LPM1237/1997
ID intern unic:  334889
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
PARLAMENTUL
LEGE Nr. 1237
din  09.07.1997
aviaţiei civile*
Publicat : 15.06.2010 în Monitorul Oficial Nr. 98-99     art Nr : 292     Data intrarii in vigoare : 23.10.1997
    Abrogată din 23.03.19 prin CP301 din 21.12.17, MO95-104/23.03.18 art.189

   
MODIFICAT
   
LP140 din 27.07.18, MO309-320/17.08.18 art.478; în vigoare 18.08.18
   
LP79 din 24.05.18, MO195-209/15.06.18 art.338
    LP185 din 21.09.17, MO371-382/27.10.17 art.632; în vigoare 27.10.17
    LP149 din 25.11.16, MO441-451/16.12.16 art.877
   
LP230 din 23.09.16, MO369-378/28.10.16 art.755
    LP154 din 30.07.15, MO224-233/21.08.15 art.457; în vigoare 01.01.16

   
LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611
    LP162 din 22.07.11, MO170-175/14.10.11 art.498
    LP109 din 04.06.10, MO131-134/30.07.10 art.443

    NOTĂ:
   
În textul Legii sintagmele „Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor” și „ministrul transporturilor și infrastructurii drumurilor”, la orice formă gramaticală, se substituie cu sintagmele „Ministerul Economiei și Infrastructurii” și, respectiv, „ministrul economiei și infrastructurii” la forma gramaticală corespunzătoare prin LP79 din 24.05.18, MO195-209/15.06.18 art.338
    În cuprinsul legii, sintagma „Agenţia Transporturi” şi cuvîntul „Agenţie” se substituie prin sintagma „Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor” prin LP109 din 04.06.10, MO131-134/30.07.10 art.443

     ______________________________
    * Republicată  în temeiul Legii nr. 92-XV din 1 aprilie 2004 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr. 64-66, art. 352.
    Modificată şi completată prin legile Republicii Moldova:
    1) nr. 251-XV din 19.06.2003 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr. 155-158, art.629;
    2) nr. 341-XVI din 22.12.2005 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr. 20, art.81;
    3) nr. 280-XVI din 14.12.2007 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr. 94-96, art.349;
    4) nr. 12-XVI din 3.02.2009 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr. 53-54, art.149.



    Parlamentul adoptă prezenta lege.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
    Articolul 1. Domeniul de aplicare
    (1) Prezenta lege reglementează raporturile care apar în legătură cu utilizarea spaţiului aerian al Republicii Moldova şi cu activitatea în domeniul aviaţiei civile pe teritoriul Republicii Moldova.
    (2) Prezenta lege se aplică tuturor persoanelor fizice şi persoanelor juridice care desfăşoară activităţi în domeniul aviaţiei civile pe teritoriul Republicii Moldova, tuturor aeronavelor aflate în spaţiul aerian al Republicii Moldova, precum şi aeronavelor înmatriculate în Republica Moldova, oriunde s-ar afla.
    (3) Prezenta lege nu se aplică aeronavelor de stat, cum ar fi aeronavele folosite pentru servicii militare, vamale sau de poliţie. La stabilirea reglementărilor pentru aeronavele de stat, Guvernul va ţine cont de siguranţa zborurilor aeronavelor civile.
    (4) Prezenta lege se aplică în scopul protejării suveranităţii, securităţii şi intereselor economice ale Republicii Moldova în cadrul cooperării internaţionale, reciproc avantajoase în domeniul aviaţiei civile.
    (5) Modul de solicitare, acordare, suspendare și retragere a actelor permisive prevăzute de prezenta lege pentru agenții economici în domeniul aviației civile se stabilește de Legea nr. 160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activității de întreprinzător în partea în care nu este reglementat de prezenta lege.”
    [Art.1 al.(5) introdus prin LP185 din 21.09.17, MO371-382/27.10.17 art.632; în vigoare 27.10.17]
    Articolul 2. Suveranitatea asupra spaţiului aerian
    Republica Moldova are suveranitatea deplină şi exclusivă asupra spaţiului aerian de deasupra teritoriului său.
    Articolul 3. Definiţii de bază
    În sensul prezentei legi, se definesc următoarele noţiuni:
    accident - eveniment legat de utilizarea aeronavei, produs din momentul în care o persoană urcă la bordul aeronavei cu intenţia efectuării unui zbor pînă în momentul în care toate persoanele aflate la bordul aeronavei părăsesc aeronava, pe parcursul căruia:
    a) o persoană este rănită grav sau mortal în urma:
    - aflării la bordul aeronavei;
    - contactului nemijlocit cu una din părţile aeronavei, inclusiv cele care s-au desprins de aceasta;
    - expunerii directe fluxului de gaze ale motorului cu reacţie, cu excepţia cazurilor în care leziunile corporale sînt provocate de cauze naturale, de sine însuşi sau de alte persoane ori în cazul în care leziunile sînt provocate călătorilor fără bilet ascunşi în zonele inaccesibile pasagerilor şi membrilor echipajului;
    b) aeronava este deteriorată sau are loc dezmembrarea construcţiei acesteia, în urma cărui fapt:
    - se reduce durabilitatea construcţiei, se înrăutăţesc caracteristicile tehnice sau aerodinamice; şi
    - se cere o reparaţie generală sau înlocuirea părţii componente deteriorate;
    cu excepţia cazurilor de deteriorare sau oprire a motorului, dacă se deteriorează numai motorul, capota sau accesoriile, sau deteriorarea se reduce la elice, extremităţile aripilor, antenă, pneuri, frîne, carenaj, mici urme de lovituri ori perforări în învelişul aeronavei;
    c) aeronava a dispărut sau este inaccesibilă;
    aerodrom – suprafaţă terestră (acvatică) delimitată, inclusiv clădirile, instalaţiile şi echipamentele, destinată utilizării, totale sau parţiale, pentru decolarea, aterizarea, deplasarea şi staţionarea aeronavelor;
    aeroport – ansamblu  constituit din aerodrom, aerogară şi alte instalaţii destinate primirii şi expedierii aeronavelor, deservirii transporturilor aeriene;
    aeronavă – orice aparat care se menţine în atmosferă ca urmare a reacţiilor aerodinamice, altele decît reacţiile aerului cu suprafaţa terestră;
    aeroport internaţional – orice aeroport de pe teritoriul Republicii Moldova desemnat de către Guvern ca aeroport de intrare şi de ieşire pentru traficul aerian internaţional, unde se îndeplinesc formalităţile de frontieră, vamale, de sănătate publică, fitosanitare şi veterinare, precum şi orice alte proceduri similare;
    agent aeronautic – orice persoană juridică certificată să desfăşoare activităţi în domeniul aviaţiei civile;
    autorizaţie de operator aerian – document care atestă autorizarea unui operator aerian de a efectua activităţi de lucru aerian sau de aviaţie generală;
    bagaje – bunurI aparţinînd pasagerilor, transportate la bordul aeronavei în baza unui acord cu operatorul aeronavei;
    certificat de navigabilitate – document prin care, în urma unei inspecţii, revizii, reparaţii, modificări sau instalări, se dovedeşte că aeronava sau părţile ei componente corespund normelor de navigabilitate în vigoare;
    certificat de operator aerian – document care atestă autorizarea unui operator aerian de a efectua activităţi de transport aerian comercial;
    incident – eveniment, altul decît accidentul, legat de utilizarea unei aeronave, care afectează sau ar putea afecta siguranţa exploatării acesteia;
    informaţie aeronautică – informaţie referitoare la siguranţa zborurilor, la navigaţia aeriană, la alte chestiuni de ordin tehnic, administrativ sau juridic;
    mărfuri – orice bunuri materiale transportate la bordul aeronavei, cu excepţia poştei, proviziilor de bord şi a bagajelor însoţite sau a bagajelor expediate greşit;
    operator aerian – persoană fizică sau juridică angajată sau care propune servicii în exploatarea aeronavelor;
    operator de aerodrom (aeroport) – persoană juridică sau fizică ce efectuează exploatarea aerodromului (aeroportului) în baza certificatului de aerodrom (aeroport);
    personal aeronautic – echipajele de zbor, inclusiv însoţitorii de bord, personalul de la sol, personalul tehnic şi personalul cu funcţii de control şi supraveghere;
    plan de zbor – informaţie specială referitoare la zborul preconizat sau la o porţiune a acestuia, prezentată organelor serviciilor de trafic aerian;
    reglementări aeronautice – act tehnico-normativ, emis de autoritatea publică în domeniul aviaţiei civile, care conţine norme specifice, standarde, cerinţe şi proceduri şi este executoriu pentru persoanele fizice şi juridice care activează în domeniul aviaţiei civile;
    securitate aeronautică - complex de măsuri, resurse umane şi materiale prevăzute pentru protecţia aviaţiei civile împotriva actelor de intervenţie ilicită;
    serviciu aerian – orice serviciu aerian regulat realizat cu ajutorul aeronavei în scopul transportului public de pasageri, poştă sau mărfuri;
    spaţiul aerian al Republicii Moldova – spaţiul aerian de deasupra teritoriului Republicii Moldova;
    trafic aerian- toate aeronavele aflate în zbor şi aeronavele care se deplasează pe suprafaţa de manevră a unui aerodrom;
    zonă interzisă -spaţiu aerian de dimensiuni stabilite în care zborul aeronavelor este interzis;
    zonă cu restricţii – spaţiu aerian de dimensiuni stabilite în care zborul aeronavelor este limitat de anumite condiţii;
    inspector aeronautic – persoană fizică care are o calificare corespunzătoare, confirmată prin documentele respective, împuternicită de Autoritatea Aeronautică Civilă să efectueze inspecţii aeronautice;
    inspecţie aeronautică – acţiuni de verificare a persoanelor fizice şi juridice care activează în domeniul aviaţiei civile, a aeronavelor sau a componentelor lor în vederea stabilirii corespunderii acestora cu cerinţele şi standardele naţionale şi internaţionale în domeniu;
    prescripţie inspectorială aeronautică – dispoziţie cu caracter individual, emisă de către inspectorul aeronautic în urma efectuării inspecţiei aeronautice, în care sînt stabilite încălcările cerinţelor şi standardelor în vigoare de către o persoană fizică sau juridică supusă inspecţiei aeronautice, precum şi termenele de înlăturare a acestor încălcări;
    expertiză – examinarea şi analiza documentelor, efectuate de către Autoritatea Aeronautică Civilă în vederea stabilirii corespunderii condiţiilor de formă şi conţinut aplicabile;
    control – totalitatea acţiunilor de verificare a îndeplinirii de către agentul aeronautic a prevederilor actelor normative în vigoare, realizate de către reprezentanţi împuterniciţi ai Autorităţii Aeronautice Civile prin vizitarea agentului aeronautic sau prin invitarea reprezentanţilor acestuia la Autoritatea Aeronautică Civilă;
    supraveghere – totalitatea acţiunilor întreprinse de Autoritatea Aeronautică Civilă după acordarea certificatului/autorizaţiei, ce constau în analiza neîntreruptă sau periodică a informaţiilor obţinute în cadrul expertizelor, controalelor sau inspecţiilor aeronautice, în vederea stabilirii îndeplinirii de către agentul aeronautic a cerinţelor care au stat la baza certificării/autorizării.
Capitolul II
ADMINISTRAREA PUBLICĂ ÎN DOMENIUL
AVIAŢIEI CIVILE

