HKK5/2011
ID intern unic:  337548
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA DE CONTURI
HOTĂRÎRE Nr. 5
din  25.01.2011
privind Raportul auditului performanţei „Există oportunităţi
 de îmbunătăţire semnificativă a proceselor de planificare, achiziţie,
repartizare a dispozitivelor medical şi de asigurare a unei utilizări
mai bune a acestora?”
Publicat : 11.02.2011 în Monitorul Oficial Nr. 25-27     art Nr : 9
    Curtea de Conturi, în prezenţa preşedintelui Comisiei parlamentare protecţie socială, sănătate şi familie dl V.Hotineanu,  ministrului sănătăţii dl A.Usatîi,  şefului Direcţiei politici buget şi finanţe a Ministerului Sănătăţii dl V.Sava, directorului general al Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină dl M.Buga, directorului Spitalului Ftiziopneumologie, sat.Vorniceni dl V.Vovc, directorului Spitalului Clinic Municipal “Sfînta Treime” dl S.Terente, directorului Spitalului Clinic Municipal Bălţi dl Gr.Chetrari, directorului Spitalului raional Călăraşi dl M.Tambur, directorului Spitalului raional Glodeni dl V. Sîromeatnicov şi altor persoane responsabile, călăuzindu-se de art.2 alin.(1) şi art.4 alin.(1) lit.a) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.20081, a examinat Raportul auditului performanţei “Există oportunităţi de îmbunătăţire semnificativă a proceselor de planificare, achiziţie, repartizare a dispozitivelor medicale şi de asigurare a unei utilizări mai bune a acestora?”.
    _________________________
    1 M.O., 2008, nr.237-240, art.864.

    Misiunea de audit s-a desfăşurat în conformitate cu Programul activităţii de audit pe anul 2010. Curtea de Conturi şi-a propus ca obiectiv de a răspunde la următoarele întrebări:
    „A determinat în mod adecvat Ministerul Sănătăţii necesităţile de dispozitive medicale şi a asigurat repartizarea optimală a acestora?“
    „A gestionat eficace Ministerul Sănătăţii mijloacele alocate pentru achiziţionarea dispozitivelor medicale?“
    „A monitorizat Ministerul Sănătăţii utilizarea eficientă a dispozitivelor medicale de către IMSP?”.
    Auditul a fost planificat şi s-a efectuat în conformitate cu Standardele de audit şi cu Manualul de audit al performanţei ale Curţii de Conturi la Ministerul Sănătăţii. În cadrul auditului au fost efectuate vizite la faţa locului la 12 instituţii medico-sanitare publice (în continuare – IMSP) şi au fost solicitate informaţii necesare de la alte 10 IMSP. Pentru obţinerea informaţiilor suplimentare privind importul dispozitivelor medicale a fost utilizată baza de date a Serviciului Vamal şi cea a Ministerului Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor (actualmente – Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor).
    Examinînd rezultatele auditului, audiind raportul prezentat şi explicaţiile persoanelor cu funcţii de răspundere prezente în şedinţă, în temeiul art.7 alin.(1) lit.a), art.15 alin.(2) şi alin.(4), art.16 lit.c), art.34 alin.(3) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008, Curtea de Conturi
hotărăşte:
    1. Se aprobă Raportul auditului performanţei “Există oportunităţi de îmbunătăţire semnificativă a proceselor de planificare, achiziţie, repartizare a dispozitivelor medicale şi de asigurare a unei utilizări mai bune a acestora?”, care este parte componentă a prezentei hotărîri, şi se remite entităţilor auditate (Ministerul Sănătăţii, Spitalul Clinic Republican, Centrul Republican de Diagnosticare Medicală, Centrul Naţional Ştiinţifico-Practic de Medicină Urgentă, Institutul de Cercetări Ştiinţifice în Domeniul Ocrotirii Sănătăţii Mamei şi Copilului, Policlinica şi Spitalul Asociaţiei Curativ-Sanatoriale şi de Recuperare, Institutul Oncologic, Institutul de Cardiologie, Institutul de Neurologie şi Neurochirurgie, Spitalul Ftiziopneumologie, sat. Vorniceni, Spitalul Clinic Municipal “Sfînta Treime”, Spitalul Clinic Municipal Bălţi, Spitalul raional Călăraşi, Spitalul raional Glodeni, Spitalul raional Ceadîr-Lunga, Spitalul raional Drochia, Spitalul Clinic de Traumatologie şi Ortopedie), pentru întreprinderea măsurilor în vederea implementării recomandărilor expuse în acesta.
    2. Hotărîrea şi Raportul de audit se remit autorităţilor indicate în punctele 2.1.-2.3. şi se recomandă acestora să ia atitudine, conform competenţelor, referitor la rezultatele auditului şi să întreprindă măsuri în vederea implementării recomandărilor expuse în Raport şi în prezenta hotărîre, după cum urmează:
    2.1. Parlamentului – să examineze posibilitatea urgentării adoptării Legii „Cu privire la dispozitivele medicale”, fapt ce ar contribui la determinarea priorităţii achiziţiei de dispozitive medicale şi la îmbunătăţirea calităţii serviciului medical;
    2.2. Guvernului:
    2.2.1. pentru informare şi luare de atitudine, precum şi pentru documentare şi monitorizare a realizării obiectivelor şi activităţilor prevăzute în Matricea Politicii, conform Acordului de finanţare dintre Guvernul Republicii Moldova şi Comisia Europeană, semnat la 25.02.2009, privind Programul de susţinere a politicilor în sectorul sănătăţii;
    2.2.2. să aducă în concordanţă  prescripţiile Hotărîrii Guvernului nr. 1128 din 28.08.20022 la prevederile art. 9 din Legea nr. 10-XVI din 03.02.20093 referitor la aprobarea tarifelor la serviciile contra cost din sfera sănătăţii publice, prestate persoanelor fizice şi juridice, şi să examineze posibilitatea urgentării aprobării acestora întru evitarea staţionării dispozitivelor, ratării veniturilor de către IMSP şi îngrădirii accesului pacienţilor la servicii performante.
    _______________________
    2 Hotărîrea Guvernului nr. 1128 din 28.08.2002 „Despre aprobarea Regulamentului cu privire la tarifele pentru serviciile medico-sanitare şi Metodologiei stabilirii tarifelor pentru prestarea serviciilor medico-sanitare”.
    3 Legea nr. 10-XVI din 03.02.2009 „Privind supravegherea de stat a sănătăţii publice”.

    2.3. Ministerului Sănătăţii:
    2.3.1. să examineze Raportul de audit în cadrul colegiului ministerului şi să întreprindă măsuri de rigoare în vederea lichidării deficienţelor identificate de auditul respectiv şi îmbunătăţirii managementului privind achiziţia şi gestionarea eficientă a dispozitivelor medicale disponibile în sistemul de ocrotire a sănătăţii;
    2.3.2. să examineze posibilitatea, consultînd, după caz, opinia Consiliilor raionale, şi să propună soluţii optime în vederea extinderii accesului persoanelor asigurate la serviciile de calitate prestate la dispozitivele medicale performante, prin crearea la nivel raional a unei structuri integre de diagnosticare şi laborator, ţinînd cont de faptul că la momentul actual dispozitivele medicale sînt amplasate în spitalele raionale, pe care motiv dreptul gratuit la servicii performante îl au doar persoanele asigurate spitalizate.
    3. Prezenta hotărîre şi Raportul de audit se remit Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, pentru examinare după competenţă.
    4. Prezenta hotărîre şi Raportul de audit se remit, pentru informare şi o posibilă luare de atitudine, Comisiei protecţie socială, sănătate şi familie a Parlamentului.
    5. Despre măsurile întreprinse pentru executarea pct. 1, subpunctelor 2.2.; 2.3. şi pct. 3 din prezenta hotărîre şi privind implementarea recomandărilor auditului se va informa Curtea de Conturi în termen de 6 luni.
    6. Prezenta hotărîre se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

    PREŞEDINTELE CURŢII DE CONTURI                                       Ala POPESCU

    Nr. 5. Chişinău, 25 ianuarie 2011.

RAPORT PRIVIND REZULTATELE MISIUNII
DE AUDIT AL PERFOMANŢEI
    Există oportunităţi de îmbunătăţire semnificativă a proceselor de planificare, achiziţie, repartizare a dispozitivelor medicale şi de asigurare a unei utilizări mai bune a acestora?


Ianuarie 2011

Lista abrevierilor
    AMT – Asociaţie medicală teritorială
    ACSR – Asociaţia Curativ-Sanatorială şi de Recuperare
    CMF – Centrul medicilor de familie
    CNAM – Compania Naţională de Asigurări în Medicină
    CNŞPMU – Centrul Naţional Ştiinţifico-Practic de Medicină  Urgentă
    CRDM – Centrul Republican de Diagnosticare Medicală
    ICŞDOSMC – Institutul de Cercetări Ştiinţifice în Domeniul Ocrotirii Sănătăţii Mamei şi Copilului
    IMSP – instituţie medico-sanitară publică
    FAOAM – fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală
    INN – Institutul de Neurologie şi Neurochirurgie
    IO – Institutul Oncologic
    IC – Institutul de Cardiologie
    LP – licitaţie publică
    MF – Ministerul Finanţelor
    MS – Ministerul Sănătăţii
    OMS – Organizaţia Mondială a Sănătăţii
    SCM – Spitalul Clinic Municipal
    SCR – Spitalul Clinic Republican
    SCTO – Spitalul Clinic de Traumatologie şi Ortopedie
    SF – Spitalul Ftiziopneumologie, sat.Vorniceni
    SR– spitalul raional
    UE – Uniunea Europeană

