HGM413/2012
ID intern unic:  343701
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 413
din  14.06.2012
pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea
şi funcţionarea Serviciului social „Respiro”şi a Standardelor
minime de calitate
Publicat : 22.06.2012 în Monitorul Oficial Nr. 126-129     art Nr : 454
    MODIFICAT
   
HG592 din 24.07.17, MO289-300/11.08.17 art.727



    În scopul implementării prevederilor alin.(1) art. 6, art. 9, art. 10 şi alin.(2) art. 12 din  Legea asistenţei sociale nr. 547-XV din 25 decembrie 2003 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr. 42-44, art. 249), cu modificările şi completările ulterioare, alin.(1) art. 8 din Legea nr. 123 din 18 iunie 2010 cu privire la serviciile sociale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr. 155-158, art. 541), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    Regulamentul-cadru privind organizarea şi funcţionarea Serviciului social „Respiro”, conform anexei nr. 1;
    Standardele minime de calitate pentru Serviciul social „Respiro”, conform anexei nr. 2.
    2. Prestatorii Serviciului social „Respiro” vor aproba propriile regulamente de organizare şi funcţionare, în baza sus-numitului Regulament-cadru.
    3. Cheltuielile ce ţin de organizarea şi funcţionarea Serviciului social „Respiro” vor fi suportate de către prestatorii Serviciului şi se vor efectua în limitele alocaţiilor prevăzute anual în bugetele respective, precum şi a mijloacelor provenite din donaţii, granturi şi alte surse, conform legislaţiei.
    4. Prestatorii Serviciului social „Respiro” vor prezenta structurii teritoriale de asistenţă socială raportul anual de activitate privind rezultatele obţinute, pînă la data de 1 martie a anului următor celui de gestiune.
    5. Controlul  asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei.

    PRIM-MINISTRU                                                                   Vladimir FILAT

    Contrasemnează:
    Ministrul muncii, protecţiei
    sociale şi familiei                                                                       Valentina Buliga
    Ministrul finanţelor                                                                   Veaceslav Negruţa

    Nr. 413. Chişinău, 14 iunie 2012.

  Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului nr. 413
din 14 iunie 2012

REGULAMENTUL-CADRU
privind organizarea şi funcţionarea Serviciului social „Respiro”
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
    1. Regulamentul-cadru privind organizarea şi funcţionarea Serviciului social „Respiro” (în continuare – Regulament) reglementează modul de organizare şi funcţionare a Serviciului.
    2. Serviciul social „Respiro” (în continuare – Serviciu) se instituie prin decizia autorităţilor administraţiei publice locale de nivelul al doilea şi a municipiului Bălţi.
    3. Serviciul îşi desfăşoară activitatea pe lîngă autoritatea administraţiei publice locale respective, în conformitate cu prezentul Regulament, Standardele minime de calitate ale Serviciului, dispoziţiile autorităţii administraţiei publice locale care l-a instituit şi prevederile legislaţiei în vigoare.
    4. În sensul prezentului Regulament, noţiunile utilizate semnifică următoarele:
    1) Serviciul social „Respiro” – serviciu specializat, care oferă asistenţă socială, suport, îngrijire şi supraveghere 24 de ore persoanelor cu dizabilităţi severe, în cadrul unor centre specializate sau altor tipuri de servicii sociale, pentru ca familiile, rudele sau alte persoane care le îngrijesc să poată beneficia de un repaus de maximum 30 de zile pe an;
    2) beneficiari ai Serviciului – persoane cu dizabilităţi severe, selectate în conformitate cu criteriile de admitere a beneficiarilor în cadrul Serviciului, reglementate în anexa la prezentul Regulament;
    3) solicitant al Serviciului – părintele, reprezentantul legal, membrul familiei, ruda, persoana implicată în îngrijirea continuă a persoanei cu dizabilităţi severe, care depune cerere de acordare a Serviciului;
    4) prestator de serviciu – autoritatea administraţiei publice locale de nivelul al doilea şi a municipiului Bălţi, precum şi asociaţiile obşteşti, fundaţiile, instituţiile private fără scop lucrativ, înregistrate în conformitate cu legislaţia, avînd domeniul de activitate în sfera socială;
    5) şeful Serviciului – specialist angajat de prestatorul de serviciu, cu funcţie de coordonare a Serviciului;
    6) manager de caz – specialist al Serviciului, căruia i s-a repartizat cazul beneficiarului pe perioada plasamentului în Serviciu;
    7) echipa multidisciplinară de specialişti – grupul de specialişti din mai multe domenii (asistent social, lucrător social, medic de familie, pedagog, psiholog etc.), care colaborează la soluţionarea situaţiilor de dificultate a beneficiarului conform prevederilor managementului de caz;
    8) managementul de caz – instrucţiune metodică elaborată şi aprobată de Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, care descrie procedura managementului de caz în asistenţa socială;
    9) manualul operaţional al Serviciului – ghid elaborat şi aprobat de Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, care conţine proceduri, instrumente de lucru şi modele de documente cu menirea de a acorda ajutor managerului de caz, specialiştilor în domeniu şi prestatorului în prestarea eficientă a serviciilor;
    10) standarde minime de calitate pentru Serviciul social „Respiro” – norme obligatorii a căror aplicare garantează un minim de calitate a serviciilor în domeniu (în continuare – Standarde minime de calitate).
    5. Perioada prestării Serviciului se stabileşte de echipa multidisciplinară de specialişti, în funcţie de necesităţile de îngrijire şi suportul special al beneficiarului. Termenul maxim de prestare a Serviciului către beneficiar constituie 30 de zile pe an.
    6. Prestarea Serviciului se va realiza în cadrul unor centre specializate sau în cadrul altor tipuri de servicii sociale, separat, pentru copii cu dizabilităţi în vîrstă de pînă la 18 ani, şi pentru persoane adulte cu dizabilităţi, cu respectarea prevederilor prezentului regulament şi a standardelor minime de calitate.
Capitolul II
PRINCIPIILE DE ORGANIZARE, SCOPUL
ŞI OBIECTIVELE SERVICIULUI
    7. Serviciul va fi creat şi implementat în conformitate cu următoarele principii:
    1) respectului necondiţionat al demnităţii şi integrităţii personale;
    2) prestării serviciilor doar în folosul beneficiarului;
    3) abordării multidisciplinare în procesul de îngrijire şi în realizarea incluziunii sociale a persoanei cu dizabilităţi;
    4) promovării rolurilor sociale valorizate şi a imaginii pozitive a persoanelor cu dizabilităţi;
    5) legăturii indispensabile cu familia, reţeaua socială şi comunitatea;
    6) participării beneficiarului în procesul de planificare şi prestare a serviciilor;
    7) adaptării Serviciului la necesităţile individuale ale beneficiarului;
    8) asigurării confidenţialităţii datelor cu caracter personal ale beneficiarului, obţinute în procesul de prestare a serviciilor;
    9) planificării activităţii Serviciului centrat pe persoană;
    10) transparenţei şi deschiderii spre comunitate.
