RIM468/2009
ID intern unic:  331714
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
INSPECŢIA MUNCII
RAPORT Nr. 468
din  26.06.2009
RAPORT DE ACTIVITATE
al Inspecţiei Muncii pe anul 2008
Publicat : 26.06.2009 în Monitorul Oficial Nr. 106     art Nr : 468     Data intrarii in vigoare : 26.06.2009
    Activitatea Inspecţiei Muncii în anul 2008 a fost orientată spre realizarea obiectivelor ce-i revin din Planul de Acţiuni Republica Moldova - Uniunea Europeană (2005-2008) şi a Strategiei naţionale de dezvoltare pe anii 2008-2011. Potrivit acestor documente, precum şi Legii nr.140-XV din 10 mai 2001, obiectivul principal pus în seama Inspecţiei Muncii, este asigurarea aplicării dispoziţiilor legale referitoare la condiţiile de muncă şi la protecţia salariaţilor în exercitarea atribuţiilor lor.
    Pentru atingerea acestui obiectiv, Inspecţia Muncii exercită controlul respectării cadrului legal de reglementări în domeniul muncii în întreprinderi, instituţii, organizaţii (în continuare unităţi) şi întreprinde acţiuni în vederea prevenirii şi combaterii ilegalităţilor din acest domeniu.
    Activitatea Inspecţiei Muncii este determinată de efectivul de personal cu care este încadrată. În perioada de referinţă efectivul de personal şi structura organizatorică a Inspecţiei Muncii nu a suferit modificări. Astfel, Inspecţia Muncii dispune de un efectiv de personal de 95 unităţi, din care 14 unităţi distribuite în aparatul central, iar 81 unităţi distribuite în 10 inspectorate teritoriale de muncă. Din numărul total al inspectorilor încadraţi în Inspecţia Muncii 14 sînt femei. Structura organizatorică a Inspecţiei Muncii este reflectată în anexa nr.1 la prezentul Raport.
    Aspirînd spre realizarea obiectivelor ce-i revin, Inspecţia Muncii cu subdiviziunile sale teritoriale, în anul 2008 a realizat 7739 vizite de control privind respectarea legislaţiei şi altor acte normative în domeniul muncii în unităţi. Din numărul total al acestora, 4121 controale au avut drept subiect modul în care se respectă legislaţia şi alte acte normative referitoare la relaţiile de muncă, iar 3618 controale au avut în vizor modul în care se respectă legislaţia şi alte acte normative de protecţie a muncii. Controalele întreprinse s-au finalizat cu întocmirea proceselor-verbale de control în care, de către inspectorii de muncă, au fost înregistrate 69366 cazuri de încălcare a prevederilor legale şi dispuse măsuri necesare pentru asigurarea respectării normelor de drept din domeniul muncii.
    Indicatorii referitori la activitatea Inspecţiei Muncii şi la numărul controalelor întreprinse de inspectorii de muncă în anul 2008 sînt reflectaţi în anexele nr.2 şi nr.3 la prezentul Raport.
    În cadrul activităţilor desfăşurate pe parcursul anului raportat, Inspecţia Muncii a întreprins şi o serie de controale specificate orientate spre:
    - monitorizarea modului de achitare a salariilor şi de lichidare a restanţelor la plata salariilor;
    - monitorizarea riscurilor de accidentare la efectuarea diverselor activităţi economice.
    Numărul acestora este înglobat în numărul total de controale efectuate.
    În cadrul controalelor desfăşurate de către inspectorii de muncă, la circa 100 agenţi economici au fost depistate peste 700 persoane, care au fost admise la muncă fără perfectarea relaţiilor de muncă în formă scrisă, or aceasta nu este altceva decît utilizarea forţei de „muncă la negru”. Acest „fenomen” are loc preponderent în sectorul privat.
    În temeiul Dispoziţiei Inspectorului General de Stat al Muncii nr.136 din 13 iunie 2008 inspectoratele teritoriale de muncă au întreprins controale asupra modului de respectare al legislaţiei muncii şi normelor de protecţie a muncii la agenţi economici care efectuează lucrări agricole. Controlului au fost supuse mai mult de 450 unităţi economice cu un efectiv de personal mai mare de 30 mii salariaţi, din aceştia mai mult de 13 mii sînt femei.
    Acţiuni cu caracter specific (inclusiv controale) au fost realizate de Inspecţia Muncii în comun cu reprezentanţi ai diferitor organe cu atribuţii de control. Astfel, în temeiul Directivei Guvernului nr.1216-332 din 01 august 2008 au fost întreprinse vizite de control, în comun cu colaboratorii organelor de poliţie, la unităţi economice din cadrul centrelor de agrement şi cluburi ce prestează activitate pe timp de noapte.
