HGO741/2010
ID intern unic:  335738
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 741
din  17.08.2010
cu privire la aprobarea Programului de dezvoltare a
infrastructurii de piaţă pentru  produsele agroalimentare
Publicat : 20.08.2010 în Monitorul Oficial Nr. 150-152     art Nr : 824
    În scopul realizării prevederilor Legii nr. 257-XVI din 27 iulie 2006 privind organizarea şi funcţionarea pieţelor produselor agricole şi agroalimentare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr. 142-145, art. 700) şi Strategiei naţionale de dezvoltare durabilă  a complexului agroindustrial al Republicii Moldova (2008-2015), aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr. 282 din 11 martie 2008 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr. 57-60, art. 362),  Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    Programul de dezvoltare a infrastructurii de piaţă pentru produsele  agroalimentare, conform anexei nr. 1;
    Planul de acţiuni privind implementarea Programului de dezvoltare a infrastructurii de piaţă pentru produsele agroalimentare, conform anexei nr. 2
    2. Se acceptă propunerea Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare privind crearea Societăţii pe Acţiuni „Centrul Agroalimentar Chişinău”, fondator al acesteia fiind ministerul  nominalizat, care  va administra întregul pachet de acţiuni ale statului.
    3.   Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare:
    va identifica, în termen de o lună, un lot de teren, proprietate publică a statului, pentru amplasarea S.A. „Centrul Agroalimentar Chişinău”;
    în comun cu Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru, vor prezenta spre examinare, în modul stabilit, propuneri de modificare a Legii nr. 668-XIII din 23 noiembrie 1995 pentru aprobarea Listei unităţilor ale căror terenuri destinate agriculturii rămîn în proprietatea statului;
    va asigura, în termene rezonabile, fondarea şi înregistrarea, în modul stabilit, a societăţii pe acţiuni specificate la pct. 2 al prezentei hotărîri;
    va asigura organizarea şi purtarea negocierilor cu potenţialii investitori locali, străini şi organismele internaţionale în vederea atragerii mijloacelor financiare necesare pentru implementarea Programului de dezvoltare a infrastructurii de piaţă pentru produsele agroalimentare.
    4. Ministerul Construcţiilor şi Dezvoltării Regionale, în comun cu Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, agenţiile de dezvoltare regională şi autorităţile administraţiei publice locale, de nivelul întîi şi al doilea, vor întreprinde măsurile de rigoare în vederea creării şi dezvoltării infrastructurii de piaţă  regionale şi locale.
    5. Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare va informa periodic Guvernul despre realizarea Programului de dezvoltare a infrastructurii de piaţă pentru produsele agroalimentare şi a Planului de acţiuni privind implementarea lui.
    6. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare.

    PRIM-MINISTRU                                                             Vladimir FILAT

    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    ministrul economiei                                                            Valeriu Lazar
    Ministrul agriculturii
    şi industriei alimentare                                                       Valeriu Cosarciuc
    Ministrul finanţelor                                                             Veaceslav Negruţa
    Ministrul construcţiilor
    şi dezvoltării regionale                                                        Marcel Răducan

    Nr. 741. Chişinău, 17 august 2010.

Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului nr.741
din 17 august 2010
PROGRAMUL
de dezvoltare a infrastructurii de piaţă pentru
produsele agroalimentare
Capitolul I
Identificarea problemei
    Programul de dezvoltare a infrastructurii de piaţă pentru produsele agroalimentare (în continuare – Program) este elaborat în vederea implementării prevederilor Legii nr. 257-XVI din 27 iulie 2006 privind organizarea şi funcţionarea pieţelor produselor agricole şi agroalimentare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.142-145, art. 700) şi Strategiei naţionale de dezvoltare durabilă a complexului agroindustrial al Republicii Moldova (2008-2015), aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr. 282 din 11 martie 2008 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr. 57-60, art. 362), avînd drept scop dezvoltarea lanţului valoric al produselor cu valoare adăugată înaltă, crearea infrastructurii de piaţă specifice produselor agroalimentare, în particular, a centrelor agroalimentare, facilitarea activităţii producătorilor agricoli şi atragerii investiţiilor.
    Republica Moldova dispune de toate condiţiile naturale pentru dezvoltarea intensivă a horticulturii. Pe parcursul ultimilor decenii, această ramură reprezintă unul dintre pilonii principali ai agriculturii naţionale, determinînd, în mare parte, eficienţa sectorului agrar, în particular, şi a economiei naţionale, în general.
    Moldova, prin potenţialul său de producţie, se consideră unul dintre cei mai mari producători de fructe, legume şi struguri de masă din regiune, acesta fiind estimat la nivelul de 2,5 - 3,0 milioane tone anual, din care 1250 - 1500 mii tone de producţie poate fi exportată în stare proaspătă. Actualmente, potenţialul existent  nu este realizat pe deplin din cauza multitudinilor de probleme ce ţin de calitatea producţiei, promovarea insuficientă pe pieţele externe şi marketingul produselor agricole slab dezvoltat, lipsa infrastructurii de piaţă, în special, a întreprinderilor pentru efectuarea manipulărilor post-recoltă, a depozitelor dotate cu sisteme frigorifice performante pentru păstrarea îndelungată şi livrarea eşalonată a producţiei horticole, perisabile, precum şi de organizarea producătorilor. Crearea infrastructurii de piaţă specifice produselor agroalimentare, inclusiv a centrelor agroalimentare, va avea un impact semnificativ asupra îmbunătăţirii calităţii şi competitivităţii produselor agroalimentare, accelerarea fluxului acestora între producători şi consumatori, precum şi crearea locurilor noi de muncă. Atîta timp cît produsele nu vor fi condiţionate în centre specializate pentru operaţiuni post-recoltare (sortare, spălare, ambalare, răcire etc.) şi dotate cu depozite frigorifice pentru păstrare, acestea nu  vor putea fi promovate, iar  producătorii agricoli nu vor obţine plusvaloarea necesară.
    În ultimii ani s-a înregistrat o tendinţă de înviorare a exportului de struguri de masă, fiind evidentă, în linii generale, impulsionarea acestei activităţi. În perioada 2005-2009, media volumelor de producere a fructelor, legumelor şi strugurilor de masă a constituit  747,6 mii tone, dintre care 24,1  la sută au fost exportate, iar 60,0 la sută - valorificate în stare proaspătă pe piaţa internă (tabelul nr.1).
Tabelul nr.1. Volumele de producţie, export şi consum intern
 în stare proaspătă al produselor horticole pe anii 2005-2009

Indicii

Unităţi de măsură

 
Fructe
Legume
Struguri de masă
Total
volum/
valoare
%
volum/
valoare
%
volum/
valoare
%
volum/
valoare
%

Volumul total al producţiei

mii tone
334,2
100
354,1
100
59,3
100
747,6
100

Export în stare proaspătă

mii tone
138,8
41,5
17,2
4,9
23,8
40,2
179,8
24,1
mil. USD
80,3
86,8
4,4
4,8
7,8
8,4
92,5
100
Consum intern în stare proaspătă
mii tone
116,5
34,9
299,6
84,6
32,0
54,0
448,1
59,9