    Articolul 4. Misiunea, funcţiile de bază şi atribuţiile
                       principale ale Ministerului Economiei
                       și Infrastructurii în domeniul
                       aviaţiei civile
    [Art.4 titlul în redacţia LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
    (1) Misiunea Ministerului Economiei și Infrastructurii constă în elaborarea şi promovarea politicii Guvernului în domeniul aviaţiei civile.
    [Art.4 al.(1) modificat prin LP140 din 27.07.18, MO309-320/17.08.18 art.478; în vigoare 18.08.18]
    [Art.4 al.(1) în redacţia LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
    [Art.4 al.(1) modificat prin LP109 din 04.06.10, MO131-134/30.07.10 art.443]
    (2) Funcţiile de bază ale Ministerului Economiei și Infrastructurii în domeniul aviaţiei civile sînt elaborarea, asigurarea implementării şi monitorizarea aplicării cadrului normativ pentru dezvoltarea durabilă a ramurii aviaţiei civile în condiţiile siguranţei zborurilor, securităţii aeronautice şi calităţii serviciilor prestate.
    [Art.4 al.(2) modificat prin LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
    (3) În scopul realizării funcţiilor sale de bază, Ministerul Economiei și Infrastructurii are următoarele atribuţii principale:
    [Art.4 al.(3) modificat prin LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
    a) elaborează şi propune Guvernului spre aprobare proiecte de acte legislative şi normative în domeniul aviaţiei civile, inclusiv proiecte de  acte normative care reglementează activităţile de certificare şi autorizare în domeniul aviaţiei civile;
    [Art.4 al.(3), lit.a) modificată prin LP149 din 25.11.16, MO441-451/16.12.16 art.877]
    [Art.4 al.(3), lit.a) în redacţia LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
    b) propune Guvernului spre aprobare metodologia de calcul şi aprobare a tarifelor pentru serviciile de navigaţie aeriană şi pentru serviciile aeroportuare;
    [Art.4 al.(3), lit.b) modificată prin LP149 din 25.11.16, MO441-451/16.12.16 art.877]
    [Art.4 al.(3), lit.b) în redacţia LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
    [Art.4 al.(3), lit.c) abrogată prin LP149 din 25.11.16, MO441-451/16.12.16 art.877]
    [Art.4 al.(3), lit.c) în redacţia LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
    [Art.4 al.(3), lit.d-h) abrogate prin LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
    i) întreprinde măsuri pentru asigurarea investigaţiei accidentelor şi incidentelor din aviaţia civilă produse pe teritoriul Republicii Moldova, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare şi ale reglementărilor aeronautice aplicabile, şi participă la investigaţia accidentelor şi incidentelor din aviaţia civilă produse pe teritoriul altor state în care sînt implicate aeronavele civile înmatriculate în Republica Moldova;
    [Art.4 al.(3), lit.j) abrogată prin LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611] 
    [Art.4 al.(3), lit.k) abrogată prin LP140 din 27.07.18, MO309-320/17.08.18 art.478; în vigoare 18.08.18]
    [Art.4 al.(3), lit.l) abrogată prin LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
    [Art.4 al.(3), lit.m) abrogată prin LP140 din 27.07.18, MO309-320/17.08.18 art.478; în vigoare 18.08.18]
    [Art.4 al.(3), lit.n)-t) abrogate prin LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
    [Art.4 al.(4) abrogat prin LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
    Articolul 5. Misiunea, funcţiile de bază şi atribuţiile principale
                       ale Autorităţii Aeronautice Civile
    [Art.5 titlul în redacţia LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
    (1) Misiunea Autorităţii Aeronautice Civile constă în implementarea politicilor în domeniul aviaţiei civile şi în supravegherea respectării de către persoanele fizice şi juridice a legislaţiei în acest domeniu.
    [Art.5 al.(1) în redacţia LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
    (2) Autoritatea Aeronautică Civilă este o autoritate administrativă de certificare, supraveghere şi control în domeniul aviaţiei civile, creată în temeiul prezentei legi, care are statut de persoană juridică de drept public din subordinea Ministerului Economiei și Infrastructurii.
    [Art.5 al.(2) modificat prin LP140 din 27.07.18, MO309-320/17.08.18 art.478; în vigoare 18.08.18]
    [Art.5 al.(2) modificat prin LP149 din 25.11.16, MO441-451/16.12.16 art.877]
    [Art.5 al.(2) modificat prin LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
    (3) În domeniul aviaţiei civile, Autoritatea Aeronautică Civilă are următoarele funcţii de bază:  
    [Art.5 al.(3), lit.a) abrogată prin LP140 din 27.07.18, MO309-320/17.08.18 art.478; în vigoare 18.08.18]
    [Art.5 al.(3), lit.a) în redacția LP149 din 25.11.16, MO441-451/16.12.16 art.877]
    b) aprobă căile aeriene şi regulile de zbor în spaţiul aerian al Republicii Moldova;
    c) ţine Registrul Aerian al Republicii Moldova;
    d) supraveghează asigurarea siguranţei zborurilor aeronavelor civile şi a securităţii aeronautice de către operatorii aerieni, operatorii de aerodromuri (aeroporturi), furnizorii serviciilor de navigaţie aeriană, de către alte persoane fizice şi juridice care activează în domeniul aviaţiei civile;
    e) emite, în limitele competenţei sale, decizii cu caracter administrativ, aprobă regulamente, instrucţiuni, alte acte cu caracter tehnic care conţin standarde şi proceduri executorii pentru persoanele fizice şi juridice care activează în domeniul aviaţiei civile;
    f) supraveghează respectarea normelor de navigabilitate de către operatorii aerieni şi întreprinderile care execută lucrări de reparaţie şi întreţinere a tehnicii aeronautice pe teritoriul Republicii Moldova;
    g) verifică, eliberează, validează, suspendă şi revocă certificatele de navigabilitate pentru aeronavele civile şi pentru altă tehnică aeronautică.
    [Art.5 al.(3) în redacţia LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
    (31) În vederea executării misiunii şi a funcţiilor de bază, Autoritatea Aeronautică Civilă exercită următoarele atribuţii principale:
    a) stabileşte zonele interzise şi zonele cu restricţii din spaţiul aerian al Republicii Moldova;
    b) stabileşte, în comun cu Ministerul Apărării, modul de coordonare a zborurilor civile şi militare în spaţiul aerian al Republicii Moldova;
    c) asigură realizarea activităţilor de informare aeronautică;
    d) asigură colectarea, de la persoanele fizice şi juridice care efectuează activităţi în domeniul aviaţiei civile, a datelor statistice, a altor date necesare pentru analiza activităţii în domeniu, evaluează şi prezintă aceste date organelor de stat de statistică şi organismelor internaţionale în domeniu;
    e) coordonează operaţiunile de căutare şi salvare în cazul accidentelor aeronautice produse pe teritoriul Republicii Moldova;