SINTEZĂ
    Curtea de Conturi a Republicii Moldova a iniţiat auditul performanţei cu tema „Există oportunităţi de îmbunătăţire semnificativă a proceselor de planificare, achiziţie, repartizare a dispozitivelor medicale şi de asigurare a unei utilizări mai bune a acestora?”, pentru:
    • a constata dacă au existat probleme la planificarea, achiziţia, repartizarea şi  utilizarea dispozitivelor medicale de către MS şi instituţiile medicale din Republica Moldova;
    • a oferi informaţii referitor la modul în care s-au folosit şi justificat banii publici, precum şi pentru a evalua rezultatele obţinute în raport cu sursele utilizate;
    • a aprecia impactul consolidării bazei tehnico-materiale a instituţiilor medico-sanitare publice şi a îmbunătăţi accesul populaţiei la servicii medicale de calitate;
    • a determina ce acţiuni urmează să întreprindă instituţiile medico-sanitare publice, MS şi Guvernul pentru a îmbunătăţi achiziţia şi utilizarea eficientă a dispozitivelor medicale.
    Auditul s-a realizat la MS. În cadrul auditului au fost efectuate vizite la faţa locului la 12 IMSP şi au fost solicitate informaţiile necesare de la alte 10 IMSP.
    Auditul a identificat punctele slabe, care au limitat eficacitatea planificării, repartizării, achiziţiilor şi utilizării dispozitivelor medicale, şi anume:
    • La planificarea şi repartizarea dispozitivelor medicale:
    - Lipsa  cadrului legal cu privire la dispozitivele medicale şi a actelor normative de reglementare a domeniului respectiv, precum şi a unui sistem de control intern eficient în cadrul IMSP şi al MS au generat probleme şi deficienţe în procesul de planificare a achiziţiilor de dispozitive medicale, precum şi de repartizare a acestora, ceea ce a contribuit la dotarea neuniformă şi neconformă a IMSP cu dispozitive medicale.
    - Lipsa Programului de dotare cu dispozitive medicale a IMSP, aprobat de Guvern, duce la neasigurarea controlului asupra transparenţei planificării achiziţiei de la buget a acestora.
    - MS şi IMSP nu dispun de personal suficient şi competent în domeniul dispozitivelor medicale, ceea ce a contribuit la achiziţia unor dispozitive medicale parametrii tehnici ai cărora nu corespund celor contractaţi, ca urmare pacienţii fiind privaţi de servicii medicale calitative.
    - MS n-a actualizat baza de date privind existenţa dispozitivelor medicale în IMSP, neasigurînd planificarea argumentată a necesităţilor, precum şi repartizarea optimală a acestora, ceea ce a condiţionat utilizarea ineficientă a dispozitivelor achiziţionate.
    • La achiziţia de  bunuri materiale:
    - Planificarea achiziţiilor de dispozitive medicale nu s-a fundamentat pe calcule şi analize obiective. Ca rezultat, au fost achiziţionate preponderent dispozitive medicale de acelaşi tip, care se utilizează ineficient.
    - MS, la achiziţionarea dispozitivelor medicale de necesitate stringentă, n-a ţinut cont de solicitările IMSP, nefiind asigurate principiile eficienţei înalte a achiziţiei realizate.
    - La unele dispozitive medicale au fost aplicate nefondat de către furnizori adaosuri comerciale de pînă la 100,0%, ceea ce a contribuit la obţinerea unor venituri considerabile de către aceştia şi la majorarea neîntemeiată a cheltuielilor de la bugetul de stat pentru achiziţia acestora.
    - Unele dispozitive medicale au fost achiziţionate prin intermediari, ceea ce a generat majorarea preţurilor la acestea şi cheltuieli suplimentare efectuate de la  bugetul de stat.
    - În urma neasigurării controlului managerial adecvat al proceselor aferente achiziţiilor publice, documentele de licitaţie nu conţin toate datele obligatorii de calificare a operatorilor economici, prevăzute de cadrul legal, totodată fiind solicitate unele informaţii neconforme legii, astfel nefiind asigurat tratamentul egal al potenţialilor ofertanţi.
    - MS nu evaluează în mod adecvat ofertele, astfel nefiind asigurate transparenţa maximă şi combaterea concurenţei neloiale.
    - MS n-a monitorizat recepţionarea instalaţiilor digitale de radiodiagnostic contractate, ca urmare fiind recepţionate instalaţii care prestează servicii de radiografie în regim simplu, pacienţilor fiindu-le acordate servicii de o calitate mult mai joasă, efectuîndu-se cheltuieli iraţionale pentru  achiziţionarea acestora.
    - Documentele aferente achiziţiilor sînt întocmite şi păstrate neadecvat, ceea ce generează riscul pierderii/dispariţiei sau sustragerii şi înlocuirii unor documente din dosar, precum şi dificultăţi în găsirea unor documente şi urmărirea respectării procedurilor de achiziţie publică.
    • La utilizarea dispozitivelor medicale:
    - Ministerul Sănătăţii nu monitorizează în mod adecvat randamentul utilizării dispozitivelor medicale, ceea ce a făcut imposibilă corectarea tendinţelor negative de folosire a acestora la un nivel redus.
    - Dispozitivele medicale costisitoare nu sînt utilizate la un randament optim, existînd oportunităţi reale de îmbunătăţire a exploatării acestora.
    - Achiziţiile de instalaţii digitale de radiodiagnostic n-au asigurat sporirea accesului populaţiei la servicii medicale performante, pacienţii din raioane preponderent fiind investigaţi la aparate de model vechi cu doză de radiaţie de 8-10 ori mai mare comparativ cu doza emisă de instalaţiile digitale.
    - Lipsa studiului de fezabilitate a contribuit la achiziţia nefundamentată  a unor dispozitive medicale cu capacităţi nespecifice domeniului de prestare a serviciilor de către IMSP, ceea ce a generat cheltuieli iraţionale de mijloace financiare în mărimi considerabile de la bugetul de stat. 
    - Instalarea cu întîrziere a unor dispozitive medicale la IMSP din motivul nepregătirii la timp a încăperilor destinate instalării acestora a determinat neacordarea unui  număr mare de investigaţii medicale.
    - Lipsa unor tarife pentru investigaţiile performante din cauza existenţei unor neconcordanţe în actele legislative şi normative a generat utilizarea ineficientă a unor dispozitive medicale şi privarea pacienţilor de serviciile necesare.
    În acest Raport s-a demonstrat faptul că responsabilităţile, mecanismele de verificare şi confruntare şi, respectiv, principiile eficienţei, economicităţii şi eficacităţii sînt reglementate şi implementate insuficient. 
    Raportul respectiv conţine o serie de recomandări ce ţin de elaborarea şi aprobarea cadrului legal cu privire la dispozitivele medicale, precum şi referitor la îmbunătăţirea eficacităţii achiziţiilor de dispozitive medicale şi utilizării eficiente a acestora, adresate Parlamentului,  Guvernului, MS şi IMSP, care vor contribui la folosirea mai eficientă a mijloacelor financiare publice şi a dispozitivelor medicale achiziţionate.

INTRODUCERE
    Pentru îmbunătăţirea calităţii serviciilor medicale sînt necesare dispozitive medicale performante
    Asigurarea realizării drepturilor cetăţenilor la servicii medicale de calitate rămîne a fi o prioritate în activitatea instituţiei medicale contemporane. Calitatea serviciilor prestate este dependentă de baza tehnico-materială a instituţiilor medico-sanitare, precum şi de competenţa profesională a personalului (factorul uman).
    Gradul de dotare a IMSP cu echipament medical performant şi asigurarea unui nivel corespunzător de profesionalism al cadrelor medicale reprezintă instrumentele-cheie în asigurarea bunei funcţionări a sistemului de sănătate şi exercită un impact direct asupra eficacităţii funcţionale a sistemului, asupra calităţii serviciului şi gradului de satisfacere a beneficiarului.
    Una din acţiunile direcţionate spre consolidarea bazei tehnico-materiale a instituţiilor medico-sanitare, care urmează să producă implicit efectul îmbunătăţirii acesteia, este dotarea instituţiilor respective cu dispozitive medicale performante.
    Dispozitivul medical reprezintă orice instrument, aparat, echipament, material sau alt articol, utilizat singur sau în combinaţie, inclusiv programele de calculator destinate de către producătorul acestuia, pentru a fi folosit în mod specific la diagnosticare şi/sau în scop terapeutic, şi necesar funcţionării corespunzătoare a acestuia.
    Experienţa pe scară mondială a demonstrat că dispozitivele medicale performante sînt indispensabile în prevenirea, diagnosticarea corectă şi tratarea unor maladii ce ocupă primele poziţii în structura morbidităţii. Utilizarea eficientă a acestora presupune, în mod prioritar, asigurarea creşterii numărului de investigaţii calitative prin cheltuirea unor resurse financiare rezonabile.
    Bugetul şi sursele de finanţare
    Bugetul este instrumentul de bază la finanţarea cheltuielilor pentru achiziţionarea dispozitivelor medicale destinate IMSP. Sintetic, evoluţia alocării şi utilizării în acest sens a resurselor financiare de la componenta de bază a bugetului de stat, în perioada anilor 2008-2010, se prezintă astfel:
Tabelul nr. 1
                                                                                                                         (mil.lei)
Sursa de finanţare
Anii
2008
2009
2010
(9 luni)
Total

bugetul de stat

36,6
54,1
2,0
92,7
    Sursă: Rapoartele financiare ale MS pe perioadele respective

    Circa 87% din totalul de mijloace utilizate pentru procurarea dispozitivelor medicale, ceea ce în cifre absolute constituie 80,7 mil. lei, au fost folosite de către MS la efectuarea achiziţiilor centralizate.
    Rolul Ministerului Sănătăţii
    Ministerul Sănătăţii este autoritatea publică centrală care elaborează politici publice şi strategii în domeniul sănătăţii, pentru asigurarea sănătăţii populaţiei şi prevenirea îmbolnăvirilor. Unul din domeniile importante de politici este asigurarea cu resurse umane suficiente şi bine instruite. Ministerul, de asemenea, asigură, în limitele mijloacelor prevăzute în buget, procurarea echipamentului medical, suportul tehnico-material şi exercită controlul asupra folosirii eficiente şi raţionale a mijloacelor bugetare şi a patrimoniului de stat aflat în gestionarea IMSP în subordine.  La rîndul său, realizarea domeniului respectiv de politici constituie platforma de bază care conduce la îmbunătăţirea calităţii asistenţei medicale acordate populaţiei.
    Luînd ca bază atribuţiile stabilite în documentele de politici şi Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, acesta urmează să ia toate măsurile legale care se impun în vederea asigurării procurării echipamentului medical necesar instituţiilor medico-sanitare din sistemul sănătăţii, respectînd principiul cost-eficienţă, precum şi a exercitării controlului asupra utilizării cu maximă eficienţă, economicitate şi eficacitate a mijloacelor bugetare şi a patrimoniului de stat aflat în gestiunea instituţiilor medico-sanitare publice din subordine.
    MS, după cum este prevăzut în Hotărîrea Guvernului nr. 563 din 22.05.20061, urma să coordoneze  realizarea proiectului-pilot de dotare cu dispozitive medicale a IMSP din raioanele Călăraşi, Glodeni şi UTA Găgăuzia (Ceadîr-Lunga) şi să asigure  procurarea centralizată a dispozitivelor medicale pentru IMSP din aceste raioane, precum şi monitorizarea trimestrială a eficienţei utilizării dispozitivelor medicale instalate în raioanele-pilot. Acest proiect-pilot a fost aprobat în scopul consolidării  bazei tehnico-materiale a instituţiilor medico-sanitare publice şi îmbunătăţirii accesului  populaţiei din aceste raioane la servicii medicale  de calitate. Întru implementarea  acestui proiect, a fost aprobat şi un Plan de acţiuni privind dotarea  cu dispozitive medicale a IMSP din raioanele respective.
    ______________________
    1 Hotărîrea Guvernului nr. 563 din 22.05.2006 ”Cu privire la aprobarea proiectului-pilot de dotare cu dispozitive medicale a instituţiilor medico-sanitare publice din raioanele Călăraşi, Glodeni şi unitatea teritorială autonomă Găgăuzia (Ceadîr-Lunga)” (cu modificările şi completările ulterioare; în continuare – Hotărîrea Guvernului nr. 563 din 22.05.2006).

SFERA ŞI ABORDAREA AUDITULUI
    Efectuarea de către Curtea de Conturi a auditului performanţei privind achiziţia de dispozitive medicale importate în perioada anilor 2008-2010, axat în măsură semnificativă pe evaluarea performanţei procesului de achiziţie şi de utilizare a dispozitivelor medicale de către IMSP, a fost motivată de semnificaţia acestora în contextul îmbunătăţirii calităţii serviciilor medicale prestate, precum şi de neregulile constatate în domeniile respective în urma auditelor anterioare, efectuate de către Curtea de Conturi la MS şi la unele IMSP, în scopul asigurării obţinerii unei eficienţe mai sporite a mijloacelor utilizate pentru procurarea dispozitivelor medicale, localizării zonelor în care rezultatele activităţii de achiziţii publice au înregistrat un nivel redus şi identificării cauzelor acestora, formulînd recomandări menite să îmbunătăţească managementul în domeniul achiziţiilor de dispozitive medicale şi folosirii eficiente a acestora.
    Ţinînd cont de cele menţionate, precum şi de angajamentele asumate potrivit Matricei Politicii conform Acordului de finanţare dintre Guvernul Republicii Moldova şi Comisia Europeană din 25.02.2009 în sectorul sănătăţii, pentru obţinerea mijloacelor nerambursabile de susţinere bugetară, Curtea de Conturi este responsabilă de realizarea şi prezentarea obiectivă a rezultatelor acestui audit al performanţei.
    Obiectivul general al auditului a constat în formarea unei imagini de ansamblu asupra conformităţii şi eficienţei procesului de planificare a necesităţilor de dispozitive medicale,  de achiziţie, de repartizare  şi de utilizare a acestora, cu formularea unor recomandări în scopul îmbunătăţirii proceselor aferente domeniului vizat.
    Obiectivele specifice ale auditului au urmărit să răspundă la următoarele întrebări:
    „A determinat în mod adecvat Ministerul Sănătăţii necesităţile de dispozitive medicale şi a asigurat repartizarea optimală a acestora?”
    “A gestionat eficace Ministerul Sănătăţii mijloacele alocate pentru achiziţionarea dispozitivelor medicale?“
    „A monitorizat Ministerul Sănătăţii utilizarea eficientă a dispozitivelor medicale de către IMSP?”.
    Curtea de Conturi prezintă constatările şi concluziile principale ale auditului în prezentul Raport, considerîndu-le a fi relevante pentru Parlament, Guvern, MS, IMSP, societate şi pentru alte părţi interesate, iar recomandările – a fi oportune în scopul îmbunătăţirii eficienţei cheltuielilor publice ce ţin de  achiziţia de dispozitive medicale.
    Domeniul de aplicare a auditului şi metodologia
    Domeniul de aplicare a auditului şi metodologia de audit sînt expuse în Anexa nr.1.
CONSTATĂRILE AUDITULUI
    Obiectivul I: „A determinat în mod adecvat Ministerul Sănătăţii necesităţile de dispozitive medicale şi a asigurat repartizarea optimală a acestora?”
    Auditul a constatat că sistemul de  sănătate nu dispune de un cadru legal care ar reglementa domeniul dispozitivelor medicale, de un Plan de dezvoltare strategică  în domeniul tehnologiilor şi dispozitivelor medicale, de standarde minime de dotare tehnică a IMSP, precum şi de un Program de dotare cu dispozitive medicale a IMSP din ţară, aprobat de Guvern. Ca urmare, nu sînt determinate necesităţile reale de echipament medical pentru IMSP, iar repartizarea neoptimală a dispozitivelor achiziţionate  condiţionează utilizarea ineficientă a acestora. Nu sînt stabilite nici criteriile de selectare a instituţiilor care necesită modernizare reieşind din priorităţile ramurii sănătăţii.
    Este necesară adoptarea legii privind dispozitivele medicale
    La momentul actual, în Republica Moldova nu este adoptată legea privind dispozitivele medicale, care ar reglementa investigarea, testarea, omologarea, fabricarea, aplicarea în practică, utilizarea, importul, exportul, păstrarea, distribuirea, controlul şi casarea acestora. În rezultatul efectuării procedurilor de audit, s-a constatat că MS a prezentat Guvernului proiectul de Lege privind dispozitivele medicale, acesta fiind examinat şi transmis Parlamentului, cu titlu de iniţiativă legislativă la 15.07.2010, care urmează a fi examinat şi adoptat de către Parlament.
    MS urmează să adopte standardele de dotare tehnică a IMSP
    Bunele practici ale UE, care reies din politicile în domeniul managementului dispozitivelor medicale, recomandate de către OMS, demonstrează necesitatea elaborării standardelor minime de dotare a instituţiilor medico-sanitare publice cu dispozitive medicale. De asemenea, şi în pct.6 subpct.34) din Regulamentul MS2 una din funcţiile de bază este aprobarea cerinţelor tehnice pentru utilajul medical necesar la diferite niveluri de acordare a asistenţei medicale de către instituţiile medico-sanitare publice. Aceasta presupune existenţa unor norme care să reglementeze explicit cerinţele tehnice minime obligatorii, pe care trebuie să le întrunească un utilaj medical, suficiente pentru a răspunde specificului şi complexităţii necesităţilor IMSP.
    _________________________________
    2 Regulamentul ”Privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, structurii şi efectivului-limită ale aparatului central al acestuia”, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 777 din 27.11.2009.

