HKK37/2012
ID intern unic:  344804
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA DE CONTURI
HOTĂRÎRE Nr. 37
din  31.07.2012
privind Raportul auditului bugetelor unităţilor
administrativ-teritoriale şi gestionării patrimoniului
public în mun. Chişinău în perioada 2010-2011
Publicat : 21.09.2012 în Monitorul Oficial Nr. 198-204     art Nr : 30
    Curtea de Conturi, în prezenţa Primarului general al mun. Chişinău dl D.Chirtoacă, şefului-adjunct al Oficiului teritorial al Cancelariei de Stat dl I.Ţurcan, directorului-adjunct al Biroului Naţional de Statistică dl V.Valcov, directorului Î.S. „Cadastru” dna A.Matcov,  şefului Inspectoratului Fiscal Principal de Stat dl N.Platon, directorului Direcţiei Generale Finanţe a Consiliului municipal Chişinău dna V.Herţa, şefului Inspectoratului Fiscal de Stat mun.Chişinău dna L.Botnari, şefului Trezoreriei teritoriale Chişinău – bugetul municipiului dna L.Buciuşcanu, directorului Direcţiei Generale Transport Public şi Căi de Comunicaţie dl A.Boldurescu, vicedirectorului Direcţiei Generale Arhitectură, Urbanism şi Relaţii Funciare dl N.Zaporojan, directorului Direcţiei Generale Locativ-Comunale şi Amenajare dl P.Gontea, directorului-adjunct al Direcţiei Generale Economie, Reforme şi Relaţii Patrimoniale dl M.Cojocaru, directorului Î.M. Direcţia Construcţii Capitale dl R.Sofroni, directorului-adjunct al Direcţiei Generale Educaţie, Tineret şi Sport dna V.Cujbă, şefului Direcţiei Educaţie, Tineret şi Sport sect.Centru dna A.Vîrlan, şefului Direcţiei Educaţie, Tineret şi Sport sect.Botanica dl A.Ivanu, primarilor: or.Cricova – dl V.Gutan, or.Vatra – dl I.Bobeica, com.Grătieşti – dl A.Florica, com.Ciorescu – dl I.Scripnic, s.Ghidighici – dl I.Begleţ, precum şi a altor persoane cu funcţii de răspundere din cadrul autorităţilor administraţiei publice locale din municipiu, călăuzindu-se de art.2 alin.(1) şi art.4 alin.(1) lit.a) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.20081, a examinat Raportul auditului bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale şi gestionării patrimoniului public în mun.Chişinău în perioada 2010-2011.
    __________________________________
    1 M.O., 2008, nr.237-240, art.864.

    Misiunea de audit s-a realizat în temeiul articolelor 28, 31 din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008 şi în conformitate cu Programele activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anii 2011 şi 2012, avînd drept scop verificarea respectării de către autorităţile administraţiei publice locale din municipiu a prevederilor regulamentare în procesul bugetar; conformării procedurilor de evaluare, prognozare şi administrare a impozitelor şi taxelor locale cadrului normativ; gestiunii cheltuielilor bugetare;  administrării şi integrităţii patrimoniului public.
    Auditul s-a efectuat în conformitate cu Standardele de audit ale Curţii de Conturi2. Probele de audit au fost obţinute prin examinarea raportărilor privind exerciţiul bugetar, rapoartelor financiare ale entităţilor auditate, registrelor contabile; prin verificarea documentelor primare şi actelor de recepţie a lucrărilor ce ţin de investiţii şi reparaţii capitale; analiza indicatorilor şi a unor date semnificative; observaţii directe şi explicaţiile persoanelor cu funcţii de răspundere din cadrul entităţilor auditate. Au fost verificate deciziile organelor deliberative şi executive din cadrul unităţilor administrativ-teritoriale (în continuare – UAT).
    ___________________________________
    2 Hotărîrea Curţii de Conturi nr.58 din 28.12.2009 „Despre aprobarea Standardelor generale de audit şi Standardelor auditului regularităţii”.