    De menţionat că  77,2 la sută din volumul total  de 179,8 mii tone de producţie exportată revine fructelor, 13,2 - strugurilor de masă şi 9,6 la sută – legumelor. Pe piaţa internă au fost comercializate 448,1 mii tone, dintre care fructele constituie  26,0 la sută, legumele – 66,9 şi strugurii - 7,1 la sută.
    Către anul 2015 volumul total de producere a fructelor, legumelor şi  strugurilor de masă, conform programelor sectoriale de dezvoltare, se preconizează la un nivel de 1538,5 mii tone, constituind o eventuală creştere de 2,0 ori, dintre care 315,0 mii tone urmează a fi exportate, iar 684,0 mii tone – comercializate pe piaţa internă. Este evident că realizarea acestor obiective nu va fi posibilă dacă produsele nu vor fi condiţionate în centre specializate pentru operaţiuni post-recoltă (sortare, spălare, ambalare, răcire etc.), dotate cu depozite frigorifice pentru păstrare. Mai mult ca atît, producţia necondiţionată, conform rigorilor standardelor ţărilor importatoare, nu  va putea fi promovată, iar  producătoril agricoli vor fi lipsiţi de posibilitatea de a obţine plusvaloare.
    Totodată, în cadrul elaborării Programului s-a luat în considerare şi utilizarea produselor horticole ca materie primă pentru procesare, care constituie cca 25-30 la sută din volumul total al producţiei. Analiza respectivei direcţii de valorificare a producţiei de fructe şi legume, la nivel regional şi mondial, indică asupra faptului că extinderea acestui sector este limitată, deoarece, în majoritatea cazurilor, preţurile oferite producătorilor pentru materia primă, sînt mai mici decît preţurile de pe piaţă, iar ritmurile de creştere a comercializării produselor conservate pe piaţa mondială sînt foarte mici (1-2 %). Cele expuse, precum şi dimensiunile relativ mici ale pieţei locale, denotă că cea mai mare parte din volumul sporit de legume şi de fructe produse în ţară trebuie să fie exportată. În aceste condiţii cheia  succesului şi dezvoltarea durabilă impun asigurarea unei calităţi  înalte a produselor, care trebuie să corespundă nivelului cerinţelor de pe piaţa internaţională. Acest obiectiv poate fi atins numai prin crearea unei infrastructuri de piaţă moderne, identice ţărilor din Comunitatea Europeană.
    Prin prezentul Program, se promovează politicile orientate spre piaţă şi comerţ pentru asigurarea unui mediu favorabil necesar dezvoltării afacerilor şi stimularea investiţiilor de-a lungul lanţului valoric agroalimentar, promovarea activă a exporturilor de produse agricole cu valoare adăugată înaltă prin aplicarea tehnicilor de marketing direcţionate spre o legătură mai strînsă a cumpărătorilor internaţionali cu producătorii locali, susţinerea procesului de îmbunătăţire a infrastructurii post-recoltare şi consolidarea relaţiilor directe dintre producători şi consumatori, perfecţionarea infrastructurii de marketing şi implementarea unui sistem de informare asupra pieţelor, atragerea investitorilor străini şi locali în procesul de dezvoltare a mijloacelor de producere şi de ameliorare a calităţii producţiei agroalimentare.
Capitolul II
Obiectivele Programului
    Obiectivul principal rezidă în crearea, la nivel naţional, a unui centru agroalimentar şi, la nivel regional (local) – a  pieţelor agroalimentare pentru comercializarea cu ridicata şi en detail a produselor agroalimentare.  Respectivele obiecte  vor constitui infrastructura de piaţă şi vor servi drept centre logistice specializate în valorificarea eficientă a produselor agricole şi agroalimentare, promovarea cooperării între producătorii agricoli, în particular, a celor mici şi mijlocii, în vederea implementării tehnologiilor moderne de post-recoltare, îmbunătăţirii calităţii produselor şi substituirea importului de produse horticole cu valoare adăugată înaltă.
    Obiectivele specifice ale prezentului Program sînt următoarele:
    1) consolidarea lanţului valoric pentru produsele cu valoare înaltă - fructe, legume, struguri etc.;
    2) creşterea veniturilor  fermierilor prin facilitarea accesului primar la piaţa internă şi cea externă şi reducerea dependenţei de intermediari;
    3) atragerea investitorilor străini şi locali în procesul de dezvoltare a mijloacelor de producere şi de îmbunătăţire a calităţii producţiei agroalimentare;
