HGM544/2009
ID intern unic:  332288
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 544
din  09.09.2009
cu privire la aprobarea Conceptului Sistemului informaţional
automatizat „Registrul de stat al cazurilor de violenţă în familie”
Publicat : 16.09.2009 în Monitorul Oficial Nr. 143     art Nr : 629
    MODIFICAT
    HG130 din 22.02.10, MO30-31/26.02.10 art.177

    NOTĂ:
    În tot textul anexelor nr.1 şi nr.2 sintagma „Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului” se substituie prin sintagma „Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei”, la cazul gramatical respectiv prin HG130 din 22.02.10, MO30-31/26.02.10 art.177

    În conformitate cu prevederile Strategiei naţionale de dezvoltare pe anii 2008 -2011, adoptată prin Legea nr.295-XVI din 21 decembrie 2007 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.18-20, art.57), Planului de acţiuni privind implementarea Strategiei naţionale de dezvoltare pe anii 2008-2011, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 191 din 25 februarie 2008 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr. 42-44, art.257) şi Legii nr. 45-XVI din 1 martie 2007 cu privire la prevenirea şi combaterea violenţei în familie (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.55-56 art.178), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    Conceptul Sistemului informaţional automatizat „Registrul de stat al cazurilor de violenţă în familie”, conform anexei nr.1;
    Planul de acţiuni pentru elaborarea şi implementarea Sistemului informaţional automatizat „Registrul de stat al cazurilor de violenţă în familie”, conform anexei nr.2.
    2. Ministerele şi alte autorităţi administrative centrale, precum şi autorităţile administraţiei publice locale, în limitele competenţelor atribuite, vor asigura realizarea prevederilor Conceptului Sistemului informaţional automatizat „Registrul de stat al cazurilor de violenţă în familie”.
    3. Implementarea Conceptului Sistemului informaţional automatizat „Registrul de stat al cazurilor de violenţă în familie” se va efectua în limitele alocaţiilor financiare prevăzute în bugetele respective pentru întreţinerea autorităţilor abilitate cu funcţii de registratori şi furnizori de informaţii.
    4. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei.
    [Pct.4 modificat prin HG130 din 22.02.10, MO30-31/26.02.10 art.177]

    PRIM-MINISTRU                                                     Zinaida GRECEANÎI

    Contrasemnează:
    Ministrul afacerilor interne                                        Gheorghe Papuc
    Ministrul sănătăţii                                                       Larisa Catrinici
    Ministrul dezvoltării
    informaţionale                                                              Pavel Buceaţchi
    Ministrul administraţiei
    publice locale                                                               Iacov Timciuc
    Ministrul protecţiei sociale,
    familiei şi copilului                                                       Galina Balmoş

    Nr. 544. Chişinău, 9 septembrie 2009.
Anexa nr. 1
la Hotărîrea Guvernului nr.544
din 9 septembrie 2009
CONCEPTUL
Sistemului informaţional automatizat
„Registrul de stat al cazurilor de violenţă în familie”
CAPITOLUL I
DISPOZIŢII GENERALE

    1. Registrul de stat al cazurilor de violenţă în familie (în continuare – RSCVF) este o resursă informaţională de stat, formată cu ajutorul Sistemului informaţional automatizat „Registrul de stat al cazurilor de violenţă în familie” (în continuare – SIA RSCVF), care reprezintă un ansamblu sistematizat de informaţii documentate despre cazurile de violenţă în familie şi de mijloace software şi hardware informaţionale şi organizatorice, precum şi de sisteme de transmitere şi utilizare a datelor, metode destinate realizării suportului informaţional.
    2. SIA RSCVF este destinat colectării, stocării şi prelucrării datelor despre fenomenul violenţei în familie, informării autorităţilor publice centrale şi autorităţilor administraţiei publice locale, persoanelor fizice şi juridice despre instituţiile şi serviciile sistemului de protecţie a victimelor violenţei în familie, despre serviciile şi programele de reabilitare a agresorilor, precum şi despre beneficiarii sistemului. Sistemul, de asemenea, este destinat abordării multiaspectuale a fenomenului de violenţă în familie, asigurării suportului informaţional al specialiştilor din diferite domenii pentru parcurgerea corectă a etapelor necesare soluţionării unui caz de violenţă în familie.
    3. Scopul principal al SIA RSCVF constă în eficientizarea activităţii de prevenire şi de combatere a violenţei în familie atît prin oferirea unui instrument de formare continuă, cît şi prin asigurarea informaţională a autorităţilor şi instituţiilor abilitate cu funcţii în domeniu, la nivel naţional şi local, precum şi a personalului care lucrează direct cu victima violenţei în familie şi/sau cu agresorul.
