OARFCM108/2009
ID intern unic:  332181
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
AGENŢIA RELAŢII FUNCIARE ŞI CADASTRU
ORDIN Nr. 108
din  22.07.2009
cu privire la aprobarea Regulamentului
privind atestarea registratorilor
Publicat : 04.09.2009 în Monitorul Oficial Nr. 136-137     art Nr : 640

  ÎNREGISTRAT
la Ministerul Justiţiei
al Republicii Moldova
nr.695 din 18 august 2009
_____________ V.Pîrlog


    În scopul executării prevederilor art.12, alin.(5) şi alin.(6) al Legii cadastrului bunurilor imobile nr.1543–XIII din 25 februarie 1998 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr. 44-46, art. 318) cu modificările şi completările ulterioare,
O R D O N :
    1. Se aprobă Regulamentul privind atestarea registratorilor (se anexează).
    2. Prezentul Ordin se publică  în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

    DIRECTORUL GENERAL AL AGENŢIEI
    RELAŢII FUNCIARE ŢI CADASTRU                                  Alexandr BANNICOV

    Nr. 108. Chişinău, 22 iulie 2009.

Aprobat
prin Ordinul Agenţiei
Relaţii Funciare şi Cadastru
nr. 108 din 22 iulie 2009
Regulamentul
privind atestarea registratorilor
I. Dispoziţii generale
    1. Regulamentul cu privire la atestarea registratorilor (în continuare - Regulament) este elaborat în conformitate cu prevederile Legii cadastrului bunurilor imobile nr.1543–XIII din 25 februarie 1998, Hotărîrii Guvernului nr.1030 din 12 octombrie 1998 “Despre unele măsuri privind crearea cadastrului bunurilor imobile” şi stabileşte scopul atestării, condiţiile, termenele şi modul de organizare şi desfăşurare a procedurii de atestare a registratorilor.
    2. Atestarea registratorului are ca scop constatarea nivelului de pregătire profesională a lor, de corespundere funcţiei ocupate, verificarea factorilor de risc, stimularea perfecţionării profesionale, ridicarea responsabilităţii în exercitarea atribuţiilor, asigurarea promovărilor obiective în funcţie.
    3. Atestarea constă în evaluarea aptitudinilor, capacităţii profesionale, în aprecierea rezultatelor activităţii registratorului, a nivelului de dezvoltare şi manifestare a calităţilor profesionale în raport cu cerinţele funcţiei ocupate şi presupune următoarele:
    a) programarea şi organizarea examenului de atestare;
    b) desfăşurarea atestării;
    c) validarea rezultatelor şi întocmirea proceselor-verbale;
    d) examinarea şi soluţionarea eventualelor contestaţii.
    4. Procedura de atestare se bazează pe următoarele principii:
    a) obiectivităţii - crearea unor condiţii egale de atestare pentru toţi registratorii; asigurarea atestării imparţiale în baza unor criterii clar definite şi a unei metodologii unice de apreciere a nivelului de competenţă şi de evaluare a activităţii registratorului;
    b) transparenţei - punerea la dispoziţia tuturor registratorilor a informaţiilor privind tematica probelor teoretice şi practice (în scris şi oral), referitoare la modul de desfăşurare şi organizare a procedurii de atestare, a criteriilor de apreciere a activităţii registratorului;
    c) echităţii sociale - selectarea, în baza rezultatelor obţinute, a celor mai competente persoane, asigurarea promovării în funcţie sau eliberarea din funcţie în cazul necorespunderii postului deţinut, fapt constatat în urma atestării.
    [Pct.4 lit.c) modificată prin OARFC51 din 20.05.17, MO244-251/14.07.17 art.1260]
    5. Informaţiile referitoare la data şi locul desfăşurării atestării se publică cu 30 de zile înainte de data desfăşurării pe site-ul Întreprinderii Specializate în Cadastru (în continuare Întreprinderea).
    [Pct.5 modificat prin OARFC51 din 20.05.17, MO244-251/14.07.17 art.1260]
    6. Atestarea registratorilor se efectuează de către Comisia de atestare a registratorilor (în continuare Comisia de atestare).