    4) implementarea  tehnologiilor moderne de producere, păstrare, sortare, ambalare şi  distribuţie a produselor agroalimentare în reţelele de comerţ interne şi în cele externe;
    5) asigurarea aprovizionării pieţei pe tot parcursul anului cu produse proaspete de calitate înaltă, în conformitate cu cerinţele pieţei;
    6) îmbunătăţirea marketingului şi siguranţei consumului produselor agroalimentare, desfăşurarea unui comerţ echitabil în condiţii de maximă securitate alimentară;
    7) consolidarea relaţiilor  directe dintre producători şi consumatori.
    1. Crearea Centrului agroalimentar
    Se propune crearea unui Centru agroalimentar modern, la nivel naţional, pentru comercializarea fructelor, legumelor şi altor produse vegetale cu capacitatea anuală de  circa 180.000 tone. Estimativ, suprafaţă totală necesară pentru amplasarea Centrului este de 22,5 ha, construcţia fiind realizată în trei etape.
    La prima etapă se preconizează construcţia edificiilor specializate, caracteristice infrastructurii de piaţă, pe o suprafaţă de 7,5 ha, care vor avea funcţia unui centru de vînzare a produselor agricole perisabile în stare proaspătă (fructe, legume, struguri proaspeţi, flori). Ulterior, suprafaţa operaţională va mai fi extinsă cu 10,0 ha (etapa a doua) şi 5,0 ha (etapa a treia), fiind construite, suplimentar, depozite frigorifice cu capacităţi diferite de păstrare, module dotate cu echipament şi utilaj pentru efectuarea operaţiunilor post-recoltare, în special, pentru sortare, spălare, condiţionare, ambalare etc. Totodată, se va purcede la diversificarea asortimentului produselor prin plasarea şi celor alimentare (carne, peşte, produse lactate, conserve de fructe şi legume etc.).
    Centrul agroalimentar va asigura  îmbunătăţirea calităţii, creşterea esenţială a fluxului de vînzare a produselor şi a capacităţii de rezistenţă a producătorilor mici şi mijlocii faţă de concurenţa neloială a intermediarilor, contribuind la acumularea experienţei în domeniul valorificării profitabile a produselor agricole şi la promovarea pentru clienţi a metodei de cumpărare la o singură oprire.
    2. Structura Centrului agroalimentar
    Centrul agroalimentar, ca  piaţă modernă de vînzare cu ridicata, trebuie să fie complex şi constituit din diferite unităţi de prestare a serviciilor pentru vînzări şi operaţiuni post-recoltă, inclusiv:
    centre alimentare staţionare dotate cu camere frigorifice;
    spaţii de comerţ acoperite;
    spaţii de comerţ neacoperite pentru vînzări directe din unităţi de transport;
    centre de vînzare cu amănuntul în cantităţi medii şi mici;
    spaţii frigorifice pentru depozitarea şi păstrarea produselor;
    echipament de sortare şi ambalare;
    centre logistice şi centre de management;
    servicii de asistenţă auxiliară (bănci, case de schimb valutar, parcare, pază, cantină etc.);
    laboratoare de control al calităţii;
    săli de expoziţii şi oficii, edificii social-culturale;
    ghişeu unic pentru perfectarea documentelor de import/export.
    3. Localizarea Centrului agroalimentar
    Ţinînd cont de importanţă strategică a pieţei de vînzare cu ridicata, Centrul  agroalimentar se preconizează a fi amplasat în apropierea celor mai importante reţele de trafic ale oraşului Chişinău, într-un nod logistic uşor accesibil pentru legătura actorilor lanţului valoric -  producători, comercianţii angrosişti şi cu amănuntul, importatori şi exportatori ca entităţi ale reţelei de distribuţie.
    Decizia finală privind amplasarea Centrului agroalimentar trebuie să fie luată, avînd la bază rezultatele unei  analize detaliate a locaţiei, ţinînd cont de faptul că piaţa de vînzare cu ridicata trebuie să se afle la o distanţa corespunzătoare de centrul oraşului la intersecţia drumurilor naţionale şi internaţionale şi să existe posibilităţi de conectare la resursele energetice şi de comunicaţii.
    4. Necesarul estimativ în investiţii
    Necesarul de mijloace financiare pentru construcţia Centrului agroalimentar, conform unor estimări preventive, va constitui cca 630,0 milioane lei ( tabelul nr.2).
Tabelul nr.2. Necesarul de investiţii pentru
construcţia Centrului agroalimentar