    Examinînd rezultatele auditului, audiind rapoartele prezentate şi explicaţiile persoanelor cu funcţii de răspundere prezente în şedinţă publică, Curtea de Conturi
a constatat:
    În perioada auditată, autorităţile administraţiei publice locale (în continuare – AAPL) din mun.Chişinău nu s-au conformat exigenţelor în materie de management al finanţelor publice şi, respectiv, n-au asigurat eficienţă şi credibilitate în cadrul procesului bugetar şi administrării patrimoniului public. Ca urmare, sintetizînd iregularităţile şi încălcările admise de AAPL în procesul bugetar şi de gestiune a patrimoniului public în perioada 2010-2011, la originea cărora se atestă un management instituţional şi financiar defectuos, Plenul Curţii de Conturi  relevă, în special, următoarele.
    • AAPL n-au demonstrat o preocupare punctuală în materie de evaluare şi monitorizare a potenţialului economico-financiar, aferent formării bazei de impozitare (în aspect teritorial şi sectorial), n-au asigurat un  sistem de interacţiune a autorităţilor de resort pentru o identificare concludentă a veniturilor bugetare. Astfel, auditul extern a depistat rezerve semnificative neevaluate şi neincluse în circuitul finanţelor publice locale pentru dezvoltarea social-economică în interesul public. În consecinţă, materia de impozitare nu este integral evaluată şi, respectiv, nu serveşte suport relevant pentru formarea veniturilor bugetelor locale. Acest flagel, implicit, atrage transferuri nefondate din bugetele ierarhic superioare, astfel generînd dezechilibre pentru finanţele publice în ansamblu.
    • Deficienţele majore în subprocesul de identificare şi mobilizare a impozitelor/taxelor pasibile încasării în bugetele UAT din municipiu şi în procesul de administrare fiscală, coliziile din cadrul normativ existent, precum şi neasumarea plenară a responsabilităţilor AAPL şi autorităţilor fiscale au creat premise de ratare a unor surse fiscale/nefiscale, în total estimate peste 60 mil.lei.
    • Cadrul normativ şi metodologic neactualizat în materie de transferuri de la bugetele ierarhic superioare către bugetele de nivel inferior pentru uniformizarea asigurării financiare, precum şi mecanismul irelevant de stabilire a normativelor de cheltuieli s-au soldat cu calcule nefundamentate şi, respectiv, cu finanţări supradimensionate (cca 200 mil.lei în 2010), iar, în unele cazuri, subevaluate (cca 60 mil.lei în 2011).
    • AAPL, în perioada 2009-2011, în contextul măsurilor anticriză, au adoptat decizii în materie de optimizare a cheltuielilor bugetare, inclusiv prin reorganizări instituţionale. Totodată, misiunea de audit a constatat că, în mare măsură, deciziile respective nu s-au soldat cu reuşite. În cadrul Primăriei municipiului şi altor autorităţi administrative se atestă subdiviziuni cu funcţii şi competenţe care se suprapun, iar regulamentele de funcţionare ale acestora nu corespund rigorilor cadrului legal/normativ naţional.
    • Managementul cheltuielilor bugetelor UAT nu corespunde exigenţelor şi normelor legale, în consecinţă fiind admise un şir de nereguli şi abateri de la cadrul regulator, care afectează eficienţa utilizării banilor publici. Astfel, în perioada 2010-2011, de către entităţile auditate au fost admise cheltuieli neregulamentare şi iraţionale în sumă totală de circa 13 mil.lei.
    • AAPL, în calitate de autorităţi contractante, n-au întreprins măsurile necesare de eficientizare a procesului de achiziţie şi conformare cadrului legal, astfel afectînd gestiunea mijloacelor publice locale. În aşa mod, cu derogare de la cadrul normativ, au fost efectuate achiziţii de peste 330 mil.lei. De asemenea, s-a constatat neasigurarea aplicării clauzelor garanţiei de bună execuţie în sumă ce depăşeşte 3 mil.lei, precum şi contractarea mărfurilor (lucrări, servicii) în valoare de circa 9 mil.lei de la agenţi economici, fondatorii şi administratorii cărora sînt identici, iar faptul în sine comportă riscuri sporite de fraudare.