II. Organizarea procedurii de atestare
a registratorilor
    7. Procedura de atestare a registratorilor este organizată şi realizată de către Întreprindere şi Comisia de atestare.
    8. Directorul Întreprinderii:
    a) aprobă lista registratorilor cărora li se va aplica procedura de atestare după coordonarea acesteia cu Comisia de atestare;
    b) aprobă graficul efectuării atestării după coordonarea cu Comisia de atestare;
    c) emite ordinul cu privire la rezultatele atestării în baza recomandărilor Comisiei de atestare.
    9. Direcţia resurse umane a Întreprinderii (în continuare Direcţia resurse umane):
    a) întocmeşte lista registratorilor cărora li se va aplica procedura de atestare şi după aprobare o expediază oficiilor cadastrale teritoriale, nu mai tîrziu de 30 zile lucrătoare înaintea atestării;
    b) întocmeşte graficul atestării registratorilor, iar după aprobare, îl expediază oficiilor cadastrale teritoriale, nu mai tîrziu de 30 zile lucrătoare înaintea atestării;
    c) prezintă Comisiei de atestare dosarul personal, fişa de post şi referinţa fiecărui registrator căruia i se aplică procedura de atestare, actele de control şi alte documente confirmative  care descriu activitatea registratorului;
    [Pct.9 lit.c) modificată prin OARFC51 din 20.05.17, MO244-251/14.07.17 art.1260]
    d) anexează după atestare la dosarul personal materialele probelor scrise, fişa de atestare într-un exemplar semnată de către preşedintele, secretarul şi membrii comisiei prezenţi la şedinţă;
    [Pct.9 lit.d) modificată prin OARFC51 din 20.05.17, MO244-251/14.07.17 art.1260]
    e) elaborează proiectul ordinului directorului Întreprinderii în funcţie de rezultatele atestării;
     f) elaborează programul de realizare a recomandărilor Comisiei de atestare, organizează şi monitorizează procesul de implementare a acestuia.
    10. Conducătorul oficiului cadastral teritorial (în continuare oficiul) în care activează registratorul supus atestării:
    a) efectuează, în intervalul dintre două atestări succesive, aprecieri curente ale activităţii registratorului;
    b) stabileşte, în comun cu persoana care urmează a fi supusă procedurii atestării, obiectivele concrete pentru realizarea atribuţiilor care îi revin şi măsuri pentru eficientizarea activităţii acesteia;
    c) întocmeşte referinţa registratorului şi după aducerea ei la cunoştinţa registratorului o remite Direcţiei resurse umane. Referinţa registratorului se prezintă cu cel puţin 14 zile lucrătoare înainte de desfăşurarea atestării;
    [Pct.10 lit.c) modificată prin OARFC51 din 20.05.17, MO244-251/14.07.17 art.1260]
     d) după necesitate participă la şedinţa Comisiei de atestare.
    11. Comisia de atestare:
    a) examinează conţinutul materialelor dosarului personal, al fişei de post actele de control şi alte documente confirmative care descriu activitatea registratorului, referinţa despre activitatea registratorului;
    [Pct.11 lit.a) modificată prin OARFC51 din 20.05.17, MO244-251/14.07.17 art.1260]
    b) apreciază rezultatele evaluării cunoştinţelor şi deprinderilor practice;
    c) petrece proba scrisă şi interviul, examinează, după caz, opiniile conducătorilor subdiviziunilor Întreprinderii în privinţa registratorului supus atestării;
    [Pct.11 lit.c) modificată prin OARFC51 din 20.05.17, MO244-251/14.07.17 art.1260]
    d) decide asupra rezultatului atestării registratorului;
    e) întocmeşte recomandări pentru registrator în baza rezultatelor atestării.
    [Pct.11 lit.e) modificată prin OARFC51 din 20.05.17, MO244-251/14.07.17 art.1260]
    12. Comisia de atestare se creează prin Ordinul Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru (în continuare Agenţia).
    [Pct.12 modificat prin OARFC51 din 20.05.17, MO244-251/14.07.17 art.1260]
    13. Comisia de atestare este constituită din 11 membri, inclusiv preşedintele, vicepreşedintele şi membrii Comisiei de atestare.