    Scopurile specifice ale SIA RSCVF sînt:
    a) sprijinirea autorităţilor publice şi organizaţiilor necomerciale în coordonarea acţiunilor privind implementarea mecanismului de soluţionare a actelor de violenţă în familie;
    b) asigurarea informaţională a autorităţilor publice, în cazul prestării serviciilor de protecţie a victimelor violenţei în familie şi serviciilor de reabilitare a agresorilor;
    c) sporirea eficienţei intervenţiei în soluţionarea problematicii abordate şi reducerea timpului necesar soluţionării cazului de violenţă în familie.
    4. Principiile de bază ale SIA RSCVF sînt:
    a) principiul legalităţii, care presupune crearea şi exploatarea SIA RSCVF în conformitate cu legislaţia naţională;
    b) principiul respectării drepturilor omului, care presupune exploatarea SIA RSCVF în conformitate cu legislaţia naţională şi cea internaţională în domeniul drepturilor omului, la care Republica Moldova este parte;
    c) principiul integrităţii, plenitudinii şi autenticităţii datelor, care presupune păstrarea conţinutului integral al datelor, interpretarea acestora în mod univoc, colectarea volumului necesar de informaţie despre obiectele informaţionale în conformitate cu legislaţia naţională, asigurarea gradului de corespundere a datelor stocate cu starea reală a obiectelor domeniului RSCVF;
    d) principiul controlului asupra formării şi utilizării SIA RSCVF, care presupune ansamblul de măsuri organizatorice şi tehnice de program, ce asigură o calitate sporită a resurselor formate, fiabilitatea înaltă a stocării, securitatea şi corectitudinea utilizării acestora;
    e) principiul consecutivităţii, care presupune elaborarea şi realizarea proiectului pe etape;
    f) principiul stabilităţii, care constă în capacitatea sistemului de a funcţiona eficient în condiţiile modificării cadrului legislativ;
    g) principiul destinaţiei strategice, care constă în faptul că destinatarii pot beneficia de date şi informaţii exacte despre obiectul de evidenţă al SIA RSCVF, necesare pentru a elabora eficient politicile de prevenire şi combatere a violenţei în familie;
    h) principiul identificării unice de stat, care constă în atribuirea unui număr de identificare unic fiecărui obiect al înregistrării;
    i) principiul confidenţialităţii, care prevede responsabilitatea personală, în conformitate cu legislaţia în vigoare, a lucrătorilor implicaţi în procesul de prelucrare a informaţiei în cadrul SIA RSCVF, pentru folosirea şi răspîndirea neregulamentară a informaţiei.
    5. Obiectivele SIA RSCVF sînt:
    a) oferirea unui instrument de lucru specialiştilor cu atribuţii în domeniul prevenirii şi combaterii violenţei în familie;
    b) identificarea cazurilor de violenţă în familie;
    c) înregistrarea datelor privind victimele violenţei în familie şi agresorii;
    d) integrarea surselor de informaţii indispensabile ce ţin de managementul, analiza şi planificarea sistemului de servicii sociale corespunzătoare, furnizarea de informaţii utilizatorilor sub formă de rapoarte;
    e) înregistrarea prestatorilor de servicii sociale cu activităţi în domeniu;
    f) acordarea de sprijin autorităţilor publice centrale în monitorizarea şi pronosticarea fenomenului, la elaborarea şi promovarea politicilor de prevenire şi combatere a violenţei în familie şi de asistenţă socială a victimelor şi agresorului;
    g) acordarea de suport metodologic autorităţilor administraţiei publice locale la sporirea eficienţei activităţii de realizare a politicii de stat în domeniul prevenirii şi combaterii violenţei în familie, protecţiei drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor în realizarea dreptului lor uman la viaţă fără violenţă;
    h) asigurarea interacţiunii şi colaborării informaţionale pe parcursul schimbului informaţional interministerial;
    i) asigurarea vizualizării informaţiei stocate (cu diverse niveluri de acces) şi generarea de rapoarte predefinite şi specifice.
CAPITOLUL II
CADRUL NORMATIV-LEGISLATIV
    6. Cadrul normativ-legislativ al SIA RSCVF este constituit din legislaţia internaţională în domeniu la care Republica Moldova este parte şi legislaţia naţională.
    Crearea, implementarea şi funcţionarea SIA RSCVF sînt reglementate printr-un un şir de acte normativ-legislative internaţionale şi naţionale.
