OSVA63/2013
ID intern unic:  346500
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
SERVICIUL VAMAL
ORDIN Nr. 63
din  11.01.2013
cu privire la aprobarea Normelor metodologice privind
realizarea controlului ulterior prin audit post-vămuire şi
reverificarea declaraţiilor vamale
Publicat : 25.01.2013 în Monitorul Oficial Nr. 18-21     art Nr : 54     Data intrarii in vigoare : 25.01.2013
ÎNREGISTRAT:
Ministrul justiţiei
al Republicii Moldova
___________Oleg EFRIM
nr. 908 din 17.01.2013

    În scopul implementării articolului 1 punctul 211), articolului 1811, articolului 185 literele e1) şi f1), articolelor 2021-2099 din Codul vamal nr. 1149-XIV din 20 iulie 2000 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, ediţie specială), cu modificările şi completările ulterioare precum şi a capitolelor I şi XI din Titlul V al Codului fiscal nr. 1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 08.02.2007), cu modificările şi completările ulterioare,
    [Clauza de emitere modificată prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
O R D O N:
    1. A aproba Normele metodologice privind realizarea controlului ulterior prin audit post-vămuire şi reverificarea declaraţiilor vamale (se anexează).
    2. Controlul asupra executării prezentului ordin se pune în sarcina Departamentului de Aplicare a Legii.
    3. Prezentul ordin intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

    DIRECTORUL GENERAL
    AL SERVICIULUI VAMAL                             Tudor BALIŢCHI

    Nr. 63-O. Chişinău, 11 ianuarie 2013.


