HGO129/2010
ID intern unic:  333807
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 129
din  22.02.2010
cu privire la aprobarea Regulamentului-cadru de organizare
şi funcţionare a centrelor de reabilitare a victimelor violenţei
 în familie
Publicat : 26.02.2010 în Monitorul Oficial Nr. 30-31     art Nr : 176
    În scopul executării prevederilor Legii nr. 45-XVI din 1martie 2007 cu privire la prevenirea şi combaterea violenţei în familie (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.55-56, art. 178), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a centrelor de reabilitare a victimelor violenţei în familie (se anexează).
    2. Centrele  care vor presta servicii de asistenţă şi protecţie victimelor violenţei în familie vor aproba propriile regulamente de organizare şi funcţionare în baza Regulamentului-cadru nominalizat.
    3. Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei va coordona deschiderea de astfel de centre pe teritoriul ţării şi va monitoriza activitatea lor.

    PRIM-MINISTRU                                                      Vladimir FILAT

    Contrasemnează:
    Ministrul muncii, protecţiei
    sociale şi familiei                                                         Valentina Buliga
    Ministrul afacerilor interne                                         Victor Catan
    Ministrul finanţelor                                                      Veaceslav Negruţa

    Nr. 129. Chişinău, 22 februarie 2010.

Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr.129
din 22 februarie 2010

REGULAMRNT-CADRU
de organizare şi funcţionare a centrelor de reabilitare
 a victimelor
violenţei în familie

I. Dispoziţii generale
    1. Centrul de reabilitare a victimelor violenţei în familie (în continuare – Centru), este o instituţie specializată care oferă plasament temporar şi asistenţă victimelor violenţei în familie.
    2. Centrul îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu legislaţia în vigoare, cu standardele minime de calitate în domeniu şi cu prezentul Regulament.
    3. Activitatea Centrului este monitorizată şi evaluată de către fondatori şi de către organul teritorial de asistenţă socială la un anumit termen, sau la solicitarea acestuia, prin prezentarea rapoartelor de activitate.
    4. Centrul este persoană juridică, dispune de ştampilă şi de cont bancar.
    5. Centrul îşi organizează activitatea în baza următoarelor principii:
    1) respectarea şi promovarea drepturilor, intereselor şi demnităţii persoanelor asistate;
    2) respectarea interesului superior al copilului şi a drepturilor lui;
    3) nediscriminarea;
    4) asigurarea confidenţialităţii şi eticii profesionale;
    5) respectarea opiniei persoanei asistate (adult sau copil);
    6) interdisciplinaritate şi multidisciplinaritate;
    7) asigurarea accesului la servicii de calitate;
    8) deschidere către comunitate.
    6. Scopul Centrului este de a oferi plasament temporar, asistenţă victimelor violenţei în familie, socializare şi reintegrare în familie şi/sau comunitate.
II. Organizarea şi funcţionarea Centrului
    7. Centrul poate fi creat:
    1) de Guvern, la propunerea Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei;
    2) de autorităţile administraţiei publice locale, la propunerea comisiei pentru probleme sociale;
    3) de organizaţiile internaţionale şi organizaţiile neguvernamentale, cu informarea Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei;
    4) de autorităţile administraţiei publice locale şi organizaţiile neguvernamentale sau private, în baza unui acord de activitate comună.