    • În cadrul AAPL lipsesc strategii, politici şi proceduri reglementate/ standardizate în materie de investiţii publice şi, respectiv, nu sînt stabilite priorităţi în domeniul construcţiilor, reconstrucţiilor sau reparaţiilor. Studiile de fezabilitate, care ar determina necesitatea şi eficienţa investiţiilor efectuate, practic, lipsesc. Modul de determinare a obiectivelor finanţate din bugetul municipal este netransparent şi defectuos, iar lipsa surselor financiare pentru proiectarea şi construcţia acestora generează dezechilibre şi imobilizări de mijloace bugetare  de lungă durată, fără impact pozitiv asupra dezvoltării economico-sociale a municipiului. În consecinţă, sursele bugetare imobilizate în construcţii în curs de execuţie (01.01.2012) au valorat 480 mil.lei, din care 80 mil.lei în obiectele la care s-a renunţat. De rînd cu cele constatate, o atenţie sporită necesită soluţionarea gestionării reţelelor de gaze (64,8 mil.lei), electrice (9,7 mil.lei) şi telefonice (2,7 mil.lei), construite din contul mijloacelor bugetare şi exploatate de către sectorul privat, municipalitatea neobţinînd beneficii.
    • Rezultatele verificărilor efectuate la entităţile auditate asupra regularităţii şi legalităţii gestionării patrimoniului public denotă aceeaşi stare nesatisfăcătoare, atestată în perioadele anterioare supuse auditului/controlului, exprimată prin: lipsa unei evidenţe exhaustive (tehnică şi valorică) şi necadastrarea patrimoniului public; neînregistrarea bunurilor imobile (inclusiv terenurile) în evidenţa contabilă (în ansamblu pe municipalitate şi pe fiecare UAT) sau ţinerea la evidenţă a bunurilor privatizate şi realizate, ceea ce determină raportarea denaturată a situaţiilor patrimoniale; neasigurarea înregistrării dreptului de proprietate asupra tuturor bunurilor imobile la instituţia cadastrală (din 1566 de bunuri imobile nelocative proprietate publică locală, 906 bunuri nu au înregistrate drepturile asupra lor).
    • AAPL n-au ţinut cont de recomandările precedente ale Curţii de Conturi3, n-au organizat licitaţii publice la darea în locaţiune şi/sau prolongarea contractelor de locaţiune a bunurilor imobile, astfel, procedurile respective nu sînt transparente şi nu asigură venituri maxime posibile în funcţie de conjunctura pieţei, fiind ratate  surse importante, estimate de audit la circa 26 mil.lei.
    ___________________________________
    3 Hotărîrea Curţii de Conturi  nr.52 din 05.07.2010 „ Privind Raportul auditului executării bugetului municipal Chişinău pe anul 2009”; Hotărîrea Curţii de Conturi nr.33 din  02.07.2009 „Privind Raportul auditului regularităţii executării bugetului municipal Chişinău şi conformităţii gestionării patrimoniului public pe anul 2008”.

    • Privatizarea fondului de imobile nelocuibile s-a efectuat de către AAPL fără a întruni rigorile legale, astfel diminuînd veniturile pasibile încasării, estimate  sub 18 mil.lei. De asemenea, urmare a privatizării spaţiului supranormativ al locuinţelor, contrar prevederilor legale, au fost ratate venituri de circa 34 mil.lei.
    • AAPL n-au asigurat o evidenţă relevantă şi concludentă a patrimoniului public transmis către agenţii economici fondaţi. Nu s-a asigurat gestiunea eficientă a întreprinderilor fondate, activitatea economică a cărora n-a fost axată pe indicatori cost-eficienţă, iar managementul corporativ n-a fost orientat la obiective de performanţă.