    1) Dintre actele internaţionale cu relevanţă în domeniu menţionăm:
    a) Convenţia privind eliminarea tuturor formelor de discriminare împotriva femeilor (în continuare – CEDAW);
    b) recomandările (12 şi 19) Comitetului ONU la Convenţia privind eliminarea tuturor formelor de discriminare împotriva femeilor, care afirmă că violenţa împotriva femeilor cade sub incidenţa Convenţiei CEDAW;
    c) Protocolul ONU cu privire la prevenirea, suprimarea şi pedepsirea traficului de persoane, în special femei şi copii (adiţional la Convenţia ONU cu privire la comiterea criminalităţii transnaţionale organizate) şi Statutul Curţii Internaţionale Penale care prevede răspundere penală pentru infracţiuni de gen şi violenţă sexuală;
    d) Rezoluţia Adunării Generale a ONU 61/143 din decembrie 2006 cu privire la intensificarea eforturilor de eliminare a tuturor formelor de violenţă împotriva femeilor;
    e) recomandările Consiliului Europei care vizează în mod special violenţa domestică:
    Recomandarea (85)4 cu privire la violenţa în familie;
    Recomandarea (90)2 cu privire la măsurile sociale în domeniul violenţei în familie;
    Recomandarea (2002)5 a Comitetului de Miniştri al ţărilor-membre cu privire la protecţia femeilor de violenţă;
    2) Cadrul normativ-legislativ naţional include:
    a) Constituţia Republicii Moldova, adoptată la 29 iulie 1994 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1994, nr.1, art. 1);
    b) Codul familiei nr. 1316-XIV din 26 octombrie 2000 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr. 47-48, art. 210);
    c) Codul penal al Republicii Moldova nr. 985-XV din 18 aprilie 2002 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr. 72-74, art. 195);
    d) Codul de procedură penală al Republicii Moldova nr.122-XV din 14 martie 2003 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr. 104-110, art. 447);
    e) Codul contravenţional nr. 218-XVI din 24 octombrie 2008 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr. 3-6, art. 15);
    f) Legea nr. 295-XVI din 21decembrie 2007 pentru aprobarea Strategiei naţionale de dezvoltare pe anii 2008 -2011(Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr. 18-20, art. 57);
    g) Legea nr. 416-XII din 18 decembrie 1990 cu privire la poliţie (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.17-19, art. 56);
    h) Legea nr.338-XIII din 15 decembrie 1994 privind drepturile copilului (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.13, art.127);
    i) Legea nr.216-XV din 29 mai 2003 cu privire la Sistemul informaţional automatizat de evidenţă a infracţiunilor, a cauzelor penale şi a persoanelor care au săvîrşit infracţiuni (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.170-172, art.695);
    j) Legea nr.467-XV din 21 noiembrie 2003 cu privire la informatizare şi la resursele informaţionale de stat (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.6-12, art.44);
    k) Legea asistenţei sociale nr.547-XV din 25 decembrie 2003 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr. 42-44, art. 249);
    l) Legea nr.17-XVI din 15 februarie 2007 cu privire la protecţia datelor cu caracter personal (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007 , nr. 107-111, art.468);
    m) Legea nr.45-XVI din 1 martie 2007 cu privire la prevenirea şi combaterea violenţei în familie (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr. 55-56, art. 178);
    n) Legea nr. 71-XVI din 22 martie 2007 cu privire la registre (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr. 70-73, art. 314);
    o) Hotărîrea Guvernului nr.333 din 18 martie 2002 „Pentru aprobarea Concepţiei sistemului informaţional automatizat „Registrul de stat al populaţiei” şi Regulamentului cu privire la Registrul de stat al populaţiei” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.43-45, art.409);
    p) Hotărîrea Guvernului nr.255 din 9 martie 2005 „Privind Strategia Naţională de edificare a societăţii informaţionale – „Moldova electronică” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.46-50, art. 336);
    q) Hotărîrea Guvernului nr.863 din 16 august 2005 „Cu privire la aprobarea Programului de modernizare a sistemului educaţional în Republica Moldova” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.113-116, art. 936);
    r) Hotărîrea Guvernului nr.733 din 28 iunie 2006 „Cu privire la Concepţia guvernării electronice” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr. 106-111, art.799);
    s) Hotărîrea Guvernului nr.191 din 25 februarie 2008 „Pentru aprobarea Planului de acţiuni privind implementarea Strategiei naţionale de dezvoltare ре anii 2008-2011” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr. 42-44, art.257).
