HGO1006/2010
ID intern unic:  336567
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1006
din  27.10.2010
cu privire la aprobarea Programului de dezvoltare a învăţămîntului medical
şi farmaceutic în Republica Moldova pe anii 2011-2020
Publicat : 05.11.2010 în Monitorul Oficial Nr. 214-220     art Nr : 1126
    Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Programul de dezvoltare a învăţămîntului medical şi farmaceutic în Republica Moldova pe anii 2011-2020 (se anexează).
    2. Ministerul Sănătăţii:
    va colabora, în procesul de implementare a Programului nominalizat, cu Ministerul Educaţiei, Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu”, colegiile de medicină, cu autorităţi ale administraţiei publice centrale, Academia de Ştiinţe a Moldovei, cu parteneri internaţionali pentru dezvoltare, precum şi cu societatea civilă;
    va elabora şi va înainta, în termen de 6 luni, Guvernului spre examinare Planul de acţiuni pentru implementarea Programului de dezvoltare a învăţămîntului medical şi farmaceutic pe anii 2011-2020.

    PRIM-MINISTRU                                                        Vladimir FILAT

    Nr. 1006. Chişinău, 27 octombrie 2010.


Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr. 1006
din 27 octombrie 2010

PROGRAMUL
 de dezvoltare a învăţămîntului medical şi farmaceutic
în Republica Moldova pe anii 2011-2020
Capitolul I
    Programul de dezvoltare a învăţămîntului medical şi farmaceutic în Republica Moldova pe anii 2011-2020 (în continuare – Programul) este un document de planificare strategică a dezvoltării sistemului de învăţămînt medical şi farmaceutic pentru anii 2011-2020.
    Prezentul Program stabileşte obiectivele pe termen lung ce necesită a fi realizate în vederea implementării politicii de stat în domeniul învăţămîntului medical şi farmaceutic. Obiectivele de dezvoltare a învăţămîntului în domeniul medical şi farmaceutic sînt conforme cu cele ale ţărilor europene, contribuind la promovarea valorilor general-umane şi aspiraţiilor societăţii spre integrare europeană.
    Elaborarea prezentului Program derivă din necesitatea planificării strategice a procesului de realizare a acţiunilor coordonate, în scopul asigurării unei calităţi înalte sferei învăţămîntului prin racordarea la standardele internaţionale de performanţă, introducerea de inovaţii şi adaptarea conţinutului procesului de învăţămînt la cerinţele pieţei muncii. Totodată, la elaborarea Programului s-a ţinut cont de cadrul legal şi strategic actual, de realizările şi problemele existente în învăţămîntul medical şi în sistemul naţional de sănătate.
    În procesul de elaborare a prezentului Program au participat membri ai comunităţii academice, experţi naţionali, reprezentanţi ai societăţii civile, precum şi parteneri internaţionali pentru dezvoltare.   
    Perioada de implementare a Programului este de zece ani, iar obiectivele acesteia trasează vectorul dezvoltării durabile a învăţămîntului în domeniul medical şi farmaceutic, în contextul aplicării prevederilor Legii învăţămîntului nr.547-XIII din 21 iulie 1995.
Capitolul II
ANALIZA SITUAŢIEI
    În Republica Moldova învăţămîntul medical şi farmaceutic se realizează de către Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” (în continuare – Universitatea de Stat) şi colegiile de medicină.
    În Universitatea de Stat se realizează învăţămîntul superior medical şi farmaceutic la următoarele facultăţi: Medicină, inclusiv specialitatea Sănătate Publică, Stomatologie, Farmacie, Rezidenţiat şi Secundariat Clinic (instruirea postuniversitară), precum şi în cadrul secţiei Doctorat şi Masterat. În cadrul colegiilor de medicină se realizează învăţămîntul vocaţional medical la următoarele specialităţi: Medicina generală,  cu calificările - felceri, asistenţi medicali, moaşe, felceri laboranţi, asistenţi igienişti epidemiologi; Farmacie, cu calificarea - laboranţi farmacişti şi Stomatologie, cu calificarea - tehnicieni dentari.
