OMJA168/2009
ID intern unic:  331459
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL JUSTIŢIEI
ORDIN Nr. 168
din  29.04.2009
privind aprobarea Regulamentului
Comisiei de licenţiere a activităţii notariale
Publicat : 12.05.2009 în Monitorul Oficial Nr. 89-90     art Nr : 375

ÎNREGISTRAT:
Ministerul Justiţiei
al Republicii Moldova
nr. 675 din 29 aprilie 2009
Ministrul justiţiei
Vitalie PÎRLOG
_______________________

    În temeiul articolului 11 din Legea nr. 1453-XV din 8 noiembrie 2002 cu privire la notariat (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr. 154-157, art. 1209), cu modificările şi completările ulterioare,
O R D O N:
    1. Se aprobă Regulamentul Comisiei de licenţiere a activităţii notariale, potrivit anexei.
    2. A publica prezentul ordin în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
    3. Se abrogă Ordinul ministrului justiţiei nr. 89 din 28 martie 2006 privind aprobarea Regulamentului Comisiei de licenţiere a activităţii notariale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr. 55, art. 202).

    MINISTRUL JUSTIŢIEI                                           Vitalie PÎRLOG

    Nr. 168. Chişinău, 29 aprilie 2009.


Anexă
la Ordinul ministrului justiţiei
al Republicii Moldova
nr. 168 din 29 aprilie 2009
REGULAMENTUL
COMISIEI DE LICENŢIERE A ACTIVITĂŢII NOTARIALE
I. Dispoziţii generale
    1. Prezentul Regulament stabileşte modul de organizare a activităţii Comisiei de licenţiere a activităţii notariale (în continuare Comisia).
    2. Cadrul juridic al activităţii Comisiei îl constituie Legea nr. 1453-XV din 8 noiembrie 2002 cu privire la notariat, Regulamentul privind organizarea concursului pentru suplinirea locurilor vacante de notar, aprobat prin ordinul ministrului justiţiei şi prezentul Regulament.
II. Crearea Comisiei
    3. Comisia se constituie pe un termen de 4 ani şi este compusă din 11 membri:  şase notari (delegaţi de adunarea generală a notarilor), cîte un reprezentant desemnat de Procuratura Generală şi Ministerul Afacerilor Interne, un lector universitar în materie de drept (ales de Senat) şi doi reprezentanţi desemnaţi de Ministerul Justiţiei.
    4. Membrii Comisiei se deleagă de către entităţile competente, la solicitarea ministrului justiţiei.
    5. Adunarea generală a notarilor pentru alegerea membrilor Comisiei se convoacă de Ministerul Justiţiei şi este deliberativă dacă la ea participă cel puţin 2/3 din numărul total al notarilor. În lipsa cvorumului, Ministerul Justiţiei, în termen de 15 zile, convoacă adunarea generală a notarilor în mod repetat. La convocarea repetată a adunării, aceasta este deliberativă dacă la lucrările ei participă cel puţin 1/3 din notari.
    6. Membrii Comisiei delegaţi de adunarea generală a notarilor se aleg prin vot secret.
    7. Se consideră aleşi pentru a fi aprobaţi în componenţa Comisiei primii şase notari care au acumulat cel mai mare număr de voturi. În caz de paritate de voturi, se procedează la tragere la sorţi.
    8. Un membru al Comisiei nu poate fi concomitent şi membru al colegiului disciplinar.
    9. Preşedintele Comisiei se desemnează de ministrul justiţiei. Componenţa nominală se aprobă prin ordinul ministrului justiţiei.
    10. Mandatul de membru al Comisiei încetează în caz de:
    a) expirare a mandatului;
    b) revocarea  mandatului de către entitatea care a ales, delegat  sau numit persoana  respectivă, dacă aceasta nu a participat nemotivat la două şedinţe consecutive sau la patru şedinţe pe parcursul unui an calendaristic;
    c) demisie aprobată de către entitatea care a ales, delegat  sau numit persoana  respectivă;
    d) suspendarea sau retragerea licenţei pentru activitate notarială;
    e) deces.
    11. În cazul în care, după convocarea repetată, Comisia, în termen de 15 zile, nu adoptă hotărîri în problemele care ţin de competenţa acesteia, Ministrul Justiţiei poate dizolva Comisia.
    12. Delegarea unui nou membru al Comisiei în locul celui revocat se efectuează, după caz, în termen de pînă la o lună de la data devenirii locului vacant, în modul stabilit de prezentul Regulament. Noul membru va avea mandat pentru durata rămasă a mandatului membrului Comisiei în locul căruia a fost numit, ales sau delegat. În cazul dizolvării comisiei noua componenţă va avea mandat pentru un termen de 4 ani.
    13. Lucrările de secretariat ale Comisiei se asigură de Ministerul Justiţiei. Secretarul Comisiei se desemnează prin ordinul ministrului justiţiei.
III. Atribuţiile Comisiei
    14. Comisia are următoarele atribuţii:
    a) admite la concursul pentru suplinirea locurilor vacante de notar;