CAPITOLUL III
SPAŢIUL FUNCŢIONAL AL SIA RSCVF
    7. Funcţiile de bază ale SIA RSCVF sînt:
    a) formarea băncii de date a sistemului;
    b) identificarea şi punerea primară la evidenţă a cazului de violenţă în familie, prin atribuirea unui identificator unic obiectului de evidenţă şi introducerea volumului stabilit de informaţie în banca de date a sistemului;
    c) actualizarea datelor despre obiectele de evidenţă în cazul survenirii evenimentelor prevăzute de scenariile de bază, care constă în completarea şi modificarea semnificaţiilor atributelor obiectelor informaţionale;
    d) scoaterea de la evidenţă a obiectului de evidenţă, prin transferarea acestuia în arhivă după expirarea perioadei de 6 ani (arhiva rămîne parte componentă a SIA RSCVF);
    e) organizarea asigurării informaţionale prin oferirea accesului la datele din banca de date a SIA RSCVF tuturor autorităţilor şi instituţiilor abilitate cu funcţii de prevenire şi combatere a violenţei în familie, în conformitate cu legislaţia şi competenţele atribuite acestora;
    f) asigurarea veridicităţii şi plenitudinii informaţiei la colectarea datelor din sursele primare;
    g) asigurarea integrităţii datelor la toate etapele de colectare, stocare, prelucrare şi utilizare a acestora;
    h) pregătirea rapoartelor statistice.
    8. Blocurile funcţionale ale SIA RSCVF sînt:
    a) blocul “Administrare şi control”, care include funcţiile ce ţin de:
    administrarea băncii de date;
    asigurarea integrităţii logice a SIA RSCVF;
    identificarea nivelului de acces al utilizatorilor;
    asigurarea integrităţii şi protecţiei datelor;
    b) blocul „Domeniul social”, care include funcţiile ce ţin de evidenţa cazurilor de violenţă în familie, înregistrate la secţiile/direcţiile de asistenţă socială şi protecţie a familiei, precum şi serviciile şi măsurile de protecţie socială oferite persoanelor victime ale violenţei în familie;
    c) blocul „Domeniul afacerilor interne”, care include funcţiile ce ţin de evidenţa cazurilor (actelor) de violenţă în familie, înregistrate de către structurile specializate ale Ministerului Afacerilor Interne;
    d) blocul „Domeniul medical”, care include funcţiile ce ţin de evidenţa cazurilor de violenţă în familie, înregistrate de către structurile Ministerului Sănătăţii.
CAPITOLUL IV
STRUCTURA ORGANIZAŢIONALĂ
    9. Posesor şi deţinător al SIA RSCVF este Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei.
    10. Funcţiile de registrator al SAI RSCVF sînt exercitate de către Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei.
    11. Funcţiile de furnizor al SAI RSCVF sînt exercitate de către:
    a) Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, prin intermediul:
secţiilor/direcţiilor de asistenţă socială şi de protecţie a familiei ale autorităţilor administraţiei publice locale de specialitate, care înregistrează şi actualizează în banca de date cazurile de violenţă în familie ce vizează acest fenomen la nivel teritorial;
centrelor şi serviciilor de reabilitare a victimelor şi agresorilor, care furnizează informaţii privind serviciile de reabilitare a victimelor şi agresorilor, asistenţa oferită victimelor prin ordonanţa de protecţie şi măsurile aplicate agresorului;
    b) Ministerul Afacerilor Interne, prin intermediul:
structurilor specializate, care identifică, înregistrează şi actualizează în banca de date cazurile sesizate de violenţă în familie;
şefilor de post, ofiţerilor operativi de sector, care furnizează informaţii privind emiterea ordonanţei de protecţie, informarea agresorului şi aplicarea ordonanţei de protecţie;
    c) Ministerul Educaţiei şi Tineretului, prin intermediul direcţiilor generale de învăţămînt, tineret şi sport, care furnizează informaţii privind sesizarea de către cadrele didactice ale autorităţilor tutelare şi ale poliţiei despre cazurile de violenţă în familie, inclusiv despre cazurile de violenţă în familie împotriva copiilor;
    d) Ministerul Sănătăţii, prin intermediul instituţiilor medicale de toate tipurile şi nivelurile, care furnizează informaţii privind comunicarea de către cadrele medicale la poliţie şi la autorităţile tutelare a cazurilor de violenţă în familie;
    e) Ministerul Justiţiei, prin intermediul Departamentului Instituţiilor Penitenciare, care furnizează informaţii privind organizarea în penitenciare a serviciilor şi realizarea programelor de reabilitare şi resocializare a deţinuţilor care au comis acte de violenţă în familie, inclusiv în concubinaj.