    În anul 2010, în cadrul Universităţii de Stat şi-au făcut studiile peste 5500 de persoane din Republica Moldova şi din cca 30 de ţări ale lumii, iar în colegiile de medicină – peste 4500 de elevi din ţară şi de peste hotare.
    În Universitatea de Stat instruirea  se efectuează în limbile română, rusă, engleză şi franceză, în cadrul a 75 de catedre, 10 cursuri şi 21 de laboratoare ştiinţifice, în care activează circa 1000 de specialişti, inclusiv 14 academicieni şi membri corespondenţi ai Academiei de Ştiinţe a Moldovei, 29 membri titulari şi de onoare ai academiilor altor state, 145 doctori habilitaţi şi 522 doctori în ştiinţe medicale. În colegiile de medicină activează 490 cadre didactice, dintre care 2 doctori în medicină, 1 doctor în pedagogie, 6 masteri; cadre didactice deţinătoare de: grad didactic superior – 14, grad didactic I – 60, grad didactic II – 130. 
    Actualmente, în procesul de instruire, Universitatea de Stat şi colegiile de medicină aplică diverse metode interactive de predare, analiza cazului clinic şi nemijlocit la patul pacientului, medicina bazată pe dovezi, programe virtuale, pacienţi standardizaţi, instruirea la distanţă etc. Totodată, curriculum-ul existent este doar parţial racordat la programele de studii europene.
    Deşi majoritatea cadrelor didactice din învăţămîntul medical şi farmaceutic demonstrează în activitatea de zi cu zi un înalt nivel de profesionalism, mai persistă unele probleme în pregătirea pedagogică, perfecţionarea profesională, motivarea angajaţilor. Procesul de formare a acestora nu este suficient de dinamic, bine coordonat şi conform exigenţelor societăţii şi practicii medicale. Acest impediment este determinat şi de structura organizaţională complicată a Universităţii de Stat, de numărul exagerat de catedre şi alte subdiviziuni, ceea ce creează dificultăţi de ordin managerial şi de ajustare la cerinţele învăţămîntului european.
    Insuficienţa resurselor financiare, pe de o parte, şi a lucrătorilor medicali şi farmaceutici în teritoriu, pe de altă parte, impune căutarea şi implementarea de către instituţiile de învăţămînt în domeniul sănătăţii a unor forme moderne de instruire, cu utilizarea tehnologiilor cost-eficiente.
    Există neajunsuri în domeniul cercetării ştiinţifice, inclusiv poziţia ştiinţifică modestă în clasamentul internaţional, dificultăţi în transferul tehnologic al realizărilor ştiinţifice, implicarea insuficientă a cadrului profesoral-didactic, a studenţilor şi rezidenţilor în proiectele de cercetare ştiinţifică etc.
    Alte probleme importante în domeniul cercetării sînt motivarea şi  atractivitatea insuficiente a carierei în cercetare, implicarea redusă a tinerilor, lipsa autonomiei unităţilor şi centrelor de cercetare.
    Instituţiile de învăţămînt dezvoltă relaţii de cooperare cu peste 30 de centre academice şi 8 instituţii de învăţămînt medical vocaţional de peste hotare. Totodată, persistă problema mobilităţii studenţilor, rezidenţilor şi cadrelor ştiinţifico-didactice. Este insuficient utilizat mecanismul de obţinere a granturilor pentru finanţarea proiectelor de cercetare, instruire şi dezvoltare instituţională, ceea ce creează impedimente pentru integrarea în sistemele educaţionale europene şi mondiale.
Capitolul III
OBIECTIVE GENERALE ŞI SPECIFICE
Secţiunea 1
Învăţămîntul medical şi farmaceutic
    Obiectivul general îl constituie reformarea procesului de învăţămînt medical şi farmaceutic, precum şi pregătirea specialiştilor pentru sistemul sănătăţii conform standardelor europene.