    Membri ai Comisiei de atestare sînt 5 specialişti ai Agenţiei, 4 - ai Întreprinderii, şi doi reprezentanţi ai Ministerului Justiţiei. Preşedinte al Comisiei de atestare este directorul general al Agenţiei, vicepreşedinte al Comisiei de atestare este vicedirectorul general al Agenţiei.
    Secretarul Comisiei este numit dintre colaboratorii Direcţiei resurse umane.
    Decizia Comisiei de atestare se ia prin vot deschis, cu simpla majoritate de voturi ale membrilor prezenţi ai Comisiei de atestare.
    [Pct.13 modificat prin OARFC51 din 20.05.17, MO244-251/14.07.17 art.1260]
    14. Preşedintele Comisiei de atestare:
    a) prezidează şedinţa programată;
    b) asigură respectarea procedurii de atestare în conformitate cu prezentul Regulament;
    c) poartă responsabilitate pentru activitatea Comisiei de atestare;
    d) deleghează competenţa de conducere a şedinţei vicepreşedintelui sau unui alt membru al Comisiei de atestare.
    15. Vicepreşedintele Comisiei de atestare exercită atribuţiile preşedintelui în lipsa acestuia.
    16. Atribuţiile membrilor Comisiei de atestare:
    a) participă la şedinţele Comisiei de atestare şi exercită dreptul de vot la adoptarea deciziei şi recomandărilor Comisiei de atestare;
    b) analizează datele din documentele prezentate Comisiei de atestare, testarea şi apreciază cunoştinţele teoretice şi deprinderile practice ale registratorului supus atestării;
    [Pct.16 lit.b) modificată prin OARFC51 din 20.05.17, MO244-251/14.07.17 art.1260]
    c) adresează întrebări registratorului supus atestării;
    d) votează rezultatele atestării;
    e) semnează procesele-verbale ale şedinţei de atestare la care au participat;
    f) solicită consemnarea în procesele-verbale a opiniei separate vis–a–vis de deciziile luate şi recomandările propuse.
    17. Secretarul Comisiei de atestare:
    a) pregăteşte toate materialele necesare pentru activitatea Comisiei de atestare şi le prezintă membrilor acesteia;
    b) comunică conducătorului oficiului şi registratorilor cărora li se aplică procedura de atestare data, locul şi ora desfăşurării şedinţei Comisiei de atestare;
    c) perfectează (redactează) actele propuse la şedinţa Comisiei de atestare;
    d) întocmeşte şi semnează procesul-verbal al Comisiei de atestare;
    e) comunică rezultatele atestării persoanelor supuse procedurii de atestare;
    f) îndeplineşte alte sarcini întru asigurarea bunei desfăşurări a procedurii de atestare.
    18. Despre rezultatele atestării şi recomandările Comisiei de atestare se completează fişa de atestare (Anexa nr. 1).
     Membrii Comisiei de atestare care au luat cunoştinţă de informaţie cu caracter personal sînt obligaţi să protejeze confidenţialitatea acesteia.
    19. Procedura de atestare a registratorilor presupune:
    a) evaluarea rezultatelor activităţii, care se indică în fişa de atestare;
    b) testarea cunoştinţelor teoretice;
    c) testarea deprinderilor practice;
    d) verificarea capacităţii de a-şi exercita atribuţiile de registrator din punct de vedere medical;
    e) controlul respectării restricţiilor şi exigenţelor stabilite faţă de registrator la exercitarea obligaţiunilor de serviciu.
    20. Evaluarea rezultatelor activităţii registratorilor se efectuează conform anexei nr. 3 şi cuprinde:
    [Pct.20 modificat prin OARFC51 din 20.05.17, MO244-251/14.07.17 art.1260]
    a) analiza activităţii registratorului în perioada de la ultima atestare sau de la angajare, dacă nu a  fost supus atestării, efectuată în baza informaţiilor prezentate de către subdiviziunile întreprinderii. Informaţia va include date despre rezultatele examinării petiţiilor privind acţiunile registratorului, controalelor efectuate în privinţa lui, rezultatele litigiilor judiciare sancţiunile disciplinare aplicate, numărul (sau procentul) deciziilor de respingere şi refuz menţinute şi anulate de către Registratorul din cadrul Întreprinderii din cele contestate. Materialele respective se acumulează în dosarul registratorului, care se păstrează la Direcţia resurse umane;
    [Pct.20 lit.a) modificată prin OARFC51 din 20.05.17, MO244-251/14.07.17 art.1260]
    b) evaluarea eficienţei şi calităţii activităţii, inclusiv respectarea disciplinei executorii şi a termenelor examinării, precum şi capacitatea de a soluţiona operativ chestiunile de serviciu;
     c) aprecierea legalităţii acţiunilor şi deciziilor emise.