    Atît Dispoziţia Inspectorului General de Stat al Muncii nr.136 din 13 iunie 2008, cît şi Directiva Guvernului indicau printre obiectivele controlului şi aspecte ce ţin de munca persoanelor mai tinere de 18 ani.
    La momentul controalelor la 48 de unităţi vizitate activau 300 de angajaţi minori.
    Cea mai mare parte a minorilor depistaţi, lucrau alături de maturi. Astfel la lucrările agricole în 7 unităţi lucrau 143 persoane. Un număr impunător de tinere activau în calitate de cusătorese: 15 unităţi – 86 persoane. În calitate de vînzători activau la 6 unităţi – 8 persoane, iar în calitate de chelner sau barmen – 4 unităţi – 4 persoane.
    În calitate de personal auxiliar au fost depistaţi minori activînd la:
    - societăţi cu răspundere limitată – 9 unităţi – 51 persoane;
    - întreprinderi individuale – 3 unităţi – 4 persoane;
    - construcţie – 1 persoană;
    - internet-cafe – 2 unităţi – 2 persoane;
    - angajator-persoană fizică – 1 minor.
    La 26 unităţi economice au fost depistate cazuri de încălcare a legislaţiei în raport cu activitatea a 184 salariaţi mai tineri de 18 ani.
    La 10 unităţi economice au fost depistate 89 de persoane cu care nu erau legiferate relaţiile de muncă. Tinerii activau fără întocmirea contractului individual de muncă (74 persoane activau la lucrări sezoniere), fără emiterea ordinului de angajare, în lipsa carnetului de muncă, fără evidenţa timpului de muncă.
    În procesul controalelor au fost depistate şi alte încălcări cum ar fi: activitate în calitate de vînzători în încăperea unde se comercializează băuturi alcoolice şi produse din tutun; neefectuarea examenului medical la angajare; nerespectarea duratei reduse a timpului de muncă; atragerea la muncă pe timp de noapte; neacordarea concediilor suplimentare; supunerea la activităţi în zile de sărbătoare şi odihnă; neefectuarea instruirii în domeniul securităţii muncii; neefectuarea plăţilor compensatorii prevăzute de legislaţie.
    Ca rezultat al controalelor au fost emise prescripţii de a remedia încălcările într-un termen limitat şi de a retrage minorii de la lucrările cu condiţii de muncă grele şi nocive.
    În contextul monitorizării modului şi termenelor de achitare a salariilor în sectorul real, şi întru executarea Hotărîrii Guvernului nr.678 din 11 iulie 2005 Inspecţia Muncii în perioada de referinţă a efectuat controale la unităţi economice, care admit restanţe la plata salariilor.
     În această ordine de idei, 45 la sută din numărul total de controale au avut drept obiectiv prioritar modul de achitare a salariilor. În urma controalelor au fost depistate diverse cazuri de încălcare a legislaţiei din domeniul salarizării.
    Conform datelor Biroului Naţional de Statistică, la 01.01.2008, 402 unităţi admiteau restanţe la plata salаriului, iar la 31.12.2008 numărul acestora s-a redus pînă la 356 unităţi, inclusiv 54 unităţi cu capital public. Deşi numărul unităţilor, care admit restanţe la plata salariilor s-a redus, sumele restanţelor la plata salariilor s-au majorat. Astfel suma restanţelor la 01.01.2008 constituia 72,1 mil. lei, iar pe parcursul anului s-au majorat, estimîndu-se, către 31.12.2008, la 101,6 mil. lei.
    Activităţile de control întreprinse de Inspecţia Muncii scot în evidenţă faptul, că angajatorii comit cel mai frecvent încălcări ale normelor legale referitoare la:
    - contractul individual de muncă – iniţierea relaţiilor de muncă şi utilizarea forţei de muncă fără respectarea procedurilor stabilite de legislaţie (Titlul III Contractul individual de muncă, art. 47, 49, 55, 85, 86);
    - durata timpului de muncă – depăşirea duratei legale a timpului de muncă, caracterizată prin nerespectarea dreptului la durata redusă a timpului de muncă, de repartizarea prejudicioasă şi contrar legislaţiei a timpului de muncă în cadrul săptămînii şi altele (Titlul IV Timpul de muncă şi timpul de odihnă, art. 95 – 105, 107,109, 110, 111);
    - salarizare – angajarea cu un salariu mai mic decît salariul minim stabilit de stat; nerespectarea modalităţilor de salarizare prevăzute de legislaţie; neefectuarea plăţilor compensatorii; încălcarea termenelor legale de plată a salariilor şi altele (Titlul V Salarizarea şi normarea muncii, art. 128 alineat (2), 131, 139, 141, 142, 152, 153);