Anexă
la Ordinul Serviciului Vamal nr. 63-O
din 11 ianuarie 2013

Normele
metodologice privind realizarea controlului ulterior prin audit
post-vămuire şi reverificarea declaraţiilor vamale
I. Dispoziţii generale
    1. Activitatea de control ulterior prin audit post-vămuire sau reverificare a declaraţiilor vamale (în continuare - reverificare) se exercită de Organul vamal prin Direcţia control ulterior din cadrul Aparatului central al Serviciului vamal şi prin secţiile Control ulterior din cadrul birourilor vamale, precum şi la necesitate în comun cu alte subdiviziuni şi/ sau organe de control.
    2. Direcţia control ulterior şi secţiile Control ulterior din cadrul birourilor vamale prin regulamentul de organizare şi funcţionare, reprezintă aparatul de control specializat în prevenirea, constatarea şi medierea sancţionării încălcărilor aduse reglementărilor vamale şi altor dispoziţii legale, prin acte specifice de audit post-vămuire sau de reverificare, efectuate pentru aplicarea corectă a reglementărilor vamale şi a altor dispoziţii legale privind importul, exportul, tranzitul, transferul şi destinaţia finală a mărfurilor care circulă între, teritoriul vamal al Republicii Moldova şi alte ţări, inclusiv staţionarea mărfurilor care nu au statut de mărfuri autohtone.
    3. Personalul Direcţiei control ulterior are competenţă de control pe întreg teritoriul vamal naţional, iar pentru structurile corespondente din cadrul birourilor vamale, competenţa teritorială este corespunzătoare biroului vamal.
    În cazul acţiunilor de control, care nu suferă amînare, personalul secţiilor Control ulterior din cadrul birourilor vamale poate acţiona şi în afara razei teritoriale de competenţă, pe baza unei cereri motivate a şefului biroului vamal, aprobată de Directorul general al Serviciului vamal, sau din dispoziţia acestuia.
    4. Controlul se efectuează la persoanele definite în art. 1 pct. 6)- 9), art. 2021 alin. (5) din Codul vamal al Republicii Moldova nr. 1149 - XIV din 20 iulie 2000.
    5. Direcţia control ulterior şi Secţiile control ulterior din cadrul birourilor vamale  desfăşoară activităţi de control ulterior prin audit post-vămuire sau reverificare, în următoarele situaţii:
    a) exercitarea controalelor ulterioare prevăzute în cazul solicitării şi/sau utilizării procedurilor simplificate de vămuire la declararea mărfurilor;
    b) exercitarea controalelor ulterioare, rezultate în urma activităţii de analiză de risc, precum şi a altor solicitări şi informaţii operative;
    c) reverificarea declaraţiilor vamale validate pe culoarul albastru de control vamal pentru care s-a acordat liber de vamă, fără efectuarea controlului vamal documentar şi/sau fizic;
    [Pct.5 lit.c) modificată prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    d) reverificarea declaraţiilor depuse la biroul vamal, pentru care se prezumă că, dispoziţiile legale au fost aplicate pe baza unor informaţii inexacte sau incomplete;
    e) orice alte acţiuni necesare îndeplinirii atribuţiilor stabilite prin reglementările vamale sau regulamentul de organizare şi funcţionare;
    f) alte acţiuni stabilite prin programele de activitate.
    6. În exercitarea atribuţiilor legale, personalul vamal din cadrul Direcţiei control ulterior, din secţiile Control ulterior constată şi documentează potrivit legii, abaterile de la reglementările vamale şi de la alte dispoziţii legale fiind investit cu exerciţiul autorităţii publice.
    61. Pe parcursul efectuării controlului ulterior, pentru constatările privind săvîrşirea unor fapte care ar întruni elementele constitutive ale unei infracţiuni, în condiţiile prevăzute de legea penală, organul de control întocmeşte un Denunţ care va fi înaintat organelor de urmărire penală pentru examinare. Denunţul împreună cu mijloacele materiale de probă vor fi înaintate organelor de urmărire penală cu o adresă de sesizare.
La finalizarea controlului ulterior, în cazul constatării încălcărilor legislaţiei, colaboratorii vamali care au efectuat controlul vor remite obligatoriu spre examinare materialul prin scrisoare de însoţire după cum urmează:
    1) în situaţia presupunerii existenţei unor elemente constitutive ale unei/unor infracţiuni, către Direcţia urmărire penală, astfel sesizînd organul de urmărire penală printr-un Denunţ;
    2) în situaţia presupunerii existenţei unor elemente constitutive ale unei/unor contravenţii vamale, către secţia Contracararea fraudelor vamale din cadrul birourilor vamale conform competenţei teritoriale.
    [Pct.61introdus prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]  
II. Organizarea activităţilor de audit post-vămuire
şi reverificare
    7. Activitatea de audit post-vămuire se organizează şi se desfăşoară în baza unor programe anuale şi semestriale de activitate, realizate în urma aplicării studiilor de analiză de risc şi aprobate de conducerea Serviciului Vamal.
    [Pct.7 modificat prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    8. Activitatea de reverificare se realizează de către Direcţia control ulterior şi secţiile control ulterior în baza Programelor de activitate semestriale elaborate la nivel central, în baza activităţii proprii de analiză de risc coordonată în prealabil cu Direcţia control ulterior, cît şi în baza culoarului albastru de control vamal.
    [Pct.8 modificat prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    9. În situaţiile în care la efectuarea controalelor tematice nu se pot respecta termenele stabilite prin program, directorul general al Serviciului Vamal, şeful biroului vamal sau persoanele împuternicite de aceştia, în cazuri întemeiate şi justificate documentar, pot dispune prelungirea perioadei programate şi/sau sistarea auditului post-vămuire, în condiţiile art. 2021 alin. (14) al Codului vamal.
    [Pct.9 modificat prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    10. Activitatea de control ulterior prin audit post-vămuire este exercitată de echipa de control, care este formată cel puţin din două persoane, prima persoană indicată în ordin fiind şeful grupului.
    Şeful grupului va fi responsabil de organizarea acţiunilor de control în cadrul auditului post-vămuire, de raportarea rezultatelor aferente acestuia şi de asigurarea întocmirii dosarului de audit post-vămuire. Componenţa echipei de control este propusă de şeful subdiviziunii şi aprobată prin ordin de către Directorul general al Serviciului vamal, şeful biroului vamal, după caz, sau de persoanele împuternicite de aceştia.
    [Pct.10 modificat prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    11. Înainte de începerea controlului, membrii echipei de control analizează datele şi informaţiile existente în bazele de date naţionale, respectiv locale, şi le compară cu celelalte informaţii disponibile referitoare la activitatea persoanei ce urmează a fi controlată. De asemenea, sînt studiate reglementările vamale şi dispoziţiile legale aplicabile declaraţiilor sau activităţii specifice ce urmează a fi controlată.
    12. În cadrul activităţilor de pregătire şi/sau executare a acţiunilor de control, echipa de control, pentru aplicarea uniformă şi nediscriminatorie a reglementărilor vamale şi altor dispoziţii legale, poate solicita opinia subdiviziunilor din cadrul birourilor vamale, direcţiilor şi subdiviziunilor de specialitate din cadrul Aparatului central a Serviciului Vamal sau al altor instituţii şi autorităţi.
    [Pct.12 modificat prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    13.  Auditele post-vămuire programate sau inopinate se execută în baza ordinului de control, al cărui model este prezentat în anexa nr. 1 la prezentele norme, aprobat de Directorul general al Serviciului Vamal  /şeful biroului vamal sau de persoanele împuternicite de aceştia.
    Pe parcursul efectuării auditului post - vămuire ordinul de control poate fi suspendat, sau modificat prin emiterea unui nou ordin de control, cu informarea în scris a contribuabilului despre motivul suspendării sau modificării acestuia şi prezentarea unei copii persoanei controlate.
    [Pct.13 modificat prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    14. Auditul post-vămuire planificat se realizează cu înştiinţarea prealabilă a persoanei stabilite în ţară, cu scopul de a nu-i perturba activitatea curentă şi pentru ca aceasta să fie în măsură de a pune la dispoziţia membrilor echipei de audit post-vămuire un spaţiu de lucru adecvat, registrele şi evidenţele financiar-contabile sau înscrisurile, inclusiv cele pe suport informatic, care au legătură directă ori indirectă cu mărfurile şi cu bunurile ce fac obiectul comerţului extern, de a permite accesul la spaţiile de depozitare a mărfurilor şi bunurilor, asigurînd prezenţa persoanelor competente, de a pune la dispoziţie datele şi informaţiile pe care le deţin referitor la acele mărfuri şi bunuri.