    Obiectivele specifice sînt următoarele:
    a) diversificarea ofertei educaţionale şi adaptarea ei la necesităţile sistemului de sănătate;
    b) realizarea reformei curriculare centrată pe elev, student şi rezident, orientată pe dezvoltarea competenţelor în activitatea profesională, în corespundere cu standardele naţionale, europene şi internaţionale;
    c) îmbunătăţirea continuă a calităţii proceselor de admitere, instruire şi evaluare a competenţelor elevilor, studenţilor şi rezidenţilor;
    d) asigurarea continuă a mediului educaţional, favorabil satisfacerii cerinţelor instruirii de calitate, în cadrul instituţiilor de învăţămînt medical şi farmaceutic;
    e) dezvoltarea sistemului informaţional al instituţiilor de învăţămînt medical şi farmaceutic şi asigurarea accesului la resursele  acestuia;
    f) sporirea motivaţiei elevilor, studenţilor şi rezidenţilor pentru excelenţă în studii şi în cercetare;
    g) alinierea instruirii postuniversitare pe specializări la exigenţele europene.
Secţiunea a 2-a
Formarea profesională continuă
    Obiectivul general îl constituie formarea continuă a cadrelor medicale, farmaceutice şi a altor categorii de specialişti pentru sistemul de sănătate, în corespundere cu necesităţile practicii contemporane şi rigorile internaţionale.
    Obiectivele specifice sînt următoarele:
    a) armonizarea ofertei educaţionale în dezvoltarea profesională continuă la necesităţile sistemului de sănătate şi îmbunătăţirea calităţii proceselor de informare, instruire şi evaluare;
    b) extinderea parteneriatelor cu organizaţii şi instituţii naţionale şi internaţionale, antrenate în dezvoltarea profesională continuă a cadrelor din domeniul sănătăţii;
    c) fortificarea şi modernizarea bazei tehnico-materiale a subdiviziunilor de formare profesională continuă pentru eficientizarea proceselor de instruire şi evaluare, cu utilizarea tehnologiilor informaţionale contemporane;
    d) crearea sistemului de formare profesională continuă a cadrelor didactice din sistemul de învăţămînt medical şi farmaceutic centrat pe acumularea de credite cumulative şi pe autoinstruire.
Secţiunea a 3-a
Cercetarea ştiinţifică
    Obiectivul general îl constituie reformarea sistemului de cercetare în unul durabil, competitiv şi adaptabil la necesităţile instruirii, la priorităţile Politicii Naţionale de Sănătate şi Strategiei de Dezvoltare a Sistemului de     Sănătate, precum şi implementarea standardelor internaţionale pentru cercetarea ştiinţifică.
    Obiectivele specifice sînt următoarele:
    a) eficientizarea managementului cercetării ştiinţifice;
    b) îmbunătăţirea calităţii, sporirea competitivităţii şi eficienţei cercetării ştiinţifice;
    c) valorificarea, promovarea şi diseminarea rezultatelor ştiinţifice;
    d) motivarea, susţinerea şi dezvoltarea potenţialului uman în cercetarea ştiinţifică.
Secţiunea a 4-a
Resursele umane
    Obiectivul general îl constituie dezvoltarea resurselor umane profesioniste, competitive, capabile să realizeze misiunea instituţiilor de învăţămînt medical şi farmaceutic din ţară.
    Obiectivele specifice sînt următoarele:
    a) proiectarea şi implementarea unui sistem performant de recrutare, selectare şi integrare a resurselor umane;
    b) perfecţionarea sistemului de motivare a angajaţilor;
    c) reformarea şi modernizarea sistemului de instruire şi perfecţionare a resurselor umane;
    d) perfecţionarea modalităţii de evaluare a performanţelor cadrelor didactice;
    e) facilitarea soluţionării problemelor sociale ale angajaţilor instituţiilor de învăţămînt medical şi farmaceutic.