    În rezultatul auditului efectuat, s-a constatat că MS nu dispune de norme minime de dotare tehnică a IMSP, care ar reduce riscul de dotare neuniformă şi neconformă a acestor instituţii.
    MS nu dispune de un Program de dotare cu dispozitive medicale a IMSP, aprobat de Guvern
    Potrivit pct. 4 din Hotărîrea Guvernului nr. 563 din 22.05.2006, Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale urma să prezinte Guvernului, în mod operativ, Programul de dotare cu dispozitive medicale a instituţiilor medico-sanitare publice, pentru examinare în modul stabilit. Misiunea de audit a constatat că, la momentul efectuării auditului, MS nu dispunea de un asemenea Program.
    MS nu dispune de personal suficient şi competent în domeniul dispozitivelor medicale
    Actualmente, în statele de personal ale MS, în Direcţia politici în domeniul medicamentelor şi dispozitivelor medicale, este aprobată o singură funcţie care exercită sarcini ce ţin nemijlocit de achiziţia şi controlul utilizării dispozitivelor medicale.
    În martie 2009, MS a delegat nejustificat funcţia de reglementare a dispozitivelor medicale Centrului Republican de Diagnosticare Medicală, subordonat acestuia, pe cînd funcţia respectivă, conform Regulamentului de activitate al MS, este atribuită autorităţii centrale de specialitate.
    Totodată, în perioada auditată, MS a înaintat propuneri Guvernului în vederea instituirii unei agenţii cu funcţii de reglementare a dispozitivelor medicale sau a creării unei structuri în cadrul Agenţiei Medicamentului care să exercite funcţiile respective, însă acestea au rămas nesoluţionate.
    MS urmează să actualizeze baza de date privind existenţa dispozitivelor medicale în IMSP
    Întru asigurarea exercitării sarcinilor de control al gestionării mijloacelor fixe, prevăzute de Regulamentul MS (pct.6 subpct. 26)), şi reieşind din bunele practici ale instituţiilor medicale, pentru a cunoaşte gradul de dotare a IMSP şi a estima necesarul de echipamente medicale, MS trebuie să dispună de o listă generalizatoare a disponibilităţii acestora în ramura sănătăţii, fiind stabilite şi criterii de selectare a instituţiilor care necesită modernizare.  
    La momentul achiziţiei dispozitivelor medicale (anii 2008-2009), MS nu dispunea de date generalizatoare privind dispozitivele medicale existente în IMSP.
    Lipsa datelor complete necesare pentru asigurarea unei analize obiective a împiedicat ministerul să evalueze real necesităţile de dispozitive, precum şi repartizarea optimală a acestora.
    Cu suportul OMS, începînd cu anul 2008, MS a efectuat inventarierea bazei tehnico-materiale a IMSP (la situaţia din 01.01.2008), rezultatele acesteia fiind raportate în mai 2010.
    În contextul celor expuse, MS urmează să actualizeze baza de date respectivă, întru asigurarea unei planificări argumentate a necesităţilor de dispozitive medicale şi repartizării optimale a acestora.
    Ministerul Sănătăţii n-a asigurat repartizarea optimală a dispozitivelor medicale
    Nereglementarea normelor minime de dotare tehnică, lipsa cadrului legal, precum şi a Programului de dotare cu dispozitive medicale a IMSP au contribuit la repartizarea neoptimală a dispozitivelor medicale şi, ca rezultat, au condiţionat utilizarea ineficientă a acestora.
    Misiunea de audit a constatat repartizarea neoptimală a dispozitivelor medicale achiziţionate în perioada anilor 2008-2009. Astfel, unor instituţii (SR Glodeni, Călăraşi, Ceadîr-Lunga), neţinîndu-se cont de numărul redus de pacienţi pasibili investigării, le-au fost repartizate concomitent cîte două tipuri de instalaţii de radiodiagnostic performante cu preţul de 2,2 mil. lei şi 3,9 mil. lei. Totodată, de către IMSP SR Glodeni instalaţiile respective nu au fost utilizate de la momentul primirii lor (ianuarie-martie 2009), din motivul nepregătirii încăperilor destinate instalării acestora. În mod analogic, instalaţii de radiodiagnostic model ,,Baccara”, cu preţul de 5,9 mil.lei, au fost repartizate Institutului Oncologic, Spitalului Clinic Republican, Spitalului ACSR în lipsa încăperilor pregătite. Ca rezultat, dispozitivele respective n-au fost utilizate o perioadă de peste un an de zile.
    Instalaţiile digitale de radiodiagnostic model ,,Duo Diagnost Digital”, cu preţul de 3,9 mil. lei – 4,5 mil.lei, care au capacităţi tehnice de investigare în trei regimuri (radiografie, radioscopie, tomografie), cu asigurarea întregului spectru de investigaţii a unui număr mare de pacienţi, au fost repartizate Spitalului Clinic de Traumatologie şi Ortopedie, Spitalului Ftiziopneumologie, sat.Vorniceni, Spitalului  Clinic Municipal „Sfînta Treime”, acestea prestînd servicii la un număr redus de pacienţi. În acelaşi timp, acestea se limitează doar la efectuarea investigaţiilor în regim de radiografie, fapt care a condiţionat utilizarea ineficientă a dispozitivelor respective (Analiza utilizării dispozitivelor medicale este descrisă mai detaliat în continuare).
    Problemele şi deficienţele constatate la primul obiectiv sînt cauzate de mai mulţi factori, după cum urmează: lipsa cadrului legal care ar reglementa domeniul dispozitivelor medicale, a unui Plan de dezvoltare strategică în domeniul tehnologiilor şi dispozitivelor medicale şi a unui control intern eficient, care ar asigura exercitarea atribuţiilor prevăzute în Regulamentul de activitate a autorităţii  centrale de specialitate; insuficienţa mijloacelor financiare pentru exercitarea la nivelul cuvenit a atribuţiilor ministerului; numărul redus, precum şi lipsa unor specialişti competenţi în acest domeniu.
Recomandări Ministerului Sănătăţii:
    1. Să elaboreze şi să aprobe:
    1.1. Planul de dezvoltare strategică în domeniul tehnologiilor şi dispozitivelor medicale
    1.2. Standarde minime de dotare tehnică a IMSP.
    2. Să elaboreze şi să prezinte Guvernului, spre aprobare, Programul de dotare cu dispozitive medicale a IMSP.
    3. Să actualizeze baza de date privind dispozitivele medicale aflate în gestiunea IMSP, în vederea asigurării unei planificări argumentate a achiziţiei de dispozitive medicale şi repartizării optime a acestora.
    4. Să îmbunătăţească sistemul de control intern pentru procesul de planificare a achiziţiei de dispozitive medicale, precum şi de repartizare a acestora IMSP, prin stabilirea clară a responsabilităţilor personalului şi prin consolidarea activităţilor de control.
    Obiectivul II: “A gestionat eficace Ministerul Sănătăţii mijloacele alocate pentru achiziţionarea dispozitivelor medicale?“
    Auditul a constatat că, deşi cadrul legal privind achiziţia bunurilor asigură posibilitatea aplicării bunelor practici în domeniul de referinţă, procesul de achiziţii de dispozitive medicale în perioada auditată a derulat cu rezerve, inclusiv la stabilirea necesităţilor şi contractarea preţurilor. Ca rezultat, MS n-a asigurat economicitatea achiziţiilor publice, condiţionată de  lipsa unui studiu de fezabilitate şi a unui control managerial adecvat. În acelaşi timp, planificarea achiziţiilor de dispozitive medicale nu s-a fundamentat pe calcule şi analize obiective, neţinîndu-se cont nici de necesităţile stringente ale IMSP, iar MS n-a monitorizat recepţionarea dispozitivelor medicale. În consecinţă, statul, cheltuind mijloace financiare importante, n-a asigurat achiziţia de dispozitive medicale de cea mai  stringentă necesitate şi de o calitate corespunzătoare,  fapt ce a determinat privarea pacientului de servicii calitative şi a limitat numărul de investigaţii  performante efectuate.
    Finanţarea achiziţiilor publice de dispozitive medicale
    După cum a fost menţionat, în perioada auditată, pentru achiziţionarea dispozitivelor medicale, de la componenta de bază a bugetului de stat au fost executate cheltuieli în sumă de 92,8 mil.lei, inclusiv utilizate în mod centralizat de MS în sumă de 80,7 mil.lei. Evoluţia mijloacelor financiare alocate de la componenta de bază a bugetului de stat pentru achiziţia de dispozitive medicale se prezintă în Diagrama nr. 1.
Diagrama nr. 1
                                                                                                                                 (mil.lei)

    Sursă: Rapoartele financiare ale MS

    Datele din diagramă denotă că, în perioada auditată, n-au fost majorate alocaţiile destinate achiziţiei de dispozitive medicale. Astfel, în anul 2009, au fost executate cheltuieli practic la nivelul anului 2007, iar în anul 2010  (9 luni) acestea s-au diminuat esenţial, constituind doar 2,0 mil.lei.
    MS, în scopul achiziţiei de dispozitive medicale, în perioada auditată, a desfăşurat 3 licitaţii publice, în rezultatul cărora au fost încheiate 6 contracte de achiziţie de dispozitive medicale. În afară de aceasta, un şir de dispozitive medicale, achiziţionate în baza licitaţiilor publice desfăşurate la finele anului 2007, au fost primite şi instalate în perioada auditată.
    O pondere majoră de 64,3% (51,9 mil.lei) din mijloacele băneşti alocate în perioada de referinţă au fost utilizate pentru procurarea a 13 instalaţii de radiodiagnostic. În afară de acestea, alte 8 instalaţii în sumă de 35,6 mil.lei au fost achiziţionate la finele anului 2007, fiind instalate începînd cu anul 2008.
    Planificarea achiziţiilor de dispozitive medicale nu s-a fundamentat pe calcule şi analize obiective
    Potrivit prevederilor art.16 din Legea nr. 1166-XIII din 30.04.1997,3 art. 27 din Legea nr. 96-XVI din 13.04.20074 şi punctelor 15 şi 16 din Regulamentul aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 1404 din 10.12.20085, precum şi regulilor privind managementul gestionării mijloacelor fixe, contractantul de bunuri trebuie să asigure respectarea următoarelor condiţii: cunoaşterea exactă a necesităţilor de bunuri; existenţa surselor financiare; calcularea valorii estimative a contractului; complexitatea bunului; scopul în care acesta urmează să fie utilizat şi care cerinţe concrete trebuie să satisfacă acest bun; precum şi preţurile medii.
    __________________________
    3 Legea achiziţiei de mărfuri, lucrări şi servicii pentru necesităţile statului nr.1166-XIII din 30 aprilie 1997, abrogată prin Legea nr. 96-XVI din 13.04.2007„Privind achiziţiile publice”.
    4 Legea nr. 96-XVI din 13.04.2007„Privind achiziţiile publice” (în continuare – Legea nr. 96-XVI).
    5 Regulamentul „Cu privire la modul de calculare a valorii estimative a contractelor de achiziţii publice şi planificarea acestora”, aprobat prin  Hotărîrea  Guvernului nr. 1404 din 10.12.2008.