    [Pct.14 modificat prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    15. Înştiinţarea prealabilă a persoanei controlate se realizează prin comunicarea în scris, cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de iniţierea controlului ulterior planificat, printr-un aviz de audit post - vămuire, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 2 la prezentele norme.
    Acest document va cuprinde în mod obligatoriu datele de identificare a membrilor echipei de control şi a persoanei controlate, temeiul juridic al controlului, data începerii acestuia, perioada ce urmează a fi supusă controlului şi posibilitatea de a solicita suspendarea temporară a efectuării auditului post-vămuire.
    [Pct.15 modificat prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    16. Persoana auditată poate solicita în scris, autorităţii vamale din care fac parte membrii echipei de audit post-vămuire suspendarea efectuării controlului ulterior, o singură dată, pentru motive justificate documentar, pe un termen maxim de 30 de zile calendaristice, în conformitate cu art. 2021 alin. (15) din  Codul vamal.
     [Pct.16 modificat prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    17. Comunicarea avizului de audit post-vămuire nu este obligatorie în cazul auditelor post-vămuire inopinate, cînd solicitarea de control este făcută de persoana care urmează să fie auditată.
    [Pct.17 modificat prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    171. La finalizarea controlului ulterior prin audit post-vămuire sau reverificare, de către colaboratorii vamali care au efectuat controlul respectiv, se va întocmi dosarul de control ulterior care va fi numerotat, cusut, semnat, sigilat şi luat la evidenţă ca dosar de nomenclator. Numerotarea filelor se efectuează în partea de sus, în colţul din dreapta, cu creion negru, iar numărul acestora într-un dosar nu va depăşi cifra de 250 file. În funcţie de volumul materialelor acumulate în cadrul auditului post-vămuire/reverificare, se va întocmi unul sau mai multe dosare de audit post-vămuire. Numerotarea dosarelor se efectuează în ordine fracţionară, unde, numărătorul fracţiei indică asupra numărului de ordine al dosarului, iar numitorul indică numărul total de dosare întocmite în cadrul auditului post-vămuire/reverificare respectiv.
    [Pct.171 introdus prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    172. Membrii echipei de control vor întocmi un dosar de audit post-vămuire/reverificare în care vor fi incluse în original toate actele probatorii ce confirmă sau infirmă riscurile de control, actele de valorificare a rezultatelor controlului şi actele procedurale emise în timpul controlului, respectînd consecutivitatea ordinii acestora după cum urmează: Ordinul de control; Aviz de audit post-vămuire; Documentele de lucru (Act de ridicare/restituire, Proces-verbal de sigilare/desigilare, Citaţie, Explicaţie, Declaraţie, Notă de constatare, cronologia cărora va fi determinată în funcţie de aspectele specifice controlului); Proces-verbal de examinare preliminară; Notă de prezentare; Act de audit post-vămuire; Proces-verbal de reverificare a declaraţiilor vamale, Decizie de regularizare.
    [Pct.172 introdus prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    Dosarul de control va fi arhivat pe un termen de 5 ani, cu excepţia dosarelor care se află în litigiu sau sunt în procedură de încasare silită, a căror termen poate fi prelungit.
III. Forme, proceduri şi metode de control
    18. Acţiunile de control ulterior prin audit post-vămuire se pot desfăşura în următoarele forme:
    a) control general, care reprezintă activitatea de verificare a tuturor operaţiunilor vamale pentru o perioadă determinată;
    b) control parţial, care reprezintă activitatea de verificare a uneia sau mai multor operaţiuni vamale pentru o perioadă determinată. În cazuri motivate, în scopul aplicării corecte şi unitare a reglementărilor vamale şi a altor dispoziţii legale, controlul se poate extinde asupra tuturor operaţiunilor vamale;
    c) control repetat, care reprezintă activitatea de verificare în cazul în care rezultatele controlului ulterior exercitat anterior sînt neconcludente, incomplete sau nesatisfăcătoare, ori dacă ulterior au fost depistate circumstanţe ce atestă existenţa unor semne de încălcare vamală/fiscală şi prin urmare, se impune un nou control ulterior.
    19. Întru realizarea atribuţiilor de serviciu, subdiviziunile de control ulterior pot aplica următoarele proceduri de control:
    a) controlul inopinat, care constă în activitatea de verificare faptică şi documentară, în principal ca urmare a unei sesizări sau unor indicii cu privire la existenţa unor fapte de încălcare a reglementărilor vamale sau a altor dispoziţii aplicabile, fără înştiinţarea prealabilă a persoanei controlate;
    b) control prin contrapunere. În cazul în care în procesul desfăşurării auditului post-vămuire este necesară stabilirea anumitor fapte şi circumstanţe în baza documentelor sau mărfurilor care se află în posesia altei persoane cu care persoana auditată are sau a avut relaţii economice şi/sau financiare, organul vamal este în drept, cu emiterea unui nou ordin de control, să desfăşoare o verificare prin contrapunere.
    c) controlul planificat, care constă în verificarea faptică şi documentară a persoanelor indicate în programele anuale şi semestriale de activitate. În cazul în care, în urma tuturor măsurilor de identificare a persoanei, aceasta nu este de găsit de către echipa de control, prin coordonarea cu Direcţia control ulterior a SV, controlul planificat urmează a fi reprogramat în control ulterior prin reverificarea declaraţiilor vamale şi a informaţiilor de care dispune organul vamal.
    [Pct.19 lit.c) introdusă prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    20. În realizarea acţiunilor de audit post-vămuire se pot aplica următoarele metode de control:
    a) control prin selectiv, care constă în activitatea de verificare selectivă a documentelor şi operaţiunilor semnificative;
    b) controlul total, care constă în activitatea de verificare totală a documentelor şi operaţiunilor economice externe de import-export;
    [Pct.20 modificat prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    c) controlul electronic, care constă în activitatea de verificare a contabilităţii şi a resurselor acesteia, prelucrate în mediu electronic, utilizîndu-se metodele de analiză, evaluare şi testare, asistate de instrumente informatice specializate.
    21. Utilizarea procedurilor şi metodelor de control se poate face individual sau combinat, în funcţie de scopul, obiectivele, complexitatea, dificultăţile, specificul activităţii desfăşurate şi de perioada controlului.
    22. Selectarea documentelor şi a operaţiunilor semnificative se apreciază de echipa de control în dependenţă de volumul, valoarea şi ponderea lor în activitatea persoanei controlate.
IV. Realizarea auditului post-vămuire
    23. La iniţierea acţiunilor de control ulterior prin audit post-vămuire la faţa locului, membrii echipei de control sînt obligaţi să prezinte persoanei controlate legitimaţia de serviciu şi ordinul de control. Începerea controlului trebuie consemnat în registrul unic de control, gestionat de persoana controlată.
    24. Auditul post-vămuire poate fi efectuat atît la sediul, cît şi în încăperile titularului mărfurilor sau ale reprezentantului său, ale oricărei persoane legate direct sau indirect de aceste operaţiuni ori ale oricărei persoane care dispune de documentele respective, şi în funcţie de necesităţi, se poate extinde şi în spaţii de producţie, în depozite şi alte încăperi, cu excepţia celor utilizate exclusiv în calitate de domiciliu şi reşedinţă.
    25. În cazul în care persoana auditată nu dispune de sediu sau de încăpere ce poate fi utilizată pentru efectuarea auditului post-vămuire ori sediul se află la adresa de domiciliu sau în alte cazuri în care nu există condiţii optime de lucru, această activitate se poate desfăşura la sediile autorităţii vamale din care fac parte membrii echipei de control, respectînd prevederile art.145 din Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997, cu întocmirea obligatorie a Actului de ridicare/restituire de documente/înscrisuri, al cărui model este prevăzut în anexa nr.3 la prezentele norme.
    26. Acţiunile de control pentru realizarea auditului post-vămuire se desfăşoară în orele de lucru ale organului vamal şi ale persoanei juridice sau fizice controlate.
    27. Pentru a asigura desfăşurarea auditului post-vămuire inopinat în condiţiile art. 198, art. 2021 alin. (17), art.2023 din Codul vamal, în scopul evitării eschivării de la controlul vamal al mărfurilor, sustragerii sau distrugerii documentelor necesare efectuării controlului ulterior, colaboratorii vamali împuterniciţi vor sigila spaţiile, încăperile prevăzute de art. 2023 alin. (2) lit. a) din Codul vamal.