    21. Testarea cunoştinţelor teoretice constă în mod obligatoriu în probe scrise şi orale, cu caracter teoretic privind principiile generale şi normele de bază ale legislaţiei, care reglementează raporturile patrimoniale. Tematica se stabileşte de Comisia de atestare în baza propunerilor subdiviziunilor Întreprinderii, şi se comunică în scris registratorilor supuşi atestării.
    22. Testarea deprinderilor practice constă în executarea unei activităţi legate de tematica specifică domeniului de activitate a registratorului, care poate fi: întocmirea unei decizii, executarea unei cereri de înregistrare, executarea unei acţiuni în programul de calculator, folosit în activitatea registratorului.
    Durata şi gradul de complexitate a probei practice se stabileşte de Comisia de atestare.
    [Pct.22 în redacțiA OARFC51 din 20.05.17, MO244-251/14.07.17 art.1260]
    23. Verificarea capacităţii de exercitare a atribuţiilor de serviciu din punct de vedere medical, în condiţiile art. 238 din Codul muncii, constă în desfăşurarea examenului complex medical de constatare a stării generale a sănătăţii registratorilor, cu eliberarea avizului consultativ privind starea sănătăţii din punct de vedere narcologic şi a evidenţei psihiatrice prin dispensarizare.
    Rezultatele examenului medical se păstrează în dosarul personal al registratorului.
    În timpul efectuării examenului medical, registratorului conform art. 193 din Codul muncii i se păstrează salariul mediu la locul de lucru.
    24. Controlul respectării restricţiilor şi exigenţelor stabilite faţă de registrator la exercitarea obligaţiunilor de serviciu constă în estimarea factorilor de risc, respectarea de către acesta a cerinţelor de încadrare necesare exercitării atribuţiilor, Legii cu privire la prevenirea şi combaterea corupţiei nr. 90-XVI din 25 aprilie 2008, Regulamentului registratorului, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 1030 din 12 octombrie 1998 (Anexa nr. 3) şi are următoarele scopuri:
    [Pct.24 modificat prin OARFC51 din 20.05.17, MO244-251/14.07.17 art.1260]
    a) aprecierea gradului de îndeplinire de către registrator a cerinţelor de încadrare şi de respectare a restricţiilor stabilite;
    b) descoperirea factorilor de risc, a circumstanţelor şi informaţiilor de natură să-l determine pe titular să comită fapte ilegale, să influenţeze negativ activitatea acestuia;
    c) excluderea factorilor de risc şi a altor circumstanţe, care constituie o ameninţare pentru securitatea internă a organelor cadastrale.
     Efectuarea controlului se pune în seama Direcţiei securitate informaţională şi conducătorului oficiului.
    [Pct.24 alineat modificat prin OARFC51 din 20.05.17, MO244-251/14.07.17 art.1260]
III. Procedura de atestare a registratorului
    25. Registratorul este supus atestării o dată la 3 ani. Pentru acordarea gradului de calificare registratorul, la cerere poate fi atestat înainte de termen.
    Termenul menţionat este perioada de timp în care persoana supusă atestării şi-a exercitat real funcţia.
    [Pct.25 modificat prin OARFC51 din 20.05.17, MO244-251/14.07.17 art.1260]
    26. În cazul neajunsurilor depistate în rezultatul controlului activităţii registratorului, acesta poate fi supus atestării înainte de termen la iniţiativa conducerii Întreprinderii.
    [Pct.26 modificat prin OARFC51 din 20.05.17, MO244-251/14.07.17 art.1260]
    27. În intervalul dintre două atestări succesive şeful oficiului cadastral teritorial efectuează aprecieri curente ale rezultatelor activităţii registratorului, care servesc ca sursă de informaţii la întocmirea referinţei.
