HGM572/2012
ID intern unic:  344345
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 572
din  06.08.2012
cu privire la aprobarea Normei de instituire a unei proceduri pentru
notificarea interceptării unui transport sau a unui organism dăunător
din alte ţări şi care prezintă un pericol fitosanitar iminent
Publicat : 10.08.2012 în Monitorul Oficial Nr. 166-169     art Nr : 629
    MODIFICAT
   
HG513 din 02.07.14, MO174-177/04.07.14 art.541

    Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă  Norma de instituire a unei proceduri pentru notificarea interceptării unui transport sau a unui organism dăunător din alte ţări şi care prezintă un pericol fitosanitar iminent (se anexează).
    2. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor.
    [Pct.2 modificat prin HG513 din 02.07.14, MO174-177/04.07.14 art.541]

    PRIM MINISTRU                                                     Vladimir FILAT

    Contrasemnează:
    Ministrul agriculturii
    şi industriei alimentare                                               Vasile Bumacov

    Nr. 572. Chişinău, 6 august 2012.

Aprobată
prin Hotărîrea Guvernului nr. 572
din 6 august 2012
NORMA
de instituire a unei proceduri pentru notificarea interceptării
unui
transport sau a unui organism dăunător din alte ţări şi
care
prezintă un pericol fitosanitar iminent
    Norma de instituire a unei proceduri pentru notificarea interceptării unui transport sau a unui organism dăunător din alte ţări şi care prezintă un pericol fitosanitar iminent (în continuare – Norma) transpune parţial  Directiva 94/3/CE a Comisiei din 21 ianuarie 1994 de instituire a unei proceduri pentru notificarea interceptării unui transport sau a unui organism dăunător din ţările terţe şi care prezintă un pericol fitosanitar iminent, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţii Europene L32/37 din 5 februarie 1994, şi Directiva 92/71/CEE a Comisiei din 2 septembrie 1992 de stabilire a procentului de transporturi care, la trecerea dintr-un stat membru în altul, pot face obiectul unei inspecţii fitosanitare şi al unui control al documentelor şi identităţii, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţii Europene L 275/24 din 18 septembrie 1992.
    1. Prezenta Normă stabileşte procedurile de notificare în cazul interceptării unui transport sau a unui organism dăunător din alte ţări care prezintă un pericol fitosanitar iminent.
    2. În sensul prezentei Norme, noţiunile utilizate au următoarele semnificaţii:
    a) interceptare – orice acţiune întreprinsă sau care urmează a fi întreprinsă de autoritatea publică centrală în domeniul agriculturii, prin intermediul organului de control fitosanitar, împotriva introducerii şi răspîndirii pe teritoriul ţării a organismelor de carantină, a organismelor dăunătoare plantelor sau produselor vegetale, asupra unui transport sau a unui organism dăunător din alte ţări şi care prezintă un pericol fitosanitar iminent.
    b) pericol fitosanitar iminent – orice situaţie, caz, care poate conduce la introducerea şi răspîndirea în Republica Moldova a organismelor dăunătoare prezente pe anumite plante, produse vegetale sau obiecte importate (organisme ale căror introducere şi răspîndire în Republica Moldova sau în anumite zone protejate sînt interzise).
    3. În sensul prezentei Norme, notificarea se efectuează în cazul:
    a) detectării dăunătorilor reglementaţi în încărcăturile importate;
    b) existenţei situaţiilor semnificative de neconformitate care necesită acţiuni fitosanitare şi de notificare:
    1)  nerespectarea cerinţelor de documentare, inclusiv:
    lipsa certificatelor fitosanitare; corectările sau ştersăturile neautorizate în certificatele fitosanitare; omisiunile considerabile în informaţia din certificatele fitosanitare; certificatele fitosanitare false;
    2) încărcăturile interzise;
    3) articolele interzise incluse în încărcături (de exemplu, sol);
    4) dovada privind eşecul unor tratamente specifice;
    5) cazurile repetate de articole interzise în cantităţi mici, necomerciale, transportate de pasageri sau transmise prin poştă;
    c) situaţiilor fitosanitare noi sau neaşteptate care necesită întreprinderea acţiunilor de urgenţă pentru detectarea într-o încărcătură importată a:
    1) dăunătorilor reglementaţi care nu sînt menţionaţi a fi asociaţi cu marfa din ţara exportatoare;
    2) organismelor care prezintă o posibilă ameninţare fitosanitară;