    8. Scopul Serviciului este acordarea asistenţei specializate timp de 24 de ore persoanelor cu dizabilităţi severe pe o perioadă de maximum 30 de zile pe an, timp în care familiile, rudele sau persoanele  care le îngrijesc beneficiază de o perioadă de repaus.
    9. Obiectivele Serviciului sînt următoarele:
    1) cazarea, alimentarea, asigurarea condiţiilor minime de trai şi a condiţiilor igienico-sanitare necesare beneficiarilor Serviciului;
    2) protecţia, supravegherea stării de sănătate, îngrijirea şi suportul beneficiarilor;
    3) dezvoltarea abilităţilor de autoservire şi de autonomie şi a climatului favorabil dezvoltării personalităţii beneficiarilor Serviciului;
    4) după caz, asigurarea accesului beneficiarilor la educaţie;
    5) asigurarea socializării beneficiarilor, dezvoltarea relaţiilor cu comunitatea;
    6) dezvoltarea abilităţilor beneficiarilor pentru o viaţă independentă în comunitate;
    7) consilierea psiho-socială şi sprijin pentru părinţi/îngrijitori în vederea depăşirii situaţiilor de criză.
Capitolul III
ORGANIZAREA ŞI FUNCŢIONAREA SERVICIULUI
Secţiunea 1-a
Competenţele şi drepturile prestatorului
de Serviciu
    10. Pornind de la modul de organizare şi funcţionare a Serviciului prestatorul de serviciu realizează următoarele competenţe:
    1) prestează serviciul în conformitate cu standardele minime de calitate ale acestuia, potrivit prevederilor legislaţiei;
    2) utilizează procedura privind plasarea, suspendarea şi încetarea plasamentului beneficiarului în Serviciu în baza deciziei structurii teritoriale de asistenţă socială şi recomandările echipei multidisciplinare de specialişti, comisiei pentru protecţia copilului aflat în dificultate, în cazul copiilor;
    3) asigură Serviciul cu personal, în condiţiile standardelor minime de calitate şi în funcţie de numărul de beneficiari plasaţi;
    4) asigură cazarea, supravegherea sănătăţii şi îngrijirea beneficiarului plasat în Serviciu;
    5) asigură dotarea spaţiului cu destinaţie de prestare a serviciului cu inventarul şi utilajul necesar, conform standardelor minime de calitate;
    6) asigură evidenţa contabilă;
    7) suportă cheltuielile de gospodărire pentru întreţinerea şi deservirea imobilului conform prevederilor legale;
    8) asigură beneficiarii Serviciului cu alimentaţie, obiecte de igienă personală şi medicamente de primă necesitate;
    9) asigură beneficiarilor protecţie şi asistenţă în cunoaşterea şi exercitarea drepturilor şi obligaţiilor lor;
    10) asigură un sistem de primire, înregistrare şi soluţionare a sesizărilor şi reclamaţiilor cu privire la serviciile oferite în cadrul Serviciului, în conformitate cu Legea nr.190-XIII din 19 iulie 1994 cu privire la petiţionare;
    11) colaborează permanent cu autorităţile administraţiei publice locale, alţi specialişti şi  prestatori de servicii sociale pentru incluziunea socială a beneficiarilor şi accesul lor la alte servicii din comunitate.
    11. Prestatorul de serviciu este în drept:
    1) să colaboreze cu alţi specialişti şi să stabilească parteneriate cu autorităţile administraţiei publice locale, asociaţiile obşteşti, instituţiile, organizaţiile şi agenţii economici, în scopul realizării competenţelor sale, în conformitate cu legislaţia;
    2) să solicite şi să primească, în condiţiile legii, de la autorităţile publice centrale şi locale, instituţii şi organizaţii documente, materiale şi informaţii necesare pentru exercitarea atribuţiilor sale;
    3) să primească şi să utilizeze asistenţa financiară de la organizaţiile internaţionale, donatorii interni şi externi şi să o folosească în scopul realizării competenţelor sale legate de prestarea serviciului respectiv, în conformitate cu legislaţia;
    4) să exercite orice alte drepturi în conformitate cu legislaţia.
Secţiunea a 2-a
Personalul implicat în prestarea Serviciului
    12. Prestatorul de serviciu asigură funcţionarea Serviciului, în conformitate cu atribuţiile şi competenţele acestuia.
    13. Structura, statele de funcţii şi fişele de post ale personalului Serviciului sînt aprobate de prestatorul de serviciu, în conformitate cu scopul şi obiectivele acestuia, manualul operaţional al Serviciului, precum şi cu prevederile legislaţiei în vigoare.
    14. Prestarea serviciilor beneficiarilor în cadrul Serviciului sînt efectuate de către specialiştii Serviciului (psihopedagog, asistent medical, infirmier ş.a.), în conformitate cu planul individual de asistenţă şi Standardele minime de calitate.
    15. Prestatorul de serviciu angajează personalul în baza contractului individual de muncă sau, după caz, în baza contractului de prestări servicii, conform prevederilor legislaţiei în vigoare.
    16. Structura teritorială de asistenţă socială efectuează supervizarea activităţii  Serviciului.
    17. Structura teritorială de asistenţă socială are obligaţia de a promova, de a facilita şi de a asigura formarea profesională iniţială şi continuă cu privire la asistenţa şi suportul beneficiarilor din cadrul Serviciului, precum şi în problemele ce ţin de legislaţia în domeniu, destinate  personalului Serviciului.
    18. Formarea profesională va fi organizată în baza curriculumului unificat, aprobat de Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei pentru dezvoltarea competenţelor profesionale teoretice şi practice şi învăţarea metodelor şi tehnicilor noi de lucru cu beneficiarii Serviciului.
    19. Personalul Serviciului are obligaţia să aibă o atitudine atentă în relaţiile cu beneficiarul şi persoanele implicate în procesul de incluziune a acestuia, precum şi să-şi exercite cu operativitate şi eficienţă atribuţiile stabilite prin fişa de post.
