IMF1306/2012
ID intern unic:  342683
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL FINANŢELOR
INFORMAŢIE Nr. 1306
din  07.03.2012
referitor la unele particularităţi ce ţin de evidenţa
obligaţiilor fiscale
Publicat : 06.04.2012 în Monitorul Oficial Nr. 65-69     art Nr : 345
Inspectoratele fiscale de stat teritoriale Direcţia Marilor Contribuabili
ÎS „Fiscservinform”


    Ministerul Finanţelor, în legătură cu punerea în aplicare a Legii pentru modificarea şi completarea unor acte legislative nr.267 din 23 decembrie 2011 (Monitorul Oficial, nr.13-14 din 13 ianuarie 2012) pentru călăuză în lucru şi executare, în partea ce ţine de evidenţa obligaţiilor fiscale, comunică următoarele.
    I. Cu referire la aplicarea termenului de restituire a sumelor a căror restituire este reglementată de legislaţia în vigoare şi a sumelor în plus, cît şi a termenului stabilit pentru calcularea dobînzilor atenţionăm asupra următoarelor.
    Termenul de restituire de 45 de zile este stabilit de art.101 alin.(5) şi art.125 alin.(3) din Codul fiscal. Termenul de stingere prin compensare de 37 de zile este stabilit de art. 175 din Codul fiscal. Termenul de calculare a dobînzilor este prevăzut de art.176 alin.(3) din Codul fiscal, care expres stabileşte că dacă suma plătită în plus şi suma, care, conform legislaţiei fiscale, urmează a fi restituită nu au fost restituite în termen de 45 de zile de la data primirii cererii de către organul fiscal sau în alt termen prevăzut de legislaţia fiscală, contribuabilului i se plăteşte o dobîndă, calculată în funcţie de rata de bază (rotunjită pînă la următorul procent întreg), stabilită de Banca Naţională a Moldovei în luna noiembrie a anului precedent anului fiscal de gestiune, aplicată la operaţiunile de politică monetară pe termen scurt, pentru perioada cuprinsă între data primirii cererii şi data compensării de către Trezoreria de Stat.
    Astfel, în contextul celor relatate, prin derogare de la Regulamentul privind stingerea obligaţiei fiscale prin compensare la cererea contribuabilului, aprobat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.42 din 7 iulie 2004 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.163-167, art.320; 2005, nr.104-106, art.363; 2006, nr.79-82, art.278) şi pînă la aprobarea modificărilor şi completărilor de rigoare în acesta, se stabileşte următoarea ordine de aplicare a termenilor pentru restituire şi calcularea dobînzilor:
    a) pentru cazurile reglementate expres de art.101 alin.(5) şi Regulamentul privind restituirea taxei pe valoarea adăugată, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1024 din 1 noiembrie 2010, precum şi art.125 alin.(3) din Codul fiscal, restituirea, inclusiv stingerea prin compensare, urmează a fi efectuată în termen de 45 de zile. Inspectoratele fiscale de stat teritoriale şi Direcţia Marilor Contribuabili a Inspectoratului Fiscal Principal de Stat vor recomanda contribuabililor depunerea cererilor privind stingerea prin compensare imediat după emiterea deciziei de restituire. Determinarea termenului pentru calcularea dobînzii va începe să curgă din data primirii cererii de restituire, conform modelului stabilit prin Hotărîrea Guvernului corespunzătoare. Dobînda se va calcula în raport cu suma indicată în decizia de restituire;
    b) pentru cazurile, în care Codul fiscal nu stabileşte termenul de restituire de 45 de zile, se va aplica termenul de 37 de zile, reglementat de art.175 din Codul fiscal. În aceste cazuri, organele fiscale vor recomanda contribuabililor în scopul solicitării restituirilor, depunerea cererii, conform formularului prestabilit de anexa nr.1 din Regulamentul aprobat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.42 din 7 iulie 2004. Determinarea termenului de 37 de zile pentru calcularea dobînzilor va începe să curgă din data primirii cererii respective.