Secţiunea a 5-a
Managementul instituţiilor de învăţămînt medical şi farmaceutic
    Obiectivul general îl constituie dezvoltarea unui sistem de management performant, strategic şi inovaţional, adaptabil la necesităţile comunităţii academice şi capabil să asigure realizarea misiunii instituţiilor de învăţămînt medical şi farmaceutic.
    Obiectivele specifice sînt următoarele:
    a) realizarea managementului instituţional eficient, transparent şi participativ;
    b) implementarea sistemului de management al calităţii;
    c) dezvoltarea sistemului de indicatori privind evaluarea calităţii în învăţămîntul medical şi farmaceutic;
    d) perfecţionarea sistemului de comunicare şi asigurarea accesului la informaţie;
    e) promovarea integrităţii academice şi dezvoltarea culturii organizaţionale;
    f) realizarea unui management economico-financiar eficient;
    g) dezvoltarea bazelor de învăţămînt medical şi farmaceutic, inclusiv a filialelor Universităţii de Stat în regiunile Republicii Moldova.
Secţiunea a 6-a
Cooperarea internaţională
    Obiectivul general îl constituie consolidarea cooperării internaţionale în domeniile activităţii didactice, cercetării ştiinţifice, mobilităţii academice, recrutării cetăţenilor străini la studii şi creării parteneriatelor cu instituţii similare din străinătate.
    Obiectivele specifice sînt următoarele:
    a) eficientizarea managementului subdiviziunilor relaţii externe din cadrul instituţiilor de învăţămînt;
    b) optimizarea colaborării interinstituţionale, schimbului educaţional, mobilităţii academice şi participării în programe internaţionale;
    c) diversificarea formelor de colaborare educaţională şi ştiinţifică cu partenerii externi;
    d) atragerea cetăţenilor de peste hotare la studii şi facilitarea integrării acestora în mediul academic şi social.
Capitolul IV
DIRECŢII DE ACTIVITATE
Secţiunea 1
Învăţămîntul medical şi farmaceutic
    Activitatea învăţămîntului medical şi farmaceutic se va desfăşura în următoarele direcţii:
    a) modificarea esenţială şi îmbunătăţirea semnificativă a curriculum-ului centrat pe elev, student şi rezident, în  conformitate cu standardele europene, cele ale Federaţiei Mondiale a Învăţămîntului Medical (WFME) şi Clasificatorului Standard Internaţional al Învăţămîntului (ISCED);
    b) instituirea unui mecanism de analiza critică, evaluare sistematică, actualizare şi compatibilizare continuă a programelor de studii cu cele europene şi cu necesităţile sistemului naţional de sănătate;
    c) elaborarea şi implementarea unui ansamblu de măsuri pentru asigurarea calităţii cunoştinţelor, în corespundere cu standardele europene şi internaţionale, inclusiv prin eficientizarea sistemului de orientare profesională şi selectare a candidaţilor la studii;
    d) crearea unui sistem obiectiv şi transparent de evaluare a cunoştinţelor şi abilităţilor practice în învăţămîntul medical şi farmaceutic;
    e) dezvoltarea mecanismelor necesare pentru ridicarea nivelului de pregătire profesională, pedagogică şi etică al cadrului profesoral-didactic, în conformitate cu exigenţele contemporane, capabili să gîndească creativ şi liber, fiind recunoscuţi pe piaţa internă a muncii şi peste hotare;
    f) elaborarea unor planuri de dezvoltare pe termen lung a învăţămîntului bazat pe tehnologii educaţionale avansate, pentru ameliorarea calităţii învăţămîntului, îmbunătăţirea continuă a mediului de instruire, care să corespundă progreselor din domeniul practicilor de studii;
    g) dezvoltarea unui mecanism durabil pentru extinderea competenţelor cadrelor medicale prin autoinstruire, instruire pe specializări şi participare în activităţi de cercetare ştiinţifică.