    b) aprobă rezultatele concursului pentru suplinirea locurilor vacante de notar şi propune eliberarea licenţelor pentru activitate notarială;
    c) emite, la solicitarea Ministerului Justiţiei, avize consultative privind numărul de locuri vacante ce urmează a fi scoase la concurs, numărul de notari stagiari, înregistrarea contractelor de stagiu.
IV. Organizarea activităţii Comisiei
    15. Preşedintele Comisiei este responsabil de organizarea activităţii acesteia.
    16. Membrii Comisiei au următoarele drepturi:
    a) să ia cunoştinţă de  materialele  prezentate Comisiei spre examinare şi să participe la examinarea lor;
    b) să-şi expună argumentele şi să prezinte materiale suplimentare;
    c) să propună spre examinare în şedinţă  probleme ce ţin de competenţa Comisiei;
    d) să participe la adoptarea de hotărîri prin vot şi să-şi expună, după caz, opinia separată;
    e) să solicite prezentarea informaţiei de la Ministerul Justiţiei, subdiviziunile structurale ale acestuia referitoare la activitatea Comisiei;
    f) să beneficieze de alte drepturi în condiţiile Legii cu privire la notariat.
    17. Membrii Comisiei au următoarele obligaţii:
    a) să participe la şedinţele Comisiei;
    b) să-şi exercite atribuţiile în conformitate cu Legea cu privire la notariat, Regulamentul privind organizarea concursului pentru suplinirea locurilor vacante de notar şi prezentul Regulament;
    c)  să  păstreze secretul deliberărilor şi confidenţialitatea lucrărilor.
    18. Secretarul Comisiei are următoarele atribuţii:
    a) pregăteşte documentele necesare pentru desfăşurarea şedinţei;
    b) informează membrii Comisiei despre data, ora şi locul şedinţei, ordinea de zi;
    c) întocmeşte procesele-verbale ale şedinţei Comisiei;
    d) completează licenţele pentru activitatea notarială şi prezintă ministrului justiţiei pentru semnare;
    e) duce evidenţa licenţelor pentru activitatea notarială eliberate;
    f) arhivează procesele-verbale ale şedinţelor Comisiei şi hotărîrile adoptate de aceasta.
    19. În scopul exercitării atribuţiilor sale, Comisia adoptă hotărîri privind:
    a) admiterea la concursul pentru suplinirea locurilor vacante de notar;
    b) aprobarea rezultatelor concursului pentru suplinirea locurilor vacante de notar şi eliberarea licenţelor pentru activitate notarială.
    20. Comisia se întruneşte în şedinţe ori de cîte ori este necesar, dar nu mai rar decît o dată în semestru.
    [Pct.20 modificat prin OMJ80 din 04.03.15, MO59-66/13.03.15 art.462]
    21. Şedinţele Comisiei sînt convocate la cererea ministrului justiţiei, preşedintelui Comisiei sau la cererea a 1/3 din membrii Comisiei.
    22. Membrii Comisiei sînt anunţaţi despre data, ora şi locul convocării şedinţei, ordinea de zi cu cel puţin 3 zile înainte de şedinţă.
    23. Şedinţele Comisiei se deschid şi sînt prezidate de preşedintele ei, iar în cazul absenţei acestuia de un membru ales de Comisie.
    24. Şedinţele Comisiei sînt deliberative în prezenţa a cel puţin 2/3 din membrii Comisiei. Şedinţa convocată repetat în legătură cu lipsa cvorumului se consideră deliberativă în prezenţa majorităţii membrilor Comisiei.
    25. Comisia adoptă hotărîri cu votul majorităţii membrilor prezenţi la şedinţă.
    26. Hotărîrile Comisiei se întocmesc în scris, se semnează de Preşedintele şi membrii Comisiei şi trebuie să includă componenţa Comisiei, data şi locul adoptării, ordinea de zi şi deciziile adoptate.
    27. Hotărîrile Comisiei se publică pe site-ul oficial al Ministerului Justiţiei. Hotărîrea Comisiei privind aprobarea rezultatelor concursului şi eliberarea licenţelor pentru activitatea notarială se afişează pe panoul informativ.
    28. Pentru discutarea problemelor ce ţin de consultarea opiniei Comisiei, şedinţele acesteia sînt deliberative în prezenţa majorităţii membrilor săi. Avizul consultativ se aprobă cu votul majorităţii membrilor prezenţi la şedinţă. Opiniile membrilor Comisiei se fixează în procesul-verbal al şedinţei. Avizul consultativ se semnează de către preşedintele Comisiei.
    29. Membrul (membrii) Comisiei care are (au) opinie separată faţă de hotărîre o expune (expun) în scris. Acest document se anexează la dosar fără a i se da citire.
    30. Lucrările Comisiei se consemnează într-un proces-verbal, care va include următoarele date:
    a) membrii Comisiei şi alţi participanţi la şedinţă;
    b) ordinea de zi;
    c) problemele puse la vot;
    d) rezultatele votării;
    e) hotărîrea adoptată.
    31. Procesul-verbal se întocmeşte în termen de cel mult 5 zile după şedinţă şi se semnează de preşedintele şedinţei şi secretarul Comisiei.