HKK22/2013
ID intern unic:  348077
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA DE CONTURI
HOTĂRÎRE Nr. 22
din  26.04.2013
privind Raportul de audit al regularităţii exerciţiului bugetar 2012
şi gestionării patrimoniului public la Ministerul Culturii şi unele
instituţii din subordine

Publicat : 31.05.2013 în Monitorul Oficial Nr. 119-121     art Nr : 16
    Curtea de Conturi, în prezenţa ministrului culturii dl B.Focşa, şefului adjunct al Direcţiei finanţele în învăţămînt, cultură şi ştiinţă a Ministerului Finanţelor dna R.Ghilan, şefului Direcţiei audit intern a Ministerului Educaţiei dl S.Căinăreanu, şefului Direcţiei privatizare a Agenţiei Proprietăţii Publice dna D.Cebotarean, rectorului Academiei de Muzică, Teatru şi Arte Plastice dna V.Melnic, directorului Colegiului de Muzică “Ştefan Neaga” dl G.Perju, directorului Colegiului de Arte Plastice “Alexandru Plămădeală” dl I.Svernei, directorului Colegiului Naţional de Coregrafie, mun.Chişinău, dl I.Gorşcov, directorului Liceului-internat Republican de Muzică “Ciprian Porumbescu” dna G.Buinovschi, directorului Liceului-internat Republican de Muzică “Serghei Rahmaninov” dl V.Bagrin, directorului adjunct al Liceului-internat Republican de Arte Plastice “Igor Vieru” dna C.Chelaru, directorului general al Bibliotecii Naţionale dl A.Rău,  directorului general al Bibliotecii Naţionale pentru Copii “Ion Creangă” dna C.Balaban, directorului general al Muzeului Naţional de Arheologie şi Istorie a Moldovei dl E.Sava, directorului general al Muzeului Naţional de Artă dl T.Zbîrnea, directorului Casei-Muzeu “A.S.Puşkin”, mun.Chişinău dna A.Stacanova, directorului Colegiului de Muzică şi Pedagogie din Bălţi dl V.Vlas, directorului Colegiului de Arte, or.Soroca dna T.Griţenco, precum şi a altor persoane cu funcţii de răspundere, călăuzindu-se de art.2 alin.(1) şi art.4 alin.(1) lit.a) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.20081, a examinat: Raportul de audit al regularităţii exerciţiului bugetar 2012 şi gestionării patrimoniului public la Aparatul central al Ministerului Culturii şi unele instituţii din subordine (Anexa nr.1); Raportul de audit al regularităţii  exerciţiului bugetar 2012 şi gestionării patrimoniului public la instituţiile de învăţămînt artistic din subordinea Ministerului Culturii (Anexa nr.2); Raportul de audit al regularităţii exerciţiului bugetar 2012 şi gestionării patrimoniului public la Bibliotecile Naţionale şi la unele muzee din subordinea Ministerului Culturii (Anexa nr.3); Raportul privind executarea cerinţelor şi implementarea recomandărilor înaintate Ministerului Culturii şi instituţiilor din subordine prin hotărîrile aprobate anterior de Curtea de Conturi (Anexa nr.4).
     ______________________________
    1 Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008 (cu modificările ulterioare).

    Misiunile de audit s-au desfăşurat în conformitate cu Programul activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 20122, tranzitoriu pe anul 2013, avînd ca scop evaluarea regularităţii situaţiilor financiare, întru asigurarea faptului că acestea nu conţin denaturări semnificative, precum şi a gestionării patrimoniului public.
    ______________________________
    2 Hotărîrea Curţii de Conturi nr.80 din 22.12.2011 “Privind aprobarea Programului activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 2012” (cu modificările ulterioare).