    8. Centrul are ca obiect de activitate acordarea, în mod gratuit de servicii sociale specializate, în conformitate cu standardele minime de calitate şi răspunde nevoilor specifice şi reale ale fiecărei persoane asistate:
    1) asigură primire, protecţie şi plasament temporar victimelor violenţei în familie;
    2) asigură servicii de igienă personală;
    3) oferă asistenţă juridică, socială, psihologică şi medicală de urgenţă;
    4) acordă suport informaţional pentru găsirea unei locuinţe, a unei instituţii preşcolare sau preuniversitare;
    5) acordă educaţie nonformală în vederea asimilării cunoştinţelor şi deprinderilor necesare integrării sociale;
    6) promovează socializarea şi dezvoltarea relaţiilor cu comunitatea şi/sau familia;
    7) facilitează accesul şi informează beneficiarul despre sistemul de protecţie socială;
    8) elaborarea, în comun cu beneficiarul, a planului individual de protecţie împotriva oricărei forme de intimidare, discriminare, abuz şi exploatare;
    9) sprijină cuplul părinte-copil/copii în vederea dezvoltării autonomiei care ar favoriza reintegrarea acestuia în familie şi/sau comunitate;
    10) monitorizează situaţia postintegratoare a beneficiarilor în familie şi în comunitate.
    9. Aflarea beneficiarilor în Centru nu va depăşi 3 luni, perioadă în care autorităţile şi personalul Centrului, în comun cu beneficiarul vor găsi o soluţie durabilă.
    10. Capacitatea maximă a Centrului este de pînă la 30 de persoane.
    11. Centrul este amenajat conform standardelor de calitate, în corespundere cu particularităţile individuale şi de vîrstă ale beneficiarilor.
    12. Asistenţa fiecărui beneficiar se realizează în baza planului individual de intervenţie, elaborat de către asistentul social coordonator de caz din cadrul Centrului. Referirea beneficiarului către alte servicii specializate din comunitate şi reintegrarea în familie şi/sau în comunitate este coordonată cu echipa multidisciplinară.
    13. Centrul:
    oferă, în limitele competenţei sale şi în funcţie de necesităţile beneficiarilor, asistenţă medicală. Asistenţa medicală primară şi specializată sînt asigurate de unităţile medicale teritoriale, conform legislaţiei;
    asigură servicii de reintegrare a victimei în familie şi/sau comunitate prin:
    1) lucrul cu familia beneficiarului;
    2) referirea la servicii de orientare profesională;
    3) facilitarea angajării în cîmpul muncii;
    4) monitorizarea şi evaluarea situaţiei pentru o perioadă de un an din momentul reintegrării în familie şi/sau comunitate;
    5) asigurarea accesului copiilor la serviciile educaţionale comunitare (şcoală, grădiniţă etc.).
    14. Serviciile educaţionale sînt oferite de către instituţiile de învăţămînt din comunitate. Angajaţii Centrului asigură asistenţa educaţională copiilor la pregătirea temelor pentru acasă.
    15. Nu pot beneficia de serviciile oferite de Centru persoanele violente (verbal şi/sau fizic), cele aflate sub influenţa alcoolului, drogurilor, persoanele cu afecţiuni contagioase, persoanele care la moment se află în stare de afect.
    16. Calitatea serviciilor prestate de Centru urmează a fi evaluată periodic de către organul de acreditare a serviciilor sociale.
    17. Pentru asigurarea securităţii beneficiarilor, Centrul beneficiază de securitatea şi paza, conform legislaţiei.
    18. Autorităţile administraţiei publice locale, în caz de necesitate, pot să acorde edificii pentru activitatea centrelor.
III. Plasamentul beneficiarilor în Centru
    19. Grupul de beneficiari ai serviciilor oferite de Centru este reprezentat de persoane victime ale violenţei în familie, constituit din femei, bărbaţi şi cuplul mamă-copil/copii, tată-copil/copii. Copiii pot fi plasaţi în Centru numai fiind însoţiţi de către părinte sau reprezentantul lor legal. Plasarea individuală a copiilor nu este admisă. Centrele urmează a fi specializate după criteriul de sex al beneficiarilor (centre de reabilitare a femeilor victime ale violenţei în familie şi centre de reabilitare a bărbaţilor victime ale violenţei în familie, după caz).