    [Pct.27 modificat prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    28. Membrii echipei de control pot solicita în scris, cu întocmirea unei Citaţii de audit post-vămuire/reverificare al cărei model este prevăzut de anexa nr.4 la prezentele norme, prezenţa la sediul autorităţii vamale din care fac parte membrii echipei de control a persoanei fizice ori a reprezentantului persoanei juridice sau a oricăror alte persoane care au legătură directă ori indirectă cu operaţiunile ce fac obiectul schimbului internaţional de mărfuri sau bunuri, pentru a oferi documente, informaţii şi lămuriri necesare pe parcursul controlului, sau pentru a semna actele emise în rezultatul auditului post-vămuire.
    29. În cadrul acţiunilor de control ulterior membrii echipei de control pot solicita de la orice instituţie financiară (sucursală sau filiala acesteia) prin intermediul unei Citaţii bancare de modelul prevăzut în anexa nr.5 la prezentele norme, prezentarea de informaţii, date, documente pe care le deţin referitoare la contul bancar al persoanei auditate şi la operaţiunile efectuate în acest cont pentru perioada (perioadele) supusă controlului. Instituţia financiară (sucursala sau filiala acesteia) în termen de 3 zile de la primirea citaţiei bancare va asigura colectarea informaţiilor, datelor şi documentelor solicitate şi le va prezenta organului vamal. 
    30. Pe parcursul desfăşurării auditului post-vămuire membrii echipei de control pot extinde controlul la sediul oricăror alte persoane care au legatură directă sau indirectă cu operaţiunile ce fac obiectul schimbului internaţional de mărfuri ori bunuri sau al oricărei alte persoane care se află în posesia unor acte ori care deţine informaţii în legătură cu acestea. Acest control se va efectua cu emiterea unui alt ordin de control şi respectiv act de audit post-vămuire.
    31. În scopul determinării modului de aplicare a reglementărilor vamale sau a altor dispoziţii legale în cadrul acţiunilor de control ulterior membrii echipei de control pot proceda la prelevarea de mostre în vederea efectuării expertizelor de laborator, cu respectarea normelor metodologice aprobate de Serviciul Vamal şi Secţiunea 292 din Codul vamal.
    [Pct.31 modificat prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    32. În timpul desfăşurării auditului post-vămuire, în cazul necesităţii determinării provenienţei mărfurilor, precum şi a stocurilor mărfurilor aflate sub supraveghere vamală, membrii echipei de control vor solicita administratorului persoanei auditate efectuarea inventarierii mărfurilor şi a mijloacelor de transport aflate în posesia şi/sau gestiunea acestora, totodată fiind obligaţi să asiste, să supravegheze procedura de inventariere şi să verifice rezultatele acesteia.
    [Pct.32 în redacția OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    33. În situaţiile în care există indici că în spaţiile de producţie, depozitare, comercializare sau în mijloacele de transport se găsesc mărfuri pentru care nu s-au respectat reglementările vamale ori alte dispoziţii aplicabile, iar acţiunea de control nu poate fi finalizată, urmînd a fi continuată în ziua lucrătoare următoare, spaţiile în cauză vor fi sigilate întocmindu-se “Procesul-verbal de sigilare/desigilare”. Modelul procesului-verbal de sigilare/desigilare, instrucţiunile de completare şi utilizare este prezentat în anexa nr.6 la prezentele norme.
    Acest document se poate utiliza şi în situaţia în care există posibilitatea ca documentele şi actele necesare controlului vamal să fie sustrase, distruse ori în situaţia în care nu se poate face un inventar al documentelor în vederea ridicării acestora.
    34. Echipa de control are dreptul să ridice în scopul protejării ori evitării distrugerii documente, acte, înscrisuri, inclusiv electronice pe suport informatic, registre şi documente financiar-contabile sau orice element material care face dovada stabilirii obligaţiilor vamale rezultate din raporturile juridice cu autoritatea vamală, pe o perioadă de maximum 30 de zile calendaristice.
    [Pct.34 modificat prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    35. Dovada ridicării documentelor o constituie Actul de ridicare/restituire de documente /înscrisuri, întocmit de echipa de control, în care sînt specificate elementele necesare individualizării probei sau dovezii respective, precum şi menţiunea că acestea au fost ridicate potrivit dispoziţiilor legale, de către echipa de control vamal. Actul se întocmeşte în două exemplare şi se semnează de membrii echipei de control şi de reprezentantul legal al persoanei controlate, iar în cazul refuzului sau imposibilităţii semnării de către acesta, se semnează de către membrii echipei de control şi de cel puţin un martor, un exemplar oferindu-i-se acestuia. La restituirea acestor documente se va proceda în mod similar.
    [Pct.35 modificat prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    36. În cazul în care pentru stabilirea situaţiei vamale sau de altă natură, potrivit dispoziţiilor legale, titularul declaraţiilor vamale sau reprezentantul acestuia pune la dispoziţia echipei de control înscrisuri sau alte documente în original, acestea vor fi restituite persoanei auditate, iar la actul de audit post-vămuire păstrîndu-se în copie numai documentele sau înscrisurile relevante.
    37. Pentru clarificarea aspectelor de domeniul vamal, membrii echipei de control pot solicita oricărei persoane care are legătură directă sau indirectă cu operaţiunile ce fac obiectul schimbului internaţional de mărfuri sau de bunuri realizat de persoana fizică ori juridică rezidentă controlată sau care se află în posesia unor acte ori care deţine informaţii în legătură cu acestea, Note explicative, conform modelului prezentat în anexa nr. 7 la prezentele norme, ca urmare a întrebărilor înaintate, care să fie utilizate la finalizarea auditului post-vămuire. Membrii echipei de control vor analiza răspunsurile primite, iar de concluziile rezultate se va ţine cont la fundamentarea constatărilor controlului vamal.
    Notele explicative se pot lua în orice etapă a controlului, ori de cîte ori acestea sînt necesare pentru clarificarea şi definitivarea constatărilor, cu condiţia ca membrii echipei de control ulterior să fie în măsură să pună întrebări precise şi să combată eventualele răspunsuri necorespunzătoare. Organele de control vor analiza răspunsurile primite, iar concluziile rezultate din analiză vor fi luate în considerare la întocmirea actului de audit post-vămuire.
    În cazul în care persoanele vizate în alineatul unu al prezentului punct refuză să dea Note explicative sau sa răspundă la unele întrebări, membrii echipei de control vor formula întrebările printr-o adresare scrisă, stabilind un termen de pînă la 3 zile lucrătoare de primire a răspunsului în scris de la data recepţionării adresării.
    În cazul în care nu primesc răspuns în termenul stabilit, membrii echipei de control consemnează refuzul în actul de audit post-vămuire şi anexează o copie de pe adresare la acesta.
    38. În cazuri temeinic justificate, determinate de necesitatea efectuării unor acţiuni de control în oficiile sau în spaţiile de depozitare a mărfurilor ori bunurilor situate în raza de competenţă a altui birou vamal, membrii echipei de control pot solicita prin Direcţia control ulterior realizarea acestor acţiuni de către o altă echipă de control din raza de competenţă a biroului vamal, sau pot solicita delegarea de competenţă.
    Un exemplar original al actelor intermediare încheiate şi anexele acestora sau, după caz, ale notelor explicative sînt transmise biroului vamal solicitant şi sînt folosite pentru fundamentarea constatărilor din actul de audit post-vămuire.
    39. În cazul, în care pentru finalizarea auditului post-vămuire sînt necesare date şi documente ce pot fi obţinute de la alte administraţii vamale, în baza acordurilor de cooperare vamală, membrii echipei de control propun iniţierea unei cereri de asistenţă administrativă internaţională prin Direcţia control ulterior. În atare situaţie, auditul post-vămuire este sistat conform prevederilor Codului vamal, iar la primirea răspunsului de la instituţiile solicitate, acţiunile de control vor fi reluate.
    [Pct.39 modificat prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    40. Documentele obţinute în baza acordurilor internaţionale trimise atît de administraţiile vamale, cît şi de alte oficialităţi ale altor state, sau documentele obţinute în baza recomandării Consiliului de Cooperare Vamală din cadrul Organizaţiei Mondiale a Vămilor pot constitui mijloace de probă pentru determinarea stării de fapt.