Auditul s-a efectuat în conformitate cu Standardele de audit ale Curţii de Conturi, aprobate prin Hotărîrea Curţii de Conturi nr.58 din 28.12.2009. În vederea susţinerii opiniilor, constatărilor, formulării concluziilor şi recomandărilor, probele de audit s-au obţinut în urma aplicării procedurilor de evaluare a sistemului de control intern şi procedurilor de fond, cu folosirea diferitor tehnici şi metode (examinări, observări, confirmări, recalculări, intervievări etc.), ţinîndu-se cont de semnificaţie, nivelul materialităţii şi riscurile identificate, fiind auditate: Aparatul central al Ministerului Culturii, 9 instituţii de învăţămînt artistic (Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice, Colegiul de Muzică „Ştefan Neaga”, Colegiul Naţional de Coregrafie, mun.Chişinău, Colegiul de Arte Plastice „Alexandru Plămădeală”, Colegiul de Arte, or.Soroca, Colegiul de Muzică şi Pedagogie din Bălţi, Liceul-internat Republican de Muzică „Ciprian Porumbescu”, Liceul-internat Republican de Muzică „Serghei Rahmaninov”, Liceul-internat Republican de Arte Plastice „Igor Vieru”), Bibliotecile Naţionale (Biblioteca Naţională şi Biblioteca Naţională pentru Copii „Ion Creangă”) şi 3 muzee (Muzeul Naţional de Arheologie şi Istorie a Moldovei, Muzeul Naţional de Artă, Casa-Muzeu „A.S. Puşkin”, mun.Chişinău).
    Examinînd rezultatele auditului, audiind raportul prezentat şi explicaţiile persoanelor cu funcţii de răspundere prezente în şedinţa publică, Curtea de Conturi
a constatat:
    Ministerul Culturii este organul central de specialitate care coordonează activitatea culturală. În calitatea sa de executor primar de buget, are obligaţia să analizeze şi să asigure elaborarea proiectului bugetului ministerului şi al instituţiilor subordonate, conform programelor de activitate; să repartizeze echitabil mijloacele financiare; să asigure exercitarea controlului asupra utilizării şi valorificării mijloacelor bugetare şi a patrimoniului public, destinate dezvoltării culturii; să asigure prezentarea, în modul stabilit, a dărilor de seamă contabile şi statistice.
    Activitatea ministerului, precum şi a instituţiilor din subordine este reglementată de legile şi hotărîrile Parlamentului, de hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului din domeniul respectiv, de actele normative ale Ministerului Culturii, precum şi de statutele, regulamentele instituţiilor. În calitate de executori de buget, acestea sînt obligate să întocmească şi să prezinte rapoarte financiare în conformitate cu Legea contabilităţii3 şi potrivit normelor aprobate de Ministerul Finanţelor, să asigure utilizarea regulamentară a mijloacelor bugetului de stat, precum şi administrarea raţională a patrimoniului public.
    ______________________________
    3 Legea contabilităţii nr.113-XVI din 27.04. 2007.

    Ministerului Culturii i-au fost aprobate pe anul 2012 mijloace financiare de la bugetul de stat în sumă de 247,3 mil.lei (de la componenta de bază – 227,4 mil.lei, din mijloace speciale – 19,9 mil.lei). În această perioadă, au fost executate cheltuieli în sumă de 244,6 mil.lei, sau cu 2,7 mil.lei mai puţin faţă de suma aprobată.
    Verificările auditului regularităţii exerciţiului bugetar 2012 la Ministerul Culturii şi la unele instituţii din subordine au relevat carenţe în procesul de planificare bugetară, iregularităţi la executarea şi raportarea utilizării mijloacelor publice, precum şi un control insuficient al ministerului asupra sistemului general de gestiune a patrimoniului instituţiilor din subordine şi unităţilor economice administrate.