    - protecţia muncii – admiterea la lucru a persoanelor fără pregătire profesională şi fără instruire în materie de protecţie a muncii; prestarea muncii în condiţii de risc sporit; aplicarea tehnologiilor depăşite şi periculoase; neasigurarea cu echipament de protecţie; amplasarea proceselor tehnologice în încăperi neadecvate; exploatarea echipamentelor de muncă improvizate fără dispozitive de protecţie, ceea ce creează pericol de accidentare; neefectuarea atestării locurilor de muncă (Titlul IX Protecţia muncii, art. 225, 226, 229–243).
    Încălcările comise de angajatori reprezintă componente ale utilizării nelegale a muncii şi prejudiciază esenţial drepturile salariaţilor ce decurg din raporturile de muncă. Aceste încălcări impun aplicarea diferitor mecanisme ce contribuie la asigurarea respectării prevederilor legale.
    Pentru comiterea încălcărilor, depistate ca rezultat al controalelor efectuate, cît şi în vederea combaterii ilegalităţilor din domeniul muncii, inspectorii de muncă au întocmit 965 procese-verbale cu privire la contravenţia administrativă. Din numărul acestora, 71 procese-verbale cu privire la contravenţia administrativă au fost întocmite pentru neachitarea intenţionată a salariilor şi a altor plăţi (art.41/2 Codul cu privire la contravenţiile administrative). În urma examinării acestora au fost sancţionate administrativ prin aplicarea amenzii 830 persoane cu funcţii de răspundere. Indicatori referitori la procesele-verbale cu privire la contravenţia administrativă întocmite şi examinate în anul raportat sînt reflectaţi în anexa nr.4 la prezentul Raport.
    Suma amenzilor aplicate în anul 2008 pentru comiterea încălcării legislaţiei muncii şi normelor de protecţie a muncii constituie 1407 mii lei.
    Un alt capitol al activităţilor desfăşurate de Inspecţia Muncii este examinarea petiţiilor cetăţenilor. În anul raportat, unităţile structurale şi subdiviziunile teritoriale ale Inspecţiei Muncii au examinat 2820 petiţii, prin care s-au invocat diverse încălcări ale legislaţiei muncii şi normelor de protecţie a muncii.
    Pe parcursul perioadei raportate, în vederea asigurării realizării ordinii de drept în domeniul muncii, Inspecţia Muncii a întocmit şi înaintat Comisariatelor de poliţie, Organelor de procuratură şi Centrului de Combatere a Crimelor Economice şi Corupţie 72 sesizări.
    În anul 2008 subdiviziunile teritoriale ale Inspecţiei Muncii au înregistrat 1015 contracte colective de muncă. Indicatori referitori la numărul contractelor colective de muncă înregistrate sînt reflectaţi în anexa nr.5 la prezentul Raport.
    Potrivit datelor oferite de Biroul Naţional de Statistică, în anul 2008 au depus rapoarte statistice ce vizează aspecte de protecţie a muncii 47686 unităţi. În aceste unităţi au fost angajaţi 822848 salariaţi, din care 428925 femei, iar 423 persoane sub 18 ani.
    Numărul unităţilor care au depus rapoarte statistice şi numărul salariaţilor existenţi în scriptele acestor unităţi în anul 2008, structurat prin prisma activităţilor, sînt reflectate în anexa nr. 6 la prezentul Raport.
    În anul raportat au fost ocupaţi în condiţii de muncă necorespunzătoare normelor igienico-sanitare mai mult de 21750 salariaţi, inclusiv 2 persoane pînă la 18 ani. Aceasta depăşeşte 2,64 la sută din numărul total al salariaţilor angajaţi în unităţile vizate de statistici. Din numărul total al salariaţilor ocupaţi în condiţii de muncă ce nu corespund normelor igienico-sanitare 10965 sînt femei. Situaţia condiţiilor de muncă, inclusiv a condiţiilor de muncă a femeilor sînt reflectate în anexele nr.7 şi nr.8 la prezentul Raport.
    Pentru realizarea măsurilor de protecţie a muncii, pe parcursul anului 2008 unităţile vizate în statistici, au cheltuit în ansamblu circa 199859,77 mii lei. Date referitoare la cheltuielile pentru protecţia muncii se conţin în anexa nr.9 la prezentul Raport.
    În perioada de referinţă, la unităţile cuprinse în statistici, s-a înregistrat un număr total de 554 accidentaţi, inclusiv 52 accidentaţi în cadrul unităţilor cu efectivul de pînă la 20 salariaţi, proveniţi din accidente de muncă, ce determină un indice de frecvenţă de 0,6733 (numărul de accidentaţi care revine la o mie de salariaţi).