    Misiunea de audit a constatat că MS, la etapa de planificare a achiziţiilor publice de dispozitive medicale, n-a stabilit necesitatea de echipamente, reieşind din complexitatea de servicii medicale pe care le acordă instituţiile ce vor beneficia de aceste echipamente, numărul necesar de investigaţii, care depinde de numărul de populaţie deservită de către instituţia medicală, şi din capacitatea de investigare a echipamentului medical, maladiile care predomină. Ca rezultat, au fost achiziţionate preponderent dispozitive medicale de acelaşi tip, care se utilizează ineficient.
    MS, la achiziţionarea dispozitivelor medicale de necesitate stringentă, n-a ţinut cont de solicitările IMSP
    Un şir de instituţii medicale au înaintat MS demersuri, solicitînd achiziţia de dispozitive medicale necesare acestora. Astfel, Spitalul Clinic Republican a solicitat MS o instalaţie de litotriţie (aparat destinat mărunţirii calculilor urinari), motivînd lipsa acestuia în Republica Moldova, precum şi faptul că serviciile respective sînt accesibile doar peste hotare la preţuri ridicate.
    Analogic, Institutul de Neurologie şi Neurochirurgie a solicitat MS un disector-aspirator ultrasonor şi un microscop neurochirurgical, care ar asigura tratamentul prin metode neurochirurgicale al celor mai grave şi complicate patologii ale creierului şi ale sistemului nervos periferic, serviciile respective, de asemenea, fiind accesibile doar peste hotare la preţuri impunătoare etc.
    MS, neţinînd cont de solicitările acestora, a achiziţionat, începînd cu anul 2007, preponderent instalaţii de radiodiagnostic, care iniţial nu erau prevăzute în planul de finanţare. Licitaţia publică de achiziţionare a 7 instalaţii de radiodiagnostic a fost desfăşurată la 08.10.2007, în lipsa mijloacelor financiare destinate procurării acestora, cererea de modificare a planului de finanţare fiind înaintată Ministerului Finanţelor la 02.11.2007, după desfăşurarea licitaţiei.
    În scrisoarea MS, adresată Guvernului, achiziţia respectivă a fost motivată prin faptul că echipamentul radiologic existent este învechit, nu corespunde cerinţelor de radioprotecţie şi nu există piese de schimb şi consumabile. De fapt, şi după achiziţionarea instalaţiilor radiologice performante, în cazurile repartizării acestora spitalelor raionale, la care au acces doar pacienţii spitalizaţi, CMF preponderent le utilizează pe cele de model vechi (Folosirea dispozitivelor medicale va fi descrisă în continuare).
    MS n-a asigurat economicitatea achiziţiilor publice
    Unul din obiectivele declarate ale politicii bugetare a statului este creşterea eficienţei şi transparenţei cheltuielilor bugetare, ca efect al alocării resurselor publice pe bază de programe, conţinînd criterii de performanţă concrete, precum şi stabilirea unui sistem coerent de priorităţi în cadrul acestora. În contextul respectiv, reieşind din prevederile art.13 alin.(2) lit.a) din Legea nr. 96-XVI, MS urma să asigure eficienţa achiziţiilor publice, însă acesta a planificat şi a realizat procedurile de achiziţii publice în lipsa unui studiu de fezabilitate în care să fie efectuată o analiză a indicatorilor preţurilor medii de piaţă ale dispozitivelor medicale.
    La unele dispozitive medicale au fost aplicate adaosuri comerciale considerabile
    În  contextul respectiv, se exemplifică achiziţionarea de la S.R.L. ”Siemens”, în anul 2008, a computerului tomografic cu valoarea de 14,0 mil.lei, care a fost importat de către aceasta în republică cu preţul de 7,1 mil.lei. Astfel, firma respectivă a obţinut un venit brut în sumă de 6,9 mil.lei (adaosul comercial aplicat de către firmă a constituit 97,2%). Se menţionează că agentul economic respectiv ulterior a fost radiat din Registrul de Stat al persoanelor juridice.
    În mod similar au fost achiziţionate mesele de operaţie şi brancardele de la S.R.L. „Imunotehnomed”, aceasta aplicînd un adaos comercial de 56,3%, obţinînd un venit de 0,9 mil.lei de la valoarea dispozitivelor de 1,6 mil.lei etc.
    Unele dispozitive medicale au fost achiziţionate prin intermediari
    MS a achiziţionat de la S.R.L. „Donastil-Prim” 3 instalaţii mobile de radiodiagnostic în sumă de 6,7 mil.lei. Instalaţiile respective au fost procurate de către aceasta prin alt intermediar – S.R.L. ”Neotec”, care le-a importat în republică cu preţul de 4,4 mil.lei şi le-a livrat primei cu preţul de 6,3 mil.lei, obţinînd un venit brut în sumă de 1,9 mil.lei (adaosul comercial a constituit 43,2%). Astfel, MS a achitat pentru aceste dispozitive medicale cu 2,3 mil.lei mai mult faţă de preţul lor de import, de către firmele respective fiind aplicat un adaos comercial de 52,3%. Se menţionează că fondatorii acestor doi operatori economici sînt unele şi aceleaşi persoane fizice.
    În alt caz, S.R.L. „S&T Mold” a livrat MS 15 instalaţii de radiodiagnostic cu imprimante. Imprimantele respective au fost procurate de către S.R.L. „S&T Mold” de la S.R.L. ”Neotec” cu preţul de 4,9 mil.lei, ultima importîndu-le în republică cu preţul de 3,2 mil.lei. Astfel, numai S.R.L. ”Neotec” a aplicat la imprimantele livrate un adaos comercial de 53,1%, obţinînd un venit de 1,7 mil.lei.
    Analiza preţurilor este prezentată în Tabelul nr. 2.
Tabelul nr. 2
                                                                                                                                  (mil. lei)

Denumirea agentului economic

Denumirea dispozitivelor medicale achiziţionate

Numărul dispozitivelor medicale

Valoarea dispozitivelor medicale

Adaosul comercial

în vamă, inclusiv taxe, proceduri vamale, cheltuieli de transport

achiziţionate de MS, inclusiv TVA

suma
%

„S & T Mold” S.R.L.

Instalaţii de radiodiagnostic „Duo Diagnost Digital”,

LP nr.830/06 din 07.09.2007
8
33,3
35,6
2,3
6,9

Ultrasonograf Doppler cu profil cardiovascular „HD 11 XE”, LP nr. 830/06 din 25.11.2008

1
1,8
2,0
0,2
11,1

Instalaţii digitale de radiodiagnostic „Duo Diagnost + PCR Eleva-S”, LP nr. 830/06 din 25.11.2008

7
23,3
27,6
4,3
18,5

„Imunotehnomed" S.R.L.

Lămpi, „Chromophare D510 AC”, LP nr.830/06 din 03.12.2007

5
0,4
0,5
0,1
25,0

Masă electrică de operaţie SU-03 şi brancardă, cărucior WP-05.0,

LP nr.830/06 din 03.12.2007
10
1,6
2,5
0,9
56,3

Camere mobile de decontaminare cu autovehicul „DA-10” pe baza automobilului

UAZ-3306, LP nr.2013/07 din 26.11.2007
4
1,8
2,4
0,6
33,3

„Tehoptimed" S.A.

Aparate anestezie „Fabius-Plus",
LP nr.830/06
 din 03.12.2007
5
3,4
3,9
0,5
14,7

„Siemens” S.R.L.

Sistem Scanare, Computer Tomografie,16 slice-uri „Somatom Emotion 16”,

 LP nr.830/06

 din 03.12.2007
1
7,1
14,0
6,9
97,2

„Accent Electronic" S.A.

Ultrasonografe Doppler Color profil general „SonoAce X6”, LP nr.830/06 din 18.09.2008

5
1,3
1,5
0,2
15,4

„Moldan Service" S.R.L.

Instalaţii digitale de radiodiagnostic „Baccara 90/20 dRF43”, LP 830/06 din 25.11.2008

3
13,7
17,6
3,9
28,5

,,Donastil-Prim" S.R.L.

Instalaţie mobilă de radiodiagnostic model ,,TX-20HF-BD", LP nr.1453/08 din 22.09.2008