    f) înregistrează aerodromurile (aeroporturile) civile, eliberează autorizaţii pentru construcţia şi reconstrucţia aerodromurilor (aeroporturilor) civile, precum şi coordonează lucrările de construcţie în zonele aerodromurilor (aeroporturilor) civile în colaborare cu autoritatea publică locală;
    [Art.5 al.(31), lit.f) modificată prin LP185 din 21.09.17, MO371-382/27.10.17 art.632; în vigoare 27.10.17]
    g) propune Ministerului Economiei și Infrastructurii reglementări speciale de simplificare a formalităţilor legate de transporturile aeriene internaţionale, ce urmează a fi aprobate de către Guvern;
    [Art.5 al.(31), lit.g) în redacția LP149 din 25.11.16, MO441-451/16.12.16 art.877]
    h) eliberează, validează, suspendă şi revocă documentele de autorizare a personalului aeronautic, certificatele (autorizaţiile) de operator aerian, certificatele (autorizaţiile) de agent aeronautic, documentele de certificare a mijloacelor tehnice utilizate în aviaţia civilă;
    [Art.5 al.(31), lit.h) modificată prin LP185 din 21.09.17, MO371-382/27.10.17 art.632; în vigoare 27.10.17]
    i) certifică şi supraveghează exploatarea aerodromurilor (aeroporturilor) şi a altor servicii şi instalaţii de la sol;
    j) autorizează transportul bunurilor periculoase la bordul aeronavelor în spaţiul aerian al Republicii Moldova, precum şi instalarea echipamentului de radiocomunicaţii la bordul aeronavelor civile înmatriculate în Republica Moldova şi supraveghează utilizarea acestuia;
    k) supraveghează asigurarea metrologică în aviaţia civilă;
    l) autorizează şi supraveghează exploatarea radioemiţătoarelor în banda de frecvenţe stabilită pentru aviaţia civilă;
    m) aprobă programele de instruire a personalului aeronautic;
    n) supraveghează activitatea instituţiilor medicale ce efectuează examenul medical al personalului aeronautic;
    o) eliberează permisiuni pentru efectuarea zborurilor regulate şi neregulate;
    p) desemnează companiile aeriene potrivit acordurilor bilaterale, supraveghează efectuarea zborurilor regulate și neregulate, respectarea reglementărilor speciale de simplificare a formalităților legate de transporturile aeriene internaționale, precum și exploatarea aeronavelor civile;
    [Art.5 al.(31), lit.p) în redacția LP149 din 25.11.16, MO441-451/16.12.16 art.877]
    q) solicită de la agenţii aeronautici, în scop de menţinere a calificării inspectorilor săi, admiterea acestora la îndeplinirea atribuţiilor funcţionale stabilite de certificatul personalului aeronautic pe care îl deţine inspectorul, fără remunerare din partea agenţilor aeronautici;
    [Art.5 al.(31), lit.r) abrogată prin LP140 din 27.07.18, MO309-320/17.08.18 art.478; în vigoare 18.08.18]
    [Art.5 al.(31), lit.r) în redacția LP149 din 25.11.16, MO441-451/16.12.16 art.877] 
    [Art.5 al.(31), lit.s) abrogată prin LP140 din 27.07.18, MO309-320/17.08.18 art.478; în vigoare 18.08.18]
    [Art.5 al.(31) introdus prin LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
    (4) Persoanele fizice şi juridice care efectuează activităţi în domeniul aviaţiei civile pe teritoriul sau în afara teritoriului Republicii Moldova în baza certificărilor şi autorizaţiilor emise de Autoritatea Aeronautică Civilă sînt obligate să prezinte Autorităţii Aeronautice Civile informaţia şi documentele care confirmă respectarea continuă a condiţiilor de certificare în exercitarea activităţii şi să asigure accesul persoanelor împuternicite de Autoritatea Aeronautică Civilă la informaţiile, documentele şi echipamentele care fac parte din condiţiile de certificare, autorizare şi/sau permisiune, în locurile şi zonele aflate sub jurisdicţia sau controlul lor.
    (5) Pentru realizarea atribuţiilor prevăzute la alin.(3), Autoritatea Aeronautică Civilă efectuează, în conformitate cu prevederile reglementărilor aeronautice civile şi în limitele atribuţiilor sale, inspecţii aeronautice, expertize şi controale ale activităţilor supuse procedurilor de supraveghere, certificare, autorizare sau aprobare. Controlul de stat al persoanelor care practică activitate de întreprinzător se planifică, se efectuează și se înregistrează în conformitate cu prevederile Legii nr. 131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activității de întreprinzător.
    [Art.5 al.(5) modificat prin LP230 din 23.09.16, MO369-378/28.10.16 art.755]
    (6) Inspectorii Autorităţii Aeronautice Civile au dreptul, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, să se afle pe teritoriul şi la obiectele care aparţin operatorilor aerieni, situate pe teritoriul Republicii Moldova, precum şi la bordul aeronavelor înmatriculate în Republica Moldova pe durata zborului.
    (7) Activităţile şi obiectele supuse inspecţiilor aeronautice, precum şi statutul inspectorilor aeronautici sînt stabilite de Autoritatea Aeronautică Civilă.
    [Art.5 al.(7) modificat prin LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
    (8) Prescripţiile inspectoriale aeronautice sînt executorii pentru persoanele fizice şi juridice care activează în domeniul aviaţiei civile. Neîndeplinirea prescripţiei inspectoriale aeronautice serveşte drept temei pentru suspendarea sau revocarea autorizaţiei de activitate în domeniul aviaţiei civile.
    (9) Suspendarea activităţii în domeniul aviaţiei civile semnifică suspendarea (sistarea) unor genuri de activitate, a unor lucrări concrete, a altor acţiuni necesare activităţii aeronautice. Activitatea în domeniul aviaţiei civile este suspendată imediat de Autoritatea Aeronautică Civilă, cu adresarea în instanţa de judecată în termen de 3 zile lucrătoare. În caz de nerespectare a acestui termen, suspendarea se anulează. Decizia Autorităţii Aeronautice Civile privind suspendarea activităţii în domeniul aviaţiei civile se aplică pînă la adoptarea de către instanţa de judecată a hotărîrii definitive şi irevocabile.
    (10) Deciziile Autorităţii Aeronautice Civile se contestă în modul stabilit de legislaţie. Contestaţia nu suspendă executarea deciziei contestate dacă decizia este legată de asigurarea siguranţei zborurilor sau de securitatea aeronautică.
    Articolul 6. Organizarea activităţii Autorităţii Aeronautice Civile
    (1) Regulamentul privind organizarea, funcţionarea, structura şi efectivul-limită ale Autorităţii Aeronautice Civile se aprobă de către Guvern.
    [Art.6 al.(1) în redacția LP149 din 25.11.16, MO441-451/16.12.16 art.877]
    (2) Directorul şi directorii adjuncți ai Autorității Aeronautice Civile sînt numiți în funcţie publică şi eliberați sau destituiți din funcţie publică, în condiţiile legii, de către ministru.
    [Art.6 al.(2) în redacția LP140 din 27.07.18, MO309-320/17.08.18 art.478; în vigoare 18.08.18]
    [Art.6 al.(2) modificat prin LP149 din 25.11.16, MO441-451/16.12.16 art.877]
    [Art.6 al.(2) modificat prin LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
    [Art.6 al.(2) modificat prin LP109 din 04.06.10, MO131-134/30.07.10 art.443]
   