Secţiunea a 3-a
Competenţele personalului din cadrul Serviciului
    20. Şeful Serviciului  este responsabil de:
    1) planificarea şi organizarea administrării tuturor resurselor financiare şi materiale ale Serviciului, precum şi de funcţionarea acestuia în concordanţă cu prevederile prezentului Regulament şi Standardele minime de calitate;
    2) organizarea şi monitorizarea activităţii personalului din cadrul Serviciului care prestează servicii, conform fişelor postului;
    3) asigurarea colaborării personalului Serviciului cu alţi specialişti, alte instituţii, organizaţii sau alte grupuri de suport comunitar în asistenţa şi suportul special al beneficiarului;
    4) ţinerea şi actualizarea evidenţei beneficiarilor Serviciului;
    5) monitorizarea implementării  planurilor individualizate de asistenţă ale beneficiarilor;
    6) rezolvarea situaţiilor de criză ale beneficiarilor Serviciului şi a incidentelor;
    7) referirea beneficiarului către alte servicii;
    8) coordonarea activităţii sale cu prestatorul de serviciu, în scopul luării deciziilor cu privire la intervenţiile specialiştilor Serviciului;
    9) prezentarea prestatorului de serviciu a informaţiilor, formularelor şi rapoartelor privind activitatea specialiştilor Serviciului, precum şi starea şi situaţia beneficiarilor admişi în Serviciu;
    10) identificarea resurselor suplimentare pentru activitatea Serviciului.
    21. În activitatea sa, şeful Serviciului se călăuzeşte de actele normative şi legislative în vigoare, dispoziţiile autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, de prezentul Regulament şi Standardele minime de calitate.
    22. Psihopedagogul este responsabil de:
    1) elaborarea şi aplicarea testelor, chestionarelor pentru beneficiar şi familia acestuia, precum şi pentru alte persoane implicate în procesul de îngrijire a beneficiarului;
    2) planificarea şi realizarea activităţilor educative şi de dezvoltare a abilităţilor beneficiarilor în baza necesităţilor identificate în procesul de evaluare a beneficiarului şi de consultare cu familia/îngrijitorul acestuia;
    3) consilierea familiei pentru reducerea riscului de abandon şi instituţionalizare a persoanei cu dizabilităţi, precum şi elaborarea recomandărilor pentru petrecerea timpului liber, activităţile educaţionale, dezvoltarea abilităţilor pentru o viaţă cît mai independentă;
    4) implementarea planurilor individuale de asistenţă a beneficiarilor pe perioada plasamentului în Serviciu;
    5) înregistrarea într-un registru a intervenţiilor privind fiecare beneficiar.
    23. Asistentul medical este responsabil de:
    1) înregistrarea într-un registru a intervenţiilor privind fiecare beneficiar;
    2) acordarea asistenţei medicale şi administrarea medicaţiei, în caz de necesitate, recomandată de către medicul de familie sau de către medicii specialişti din cadrul instituţiilor medicale;
    3) prestarea serviciilor de kinetoterapie;
    4) monitorizarea stării sănătăţii beneficiarului pe perioada aflării în serviciu, inclusiv principalii indicatori vitali: pulsul, tensiunea arterială, frecvenţa respiratorie etc.
    24. Infirmierul este responsabil de:
    1) îngrijirea şi igiena personală a beneficiarilor;
    2) suportul beneficiarilor în procesul de alimentaţie;
    3) spălarea veselei şi tacîmurilor;
    4) asigurarea ordinei şi curăţeniei în spaţiile comune, precum şi în spaţiile personale ale beneficiarilor Serviciului;
    5) însoţirea beneficiarilor în cadrul diferitor activităţi, atît în interiorul, cît şi în afara încăperilor unde se prestează Serviciul.
    25. În vederea realizării competenţelor funcţionale ale Serviciului, şeful Serviciului implică şi alt personal în prestarea serviciilor, în funcţie de necesităţile beneficiarilor.
    26. Serviciile de alimentaţie a beneficiarilor se realizează, după caz, de către personalul angajat în aceste scopuri, sau în baza unui contract de prestare de servicii cu o instituţie specializată, la decizia prestatorului.
Secţiunea a 4-a
Admiterea în Serviciu
    27. Pentru examinarea eligibilităţii admiterii în Serviciu, solicitantul, depune o cerere scrisă la asistentul social comunitar, la prestatorul de serviciu sau la structura teritorială de asistenţă socială din unitatea administrativ-teritorială, în a cărei rază teritorială se afla domiciliul, reşedinţa sau se găseşte acesta.
    28. Cererea solicitantului este însoţită de următoarele documente:
    1) copia actului personal de identitate;
    2) copia actului de identitate a persoanei cu dizabilităţi care urmează a fi plasată în Serviciu;
    3) copia certificatului de dizabilitate şi capacitate de muncă a persoanei cu dizabilităţi care urmează a fi plasată în Serviciu;
    [Pct.28 subpct.3) modificat prin HG592 din 24.07.17, MO289-300/11.08.17 art.727]
    4) extrasul-trimiterea (formularul nr. 27/e), fişa medicală de ambulatoriu a persoanei adulte cu dizabilităţi (formular nr. 25/e) sau carnetul de dezvoltare a copilului (formular nr. 112/e), care urmează a fi plasat în Serviciu;
    5) acordul în scris al beneficiarului sau reprezentantului legal în cazul beneficiarului minor ori declarat incapabil de instanţa de judecată;
    6) copia hotărîrii judecătoreşti şi a deciziei autorităţii tutelare privind instituirea tutelei, în cazul beneficiarului care a fost declarat incapabil.
    29. Asistentul social, prestatorul de serviciu sau, după caz, specialistul responsabil din cadrul structurii teritoriale de asistenţă socială primeşte cererea solicitantului, însoţită de actele prevăzute la punctul 28 al prezentului Regulament, şi o transmite echipei multidisciplinare de specialişti pentru efectuarea evaluării complexe. Asistentul social comunitar sau specialistul responsabil, după caz, cere solicitantului, care a înregistrat cererea, pregătirea actelor prevăzute la punctul 28 al prezentului Regulament, în caz că acestea lipsesc sau sînt incomplete.
    30. Echipa multidisciplinară de specialişti analizează documentele solicitantului în cadrul unei şedinţe şi efectuează evaluarea complexă. În cazul în care prestatorul de serviciu este o asociaţie obştească, echipa multidisciplinară de specialişti este instituită de către autoritatea administraţiei publice locale cu care această asociaţie a încheiat acord de colaborare privind prestarea Serviciului.
    31. Ulterior, Echipa multidisciplinară de specialişti transmite cererea solicitantului, cu actele anexate şi evaluarea  complexă structurii teritoriale de asistenţă socială.
