HKK19/2012
ID intern unic:  343481
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA DE CONTURI
HOTĂRÎRE Nr. 19
din  11.05.2012
privind Raportul auditului bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale
şi gestionării patrimoniului public din raionul Edineţ pe anul 2011
Publicat : 08.06.2012 în Monitorul Oficial Nr. 113-118     art Nr : 13
    Curtea de Conturi, în prezenţa preşedintelui raionului Edineţ dl Oleg Scutaru, ex-preşedintelui raionului Edineţ dna Galina Mosoric, şefului Direcţiei Generale Finanţe a Consiliului raional Edineţ dna Stela Botnaru, şefului Secţiei economie dl Sergiu Gheorghiţa, şefului Inspectoratului Fiscal de Stat pe raionul Edineţ dl Valeriu Diacioc, primarilor: or.Edineţ – dl Constantin Cojocaru; or.Cupcini – dl Ivan Ostafiiciuc şi viceprimarului com.Brătuşeni – dna Valentina Grigoreiciuc, precum şi a altor persoane cu funcţii de răspundere din cadrul autorităţilor administraţiei publice locale din raion, călăuzindu-se de art.2 alin.(1) şi art.4 alin.(1) lit.a) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.20081, a examinat Raportul auditului bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale şi gestionării patrimoniului public din raionul Edineţ pe anul 2011.
    ___________________________
    1 M.O., 2008, nr.237-240, art.864.

    Misiunea de audit s-a realizat în temeiul art.28 şi art.31 din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008 şi în conformitate cu Programul activităţii de audit a Curţii de Conturi (pe anul 2011 şi pe anul 2012), avînd drept scop verificarea respectării de către autorităţile administraţiei publice locale din raionul Edineţ a prevederilor regulamentare în exerciţiul bugetar; corespunderii cadrului normativ şi analitic a procedurilor de evaluare, planificare şi colectare a impozitelor şi taxelor locale, precum şi de planificare, executare şi raportare a cheltuielilor bugetare; administrării şi integrităţii patrimoniului public.
    Auditul s-a efectuat în conformitate cu Standardele de audit ale Curţii de Conturi2. Probele de audit au fost obţinute prin examinarea rapoartelor privind execuţia bugetară, rapoartelor financiare ale entităţilor auditate, registrelor contabile; verificarea documentelor primare, actelor de recepţie a lucrărilor ce ţin de valorificarea investiţiilor şi de reparaţiile capitale; analiza indicatorilor şi a unor date semnificative; observaţii directe, precum şi prin studierea explicaţiilor persoanelor cu funcţii de răspundere din cadrul entităţilor supuse auditului. Au fost analizate deciziile organelor deliberative şi executive ale UAT.
    ___________________________
    2 Hotărîrea Curţii de Conturi nr.58 din 28.12.2009 „Despre aprobarea Standardelor generale de audit şi Standardelor auditului regularităţii”.