(21) În cadrul Autorității Aeronautice Civile activează funcționari publici, în condițiile Legii nr. 158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, și alte categorii de personal, a căror activitate este reglementată de cadrul normativ în domeniul muncii.
    [Art.6 al.(21) introdus prin LP140 din 27.07.18, MO309-320/17.08.18 art.478; în vigoare 18.08.18]
    (3) Bugetul Autorității Aeronautice Civile se elaborează, se aprobă și se administrează în conformitate cu principiile, regulile și procedurile stabilite de Legea finanțelor publice și responsabilității bugetar-fiscale nr. 181/2014.
    [Art.6 al.(3) în redacția LP140 din 27.07.18, MO309-320/17.08.18 art.478; în vigoare 18.08.18]
    (4) Plățile de supraveghere a menţinerii condiţiilor de certificare a serviciilor de navigaţie aeriană, plățile de supraveghere a menţinerii condiţiilor de certificare a aerodromurilor în funcţie de codul atribuit, plățile de supraveghere a menţinerii condiţiilor de certificare a operatorilor aerieni care efectuează transporturi de mărfuri în afara teritoriului Republicii Moldova constituie venituri colectate de către Autoritatea Aeronautică Civilă și se utilizează la finanţarea activităţii acesteia.
    [Art.6 al.(4) în redacția LP140 din 27.07.18, MO309-320/17.08.18 art.478; în vigoare 18.08.18]
    [Art.6 al.(5) abrogat prin LP140 din 27.07.18, MO309-320/17.08.18 art.478; în vigoare 18.08.18]
    [Art.6 al.(5) modificat prin LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
    (6) Cuantumul plăţilor de supraveghere a menţinerii condiţiilor de certificare a serviciilor de navigaţie aeriană este stabilit prin hotărîre de Guvern în mărime de pînă la 1 euro/tonă/MTOW aeronavă la decolare/aterizare. Cuantumul plăţilor de supraveghere a menţinerii condiţiilor de certificare a aerodromurilor este stabilit prin hotărîre de Guvern în mărime de: pînă la 0,5 euro/pasager la plecare şi la sosire – pentru aerodrom cod 2; pînă la 2 euro/pasager la plecare şi la sosire – pentru aerodrom cod 3 şi cod 4. Cuantumul plăţilor de supraveghere a menţinerii condiţiilor de certificare a operatorilor aerieni care efectuează transporturi de mărfuri în afara teritoriului Republicii Moldova este stabilit prin hotărîre de Guvern în mărime de pînă la 1 euro tonă/MTOW aeronavă la decolare.
    (7) Plăţile de supraveghere a menţinerii condiţiilor de certificare se transferă în bugetul de stat lunar, pînă la data de 25 a lunii imediat următoare, de către agenţii economici certificaţi, conform modului stabilit de Ministerul Finanțelor.
    [Art.6 al.(7) în redacția LP140 din 27.07.18, MO309-320/17.08.18 art.478; în vigoare 18.08.18]
Capitolul III
AERONAVA
    Articolul 7. Registrul Aerian
    (1) Registrul aerian al Republicii Moldova este documentul administrativ în care sînt înmatriculate aeronavele civile aflate în proprietate sau, în baza unor aranjamente contractuale prevăzute de legislaţia în vigoare, în posesia şi folosinţa persoanelor fizice sau juridice din Republica Moldova.
    (2) O aeronavă civilă poate fi înmatriculată în Republica Moldova cu condiţia că:
    a) un certificat de tip adecvat sau un alt document similar a fost eliberat sau validat de către Autoritatea Aeronautică Civilă pentru acea aeronavă; şi
    b) aeronava nu este înmatriculată în alt stat.
    (3) Prin înmatriculare aeronava capătă naţionalitatea Republicii Moldova. Autoritatea Aeronautică Civilă îi va elibera un certificat de înmatriculare, în care va indica însemnele de naţionalitate şi de înmatriculare care trebuie înscrise pe aeronavă, potrivit standardelor internaţionale.
    (4) Prevederile detaliate referitoare la prezentarea cererii de înmatriculare a aeronavei şi administrarea Registrului Aerian al Republicii Moldova vor fi expuse în reglementările aprobate de Guvern.
    [Art.7 al.(4) modificat prin LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
    Articolul 8. Navigabilitatea
    (1) La prezentarea cererii de către operatorul aeronavei, Autoritatea Aeronautică Civilă va decide, pe bază de expertiză şi controale, dacă aeronava corespunde normelor de navigabilitate în vigoare şi va elibera acesteia un certificat de navigabilitate. Autoritatea Aeronautică Civilă poate valida certificatele de navigabilitate eliberate de statul în care a fost înmatriculată aeronava, cu condiţia ca cerinţele, în baza cărora aceste certificate au fost eliberate, să corespundă standardelor internaţionale în materie recunoscute de Republica Moldova.
    (2) Cheltuielile legate de efectuarea expertizei şi de acordarea certificatului de navigabilitate pentru aeronavă sau pentru componentele sale vor fi suportate de solicitant. Cheltuielile legate de efectuarea controalelor vor fi suportate de stat, cu excepţia cazului de efectuare a controlului peste hotarele Republicii Moldova, la cererea deţinătorului certificatului.
    (3) Toate aeronavele înmatriculate în Republica Moldova sînt supuse unor inspecţii regulate ale navigabilităţii, la intervalele şi în condiţiile stipulate de către constructorul aeronavei sau hotărîte de Autoritatea Aeronautică Civilă. Dacă la o astfel de verificare se stabileşte că aeronava sau părţile sale componente nu corespund normelor de navigabilitate în vigoare, Autoritatea Aeronautică Civilă poate suspenda sau  revoca certificatul de navigabilitate.
    (4) O aeronavă înmatriculată într-un alt stat poate fi utilizată de un operator din Republica Moldova numai dacă certificatul de navigabilitate eliberat de statul de înmatriculare a aeronavei a fost validat de Autoritatea Aeronautică Civilă.
    (5) Autoritatea Aeronautică Civilă adoptă deciziile privind navigabilitatea aeronavei, a părţilor sale componente exclusiv în vederea asigurării unui înalt nivel de siguranţă a zborului şi protecţie a mediului.
    (6) Orice echipament de radiocomunicaţie poate fi instalat la bordul aeronavei şi operat de membrii echipajului în baza unei autorizaţii speciale eliberate de statul unde este înmatriculată aeronava.