3
6,3
6,7
0,4
6,3
TOTAL
52
94,0
114,3
20,3
21,6
    Sursă: Informaţii din baza de date a Serviciului Vamal, precum şi prezentate de agenţi economici
    Cele menţionate sînt cauzate de nereglementarea plafonării de către stat a adaosului comercial la dispozitivele medicale destinate sistemului de sănătate, de favorizarea în procesul de achiziţionare a dispozitivelor medicale a unor ofertanţi, care obţin venituri impunătoare, ceea ce nu exclude şi riscul de fraudă, iar statul este nevoit să cheltuie mijloace financiare considerabile pentru achiziţionarea dispozitivelor medicale, unele din acestea utilizîndu-se la un nivel foarte redus.
    Documentele de licitaţie nu conţin toate datele obligatorii de calificare a operatorilor economici
    Documentaţia de licitaţie reprezintă documentele care conţin cerinţele formale, tehnice ce permit descrierea obiectivă a obiectului contractului de achiziţie publică, în baza căruia operatorul economic îşi va elabora oferta. Datele obligatorii de calificare a operatorilor economici în cadrul procedurilor de achiziţie publică sînt prevăzute în art.16 alin.(1) din Legea nr.96-XVI.
    Urmare  testărilor efectuate, s-a constatat că în 4 din 6 cazuri s-au solicitat informaţii neconforme legii privind calificarea operatorilor economici, nefiind solicitat pachetul integral de documente obligatorii prevăzut de legislaţie, cum ar fi:
    - bonitatea, implicit certificate care atestă că acesta nu se află în proces de lichidare sau de insolvabilitate, că patrimoniul operatorului economic nu este sechestrat, că activitatea sa de afaceri nu este suspendată;
    - informaţii privind achitarea impozitelor şi altor plăţi obligatorii în conformitate cu legislaţia ţării în care acesta este rezident;
    - informaţii privind neaplicarea sancţiunilor administrative sau penale, pe parcursul ultimilor 3 ani, faţă de persoanele de conducere ale operatorului economic în legătură cu activitatea lor profesională sau cu prezentarea de date eronate în scopul încheierii contractului de achiziţii publice;
    - informaţii privind componenţa fondatorilor şi a persoanelor afiliate.
    MS nu evaluează adecvat ofertele
    MS nu întotdeauna s-a conformat cerinţelor  nominalizate la evaluarea ofertelor, deşi Legea nr.96-XVI este foarte explicită în ceea ce priveşte evaluarea acestora şi procedurile care trebuie efectuate. Astfel, la achiziţia a 3 camere de dezinfecţie instalate pe autovehicule, cu valoarea de 2,4 mil.lei, a fost desemnată cîştigătoare oferta S.R.L. ”Imunotehnomed”, care urma a fi respinsă din cauza necorespunderii parametrilor tehnici indicaţi în ofertă faţă de cei stipulaţi în caietul de sarcini la următoarele poziţii: dimensiunile autovehiculului; dotarea camerei de dezinfecţie; generator de aburi; şi altele. Se menţionează şi faptul că oferta firmei nominalizate nu a fost cea mai avantajoasă din punct de vedere economic, aceasta fiind mai scumpă cu 270,8 mii lei faţă de cea propusă de S.R.L. ”Railsmed”, desemnată nevalabilă, motivîndu-se prin faptul că parametrii tehnici indicaţi în ofertă nu corespund cu cei indicaţi în caietul de sarcini.
    Urmare desfăşurării licitaţiei publice privind achiziţionarea a 8 instalaţii digitale de radiodiagnostic cu 3 locuri de muncă, MS a încheiat cu S.R.L. „S&T Mold” contractul nr.830/06-2 din 07.11.2007. Prin atribuirea şi încheierea contractului respectiv, de către factorii de decizie ai MS au fost ignorate condiţiile iniţiale ale licitaţiei prin care s-au solicitat instalaţii digitale de radiodiagnostic cu 2 şi 3 locuri de muncă. Ca rezultat, au fost contractate instalaţii digitale de radiodiagnostic doar cu 3 locuri de muncă, ceea ce a generat cheltuieli suplimentare de la bugetul de stat. Totodată, oferta mai avantajoasă din punct de vedere economic a S.R.L.”Moldan Service” cu 298,4 mii euro, care a propus instalaţiile solicitate cu 2 şi 3 locuri de muncă, a fost respinsă, motivîndu-se că preţurile nu erau fixe, pe cînd în ofertă preţul este indicat.
    MS n-a monitorizat recepţionarea dispozitivelor medicale. Ca urmare, parametrii tehnici a 8 instalaţii de radiodiagnostic nu corespund celor prevăzuţi în contract, iar pacienţii au fost  privaţi de servicii calitative.
    MS, deşi a desfăşurat procedura de achiziţii publice şi a contractat dispozitivele medicale, funcţia recepţionării acestora a transmis-o IMSP, care nu dispun de specialişti competenţi în domeniu. De asemenea, MS nu a asigurat în mod rezonabil participarea unor experţi calificaţi şi n-a monitorizat acest proces. În consecinţă, 8 instalaţii de radiodiagnostic performante model ,,Duo Diagnost Digital”, cu preţul mediu pentru o unitate de 4,5 mil.lei, cu valoarea totală de 35,6 mil.lei, livrate de către firma S.R.L. ,,S&T Mold” instituţiilor medicale la finele anului 2007 şi instalate pe parcursul anului 2008, nu funcţionează în regim digital (deşi a fost achitat costul instalaţiilor digitale), ci doar în regim simplu, iar completarea tehnică a dispozitivelor medicale respective nu corespunde cerinţelor tehnice specificate în documentele de achiziţie. Potrivit caracteristicilor tehnice indicate în documentele de licitaţie, instalaţiile respective trebuiau să funcţioneze în regim complet digital, o funcţie ce permite: recepţionarea imaginii digitale pe monitor cu posibilitatea modificării contrastului şi îmbunătăţirii calităţii acesteia, salvarea imaginii pe suport electronic şi/sau printarea acesteia pe diverse dispozitive hardcopy, inclusiv imprimarea pe filme radiologice fără prelucrarea cu reagenţi chimici. Potrivit menţiunilor specialiştilor radiologi de la IMSP, funcţionarea în regim digital nu este posibilă din motiv că amplificatorul de imagine  este de dimensiuni reduse – 23x23 cm în loc de 43x43 cm, iar sistemul informaţional (software-ul) destinat operaţiunilor de recepţionare, modificare a imaginii lipseşte. Din lipsa specialiştilor (bioingineri medicali), spitalele nu au fost capabile să constate la timp pe cont propriu neajunsurile existente, pentru care motiv în unele acte de predare-primire a lucrărilor de instalare nu au fost consemnate  pretenţii furnizorului privind necorespunderea parametrilor tehnici faţă de cei contractaţi. Deşi prezintă deficienţe majore în funcţionare, aceste sisteme de radiodiagnostic sînt instalate la unele IMSP de nivel republican şi de  importanţă vitală, cum ar fi: Institutul de Cercetări Ştiinţifice în Domeniul Ocrotirii Sănătăţii Mamei şi Copilului, Institutul Oncologic, Spitalul Clinic Republican, Centrul Naţional Ştiinţifico-Practic de Medicină Urgentă, Spitalul Ftiziopneumologie, sat.Vorniceni şi altele.
    Utilizarea instalaţiilor de radiodiagnostic doar în regim simplu prezintă o serie de dezavantaje majore, după cum urmează: lipseşte sistemul informaţional, fiind imposibilă obţinerea imaginii digitale pe monitor, precum şi înregistrarea cronologică a investigaţiilor; lipseşte dispozitivul pentru segmentarea filmului care nu permite efectuarea radiografiilor centrate; lipseşte dispozitivul pentru compresie dozată; este imposibil de a imprima integral imaginea pe filmele radiologice; doza de radiaţie administrată este mai mare în cazul instalaţiilor ce funcţionează în regim obişnuit; în cazul unei imagini distorsionate este necesar de a iradia pacientul repetat, fiind imposibilă prelucrarea calitativă a acesteia în regim digital; personalul medical este impus să prelucreze pelicula radiologică cu reagenţi chimici, ceea  ce implică costuri adiţionale şi expune personalul unui grad înalt de nocivitate; lipseşte posibilitatea păstrării în regim electronic a arhivei pacientului, fapt ce nu permite urmărirea în dinamică a modificărilor în patologia acestuia; nu este posibilă generarea automată de rapoarte sintetice ce vizează structura şi numărul de investigaţii acordate; necesitatea developării peliculei presupune cheltuirea iraţională a timpului în detrimentul pacientului.
    În acelaşi timp, unii membri ai comisiilor de recepţionare a lucrărilor de instalare a sistemelor radiologice nu au manifestat diligenţa cuvenită în procesul de verificare a conformităţii funcţionării aparatajului. De menţionat că  majoritatea IMSP nu s-au adresat Companiei “S&T Mold” S.R.L. potrivit art. 761 alin. (1) din Codul civil al RM6 prin care, în conformitate cu uzanţele, cumpărătorul este obligat să efectueze acţiuni care sînt necesare din partea acestuia pentru garantarea predării şi primirii bunului potrivit prevederilor contractului. De asemenea, conform art.765 alin. (6) din acelaşi Cod, dacă prin contract vînzătorul este obligat să controleze calitatea bunului, vînzătorul trebuie să prezinte cumpărătorului dovezi de efectuare a controlului calităţii bunului.
    ________________________
    6 Legea nr. 1107-XV din  06.06.2002  Codul civil al Republicii Moldova.

    Funcţionarea instalaţiilor de radiodiagnostic cu deficienţele descrise a determinat privarea pacientului de servicii calitative şi a limitat numărul de investigaţii efectuate.
    Cu firma S.R.L. “S&T Mold” a mai fost semnat un contract de achiziţionare a 7 instalaţii de radiodiagnostic  de acelaşi model la finele anului 2008, cu preţul pentru o unitate de 3,9 mil.lei, în valoare totală de 27,6 mil.lei. Pentru a asigura activitatea acestor instalaţii în regim digital, furnizorul a echipat aceste instalaţii cu cititorul de imagine PCR Eleva-S,  care funcţionează în regim  digital, dar cu captare indirectă.
    Documentele aferente achiziţiilor sînt întocmite şi păstrate în mod neadecvat
    Urmare procedurilor de testare, s-a constatat că din 6 licitaţii publice una conţine informaţii neveridice privind datele de calificare a operatorilor economici, adică parametrii tehnici prezentaţi în darea de seamă nu coincid cu cei prezentaţi de către furnizor în ofertă (S.R.L. „Imunotehnomed”).
    La MS nici unul din cele 6 dosare întocmite n-a întrunit prevederile pct.6 şi pct.7 din Regulamentul aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.9 din 17.01.20087, şi anume modalitatea de prezentare a informaţiei, de întocmire şi de păstrare a dosarelor achiziţiilor publice.
    ________________________
    7 Hotărîrea Guvernului nr.9 din 17.01.2008 „Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la întocmirea şi păstrarea dosarului achiziţiei publice”.

    Cele menţionate identifică riscul pierderii/dispariţiei sau sustragerii şi înlocuirii unor documente din dosar, precum şi dificultăţi în găsirea unor documente şi urmărirea respectării procedurilor de achiziţie publică.
    Neregularităţile şi deficienţele constatate la Obiectivul II se datorează tratării superficiale de către fosta conducere a MS, în perioada anilor 2007-2009, a domeniului achiziţiilor publice, neasigurării controlului managerial adecvat al proceselor aferente achiziţiilor publice; lipsei de responsabilitate şi activităţii ineficiente a membrilor grupului de lucru privind achiziţiile publice; alocării mijloacelor băneşti pentru procurarea dispozitivelor medicale la finele anului bugetar, care devine un impediment în utilizarea eficientă a mijloacelor prin proceduri corecte de achiziţii.
    Recomandări:
    MS:
    5. Să examineze oportunitatea plafonării rezonabile a adaosului comercial la dispozitivele medicale achiziţionate pentru sistemul de  sănătate şi, după caz, să înainteze Guvernului propuneri de modificare a cadrului legal.
    6. Să asigure:
    6.1. întreprinderea măsurilor de responsabilizare a personalului implicat în procesul vizat, prin definirea clară a obligaţiunilor, precum şi stabilirea modului adecvat de raportare a executării obligaţiunilor;
    6.2. responsabilizarea personalului în vederea corectitudinii calculării necesarului de dispozitive medicale la etapa de elaborare a proiectului de buget;
    6.3. instruirea continuă a personalului implicat în achiziţiile publice;
    6.4. monitorizarea permanentă, analiza şi evaluarea modului de desfăşurare a activităţii de achiziţii publice;
    6.5. controlul managerial privind recepţionarea dispozitivelor medicale.
    IMSP:
    7. În scopul confirmării corespunderii parametrilor tehnici ai dispozitivelor cu cei contractaţi, să asigure respectarea întocmai a clauzelor contractuale şi implementarea procedurilor de control corespunzătoare.
    MS în comun cu IMSP:
    8. Să asigure înaintarea reclamaţiilor către Compania ,,S&T Mold” S.R.L. în conformitate cu clauzele prevăzute în contractul de achiziţionare a mărfurilor nr. 830/06-2 din 07.11.2007 şi ale art. 768 din Codul civil nr. 1107-XV din 06.06.2002, cu solicitarea de la vînzător a digitalizării instalaţiilor de radiodiagnostic „Duo Diagnost Digital”, pentru conformarea acestora cerinţelor solicitate de cumpărător la încheierea contractului.
    9. Să examineze, în mod de urgenţă, oportunitatea înaintării în instanţa de judecată a acţiunii de revendicare a dreptului legal de recuperare a prejudiciului de la Compania “S&T Mold” S.R.L. în legătură cu livrarea dispozitivelor medicale ce nu corespund cerinţelor stipulate în caietul de sarcini şi contractul de achiziţie.
    Obiectivul III: „A monitorizat Ministerul Sănătăţii utilizarea eficientă a dispozitivelor medicale de către IMSP?”
    Auditul a constatat că, deşi cadrul normativ actual pune în sarcina MS responsabilitatea exercitării controlului asupra folosirii eficiente şi raţionale a patrimoniului de stat aflat în gestiunea IMSP subordonate acestuia, precum şi asupra monitorizării utilizării dispozitivelor medicale distribuite raioanelor incluse în proiectul-pilot de dotare cu dispozitive medicale,  ministerul  n-a exercitat în mod adecvat funcţia respectivă. Ca  urmare, unele dispozitive au fost exploatate ineficient, iar altele nu au fost utilizate perioade îndelungate din cauza: amplasării neoptimale; punerii în funcţiune cu întîrzieri nejustificate; nevalorificării tuturor posibilităţilor acestora, inclusiv a regimului digital; lipsei tarifelor la unele investigaţii efectuate la dispozitivele achiziţionate. Toate acestea sînt rezultatul nerespectării cadrului legal de către MS, precum şi nefundamentării analitice a actului decizional la etapa utilizării, în consecinţă fiind limitat accesul populaţiei la servicii calitative.
    Ministerul Sănătăţii nu monitorizează în mod adecvat randamentul utilizării dispozitivelor medicale
    Potrivit pct. 26 din Regulamentul MS, ministerul exercită controlul asupra folosirii eficiente şi raţionale a mijloacelor bugetare şi a patrimoniului de stat, aflat în gestiunea IMSP. În acelaşi context, în conformitate cu pct. 9 din Planul de acţiuni aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 563 din 22.05.2006, MS îi revine responsabilitatea monitorizării trimestriale a eficienţei utilizării dispozitivelor medicale instalate în raioanele-pilot (Călăraşi, Ceadîr-Lunga, Glodeni).
    Eficienţa utilizării dispozitivelor medicale trebuie apreciată în baza unor criterii de performanţă aprobate la nivel de structură centralizată, în scopul stabilirii unor standarde, care să ofere posibilitatea evaluării randamentului acestora. Deşi, potrivit Planului de acţiuni aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 563, în sarcina MS a fost pusă elaborarea şi aprobarea criteriilor de evaluare a eficienţei utilizării dispozitivelor medicale, acest lucru nu a fost îndeplinit, actualmente neexistînd standarde de apreciere a randamentului exploatării dispozitivelor medicale.
    Urmare efectuării procedurilor de audit la IMSP, beneficiare de dispozitive medicale achiziţionate în perioada analizată, se relevă că conducerea IMSP nu solicită de la unităţile de economie şi planificare elaborarea rapoartelor analitice privind randamentul exploatării dispozitivelor medicale, fapt care nu permite cunoaşterea reală a situaţiei şi valorificarea acestor informaţii întru întreprinderea măsurilor de remediere, în cazurile în care productivitatea este redusă. De asemenea, MS, nemonitorizînd la nivelul cuvenit gestionarea dispozitivelor medicale, nu solicită IMSP elaborarea şi prezentarea rapoartelor respective. Deficienţele depistate se datorează controlului intern insuficient, precum şi  neexercitării, în termenele stabilite, a sarcinilor prevăzute de cadrul normativ privind  monitorizarea eficienţei utilizării dispozitivelor medicale.
    Drept consecinţă, monitorizarea insuficientă a utilizării dispozitivelor medicale instalate la IMSP a condiţionat imposibilitatea corectării, în termen rezonabil, a tendinţelor negative în  randamentul exploatării acestora.
    Dispozitivele medicale costisitoare nu sînt utilizate la un randament optim,  existînd oportunităţi reale de îmbunătăţire a exploatării acestora.
    Echipa de audit s-a confruntat cu dificultatea aprecierii eficienţei utilizării echipamentelor medicale din motivul inexistenţei criteriilor de evaluare a acesteia. Prin urmare, la aprecierea eficienţei utilizării dispozitivelor medicale s-a ţinut cont de bunele practici internaţionale. În conformitate cu acestea, nivelul optim de utilizare este de 80% din capacitatea de investigare stipulată în documentaţia tehnică. Utilizarea sub nivelul optim stabilit relevă folosirea ineficientă a echipamentului şi sugerează superioritatea parametrilor tehnici în comparaţie cu necesităţile reale ale IMSP beneficiare. 
    După cum s-a menţionat, MS a achiziţionat 21 de instalaţii de radiodiagnostic,  inclusiv model “Duo Diagnost Digital” – 15 (din care 8 nu funcţionează în regim digital, ci doar în regim simplu, 7 funcţionează în regim digital, fiind suplinite cu cititorul de imagini PCR Eleva-S); 3 instalaţii model “Baccara RF-43” şi 3 instalaţii model “TX-20HF-BD”. Echipa de audit a testat eficienţa utilizării instalaţiilor după tipurile acestora.
    Rezultatele testărilor de fond efectuate pe cele trei tipuri de utilaje medicale, considerate a fi importante din punctul de vedere al semnificaţiei, se prezintă în următoarele tabele.
    Date analitice privind randamentul  utilizării  dispozitivelor model „Duo Diagnost Digital ” marca Philips,  care nu funcţionează în regim digital
Tabelul nr.3
Denumirea aparatului
 
