite întreprinderilor mici şi mijlocii moldoveneşti să-şi amelioreze indicatorii de competitivitate şi să sporească posibilitatea transformării acestora în companii mari, cît şi în exportatori importanţi pe plan internaţional.
    5. Intensificarea dialogului dintre Guvern şi sectorul privat
    Pe parcursul perioadei de implementare a Strategiei de susţinere a dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2006-2008, Guvernul Republicii Moldova a implementat un şir de iniţiative destinate consolidării dialogului între Guvern şi sectorul privat.
    Intensificarea dialogului între Guvern şi sectorul privat se realizează prin intermediul participării acestuia la procesele de îmbunătăţire a cadrului legislativ şi normativ, consolidării capacităţilor instituţionale şi funcţionale ale structurilor reprezentative ale întreprinderilor mici şi mijlocii.
Guvernul în continuare va încuraja şi va facilita reprezentanţa puternică, independentă şi eficientă a întreprinderilor mici şi mijlocii.
    În acest context, va sprijini asociaţiile naţionale ale antreprenorilor prin atragerea suportului donatorilor pentru consolidarea capacităţilor instituţionale şi umane ale acestora şi va facilita participarea lor la reţelele europene de asistenţă în afaceri şi la programele de cercetare şi dezvoltare finanţate de Comisia Europeană.
    Acţiunile acestei priorităţi strategice vor permite Moldovei să treacă la o etapă mai matură a parteneriatului public-privat, aderînd la comunitatea statelor ce practică forme mai civilizate ale dialogului între business şi autorităţi şi utilizînd acest instrument/instru­mente asemănătoare pentru coordonarea activităţii legislative şi antreprenoriale.
III. IMPLEMENTAREA
ŞI MONITORIZAREA PROGRAMULUI

    Drept continuitate a Strategiei de susţinere a dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2006-2008, Programul de stat de susţinere a dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2009-2011 va fi implementat la nivel naţional de către ministerele, instituţiile şi serviciile de resort, iar la nivel local responsabilitatea pentru implementarea acţiunilor va fi atribuită autorităţilor administraţiei publice locale. Ministerul Economiei şi Comerţului va efectua coordonarea procesului de monitorizare şi evaluare la nivel interdepartamental şi interregional.
    Pentru realizarea acestor scopuri, pe lîngă Ministerul Economiei şi Comerţului este creată Organizaţia pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii care va monitoriza şi va efectua evaluarea de sinteză a implementării Programului.
    Implementarea acţiunilor prezentului Program va fi realizată în limita mijloacelor financiare alocate în aceste scopuri atît din bugetul consolidat, cît şi a celor identificate prin intermediul organizaţiilor neguvernamentale, sectorului privat şi instituţiilor financiare internaţionale.

IV. PLANUL DE ACŢIUNI
privind realizarea Programului de stat de susţinere a dezvoltării
întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2009-2011


    plan