Capitolul IV
PERSONALUL AERONAUTIC
    Articolul 9. Autorizarea personalului aeronautic
    (1) Personalul aeronautic se compune din persoane fizice cu un grad satisfăcător de sănătate, avînd o pregătire specială, confirmată printr-o autorizaţie eliberată de Autoritatea Aeronautică Civilă în conformitate cu reglementările în vigoare.
    (2) Autoritatea Aeronautică Civilă poate valida autorizaţiile eliberate de alte state numai dacă cerinţele, în baza cărora au fost eliberate acestea, corespund standardelor internaţionale în materie recunoscute de Republica Moldova.
    (3) Examenele medicale ale solicitanţilor de autorizaţii se efectuează numai de o instituţie medicală stabilită de Ministerul Economiei și Infrastructurii, în baza legislaţiei în vigoare.
    Articolul 10. Comandantul aeronavei
    (1) Operatorul aeronavei va desemna pentru fiecare zbor în parte un comandant de aeronavă dintre piloţii cu experienţă care au o pregătire corespunzătoare şi o autorizaţie eliberată de Autoritatea Aeronautică Civilă pentru conducerea tipului respectiv de aeronavă.
    (2) Comandantul aeronavei este responsabil pentru deciziile finale privind toate etapele de zbor ale aeronavei, precum şi pentru menţinerea disciplinei şi ordinii la bord. Membrii echipajului şi pasagerii sînt obligaţi să se conformeze dispoziţiilor comandantului aeronavei.
Capitolul V
AERODROMURI (AEROPORTURI)
    Articolul 11. Certificarea şi administrarea exploatării
                         aerodromurilor (aeroporturilor)
    (1) Toate aerodromurile (aeroporturile) de pe teritoriul Republicii Moldova, deschise exploatării aeronavelor civile, trebuie să fie certificate de Autoritatea Aeronautică Civilă în vederea corespunderii cerinţelor de exploatare şi de siguranţă în vigoare.
    (2) Autoritatea Aeronautică Civilă va înregistra aerodromurile (aeroporturile) civile situate pe teritoriul Republicii Moldova şi va stabili dacă un aerodrom (aeroport) este particular sau deschis uzului public, dacă deserveşte zborurile interne sau internaţionale, precum şi tipurile de aeronave care pot utiliza acest aerodrom (aeroport). Autoritatea Aeronautică Civilă va limita, va suspenda sau va anula înregistrarea unui aerodrom (aeroport) dacă se descoperă că aerodromul (aeroportul) nu întruneşte cerinţele de exploatare şi de siguranţă în vigoare.
    [Art.11 al.(2) modificat prin LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
    (3) Operatorul aerodromului (aeroportului) asigură siguranţa aterizării şi decolării aeronavelor, paza şi deservirea acestora, ordinea publică şi securitatea aeronautică pe aerodrom (în aeroport), precum şi existenţa serviciilor de pompieri şi salvatori, de  ambulanţă şi a altor servicii.
    (4) Cu excepţia cazurilor în care sînt autorizate altfel de Autoritatea Aeronautică Civilă sau a cazurilor excepţionale, toate aeronavele care execută zboruri internaţionale înspre şi dinspre teritoriul Republicii Moldova trebuie să decoleze şi să aterizeze pe un aeroport internaţional, unde există servicii adecvate de control de frontieră, de vamă, serviciu sanitar şi alte servicii de control.
    (5) Autoritatea Aeronautică Civilă supraveghează exploatarea aerodromurilor (aeroporturilor) civile în modul şi în limitele stabilite de legislaţie.
    (6) Construcțiile, instalațiile și echipamentele amplasate pe teritoriul aerodromului (aeroportului) sînt supuse înregistrării de stat în Registrul obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară.
    [Art.11 al.(6) introdus prin LP154 din 30.07.15, MO224-233/21.08.15 art.457; în vigoare 01.01.16]
    Articolul 12. Construcţia şi reconstrucţia aerodromurilor
                        (aeroporturilor)
   (1) Construcția de noi aerodromuri (aeroporturi) şi reconstrucţia aerodromurilor (aeroporturilor) existente se efectuează numai în baza avizului Autorităţii Aeronautice Civile, eliberat prin intermediul ghişeului unic, la solicitarea autorității publice locale, în modul stabilit de Legea nr. 163/2010 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţie.
    [Art.12 al.(1) în redacția LP185 din 21.09.17, MO371-382/27.10.17 art.632; în vigoare 27.10.17]
    [Art.12 al.(1) modificat prin LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
    (2) Orice planuri de construcţie şi reconstrucţie a aerodromurilor (aeroporturilor) trebuie să ţină seama de siguranţa zborurilor, de securitatea aeronautică şi securitatea populaţiei, de protecţia mediului, precum şi de necesităţile de infrastructură (drumuri şi alte căi terestre de comunicaţie, telecomunicaţii etc.) care deservesc aerodromul (aeroportul) şi asigură exploatarea acestuia în condiţii de siguranţă şi eficienţă.
    (3) Fără avizul prealabil eliberat de Autoritatea Aeronautică Civilă în modul stabilit se interzice:
    a) amplasarea de noi construcţii, instalaţii, obiecte, sisteme inginereşti şi sisteme de comunicaţii sau efectuarea lucrărilor la acestea în zonele care se află în perimetrul a 15 km faţă de punctul de referinţă al aerodromurilor;
    b) amplasarea de noi construcţii, instalaţii, obiecte a căror înălţime atinge 45 de metri sau mai mult faţă de nivelul solului, indiferent de locul planificat pentru amplasarea acestora;
    c) amplasarea turbinelor eoliene, indiferent de locul planificat pentru amplasarea acestora.
    [Art.12 al.(3) în redacția LP185 din 21.09.17, MO371-382/27.10.17 art.632; în vigoare 27.10.17]
    [Art.12 al.(3) modificat prin LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
    (4) Proprietarii construcţiilor, instalaţiilor şi a altor obiecte care prezintă un pericol pentru siguranţa zborurilor aeronavelor civile trebuie să plaseze pe acestea, pe cont propriu, marcaje şi semnalizări în conformitate cu reglementările aprobate de Guvern.
    [Art.12 al.(4) modificat prin LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
   