                                                                                                                            (mii lei)

Specificarea cheltuielilor

Etapa 1
Etapa 2
Etapa 3
TOTAL
7,5 ha
10,0 ha
5,0 ha
22, 50 ha
Clădiri pentru module specializate
113,4
113,4
113,4
340,2
Depozite frigorifice şi spaţii de ambalare
12,2
24,3
16,2
52,7
Echipamente şi utilaje
8,1
16,2
8,1
32,4
Stradele, zone de parcare etc.
32,4
48,6
24,3
105,3
Oficii
16,2
12,2
8,1
36,5
Cheltuieli neprevăzute (6,6%)
12,2
12,2
8,1
32,5

TOTAL, fără teren

194,5
226,9
178,2
599,6
Costul estimativ al terenului
9,9
13,3
6,6
29,8

TOTAL, cu costul terenului

204,4
240,2
184,8
629,4

    Se preconizează finanţarea construcţiei Centrului agroalimentar din următoarele surse:
    a) contribuţia statului în mărimea valorii terenului, proprietate publică, repartizat pentru construcţia Centrului, în modul stabilit, şi inclusă în capitalul statutar al întreprinderii cu forma organizatorico-juridică de societate pe acţiuni, fondată de către Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare;
    b) mijloace financiare obţinute de la vînzarea acţiunilor emise în scopul atragerii investitorilor autohtoni (producători agricoli, bănci comerciale, asociaţii de producători, comercianţi, operatori logistici) şi străini;
    c) mijloace financiare  obţinute de la instituţiile internaţionale sub formă de credit sau grant, în baza mecanismelor reglementate de legislaţia în vigoare.
    5. Analiza SWOT
Puncte forte

·  Tradiţii istorice de producere a fructelor şi legumelor, comerţ şi export pe pieţele din Est

· Nivel înalt de producere şi consum al fructelor şi legumelor

· Amplasarea strategică a municipiului Chişinău pe piaţa internă şi cea regională

· Susţinere din partea Guvernului Republicii Moldova, autorităţilor administraţiei publice locale

şi asociaţiilor de producători

Puncte slabe

·  Fragmentarea sectorului

·  Volatilitatea preţurilor

·  Ineficienţe în lanţul de distribuţie

·  Nivelul scăzut de organizare a producătorilor primari şi concentrarea redusă a livrărilor

· Calitatea joasă a producţiei autohtone comercializate în prezent pe piaţa internă

· Accesul limitat al producătorilor la pieţe 

· Costuri mari de producţie şi competitivitate scăzută

· Lipsa practicilor de manipulare postrecoltă

· Lipsa marketingului produselor horticole

 











Oportunităţi

· Potenţial considerabil de producere şi export al fructelor şi legumelor

· Ritmul sporit al înfiinţării plantaţiilor perene şi al producţiei de legume

·  Subvenţionarea de către stat a măsurilor de înfiinţare a plantaţiilor de livezi şi vii (soiuri de masă), extinderea suprafeţelor de producere a legumelor pe teren protejat, procurarea echipamentului şi utilajului pentru procesarea, păstrarea şi operaţiuni post-recoltă

· Existenţa potenţialului de extindere a unităţilor moderne de comercializare (supermarkete) a produselor în stare proaspetă

Riscuri

· Interesul scăzut al investitorilor faţă de proiect

· Lipsa unor campanii de informare a consumatorilor cu privire la calitatea produsului şi posibilităţile de procurare

· Clienţii moderni îşi pot reorienta cumpărăturile spre alte canale de distribuţie

· Concurenţa comercianţilor de pe pieţelor existente 

    