    12. Destinatari ai datelor SIA RSCVF sînt următoarele autorităţi şi instituţii abilitate cu funcţii de prevenire şi de combatere a violenţei în familie:
    a) autorităţile publice centrale de specialitate:
    Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei;
    Ministerul Educaţiei şi Tineretului;
    Ministerul Sănătăţii;
    Ministerul Afacerilor Interne;
    Ministerul Administraţiei Publice Locale;
    Ministerul Justiţiei;
    b) autorităţile administraţiei publice locale de specialitate:
    secţiile/direcţiile de asistenţă socială şi de protecţie a familiei;
    direcţiile generale de învăţămînt, tineret şi sport;
    organele ocrotirii sănătăţii;
    organele afacerilor interne;
    c) comisiile pentru probleme sociale de pe lîngă autorităţile administraţiei publice locale;
    d) centrele/serviciile de reabilitare a victimelor şi agresorilor;
    e) alte organizaţii cu activităţi specializate în domeniu.
    13. Nivelul de acces al registratorilor, furnizorilor şi destinatarilor de informaţii la SIA RSCVF este reglementat de actele normative, în funcţie de statutul lor juridic, precum şi de statutul juridic al informaţiei destinate identificării, înregistrării, furnizării şi utilizării acesteia. Procedurile şi delimitarea funcţiilor de înregistrare şi furnizare a informaţiei în SIA RSCVF, inclusiv de utilizare a informaţiilor de către destinatari, se stabilesc printr-un regulament al RSCVF, care se aprobă anterior implementării SIA RSCVF. Regulamentul RSCV va include, ca părţi componente, şi procedurile de identificare, înregistrare şi raportare a cazurilor de violenţă în familie, inclusiv asupra copiilor.
CAPITOLUL V
DOCUMENTELE SIA RSCVF
    14. În cadrul SIA RSCVF se utilizează următoarele grupe de documente:
    a) de identificare, constatare şi instrumentare a cazurilor de violenţă în familie;
    b) tehnologice;
    c) aferente sistemului;
    d) de ieşire.
    15. Grupul documentelor de identificare, constatare şi instrumentare a cazurilor de violenţă în familie include:
    a) cererile şi sesizările cetăţenilor, instituţiilor medicale, centrelor medico-legale privind conflictele familiale, actele de violenţă, ameninţările cu moartea sau existenţa unui pericol iminent de realizare a acestora;
    b) sesizările direcţiilor generale de învăţămînt, tineret şi sport despre cazurile de violenţă în familie, inclusiv despre cazurile de violenţă în familie asupra copiilor;
    c) rapoartele structurilor specializate ale organelor de poliţie despre cazurile de violenţă în familie, inclusiv adresările către autorităţile judecătoreşti privind obţinerea ordonanţei de protecţie;
    d) deciziile comisiilor autorităţilor administraţiei publice locale asupra problemelor sociale despre existenţa sau dispariţia pericolului pentru viaţa şi sănătatea victimei în urma aplicării măsurilor de protecţie;
    e) cererile de plasament ale victimelor în cazul în care izolarea acestora de agresor se impune ca măsură de protecţie;
    f) cererile întemeiate ale victimelor de retragere a măsurilor de protecţie;
    g) ordonanţele de protecţie;
    h) solicitările organelor de drept privind înlesnirea accesului agresorului la programele de reabilitare;
    i) informaţiile privind medierea cazurilor de violenţă în familie;
    j) informaţiile privind acordarea asistenţei psihologice, pedagogice, sociale şi juridice, îngrijirii medicale a membrilor de familie care sînt sau care pot fi victime;
    k) informaţiile privind asigurarea accesului agresorilor, inclusiv celor aflaţi în arest administrativ, la serviciile de reabilitare;
    l) informaţiile serviciilor de reabilitare a agresorilor despre acordarea asistenţei psihologice şi sociale agresorilor, despre instruirea, recalificarea şi plasarea în cîmpul muncii a agresorilor, despre ridicarea măsurilor de protecţie şi de reintegrare în familii a agresorilor;
    m) alte documente de identificare, constatare şi instrumentare a cazurilor de violenţă în familie ale instituţiilor abilitate să activeze în domeniul prevenirii şi combaterii violenţei în familie.
    16. Grupul documentelor tehnologice include:
    a) glosarul de termeni şi definiţii;
    b) ghidul de utilizare a SIA RSCVF;
    c) fişa de înregistrare a cazului de violenţă în familie;
    d) registrele de evidenţă nominală a agresorilor;
    e) registrele cazurilor de violenţă în familie;
    f) alte documente tehnologice necesare funcţionării şi dezvoltării sistemului.