    Numărul total de zile-om de incapacitate temporară de muncă a accidentaţilor a fost de 19300, determinînd un indice de durată medie al incapacităţii temporare de muncă pentru accidente de muncă de 34,84 (număr de zile-om de incapacitate temporară de muncă ce-i revin unui accidentat). Numărul de accidentaţi şi pierderile materiale aferente accidentelor de muncă, produse la unităţile acoperite de sondajul statistic, precum şi repartizarea accidentaţilor în muncă pe activităţi, împrejurări şi cauze se reprezintă în anexele nr. 10 şi nr. 11 la prezentul Raport.


   


    De către inspectorii de muncă cu atribuţii de control în domeniul protecţiei muncii în anul raportat au fost cercetate împrejurările şi cauzele care au condus la producerea accidentelor de muncă, în urma cărora au fost accidentate mortal – 45 persoane (inclusiv o persoană accidentată mortal la angajator-persoană fizică), iar grav – 116 persoane.
    Producerea accidentelor de muncă este cauzată, în mare parte, de încălcarea cerinţelor de protecţie a muncii. Cea mai mare pondere în producerea accidentelor de muncă mortale revine activităţilor din industrie, în care au fost accidentate mortal 9 persoane, în activităţi agricole – 7 persoane accidentate mortal, construcţii – 6 persoane, comerţ cu ridicata şi cu amănuntul – 5 persoane, transporturi, depozitare şi comunicaţii – 4 persoane, exploatarea carierelor şi activităţi de servicii colective, sociale şi personale – cîte 3 persoane, energie electrică, gaze, apă şi sănătate, asistenţă socială cîte 2 persoane, cîte 1 persoană a fost accidentată mortal în administraţie publică şi apărare, învăţămînt şi restaurante.
    Numărul accidentaţilor proveniţi din accidente de muncă grave şi mortale, în raport cu anul precedent, a scăzut cu 48 accidentaţi grav şi 9 accidentaţi mortal. Dosarele de cercetare au fost înaintate organelor de poliţie şi procuratură.
    În anul 2008 în Republica Moldova au fost înregistrate 34 cazuri de boli (intoxicaţii) profesionale cronice şi acute cu 2 cazuri mai mult faţă de anul 2007.
    Pierderile materiale în urma accidentelor de muncă suportate de unităţile, vizate în statistici, în anul 2008 se estimează la circa 3895583 lei, din care circa 41,56 la sută constituie plăţile conform certificatelor de concediu medical, 10,35 la sută reprezintă plăţi pentru repararea prejudiciului cauzat, 29,71 la sută sînt plăţile indemnizaţiilor unice în cazul reducerii capacităţii de muncă sau decesul angajatului şi 18,38 la sută constituie valoarea mijloacelor de producţie defectate.
    Pentru realizarea anumitor garanţii stabilite de legislaţie, în anul raportat au beneficiat de înlesniri şi sporuri pentru condiţii nefavorabile de muncă 122659 salariaţi, din care 69593 femei. Înlesnirile şi sporurile pentru condiţii nefavorabile de muncă sînt reflectate în anexele nr.12 şi nr.13 la prezentul Raport.
    Succesul activităţilor de inspecţie este determinat de eficienţa planificării şi utilizării fondului timpului de muncă. În anul 2008 utilizarea fondului timpului de muncă de către inspectorii de muncă se reprezintă după cum urmează.
    Pentru efectuarea controalelor au fost consumate 10232 zile-om. Aceasta constituie 67 la sută din fondul timpului utilizat pe teren. Pentru examinarea petiţiilor total au fost consumate 2495 zile-om sau 16 la sută din fondul timpului utilizat pe teren. La cercetarea accidentelor comunicate s-au consumat 959 zile-om, ceea ce constituie 6 la sută din fondul timpului utilizat pe teren.
    Pentru efectuarea unui control inspectorii de muncă utilizează 1,32 zile.


