DCCA13/2010 ID intern unic: 333887 Версия на русском | Fişa actului juridic | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Republica Moldova | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CONSILIUL COORDONATOR AL AUDIOVIZUALULUI | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DECIZIE
Nr. 13
din 11.02.2010 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
cu privire la difuzarea spoturilor publicitare ale produselor farmaceutice în cadrul serviciilorde programe radio şi TV | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Publicat : 05.03.2010 în Monitorul Oficial Nr. 33 art Nr : 128 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
La 10 noiembrie 2009 Agenţia Medicamentului din Republica Moldova, întru realizarea competenţelor funcţionale privind efectuarea expertizei – avizării materialelor publicitare ale produselor medicamentoase, în scopul respectării cerinţelor art. 19 din Legea nr. 1227 din 27.07.1997 cu privire la publicitate, art. 22 şi 23 din Legea nr. 1409 din 17.12.1997 cu privire la medicamente, precum şi în scopul asigurării veridicităţii informaţiei despre medicamentele cărora li se face publicitate, pentru evitarea utilizării incorecte sau iraţionale a medicamentelor, a solicitat aportul Consiliului Coordonator al Audiovizualului pentru a atrage atenţia radiodifuzorilor aflaţi sub jurisdicţia Republicii Moldova asupra necesităţii avizării materialelor publicitare pentru produsele farmaceutice de către Agenţia Medicamentului.
În scopul verificării gradului de respectare a condiţiilor de difuzare a spoturilor publicitare în cadrul serviciilor de programe ale radiodifuzorilor a produselor farmaceutice şi tratamentele medicale, în conformitate cu prevederile art. 19 (10) al Codului audiovizualului şi art. 19 din Legea cu privire la publicitate, au fost monitorizate serviciile de programe ale următorilor radiodifuzori: Moldova 1, Prime, 2 plus, NIT, N 4, TV 7, Pro TV Chişinău, TV Dixi, Euro TV Chişinău şi Muzica TV. 1. În cadrul serviciilor de programe ale radiodifuzorilor supuşi monitorizării au fost difuzate spoturi publicitare pentru următoarele produse farmaceutice:
* În cadrul serviciilor de programe ale posturilor de televiziune „Moldova 1”, monitorizat la 25.12.09, şi „Muzica TV”, monitorizat la 29.12.09, nu au fost difuzate spoturi publicitare ale produselor farmaceutice.
2. Cu excepţia spoturilor publicitare ale produselor medicamentoase, în cadrul teleshopping-urilor, difuzate în perioada de referinţă de către posturile de televiziune „NIT”, „TV 7” şi „N 4”, au fost plasate spoturi publicitare pentru o serie de suplimente nutritive:
3. În cadrul serviciilor de programe ale posturilor de televiziune „Moldova 1”, „Prime”, „NIT”, „Pro TV Chişinău”, „TV 7” şi „Euro TV Chişinău” au fost difuzate spoturi publicitare pentru următoarele servicii şi tratamente medicale:
4. Spoturile publicitare ale unor produse medicamentoase difuzate de către posturile de televiziune „Prime”, „2 plus”, „Pro TV Chişinău” şi „Euro TV Chişinău” nu au conţinut numărul de înregistrare şi/sau avertizarea de a se adresa medicului sau farmacistului în cazul manifestării de reacţii adverse:
5. În cadrul serviciilor de programe ale unor radiodifuzori supuşi monitorizării în perioada de referinţă au fost difuzate spoturi publicitare ale produselor farmaceutice în care numărul licenţei de comercializare/de înregistrare şi recomandarea de a se adresa medicului sau farmacistului în cazul manifestării de reacţii adverse, din cauza suprapunerii culorilor titrelor cu cele ale imaginilor din spotul publicitar, precum şi din cauza caracterelor mici, acestea au fost puţin lizibile:
La şedinţa publică a participat reprezentantul Agenţiei Medicamentului, dna Angela Buzu, şef Secţie management şi marketing farmaceutic, care şi-a expus poziţia vis-a-vis de rezultatele monitorizării efectuate de CCA şi a constatat că timp de 8 zile au fost difuzate 349 de spoturi publicitare, dintre care doar 9% au fost examinate de grupul de experţi ai AM:
Anexa 1
La postul de televiziune TV Dixi i s-a făcut publicitate unui singur preparat - Novopasit, spotul publicitar al căruia a apărut pe parcursul zilei de 22 ori; R.a.- (ameţeli, senzaţie de oboseală, greaţă, vomă, pirozis, diaree sau constipaţie, prurit, convulsii etc. Contraindicat în conducerea mijloacelor de transport). În urma monitorizării serviciilor de programe s-a constatat că din 34 preparate medicamentoase doar 7 au fost avizate de către AM: Anexa 2