(5) La o distanţă mai mică de 15 kilometri faţă de punctul de referinţă al aerodromurilor se interzice amplasarea obiectelor de activitate umană şi folosinţă a pămîntului, care prezintă pericol pentru operarea în siguranţă şi eficientă a aerodromurilor (aeroporturilor), inclusiv:
    a) care utilizează lumini periculoase, confuze şi înşelătoare;
    b) care provoacă orbire cauzată de surse de iluminare cu intensitate mare sau cu capacitate reflectorizantă înaltă;
    c) care ar putea încuraja concentrarea animalelor sălbatice şi păsărilor în vecinătatea aerodromului;
    d) a surselor de radiaţie invizibilă sau a obiectelor mobile sau fixe a căror prezenţă poate afecta în mod negativ performanţa sistemelor de comunicaţie aeronautică, navigaţie şi supraveghere.
    [Art.12 al.(5) introdus prin LP185 din 21.09.17, MO371-382/27.10.17 art.632; în vigoare 27.10.17]
   
(6) Întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile, precum şi persoanele fizice care au încălcat regulile de construcţie/reconstrucţie sau au admis alte acţiuni interzise în zonele aerodromurilor (aeroporturilor) sînt obligate, la cererea operatorului de aerodrom (aeroport) sau a persoanelor împuternicite de acesta, să stopeze construcţia sau altă activitate din zona adiacentă aerodromului şi să înlăture toate încălcările admise în termenul stabilit şi din cont propriu.
    [Art.12 al.(6) introdus prin LP185 din 21.09.17, MO371-382/27.10.17 art.632; în vigoare 27.10.17]
    Articolul 13. Taxele de utilizare
    (1) Operatorii aeronavelor au obligaţia de a achita operatorului aerodromului (aeroportului) taxele pentru utilizarea aerodromului (aeroportului). Mărimea acestor taxe se aprobă de Ministerul Economiei și Infrastructurii, la propunerea Autorităţii Aeronautice Civile, şi asigură recuperarea completă a cheltuielilor legate de furnizarea serviciilor aeroportuare.
    [Art.13 al.(1) modificat prin LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
    (2) Aeronavele care execută operaţiuni de căutare şi salvare sau lucrări de acordare a ajutorului umanitar în caz de calamităţi naturale sau stare excepţională, precum şi aeronavele aflate în primejdie, se scutesc de plata taxelor aeroportuare. Modul de compensare a cheltuielilor legate de prestarea serviciilor aeroportuare pentru aceste aeronave se stabileşte de Guvern.
    (3) Operatorul aerodromului (aeroportului) sau reprezentantul său are dreptul de a reţine decolarea oricărei aeronave pînă în momentul cînd operatorul aeronavei achită sau prezintă o garanţie adecvată de plată, acceptabilă pentru operatorul aerodromului (aeroportului), a taxelor aeroportuare şi a altor datorii restante pentru serviciile prestate.
    (4) Condiţiile de utilizare a aerodromurilor (aeroporturilor) civile de către aeronavele de stat vor fi stabilite pe baza reglementărilor emise de Guvern, potrivit prevederilor art.1 alin.(3); aceste reglementări vor stabili, totodată, condiţiile în care aeronavele civile pot folosi aerodromurile militare.
Capitolul VI
OPERAŢIUNI DE ZBOR
    Articolul 14. Siguranţa zborului
    (1) Orice zbor al unei aeronave civile trebuie executat astfel încît să se asigure siguranţa aeronavei, a pasagerilor şi echipajului, precum şi securitatea persoanelor şi bunurilor aflate la sol.
    (2) Înainte de începerea zborului, comandantul aeronavei este obligat să execute, potrivit reglementărilor în vigoare, toate pregătirile prealabile pentru zbor, să aibă la bordul aeronavei documentaţia necesară şi un plan de zbor aprobat.
    (3) Dacă nu este autorizat în alt mod de organul serviciilor de trafic aerian, orice zbor în spaţiul aerian al Republicii Moldova trebuie să fie efectuat pe căile aeriene şi cu respectarea regulilor de zbor, stabilite de Autoritatea Aeronautică Civilă.
    [Art.14 al.(3) modificat prin LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
    (4) Orice aeronavă care intră în zone interzise sau zone cu restricţii ori se abate de la ruta aprobată este obligată să urmeze instrucţiunile organelor competente privind schimbarea rutei sau aterizarea pe un aerodrom (aeroport) desemnat.
    (5) Nici un fel de obiecte şi substanţe care pot periclita aeronava, pasagerii şi echipajul sau persoanele şi bunurile aflate la sol nu pot fi transportate la bordul aeronavei decît în baza unei autorizaţii speciale emise de Autoritatea Aeronautică Civilă.
    (6) În cazul în care sînt depistate încălcări care pot pune în pericol viaţa sau sănătatea oamenilor ori pot conduce la pagube materiale, la decizia inspectorului aeronautic, operarea aeronavei poate fi oprită, indiferent de locul aflării acesteia. În acest scop, inspectorul aeronautic va emite o prescripţie inspectorială aeronautică.
    Articolul 15. Serviciile de trafic aerian
    (1) Serviciile de trafic aerian în spaţiul aerian al Republicii Moldova sînt asigurate de o întreprindere de stat, înfiinţată de Ministerul Economiei și Infrastructurii, şi au ca scop:
    a) prevenirea coliziunilor dintre aeronave;
    b) prevenirea coliziunilor dintre aeronavele de pe suprafaţa de manevră şi obstacolele de pe această suprafaţă;
    c) intensificarea şi dirijarea traficului aerian;
    d) furnizarea avizelor şi informaţiilor utile executării sigure şi eficace a zborurilor;
    e) alarmarea organelor interesate privind aeronavele aflate în primejdie şi ajutorarea acestor organe, după necesitate.
    (2) Orice aeronavă care survolează teritoriul Republicii Moldova are obligaţia achitării taxelor pentru utilizarea instalaţiilor de navigaţie aeriană, inclusiv a serviciilor radioelectrice şi meteorologice. Mărimea acestor taxe se aprobă de Ministerul Economiei și Infrastructurii, la propunerea Autorităţii Aeronautice Civile, şi asigură recuperarea completă a cheltuielilor legate de furnizarea acestor servicii.
    [Art.15 al.(2) modificat prin LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
    (3) Întreprinderea care asigură deservirea traficului în spaţiul aerian al Republicii Moldova este în drept să interzică decolarea oricărei aeronave pînă cînd operatorul aeronavei nu va achita tariful pentru serviciile de navigaţie aeriană şi datoriile la serviciile prestate.
    (4) Taxele menţionate la alin.(2) nu se achită în cazul:
    a) zborurilor cu aeronave a căror masă maximă de decolare nu depăşeşte 2 tone metrice;
    b) zborurilor pentru transportarea delegaţiilor oficiale;
    c) zborurilor de căutare-salvare, autorizate de organul de căutare-salvare;
    d) zborurilor fără escală terminate pe aerodromul de pe care aeronava a decolat, datorită unor cauze tehnice, datorită condiţiilor meteorologice nefavorabile sau unor situaţii de forţă majoră;
    e) zborurilor de testare şi antrenament cu aeronave operate de companii aeriene naţionale;