    41. La finalizarea controlului, persoana fizică sau reprezentantul persoanei juridice are obligaţia să dea o declaraţie scrisă, pe propria răspundere, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 11, din care să rezulte că, au fost puse la dispoziţie membrilor echipei de control toate documentele şi informaţiile solicitate, care au legătură cu obiectul controlului. În declaraţie se va menţiona şi faptul că, au fost restituite toate documentele solicitate şi puse la dispoziţie de persoana fizică sau reprezentantul persoanei juridice.
    42. După finalizarea auditului post-vămuire, membrii echipei de control vor întocmi un dosar de audit post-vămuire, în termen de 15 zile lucrătoare după finalizarea controlului ulterior şi anume după:
    1) data semnării de către plătitorul vamal, după caz a:
    a) actului de audit;
    b) deciziei de regularizare;
    2) data înregistrării la organul vamal a recepţiei, dovezii (avizul de recepţie) de aducere la cunoştinţă plătitorului vamal, după caz a:
    a) actului de audit;
    b) deciziei de regularizare.
    [Pct.42 în redacția OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
V. Realizarea reverificării  declaraţiilor vamale
    43. Activitatea de reverificare se realizează de către personalul Direcţiei control ulterior şi personalul Secţiilor control ulterior din cadrul birourilor vamale desemnaţi ca fiind responsabili de reverificarea declaraţiilor vamale, în baza culoarului albastru de control vamal, în baza Programelor de activitate elaborate la nivel central, în baza studiilor proprii de risc coordonate cu Direcţia control ulterior.
    [Pct.43 în redacția OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    44. Reverificarea declaraţiilor vamale se efectuează în orele de lucru ale organului vamal, la sediile autorităţii vamale în conformitate cu art. 1811 şi a Secţiunii 291din Codul vamal, art. 215 din Codul fiscal, cu prevederile prezentelor norme, precum şi în baza regulamentului Direcţiei control ulterior şi Secţiilor control ulterior din cadrul birourilor vamale.
    [Pct.44 modificat prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    45. În cazul culoarului albastru de control vamal, personalul indicat în pct. 43, va accesa din SIIV „ASYCUDA World” declaraţiile vamale validate pe culoarul albastru de control vamal, pentru reverificarea acestora în baza criteriilor de risc stabilite, în vederea confirmării sau infirmării acestora.
    [Pct.45 în redacția OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    46. Declaraţiile vamale vor fi reverificate în termen de 60 de zile calendaristice de la data recepţionării acestora de către personalul indicat în pct. 43, cu excepţia situaţiilor prevăzute la pct. 51 din prezentele Norme.
    [Pct.46 în redacția OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    47. La finalizarea reverificării unei sau mai multor declaraţii vamale validate pe culoarul albastru de control vamal, personalul desemnat cu atribuţii de efectuare a reverificării, va întocmi/actualiza actul de inspecţie în conformitate cu procedura stabilită de Serviciul Vamal. Urmare finalizării reverificării declaraţiilor vamale validate pe culoarul albastru de control vamal, colaboratorul vamal va efectua în sistemul informaţional “Asycuda World” operaţiunea controlat.
    Totodată în situaţia constatării neconformităţilor la reverificarea declaraţiilor vamale validate pe culoarul albastru de control vamal, personalul indicat în pct. 43 va întreprinde acţiuni de regularizare a situaţiei prin întocmirea unui proces-verbal de reverificare a declaraţiilor vamale, iar în cazul apariţiei obligaţiilor vamale şi a deciziei de regularizare, în conformitate cu prevederile Codului vamal.
    [Pct.47 în redacția OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    48. Procesul-verbal de reverificare a declaraţiilor vamale, este un act procedural care se procesează conform procedurii stabilite la actul de audit post–vămuire, în care se consemnează iregularităţile constatate, normele încălcate, vor indica  valoarea  obligaţiilor vamale, în situaţiile în care s-a constatat apariţia acestora.
    49. În situaţiile cînd reverificarea declaraţiilor se efectuează în baza documentelor aflate la dispoziţia autorităţii vamale sau primite de la alte autorităţi ori persoane, potrivit dispoziţiilor legale, precum şi atunci cînd se refuză semnarea procesului-verbal de reverificare, sau în cazul în care persoana nu este de găsit acesta se semnează numai de colaboratorul care a exercitat reverificarea. În aceste cazuri, procesul-verbal de reverificare va fi adus la cunoştinţa şi respectiv, comunicat persoanei a cărei declaraţie/declaraţii au fost reverificate, prin intermediul trimiterilor poştale recomandate cu aviz de recepţie.
    [Pct.49 modificat prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    50. Pentru clarificarea aspectelor din domeniul vamal, pentru a oferi documente, informaţii, note explicative sau lămuriri necesare pe parcursul procedurii de reverificare a declaraţiilor vamale, colaboratorii desemnaţi ca fiind responsabili de reverificarea declaraţiilor vamale pot solicita prin intermediul citaţiei de audit post-vămuire/ reverificare prezenţa la sediul autorităţii vamale a oricărei persoane care are legătură directă ori indirectă cu operaţiunile ce fac obiectul schimbului internaţional de bunuri sau  mărfuri.
    51. În cazul în care, pentru stabilirea situaţiei de fapt în procesul reverificării declaraţiei vamale sînt necesare date şi documente ce pot fi obţinute de la alte administraţii vamale, în baza acordurilor şi convenţiilor de cooperare vamală, colaboratorii desemnaţi ca fiind responsabili de reverificarea declaraţiilor vamale propun iniţierea unei cereri de asistenţă administrativă internaţională prin Direcţia control ulterior. Pentru declaraţiile la care există o asemenea cerere de asistenţă vamală sau de altă natură, necesară determinării stării de fapt, reverificarea declaraţiei vamale se va finaliza la primirea răspunsului de la instituţiile solicitate.
    [Pct.51 modificat prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    52. Documentele, înscrisurile şi informaţiile obţinute în baza acordurilor sau convenţiilor internaţionale de cooperare vamală pot constitui mijloace de probă pentru determinarea stării de fapt în cadrul unui proces de reverificare a declaraţiilor vamale.
    [Pct.52 modificat prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    53. După finalizarea reverificării, membrii echipei de control vor întocmi un dosar de reverificare în 15 zile lucrătoare după finalizarea controlului ulterior şi anume după:
    1) data semnării de către plătitorul vamal, după caz a:
    a) procesului-verbal de reverificare;
    b) deciziei de regularizare;
    2) data înregistrării la organul vamal a recepţiei, dovezii (avizul de recepţie) de aducere la cunoştinţă plătitorului vamal, după caz a:
    a) procesului-verbal de reverificare;
    b) deciziei de regularizare.
    Ca excepţie fiind reverificarea declaraţiilor vamale validate pe culoarul albastru de control vamal, la care dosarul va fi întocmit doar în cazul în care a fost confirmat riscul stabilit şi s-au întreprins acţiuni de regularizare a situaţiei.
    [Pct.53 în redacția OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    VI. Întocmirea documentelor de control
    54. Echipele de control din cadrul Direcţiei control ulterior/secţiilor control ulterior din cadrul birourilor vamale, întocmesc în funcţie de circumstanţele controlului, următoarele acte procedurale emise în timpul controlului, respectînd ordinea cronologică a acestora după cum urmează:
    a) Ordinul de control;
    b) Aviz de audit post-vămuire;
    c) Actul de ridicare/restituire de documente/ înscrisuri/mărfuri;
    d) Procesul-verbal de sigilare/desigilare;
    e) Citaţie de audit post-vămuire/reverificare;
    f) Act de inspecţie (pentru declaraţiile vamale selectate pe culoarul albastru de control vamal);
    g) Citaţii bancare;
    h) Notă explicativă;
    i) Declaraţie;
    j) Notă de constatare;
    k) Procesul-verbal de examinare preliminară a rezultatelor auditului post-vămuire;
    l) Notă de prezentare;
    m) Actul de audit post-vămuire;
    n) Procesul-verbal de reverificare;
    o) Decizie de regularizare.
    Pentru actele de la lit. c) - i) ordinea cronologică se stabileşte în funcţie de necesităţile şi circumstanţele emiterii acestora.
    Iar pentru actele de la lit. c) – lit. e), lit. g) – lit. n) li se vor acorda numerele de ordine fracţionare în ordinea emiterii acestora, corespunzătoare registrelor de evidenţă a activităţii de control ulterior din gestiunea subdiviziunilor responsabile de această activitate. Numărătorul fracţiei indică asupra numărului controlului ulterior în cadrul căruia este emis documentul, iar numitorul indică numărul de ordine a documentului emis în cadrul acestui control. Data documentului trebuie să coincidă cu data emiterii acestuia.
    [Pct.54 în redacția OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
VII. Proces-verbal de examinare preliminară a
rezultatelor auditului post-vămuire