    • AAPL n-au asigurat acumularea integrală a veniturilor provenite din dividendele aferente cotei de participare a municipiului în societăţile pe acţiuni şi din defalcările din profitul net al întreprinderilor municipale (2009-2010), suma cărora depăşeşte 30 mil.lei. De menţionat, în acest sens, neconformarea factorilor responsabili recomandărilor Curţii de Conturi3 privind încasarea dividendelor pentru anii 2007-2008 în sumă de 20 mil.lei.
    ________________________________
    3 Hotărîrea Curţii de Conturi  nr.52 din 05.07.2010 „ Privind Raportul auditului executării bugetului municipal Chişinău pe anul 2009”; Hotărîrea Curţii de Conturi nr.33 din  02.07.2009 „Privind Raportul auditului regularităţii executării bugetului municipal Chişinău şi conformităţii gestionării patrimoniului public pe anul 2008”.

    • Managementul defectuos şi ineficient al fondului funciar, neimplementarea recomandărilor Curţii de Conturi, lipsa supravegherii asupra fondului funciar, precum şi indisciplina de urbanism şi amenajare au dus la perpetuarea gestiunii neconforme a fondului funciar, ceea ce a lipsit municipalitatea de venituri evaluate la cca 97 mil.lei, totodată generînd şi costuri neregulamentare de peste 1 mil.lei.
    • Managementul contabil iresponsabil, exprimat prin înregistrări neconforme ale operaţiunilor financiare, precum şi deţinerea de bunuri materiale, fără contabilizarea corespunzătoare a valorii acestora, nereguli în decontări, s-au soldat cu raportări denaturate ale situaţiilor patrimoniale.
    • Verificările conformării cerinţelor şi recomandărilor rezultate din auditurile realizate anterior de către Curtea de Conturi indică la faptul că managementul AAPL, practic, a ignorat necesitatea remedierilor de rigoare. Astfel, din totalul de 71 de recomandări înaintate autorităţilor publice locale din cadrul mun.Chişinău, doar 9 recomandări au fost implementate integral, 17 – implementate parţial şi, respectiv, 45 – neimplementate, probele fiind reiterate în prezentul Raport de audit.
    Iregularităţile constatate în cadrul prezentei misiuni de audit relevă o stare de iresponsabilitate şi indisciplină  din partea factorilor responsabili şi decizionali, rezultată şi din imprudenţa/ineficienţa controlului intern.
    Reieşind din cele expuse, în temeiul art.7 alin.(1) lit.a), art.15 alin.(2) şi alin.(4), art.16 lit.c), art.34 alin.(3) alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008, Curtea de Conturi
hotărăşte:
    1. Se aprobă Raportul auditului bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale şi gestionării patrimoniului public în mun.Chişinău în perioada 2010-2011, anexat la prezenta Hotărîre.