    f) zborurilor exclusiv pentru verificarea sau testarea echipamentelor folosite sau preconizate a fi folosite ca mijloace la sol pentru navigaţia aeriană;
    g) zborurilor cu aeronavele Ministerului Apărării al Republicii Moldova în scopuri militare, în limita spaţiului aerian al Republicii Moldova.
    Articolul 16. Accidentele, incidentele şi operaţiunile
                         de căutare şi salvare
    (1) Autoritatea Aeronautică Civilă va coordona cu organele competente toate operaţiunile de căutare şi salvare în cazul accidentelor şi incidentelor aeronautice produse pe teritoriul Republicii Moldova. Toate persoanele fizice şi juridice din Republica Moldova au obligaţia de a acorda asistenţă în cazul operaţiunilor de căutare şi salvare, în vederea salvării de vieţi omeneşti şi de bunuri, de prevenire a amplificării daunelor şi conservării dovezilor necesare pentru anchetarea adecvată a accidentelor şi incidentelor.
    [Art.16 al.(1) modificat prin LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
    (2) În cazul în care o aeronavă civilă pe teritoriul Republicii Moldova suferă un accident sau incident, Ministerul Economiei și Infrastructurii, cu atragerea specialiştilor în domeniu, va deschide o anchetă asupra împrejurărilor acestora. Ancheta are scopul de a determina cauzele accidentului sau incidentului şi de a lua măsurile necesare pentru prevenirea unor accidente sau incidente similare în viitor. Raportul final privind rezultatele anchetei se aprobă de către ministrul economiei și infrastructurii şi se expediază statelor interesate.
    [Art.16 al.(2) modificat prin LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
    [Art.16 al.(2) modificat prin LP109 din 04.06.10, MO131-134/30.07.10 art.443]
    (3) În cazul în care o aeronavă înmatriculată în alt stat suferă un accident sau incident pe teritoriul Republicii Moldova, statului respectiv i se acordă posibilitatea să trimită observatori care vor asista la anchetă, rezultatele căreia vor fi comunicate acestui stat. În cazul unui accident sau incident produs pe teritoriul altui stat cu o aeronavă civilă înmatriculată în Republica Moldova, Ministerul Economiei și Infrastructurii va cere să fie prezentă, în calitate de observator, la ancheta iniţiată de statul respectiv.
Capitolul VII
TRANSPORTUL AERIAN
    Articolul 17. Certificarea şi autorizarea operatorilor
                         aerieni. Autorizarea zborurilor
    (1) Transportul aerian comercial de pasageri, bagaje, mărfuri şi poştă se efectuează numai de către operatori aerieni care posedă un certificat de operator aerian şi autorizaţie de zbor. Transporturile aeriene comerciale se efectuează prin curse regulate sau curse neregulate.
    [Art.17 al.(1) modificat prin LP162 din 22.07.11, MO170-175/14.10.11 art.498]
    (2) Activităţi de lucru aerian sînt cele efectuate de operatori aerieni în interesul industriei, agriculturii, silviculturii, sănătăţii publice şi protecţiei mediului, cele de căutare şi salvare, de cercetare ştiinţifică, fotografiere, monitorizare, publicitate, precum şi în alte scopuri, numai în baza autorizaţiei de operator aerian eliberată de Autoritatea Aeronautică Civilă.
    (3) Activităţile de aviaţie generală reprezintă zborurile care nu fac parte din categoriile prevăzute la alin.(1) şi (2) şi se referă la zborurile efectuate în interes propriu, la zborurile particulare, de agrement, de antrenament, instructive şi sportive.
    (4) Certificatul de operator aerian sau autorizaţia de operator aerian se eliberează de Autoritatea Aeronautică Civilă în baza dovezii că solicitantul a îndeplinit şi se conformează tuturor cerinţelor şi condiţiilor stabilite în reglementările aeronautice în vigoare aprobate de Guvern.
    [Art.17 al.(4) modificat prin LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
    (5) Autorizaţia de zbor este eliberată unui operator aerian certificat conform alin.(4). Condiţiile de obţinere a autorizaţiei de zbor se determină prin reglementările aeronautice aprobate de Guvern.
    [Art.17 al.(5) modificat prin LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
    [Art.17 al.(5) modificat prin LP162 din 22.07.11, MO170-175/14.10.11 art.498]
    [Art.17 al.(6) abrogat prin LP162 din 22.07.11, MO170-175/14.10.11 art.498]
    Articolul 18. Transportul aerian internaţional
    (1) Operatorul aerian, cu condiţia respectării prevederilor art.17, poate efectua servicii de transport aerian internaţional în baza unei autorizaţii eliberate de autoritatea competentă a statului (statelor) în al cărui (al căror) spaţiu aerian urmează să fie efectuat transportul.
    (2) Un operator aerian străin poate efectua operaţiuni de transport aerian înspre şi dinspre teritoriul Republicii Moldova în baza unei autorizaţii emise de Autoritatea Aeronautică Civilă în conformitate cu acordul internaţional la care Republica Moldova este parte sau în interes public, cu condiţia că operatorul aerian:
    [Art.18 al.(2) modificat prin LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
    a) dispune de un certificat de operator aerian;
    b) dispune de un certificat de navigabilitate a aeronavei;
    c) este asigurat, în modul stabilit, în cazul unor eventuale daune cauzate de operaţiunile de transport aerian;
    d) are un program adecvat de securitate aeronautică.
    (3) Autorizaţia eliberată operatorului străin poate fi suspendată sau revocată de Autoritatea Aeronautică Civilă dacă operatorul străin nu respectă cerinţele în baza cărora aceasta a fost eliberată.
    [Art.18 al.(3) modificat prin LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
    Articolul 19. Condiţii suplimentare pentru transporturile
                          aeriene regulate
    Transporturile aeriene regulate se efectuează cu condiţia utilizării orarelor de zbor aprobate de Autoritatea Aeronautică Civilă.
    [Art.19 modificat prin LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
    Articolul 20. Simplificarea formalităţilor
    (1) Ministerul Economiei și Infrastructurii, în scopul înlesnirii şi accelerării transporturilor aeriene şi evitării întîrzierilor nejustificate ale aeronavelor, echipajelor, pasagerilor şi mărfurilor, elaborează şi prezintă Guvernului, de comun acord cu alte organe competente, reglementări speciale de simplificare a formalităţilor legate de controlul de frontieră, vamal, sanitar şi a altor formalităţi.
    [Art.20 al.(1) modificat prin LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
    (2) Simplificarea formalităţilor legate de transportul aerian nu trebuie să afecteze în nici un fel măsurile necesare menţinerii securităţii aeronautice şi evitării importului şi exportului de mărfuri interzise.
Capitolul VIII
ALTE ACTIVITĂŢI ÎN DOMENIUL
AVIAŢIEI CIVILE