    32. Structura teritorială de asistenţă socială, în comun cu prestatorul, după examinarea dosarului şi în termen de maximum 3 zile, decide asupra prestării Serviciului solicitantului în baza criteriilor de admitere a beneficiarilor în Serviciu, specificate în anexa la prezentul Regulament.
    33. Structura teritorială de asistenţă socială refuză prestarea serviciului solicitantului atunci cînd persoana cu dizabilităţi care urmează a fi plasată în Serviciu nu se încadrează în criteriile de admitere în Serviciu, specificate în anexa la prezentul Regulament, lipsesc documentele specificate la punctul 28 al prezentului Regulament sau evaluarea complexă.
    34. Structura teritorială de asistenţă socială comunică în scris despre refuzul său motivat de a acorda solicitantului Serviciul în termen de 3 zile lucrătoare de la luarea deciziei.
    35. Plasarea beneficiarului în Serviciul prestat de către o asociaţie obştească se efectuează în temeiul acordului de colaborare privind prestarea serviciului de către asociaţia obştească, semnat între organul executiv al acesteia şi autoritatea administraţiei publice locale respective şi în temeiul deciziei structurii teritoriale de asistenţă socială.
    36. Odată cu plasarea beneficiarului în Serviciu în condiţiile prezentului Regulament, specialiştii Serviciului întocmesc planul individualizat de asistenţă şi introduc în registrul de evidenţă a plasamentelor în Serviciu următoarele informaţii:
    1) datele de identitate ale beneficiarului plasat în Serviciu şi ale persoanelor care îl îngrijesc;
    2) perioada plasamentului;
    3) diagnosticul beneficiarului.
    37. Solicitantul Serviciului, pe de o parte, şi şeful Serviciului, pe de altă parte, semnează un acord de colaborare.
    Acordul de colaborare precizează:
    1) obiectivele stabilite în cadrul planului individualizat de asistenţă a beneficiarului;
    2) data începerii şi încetării plasamentului;
    3) responsabilităţile solicitantului Serviciului, precum şi responsabilităţile specialiştilor Serviciului pe perioada plasamentului beneficiarului în Serviciu;
    4) cauzele care pot determina suspendarea ori încetarea plasamentului;
    5) obligaţia şefului Serviciului  de a informa în scris solicitantul cu privire la orice situaţie, care ar determina  încetarea plasamentului beneficiarului înainte de termenele stabilite.
    38. Asistenţa medicală a beneficiarului, în caz de necesitate, este asigurată de către instituţiile medico-sanitare, în conformitate cu actele normative în vigoare.
    39. În scopul asigurării accesului solicitanţilor la Serviciu, structura teritorială de asistenţă socială, în comun cu unităţile de asistenţă socială şi şeful Serviciului, ţine evidenţa solicitanţilor şi elaborează un grafic anual privind prestarea Serviciului.
Secţiunea a 5-a
Drepturile şi obligaţiile beneficiarului plasat
în Serviciu
    40. Promovarea şi respectarea drepturilor beneficiarilor Serviciului revine în principal managerului de caz şi personalului Serviciului, autorităţilor administraţiei publice locale de nivelul al doilea în teritoriul cărora este plasat beneficiarul.
    41. Beneficiarul Serviciului ori reprezentantul lui legal, după caz, are dreptul:
    1) să fie informat asupra drepturilor şi obligaţiilor şi să fie consultat cu privire la toate deciziile care îl privesc;
    2) să beneficieze de drepturi de asigurări sociale şi drepturi de asistenţă socială acordate în condiţiile legii;
    3) să aplice, în condiţiile Legii nr.190-XIII din 19 iulie 1994 cu privire la petiţionare, procedura ce ţine de înregistrarea şi rezolvarea plîngerilor şi reclamaţiilor privind plasamentul în Serviciu;
    4) să fie plasat într-un mediu fizic accesibil şi sigur, conform necesităţilor sale de vîrstă şi asistenţă, şi cît mai apropiat de mediul familial;
    5) să-şi exprime liber opţiunile şi să i se respecte opinia;
    6) să beneficieze de educaţie, ţinînd cont de opinia şi capacităţile acestuia;
    7) să primească vizitatori, să comunice şi să aibă întrevederi private cu persoanele apropiate;
    8) să fie asistat şi sprijinit de personalul Serviciului;
    9) să i se păstreze şi utilizeze datele personale în siguranţă şi confidenţialitate.
    42. Beneficiarul Serviciului şi reprezentantul său legal, după caz, au următoarele obligaţii:
    1) să comunice prestatorului de serviciu sau managerului de caz, în termen de 2 zile lucrătoare despre orice eveniment de natură să conducă la modificarea, suspendarea sau încetarea dreptului de a fi plasat în Serviciu;
    2) să se prezinte şi să participe, la solicitarea managerului de caz, la şedinţe pentru întocmirea planului individualizat de asistenţă;
    3) să colaboreze cu managerul de caz şi specialiştii Serviciului;
    4) să respecte termenele acordului de colaborare semnat cu şeful Serviciului;
    5) să respecte regulile interne ale Serviciului.
    43. În baza prezentului Regulament, fiecare prestator care instituie Serviciul elaborează regulile interne de funcţionare cu prevederi specifice, condiţii concrete de prestare a Serviciului, în concordanţă cu prevederile legale.
Secţiunea a 6-a
Monitorizarea şi evaluarea prestării Serviciului
    44. Şeful Serviciului  monitorizează prestarea Serviciului fiecărui beneficiar şi întocmeşte un raport de monitorizare, care este anexat la dosarul beneficiarului.
    45. Rezultatul procesului de monitorizare este adus la cunoştinţa solicitantului Serviciului şi beneficiarului în mod accesibil, în funcţie de nivelul de înţelegere al acestuia.
    46. În cazul prestatorilor privaţi de servicii, aceştia prezintă, la cererea asistentului social sau structurii teritoriale de asistenţă socială, informaţii despre activitatea lor în privinţa beneficiarilor Serviciului.
    47. Specialiştii din cadrul structurii teritoriale de asistenţă socială evaluează anual activitatea Serviciului în baza rapoartelor de monitorizare prezentate de către şeful Serviciului  şi în conformitate cu Standardele minime de calitate.
    48. Specialiştii din cadrul structurii teritoriale de asistenţă socială elaborează, în baza rapoartelor de monitorizare a serviciilor acordate, un raport anual de evaluare a eficienţei şi impactului Serviciului.