    17. Grupul documentelor aferente sistemului include:
    a) acordurile de colaborare interministeriale şi interdepartamentale privind prevenirea şi combaterea fenomenului de violenţă în familie;
    b) programele educaţionale pentru părinţi şi copii în vederea prevenirii şi combaterii violenţei în familie;
    c) programele şi serviciile adresate agresorilor;
    d) programele specializate de dezalcoolizare, dezintoxicare şi tratament psihoterapeutic;
    e) programele de reabilitare şi resocializare a agresorilor în penitenciare;
    f) informaţiile serviciilor de reabilitare a agresorilor privind realizarea programelor corecţionale;
    g) rapoartele semestriale ale secţiilor şi direcţiilor de asistenţă socială şi de protecţie a familiei, ale asistenţilor sociali despre activităţile desfăşurate în teritoriu, conform parteneriatelor stabilite;
    h) contractele de prestare a serviciilor medicale privind reabilitarea victimelor şi agresorilor;
    i) standardele internaţionale privind organizarea centrelor şi serviciilor de reabilitare a victimelor şi agresorilor;
    j) regulamentele de funcţionare a centrelor şi serviciilor de reabilitare a victimelor şi agresorilor;
    k) standardele minime de calitate pentru serviciile prestate în cadrul centrelor /serviciilor de reabilitare a victimelor şi agresorilor;
    l) nomenclatorul serviciilor de reabilitare şi resocializare a agresorilor în penitenciare;
    m) nomenclatorul măsurilor aplicate agresorului prin ordonanţa de protecţie;
    n) alte documente aferente sistemului, aprobate în modul stabilit.
    18. Grupul documentelor de ieşire include:
    a) rapoartele de studii şi generalizare a cauzelor şi condiţiilor producerii actelor de violenţă în familie;
    b) rapoartele analitice şi statistice.
CAPITOLUL VI
RESURSELE INFORMAŢIONALE
    19. Obiectul informaţional propriu de evidenţă al SIA RSCVF este cazul de violenţă în familie. Date ale obiectului informaţional sînt datele despre victima care solicită asistenţă şi protecţie şi agresor, care beneficiază de servicii de reabilitare.
    20. Obiectul informaţional propriu al SIA RSCVF se completează, conform destinaţiei, cu date preluate din obiectul informaţional „persoana fizică” şi din obiectul informaţional „persoana juridică”.
    21. Identificator al obiectului informaţional propriu de evidenţă al SIA RSCVF este numărul de înregistrare în sistem a cazului de violenţă în familie, urmat de identificatorul obiectului informaţional „persoana fizică” victimă şi identificatorul obiectului informaţional „persoana fizică” agresor.
    22. Identificator al obiectului informaţional „persoana fizică” victimă şi identificator al obiectului informaţional „persoana fizică” agresor sînt numerele de identificare de stat IDNP. În cazul în care numărul de identificare de stat IDNP lipseşte sau nu este cunoscut, se foloseşte un număr intern de identificare unic şi repetabil generat automat de SIA RSCVF. În cazul în care numărul de identificare de stat IDNP devine cunoscut, acesta substituie automat numărul intern de identificare generat de sistem.
    23. Identificator al obiectului informaţional „persoana juridică” este numărul de identificare de stat a persoanei juridice (IDNO).
    24. Identificator al obiectului informaţional „document” este o cheie combinată, alcătuită din tipul, numărul, seria şi unitatea emitentă a documentului.
    25. Scenariul de bază al cazului de violenţă în familie este următorul:
    a) evidenţa primară a „cazului de violenţă în familie” (deschiderea cazului) se face la înregistrarea primară în sistem după identificarea cazului;
    b) datele se actualizează prin operarea sistematică de modificări şi completări ale semnificaţiilor atributelor obiectelor informaţionale din banca de date a SIA RSCVF, în conformitate cu mecanismul de soluţionare a actelor de violenţă în familie (tipuri de servicii de asistenţă oferită, aplicarea măsurilor de protecţie, monitorizarea cazului şi constatarea noilor elemente, sancţiunilor etc.);
    c) scoaterea obiectului informaţional de la evidenţă (închiderea cazului) şi transferarea datelor despre el în arhivă se efectuează în cazurile:
    soluţionării cazului;
    expirării termenului de actualitate a datelor în sistem (6 ani);
    decesului victimei/agresorului;
    ieşirii definitive de pe teritoriul Republicii Moldova.