Secţiunea a 2-a
Formarea profesională continuă
    Formarea profesională continuă va include următoarele direcţii:
    a) instituirea unui sistem de evaluare, actualizare şi eficientizare a programelor de educaţie profesională continuă, orientat şi adaptat la priorităţile sistemului de sănătate;
    b) elaborarea mecanismelor necesare pentru extinderea utilizării tehnologiilor informaţionale, virtualizarea procesului de formare continuă prin autoinstruire şi instruire la distanţă;
    c) stabilirea şi dezvoltarea parteneriatelor naţionale şi internaţionale în prestarea serviciilor de dezvoltare profesională continuă, inclusiv pentru promovarea mobilităţii academice a cadrelor didactice implicate în procesul de educaţie medicală şi farmaceutică.
Secţiunea a 3-a
Cercetarea ştiinţifică
    Cercetarea ştiinţifică se va efectua în următoarele direcţii:
    a) dezvoltarea mecanismelor de racordare a cercetării la sistemul european de valori, care să contribuie, pe termen lung, la recunoaşterea performanţelor ştiinţifice şi integrarea în aria europeană a cercetării;
    b) instituirea sistemului de motivare a cercetătorilor şi de creştere a performanţelor profesionale ale acestora pentru sporirea atractivităţii carierei în cercetare;
    c) elaborarea mecanismelor de stimulare a obţinerii unor rezultate ştiinţifice şi tehnologice de performanţă, de stimulare a cercetărilor inovatoare complexe sau interdisciplinare pe domenii şi specializări, orientate spre recunoaşterea acestora la nivel naţional şi european;
    d) creşterea gradului de autonomie a unităţilor şi centrelor de cercetare;
    e) stabilirea unor relaţii durabile de parteneriat cu instituţii academice naţionale şi internaţionale în domenii prioritare, care să rezulte în tehnologii, produse şi servicii inovatoare;
    f) elaborarea şi implementarea sistemului de indicatori de calitate şi performanţă în cercetarea ştiinţifică, care să includă şi publicarea rezultatelor ştiinţifice în ediţii de specialitate de prestigiu cu factor de impact corespunzător;
    g) elaborarea şi promovarea proiectelor ştiinţifice competitive pentru accesarea fondurilor naţionale şi internaţionale de cercetare, care să asigure dezvoltarea şi valorificarea potenţialului ştiinţific.
Secţiunea a 4-a
Resursele umane
    Resursele umane vor include următoarele direcţii:
    a) elaborarea unui sistem competitiv de atragere, angajare şi integrare a resurselor umane competente şi crearea condiţiilor pentru valorificarea potenţialului acestora, în conformitate cu standardele internaţionale;     
    b) perfecţionarea politicii motivaţionale şi de dezvoltare a resurselor umane, care să ţină cont de meritele profesionale, să corespundă cu misiunea instituţiei de învăţămînt, cu considerentele economice şi să ţină cont de aspectele de importanţă locală;
    c) stabilirea unei structuri optime a statelor de funcţii în instituţiile de învăţămînt medical şi farmaceutic, în funcţie de necesităţile reale şi de perspectivă ale procesului de instruire, racordat la cele mai bune practici internaţionale;
    d) crearea unor condiţii echitabile pentru dezvoltarea profesională, în funcţie de performanţele proprii ale angajaţilor;
    e) elaborarea, implementarea şi actualizarea standardelor de evaluare şi atestare profesională a angajaţilor cu participarea beneficiarilor;
    f) acordarea suportului necesar în soluţionarea problemei spaţiului locativ pentru angajaţii instituţiilor de învăţămînt medical şi farmaceutic.