Secţiunea a 7-a
Suspendarea şi încetarea plasamentului
beneficiarului în Serviciu
    49. Suspendarea sau încetarea plasamentului se face cu respectarea prevederilor prezentului Regulament, a Standardelor minime de calitate ale Serviciului şi a prevederilor acordului de colaborare, semnat de către solicitantul Serviciului cu şeful Serviciului.
    50. Suspendarea sau încetarea plasamentului în Serviciu se efectuează la propunerea şefului Serviciului  şi în temeiul deciziei structurii teritoriale de asistenţă socială şi a prestatorului, conform următoarelor criterii:
    1) finalizarea perioadei de prestare a serviciului stabilită în decizia de admitere  a beneficiarului în Serviciu şi în acordul de colaborare;
    2) existenţa unor circumstanţe care ar putea afecta integritatea fizică sau psihică a unuia dintre beneficiarii Serviciului;
    3) s-a sesizat faptul că plasamentul este în detrimentul beneficiarului.
    51. Suspendarea sau încetarea plasamentului beneficiarului în Serviciu se face doar cu avizarea solicitantului, cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de încetarea sau suspendarea plasamentului beneficiarului.
Secţiunea a 8-a
Modul de finanţare a Serviciului
    52. Serviciul este finanţat din următoarele surse:
    1) bugetele unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul al doilea şi bugetul municipiului Bălţi;
    2) mijloacele speciale;
    3) alte surse, conform legislaţiei.
    53. Prestatorii privaţi finanţează Serviciul din sursele proprii.
    54. Salarizarea personalului Serviciului se efectuează conform legislaţiei în vigoare, în baza devizului de cheltuieli al Serviciului, aprobat de către prestator.

Anexă
la Regulamentul-cadru privind
organizarea şi funcţionarea
Serviciului social „Respiro”

CRITERIILE DE ADMITERE
a beneficiarilor în Serviciu
    1. În procesul examinării cererilor de plasare în Serviciu a beneficiarilor se iau în considerare următoarele criterii:
    1) posesia gradului sever de dizabilitate, care atestă necesitatea de îngrijire permanentă din partea altei persoane;
    2) imposibilitatea de a se deservi de sine stătător sau de a fi plasat pentru îngrijire şi supraveghere într-un alt serviciu, pentru perioada cînd familia, rudele sau persoana implicată în îngrijirea continuă necesită  un repaus de maximum 30 de zile pe an;
    3) starea de sănătate a beneficiarului certificată, care permite plasarea acestuia  în Serviciu şi nu pune în pericol integritatea celorlalţi beneficiari;
    4) documentarea de către asistentul social al profilului beneficiarului în conformitate cu managementul de caz;
    5) compatibilitatea de vîrstă a beneficiarilor plasaţi în Serviciu.
    2. În urma examinării criteriilor de corespundere, structura teritorială de asistenţă socială şi prestatorul emite o decizie prin care:
    1) aprobă beneficiarul spre plasament în Serviciu;
    2) aprobă beneficiarul spre plasament în Serviciu dar condiţionat, cu scopul finalizării unor proceduri suplimentare de investigaţie;
    3) refuză plasamentul beneficiarului în Serviciu;
    4) recomandă beneficiarului alte servicii.
Anexa nr.2
a Hotărîrea Guvernului nr. 413
din 14 iunie 2012
 STANDARDELE MINIME
de calitate pentru Serviciul social „Respiro”
Capitolul I
ACCESUL LA SERVICIU
Secţiunea 1-a
Informarea – standardul 1
    1. Prestatorul de Serviciu desfăşoară activitatea de informare a populaţiei şi de promovare a Serviciului, inclusiv în forme accesibile persoanelor cu dizabilităţi.
    2. Prestatorul de Serviciu:
    1) pune la dispoziţia populaţiei, în condiţiile legii, materiale informative (materiale tipărite, înregistrări audio-video etc.) privind specificul Serviciului;
    2) asigură prezenţa în materialele informative a datelor accesibile, actualizate la zi cu referire la scopul şi principiile de prestare a Serviciului, stabilirea eligibilităţii persoanelor care solicită plasarea în Serviciu, actele ce trebuie prezentate de solicitant sau reprezentantul său legal, condiţiile de prestare a serviciului, mediul, calificarea personalului Serviciului, precum şi termenii-cheie ai acordului de colaborare cu managerul de caz şi a procedurii de soluţionare a plîngerilor;
    3) asigură persoanelor cu dizabilităţi, reprezentanţilor lor legali şi familiei lor posibilitatea să viziteze Serviciul pentru a cunoaşte condiţiile şi modul de prestare a serviciului, personalul etc.;
    4) organizează întîlniri cu alţi prestatori de servicii sociale, servicii de educaţie, sănătate, reprezentanţi ai autorităţilor administraţiei publice locale, asociaţii obşteşti, în vederea informării cu privire la activitatea Serviciului, criteriile de admitere, tipologia beneficiarilor pentru care este destinat Serviciul etc.
Secţiunea a 2-a
Evaluarea necesităţilor potenţialilor beneficiari
ai Serviciului – standardul 2
    3. Plasamentul în Serviciu este realizat în urma evaluării iniţiale şi evaluării complexe a situaţiei persoanei cu dizabilităţi severe, care urmează a fi plasată în Serviciu.
    4. Persoanele cu dizabilităţi severe sînt admise în Serviciu numai dacă acesta le satisface necesităţile şi le oferă asistenţa necesară, identificată în urma procesului de evaluare.
    5. Asistentul social care activează în teritoriul primăriei în a cărei rază teritorială se afla domiciliul, reşedinţa sau se găseşte solicitantul, efectuează o evaluare iniţială a persoanei cu dizabilităţi severe care necesită a fi plasată în Serviciu şi întocmeşte un raport de evaluare iniţială.
    6. În cazurile în care se stabileşte necesitatea plasării persoanei cu dizabilităţi severe  în Serviciu, asistentul social va efectua evaluarea complexă a persoanei respective, precum şi a situaţiei solicitantului.
    7. Evaluarea complexă se efectuează în colaborare cu specialiştii în domeniu din cadrul echipei multidisciplinare de specialişti (asistent social comunitar, lucrător social, medic de familie, pedagog, psiholog etc.), cu participarea obligatorie a solicitantului şi a potenţialului beneficiar ar Serviciului. Aceasta implică vizite la domiciliu şi şedinţe ale specialiştilor în domeniu.