    55. Procesul-verbal este un act procedural intermediar, care se întocmeşte în cazul cînd, în procesul auditului post-vămuire s-au constatat încălcări a legislaţiei, cu excepţia cazurilor cînd persoana nu poate fi de găsit. Conţinutul orientativ al actului este prezentat în anexa nr. 8 la prezentele norme.
    [Pct.55 în redacția OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    56. Prin intermediul procesului-verbal membrii echipei de control informează persoana auditată despre constatările rezultate, precum şi consecinţele juridice ale acestora, iar persoana controlată este în drept  să prezinte în scris, obiecţiile cu privire la constatări.
    57. În cadrul participării la examinarea preliminară, persoana auditată la momentul semnării procesului-verbal, în cazul lipsei unor informaţii sau documente suplimentare care ar modifica constatările rezultate, este obligat să menţioneze acest fapt, drept urmare nu i se aplică termenul prevăzut în pct. 58 în cadrul procedurii de audit post-vămuire.
    Atunci cînd se refuză să primească, să participe la examinarea preliminară a rezultatelor de audit post-vămuire, procesul-verbal de examinare a rezultatelor preliminare ale auditului post-vămuire se remite persoanei prin intermediul trimiterilor poştale recomandate cu aviz de recepţie.
    [Pct.57 în redacția OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    58. În cazul în care persoana auditată are unele obiecţii asupra constatărilor organelor de control, acestea vor fi clarificate şi soluţionate în termen de pînă la 7 zile lucrătoare de la întocmirea procesului-verbal, termen în care persoana auditată este în drept să prezinte în scris informaţii şi documente suplimentare.
    [Pct.58 modificat prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
VIII. Actul de audit post-vămuire şi modul de
 procesare al acestuia