    [Pct.27 modificat prin OARFC51 din 20.05.17, MO244-251/14.07.17 art.1260]
    28. Lista registratorilor cărora li se va aplica procedura de atestare şi graficul atestării se aduce la cunoştinţa acestora, contra semnătură, cu cel puţin 30 zile lucrătoare pînă la data atestării.
    Despre modificările intervenite, din motive obiective, referitor la data, ora şi locul desfăşurării atestării, registratorii sînt înştiinţaţi adăugător.
    29. Cu cel puţin 14 zile lucrătoare pînă la data atestării, conducătorul oficiului, prezintă Direcţiei resurse umane referinţa, anexînd certificatul medical de sănătate.
    [Pct.29 modificat prin OARFC51 din 20.05.17, MO244-251/14.07.17 art.1260]
    30. În scopul sporirii transparenţei procesului de examinare, se va asigura anonimatul lucrărilor scrise prin codificarea lucrărilor.
     31. Aprecierea probelor scrise se face de către comisia de verificare, instituită la decizia Comisiei de atestare, compusă din 3 membri ai Comisiei de atestare. Rezultatul probei scrise se apreciază prin note de la 1 la 10, separat de către fiecare membru al Comisiei de verificare. Media aritmetică a notelor de la fiecare membru al Comisiei de verificare constituie nota finală a examenului scris.
    După aprecierea tuturor lucrărilor, acestea se decodifică.
    32. Rezultatele testărilor în domeniul cunoştinţelor teoretice şi a deprinderilor practice se fixează în procesul-verbal al şedinţei Comisiei de atestare.
    33. În cazul neprezentării registratorului, din motive întemeiate, la şedinţa Comisiei de atestare sau al necesităţii de a examina suplimentar informaţia referitoare la activitatea registratorului, Comisia de atestare transferă atestarea în cauză pentru o altă şedinţă.
    În cazul neprezentării registratorului, din motive neîntemeiate, la şedinţa Comisiei de atestare, Comisia îl poate supune atestării şi în lipsa lui, indicînd acest fapt în procesul-verbal. În acest caz atestarea are loc în baza materialelor prezentate Comisiei de atestare.
    [Pct.33 modificat prin OARFC51 din 20.05.17, MO244-251/14.07.17 art.1260]
    34. Procedura de atestare începe cu raportul secretarului sau al unui membru al Comisiei de atestare care a studiat în prealabil actele prezentate pentru atestare după care urmează audierea persoanelor invitate la şedinţă.
    35. Membrii Comisiei de atestare, în procesul examinării documentelor şi al interviului de atestare, apreciază activitatea registratorului în baza următoarelor criterii: calitatea muncii, abilitate de comunicare (oral şi în scris), responsabilitate, comportament corespunzător funcţiei deţinute.
    La atestarea registratorilor care exercită atribuţii de conducere se apreciază şi nivelul de manifestare a abilităţilor manageriale (planificare, organizare şi control etc.).
    [Pct.35 modificat prin OARFC51 din 20.05.17, MO244-251/14.07.17 art.1260]
    36. În urma atestării, Comisia de atestare, acordă registratorului unul din următoarele calificative: „foarte bine”, „bine”, „satisfăcător”, „nesatisfăcător”.
    [Pct.36 în redacția OARFC51 din 20.05.17, MO244-251/14.07.17 art.1260]
    37. Calificativul „foarte bine” se acordă registratorului a cărei activitate a fost evaluată la fiecare poziţie cu 3  puncte,  la proba scrisă a obţinut nota  nu mai mică de nouă,  a exercitat real  cel puţin 5 ani funcţia de registrator.
    Calificativul  „bine” se acordă registratorului a cărei activitate a fost evaluată la fiecare poziţie cu  cel puţin 2 puncte, la proba scrisă a obţinut nota nu mai mică de şapte, a exercitat real cel puţin 3 ani funcţia de registrator.
    Calificativul „satisfăcător” se acordă registratorului a cărei activitate a fost evaluată  la fiecare poziţie cu cel puţin 1 punct, la proba scrisă a obţinut nota nu mai mică de 5, a exercitat real cel puţin 3 ani funcţia de registrator.