Secţiunea a 5-a
Managementul instituţiilor de învăţămînt medical şi farmaceutic
    Managementul instituţiilor de învăţămînt medical şi farmaceutic se va dezvolta în următoarele direcţii:
    a) instituirea unui sistem de management al instituţiilor de învăţămînt medical şi farmaceutic centrat pe elev, student şi rezident, care să asigure realizarea obiectivelor prezentului Program;
    b) optimizarea unităţilor structurale ale Universităţii de Stat în conformitate cu practicile europene;
    c) dezvoltarea mecanismelor care să asigure informarea corectă şi comunicarea transparentă a membrilor comunităţii academice, perfecţionarea sistemului de comunicare intra- şi extraorganizaţională, promovarea integrităţii academice şi a culturii organizaţionale a instituţiilor de învăţămînt;
    d) dezvoltarea şi eficientizarea sistemelor de monitorizare a calităţii instruirii şi cercetării,  în conformitate cu practicile europene;
    e) implementarea unui management economico-financiar eficient, care să asigure condiţii adecvate de instruire şi dezvoltare durabilă a instituţiilor de învăţămînt medical şi farmaceutic;  
    f) valorificarea posibilităţilor de instituire a filialelor teritoriale ale Universităţii de Stat;
    g) satisfacerea necesităţilor social-culturale ale tineretului studios prin extinderea ofertei de cazare în cămine şi crearea centrelor de agrement.
Secţiunea a 6-a
Cooperarea internaţională
    Cooperarea internaţională se va efectua în următoarele direcţii:
    a) extinderea şi consolidarea relaţiilor de colaborare cu instituţii academice, centre medicale, organizaţii donatoare, instituţii de consultanţă şi evaluare de peste hotare, în scopul racordării învăţămîntului medical şi farmaceutic la standardele europene;
    b) dezvoltarea colaborării în domeniul educaţiei, inclusiv a mobilităţii academice, şi participării în programe internaţionale, în contextul integrării învăţămîntului medical şi farmaceutic în spaţiul academic european;
    c) valorificarea potenţialului absolvenţilor instituţiilor de învăţămînt naţional medical şi farmaceutic, care activează în centre academice şi medicale de peste hotare, în stabilirea şi dezvoltarea parteneriatelor academice, de cercetare şi profesionale;
    d) promovarea imaginii învăţămîntului naţional medical şi farmaceutic, precum şi a ofertei educaţionale peste hotare, în scopul atragerii la studii a candidaţilor internaţionali. 
Capitolul V
REZULTATELE PRECONIZATE
    Implementarea prezentului Program va contribui la consolidarea sistemului de învăţămînt medical şi farmaceutic, care să asigure o concordanţă a obiectivelor de pregătire a cadrelor cu scopurile sistemului sănătăţii.
    Rezultatele scontate sînt:
    a) îmbunătăţirea calităţii învăţămîntului medical şi farmaceutic prin racordarea la standardele internaţionale în domeniu;
    b) elaborarea şi implementarea curriculum-ului centrat pe elev, student şi rezident, în  conformitate cu standardele europene, ale WFME şi ISCED;
    c) eficientizarea acţiunilor de integrare a comunităţii academice în reţeaua europeana de învăţămînt medical;
    d) racordarea activităţilor ştiinţifice în domeniile medical şi farmaceutic la cerinţele spaţiului european al cercetării;
    e) implementarea unui sistem performant de management în instituţiile de învăţămînt medical şi farmaceutic, capabil să asigure atingerea obiectivelor strategice de dezvoltare;
    f) extinderea şi eficientizarea acordurilor încheiate cu instituţii şi organizaţii naţionale şi internaţionale în realizarea obiectivelor strategice ale sistemului de învăţămînt medical şi farmaceutic.
Capitolul VI
INDICATORI
    Pentru evaluarea rezultatelor prezentului Program se vor utiliza următorii indicatori de bază: 
    a) ponderea deciziilor instituţionale implementate în scopul atingerii obiectivelor strategice adoptate din numărul total de decizii cu privire la realizarea Programului;
    b) numărul instituţiilor de învăţămînt medical şi farmaceutic care corespund standardelor internaţionale în domeniu;
    c) gradul de integrare a comunităţii academice în reţeaua europeană de învăţămînt medical şi farmaceutic;
    d) gradul de corespundere a procesului de formare profesională continuă necesităţilor sistemului naţional de sănătate;
    e) gradul de racordare a activităţilor ştiinţifice în domeniile medical şi farmaceutic la cerinţele ariei europene a cercetării;
    f) poziţia ştiinţifică a instituţiilor de învăţămînt medical şi farmaceutic în clasamentul internaţional;
    g) gradul de implementare a unui sistem performant de management în instituţiile de învăţămînt medical şi farmaceutic, capabil să asigure atingerea obiectivelor strategice de dezvoltare;
    h) numărul parteneriatelor naţionale şi internaţionale care contribuie la realizarea obiectivelor strategice ale sistemului de învăţămînt medical şi farmaceutic;
    i) gradul de atractivitate al ofertei educaţionale a instituţiilor de învăţămînt medical şi farmaceutic la nivel naţional şi internaţional.