    20. Plasarea beneficiarului adult în Centru are loc în modul stabilit de prezentul Regulament, la solicitarea directă a beneficiarului sau cu prezentarea dosarului personal al beneficiarului de către organul teritorial de asistenţă socială, organul afacerilor interne, referirea acestuia de către alte autorităţi ale administraţiei publice locale, alte instituţii abilitate.
    21. Plasarea beneficiarilor are loc în cazul în care se atestă un pericol iminent pentru viaţa sau sănătatea beneficiarului sau/şi al copilului/lor săi.
    22. Plasarea beneficiarului în Centru este benevolă, are un caracter temporar şi include întocmirea dosarului beneficiarului, evaluarea complexă şi stabilirea planului individual de intervenţie.
    23. Dosarul personal al beneficiarului este completat de specialiştii Centrului.
    24. Evaluarea complexă a beneficiarului se realizează de către managerul de caz, în comun cu asistentul social comunitar. Planul individual de servicii se revizuieşte lunar, sau ori de cîte ori este necesar pentru a fi readaptat la nevoile sociale nou apărute.
    25. Serviciile menţionate la pct.8 al prezentului Regulament vor fi asigurate de către personalul de specialitate angajat în Centru, de partenerii Centrului, voluntari din partea ONG-lor cu care colaborează Centrul.
    26. Pentru fiecare beneficiar al Centrului se va întocmi un dosar individual care să cuprindă date personale, date despre familie, profesionalizare, fişă medicală, alte acte necesare şi utile pentru fiecare caz în parte, o anchetă socială care să evidenţieze cauzele situaţiei de risc social şi planul personalizat de intervenţie.
    27. Pregătirea ieşirii beneficiarului din Centru se efectuează de către managerul de caz sub supravegherea managerului Centrului şi în colaborare cu organul teritorial de asistenţă socială şi protecţie a familiei şi echipa multidisciplinară.
    28. După ieşirea beneficiarului din Centru, serviciile de consiliere, acompaniere şi suport emoţional rămîn la dispoziţia beneficiarului pînă la integrarea sa deplină în familie şi/sau comunitate.
IV. Managementul şi personalul Centrului
    29. Centrul este condus de o persoană cu studii superioare în unul din următoarele domenii: pedagogie, psihologie, psihopedagogie, asistenţă socială, juridică, medicină. Funcţia de manager al Centrului poate fi cumulată cu altă funcţie.
    30. Managerul este angajat şi eliberat din funcţie de către fondatorul Centrului, conform legislaţiei în vigoare. În cazul în care există mai mulţi fondatori, managerul este angajat şi eliberat din funcţie de către Adunarea fondatorilor.
    31. În activitatea sa managerul Centrului se conduce de actele normative şi legislative relevante, dispoziţiile autorităţilor publice centrale şi locale şi de prezentul Regulament.
    32. Managerul Centrului este administratorul tuturor resurselor, are dreptul de a angaja şi concedia personalul în conformitate cu legislaţia, este responsabil pentru activitatea juridică şi administrativă a Centrului.
    33. Managerul Centrului este responsabil de organizarea activităţii Centrului şi de calitatea serviciilor acordate. Managerul garantează beneficiarilor accesul la serviciile de asistenţă.
    34.  Managerul Centrului asigură:
    1) funcţionarea Centrului conform standardelor minime de calitate;
    2) gestionarea resurselor financiare şi materiale ale Centrului, conform standardelor naţionale de contabilitate;
    3) organizarea şi evaluarea activităţii personalului Centrului, conform fişelor postului;
    4) completarea şi prezentarea formularelor şi a rapoartelor privind activitatea Centrului către fondatori, autoritatea publică centrală şi/sau locală;
    5) evidenţa cazurilor de violenţă în familie şi raportarea către organul teritorial de asistenţă socială, în baza formularelor aprobate;
    6) studierea şi generalizarea cauzelor şi condiţiile comiterii actelor de violenţă în familie;
    7) confidenţialitatea programului şi registrelor beneficiarilor;
    8) reprezentarea Centrului în relaţiile cu alte instituţii publice sau private;
    9) accesul şi supravegherea instruirii continue a personalului.