    59.  Actul este un document procedural care se întocmeşte şi se semnează de către echipa de control şi de persoana auditată, sau de reprezentantul acesteia chiar şi în caz de dezacord asupra conţinutului acestuia, în termen de 10 zile lucrătoare de la data întocmirii procesului-verbal de examinare preliminară a rezultatelor auditului post-vămuire. Conţinutul orientativ al actului este prezentat în anexa nr.9 la prezentele norme.
    Actul trebuie să cuprindă motivele de fapt şi temeiurile de drept în ceea ce priveşte constatările şi măsurile dispuse de echipa de control.
    Constatările din act trebuie sa fie bazate pe documente şi date expuse clar şi precis, eliminîndu-se orice elemente şi descrieri personale neconcludente, care încarcă nejustificat conţinutul acestuia.
    Neregulile constatate se consemnează în mod obligatoriu în act, precizîndu-se prevederilor legale încălcate, cu determinarea efectului bugetar în situaţiile în care s-a constatat apariţia unei obligaţii vamale sau sume plătite în plus. Prin act se consemnează, de asemenea, diferenţe în plus sau în minus privind alte taxe şi impozite datorate statului, în cadrul operaţiunilor vamale.
    Actul, semnat în modul corespunzător sau numai de echipa de control în cazul imposibilităţii de a fi semnat de persoana auditată, se înregistrează în registrele de evidenţă a organului de control, la încheierea controlului.
    În situaţiile în care controlul nu se exercită la sediul persoanei controlate, cînd acesta se efectuează pe baza de documente aflate la dispoziţia autorităţii vamale sau primite de la alte autorităţi ori persoane, potrivit dispoziţiilor legale, precum şi atunci cînd se refuză semnarea actului, acesta se semnează înainte de comunicare numai de echipa de control. În aceste cazuri, actul va fi comunicat persoanei a carei activitate a fost controlată, prin intermediul trimiterilor poştale recomandate cu aviz de recepţie.
    Data comunicării rezultatelor controlului este considerată data semnării de către persoana controlată sau de reprezentantul persoanei controlate a actului, data înscrisă de operatorul poştal pe avizul de recepţie sau data la care expiră termenul de15 zile lucrătoare din data indicată în Citaţia de audit post-vămuire/reverificare, remisă în vederea invitării persoanei controlate la sediul organului de control, pentru a lua act de rezultatul auditului post-vămuire.
    [Pct.59 modificat prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    60. La act se vor anexa relatări de situaţii, tabele, acte, documente şi note explicative privind susţinerea constatărilor, acestea constituind parte componentă a dosarului de audit post-vămuire. Tabelele sau relatările se întocmesc în cazurile în care este necesară sintetizarea expunerii în cadrul notelor de constatare. Tabelele şi relatările anexate la act vor fi semnate de colaboratorii organului de control, după caz, de reprezentantul persoanei auditate.
    [Pct.60 modificat prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    61.  Documentele sau actele necesare pentru consemnarea şi fundamentarea constatărilor se anexează la act, după necesităţi, în copie certificată de persoana controlată. Acestea se anexează în original cînd sînt considerate a fi falsificate sau nereale ori cînd există indicii că se va urmări sustragerea sau distrugerea lor. În acest caz se lasă persoanelor auditate şi birourilor vamale copii certificate de persoanele în cauză şi de organele de control.
    [Pct.61 modificat prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    62. În cazul efectuării controlului prin inventariere, la act se anexează listele de inventariere, precum şi declaraţiile de inventar întocmite în procesul efectuării controlului.
    63. Organul de control poate rectifica erorile materiale din cuprinsul actului din oficiu sau la cererea persoanei fizice ori a reprezentantului persoanei juridice controlate, astfel:
    a) dacă rectificarea erorii materiale se face prin adăugări sau ştersături operate în cuprinsul actului, acestea vor fi semnate de membrii echipei de control, în caz contrar nu se vor lua în considerare. Rectificarea erorii materiale va fi operată pe toate exemplarele originale ale actului. În acest sens, organul de control, solicită de la persoana controlată exemplarul original al actului, în scopul efectuării rectificării erorii materiale, comunicînd astfel despre aceasta. În cazul refuzului persoanei controlate de a prezenta exemplarul actului, se va proceda conform lit. b) al prezentului punct
    [Pct.63 lit.a) modificată prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    b) în cazul în care rectificarea erorii materiale nu se poate efectua direct pe act, se emite un nou act, care de asemenea va fi comunicat persoanei auditate.
    64. La finalizarea auditului post-vămuire membrii echipei de control semnează în partea stîngă de la sfîrşitul fiecărei pagini din act, iar conducerea persoanei auditate sau cînd este cazul, reprezentantul acesteia ia cunoştinţă despre conţinutul actului prin semnătura şi după caz aplică ştampila. Actul se încheie în 2 exemplare originale, dintre care unul se transmite persoanei controlate, iar altul rămîne în posesia echipei de control.
    65. În caz de dezacord la Actul de audit post-vămuire, persoana este obligată să prezinte în scris, în cel mult 15 zile calendaristice, argumentarea dezacordului, anexînd documentele de rigoare, în conformitate cu prevederile art. 2024 alin. (2) lit. e) al Codului vamal, art. 216 alin. (8) al Codului fiscal şi a altor acte legislative în vigoare.
    [Pct.65 în redacția OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
IX. Procesul–verbal de reverificare
a declaraţiilor vamale
    66. Procesul–verbal de reverificare a declaraţiilor vamale, este un act procedural care se procesează conform procedurii stabilite la actul de audit post-vămuire. Acesta se întocmeşte în cazul reverificării unei sau mai multor declaraţii vamale soldate cu constatarea încălcărilor legislaţiei şi deţine acelaşi statut juridic ca şi actul de audit post-vămuire. Conţinutul orientativ al procesului–verbal de reverificare a declaraţiilor vamale este prezentat în anexa nr.10 la prezentele norme.
    Data comunicării rezultatelor controlului ulterior prin reverificarea declaraţiilor vamale este considerată data semnării de către persoana controlată sau de reprezentantul persoanei controlate a procesului-verbal de reverificare a declaraţiilor vamale, data înscrisă de operatorul poştal pe avizul de recepţie sau data la care expiră termenul de 15 zile de la data indicată în Citaţia de audit post-vămuire/ reverificare, remisă în vederea invitării persoanei controlate la sediul organului de control, pentru a lua act de rezultatul reverificării declaraţiilor vamale.
    [Pct.66 modificat prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    67. Constatările din procesul–verbal de reverificare a declaraţiilor vamale se vor analiza şi vor servi temei pentru emiterea deciziei de regularizare, după caz.
    68. În caz de dezacord la Procesul-verbal de reverificare a declaraţiilor vamale, persoana este obligată să prezinte în scris, în cel mult 15 zile calendaristice, argumentarea dezacordului, anexînd documentele de rigoare, în conformitate cu prevederile art. 2024 alin. (2) lit. e) al Codului vamal, art. 216 alin. (8) al Codului fiscal şi a altor acte legislative în vigoare.
    [Pct.68 în redacția OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
X. Nota de constatare
    69. În timpul desfăşurării acţiunilor de control ulterior prin realizarea auditului post-vămuire, sau reverificarea declaraţiilor vamale, membrii echipei de control pot încheia înainte de finalizarea controlului, acte intermediare de control, cum sînt notele de constatare.
    70. Nota de constatare se întocmeşte atunci cînd pe parcursul controlului se fac constatări a căror reconstituire ulterioară nu este întotdeauna posibilă sau care nu pot fi dovedite şi în alte situaţii apreciate de organele de control.