Beneficiar
Nr. investigaţii
efectiv prestate
Nr. investigaţii potrivit
normativelor**
Randament (%) (col.6:
col. 10)/100
2008
2009
2010*
Total
2008
2009
2010*
Total
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

Sistem radiologic ,,Duo Diagnost Digital” cu 3 locuri de muncă, cu preţul mediu de 4,5 mil. lei

IMSP SCR
2005
4997
3561
10563
4982
13356
9911
28249
35,8
 IMSP CNŞPMU
7162
11185
8257
26604
8321
13356
10812
32489
81,9
IMSP
ICŞDOSMC
13795
14230
10022
38047
8162
13356
11077
32595
116,7
IMSP SCM „Sfînta Treime”
286
601
501
1388
6678
13356
10971
31005
4,5

 Policlinica ACSR

2799
3607
2999
9405
8639
13356
10706
32701
28,8
 IMSP SCTO
2377
2648
2116
7141
4770
13356
10971
29097
24,5
IMSP IO
256
3106
2566
5928
1219
13356
11236
25811
23,0
IMSP SF Vorniceni
595
1583
1345
3523
5300
13356
10856
29512
11,9
    Sursă: Informaţii prezentate de către IMSP
    *Datele prezentate vizează perioada de 10 luni ale anului 2010.
    ** Pentru modelul ,,Duo Diagnost Digital”, potrivit menţiunilor experţilor din domeniul radiologiei, s-a stabilit că capacitatea normată a echipamentului constituie 53 de investigaţii pe zi, cifră obţinută prin calcularea mediei aritmetice a datelor furnizate de către specialişti în domeniu.
    Datele prezentate în Tabelul nr. 3 pentru cele opt instalaţii model ,,Duo Diagnost Digital”, cu preţul de 4,5 mil.lei pentru o unitate, relevă că randamentul utilizării instalaţiilor menţionate variază între 4,5% şi 116,7%. Astfel, randamentul  utilizării la IMSP SCM ,,Sfînta Treime” constituie numai 4,5%, la IMSP SF Vorniceni – 11,9%, pe cînd la CNŞPMU – 81,9%, iar la IMSP ICŞDOSMC – 116,7%, ceea ce demonstrează că instalaţiile de radiodiagnostic performante şi costisitoare se utilizează de către unele IMSP la un nivel optimal, iar de către altele la un nivel foarte redus.
    Datele analitice privind randamentul  utilizării dispozitivelor (7 instalaţii  model „Duo Diagnost Digital” marca Philips + PCR Eleva-S”) se prezintă în Tabelul nr.4.
Tabelul nr.4
Denumirea aparatului
 
Beneficiar (cîte un aparat fiecare)
Nr. investigaţii
efectiv acordate
Nr. investigaţii potrivit
normativelor
Randamentul utilizării (%)
2009
2010*
Total
2009
2010*
Total

Instalaţie digitală de radiodiagnostic cu 3 locuri de muncă ,,Duo Diagnost Digital” + PCR Eleva-S", printer digital „Codonex Horizon GS” cu preţul mediu de 3,9 mil. lei

IMSP SR Ceadîr-Lunga

0
3386
3386
0
12243
12243
27,7
IMSP SR Glodeni
0
-
0
0
19133
19133
0
IMSP SR Călăraşi
0
1739
1739
0
11077
11077
15,7
 IMSP IO
0
2711
2711
0
9275
9275
29,2
IMSP SR Drochia
3683
8008
11691
6360
10812
17172
68,0
IMSP INN
304
3321
3625
742
11183
11925
30,4
IMSP CNŞPMU
17224
26458
43682
4646
10971
15617
279,7
    Sursă: Informaţii prezentate de către IMSP
    * Datele prezentate vizează perioada de 10 luni ale anului 2010.
    Datele prezentate în Tabelul nr. 4 denotă că cele 7 instalaţii model ,,Duo Diagnost Digital” + PCR Eleva-S”,  cu preţul de 3,9 mil. lei pentru o unitate, au fost utilizate la un randament cuprins între 0% şi 279,7%. Astfel, de către CNŞPMU instalaţia respectivă a fost utilizată la un randament de 2,8 ori mai mare  în comparaţie cu cel normativ, iar de către SR Călăraşi – doar de 15,6%, SR Ceadîr-Lunga – 27,7%.
    De remarcat că instalaţia de radiodiagnostic repartizată în martie 2009 SR Glodeni n-a fost pusă în funcţiune de către acesta, motivîndu-se că spitalul este în reparaţie, pacienţii fiind privaţi de servicii de diagnostic performant în domeniul radiografiei, radioscopiei şi tomografiei. Ulterior (septembrie 2009), instalaţia a fost transmisă SCM Bălţi, care, de asemenea, n-a fost utilizată pînă la 15.10.2010.
    Numărul mediu al investigaţiilor efectuate la instalaţia de radiodiagnostic “Duo Diagnost Digital” + PCR Eleva-S” de către CNŞPMU, pentru perioada de referinţă, este de 148,0 investigaţii pe zi, fapt care confirmă potenţialul remarcabil al aparatului, în 15 luni de funcţionare efectuîndu-se 43,7 mii investigaţii, ceea ce constituie 65,9% din volumul total de servicii prestate la cele 7 dispozitive medicale de acest model. O diferenţă atît de pregnantă este determinată de managementul strategic calitativ implementat de acesta, capacitatea de asimilare a necesităţilor pacienţilor cu dimensiunea fluxului de pacienţi, de care la repartizarea altor instalaţii MS n-a ţinut cont. Aceasta este consecinţa lipsei unei analize apriorice a volumului de investigaţii necesare fiecărei IMSP în parte. Astfel, numai la 3 instalaţii model “Duo Diagnost Digital” din cele 15 care au fost repartizate instituţiilor medicale, a fost depăşit nivelul-standard de 80,0% al randamentului, fiind utilizate în mod optim capacităţile şi opţiunile instalaţiei, celelalte fiind poziţionate sub indicele de referinţă.
    Datele analitice privind randamentul utilizării dispozitivelor model  „Baccara RF-43”  se prezintă în tabelul următor.
Tabelul nr.5
Denumirea aparatului
Beneficiar (cîte o unitate de fiecare)
Nr. investigaţii
efectiv acordate
Nr. investigaţii potrivit
normativelor
Randamentul utilizării (%)
2009
2010*
2009
2010*
 

Instalaţie digitală de radiodiagnostic cu 3 locuri de muncă ,,Baccara RF-43",  cu preţul mediu de 5,9 mil.lei

IMSP Spitalul ACSR

0
476
0
3180
15,0
IMSP IO
0
780
0
2014
38,7
IMSP SCR
0
851
0
3286
25,9
    Sursă: Informaţii prezentate de către IMSP
    *Datele prezentate vizează perioada de 10 luni ale anului 2010
    Datele din tabel relevă că  deşi sistemul de radiodiagnostic model “Baccara RF-43" este performant şi costisitor (5,9 mil. lei pentru o unitate), iar parametrii tehnici, diversitatea funcţiilor şi opţiunile multiple asigură servicii de înaltă calitate, aparatele sînt exploatate la capacităţi reduse. În perioada 01.01-01.10.2010, în total, au fost efectuate doar 2,1 mii investigaţii (sau 13,7 investigaţii pe zi), în loc de 8,5 mii investigaţii, potrivit capacităţilor de investigare, ceea ce constituie un nivel mediu de randament de 24,9%.
    Datele  analitice privind randamentul utilizării  instalaţiilor mobile de radiodiagnostic “TX-20HF-BD” sînt prezentate în Tabelul nr.6.
  Tabelul nr.6
Denumirea aparatului
Beneficiar( cîte o unitate de fiecare)
Total investigaţii efectuate*
Total zile
de funcţionare
Total investigaţii conform normativelor
Randamentul utilizării (%)

Instalaţie mobilă de radiodiagnostic model ,,TX-20HF-BD", cu preţul mediu de 2,2 mil. lei