    Calificativul „nesatisfăcător”  se acordă registratorului  a cărui activitate a fost evaluată cel puţin la o poziţie cu 0 puncte, fie la proba scrisă a obţinut nota mai mică de 5. 
    [Pct.37 în redacția OARFC51 din 20.05.17, MO244-251/14.07.17 art.1260]
    38. Comisia de atestare poate recomanda:
    a) elaborarea şi implementarea unui plan individual de perfecţionare profesională,  în cazul în care registratorului i s-a acordat calificativul „satisfăcător”;
    b) repetarea procedurii de atestare a persoanei peste 6 sau 12 luni, fără a acorda vre-un calificativ, în cazul în care la proba scrisă registratorul a obţinut nota mai mică de 5.
    [Pct.38 în redacția OARFC51 din 20.05.17, MO244-251/14.07.17 art.1260]
    39. Notele finale obţinute la testarea cunoştinţelor teoretice şi deprinderilor practice, decizia Comisiei de atestare şi recomandările ei sînt aduse la cunoştinţa registratorilor contra semnătură în termen de 10 zile din data atestării eliberîndu-se o copie a Fişei de atestare.
    [Pct.39 modificat prin OARFC51 din 20.05.17, MO244-251/14.07.17 art.1260]
    40. În cazul dezacordului cu decizia Comisiei de atestare, persoana poate adresa, în termen de 3 zile lucrătoare de la aflarea despre rezultatele atestării, o contestaţie.
    41. Contestaţiile privind organizarea, desfăşurarea şi rezultatele atestării se depun la Agenţie.
    Registratorul care consideră că, în cadrul desfăşurării atestării prin decizia emisă sau prin încălcarea prevederilor prezentului Regulament i-a fost lezat un drept al său recunoscut de lege, poate depune o contestaţie argumentată a deciziei ori a procedurii aplicate.
    Nu se admit contestaţii referitor la notele finale acordate de către Comisia de atestare.
    Contestarea rezultatelor atestării suspendă realizarea deciziilor şi recomandărilor Comisiei de atestare.
    42. Agenţia instituie Comisia de examinare a contestaţiilor din cel puţin 3 specialişti ai Agenţiei, care nu fac parte din componenţa Comisiei de atestare.
     Contestaţia se examinează în termen de 7 zile de la data depunerii ei.
    43. Contestaţia este depusă în formă scrisă şi trebuie să conţină:
    a) numele şi prenumele candidatului care formulează contestaţia;
    b) esenţa şi temeiul contestaţiei cu indicarea drepturilor şi intereselor legitime ale depunătorului contestaţiei, încălcate în cadrul desfăşurării concursului;
    c) data şi semnătura.
    44. Comisia de examinare a contestaţiilor va lăsa contestaţia fără examinare în cazul în care:
    a) a fost depusă cu încălcarea termenului stabilit;
    b) nu corespunde cerinţelor specificate în p.43.
    În cazul în care Comisia de examinare a contestaţiilor constată încălcarea regulamentului, urmează să adopte măsurile necesare pentru restabilirea drepturilor registratorului supus atestării.
    45. În rezultatul examinării contestaţiei poate fi luată una din următoarele decizii:
    a) contestaţia se respinge în temeiul p.41;
    b) contestaţia se lasă fără examinare, în temeiul p.44;
    c) contestaţia se recunoaşte drept întemeiată.
    Rezultatul examinării contestaţiei se consemnează într-un proces-verbal, semnat de toţi membrii Comisiei de examinare a contestaţiilor.
    46. Rezultatul examinării contestaţiei se aduce la cunoştinţa registratorului care a depus contestaţia în scris în termen de 3 zile lucrătoare de la data emiterii acestuia.
    În cazul în care registratorul nu este de acord cu rezultatul examinării contestaţiei, acesta este în drept să se adreseze în instanţa de judecată competentă.
    [Pct.47 abrogat prin OARFC51 din 20.05.17, MO244-251/14.07.17 art.1260]

    anexa nr.1
    [Anexa nr.1 în redacția OARFC51 din 20.05.17, MO244-251/14.07.17 art.1260]

    anexa nr.2

    anexa nr.3
    [Anexa nr.3 introdusă prin OARFC51 din 20.05.17, MO244-251/14.07.17 art.1260]