    În conformitate cu art.176 alin.(3) din Codul fiscal, dacă suma plătită în plus şi suma care, conform legislaţiei fiscale, urmează a fi restituită nu au fost restituite în termen de 45 de zile de la data primirii cererii de către organul fiscal, sau în alt termen prevăzut de legislaţia fiscală (37 de zile), contribuabilului i se plăteşte o dobîndă, calculată în funcţie de rata de bază (rotunjită pînă la următorul procent întreg), stabilită de Banca Naţională a Moldovei în luna noiembrie a anului precedent anului fiscal de gestiune, aplicată la operaţiunile de politică monetară pe termen scurt, pentru perioada cuprinsă între data primirii cererii şi data compensării de către Trezoreria de Stat. Astfel, rata dobînzii pentru anul 2012, în corespundere cu Hotărîrea cu privire la ratele dobînzilor Băncii Naţionale a Moldovei şi a normelor rezervelor obligatorii nr.269 din 24 noiembrie 2011 (Monitorul Oficial, nr.206 – 215, 2 decembrie 2011), constituie 0,03% pentru fiecare zi de întîrziere.
    În contextul cesiunii sumelor acceptate spre restituire menţionăm şi următoarele particularităţi:
    a) conform art.101 alin.(8) şi art.1011 alin.(4) din Codul fiscal aferent creditorilor se acceptă stingerea prin compensare a obligaţiilor fiscale faţă de buget: atît a celor restante, cît şi a celor viitoare;
    b) conform art. 125 alin.(5) din Codul fiscal aferent creditorilor se acceptă stingerea prin compensare doar a datoriilor faţă de bugetul public naţional.
    Pornind de la reglementările articolelor indicate mai sus, se stabileşte următoarea consecutivitate a acţiunilor organelor fiscale în vederea utilizării sumelor, acceptate spre restituire:
    1. examinarea, la cererea contribuabilului, şi perfectarea documentelor de plată în vederea stingerii restanţelor faţă de bugetul public naţional ale agentului economic, care dispune de decizie de restituire;
    2. solicitarea şi examinarea listei creditorilor ale agentului economic, care dispune de decizie de restituire;
    3. examinarea şi perfectarea documentelor de plată în vederea stingerii restanţelor faţă de bugetul public naţional ale creditorilor agentului economic, care dispune de decizie de restituire. Acţiunea în cauză se realizează în temeiul documentelor specificate de Regulamentul privind stingerea obligaţiei fiscale la cererea contribuabilului, aprobat prin Ordinul ministrului finanţelor nr.42 din 7 iulie 2004, cu modificările şi completările ulterioare;
    4. examinarea în temeiul documentelor specificate de Regulamentul indicat mai sus şi  perfectarea documentelor de plată în vederea stingerii viitoarelor obligaţii faţă de bugetul public naţional ale agentului economic, care dispune de decizie de restituire, şi ale creditorilor acestuia;
    5. examinarea în temeiul documentelor specificate de Regulamentul indicat mai sus şi perfectarea documentelor de plată în vederea transferului la contul/conturile bancar/bancare al agentului economic, care dispune de decizie de restituire, a excedentului sumei compensate.
    II. Referitor la eliberarea certificatului privind lipsa restanţelor faţă de buget
    Conform modificărilor operate la art.136 lit.h) din Codul fiscal, organul fiscal are obligaţia să elibereze certificate privind lipsa sau existenţa restanţelor faţă de buget la cererea scrisă a contribuabilului, în care se indică destinaţia certificatului, în cazurile reglementate de legislaţie, sau la solicitarea organelor şi autorităţilor publice abilitate legal.
    De asemenea, contribuabilii sînt în drept să solicite eliberarea certificatului privind lipsa restanţelor faţă de buget doar în cazurile expres reglementate de legislaţie.