IMSP SR Călăraşi
16
448
23744
0,06
IMSP SR Glodeni
-
441
23373
0

IMSP SR Ceadîr-Lunga

37
396
20988
0,2
    Sursă: Informaţii prezentate de către IMSP
    Rezultatele analizei randamentului exploatării celor 3 instalaţii mobile de radiodiagnostic model “TX-20HF-BD", cu preţul de 2,2 mil. lei, au relevat că la sistemul de radiodiagnostic de la IMSP SR Glodeni nu s-a efectuat nici o investigaţie, acesta staţionînd şi pînă la ora actuală. La celelalte 2 instalaţii, pe o durată medie de 19,5 luni de funcţionare, în total s-au efectuat doar 53 de investigaţii, ceea ce constituie un randament de utilizare de 0,08 % din capacitatea de investigare optimală.
    În aceste condiţii evoluţia negativă a indicatorilor privind  utilizarea dispozitivelor medicale extinde perioada de  recuperare a investiţiilor efectuate în achiziţia dispozitivelor medicale respective  de la o durată de exploatare recomandată de către producător, în general de 10 ani, la o durată ce depăşeşte de pînă la  zeci de ori  acest termen, reieşind din tendinţa utilizării lor la nivelul  anilor 2009-2010.
    Situaţia respectivă, de asemenea, s-a datorat faptului că MS n-a stabilit în mod rezonabil necesităţile reale ale IMSP în instalaţii de radiodiagnostic şi indicatorii de utilizare a lor, rezultatul acestor omisiuni determinînd  repartizarea inadecvată a instalaţiilor de radiodiagnostic performante (IMSP incluse în proiectul-pilot fiindu-le repartizate cîte două instalaţii, neţinîndu-se cont de fluxul neesenţial de pacienţi). În consecinţă, de serviciile performante prestate la acestea a beneficiat un număr redus de populaţie.
    Achiziţiile realizate în perioada de referinţă n-au asigurat sporirea accesului populaţiei la servicii medicale performante.
    Proiectul-pilot de dotare cu dispozitive medicale a IMSP din raioanele-pilot a avut drept scop primordial îmbunătăţirea accesului populaţiei la servicii medicale calitative. În acest sens, prin achiziţia şi repartizarea efectuată de MS se urmărea asigurarea unui contingent reprezentativ al populaţiei cu servicii de înaltă calitate şi degrevarea IMSP de nivel republican de sarcina investigării unui excedent de pacienţi ce puteau beneficia de aceste servicii în centrele raionale.
    Urmare procedurilor de audit efectuate la cele trei IMSP, incluse în proiectul-pilot de dotare cu dispozitive medicale, s-a constatat că instalaţiile de radiodiagnostic performante şi costisitoare, cîte două la număr, au fost repartizate spitalelor raionale, la serviciile cărora au acces doar pacienţii internaţi în spital. Centrele medicilor de familie, care deservesc întreaga populaţie a raionului,
n-au beneficiat de instalaţii performante, prestînd servicii şi în continuare la echipamentele radiologice învechite care emit o doză de radiaţie de 8-10 ori mai mare în comparaţie cu instalaţiile noi.
    Testele de audit efectuate la IMSP au relevat că, deşi MS a motivat necesitatea achiziţionării instalaţiilor de radidodiagnostic prin faptul că echipamentul radiologic este învechit şi nu corespunde cerinţelor de radioprotecţie, şi după instalarea sistemelor performante, investigarea pacienţilor se efectuează la echipamentul radiologic învechit. Astfel, în urma testării IMSP din 4 raioane, s-a constatat că investigaţiile radiologice se efectuează preponderent populaţiei raionului la Centrele medicilor de familie, care dispun de utilaje radiologice învechite, şi nu la sistemele de radiodiagnostic performante, instalate în spitalele raionale. În acest context, se exemplifică că, în perioada de 10 luni ale anului 2010, la Centrele medicilor de familie s-au efectuat 43,5 mii de investigaţii la echipamentul radiologic vechi, pe cînd la instalaţiile noi din spitalele raionale – doar 12,6 mii investigaţii. Această situaţie se datorează amplasării instalaţiilor de radiodiagnostic performante în incinta spitalelor raionale, fapt ce împiedică investigarea persoanelor asigurate nespitalizate, deoarece CNAM achită spitalelor raionale doar costul serviciilor pentru cazurile tratate ale pacienţilor spitalizaţi. De remarcat că persoanele asigurate din raioanele respective, care nu sînt internate în spital, pot să beneficieze de serviciile performante prestate la aceste aparate doar contra cost.
    Datele privind analiza comparativă a investigaţiilor  efectuate de către spitalele raionale la instalaţiile noi “Duo Diagnost Digital” + PCR Eleva-S" şi de către CMF la echipamentele radiologice de model vechi se prezintă în Diagrama nr. 2.
Diagrama nr. 2
(numărul de investigaţii)

    Sursă: Informaţii prezentate de către IMSP
    Din datele prezentate în Diagrama nr. 2 se observă că la sistemele digitale de radiodiagnostic performante s-au efectuat mai puţine investigaţii decît la instalaţiile vechi de tip “Roentghen” din CMF. Se exemplifică că în raionul Călăraşi numărul de pacienţi investigaţi la aparatele vechi de tip “Roentghen” (care sînt depăşite din punct de vedere fizic şi moral  sub raportul calităţii imaginii şi, implicit, al preciziei rezultatului), a fost de 8,0 ori mai mare în comparaţie cu cel al pacienţilor investigaţi la sistemele noi de radiodiagnostic. După cum se observă din analiza prezentată, nu a fost asigurat în mod echitabil, încă de la etapa planificării, accesul egal al pacientului asigurat la servicii calitative, indiferent de statutul clinic al acestuia.
    Dispozitivele medicale nu sînt utilizate în mod eficient, reieşind din caracteristicile tehnice contractate ale acestora
    Potrivit caracteristicilor tehnice, instalaţiile de radiodiagnostic sînt dotate cu funcţii de efectuare a investigaţiilor radiografice, radioscopice şi tomografice, utilizarea eficientă a acestora presupunînd efectuarea întregului spectru de investigaţii, în corespundere cu capacitatea şi opţiunile de care dispun aparatele.
    În urma testărilor de audit, s-a constatat că la unele IMSP nu sînt utilizate toate opţiunile de care dispune instalaţia, deşi complexitatea acordării serviciilor permite folosirea acestora în toate cele trei regimuri, iar pentru altele, reieşind din specificul investigaţiilor efectuate, nu era necesară instalarea unor astfel de dispozitive performante şi costisitoare cu 3 regimuri de investigare. Astfel, din 15 IMSP care au beneficiat de 18 instalaţii de radiodiagnostic, s-a relevat că la 7 din acestea se efectuează toate trei tipuri de investigaţii, însă cota preponderentă o deţin investigaţiile de radiografie, celelalte două tipuri de investigaţii fiind prestate într-un număr foarte redus. 4 IMSP efectuează doar investigaţii de radiografie, iar celelalte 4 IMSP efectuează investigaţii de radiografie şi într-un număr redus de tomografie sau de radioscopie.
    Echipa de audit consideră că IMSP care efectuează practic doar investigaţii de radiografie, ţinîndu-se cont de complexitatea serviciilor prestate, de necesitatea pregătirii specialiştilor în domeniul prestării serviciilor respective, precum şi de cheltuielile necesare pentru întreţinerea ulterioară a dispozitivelor performante (cu 3 locuri de muncă) nu necesitau instalarea acestora.
    Misiunea de audit a relevat că există alternativa privind procurarea unor instalaţii mai ieftine, capabile să presteze servicii de radiografie de o calitate mai înaltă, dar în mod mai economicos. În acest sens, se exemplifică achiziţionarea, în anul 2008, de către Primăria mun. Chişinău a 5 instalaţii digitale de radiodiagnostic model „RDD KRDC-09 ALFA” pentru Asociaţiile medicale teritoriale ale mun.Chişinău, la preţul de 1,2 mil. lei pentru o unitate, ceea ce este în medie de circa 3 ori mai puţin, în raport cu preţul celor achiziţionate de MS, care asigură efectuarea investigaţiilor radiologice în regim direct digital, ceea ce nu se efectuează la majoritatea aparatelor costisitoare achiziţionate de către MS, ci doar la trei din ele (model „Baccara RF-43”, la preţul de 5,9 mil. lei). Capacitatea de investigare a acestor instalaţii este de 80 de investigaţii pe zi, fapt care permite efectuarea, în regim de urgenţă, a 20,0 mii de investigaţii pe an la o instalaţie. Informaţia solicitată de la Asociaţiile respective denotă că, în perioada anilor 2009-2010, la instalaţiile de referinţă s-au efectuat în total 114,4 mii de investigaţii, sau în medie 52 de investigaţii pe zi, pe cînd la cele achiziţionate de MS la preţuri mult mai mari s-au efectuat doar 18 investigaţii pe zi (reieşind din numărul de investigaţii efectuate pe parcursul a 10 luni ale anului 2010), sau de circa 3 ori mai puţin.
    În condiţiile în care MS doar pentru cele 4 IMSP care prestează numai servicii de radiografie ar fi achiziţionat instalaţii de radiodiagnostic de modelul celor procurate pentru Asociaţiile medicale teritoriale ale mun.Chişinău, ar fi fost posibilă economisirea mijloacelor băneşti în sumă de 12,6 mil. lei. Ţinîndu-se cont de faptul că şi la alte instalaţii se efectuează un număr foarte redus de investigaţii radioscopice şi tomografice, ar fi fost mai rezonabilă achiziţionarea sistemelor digitale de radiodiagnostic de modelul specificat, sau, în unele cazuri, a instalaţiilor cu 2 locuri de muncă, fiind posibilă economisirea a mai multor mijloace băneşti, iar investigaţiile radioscopice şi tomografice  fiindu-le asigurate pacienţilor, după caz, la instituţiile din republică specializate în diagnosticarea performantă.
    Aceste deficienţe sînt cauzate de lipsa unei analize argumentate la etapa de planificare a achiziţionării dispozitivelor medicale şi de repartizare neoptimală a lor, precum şi a monitorizării de către MS a utilizării eficiente a patrimoniului public, ceea ce a favorizat admiterea cheltuielilor iraţionale de la bugetul de stat pentru opţiuni ale utilajului care nu se folosesc de către unele IMSP, deoarece nu sînt potrivite specificului asistenţei medicale acordate de către acestea.
    Dispozitivele medicale performante n-au fost instalate la IMSP într-un termen rezonabil
    În scopul asigurării utilităţii echipamentului medical şi asigurării accesului la servicii calitative, dispozitivele medicale performante urmau să fie instalate într-un termen rezonabil.
    Testările de audit au relevat că toate IMSP au instalat cu întîrzieri instalaţiile de radiodiagnostic, decalajele în instalarea dispozitivelor medicale fiind determinate de o serie de factori, cum ar fi: timpul insuficient acordat IMSP pentru pregătirea încăperilor potrivit planului tehnic aprobat; lipsa resurselor financiare destinate reparaţiilor spaţiilor respective, inclusiv din motivul neplanificării acestora; nerealizarea unei evaluări preliminare de către MS privind capacitatea unor IMSP de a ajusta în termen rezonabil încăperile cerinţelor tehnice impuse; tergiversarea nejustificată a lucrărilor de reparaţie a unor încăperi destinate instalării dispozitivelor medicale.
    În acest context, se exemplifică că, din 18 instalaţii livrate de către MS instituţiilor medicale, 2 au fost puse în funcţiune cu o întîrziere de 15-16 luni, iar celelalte 16 instalaţii – cu o întîrziere de la 5 pînă la 11 luni. Ca rezultat, populaţia nu a avut acces la servicii de radiodiagnostic performante. În perioada staţionării instalaţiilor a fost ratată oportunitatea efectuării a 172,9 mii de investigaţii de radiodiagnostic (conform calculelor estimative, reieşind din numărul zilelor de staţionare şi  numărul de investigaţii potrivit normativelor optime, acestea, la necesitate, fiind efectuate la instalaţiile de model vechi).
    Organizarea nechibzuită şi tergiversarea neargumentată a lucrărilor de dare în exploatare a sălilor radiologice sînt rezultatul coordonării ineficiente între factorii de decizie ai MS şi ai IMSP, precum şi al lipsei unui plan de acţiuni coerent, care ar fi permis organizarea operativă a lucrărilor premergătoare instalării şi evitarea perioadelor de staţionare de durată.
    Lipsa unor tarife la investigaţiile de profil vascular nu permite efectuarea investigaţiilor de înaltă performanţă
    În perioada auditată, după cum a fost menţionat, MS a achiziţionat un ultrasonograf Doppler cu profil cardiovascular model “HD 11 XE”, cu valoarea de 1,9 mil. lei, instalat la Centrul Republican de Diagnosticare Medicală, care se utilizează în scopul efectuării investigaţiilor de profil cardiologic. Acesta are capacitatea de investigare şi a maladiilor de profil vascular, fiind necesară instalarea suplimentară a unui sistem informaţional, care la momentul achiziţionării lipsea. Deşi IMSP CRDM a investit mijloace băneşti suplimentare în sumă de 674,3 mii lei pentru procurarea acestui sistem informaţional în iunie 2009, din cauza lipsei în Catalogul unificat a tarifelor, investigaţiile de profil vascular nu se efectuează nici actualmente, banii fiind utilizaţi iraţional. Totodată, morbiditatea înaltă a pacienţilor din cauza bolilor cardiovasculare necesită diagnosticul precoce, cu scop de prevenire a complicaţiilor severe cu risc major (accidente vasculare cerebrale, stenoze severe şi ocluzii vasculare).
    În aceeaşi situaţie de incapacitate de a acorda unele servicii performante, pentru care tarifele nu sînt aprobate, se află şi alte IMSP.
De remarcat că, în conformitate cu Hotărîrea Guvernului nr. 1128 din 28.08.20028, unităţile medico-sanitare publice calculează tarifele la serviciile medico-sanitare în baza cheltuielilor, conform Metodologiei stabilirii tarifelor pentru prestarea serviciilor medico-sanitare, şi le coordonează cu autorităţile administraţiei publice, asumîndu-şi responsabilitatea pentru corectitudinea calculelor şi calitatea serviciilor, iar Ministerul Sănătăţii, după coordonarea prealabilă cu Guvernul Republicii Moldova, le aprobă. Totodată, conform art. 9 alin. (5) din Legea nr. 10-XVI din 03.02.20099, Guvernul este împuternicit să aprobe lista şi tarifele serviciilor contra cost din sfera sănătăţii publice, prestate persoanelor fizice şi juridice. Astfel, Hotărîrea Guvernului  nr. 1128 din 28.08.2002 n-a fost ajustată la prevederile Legii nr. 10-XVI din 03.02.2009. Se menţionează că MS, şi după adoptarea legii menţionate, a înaintat Comisiei guvernamentale propuneri privind coordonarea tarifelor la serviciile medicale noi, ce ţin de implementarea tehnologiilor medicale avansate, dar nu propuneri de aprobare a acestora de către Guvern. În consecinţă, pînă la momentul actual, tarifele propuse nu sînt aprobate de către Guvern, aparatajul medical procurat nu se exploatează, iar tehnologiile medicale avansate nu pot fi aplicate pacienţilor. Totodată, instituţiile respective, nu în ultimul rînd, pierd din veniturile pasibile încasării şi nu au posibilităţi să-şi îmbunătăţească baza tehnico-materială, aflîndu-se şi în dificultatea negocierii cu CNAM a valorii acestor servicii din lipsa tarifelor aprobate.
    ______________________________________
    8 Hotărîrea Guvernului nr. 1128 “Despre aprobarea Regulamentului cu privire la tarifele pentru serviciile medico-sanitare şi Metodologiei stabilirii tarifelor pentru prestarea serviciilor medico-sanitare” (cu modificările ulterioare; în continuare –   Hotărîrea Guvernului nr. 1128 din 28.08.2002).
    9 Legea nr 10-XVI din 03.02.2009 ”Privind supravegherea de stat a sănătăţii publice” (în continuare – Legea nr. 10-XVI din 03.02.2009).