    Examinînd rezultatele auditului, audiind rapoartele prezentate şi explicaţiile persoanelor cu funcţii de răspundere prezente în şedinţa publică, Curtea de Conturi
a constatat:
    Autorităţile administraţiei publice locale din raionul Edineţ nu au fost preocupate în măsura necesară de asigurarea unei discipline financiar-bugetare care să întrunească rigorile de legalitate şi regularitate  în procesul bugetar şi gestionarea patrimoniului public, întru realizarea priorităţilor economice şi sociale ale teritoriului administrat. În multiple cazuri, factorii cu funcţii publice din raion au adoptat decizii contraindicate, privilegiind în detrimentul intereselor publice persoane suspuse, exprimate prin alocarea/acordarea neregulamentară de fonduri şi înlesniri fiscale/nefiscale, astfel cauzînd prejudicii materiale statului şi subminînd autoritatea instituţiilor publice. Adoptarea unor decizii ilegale de către consiliile locale se datorează şi lipsei unui control obligatoriu relevant şi conform din partea oficiului teritorial al Cancelariei de Stat.
    Generalizînd iregularităţile şi neconformităţile admise de autorităţile publice locale în administrarea mijloacelor financiare şi gestionarea patrimoniului public, expuse în Raportul de audit, menţionăm următoarele.
    • Contrar prevederilor legale şi atribuţiilor stipulate în Regulamentul Direcţiei Generale Finanţe, aceasta nu a organizat lucrul de elaborare a proiectului bugetului raionului, precum şi nu a asigurat evaluarea veridică şi economic argumentată a veniturilor bugetare, inclusiv  prin analizarea surselor de venituri ale UAT de nivelul I. S-a constatat că indicii bugetari estimaţi şi stabiliţi de autorităţile publice locale, susţinuţi de Direcţia Generală Finanţe, sînt diminuaţi şi nu corespund posibilităţilor reale de mobilizare a surselor care ţin de finanţele publice. Situaţia dată a generat subestimări la unele tipuri de venituri în sumă de minim 1,3 mil.lei. Ca rezultat, obiectivitatea aprecierii performanţelor obţinute de UAT la administrarea veniturilor este improbabilă şi, respectiv, alocarea de la bugetul de stat a transferurilor de susţinere financiară a teritoriului nu întruneşte fundamentarea suficientă. În acest context, se constată o necesitate stringentă ca Direcţia Generală Finanţe, în comun cu Secţia economie, Inspectoratul Fiscal, Serviciul Statistică, să demareze un program de formare a datelor analitice pentru evaluarea bazei de impozitare pe toate categoriile de taxe şi impozite (contingent) formate pe teritoriul raionului.
    • Planificarea în mod defectuos a veniturilor bugetare, precum şi preocuparea necorespunzătoare a autorităţilor de identificarea şi evaluarea bazei de impozitare constituie un impediment în extinderea şi consolidarea surselor proprii. Astfel, verificările selective ale auditului denotă că neîncasarea integrală a impozitului funciar; plăţilor din arenda terenurilor agricole şi terenurilor proprietate publică aferente obiectivelor privatizate;  taxei pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii de deservire socială, taxei de piaţă; altor plăţi cuvenite bugetului a determinat ratarea veniturilor în bugetele locale în sumă totală estimată de la 6,0 mil.lei pînă la circa 10,5 mil.lei, din care posibile pentru calculare şi încasare – 3,7 mil.lei.
    • Administraţiile locale au repartizat într-un mod neregulamentar diferitelor persoane fizice terenurile din rezerva primăriilor. Astfel, Consiliul orăşenesc Edineţ, ignorînd art.11 din Codul funciar, care prevede că, din fondul de rezervă al UAT, AAPL atribuie familiilor nou-formate sectoare de teren din rezerva intravilanului, precum şi nedispunînd de un mecanism transparent, care ar fi reglementat regimul atribuirii terenurilor, particularităţile şi criteriile, a repartizat în condiţii incerte terenuri la: 6 persoane celibatare (necăsătorite); 16 persoane fizice care aveau înregistrate căsătorii de la 8 ani pînă la 52 de ani (o parte din aceştia deţinînd cîte 2-3 imobile) şi la 3 persoane – cu depăşirea suprafeţei reglementate legal. Este important de menţionat că printre beneficiarii de terenuri figurează persoane cu funcţii de conducere din raion, funcţionari publici, rude de gradul întîi ale judecătorilor etc. Auditul a constatat  că prin aceste acţiuni  Consiliul orăşenesc a lipsit bugetul local de mijloace, evaluate de audit, în sumă de circa 2,0 mil.lei.
    • Atît Consiliul orăşenesc Edineţ, cît şi autoritatea subordonată – Serviciul Relaţii Funciare şi Cadastru nu au exercitat  regulamentar controlul asupra folosirii şi protecţiei terenurilor. Acest fapt a permis Primăriei or.Edineţ să încalce normele cadrului legislativ-normativ ce vizează domeniul funciar, eliberînd certificate de urbanism la proiectare, iar ulterior – certificate de construire, pentru edificarea unor construcţii pe suprafeţele de terenuri agricole, fără a fi schimbată destinaţia terenurilor respective. Doar unele verificări selective ale auditului denotă că neregulile date au generat neachitarea la bugetul de stat a unor mijloace în sumă de peste 3,1 mil.lei.
    • O rezervă semnificativă nevalorificată la acumularea veniturilor proprii în bugetele locale sînt şi restanţele contribuabililor, care în perioada auditată au avut o tendinţă de creştere continuă, la 31.12.2011 atingînd cifra de 3,3 mil.lei. Concomitent s-au majorat şi restanţele contribuabililor faţă de toate componentele BPN, la finele anului  înregistrînd suma de 28,0 mil.lei, ceea ce denotă iresponsabilitatea IFS Edineţ, precum şi a administraţiilor publice locale. În perioada auditată, IFS Edineţ nu a întreprins măsuri coerente şi eficiente de încasare silită a obligaţiilor fiscale.
    Bugetul este afectat şi de operaţiunile de vînzare a patrimoniului gajat la bănci, ai cărui proprietari sînt agenţii economici restanţieri la buget. În urma acestor tranzacţii, banca încasează integral mijloacele din înstrăinarea patrimoniului, iar agentul economic îşi majorează datoriile la buget cu suma TVA din tranzacţia respectivă. Doar într-un caz, fiind realizat patrimoniul S.A. “Cupcini-Cristal” din raionul Edineţ, datoriile Societăţii faţă de buget au crescut cu TVA în sumă de 8,5 mil.lei. Dat fiind că Societatea nu dispunea de patrimoniu sau de mijloace financiare întru achitarea datoriilor, în anul 2012, IFS Edineţ a pornit procedura de insolvabilitate. Prin urmare, se poate constata că obligaţia fiscală a agentului economic în sumă  totală de 11,6 mil.lei practic este compromisă.
    • Managementul financiar al executării cheltuielilor bugetelor locale din raion nu s-a încadrat în normele legale prevăzute, în consecinţă depăşindu-se o serie de nereguli şi abateri de la cadrul regulator, care afectează eficienţa utilizării mijloacelor publice, şi anume:

    ►  La execuţia unor tipuri de cheltuieli nu s-au respectat limitele aprobate în sumă totală de peste 1,7 mil.lei, ceea ce, în unele cazuri, a determinat formarea unor datorii creditoare în lipsa suportului financiar.

    ► La redistribuirea transferurilor din bugetul de stat pentru susţinerea financiară a UAT, sursele destinate domeniului învăţămîntului în sumă de 0,7 mil.lei au fost utilizate în alte scopuri, inclusiv la majorarea cheltuielilor pentru întreţinerea aparatului administrativ (262,0 mii lei), la finanţarea cheltuielilor pentru mass–media (300,0 mii lei) etc.
    ► S-a constatat o disciplină precară în managementul resurselor umane, exprimată prin remunerarea unor angajaţi care efectiv nu se aflau pe teritoriul ţării, efectuarea plăţilor salariale neregulamentare în sumă totală de 359,3 mii lei, precum şi prin admiterea unor cheltuieli suplimentare în sumă de 87,7 mii lei.
    ► În condiţii neregulamentare au fost utilizate mijloacele bugetare în sumă de 257,4 mii lei, alocate de aleşii locali ca ajutoare materiale persoanelor fizice pentru diferite lucrări de reparaţii. Se relevă că mijloacele respective s-au  utilizat cu suspiciuni de fraudă.
    ► La procurarea unor mărfuri şi servicii, unele AAPL din raion n-au respectat procedurile legale de achiziţii publice, efectuînd procurarea mărfurilor şi serviciilor prin divizarea achiziţiei publice în sumă totală de 1,1 mil.lei. Concomitent, prezenţa unor încălcări de ordin procedural a limitat condiţiile de liberă concurenţă şi transparenţă a procesului de achiziţionare a bunurilor şi serviciilor.
    ► Actele normative ale AAPL nu relevă expres categoriile de cheltuieli care pot fi efectuate din contul fondurilor de rezervă, ceea ce permite reflectarea tuturor cheltuielilor la cele cu „caracter excepţional şi imprevizibil”.
    ►Cheltuielile pentru investiţii şi reparaţii capitale la unele obiective în sumă totală de 3,5 mil.lei s-au efectuat în lipsa documentaţiei de proiect, elaborată şi verificată regulamentar. Deficienţa respectivă poate genera majorarea volumului de lucrări, precum şi limitează controlul asupra valorificării mijloacelor publice în aceste scopuri.
    ► Consiliul raional şi AAPL din raion nu dispun de o politică investiţională privind finalizarea obiectivelor iniţiate în perioada anilor 1990-2009, inclusiv de o previziune privind utilitatea acestora pe viitor. Acest fapt determină ineficienţa utilizării mijloacelor publice, ţinîndu-se cont de faptul că acestea nu au fost conservate, iar unele deja  se deteriorează.
    ► Consiliul raional şi DGF nu au întreprins măsurile necesare de rambursare în termen a împrumuturilor acordate în perioada anterioară în sumă de 697,8 mii lei.
    • Organele AAPL nu au asigurat contabilizarea corespunzătoare a patrimoniului proprietate publică locală transmis în gestiunea întreprinderilor municipale fondate, în valoare totală de 177,8 mil.lei. Consiliile locale, în calitate de fondatori ai întreprinderilor respective, nu promovează un management performant, inclusiv prin stabilirea indicilor economici, aprobarea business-planurilor, planurilor de perspectivă a dezvoltării  acestor întreprinderi.
    • Atît Consiliul raional, cît şi Aparatul preşedintelui raionului nu au asigurat o evidenţă conformă a bunurilor proprietate publică transmise în gestiunea IMSP din raion, ca rezultat, IMSP fiindu-le transmise în gestiune bunuri cu valoarea totală de 45,7 mil.lei, în lipsa contractelor de comodat şi a actelor de primire-predare, aprobate regulamentar.