    2. Prezenta Hotărîre şi Raportul de audit se remit:
    2.1. Consiliului municipal Chişinău, Primarului general al municipiului, consiliilor locale şi primarilor oraşelor/satelor/comunelor din componenţa municipiului şi se cere de la AAPL vizate de către misiunea de audit:
    2.1.1. să se conformeze şi să implementeze recomandările auditului, conţinute în Raportul de audit, cu aprobarea măsurilor concrete şi exhaustive privind remedierea deficienţelor constatate, cu stabilirea termenelor şi persoanelor responsabile de implementare;
    2.1.2. Primăriei mun.Chişinău:
    - în comun cu autorităţile economice, financiare, statistice, fiscale şi cadastrale, să realizeze acţiuni complexe şi coordonate întru evaluarea potenţialului economico-financiar aferent formării bazei de impozitare exhaustive şi credibile, în aspect teritorial şi categorie de impozit/taxă;
    - să asigure conformarea, prin revizuire şi reaprobare, în modul stabilit, regulamentelor de activitate a subdiviziunilor din subordinea  Consiliului municipal Chişinău şi Primăriei cadrului legal/normativ în vigoare, precum şi eliminarea suprapunerilor de competenţe;
    - în colaborare cu autorităţile centrale şi locale cadastrale, să realizeze neîntîrziat acţiuni complexe şi ferme privind inventarierea şi cadastrarea bunurilor imobiliare (inclusiv a terenurilor), dislocate pe teritoriul gestionat de AAPL de toate nivelurile; crearea unui Registru unic exhaustiv al bunurilor imobiliare – proprietate publică locală în cadrul municipiului;
    2.2. Inspectoratului Fiscal Principal de Stat şi Biroului Naţional de Statistică şi se cere:
    - să se conformeze şi să monitorizeze acţiunile în contextul (re)evaluării materiei de impozitare/taxare, potrivit subpct. 2.1.2. alin.(1) din prezenta Hotărîre;
    - să reexamineze formularele dărilor de seamă, cu specificarea materiei de impozitare în aspect administrativ-teritorial;
    2.3. Inspectoratului Fiscal de Stat mun.Chişinău şi se cere confruntarea datelor din sistemul informaţional al Serviciului Fiscal de Stat cu datele AAPL din municipiu privind baza de impozitare per ansamblu (inclusiv în aspect teritorial şi pe categorii de plăţi), concomitent aplicînd pîrghiile de rigoare faţă de contribuabilii-restanţieri şi faţă de cei care se eschivează de la onorarea obligaţiilor fiscale;
    2.4. Î.S. „Cadastru” şi se cere conformarea plenară cadrului legal/normativ în vigoare, cu implementarea măsurilor complexe privind inventarierea şi evaluarea în ansamblu (inclusiv în scopuri fiscale) a tuturor bunurilor imobiliare amplasate în UAT din cadrul mun.Chişinău;
    2.5. Ministerului Finanţelor, pentru informare, luare de atitudine şi conformare, privind:
    - activitatea irelevantă şi ineficientă a autorităţilor financiare şi fiscale din mun.Chişinău în procesul de identificare, evaluare şi monitorizare a bazei de impozitare, aferente formării tuturor componentelor bugetului public naţional;
    - redefinirea instrumentelor şi consolidarea cadrului normativ/metodologic în materie de evaluare/prognozare a materiei de impozitare/taxare pentru o asigurare fundamentată şi exhaustivă a veniturilor bugetare la scară naţională şi în aspect administrativ-teritorial;
    - generarea dezechilibrelor bugetare, rezultate din transferuri nefundamentate din contul bugetului de stat;
    - necesitatea adoptării unor reglementări exhaustive privind mecanismul de reevaluare a fondurilor fixe (clădiri, construcţii), în vederea conformării acestora valorii reale/de piaţă;
    - reactualizarea cadrului legal/normativ privind evaluarea/determinarea transferurilor de la bugetele ierarhic superioare către cele de nivel inferior, destinate uniformizării asigurării financiare;
    - aprobarea reglementărilor în materie de evidenţă contabilă bugetară şi raportare financiară a situaţiilor patrimoniale pentru AAPL şi instituţiile din subordine;
    - asigurarea inventarierii şi evidenţei integrale/consolidate a tuturor bunurilor publice, în aspect administrativ-teritorial şi la scară naţională;
    2.6. Cancelariei de Stat şi Oficiului teritorial Chişinău al Cancelariei de Stat şi se cere eficientizarea controlului administrativ al activităţii autorităţilor publice locale, în vederea remedierii şi neadmiterii încălcărilor/iregularităţilor constatate în Raportul de audit.
    2.7. Guvernului Republicii Moldova, pentru informare şi examinare, după caz, a relevanţei modificării legislaţiei în vigoare, privind:
    - delegarea către AAPL a funcţiilor de constatare şi întocmire a proceselor-verbale privind contravenţiile prevăzute de art.116 şi art.179 Cod contravenţional;
    - conformarea actelor guvernamentale, referitor la statutul întreprinderilor municipale şi privatizarea fondului de locuinţe, cadrului legal;
    2.8. Procuraturii Generale, spre examinare după competenţă;
    2.9. Preşedintelui Republicii Moldova şi Preşedintelui Parlamentului, pentru informare;
    2.10. Comisiilor permanente parlamentare: economie, buget şi finanţe; administraţie publică şi dezvoltare regională, pentru informare.