    d) situaţiilor semnificative în care încărcăturile importate nu respectă cerinţele fitosanitare, chiar dacă o încărcătură necesită sau nu un certificat fitosanitar.
    4. Notificarea se transmite:
    1) autorităţii centrale responsabile a ţării exportatoare;
    2) organismelor oficiale responsabile  ale acesteea;
    3) punctelor proprii de intrare în ţară;
    4) Organizaţiei Europene şi Mediteraneene pentru Protecţia Plantelor (OEMPP), cu completarea formularului stabilit în anexa la prezenta Normă, din care se omit punctele 1, 2, 3, 15 lit. c) şi g) şi punctul 17.
    Transmiterea notificării se efectuează nu mai tîrziu de două zile lucrătoare de la data interceptării realizate de organul de control fitosanitar şi, imediat, în cazul cînd încărcătura nu este însoţită de certificatul fitosanitar sau de certificatul fitosanitar de reexport care a fost emis de ţara de expediţie cu 14 zile înainte de expediere, precum şi în cazul unei interceptări intervenite în urma informaţiei incomplete în formular sau în cazul modificărilor neutorizate, a ştersăturilor, a lipsei datelor despre identitatea lotului.
    5. Organul de control fitosanitar, din momentul primirii notificării de interceptare din partea altui stat, se asigură  imediat că informaţia este transmisă la propriile puncte de intrare din ţară.
    6. Notificarea de interceptare se face prin completarea unui formular în mod corespunzător, conform modelului prezentat în anexa la prezenta Normă.
    7. La dispoziţia ţării exportatoare este pusă şi o informaţie auxiliară care,  în funcţie de situaţie, include:
    a) copia certificatului fitosanitar sau alte documente relevante;
    b) rezultatele diagnostice;
    c) asocierea dăunătorului, adică în ce parte a încărcăturii a fost identificat dăunătorul şi ce influenţă a avut el asupra întregii încărcături;
    d) altă informaţie considerată a fi utilă pentru ţara exportatoare, pentru a-i permite să identifice şi să corecteze neconformitatea.
    8. Notificarea şi informaţia auxiliară vor fi perfectate în limba de stat, cu excepţia cazurilor în care a fost altfel convenit la nivel bilateral. Dacă informaţia este solicitată prin puncte de contact, atunci aceasta trebuie oferită în una dintre limbile oficiale ale FAO.
    9 Organul de control fitosanitar expediază notificările de interceptare subdiviziunilor sale fitosanitare din teritoriu şi celor de la punctele de trecere a frontierei de stat  printr-un  formular completat corespunzător modelului stabilit în anexă. Odată cu instituirea reţelei naţionale de alertă rapidă, informaţia respectivă se transmite agenţilor economici autohtoni.
    10. Documentele de notificare, informaţia auxiliară şi înregistrările asociate se păstrează pe suport de hîrtie timp de un an de la data de notificare. Notificările în formă electronică se utilizează în scopuri de eficienţă şi promptitudine.
    11 În caz de interceptare la intrarea în ţară a unui transport sau a organismelor dăunătoare provenind  din  alte ţări, care prezintă pericol fitosanitar iminent, se va informa, după caz, şi Ministerul Sănătăţii, conform Regulamentului Sanitar Internaţional din 2005 (Organizaţia Mondială a Sănătăţii).
    12 În cazul transporturilor de plante, de produse vegetale sau de alte obiecte ori de organisme dăunătoare izolate, din alte ţări, despre care se consideră că implică un pericol iminent de introducere sau de răspîndire a organismelor dăunătoare, organul de control fitosanitar informează Organizaţia Europeană şi Mediteraneană pentru Protecţia Plantelor despre măsurile adoptate pentru protecţia teritoriului naţional împotriva acestui pericol.
    13 Controlul fitosanitar obligatoriu se efectuează doar la punctele vamale cu prelevarea mostrelor de la materialul semincer, materialul săditor, flori vii, secţiuni de flori, flori în ghivece, cartofi, legume şi fructe (selectiv – o probă la 10 unităţi de transport cu acelaşi produs importat din aceeaşi ţară).
    14. Pentru o încărcătură în tranzit, orice caz de neconformitate cu cerinţele ţării de tranzit sau orice acţiune de urgenţă întreprinsă urmează să se aducă la cunoştinţa ţării exportatoare şi, în cazul în care se consideră că neconformitatea sau situaţia fitosanitară nouă sau neaşteptată poate constitui o problemă pentru ţara de destinaţie finală, se transmite o notificare ţării de destinaţie finală. Ţara de destinaţie finală poate oferi o copie a notificărilor oricărei ţări de tranzit implicate.

    anexa