    8. Raportul  de evaluare complexă a persoanei  cu vîrsta de pînă la 18 ani include numele, prenumele copilului, statutul copilului, data, luna, anul şi locul naşterii, adresa, componenţa familiei şi relaţia lui cu aceasta, alte contacte sociale, cronologia evenimentelor semnificative din viaţa copilului, necesităţile emoţionale ale copilului, descrierea capacităţii de autoîngrijire, autonomia personală a copilului, starea generală de sănătate, greutatea, regimul alimentar (inclusiv preferinţele alimentare), văzul, auzul, comunicarea, limbajul, locomoţia, mobilitatea generală, medicaţia curentă, sănătatea mentală şi dezvoltarea cognitivă, abilităţile de învăţare, preocupările, necesităţile culturale, siguranţa personală, posibilele riscuri pentru copil, dependenţa de substanţe nocive (droguri, alcool, tutun etc.), serviciile sociale de care a beneficiat anterior, compatibilităţile cu ceilalţi beneficiari din serviciu unde va fi plasat,  alte date relevante despre copil.
    9. Raportul de evaluare complexă a persoanei  cu vîrsta de peste 18 ani include numele, prenumele, data şi locul naşterii, starea civilă, capacitatea de exerciţiu, domiciliul, descrierea capacităţii de autoîngrijire, autonomia personală, descrierea stării generale de sănătate, greutăţii, regimului alimentar (inclusiv preferinţele alimentare), văzului, auzului, comunicării, limbajului, locomoţiei, mobilităţii generale, medicaţiei curente, sănătăţii mentale şi dezvoltării cognitive, stării emoţionale, limitările funcţionale, preocupările, necesităţile culturale, siguranţa personală, posibilele riscuri pentru solicitant, relaţia cu familia şi alte contacte sociale, consumul de substanţe nocive (droguri, alcool, tutun etc.), compatibilitatea cu ceilalţi beneficiari din Serviciul unde va fi plasat, alte date relevante despre adultul, care urmează a fi plasat în Serviciu.
    10. Rapoartele de evaluare complexă sînt anexate la dosarul beneficiarului. Datele sînt păstrate în regim de confidenţialitate, conform prevederilor legale.
    11. Solicitantul/beneficiarul/reprezentantul legal are acces la raportul de evaluare iniţială şi la raportul de evaluare complexă.
Capitolul II
PLASAMENTUL ÎN SERVICIU
Secţiunea 1-a
Prospectarea condiţiilor de viaţă
şi de asistenţă în Serviciu – standardul 3
    12. Solicitanţii Serviciului şi potenţialii beneficiari au dreptul să viziteze Serviciul anterior plasamentului.
    13. Solicitanţii Serviciului şi potenţialii beneficiari pot să viziteze Serviciul timp de o jumătate de zi (cel puţin) pentru a-i cunoaşte pe ceilalţi beneficiari, a se întîlni cu managerul de caz, personalul, a vedea camera pe care urmează să o ocupe potenţialul beneficiar şi a-i face cunoştinţă (dacă e cazul) cu persoana  cu care  va împărţi camera.
    14. Potenţialul beneficiar este stabilit în plasamentul de probă, durata căruia nu va depăşi, după caz, una sau două zile, pentru a se stabili compatibilitatea acestuia cu stilul de viaţă din Serviciu şi cu ceilalţi beneficiari, după caz.
    15. Noul venit şi ceilalţi beneficiari din Serviciu sînt consultaţi în funcţie de nivelul de înţelegere, pentru definitivarea deciziei la sfîrşitul perioadei de probă.
    16. Dacă necesităţile specifice ale potenţialului beneficiar nu corespund specificului Serviciului ori potenţialul beneficiar nu este acceptat de beneficiarii plasaţi, în funcţie de motivele respingerii, acesta va fi plasat, după caz, într-o altă cameră, sau cazul acestuia va fi referit într-un alt centru sau tip de serviciu social.
    17. Şeful Serviciului  va preciza în scris structurii teritoriale de asistenţă socială, prestatorului, beneficiarului sau solicitantului motivele schimbării plasamentului sau ale respingerii din Serviciu, precum şi modul de contestare a deciziei.
Secţiunea a 2-a
Pregătirea beneficiarilor pentru
plasament – standardul 4
    18. În urma deciziei de plasament în Serviciu, în perioada de probă fiecare beneficiar, în funcţie de necesităţile individuale, are dreptul la asistenţă şi sprijin individual intens în vederea adaptării emoţionale, protecţiei vieţii şi sănătăţii.
    19. Perioada de asistenţă intensivă este stabilită de managerul de caz, în baza evaluării complexe a necesităţilor beneficiarului.
    20. Prestatorul de serviciu, în comun cu managerul de caz şi personalul angajat în Serviciu, oferă beneficiarului o perioadă de asistenţă şi îngrijire intensivă.
    21. Perioada de pregătire pentru plasament se realizează, în mod obligatoriu, în baza unui plan individualizat de asistenţă şi va include activităţi alimentare, îngrijire şi supraveghere, asistenţă socială, activităţi educative, instructive şi terapeutice destinate dezvoltării şi creşterii nivelului de autonomie şi socializare a beneficiarului.
Secţiunea a 3-a
Planul individualizat de asistenţă – standardul 5
    22. Serviciul asigură o planificare individualizată a serviciilor pentru fiecare beneficiar, în baza Planului individualizat de asistenţă.
    23. Planul individualizat de asistenţă se elaborează în baza evaluării iniţiale şi evaluării complexe a cazului beneficiarului.
    24. La elaborarea Planului individualizat de asistenţă participă echipa multidisciplinară de specialişti ai Serviciului, solicitantul şi beneficiarul.
    25. Planul individualizat de asistenţă stabileşte obiectivele ce trebuie atinse în perioada plasamentului, factorii care determină vulnerabilitatea beneficiarului şi care trebuie înlăturaţi, acţiunile ce trebuie întreprinse şi în ce interval de timp, serviciile asigurate beneficiarului pe perioada plasamentului în Serviciu, precum şi persoanele implicate în realizarea Planului.
    26. Planul individualizat de asistenţă conţine, de asemenea, planificarea condiţiilor în care se va efectua suspendarea şi încetarea plasamentului în Serviciu, individual pentru fiecare beneficiar.
    27. Responsabilitatea coordonării serviciilor incluse în Planul individualizat de asistenţă revine managerului de caz. În cazul în care beneficiarul necesită şi alte servicii decît cele pe care le poate asigura Serviciul, acestea pot fi acordate de alţi prestatori de servicii sau instituţii specializate şi vor fi incluse în Plan.
    28. Planul individualizat de asistenţă este semnat de şeful Serviciului, şi de solicitantul Serviciului .
    29. Planul individualizat de asistenţă constituie baza acordului de colaborare semnat între aceştia.
    30. Şeful Serviciului este responsabil de monitorizarea implementării Planului individualizat de asistenţă a beneficiarului plasat în Serviciu.