    26. În banca centrală de date a SIA RSCVF se conţin următoarele structuri de date:
    a) date de identificare a cazului de violenţă în familie:
    identificator;
    data şi locul înregistrării cazului;
    data, ora şi locul producerii cazului;
    sesizare, mod de sesizare;
    b) date de identificare a victimei/agresorului în cazul de violenţă în familie:
    IDNP;
    nume, prenume, patronimic;
    data naşterii;
    viză de reşedinţă;
    domiciliu de facto;
    c) date despre autoritatea sau instituţia care a înregistrat cazul de violenţă în familie:
    IDNO;
    denumirea autorităţii;
    d) date despre încadrarea cazului în fenomenul de violenţă în familie:
    violenţă fizică;
    violenţă sexuală;
    violenţă psihologică;
    violenţă spirituală;
    violenţă economică;
    e) date despre profilul victimei:
    sex;
    relaţia cu agresorul;
    cetăţenie;
    religie;
    starea civilă;
    nivelul de studii;
    statutul de muncă;
    persoane aflate la întreţinere;
    etnie;
    starea de sănătate;
    f) date despre profilul agresorului:
    sex;
    relaţia cu victima;
    cetăţenie;
    religie;
    starea civilă;
    nivelul de studii;
    statutul de muncă;
    persoane aflate la întreţinere;
    etnie;
    starea de sănătate;
    g) date privind documentul:
    identificatorul documentului;
    servicii de care are nevoie victima;
    servicii de care are nevoie agresorul.
    27. În scopul asigurării autenticităţii şi reducerii volumului informaţiei stocate în banca de date a SIA RSCVF, se utilizează sistemul de clasificatoare divizat în trei grupe:
    a) internaţionale;
    b) naţionale;
    c) de sistem.
    Clasificatoarele de sistem se elaborează şi se utilizează în cadrul SIA RSCVF numai în cazurile lipsei clasificatoarelor internaţionale şi naţionale aprobate.
    28. Pentru formarea corectă şi consistentă a resurselor informaţionale în domeniul prevenirii şi combaterii violenţei în familie, se va asigura interacţiunea cu alte sisteme în baza acordurilor semnate între autorităţile cu competenţe în domeniu:
    a) Sistemul informaţional automatizat „Registrul de stat al populaţiei”, care acordă acces la datele despre persoane fizice, adresa de la domiciliu şi documentele ce le-au fost eliberate;
    b) Sistemul informaţional automatizat „Registrul de stat al unităţilor de drept”, care acordă acces la datele despre toate categoriile de unităţi de drept constituite în bază legală, adresa juridică, drepturile de a desfăşura diverse activităţi licenţiate;
    c) Sistemul medical informaţional al Ministerului Sănătăţii, care acordă acces la datele despre persoanele traumatizate şi decedate în urma accidentelor, concluziile în baza cercetărilor medico-legale, prezenţa sau lipsa bolilor psihice, abuzul de alcool, utilizarea în scopuri nemedicale a substanţelor narcotice (toxice);
    d) Sistemul informaţional automatizat „Registrul informaţiei criminalistice şi criminologice”, care acordă acces la datele despre dosarele penale şi cauzele cu privire la contravenţiile administrative, precum şi despre persoanele care le-au comis;
    e) Sistemul informaţional automatizat „Registrul dosarelor judiciare”, care acordă acces la datele despre dosarele judiciare şi deciziile luate cu privire la ele;
    f) resursele informaţionale relevante altor autorităţi administrative centrale, precum şi alte resurse, după caz.
    29. În acest context:
    a) Ministerul Dezvoltării Informaţionale asigură, în conformitate cu legislaţia, accesul la datele din Registrul de stat al populaţiei şi Registrul de stat al unităţilor de drept;
    b) Ministerul Sănătăţii furnizează informaţia necesară completării băncii de date şi asigură accesul la informaţia medicală pentru atingerea obiectivelor SIA RSCVF;
    c) Ministerul Afacerilor Interne furnizează informaţia necesară completării băncii de date şi asigură accesul la informaţia deţinută în domeniu pentru atingerea obiectivelor SIA RSCVF;
    d) Ministerul Educaţiei şi Tineretului furnizează informaţia necesară completării băncii de date a SIA RSCVF;
    e) centrele şi serviciile de reabilitare a victimelor şi agresorilor furnizează informaţia necesară completării băncii de date a SIA RSCVF.
CAPITOLUL VII
SPAŢIUL TEHNOLOGIC AL SIA RSCVF
    30. SIA RSCVF este alcătuit din trei niveluri:
    a) central, în componenţa căruia intră banca centrală de date, precum şi administratorul de sistem, administratorul reţelei virtuale private (VPN) şi furnizorul de Internet;
    b) unităţile administrativ-teritoriale de nivelul al doilea;
    c) unităţile administrativ-teritoriale de nivelul întîi.
    Lista produselor software standard şi a mijloacelor tehnice care se utilizează la crearea infrastructurii informaţionale se stabileşte în caietul de sarcini a SIA RSCVF.