     [Pct.71 abrogat prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    72. În nota de constatare se consemnează situaţiile de fapt, precizîndu-se prevederilor legale încălcate, cu determinarea efectului bugetar în situaţiile în care s-a constatat apariţia unei obligaţii vamale, precum şi măsurile adoptate pentru remedierea iregularităţilor constatate. În situaţii în care fie sînt necesare întreprinderea anumitor acţiuni de către persoana controlată, fie confirmarea anumitor fapte de către persoanele neinteresate în acţiunea de control, este indicată folosirea martorilor la stabilirea realităţii faptelor constatate.
    [Pct.72 modificat prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    73. Nota de constatare se semnează de organul de control, de persoanele controlate şi de persoanele la care se referă constatarea, precum şi de martori, în caz de necesitate. Nota de constatare este anexă la actul de audit post-vămuire sau procesul-verbal de reverificare a declaraţiilor vamale.
    74. Iregularităţile stabilite în nota de constatare pot servi drept temei pentru întocmirea deciziei de regularizare.
    75. Contestarea notei de constatare poate fi efectuată în ordinea stabilită pentru Actul de audit post-vămuire /Procesul-verbal de reverificare a declaraţiilor vamale.
     [Pct.75 modificat prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
XI. Nota de prezentare
    76. La actul de audit post-vămuire încheiat, la procesul- verbal de reverificare a declaraţiilor vamale se anexează nota de prezentare, care este un act unilateral de uz intern, emis de către membrii echipei de control, în scopul informării conducerii organului de control despre rezultatul activităţii de control ulterior.  Aceasta va cuprinde următoarele:
    a) informaţiile cu privire la rezultatele controlului ulterior;
    b) organele sau persoanele, după caz, în afara celor controlate, care au dat dispoziţii ce au determinat abaterile respective;
    c) propunerile referitoare la continuarea şi/sau la extinderea controlului;
    d) propunerile de valorificare a rezultatelor auditului post-vămuire sau a reverificării declaraţiilor vamale;
    e) măsurile ce trebuie întreprinse în continuare de persoanele controlate, de organul care a dispus controlul sau de alte organe ori subdiviziuni;
    f) propunerile de aplicare a unor sancţiuni sau de transmitere către organele abilitate prin lege pentru examinare conform competenţelor pe care le deţin după caz;
    g) propunerile de modificare, completare, actualizare a cadrului normativ în domeniul supus controlului.
    Conţinutul orientativ al Notei de prezentare este prezentat în anexa nr. 12 la prezentele norme.
    [Pct.76 modificat prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    77. În situaţiile în care, după reverificarea declaraţiilor vamale sau după auditul post-vămuire rezultă, că dispoziţiile care reglementează destinaţia vamală respectivă au fost aplicate eronat, iar autoritatea vamală trebuie să ia măsuri pentru regularizarea situaţiei, organul de control dispune sau propune măsuri de regularizare ţinînd seama de noile elemente consemnate în procesul-verbal de reverificare sau în actul de audit post-vămuire.
    În aceste cazuri se vor avea în vedere prevederile art.1811, Secţiunii 291  din Codul vamal.
    [Pct.77 modificat prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
XII. Decizia de regularizare
    78. Pe baza Actului de audit post-vămuire, a Procesului-verbal de reverificare a declaraţiilor vamale, precum şi a Notei de constatare după caz, în conformitate cu prevederile art. 1811 alin. (3)-(6), art. 1272-12713, art. 2023 alin. (2) lit. e), art. 2027 din Codul vamal, Ordinului Serviciului Vamal nr. 333-O din 31 iulie 2014, se emite actul – “Decizia de regularizare”. Acest act constituie titlu de creanţă şi este un act administrativ care poate fi contestat în conformitate cu Codul vamal nr. 1149-XIV din 20 iulie 2000, Legea contenciosului administrativ nr. 793-XIV din 10 februarie 2000, şi alte acte legislative în vigoare.
    [Pct.78 în redacția OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    79. În cazurile cînd obligaţiile vamale recalculate nu pot fi încasate de la plătitorul vamal pe numele cărui a fost emisă decizia de regularizare, organul vamal va emite o altă decizie de regularizare pe numele persoanei solidar responsabile cu plătitorul vamal, în baza art. 1272-1276, 1278 -12711 din Codul vamal.
    80. Decizia de regularizare, emisă în baza notei de constatare, procesului-verbal de reverificare, precum şi a actului de audit post-vămuire, constituie actul prevăzut pentru încheierea din oficiu a regimurilor vamale suspensive sub care au fost plasate mărfurile.
    [Pct.80 modificat prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
XIII. Evidenţa, urmărirea şi raportarea
rezultatelor activităţii de control ulterior
    81. Actul de audit post-vămuire, procesul-verbal de reverificare după caz, împreună cu anexele şi cu celelalte documente aferente controlului efectuat, se înregistrează obligatoriu în registrul subdiviziunii din care face parte echipa de control, în modul stabilit de Serviciul Vamal.
    82. În cazurile în care se constată apariţia unei obligaţii vamale, echipele de control au obligaţia de a transmite la subdiviziunile responsabile de colectarea creanţelor vamale, documentele care reprezintă titlul de creanţă, în vederea înregistrării şi asigurării executării acestora, înainte de expirarea termenelor scadente prevăzute de legislaţie.
    [Pct.82 modificat prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]
    83. Subdiviziunile de control ulterior vor asigura, ori de cîte ori este necesar, urmărirea aplicării măsurilor de executare a rezultatelor controlului ulterior, transmise subdiviziunilor structurale responsabile din cadrul organului vamal.
    84. Pentru fiecare Act de audit post-vămuire, proces-verbal de reverificare sau Nota de constatare, după caz, în scopul completării bazei de date cu informaţiile specifice necesare prevenirii şi combaterii încălcării reglementărilor vamale, se va întocmi Fişa de raportare privind rezultatele controlului, în modul stabilit de Serviciul Vamal.
    85. Datele din fişa de raportare se vor organiza în evidenţe informatizate. Aceste evidenţe vor servi la aprecierea activităţii desfăşurate de subdiviziunile de control ulterior, a calităţii activităţii subdiviziunilor de control ulterior şi îmbunătăţirii managementului controlului.
    86. Structurile subordonate pe domeniul de specialitate din cadrul birourilor vamale, vor raporta Direcţiei control ulterior rezultatele controalelor efectuate, în modul stabilit de Serviciul vamal.
    87. Secţiile control ulterior din cadrul birourilor vamale vor înainta, Direcţiei control ulterior raportul anual asupra activităţii de reverificare a declaraţiilor vamale şi audit post-vămuire. Pe baza acestor rapoarte şi a activităţii proprii desfăşurate, Direcţia control ulterior va întocmi şi va propune aprobării conducerii Serviciului Vamal raportul anual privind activitatea de audit post-vămuire şi reverificare.

    anexa nr.1
    [Anexa nr.1 modificată prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]

    anexa nr.2
   [Anexa nr.2 modificată prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]

    anexa nr.3

    anexa nr.4
    [Anexa nr.4 modificată prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]

    anexa nr.5

    anexa nr.6
    [Anexa nr.6 modificată prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]

    anexa nr.7

    anexa nr.8
    [Anexa nr.8 modificată prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]

    anexa nr.9
    [Anexa nr.9 modificată prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]

    anexa nr.10
    [Anexa nr.10 modificată prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]

    anexa nr.11

    anexa nr.12
    [Anexa nr.12 introdusă prin OSV210 din 27.05.15, MO160/19.06.15 art.1060]