    6. Beneficii şi beneficiari
    Principalii beneficiari ai Centrului agroalimentar vor fi producătorii agricoli autohtoni şi potenţialii consumatori, care vor avea posibilitatea de a accesa serviciile, bine organizate, prin intermediul unui complex modern de comercializare a produselor agroalimentare.
    Beneficiile, obţinute în urma construcţiei şi activităţii Centrului, vor fi datorate asigurării următoarelor condiţii:
    a) securitate alimentară şi calitate sporită;
    b) asortiment vast de produse cu o valoare adăugată mai înaltă;
    c) operaţiuni eficiente de comercializare şi logistică;
    d) pierderi reduse de produse proaspete;
    e) gestionarea mai eficientă a deşeurilor;
    f) preţuri competitive pentru producători;
    g) preţuri mici şi stabile pentru consumatori;
    h) mecanism eficient de distribuţie a produselor alimentare;
    i) vînzări constante şi de proporţii;
    j) crearea locurilor noi de muncă (în construcţii, prestări servicii etc.);
    k) promovarea permanentă a produselor autohtone;
    l) bază sporită de venituri;
    m) mediu de afaceri transparent în condiţii de competitivitate judicioasă.
    Potenţialii beneficiari vor fi producătorii agricoli şi consumatorii produselor.
    Informaţia vastă privind cererea şi oferta de pe pieţele interne şi cele externe va oferi posibilitatea de a crea o bază de date complexă, disponibilă spre utilizare la planificarea afacerilor în diferite domenii ale sectorului agrar - producere, comercializare, diversificare a produselor, reieşind din solicitările pieţei, stabilirea unor relaţii de lungă durată între producători, comercianţi şi potenţiali consumatori, dezvoltarea simţului de antreprenoriat şi sporirea beneficiilor.
    Printre  potenţialii  beneficiari, cu referire la activitatea desfăşurată de către Centrul agroalimentar, va fi şi statul, datorită completării bugetului din contul creşterii bazei impozabile şi numărului de contribuabili.
    7. Pieţe agricole regionale şi locale
    Pieţele agricole regionale se preconizează a fi create pentru principalele zone de producere, cu amplsarea lor în localităţile Bălţi, Ocniţa, Ungheni, Ştefan Vodă, Cahul, Leuşeni şi Comrat sau Ceadîr-Lunga (UTA Găgăuzia). Suprafaţa pieţelor va fi stabilită în baza unor studii referitoare la volumele de producere, sortiment, cerere-ofertă şi fluxurile de vînzări la intern şi extern. Estimativ, acestea vor varia de la 1,0 pînă la 5,0 ha.
    Prin crearea reţelei de pieţe agricole  regionale şi locale se urmăreşte scopul de a impulsiona activitatea eficientă a sectorului agricol la nivel de regiuni şi localităţi, datorită creării unor condiţii de promovare şi implementare a mecanismelor  moderne ale marketingului agricol, facilitare a procesului de plasare a produselor agricole obţinute de fermieri în circuitul comercial  şi obţinere a unor venituri corespunzătoare.
    Decizia cu privire la crearea şi dezvoltarea infrastructurii de piaţă regională urmează a fi luată de consiliile regionale pentru dezvoltare, în baza propunerilor comune ale agenţiilor de dezvoltare regională, autorităţilor administrative centrale şi autorităţilor administraţiei publice locale.
    Se preconizează ca iniţial să fie efectuat un studiu privind situaţia la zi în domeniul producerii şi valorificării producţiei agricole şi agroalimentare, inclusiv evaluarea, sub aspect de sortiment, cantitate  şi calitate,  identificarea infrastructurii existente cu menţionarea obiectelor/imobilelor care pot fi folosite în activitatea de valorificare şi comercializare a producţiei agricole. Punerea în valoare a spaţiilor şi dotărilor existente va contribui la reducerea efortului investiţional necesar şi la creşterea atractivităţii pentru investitorii în domeniu, iar persoanele care se vor implica în realizarea acestor obiective vor efectua, cu siguranţă, o testare corespunzătoare a pieţei produselor agricole, măsură absolut necesară pentru rentabilizarea activităţii comerciale proprii.
    Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, în comun cu Ministerul Construcţiilor şi Dezvoltării Regionale şi autorităţile administraţiei publice locale, vor acorda asistenţa necesară pentru desfăşurarea următoarelor acţiuni:
    încurajarea parteneriatului public privat în vederea înfiinţării unor centre de achiziţionare, preluare şi/sau procesare, ambalare, sortare;
    crearea pieţelor regionale/locale care vor prelua produsele colectate şi le vor sorta în centrele înfiinţate.
    Finanţarea acţiunilor sus-menţionate se va efectua cu sprijinul bugetelor locale, capitalului privat şi donatorilor internaţionali, precum şi al unor proiecte şi programe de dezvoltare regională promovate de UE.
    Costurile estimative, în funcţie de structura pieţelor (spaţii de comerţ acoperite, spaţii de comerţ neacoperite pentru vînzări directe din unităţi de transport, spaţii de vînzare cu amănuntul în cantităţi medii şi mici, spaţii frigorifice pentru depozitarea şi păstrarea produselor, echipament de sortare şi ambalare etc.) vor constitui de la 15 milioane lei pînă la 60 milioane lei.
Capitolul III
Acţiuni ce urmează a fi întreprinse şi
termenele de implementare