Secţiunea a 4-a
Regulile comune interne ale
Serviciului – standardul 6
    31. Serviciul sprijină beneficiarii pentru ca aceştia să-şi stabilească prin consens (în funcţie de nivelul de înţelegere) şi să respecte reguli comune de comportament în cadrul Serviciului.
    32. Managerul de caz asigură beneficiarilor sprijin pentru a stabili şi respecta regulile scrise sau nescrise de comportament în cadrul Serviciului.
    33. Regulile comune se referă la accesul la serviciu, păstrarea igienei şi curăţeniei, organizarea activităţilor, relaţiile cu personalul Serviciului, restricţiile privind fumatul, consumul de băuturi alcoolice, utilizarea drogurilor, precum şi la alte elemente ale vieţii personale şi de coabitare.
Secţiunea a 5-a
Condiţii de locuit
ale beneficiarului – standardul 7
    34. Condiţiile generale de locuit corespund scopului şi obiectivelor procesului de prestare a Serviciului.
    35. Serviciul oferă beneficiarului un mediu sigur, accesibil şi confortabil, asemănător mediului familial.
    36. Serviciul poate funcţiona într-o încăpere separată (sediu), într-o casă de locuit, într-un apartament din bloc sau în încăperea altui serviciu, amplasate în comunitate, astfel încît să permită accesul beneficiarului la toate resursele şi facilităţile acesteia.
    37. Serviciul dispune de dormitoare pentru beneficiari, cameră de zi, bucătărie şi spaţii igienico-sanitare corespunzătoare numărului şi necesităţilor beneficiarilor.
    38. Prestatorul de serviciu asigură beneficiarul cu dreptul la intimitate, spaţiu personal şi confidenţialitate într-un mod cît mai apropiat de mediul familial.
    39. Prestatorul de serviciu asigură încăperile cu mobilierul şi decorul minim necesar, care să corespundă necesităţilor evaluate ale beneficiarilor, să prezinte siguranţă în utilizare şi să fie accesibile acestora.
    40. Serviciul are un aparat de telefon în funcţie, accesibil tuturor beneficiarilor.
    41. Spaţiile interioare şi cele exterioare sînt adecvat iluminate.
    42. Fiecare beneficiar dispune de un spaţiu locativ care include dormitorul şi spaţii comune din locuinţă.
    43. Fiecare beneficiar are un spaţiu locativ total de minimum 9 m2 şi peste normă 10 m2 în cazul beneficiarilor care utilizează permanent un scaun cu rotile.
    44. Suprafaţa camerei de zi şi a bucătăriei corespunde numărului şi necesităţilor beneficiarilor.
    45. În serviciu pot fi plasaţi maximum 6 beneficiari, cu condiţia respectării spaţiului minim locativ pentru fiecare beneficiar.
    46. Beneficiarii care utilizează permanent un scaun cu rotile sînt plasaţi la etajul unu.
    47. Bucătăria şi spaţiile igienico-sanitare dispun de instalaţii şi echipamente minime necesare utilizării lor conform destinaţiei.
    48. Beneficiarul are acces liber la spaţiile Serviciului, cu respectarea drepturilor celorlalţi beneficiari, conform Regulamentului intern al Serviciului.
    49. Într-o cameră sînt plasate persoane de acelaşi sex, în baza consimţămîntului reciproc al acestora (în funcţie de nivelul de înţelegere) şi al reprezentanţilor lor legali după caz, după evaluarea compatibilităţilor şi a riscurilor coabitării.
Secţiunea a 6-a
Asistenţa şi suportul – standardul 8
    50. Beneficiarii sînt protejaţi, îngrijiţi şi sprijiniţi continuu de managerul de caz şi personalul Serviciului corespunzător nevoilor lor fizice şi emoţionale, în conformitate cu Planul individualizat de asistenţă, necesităţilor, intereselor şi preferinţelor acestora.
    51. Prestatorul de serviciu asigură cazarea şi condiţiile igienico-sanitare, precum şi din punctul de vedere cantitativ şi calitativ hrana, echipamentul necesar beneficiarilor.
    52. Prestatorul de serviciu supraveghează starea de sănătate, asigură acordarea primului ajutor medical de către personalul Serviciului şi îngrijeşte permanent beneficiarul.
    53. Serviciile sociale sau medicale suplimentare prevăzute în Planul individualizat de asistenţă, care nu sînt acordate în cadrul Serviciului se prestează, în conformitate cu legislaţia în vigoare, la recomandarea managerului de caz.
    54. Prestatorul de serviciu asigură menţinerea relaţiilor personale ale beneficiarului, precum şi contactele directe cu persoanele care sînt responsabile de îngrijire, rudele, precum şi cu alte persoane faţă de care beneficiarul, inclusiv cel minor, are dezvoltate legături de ataşament, dacă acest lucru nu contravine interesului lor.
    55. Prestatorul de serviciu asigură suport emoţional şi un climat favorabil dezvoltării personalităţii beneficiarului, inclusiv cel minor, precum şi posibilităţi de petrecere a timpului liber şi de socializare şi dezvoltare a relaţiilor beneficiarilor cu comunitatea.
    56. Prestatorul de serviciu încurajează şi sprijină beneficiarul să participe la desfăşurarea activităţilor din cadrul Serviciului şi să-şi asume responsabilităţi conform dezvoltării şi gradului său de maturitate.
    57. În luarea deciziilor care îi privesc în mod direct sau indirect pe beneficiari, prestatorul de serviciu solicită şi ia în considerare opiniile acestora, în raport cu vîrsta şi gradul de maturitate, precum şi ale reprezentantului lor legal, şi ale altor persoane importante pentru beneficiar, după caz.
Secţiunea a 7-a
Înregistrarea şi păstrarea datelor – standardul 9
    58. Prestatorul de serviciu aplică politici şi proceduri scrise de înregistrare, utilizare şi păstrare a datelor aferente procesului de furnizare a serviciilor. Acestea se înregistrează, utilizează şi se păstrează conform politicilor şi procedurilor stabilite de prestatorul de serviciu, cu respectarea prevederilor legale.
    59. Înregistrarea şi arhivarea datelor se efectuează cu promptitudine, în conformitate cu prevederile legale, normele metodologice stabilite şi Manualul operaţional al Serviciului.