    Concomitent, pornind de la modificările operate la art.129 pct.13) din Codul fiscal, nu se va include în certificatul privind lipsa restanţelor faţă de buget, cu excepţia cazurilor de lichidare a contribuabililor, informaţia despre:
    a) restanţa, care reprezintă obiectul concilierii contractului încheiat conform art. 180 din Codul fiscal şi care la momentul examinării contului curent al contribuabilului nu a devenit scadentă;
    b) restanţa la bugetul public naţional în valoare de pînă la 100 lei, inclusiv.
    III. Referitor la restituirea impozitului pe venit către persoanele fizice
    Conform art.176 alin.(21) din Codul fiscal, persoanele fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător vor depune cererea privind restituirea impozitului pe venit plătit în plus începînd cu 1 aprilie a anului următor anului de gestiune în care a fost constatată suma plătită în plus, cu excepţia cazului în care persoana fizică intenţionează să îşi schimbe domiciliul permanent din Republica Moldova.
    Totodată, conform art.266 alin.(1) din Codul fiscal, cererea de compensare ori de restituire a sumelor plătite în plus sau a sumelor care, conform legislaţiei fiscale, urmează a fi restituite poate fi depusă de contribuabil în termen de 6 ani din data efectuării şi/sau apariţiei lor.
    Astfel, în scopul neadmiterii formării disensiunilor la calcularea termenului de prescripţie pentru impozitul pe venit reţinut în plus de la persoanele fizice cetăţeni, cererile de restituire de la categoria respectivă de contribuabili se vor recepţiona începînd cu ziua următoare după termenul stabilit de prezentare a declaraţiei privind impozitul pe venit pentru anul pentru care este formată plata în plus.
    IV. Prezentarea dărilor de seamă fiscale corectate
    Modificările operate la art.188 alin.(4) din Codul fiscal au permis excluderea limitărilor din punct de vedere a perioadelor fiscale, pentru care pot fi prezentate declaraţiile fiscale corectate.
    Astfel, se stabileşte că:
    a) dările de seamă fiscale corectate se vor prezenta pentru perioadele fiscale începînd cu 1 ianuarie 2007 fiind respectate prevederile lit.b) şi lit.c) alin.(4) art.188 din Codul fiscal (în redacţia Legii nr.267 din 23 decembrie 2011);
    b) dările de seamă fiscale corectate pe suport de hîrtie se vor prezenta şi recepţiona în modul stabilit pentru declaraţiile iniţiale spre procesare;
    c) dările de seamă fiscale corectate în formă electronică se vor prezenta şi recepţiona în modul stabilit pentru declaraţiile iniţiale începînd cu 1 aprilie 2012;
    d) organele fiscale vor determina listele dărilor de seamă fiscale corectate prin intermediul Sistemului de rapoarte on-line „Intrarea autorizată” şi respectiv vor efectua anularea dării de seamă fiscale anterioare în modul stabilit; 
    e) acţiunile ce necesită de a fi întreprinse de organele fiscale  în cazul depistării nerespectării legislaţiei fiscale la prezentarea dărilor de seamă fiscale corectate vor fi reglementate suplimentar.
    V. Întru administrarea restanţelor, comunicăm că în conformitate cu art.175 alin.(8) din Codul fiscal, în scopul atestării lipsei restanţelor faţă de buget, în scopul beneficierii de reducere cu 50% a amenzii pentru încălcarea fiscală, în scopul anulării dispoziţiei de suspendare a operaţiunilor la contul bancar al contribuabilului emise pentru asigurarea încasării restanţelor, precum şi în cazurile admiterii de erori la perfectarea documentelor de plată, se vor considera stinse sumele de impozite, taxe, alte plăţi, majorări de întîrziere (penalităţi) şi/sau amenzi pentru care, la data examinării contului personal generalizat al contribuabilului, documentele trezoreriale de plată privind stingerea obligaţiilor fiscale prin compensare au fost perfectate şi remise organului corespunzător spre executare.

    VICEMINISTRUL FINANŢELOR                                 Victor BARBĂNEAGRĂ

    Nr. 26-06/2-11/455/1306. Chişinău, 7 martie 2012.