    Realizarea prezentului Program necesită întreprinderea următoarelor acţiuni:
    1) crearea Centrului agroalimentar la nivel naţional (2010 – 2015), care prevede:
    a) crearea societăţii comerciale „Centrul agroalimentar Chişinău” S.A., fondator al căreia va fi  Ministerul  Agriculturii şi Industriei Alimentare, fiind iniţial şi deţinător al întregului pachet de acţiuni. Ulterior, însă, în scopul dezvoltării întreprinderii şi atragerii investitorilor, acţiunile vor fi vîndute, în modul stabilit, potenţialilor investitori;
    b) evaluarea asistenţei Guvernului la crearea şi lansarea activităţii S.A. „Centrul Agroalimentar  Chişinău”;
    c) identificarea lotului de teren, proprietate publică a statului, pentru amplasarea S.A. „Centrul Agroalimentar Chişinău”;
    d) elaborarea şi prezentarea spre examinare, în modul stabilit, a proiectului de  lege privind modificarea şi completarea Legii nr. 668-XIII din 23 noiembrie 1995 pentru aprobarea Listei unităţilor ale căror terenuri destinate agriculturii rămîn în proprietatea statului;
    e) evaluarea costului terenului identificat pentru amplasarea Centrului agroalimentar;
    f) promovarea prezentului Program în rîndul operatorilor de pe piaţă (producători agricoli, comercianţi cu ridicata şi cu amănuntul, companii de import şi export, transportatori, banci comerciale, investitori locali şi internaţionali) prin intermediul mass-media şi organizarea meselor rotunde, seminarelor şi întrunirilor de lucru;
    g) emiterea acţiunilor de diferite  tipuri şi lansarea ofertei publice de vînzare-cumpărare a acţiunilor cu scopul de obţinere a capitalului;
    h) iniţierea negocierilor pentru deschiderea liniilor de creditare şi a subsidiilor suplimentare (granturilor);
    i) elaborarea şi coordonarea cu organele de competenţă a planului urbanistic, elaborarea proiectului tehnic detaliat de construcţie.
    2) Crearea pieţelor regionale şi locale (2011-2015), care prevede:
    a) iniţierea unor studii de evaluare privind potenţialul de producere a produselor agricole  şi fluxul de vînzări din zona respectivă sub aspect de sortiment, cantitate  şi calitate;
    b) identificarea măsurilor de dezvoltare a infrastructurii de piaţă în fiecare regiune, inclusiv reconstrucţia şi modernizarea capacităţilor existente care pot fi folosite în activitatea de valorificare şi comercializare a producţiei agricole sau construcţia unor obiecte noi;
    c) adoptarea măsurilor decizionale şi organizatorice de rigoare privind lansarea creării şi dezvoltării pieţelor  regionale şi locale;
    d) identificarea  surselor de finanţare, organizarea şi purtarea  negocierilor cu potenţialii investitori locali, străini şi organismele internaţionale în vederea atragerii mijloacelor financiare.
Capitolul IV
Responsabilii pentru implementare
    Pieţele de vînzare cu ridicata din statele Europei de Vest (Franţa, Spania, Italia, Polonia, Ungaria), în majoritatea cazurilor,  au fost create ca societăţi pe acţiuni cu suportul financiar al autorităţilor publice centrale şi al autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi cu investiţiile sectorului privat. Totodată, autorităţile publice au exercitat şi funcţia de organizare a managementului direcţionat spre realizarea obiectivului principal al pieţelor - asigurarea populaţiei cu produse alimentare de calitate, în asortiment diversificat, la preţ competitiv şi livrări stabile, iar întreprinderile private au avut posibilitatea de a-şi dezvolta afacerile într-un mediu echitabil, fiind respectate întocmai reglementările din domeniu.
    În condiţiile Republicii Moldova, Guvernul prin intermediul Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare va asigura fondarea şi lansarea activităţii Centrului agroalimentar în mun. Chişinău, iar prin intermediul Ministerului Construcţiilor şi Dezvoltării Regionale şi autorităţilor administraţiei publice locale – crearea pieţelor agricole regionale şi locale.
Capitolul V
Rezultate scontate
    Dezvoltarea infrastructurii de piaţă prin crearea Centrului agroalimentar Chişinău şi a pieţelor regionale/locale pentru produsele agricole şi agroalimentare va conduce la stabilirea unor noi relaţii între producătorii agricoli, prestatorii de servicii specializate şi consumatorii. Principalele rezultate aşteptate în urma implementări prezentului Program sînt următoarele:
    a) concentrarea comerţului cu ridicata pe platforme specializate, cu respectarea tuturor reglementărilor de comerţ în vigoare, sub aspect de calitate, diversificare, inofensivitate, cu scopul de a asigura acoperirea solicitărilor crescînde faţă de produse ale potenţialilor consumatori;
    b) optimizarea relaţiilor economice între actorii lanţului valoric pentru produsele cu valoare adăugată sporită prin cîştigarea unei credibilităţi contractuale referitoare la termenele de livrare şi plasare a produselor în circuitul comercial; 
    c) înlăturarea  activităţilor economice tenebre, fapt care va genera beneficii sociale şi beneficii pentru mediul înconjurător;
    d) implementarea  principiilor de coordonare a activităţii entităţilor economice de producere, condiţionare şi valorificare a produselor agricole şi agroalimentare, care va avea un impact pozitiv asupra distribuţiei şi nivelului de competitivitate al produselor, precum  şi asupra eficienţei economice;
    e) facilitarea aprovizionării populaţiei cu produse proaspete de calitate şi creşterea tranzacţiilor de vînzare-cumpărare, inclusiv a produselor ecologice;
    f) dezvoltarea sistemelor informaţionale specifice marketingului agricol modern;
    g) desfăşurarea unor activităţi promoţionale şi de marketing orientate spre pieţele externe din ţările UE şi CSI;
    h) dinamizarea realizării potenţialului de export al produselor cu valoare adăugată înaltă (fructe, legume, struguri de masă) prin crearea unei platforme specializate în domeniul exportului, dotată cu echipament modern pentru păstrarea îndelungată şi manipulări post-recoltă;
    i) dezvoltarea sistemului de certificare a calităţii şi inofensivităţii produselor agricole şi agroalimentare, conform rigorilor existente în Comunitatea Europeană;
    j) crearea noilor locuri de muncă, ameliorarea situaţiei ecologice şi familiarizarea producătorilor agricoli cu  bunele practici de cultură a plantelor.
Capitolul VI
Indicatori de progres şi performanţă
    Se preconizează următorii indicatori de progres şi performanţă:
    a) creşterea economică a sectorului;
    b) funcţionarea eficientă a pieţelor;
    c) creşterea competitivităţii produselor agricole cu valoare adăugată înaltă prin îmbunătăţirea calităţii şi garantarea siguranţei produselor agricole;
    d) stabilirea canalelor de distribuţie şi modernizarea structurilor de marketing;
    e) integrarea producătorilor agricoli, în special a celor mici şi mijlocii în reţelele comerciale interne şi externe;
    f) majorarea veniturilor populaţiei rurale şi reducerea sărăciei;
    g) crearea locurilor noi de muncă;
    h) legătura permanentă dintre piaţă şi fermier prin formularea clară a exigenţelor pieţei faţă de calitatea şi cantitatea produselor solicitate;
    i) asigurarea calităţii produselor la nivelul cerinţelor de piaţă internaţională;
    j) îmbunătăţirea cunoştinţelor şi a abilităţilor producătorilor agricoli în domeniul managementului, al marketingului şi al tehnologiilor de manipulare în perioada post-recoltă;
    k) sporirea gradului de informare şi creşterea profesionalismului în agricultură.
Capitolul VII
Proceduri de raportare şi evaluare
    1. Realizarea prezentului Program este pusă în sarcina Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare.
    2. Activitatea de evaluare a prezentului Program va avea un caracter sistematic, fiind desfăşurată pe toată perioada de implementare şi va include elaborarea, în baza indicatorilor de progres, a rapoartelor anuale şi a raportului final de evaluare a implementării acestuia.
    3. Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare va informa periodic Guvernul despre implementarea Programului şi Planului de acţiuni privind dezvoltarea infrastructurii de piaţă pentru produsele agroalimentare.
    4. Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare va asigura mediatizarea prezentului Program pentru publicul larg, precum şi diseminarea informaţiilor relevante partenerilor din ţară şi de peste hotare.

    anexa nr.2