    • Unele AAPL nu deţin o informaţie exhaustivă privind fondul funciar aflat în proprietatea sa şi modul de utilizare a acestuia, ceea ce poate duce la folosirea neautorizată a terenurilor proprietate publică locală, fapt constatat la vînzarea bazinului acvatic din s.Parcova. Cauza principală se prezintă a fi nedelimitarea terenurilor proprietate publică a statului şi a UAT, precum şi a terenurilor din domeniul public şi cel privat.
    • Evidenţa contabilă în instituţiile bugetare se ţine sub nivelul cerinţelor şi normelor, în unele cazuri cheltuielile bugetare nefiind justificate în modul stabilit, inclusiv la angajarea serviciilor muzicale în cadrul desfăşurării măsurilor culturale în lipsa devizelor de cheltuieli şi a documentelor ce justifică desfăşurarea acestora; la decontarea carburanţilor în lipsa foilor de parcurs, sau acestea fiind întocmite necorespunzător etc.
    Iregularităţile constatate sînt rezultatul responsabilităţii insuficiente de care au dat dovadă factorii de decizie la utilizarea banilor publici şi la gestionarea patrimoniului public local, precum şi al lipsei unui control intern eficient în toate domeniile verificate.
    Reieşind din cele expuse, în temeiul art.7 alin.(1) lit.a), art.15 alin.(2) şi alin.(4), art.16 lit.c), art.34 alin.(3) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008, Curtea de Conturi
hotărăşte:
    1. Se aprobă Raportul  auditului bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale şi gestionării patrimoniului public din raionul Edineţ pe anul 2011, anexat la prezenta Hotărîre (Anexa nr.1 ).
    2. Prezenta Hotărîre şi Raportul de audit se remit Aparatului preşedintelui raionului Edineţ, Direcţiei Generale Finanţe, celor 32 de primării din raionul Edineţ, în vederea eliminării neregulilor constatate şi luării de măsuri faţă de persoanele responsabile, şi se cere implementarea recomandărilor înaintate.
    3. Prezenta Hotărîre şi Raportul de audit se remit:
    3.1. Preşedintelui Republicii Moldova şi Preşedintelui Parlamentului, pentru informare;
    3.2. Comisiilor parlamentare permanente: economie, buget şi finanţe; administraţie publică şi dezvoltare regională, pentru informare;
    3.3. Guvernului, pentru informare, şi se propune să întreprindă măsuri în vederea eficientizării activităţii oficiului teritorial al Cancelariei de Stat din raionul Edineţ;
    3.4. Ministerului Finanţelor, pentru informare şi luare de atitudine privind activitatea necorespunzătoare a autorităţilor financiare şi fiscale din raionul Edineţ la evaluarea şi monitorizarea potenţialului economico-financiar aferent bazei impozabile şi, respectiv, formării şi mobilizării integrale a veniturilor publice; necesitatea stabilirii unor reglementări exhaustive privind ţinerea evidenţei contabile a patrimoniului public local, inclusiv a modului de înregistrare în evidenţa contabilă a terenurilor proprietate publică; precum şi examinarea oportunităţii modificării cadrului legal în vigoare privind aplicarea TVA asupra tranzacţiilor de vînzare-cumpărare a bunurilor gajate în contul creditelor bancare.
    4. Materialele privind auditul bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale şi gestionării patrimoniului public din raionul Edineţ pe anul 2011 se remit Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, pentru examinare după competenţă.
    5. Despre măsurile întreprinse pentru executarea punctelor 2., 3.3.-3.4. şi 4. din prezenta Hotărîre se va informa Curtea de Conturi în termen de 6 luni.
    6. Prezenta Hotărîre se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art. 34 alin. (7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

    PREŞEDINTELE CURŢII DE CONTURI                             Serafim URECHEAN

    Nr. 19. Chişinău, 11 mai 2012.

    anexa