ACC3/2010
ID intern unic:  335153
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
AVIZ Nr. 3
din  06.07.2010
asupra iniţiativei de revizuire a art.78 din Constituţia
Republicii Moldova prin referendum constituţional
Publicat : 09.07.2010 în Monitorul Oficial Nr. 117-118     art Nr : 15     Data intrarii in vigoare : 06.07.2010
    În numele Republicii Moldova,
    Curtea Constituţională în componenţa:
    Dumitru PULBERE        - preşedinte
    Victor PUŞCAŞ               - judecător-raportor
    Petru RAILEAN             - judecător
    Elena SAFALERU          - judecător
    Valeria ŞTERBEŢ         - judecător
    grefier – Dina Musteaţa, cu participarea lui Ion Pleşca, Aurel Băieşu şi Valeriu Munteanu, semnatari ai sesizării, Vitalie Nagacevschi, reprezentantul deputatului în Parlament Mihai Godea, în prezenţa reprezentantului permanent al Parlamentului la Curtea Constituţională, Ion Creangă, a examinat în şedinţă plenară publică sesizarea unui grup de deputaţi în Parlament privind iniţiativa de revizuire a art.78 din Constituţia Republicii Moldova prin referendum constituţional.
    Prin decizia Curţii Constituţionale din 30 iunie 2010 sesizarea a fost acceptată spre examinare în fond şi înscrisă în ordinea de zi.
    Examinînd proiectul de lege constituţională şi materialele anexate la dosar, audiind informaţia judecătorului-raportor şi argumentele participanţilor la şedinţă,
Curtea Constituţională
a   c o n s t a t a t :
    La 28 iunie 2010 deputaţii în Parlament Ciobanu Ghenadie, Apostol Ion, Vieru Călin, Palihovici Liliana, Olaru Nicolae, Balan Ion, Ionaş Ivan, Arhire Anatolie, Munteanu Valeriu, Ghimpu Mihai, Cimbriciuc Alexandru, Fusu Corina, Godea Mihai, Lupu Marian, Butmalai Ion, Agache Angel, Streleţ Valeriu, Deliu Tudor, Furdui Simion, Ghileţchi Valeriu, Guţu Ana, Vacarciuc Vadim, Brega Gheorghe, Ţap Iurie, Colesnic Iurie, Untilă Veaceslav, Balan Vasile, Pleşca Ion, Stoianoglo Alexandru, Ghilaş Anatolie, Platon Veaceslav, Guznac Valentin, Sirbu Oleg, Băieşu Aurel, Nantoi Oazu, Arpentin Gheorghe, Stratan Valentina, Diacov Dumitru, Guma Valeriu, Corman Igor, Urechean Serafim, în baza prevederilor art.2, art.38, art.39, art.66, art.75 şi art.141 din Constituţie, precum şi a prevederilor art.148 alin.(2) din Codul electoral, au depus pentru avizare proiectul de lege privind modificarea art.78 din Constituţia Republicii Moldova prin referendum constituţional.
    Proiectul de lege constituţională are următorul conţinut:
„LEGE
pentru modificarea articolului 78 din Constituţie
    Noi,  poporul Republicii Moldova, exercitîndu-ne în mod direct suveranitatea naţională şi dreptul de a participa la administrarea treburilor publice nemijlocit, exprimîndu-ne voinţa asupra problemei ce ţine de modul de alegere a Preşedintelui Republicii Moldova,  în temeiul art.2,  art.39 şi art.75 din Constituţie,  adoptăm prezenta lege.
    Articol unic. - Articolul 78 din Constituţia Republicii Moldova, adoptată la 29 iulie 1994 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1994, nr.1), cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi  va avea următorul cuprins:
Articolul 78
Alegerea Preşedintelui
    (1) Preşedintele Republicii Moldova este ales prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat.
    (2) Pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova pot candida cetăţenii Republicii Moldova care au împlinit vîrsta de 40 de ani, au locuit sau locuiesc permanent pe teritoriul Republicii Moldova nu mai puţin de 10 ani şi posedă limba de stat. Procedura de alegere a Preşedintelui Republicii Moldova este stabilită prin lege organică.
    (3) Este declarat ales candidatul care a întrunit cel puţin jumătate din voturile alegătorilor ce au participat la alegeri.
    (4) În cazul în care nici unul dintre candidaţi nu a întrunit această majoritate,  se organizează al doilea tur de scrutin, între primii doi candidaţi stabiliţi în ordinea numărului de voturi obţinute în primul tur. Este declarat ales candidatul care a obţinut cel mai mare număr de voturi.”
    În opinia autorilor proiectului de lege constituţională, alegerea Preşedintelui ţării prin votul direct al cetăţenilor este justificată atît din punct de vedere juridic, cît şi din punct de vedere politic, efectul scontat fiind înlăturarea inadvertenţelor între modalitatea actuală de alegere a Preşedintelui ţării şi regimul de guvernare.