    Formarea inspectorilor de muncă şi supravegherea activităţilor desfăşurate de aceştia solicită de la Inspecţia Muncii atenţie deosebită. Astfel pentru pregătirea inspectorilor de muncă au fost organizate diferite seminare instructiv-didactice. Realizarea acestor acţiuni au derulat cu concursul specialiştilor din cadrul aparatului Inspecţiei Muncii, experţilor străini. Activităţile de perfecţionare profesională a inspectorilor de muncă au vizat diverse tematici orientate spre eficientizarea acţiunilor de inspecţie.
    Se întreprind cu regularitate acţiuni de monitorizare a activităţii inspectoratelor teritoriale de muncă. Obiectivul acestor acţiuni este de a evalua activitatea inspectorilor de muncă şi de a asigura sporirea nivelului de pregătire a inspectorilor de muncă, a eficacităţii şi calităţii activităţilor de inspecţie.
    Acţiuni de dezrădăcinare a încălcării legislaţiei muncii au fost realizate pe baza Acordurilor bilaterale în comun cu reprezentanţi ai sindicatelor şi patronatelor. Probleme ce ţin de aplicarea legislaţiei muncii au fost luate în dezbateri cu participarea Inspecţiei Muncii în cadrul şedinţelor Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Republica Moldova, Comisiei Naţionale pentru Consultări şi Negocieri Colective.
    În perioada de referinţă au fost organizate şi realizate 28 întîlniri de lucru ale reprezentanţilor conducerii Inspecţiei Muncii cu conducătorii administraţiei publice locale de nivelurile unu şi doi. În cadrul acestor întîlniri au fost luate în dezbateri diferite aspecte ale relaţiilor de muncă şi discutate căile cele mai eficiente de asigurare a aplicării legislaţiei muncii şi normelor de protecţie a muncii.
    S-au realizat acţiuni de informare a populaţiei prin diferite mijloace mass-media despre cele mai eficiente metode de aplicare a Codului muncii şi despre activitatea Inspecţiei Muncii. În această ordine de idei au fost acordate 6 interviuri la posturile de radio locale şi centrale, 10 apariţii în cadrul emisiunilor televizate şi au fost publicate circa 20 articole în diverse publicaţii periodice centrale şi locale.
    Toate acţiunile de inspecţie întreprinse în anul trecut scot în evidenţă o tendinţă stabilă de conformare la rigorile legislaţiei şi de respectare a acesteia.
    Totodată se mai întîlnesc şi anumite dificultăţi în aplicarea legislaţiei muncii.
    O dificultate semnificativă în derularea relaţiei de muncă o constituie insuficienţa sau lipsa de cunoştinţe necesare angajatorilor pentru a asigura respectarea legislaţiei ce reglementează raporturile de muncă. Această dificultate caracterizează unităţile cu un efectiv de personal mic.
    Soluţionarea inadecvată şi insuficientă a problemelor ce ţin de prevenirea accidentelor de muncă este frecventă la unităţile care nu dispun de serviciul de prevenire şi protecţie sau de un lucrător desemnat pentru protecţia salariaţilor la locurile de muncă şi prevenirea riscurilor profesionale.
    Un obstacol deosebit în aplicarea legislaţiei îl reprezintă încălcările legislaţiei ce se comit cu acordul tacit al salariaţilor sau a reprezentanţilor acestora. Astfel de încălcări poartă un caracter latent şi sînt dificil de remediat.