    Articolul 21. Alte activităţi din aviaţia civilă
    (1) Alte activităţi în domeniul aviaţiei civile se desfăşoară numai în bază de certificat (autorizaţie) emis de Autoritatea Aeronautică Civilă.
    (2) Sub incidenţa alin.(1) cad:
    a) toate activităţile de deservire la sol a aeronavelor (inclusiv activităţile de deservire a pasagerilor, bagajelor, mărfurilor şi poştei, de alimentare a aeronavelor cu combustibil, de asigurare cu produse alimentare la bordul aeronavelor etc.);
    b) activităţile de pregătire şi examinare medicală a personalului aeronautic;
    [Art.21 al.(2), lit.b) modificată prin LP185 din 21.09.17, MO371-382/27.10.17 art.632; în vigoare 27.10.17]
    [Art.21 al.(2), lit.c) abrogată prin LP185 din 21.09.17, MO371-382/27.10.17 art.632; în vigoare 27.10.17]
    (3) Guvernul aprobă reglementări aeronautice referitoare la certificarea (autorizarea) activităţilor consemnate la alin.(2).
    [Art.21 al.(3) modificat prin LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
   
(4) Alte activităţi, care nu sînt prevăzute la alin. (2), pot fi desfăşurate în zone de securitate cu acces limitat ale aeroporturilor, cu condiţia respectării cerinţelor în domeniul securităţii aeronautice şi al transportului aerian al bunurilor periculoase. Inițierea activităților de întreprinzător în zonele de securitate cu acces limitat ale aeroporturilor este posibilă cu notificarea prealabilă a Autorității Aeronautice Civile.
    [Art.21 al.(4) introdus prin LP185 din 21.09.17, MO371-382/27.10.17 art.632; în vigoare 27.10.17]
Capitolul IX
SECURITATEA AERONAUTICĂ
    Articolul 22. Securitatea aeronautică
    (1) Măsurile pentru protecţia aviaţiei civile împotriva actelor de intervenţie ilicită se stabilesc de Legea privind securitatea aeronautică.
    (2) Persoanele fizice şi juridice care activează în domeniul aviaţiei civile pe teritoriul Republicii Moldova, în conformitate cu legislaţia în vigoare, elaborează şi prezintă spre aprobare Autorităţii Aeronautice Civile programe de securitate aeronautică. În programe sînt prevăzute măsurile şi procedurile de prevenire şi contracarare a actelor de intervenţie ilicită, elaborate în conformitate cu reglementările aeronautice aprobate.
    (3) În scopul asigurării securităţii aeronautice, aeronava, inclusiv proviziile de bord, mărfurile şi poşta, membrii echipajului, pasagerii şi bagajele lor, se supun în aeroport unui control special înaintea îmbarcării sau încărcării. Operatorul aerodromului (aeroportului) sau al aeronavei poate exclude de la transportul aerian orice persoană care refuză să se supună controlului de securitate sau care are asupra sa obiecte sau substanţe care ar putea periclita securitatea aeronautică.
Capitolul IX1
REPREZENTAREA ŞI COOPERAREA
INTERNAŢIONALĂ
    Articolul 221. Reprezentarea şi cooperarea
                          internaţională
    (1) Ministerul Economiei și Infrastructurii şi Autoritatea Aeronautică Civilă, în comun cu Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, reprezintă Republica Moldova în autorităţile similare străine.
    (2) Ministerul TEconomiei și Infrastructurii, în comun cu Autoritatea Aeronautică Civilă, reprezintă Republica Moldova în organismele internaţionale ale aviaţiei civile.
    (3) Proiectele acordurilor internaţionale în domeniul aviaţiei civile sînt elaborate şi propuse spre  aprobare Guvernului de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, în comun cu Autoritatea Aeronautică Civilă.
    (4) Ministerul Economiei și Infrastructurii şi/sau Autoritatea Aeronautică Civilă pot încheia şi executa acorduri tehnice de cooperare cu instituţiile publice de acelaşi nivel ale altor state şi/sau cu organismele internaţionale ale aviaţiei civile, în limitele competenţelor stabilite de lege.
    [Capitolul IX1 introdus prin LP212 din 12.07.13, MO186/24.08.13 art.611]
Capitolul X
CONTRAVENŢII ŞI RESPONSABILITĂŢI
    Articolul 23. Contravenţii
    (1) Constituie contravenţie în domeniul aviaţiei civile:
    a) lipsa la bordul aeronavei a documentelor prevăzute de reglementările în vigoare;
    b) încălcarea reglementărilor referitoare la condiţiile de exploatare a tehnicii aeronautice, inclusiv încălcarea condiţiilor care au stat la baza certificării (autorizării) iniţiale şi a standardelor operaţionale determinate de reglementările aeronautice naţionale;
    c) încălcarea reglementărilor referitoare la condiţiile de deservire la sol a aeronavelor;
    d) îndeplinirea atribuţiilor de către personalul aeronautic fără documentul de autorizare corespunzător sau în posesiunea unui document de autorizare expirat sau nevalidat de Autoritatea Aeronautică Civilă. Prezenta prevedere se extinde şi asupra îndeplinirii atribuţiilor în lipsa calificărilor corespunzătoare şi/sau în lipsa certificatului medical;
    e) neefectuarea înregistrărilor referitoare la evidenţa timpului de muncă, timpului de zbor şi timpului de odihnă a membrilor echipajului;
    f) încălcarea regulilor de transport aerian al bunurilor periculoase;
    [Art.23 al.(1), lit.f) în redacția LP185 din 21.09.17, MO371-382/27.10.17 art.632; în vigoare 27.10.17]
    g) încălcarea normelor de masă maximă admisă de decolare şi de centrare a aeronavei, calculate pentru anumite condiţii;
    h) refuzul de a pune la dispoziţia persoanelor împuternicite de Autoritatea Aeronautică Civilă a documentelor referitoare la aeronavele exploatate, inclusiv refuzul de a permite inspectarea organizaţiei;
    i) operarea aeronavei fără a dispune de poliţele de asigurare a pasagerilor, bagajelor, echipajului şi de răspundere civilă faţă de terţi;
    j) neinformarea Ministerului Economiei și Infrastructurii despre incidentele şi accidentele aeronautice.
    (2) Încălcările enumerate la alin.(1) se sancţionează conform Codului contravenţional.
    (3) Sancţiunea contravenţiilor enumerate la alin.(1) nu degrevează de obligaţia lichidării încălcărilor depistate. Acestea urmează să fie lichidate în termen de o lună dacă Autoritatea Aeronautică Civilă nu a stabilit un alt termen, cu notificarea obligatorie a acesteia despre lichidare.
    (4) În cazul în care încălcările nu au fost lichidate în termen şi continuă să persiste sau poartă un caracter sistematic, Autoritatea Aeronautică Civilă este în drept să suspende ori să revoce printr-o decizie documentul de certificare (autorizare).
    Articolul 24. Responsabilităţi
    (1) Responsabilitatea pentru comiterea actelor de intervenţie ilicită împotriva aviaţiei civile se stabileşte conform legislaţiei în vigoare.
    (2) Responsabilitatea pentru daunele provocate în cazul transporturilor aeriene în spaţiul aerian al Republicii Moldova se stabileşte conform legislaţiei în vigoare.
    (3) Persoanele fizice şi juridice a căror activitate este legată de utilizarea spaţiului aerian al Republicii Moldova, de proiectarea, fabricarea, reparaţia şi exploatarea tehnicii aeronautice şi a aerodromurilor (aeroporturilor), de furnizarea serviciilor de trafic aerian, de asigurarea siguranţei zborurilor şi securităţii aeronautice, de efectuarea altor activităţi în domeniul aviaţiei civile pe teritoriul Republicii Moldova, precum şi de administrarea şi supravegherea acestora, poartă răspundere pentru încălcarea prevederilor prezentei legi conform legislaţiei în vigoare.
Capitolul XI
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
    Articolul 25.
    Dacă un tratat internaţional la care Republica Moldova este parte stabileşte alte prevederi decît cele cuprinse în prezenta lege, se aplică prevederile tratatului internaţional.
    Articolul 26.
    Prezenta lege intră în vigoare la data publicării.
    Articolul 27.
    Pînă la aducerea legislaţiei în concordanţă cu prezenta lege, se vor aplica numai prevederile actelor normative care nu contravin acesteia.
    Articolul 28.
    Guvernul, în termen de 3 luni:
    va prezenta Parlamentului propuneri privind aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege;
    va aduce propriile acte normative în concordanţă cu prezenta lege;
    va asigura modificarea sau abrogarea de către ministere şi departamente a actelor lor normative ce contravin prezentei legi;
    va elabora şi va aproba, în baza prezentei legi, actele normative subordonate.

    PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI                                                        Dumitru MOŢPAN


    Nr. 1237-XIII. Chişinău, 9 iulie 1997.