    60. Datele referitoare la beneficiarii Serviciului (evaluările, planurile individuale de asistenţă, contractele etc.) se păstrează în regim de confidenţialitate de prestatorul de serviciu. Se asigură accesul necondiţionat al beneficiarilor sau reprezentantului legal la datele care îl privesc pe beneficiar.
    61. În situaţii speciale, cînd este necesar acordul scris al beneficiarului sau al reprezentantului său legal privind furnizarea unor informaţii personale, prestatorul de serviciu aplică proceduri scrise privind utilizarea sau eliberarea unor documente conţinînd datele beneficiarilor.
    62. Prestatorul de serviciu arhivează datele în dosare şi le păstrează în condiţii de securitate, le actualizează şi le utilizează în conformitate cu prevederile legale.
Secţiunea a 8-a
Procedura de soluţionare
a plîngerilor – standardul 10
    63. Serviciul deţine şi aplică o procedură scrisă, clară şi eficientă de soluţionare a plîngerilor cu privire la serviciile prestate, în conformitate cu Legea nr.190-XIII din 19 iulie 1994 cu privire la petiţionare.
    64. Plîngerea poate fi depusă în scris de către beneficiarul Serviciului, reprezentantul său legal, familia acestuia, autorităţile administraţiei publice locale de nivelul întîi sau nivelul al doilea, altă persoană terţă.
    65. Procedura de soluţionare a plîngerilor este aplicabilă fiecărui beneficiar, fiindu-i accesibilă în forma stabilită de prestatorul de serviciu în funcţie de nivelul acestuia de înţelegere. Acesta poate solicita sprijin din partea personalului Serviciului pentru a înregistra o plîngere privind prestarea serviciului.
    66. Prestatorul de serviciu, şeful Serviciului, managerul de caz şi alt personal al Serviciului garantează că nu vor aplica repercusiuni beneficiarului ca urmare a înregistrării ori soluţionării plîngerii acestuia.
    67. Managerul de caz păstrează într-un registru special şi la dosarul beneficiarului înregistrări ale tuturor plîngerilor, precum şi ale măsurilor luate pentru rezolvarea lor.
Capitolul III
PREVENIREA FORMELOR DE VIOLENŢĂ
Secţiunea 1-a
Prevenirea formelor de violenţă asupra
beneficiarului – standardul 11
    68. Prestatorul de serviciu asigură informarea personalului şi a beneficiarilor Serviciului, prin modalităţi accesibile, după caz, asupra procedurilor cu privire la prevenirea, identificarea, semnalarea, evaluarea şi soluţionarea suspiciunilor sau a acuzaţiilor de violenţă asupra beneficiarilor.
    69. Prestatorul de serviciu promovează şi aplică măsuri de protejare a beneficiarilor împotriva oricărei forme de intimidare, discriminare, violenţă, neglijare, exploatare, tratament inuman sau degradant.
    70. Prestatorul de serviciu asigură măsuri de siguranţă şi securitate legale şi necesare pentru asigurarea protecţiei beneficiarului împotriva evenimentelor şi accidentelor cu potenţial vătămător.
    71. Personalul Serviciului încurajează şi sprijină beneficiarii şi reprezentanţii săi legali să sesizeze orice formă de violenţă din partea personalului.
    72. Persoanele (angajaţii, membrii familiei şi rudele beneficiarului ş.a.) care identifică situaţii de violenţă, neglijare sau exploatare a unui beneficiar, au obligaţia de a înştiinţa imediat managerul de caz şi prestatorul de serviciu, care adoptă măsuri conform legii, anunţînd după caz serviciul medical de urgenţă, poliţia, procuratura etc.
Secţiunea a 2-a
Prevenirea formelor de violenţă asupra
personalului – standardul 12
    73. Serviciul are un sistem de prevenire a violenţei asupra personalului Serviciului din partea beneficiarului.
    74. Personalul Serviciului trebuie să aibă un comportament adecvat în conformitate cu normele deontologice, care nu provoacă violenţă din partea beneficiarului.
    75. Situaţiile de violenţă care apar sînt comunicate managerului de caz, prestatorului de serviciu, reprezentantului legal, după caz, şi se discută în cadrul şedinţelor de supervizare.
    76. În situaţii de violenţă asupra personalului, angajatul Serviciului, managerul de caz, prestatorul de serviciu sau reprezentantul legal anunţă, după caz, serviciul medical de urgenţă, poliţia şi procuratura.
Capitolul IV
RESURSE UMANE
Secţiunea 1-a
    Angajarea personalului – standardul 13
    77. Serviciul dispune de o structură şi de state de personal în concordanţă cu misiunea şi obiectivele sale, pentru desfăşurarea eficientă a procesului de prestare a Serviciului.
    78. Structura de personal a Serviciului include şeful Serviciului, psihopedagogul, asistentul medical, infirmierul şi alt personal specializat, după caz, în conformitate cu Planul individualizat de asistenţă al beneficiarului.
    79. Ponderea personalului se stabileşte şi se revizuieşte periodic de prestatorul de serviciu, pentru a răspunde dinamicii cerinţelor beneficiarilor Serviciului.
    80. Personalul Serviciului activează după un program în corespundere cu Planul individualizat de asistenţă al beneficiarului.
    81. Pentru fiecare poziţie a personalului Serviciului există o fişă a postului în care sînt prevăzute rolul şi responsabilităţile angajatului (calificare, experienţă, abilităţi profesionale, calităţi morale etc.).
    82. Fişele postului sînt corelate cu scopul şi obiectivele Serviciului.
    83. Fiecare angajat are calificarea, competenţa, experienţa şi calităţile solicitate de fişa postului.
    84. Fiecare angajat are obligaţia de a cunoaşte şi respecta prevederile fişei postului pe care îl ocupă.
Secţiunea a 2-a
Formarea personalului – standardul 14
    85. Angajaţii Serviciului participă la cursuri de formare profesională, pentru a dobîndi abilităţile şi cunoştinţele necesare, în scopul oferirii serviciilor de calitate şi sporirii nivelului lor de competenţe profesionale.
    86. Prestatorul de serviciu:
    a) planifică formarea profesională iniţială şi continuă a personalului Serviciului, în baza curriculumului unificat, aprobat de Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei şi potrivit obiectivelor şi standardelor minime de calitate ale Serviciului;
    b) identifică oportunităţile de perfecţionare ale personalului Serviciului în vederea creşterii competenţelor profesionale ale acestora;
    c) elaborează periodic propuneri privind programele de instruire a specialiştilor Serviciului, conform necesităţilor de instruire identificate, politicile, bunele practici şi cercetările în domeniu;
    d) ţine evidenţa instruirilor de care a beneficiat personalul Serviciului.