Monitorizarea publicităţii medicamentelor a scos în evidenţă numeroase încălcări, care contravin cerinţelor stipulate în titlul VIII ,,Publicitatea” din Directiva Europeană 2001/83/CE, conform căreia: PUBLICITATEA trebuie: 1) să încurajeze utilizarea raţională a produsului medicamentos respectiv, prezentîndu-l în mod obiectiv şi fără a-i exagera calităţile terapeutice; Ex: Rinza, Tylol-Hot, Fastoric, la care a fost trecut cu vederea componentul antihistaminic cu efect sedativ, ce este contraindicat conducătorilor auto. PUBLICITATEA nu trebuie: 1) să stimuleze consumul excesiv de medicamente; Ex. Rinzasip – unde toată familia îşi alege după gust preparatul; 2) să dea impresia că o consultaţie medicală sau o intervenţie chirurgicală nu sînt necesare, în special prin oferirea unor sugestii de diagnostic; Ex. Prostamol-Uno – preparat recomandat în tratarea afecţiunilor vezicii urinare, uretrei şi prostatei, care este contraindicat în afecţiuni hepatice şi gastrointestinale, iar printre contraindicaţii se numără scăderea potenţei. Iată aici, pentru cei ce se autotratează apare colacul salvator – Tribelus, ce tratează această boală, timp de 75 zile, perioadă în care ar putea să avanseze gradul de malignitate, în caz dacă autodiagnoza nu se confirmă; 3) să conţină imagini, scheme ori fotografii care ar arăta modificări ale organismului uman provocate de boli sau leziuni ori de acţiunea produselor medicamentoase asupra organismului uman sau a unor părţi ale acestuia; Ex. Espumizan 4) să sugereze că efectul tratamentului cu produsul medicamentos respectiv este garantat, nu este însoţit de efecte secundare; Ex. Fastum-gel (subst. activă – Ketoprofen). Efecte adverse(E.a.)- dermatită alergică, retenţie de lichid; Voltaren-gel, (subst. activă Diclofenac) – (E.a.) - uricare, exeme; Mig-400 (subst. activă Ibuprofen) (E.a) - dermatită alergică, cefalee, dureri abdominale şi gastrice, diaree, greaţă, vomă); 5) să se adreseze exclusiv sau în special copiilor, punîndu-se accent pe calităţile gustative; Ex. Flavamed, Sekrol – (E. a. – tulburări gastrointestinale, reacţii alergice, cefalee, erupţii cutanate). În conformitate cu cele constatate şi avînd în vedere că publicitatea la produsele medicamentoase trebuie să se supună unor condiţii stricte şi unui control efectiv pentru evitarea utilizării incorecte sau iraţionale a medicamentelor, în temeiul Legii cu privire la medicamente, art. 23 alin. 1 („Informaţia despre medicamente trebuie să întrunească următoarele cerinţe: a) să fie obiectivă, judicioasă, actuală şi bazată pe date ştiinţifice şi documente oficiale; b) să aibă un conţinut suficient şi o descriere adecvată nivelului destinatarilor (medici, farmacişti şi pacienţi); c) să contribuie la folosirea eficientă a medicamentelor; d) să nu inducă în eroare consumatorul; (2) Publicitatea medicamentelor trebuie să întrunească următoarele cerinţe: a) să fie veridică, obiectivă şi bazată pe documente oficiale; b) să nu stimuleze populaţia la folosirea excesivă a medicamentelor; c) să nu producă o impresie exagerată despre compoziţia şi originea medicamentului sau calităţile lui medicale”), în conformitate cu art. 19 (10), 37, 38, 40 ale Codului audiovizualului nr. 260-XVI din 27.07.2006, Legea nr. 1227 din 27.07.1997 cu privire la publicitate, Statutul CCA, Regulamentul cu privire la procedura şi condiţiile de eliberare a licenţelor de emisie şi a autorizaţiilor de retransmisie, aprobate prin Hotărîrea nr. 433-XVI din 28.12.2006 a Parlamentului Republicii Moldova, Consiliul Coordonator al Audiovizualului DECIDE:
Art. 1. Materialele publicitare pentru produsele farmaceutice vor fi difuzate în cadrul serviciilor de programe ale radiodifuzorilor după avizarea acestora de către Agenţia medicamentului din Republica Moldova. Art. 2. În conţinutul spoturilor publicitare pentru produsele medicamentoase se vor include în mod obligatoriu următoarele componente: a) denumirea produsului; b) numărul certificatului de înregistrare sau a autorizaţiei de punere pe piaţă; c) indicaţia terapeutică (afecţiunile pentru care se foloseşte produsul medicamentos); d) avertizarea „Acest medicament se eliberează fără prescripţie medicală. Citiţi cu atenţie prospectul. În cazul manifestării de reacţii adverse adresaţi-vă medicului sau farmacistului.” Publicitatea pentru produsele medicamentoase, difuzată într-o formă prescurtată (cu o durată ce nu depăşeşte 10 secunde), va include avertizarea: „Se recomandă citirea cu atenţie a prospectului.” Art. 3. Avertizările menţionate în art. 2 lit. d) se vor difuza la sfîrşitul spotului publicitar, sonor şi vizual, timp de minimum 5 secunde. În cazul spoturilor mai scurte de 10 sec., textul va fi prezentat pe parcursul difuzării spotului publicitar, în condiţii care să asigure o percepţie clară a mesajului. Art. 4. Spoturile publicitare pentru produsele farmaceutice se vor difuza în conformitate cu prevederile art. 13 (8) al Legii cu privire la publicitate („Publicitatea privind una şi aceeaşi marfă (lucrare, serviciu), precum şi unul şi acelaşi furnizor de publicitate se permite nu mai mult de două ori, cu o durată totală de pînă la două minute, pe parcursul unei ore de emisie pe un canal de frecvenţă”). Art. 5. Controlul asupra executării prezentei Decizii îl exercită Direcţia monitorizare. Art. 6. Prezenta Decizie se publică în Monitorul Oficial al Republicii Molodva şi pe pagina web a CCA. PREŞEDINTELE CONSILIULUI COORDONATOR AL AUDIOVIZUALULUI Gheorghe GORINCIOI Secretar Constantin Bârcă Nr. 13. Chişinău, 11 februarie 2010. |