    Pentru deblocarea situaţiei create este necesară aducerea în concordanţă a prescripţiilor Hotărîrii Guvernului nr. 1128 din 22.08.2002 la prevederile Legii nr. 10-XVI din 03.02.2009 referitor la aprobarea tarifelor la serviciile contra cost din sfera sănătăţii publice, prestate persoanelor fizice şi juridice.
    Recomandări Ministerului Sănătăţii:
    10. Să asigure elaborarea şi aprobarea criteriilor de evaluare a eficienţei utilizării dispozitivelor medicale, cu stabilirea procedurii şi a modalităţii exacte de realizare a procesului de monitorizare.
    11. Să întreprindă măsurile necesare întru exercitarea la nivelul cuvenit a funcţiei de control asupra folosirii eficiente şi raţionale a patrimoniului de stat, aflat în gestiunea IMSP subordonate, şi să asigure monitorizarea eficienţei utilizării dispozitivelor repartizate în raioanele incluse în proiectul-pilot.
    12. Să examineze oportunitatea reamplasării instalaţiilor de radiodiagnostic performante, inclusiv a celor mobile, după caz, din spitalele raionale în CMF, întru sporirea accesului populaţiei la serviciile radiologice prestate  şi îmbunătăţirea calităţii acestora.
    13. Să examineze posibilitatea redistribuirii dispozitivelor medicale, care se utilizează ineficient de către instituţiile beneficiare, altor instituţii, în dependenţă de specificul activităţii şi de necesităţile reale.

    Echipa de audit:
    Şeful echipei de audit,
    controlor superior de stat,
    auditor public                                                                                  C.Sîrbu

    Membrii echipei de audit:
    controlor superior de stat,
    auditor public                                                                                 L.Ungureanu
    controlor superior de stat                                                               Iu.Dumitraş


Anexa nr. 1
Domeniul de aplicare şi metodologia de audit
Domeniul de aplicare
    Curtea de Conturi, în conformitate cu Programul activităţii de audit pe anul 2010, a iniţiat auditul performanţei achiziţiei şi utilizării dispozitivelor medicale, pentru a constata dacă au existat probleme în procesele  de planificare, achiziţie, repartizare şi utilizare a dispozitivelor medicale de către MS şi instituţiile medicale şi, dacă au existat, atunci ce acţiuni urmează să întreprindă autorităţile publice vizate, IMSP şi alte instituţii interesate pentru a îmbunătăţi procesele respective, întru utilizarea eficientă a acestora şi asigurarea accesului populaţiei la servicii medicale de calitate.
    Activitatea de audit s-a desfăşurat în conformitate cu Standardele de audit ale Curţii de Conturi, ca ghid servind Manualul de audit al performanţei, elaborat de Curtea de Conturi în baza Standardelor Internaţionale de Audit. Misiunea de audit a fost exercitată la Ministerul Sănătăţii şi la 22 IMSP (Spitalul Clinic Republican, Centrul Republican de Diagnosticare Medicală, Centrul Naţional Ştiinţifico-Practic de Medicină Urgentă, Institutul de Cercetări Ştiinţifice în Domeniul Ocrotirii Sănătăţii Mamei şi Copilului, Policlinica şi Spitalul Asociaţiei Curativ-Sanatoriale şi de Recuperare, Institutul Oncologic, Institutul de Cardiologie, Institutul de Neurologie şi Neurochirurgie, Spitalul Ftiziopneumologie, sat. Vorniceni, Spitalul Clinic Municipal “Sfînta Treime”, Spitalul Clinic Municipal Bălţi, Spitalul raional Călăraşi, Spitalul raional Glodeni, Spitalul raional Ceadîr-Lunga, Spitalul raional Drochia, Spitalul Clinic de Traumatologie şi Ortopedie şi la 5 Asociaţii medicale teritoriale din mun. Chişinău). Pentru obţinerea informaţiilor  suplimentare privind importul dispozitivelor medicale a fost utilizată baza de date a Serviciului Vamal şi cea a Ministerului Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor.
    Metodologia
    Pentru a realiza obiectivul general al auditului, am examinat dacă există acte normative şi legislative care reglementează domeniul dispozitivelor medicale şi rolul Ministerului Sănătăţii şi al IMSP în planificarea, achiziţia, repartizarea şi utilizarea eficientă a acestora.
    • Am studiat cadrul normativ şi legislativ pentru a stabili dacă este adoptată legea privind dispozitivele medicale şi un Plan de dezvoltare strategică  referitor la necesitatea procurării dispozitivelor medicale performante, destinate investigării maladiilor ce ocupă primele poziţii în structura morbidităţii, care să stabilească şi criteriile de selectare a instituţiilor ce necesită modernizare, dacă sînt elaborate şi aprobate standarde de dotare tehnică a IMSP şi dacă există un Program de dotare cu dispozitive medicale, aprobat de Guvern.
    • Am verificat dacă MS dispune de date generalizatoare referitor la lista dispozitivelor medicale, care să permită cunoaşterea gradului de dotare a IMSP. Această analiză a permis să stabilim dacă era necesară sau nu era necesară procurarea unor dispozitive noi şi dacă repartizarea lor s-a efectuat în baza unei analize privind numărul necesar de investigaţii pentru fiecare IMSP în parte, care depinde de fluxul de pacienţi, din care reiese dimensiunile parametrilor tehnici ai dispozitivelor ce urmau a fi achiziţionate.
    • Am analizat statele de funcţii ale MS privind numărul specialiştilor competenţi în domeniul de evaluare a utilajelor medicale moderne şi dacă MS a atras alţi specialişti, meniţi, la momentul întocmirii caietelor de sarcini, să stabilească criteriile şi parametrii tehnici ai echipamentelor medicale solicitate, pe care ulterior, în timpul achiziţiei, să le confrunte cu cele ale echipamentelor.
    • Am analizat lista de repartizare a dispozitivelor medicale IMSP, aprobată de MS, confruntînd-o cu solicitările de dispozitive medicale ale IMSP.
    • Am solicitat şi am analizat documentele care au stat la baza planificării-repartizării dispozitivelor şi dacă acestea s-au efectuat în baza scrisorilor-solicitare ale IMSP privind necesarul de dispozitive medicale.
    • La Ministerul Sănătăţii, am analizat planurile de finanţare  şi mijloacele financiare alocate de la buget.
    • Am analizat corectitudinea conţinutului anunţului de intenţie şi termenele de publicare, prin studierea publicaţiilor din Buletinul Achiziţiilor Publice şi a paginilor web ale MS şi Agenţiei Achiziţii Publice.
    • Din punct de vedere a economicităţii achiziţiilor publice de dispozitive medicale, am analizat şi am confruntat preţurile de achiziţie a acestora cu costurile de import, utilizînd baza de date a Serviciului Vamal, a Ministerului Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor, şi cu cele prezentate de furnizori.
    • Am analizat documentele de constituire şi activitate a Grupului de lucru (fişele postului, procesele-verbale, dările de seamă, dosarul achiziţiilor publice), precum şi modul în care membrii acestuia respectă principiile confidenţialităţii şi imparţialităţii.
    • Am analizat etapele parcurse la desfăşurarea achiziţiei publice, precum şi respectarea termenelor,  documentele aferente şi corectitudinea întocmirii acestora.
    • Pentru a evalua dacă MS înregistrează şi documentează adecvat ofertele primite, am analizat înscrierile din registre privind ofertele recepţionate, iar pentru a stabili dacă ofertele se deschid la data şi locul indicat, am comparat datele înregistrate în registru cu datele consemnate în procesele-verbale de deschidere a ofertelor, precum şi cu datele indicate în invitaţia de participare şi în documentele de licitaţie.
    • Pentru a determina dacă MS evaluează adecvat ofertele, am analizat modul şi criteriile expuse în documentaţia de licitaţie, comparînd ofertele recepţionate cu datele expuse în documentele de licitaţie, precum şi modul  de depunere de către ofertanţi a garanţiilor de bună execuţie a  contractelor.
    • Am verificat dacă se respectă termenele de publicare şi de semnare a contractului, comparînd datele reale cu cele prevăzute de lege.
    • Am efectuat inspecţii la unele IMSP cărora le-au fost repartizate dispozitive medicale în scopul stabilirii exacte a parametrilor, specificaţiilor tehnice şi am solicitat informaţii privind numărul de investigaţii efectuate, am generalizat informaţia obţinută de la IMSP, am identificat problemele generale în baza cărora echipa de audit a determinat eficienţa utilizării acestora.
    • Am consultat bunele practici naţionale şi internaţionale în domeniul utilizării dispozitivelor medicale în scopul determinării valorii-standard în baza căreia va fi evaluată eficienţa exploatării acestora.
    • Am calculat numărul de investigaţii potrivit capacităţii normate şi le-am comparat cu informaţiile din Rapoartele privind numărul de investigaţii efectuate de către IMSP.
    • Am analizat indicatorii de utilizare şi am apreciat eficienţa utilizării dispozitivelor medicale prin compararea numărului, tipurilor şi spectrului de investigaţii realizate la acestea în dependenţă de parametrii tehnici, capacitatea de investigare, fluxul de pacienţi şi de alţi factori care influenţează direct nivelul de performanţă.
    • Am analizat tipurile de investigaţii (radiografice, radioscopice şi tomografice), efectuate la instalaţiile “Duo Diagnost Digital” în scopul stabilirii gradului de valorificare a tuturor opţiunilor dispozitivelor medicale, precum  şi a monitorizării de către MS a eficienţei exploatării dispozitivelor medicale.
    • Am analizat informaţiile privind instalarea dispozitivelor medicale în încăperile IMSP şi am determinat cauzele instalării cu întîrziere a acestora.
    • Am comparat informaţiile privind numărul de investigaţii efectuate la aparatele de radiodiagnostic de tip vechi de la CMF şi la cele de tip nou instalate la spitalele raionale, în scopul identificării problemelor care limitează accesul populaţiei la servicii medicale de calitate.
    • Au fost analizate tipurile de servicii medicale pentru care lipsesc tarifele aprobate în modul stabilit.