CAPITOLUL VIII
SECURITATEA ŞI PROTECŢIA INFORMAŢIEI
    31. Securitatea informaţională a SIA RSCVF constă în protecţia resurselor şi infrastructurii informaţionale ale SIA RSCVF împotriva acţiunilor premeditate sau accidentale cu caracter natural sau artificial, care au ca rezultat cauzarea prejudiciului participanţilor la procesul de schimb informaţional. Sistemul securităţii informaţionale a SIA RSCVF presupune ansamblul de măsuri juridice, organizatorice, economice şi tehnologice, orientate spre prevenirea pericolelor pentru resursele şi infrastructura informaţională.
    32. Pericolele principale pentru securitatea informaţională a SIA RSCVF sînt:
    a) colectarea şi utilizarea ilegală a informaţiei;
    b) încălcarea tehnologiei de prelucrare a informaţiei;
    c) implementarea în produsele software şi hardware a componentelor care realizează funcţii neprevăzute în documentaţia tehnică aferentă acestor produse;
    d) elaborarea şi răspîndirea programelor care afectează funcţionarea normală a sistemelor informaţionale şi a sistemelor de telecomunicaţii, precum şi a sistemelor securităţii informaţionale;
    e) nimicirea, deteriorarea şi suprimarea radioelectronică sau distrugerea mijloacelor şi sistemelor de prelucrare a informaţiei, de telecomunicaţii şi comunicaţii;
    f) influenţa exercitată asupra sistemelor cu parolă-cheie de protecţie de către sistemele automatizate de prelucrare şi transmitere a informaţiei;
    g) compromiterea cheilor şi mijloacelor de protecţie criptografică a informaţiei;
    h) scurgerea informaţiei prin canale tehnice;
    i) implementarea dispozitivelor electronice pentru interceptarea informaţiei în mijloacele tehnice de prelucrare, păstrare şi transmitere a informaţiei prin canalele de comunicaţii, precum şi în încăperile de serviciu ale autorităţilor administraţiei publice;
    j) nimicirea, deteriorarea, distrugerea sau sustragerea suporturilor de informaţie mecanice sau a altor suporturi;
    k) interceptarea informaţiei în reţelele de transmitere a datelor şi în liniile de comunicaţii, decodificarea acestei informaţii şi impunerea informaţiei false;
    l) utilizarea tehnologiilor informaţionale autohtone şi străine necertificate, a mijloacelor de protecţie a informaţiei, a mijloacelor de informatizare, de telecomunicaţii şi comunicaţii la crearea şi dezvoltarea infrastructurii informaţionale;
    m) accesul neautorizat la resursele informaţionale care se află în băncile şi bazele de date;
    n) încălcarea restricţiilor legale privind răspîndirea informaţiei.
    33. Sarcinile de bază privind asigurarea securităţii informaţionale a SIA RSCVF sînt următoarele:
    a) asigurarea confidenţialităţii informaţiei, adică limitarea accesului la informaţie a persoanelor fără drepturi şi împuterniciri corespunzătoare;
    b) asigurarea integrităţii logice a informaţiei, adică prevenirea introducerii, modificării, copierii, actualizării şi nimicirii neautorizate a informaţiei;
    c) asigurarea integrităţii fizice a informaţiei;
    d) asigurarea protecţiei infrastructurii informaţionale împotriva deteriorării şi încercărilor de modificare a funcţionării.
    34. Pentru îndeplinirea sarcinilor privind asigurarea securităţii informaţionale a SIA RSCVF se utilizează următoarele mecanisme:
    a) autentificarea şi autorizarea utilizatorului;
    b) dirijarea accesului;
    c) înregistrarea acţiunilor şi auditul;
    d) criptarea informaţiei.
CAPITOLUL IX
ETAPE DE IMPLEMENTARE A SIA RSCVF
    35. Implementarea SIA RSCVF presupune următoarele etape:
    a) elaborarea caietului de sarcini pentru crearea şi implementarea SIA RSCVF;
    b) elaborarea documentelor de licitaţie pentru echipamentul tehnic şi soft, organizarea şi desfăşurarea licitaţiei;
    c) elaborarea, testarea şi exploatarea experimentală a softului aplicativ;
    d) dotarea locurilor de muncă cu echipament tehnic de lucru;
    e) elaborarea regulamentului RSCVF;
    f) implementarea, exploatarea, extinderea şi întreţinerea SIA RSCVF.
    Funcţionarea normală a SIA RSCVF va depinde în mare măsură de reprezentarea complexului de resurse de automatizare, documente tehnice şi organizaţional-metodice, precum şi de calificarea personalului de exploatare a SIA RSCVF.
    36. Monitorizarea SIA RSCVF presupune rapoarte periodice ale autorităţilor şi instituţiilor cu competenţe în domeniul prevenirii şi combaterii violenţei în familie.

    anexa nr.2