    Raportînd proiectul de lege la dispoziţiile constituţionale ale art.135 alin.(1) lit.c), art.141 şi art.142, Curtea Constituţională reţine următoarele.
    Atribuţia generală a Curţii Constituţionale privind examinarea iniţiativelor de revizuire a Constituţiei este reglementată de art. 135 alin.(1) lit. c) din Constituţie, art. 4 alin. 1) lit. c) din Legea cu privire la Curtea Constituţională şi art.4 alin. (1) lit. c) din Codul jurisdicţiei constituţionale.
    Normele speciale, prin care Curtea Constituţională este abilitată să se pronunţe asupra proiectelor de lege constituţională propuse pentru referendum constituţional, sînt cuprinse în art.2 şi art.75 din Constituţie, art.148 alin.(2) din Codul electoral. Conform acestor norme, propunerea privind desfăşurarea referendumului pentru revizuirea Constituţiei se prezintă Curţii Constituţionale, care este obligată să efectueze, în termen de 10 zile, controlul constituţionalităţii problemelor ce urmează a fi supuse referendumului şi să prezinte un aviz. Prevederile art.141 alin.(2) din Constituţie stipulează că proiectul de lege constituţională se prezintă Parlamentului numai împreună cu avizul Curţii Constituţionale, adoptat cu votul a cel puţin 4 judecători.
    Potrivit art. 141 alin. (1) lit.b) din Constituţie, revizuirea Constituţiei poate fi iniţiată de un număr de cel puţin o treime de deputaţi în Parlament. Întrucît iniţiativa de revizuire a Constituţiei provine de la 41 de deputaţi, care constituie un număr mai mare de 1/3 de deputaţi în Parlament, Curtea Constituţională reţine că iniţiativa întruneşte condiţia prevăzută de această normă constituţională.
    Analizînd proiectul de lege constituţională depus spre avizare sub aspectul conformităţii cu normele art.142 privind limitele de revizuire a Constituţiei, Curtea constată concordanţa acestuia cu exigenţele constituţionale privind caracterul suveran, independent şi unitar al statului şi privind inadmisibilitatea suprimării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor sau garanţiilor acestora.
    Concomitent, Curtea Constituţională reţine că anterior a fost depus spre avizare un proiect similar privind revizuirea Constituţiei pentru alegerea Preşedintelui Republicii Moldova prin sufragiu universal. În Avizul nr.2 din 4 mai 2010 Curtea Constituţională a expus unele observaţii, de care s-a ţinut cont în noul proiect de lege constituţională.
    Avînd în vedere necesitatea de a exclude din art.85 alin.(4) din Constituţie textul „cu excepţia cazului prevăzut la art.78 alin.(5)”, alineat care nu a fost inclus în proiectul propus pentru avizare, Curtea consideră oportun să-şi reitereze poziţia expusă în avizul anterior, prin care a atenţionat că revizuirea iniţiată trebuie să asigure unitatea materiei constituţionale.
    Însă ţinînd cont de faptul că în cazul revizuirii Constituţiei textul constituţional „cu excepţia cazului prevăzut la art.78 alin.(5)” îşi va pierde forţa juridică, Curtea Constituţională dă aviz pozitiv proiectului de lege pentru modificarea art.78 din Constituţie.
    Pentru considerentele expuse, conducîndu-se după prevederile art.2, art. 75, art.135 alin.(1) lit.c) şi art.141 alin.(2) din Constituţie, art.148 alin.(2) din Codul electoral, art.26 alin.(1) din Legea cu privire la Curtea Constituţională, art.61 alin.(1) şi art.63 lit.a) din Codul jurisdicţiei constituţionale, Curtea Constituţională adoptă,  cu votul a 5 judecători, următorul
A  V  I  Z :
    1. Iniţiativa de revizuire a art.78 din Constituţie prin referendum constituţional întruneşte condiţiile stipulate de dispoziţiile constituţionale ale art.141 alin.(1) lit.b).
    2. Proiectul de lege pentru modificarea art.78 din Constituţie prin referendum constituţional nu depăşeşte limitele de revizuire a Constituţiei impuse de dispoziţiile constituţionale ale art.142.
    3. Iniţiativa de revizuire a art.78  din Constituţie poate fi înaintată Parlamentului spre examinare conform art. 150 din Codul electoral.
    4. Prezentul aviz este definitiv, nu poate fi supus nici unei căi de atac, intră în vigoare la data adoptării şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

    PREŞEDINTELE
    CURŢII CONSTITUŢIONALE                               Dumitru PULBERE

    Nr. 3. Chişinău, 6 iulie 2010.