Capitolul VII
COSTURI PENTRU BUGET
    Dezvoltarea învăţămîntului medical şi farmaceutic necesită majorarea treptată a resurselor financiare, care se va efectua prin ajustarea acestor necesităţi la Cadrul de Cheltuieli pe Termen Mediu, precum şi diversificarea şi flexibilitatea mecanismelor financiare. Finanţarea activităţilor de implementare a prezentului Program se va efectua în limita mijloacelor aprobate pe anii respectivi în bugetul de stat şi din alte surse, conform legislaţiei în vigoare.
Capitolul VIII
IMPLICAŢII JURIDICE
    Aprobarea şi promovarea prezentului Program nu necesită modificări ale legislaţiei în vigoare.
Capitolul IX
RISCURI DE IMPLEMENTARE
    În realizarea prezentului Program se pot contura următoarele constrîngeri:
    a) prejudecăţi ale mediului academic cu privire la reformele implementate în învăţămînt;
    b) fluctuaţia înaltă a cadrelor didactice şi ştiinţifice tinere, drept urmare a diminuării prestigiului profesiei în societate;
    c) insuficienţa alocaţiilor financiare pentru asigurarea necesităţilor de modernizare a instituţiilor de învăţămînt;
    d) o eventuală schimbare de politici, în contradicţie cu reformele stabilite în cadrul prezentului Program.
Capitolul X
PROCEDURI DE MONITORIZARE,
EVALUARE ŞI RAPORTARE
    În procesul implementării prezentului Program se va efectua monitorizarea permanentă a realizării acţiunilor şi a rezultatelor obţinute. Monitorizarea şi evaluarea Programului se va baza pe coordonarea acţiunilor tuturor participanţilor la realizarea obiectivelor de dezvoltare a învăţămîntului medical şi farmaceutic. Coordonarea întregului proces de monitorizare şi evaluare a rezultatelor implementării Programului revine Ministerului Sănătăţii.
    Pentru monitorizarea şi evaluarea rezultatelor implementării prezentului Program vor fi utilizate atît datele statistice, furnizate de către Ministerul Sănătăţii şi Biroul Naţional de Statistică, cît şi datele administrative, colectate de instituţiile de învăţămînt medical şi farmaceutic. În procesul de monitorizare a Programului va fi folosit un set de indicatori de evaluare a rezultatelor generale ale implementării prevederilor stabilite în capitolul VI.
    Activităţile în cadrul Programului vor fi implementate în două etape: la etapa I (2011 – 2015) vor fi create condiţii necesare pentru atingerea obiectivelor trasate, la etapa II (2016 – 2020) vor fi realizate activităţile planificate pentru implementare pe scară largă şi atingerea tuturor obiectivelor.
    Evaluarea prezentului Program se va face la mijloc de termen (evaluarea intermediară) şi la sfîrşitul implementării lui. În cadrul evaluării intermediare (2016) se vor analiza gradul de realizare a rezultatelor preconizate şi se vor propune măsuri de redresare a situaţiei, după caz. Se va analiza, de asemenea, dinamica mediului extern şi modul în care acesta afectează obiectivele propuse. În caz de necesitate, se vor propune ajustări ale obiectivelor şi/sau ale rezultatelor preconizate.
    În cadrul procesului de monitorizare se vor elabora rapoarte de progres privind realizarea planurilor de acţiuni, care vor fi examinate de către Guvern pentru fiecare cinci ani de implementare a prezentului Program.