    Potrivit atribuţiilor ce-i revin, Inspecţia Muncii a acordat ajutor metodologic şi consultativ salariaţilor şi angajatorilor în soluţionarea diverselor probleme ce ţin de aplicarea legislaţiei muncii. În perioadă raportată au beneficiat de ajutorul consultativ al Inspecţiei Muncii şi subdiviziunilor sale structurale mai mult de 6000 angajatori şi un număr semnificativ de salariaţi.
    În perioada de referinţă, Inspecţia Muncii a coordonat activitatea de instruire şi formare a persoanelor cu funcţii de răspundere din unităţi în domeniul relaţiilor de muncă şi protecţiei muncii. Ca rezultat al coordonării activităţii de instruire şi formare, în instituţiile abilitate cu dreptul de instruire în domeniul dat, au fost instruite mai mult de 10000 persoane.
    Pe parcursul anului 2008 Inspecţia Muncii a informat Ministerul Economiei şi Comerţului despre deficienţele în aplicarea legislaţiei muncii şi normelor de protecţie a muncii, şi-a adus contribuţia la elaborarea şi promovarea spre adoptare a Legii securităţii şi sănătăţii în muncă, a Regulamentului privind modul de organizare a activităţilor de protecţie a lucrătorilor la locul de muncă şi prevenire a riscurilor profesionale, a Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a comitetului pentru securitate şi sănătate în muncă ş.a.
    Un eveniment semnificativ care s-a produs în anul 2008 este participarea Inspecţiei Muncii la Conferinţa de constituire a Alianţei Regionale a Inspecţiilor Muncii din Europa de Sud-Est Azerbaijan şi Ucraina şi aderarea la acest forum. Participarea Inspecţiei Muncii din Republica Moldova la această Alianţă va asigura sporirea profesionalismului inspectorilor de muncă şi schimbul de bune practici existente în regiune în materie de aplicare a legislaţiei muncii şi protecţie a salariaţilor în exercitarea atribuţiilor de serviciu.
    Rezultatele obţinute, confirmă că activitatea Inspecţiei Muncii reprezintă un proces complex în derulare, care cere eforturi şi coerenţă în acţiuni.
    Pentru a asigura realizarea continuă a obiectivelor Inspecţiei Muncii, stabilite de Lege, este oportun şi necesar ca Inspecţia Muncii să-şi menţină şi în continuare orientarea spre dezvoltarea şi promovarea celor mai eficiente măsuri complexe pentru:
    - monitorizarea modului de încadrare în muncă, perfectare a contractelor individuale de muncă şi diminuare a fenomenului „muncii la negru”;
    - monitorizarea riscurilor de accidentare în muncă;
    - monitorizarea modului de achitare a salariilor şi diminuare a restanţelor la plata salariilor.
    Aceasta va conduce la realizarea mai profundă şi mai integră a drepturilor angajaţilor ce decurg din raporturile de muncă, la o protecţie mai sigură a salariaţilor în exercitarea funcţiilor lor, or acestea sînt obiectivele Inspecţiei Muncii stabilite de Codul muncii, alte acte legislative şi normative din domeniul muncii, precum şi de Legea privind Inspecţia Muncii.

    INSPECTORUL GENERAL
    DE STAT AL MUNCII                                             Dumitru STĂVILĂ


    Chişinău, iunie 2009.

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    anexa nr.4

    anexa nr.5

    anexa nr.6

    anexa nr.7

    anexa nr.8

    anexa nr.9

    anexa nr.10

    anexa nr.11

    anexa nr.12

    anexa nr.13