    3. Dată fiind revendicarea în Raportul de audit, anexat la prezenta Hotărîre, a recomandărilor din precedentele misiuni de audit extern, se exclude din regim de monitorizare Hotărîrea Curţii de Conturi nr.52 din 05.07.2010 „Privind Raportul auditului executării bugetului municipal Chişinău pe anul 2009”.
    4. Se ia act că:
    4.1. Direcţia Generală Locativ-Comunală şi Amenajare a aprobat Regulamentul privind retribuirea muncii;
    4.2. Direcţia Generală Transport Public şi Căi de Comunicaţie a aprobat limitele de cheltuieli şi numărul abonamentelor de telefoane mobile; a stabilit limitele de consum al combustibilului şi modul de completare a foilor de parcurs; a instalat sistemul intern de tarificare a telefoniei;
    4.3. Direcţia Generală Finanţe a restabilit în bugetul municipal defalcările din profitul net al întreprinderilor municipale (296,4 mii lei), transferate incorect în bugetul de stat;
    4.4. Primăria mun.Chişinău a iniţiat proiecte de decizii privind majorarea capitalului statutar cu valoarea mijloacelor fixe transmise întreprinderilor din subordine; a luat la evidenţă mijloacele fixe primite cu titlu gratuit în valoare totală 256,2 mii lei;
    4.5. Direcţia Generală Educaţie, Tineret şi Sport şi Direcţia Educaţie, Tineret şi Sport sect.Centru au aplicat sancţiuni disciplinare unor persoane responsabile; au elaborat planuri trimestriale privind procedura de achiziţii publice;
    4.6. Direcţia Educaţie, Tineret şi Sport sect.Botanica a luat la evidenţă bunuri materiale în sumă de 275,1 mii lei;
    4.7. Primăria Vatra a înregistrat în evidenţa contabilă materialele rezultate din casarea mijloacelor fixe; a încasat de la S.R.L. „Sigis Com” costul terenurilor vîndute;
    4.8. Primăria Cricova a luat măsuri în vederea restabilirii în bugetul local a cheltuielilor neregulamentare la execuţia lucrărilor suplimentare în sumă de 51,2 mii lei;
    4.9. Primăria Grătieşti a prezentat planul măsurilor de lichidare a neajunsurilor stabilite de audit; a încheiat contracte cu S.R.L. „Manevla-Com” şi S.R.L. „Anadem-Constructor” privind execuţia volumului de lucrări diminuate în sumă de 44 mii lei; a încheiat acord adiţional cu S.R.L. „Beton-Servicii” pentru achitarea plăţii de arendă diminuate în sumă de 14,2 mii lei; a format o bază de calcul referitor la fondul de remunerare a muncii şi impozitul pe venit reţinut din salariu în baza datelor IFS sect.Rîşcani; a format un grup de lucru întru identificarea construcţiilor nefinisate şi prezentarea informaţiei la Oficiul Cadastral Teritorial Chişinău, pentru evaluare;
    4.10. Primăria Ghidighici a recuperat de la S.R.L. „Gaztermica-Prim” suma de 10,4 mii lei.
    5. Despre măsurile întreprinse pentru executarea subpunctelor 2.1.-2.7. din prezenta Hotărîre se va informa Curtea de Conturi în termen de 6 luni.
    6. Prezenta Hotărîre se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

    PREŞEDINTELE CURŢII DE CONTURI                            Serafim URECHEAN

    Nr. 37. Chişinău, 31 iulie 2012.


    RAPORTUL

    lista abrevierilor

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    anexa nr.4

    anexa nr.5