    35. Managerul Centrului convoacă şedinţe de planificare a activităţii Centrului, săptămînal, sau ori de cîte ori este nevoie.
    36. Managerul Centrului încheie acorduri de prestare a serviciilor specializate cu alte organizaţii/instituţii de profil, după caz. De asemenea, încheie acorduri de colaborare cu organele de drept teritoriale în scopul asigurării protecţiei fizice a beneficiarilor şi a securităţii instituţiei.
    37. În cazul incapacităţii temporare de exercitare a atribuţiilor de manager, responsabilitatea pentru buna funcţionare a Centrului îi revine managerului adjunct.
    38. Personalul Centrului este format din specialişti care vor corespunde necesităţilor de funcţionare a acestuia, conform legislaţiei în vigoare.
    39. Personalul Centrului este angajat prin concurs, în conformitate cu legislaţia.
    40. Comisia de concurs este alcătuită din manager, reprezentanţi ai fondatorului Centrului, ai organului teritorial de asistenţă socială.
    41. Angajarea personalului se efectuează în baza contractului individual de muncă, încheiat în conformitate cu legislaţia în domeniu.
    42. La momentul angajării, iar ulterior la fiecare 6 luni, personalul angajat este obligat să treacă examenul medical, conform legislaţiei.
    43. Personalul angajat al Centrului este obligat să păstreze confidenţialitatea informaţiilor despre viaţa intimă a beneficiarilor, pe care le obţin în timpul exercitării atribuţiilor de serviciu, să nu pretindă şi să nu primească foloase necuvenite pentru munca prestată.
    44. Cu acordul victimei informate prealabil, personalul angajat al Centrului anunţă organele de resort despre săvîrşirea actelor de violenţă în familie, în termenele stabilite, ţinînd cont de legislaţia în domeniu.
    45. Structura şi statele de funcţii ale Centrului sînt stabilite şi aprobate de fondatori, în conformitate cu Standardele minime de calitate, cu scopul şi obiectivele Centrului şi prevederile legislaţiei în vigoare în domeniul muncii.
    46. Centrul activează conform unui program special (24/24 ore), pornind de la necesităţile de plasament, asistenţă, reabilitare şi reintegrare a victimelor violenţei în familie.
    47. Personalul îşi desfăşoară activitatea conform fişelor postului, în localul destinat Centrului, în conformitate cu orarul de lucru stabilit şi programele individuale de asistenţă a victimelor violenţei în familie.
    48. Structura şi pregătirea personalului trebuie să corespundă obiectivelor Centrului.
    49. Salarizarea personalului Centrului se efectuează în conformitate cu legislaţia.
V. Finanţarea Centrului
    50. Cheltuielile aferente activităţii Centrului se suportă din bugetul comun al fondatorilor.
    51. Centrul poate fi finanţat din bugetul de stat, bugetul unităţilor administrativ-teritoriale, donaţii, granturi, alte surse, conform legislaţiei.
    52. Centrul are în folosinţă fonduri fixe din patrimoniul unităţii administrativ-teritoriale publice sau oricare altele, provenite din donaţii, sponsorizări ş.a., în condiţiile legii.
    53. Organizarea şi funcţionarea Centrului poate fi susţinută material şi financiar de agenţii economici şi întreprinzători în condiţiile Legii nr.1420-XV din 31 octombrie 2002 cu privire la filantropie şi sponsorizare.
VI. Dispoziţii finale
    54. Activitatea Centrului încetează în baza deciziei fondatorilor, cu informarea Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, în corespundere cu Codul civil al Republicii Moldova nr.1107-XV din 6 iunie 2002.
    55. După încetarea activităţii Centrului, patrimoniul va fi transmis membrilor fondatori, în raport cu contribuţia fiecăruia.