    Avînd în vedere competenţele legale şi responsabilităţile părţilor implicate în procesul de administrare, monitorizare şi raportare a situaţiei financiare şi a celei patrimoniale, se relevă următoarele:
    Ministerul Culturii, ca organ central de specialitate, în calitatea sa de executor primar de buget, fondator şi deţinător al pachetului de acţiuni ale statului:
    • N-a conformat reţeaua entităţilor din domeniul culturii incluse în lista instituţiilor subordonate, aprobată de Guvern, cu situaţia reală, iar irelevanţa reglementărilor în domeniu a determinat statutul dublu al activităţii organizaţiilor teatral-concertistice.
    • N-a asigurat prezenţa tuturor elementelor sistemului de control intern asupra aplicării conforme a normelor de drept, fapt care a generat cheltuieli suplimentare în sumă de 230,6 mii lei la disponibilizarea personalului.
    • A stabilit unor cadre didactice şi personalului de conducere din instituţiile de învăţămînt subordonate, pentru anii de studii 2011/2012 şi 2012/2013, norma didactică peste normele aprobate de Guvern.
    • N-a respectat cadrul legal în domeniul achiziţiilor, auditul atestînd: irelevanţa activităţii grupului de lucru pentru achiziţii; nemonitorizarea executării contractelor de achiziţii publice, în special nerespectarea termenelor de livrare Bibliotecii Naţionale a 6500 de exemplare de cărţi în sumă de 325,6 mii lei; încheierea unor acorduri adiţionale, cu majorarea valorii contractelor (la 2 agenţi economici – cu 100%, sau cu suma de 544,9 mii lei).
    • N-a încasat plăţile calculate pentru locaţiunea imobilelor în sumă de 48,5 mii lei, iar în condiţiile neconformării contractuale în ce priveşte raportarea nu s-a obţinut o tranşă a unui grant în sumă de 361,9 mii lei, înregistrînd datorii faţă de instituţiile din subordine în sumă de 318,7 mii lei.
    • În condiţiile nestabilirii responsabilităţilor de monitorizare la toate etapele de realizare a măsurilor culturale şi de raportare a cheltuielilor, a achitat onorarii cu depăşirea normelor stabilite în sumă de 202,6 mii lei şi nu i s-au prezentat dări de seamă asupra cheltuielilor în sumă de 5204,5 mii lei.
    • În lipsa contractelor, a selectat şi finanţat programe/proiecte/acţiuni culturale desfăşurate de unele asociaţii obşteşti în sumă de 664,0 mii lei; a finanţat proiecte pînă la justificarea documentară a cheltuielilor în sumă de 713,0 mii lei, iar în lipsa prezentării proiectelor/programelor culturale, a finanţat unele societăţi obşteşti cu suma de 1446,7 mii lei.
    • N-a monitorizat gestionarea patrimoniului public, admiţînd nereguli, exprimate prin: neasigurarea în deplină măsură a înregistrării la organele cadastrale de către instituţiile din subordine a drepturilor patrimoniale asupra a 77 de imobile cu suprafaţa totală de 52726,0 m2, a 6 terenuri cu suprafaţa de 52,0 ha; neasigurarea înregistrării în evidenţa contabilă de către Aparatul central al ministerului a 4 imobile cu suprafaţa de 3641,4 m2 şi a 2 terenuri cu suprafaţa de 1,2 ha, precum şi de către instituţiile din subordine - a 14 imobile cu suprafaţa de 3895,8 m2 şi a 37 de terenuri cu suprafaţa de 279,8 m2. Controlul insuficient asupra gestionării patrimoniului public a cauzat divergenţe între datele contabile şi datele privind imobilele înregistrate la organele cadastrale şi în lista instituţiilor subordonate, aprobată de Guvern, precum şi iregularităţi la gestionarea întreprinderilor de stat.
    • În calitatea sa de deţinător al pachetului de acţiuni, n-a obţinut rezultativitate în administrarea proprietăţii publice a S.A. „Circul din Chişinău”, iar ca rezultat al neachitării plăţilor salariale la 2 foşti angajaţi în sumă de 14,3 mii lei, n-a prevenit intentarea procesului de insolvabilitate, fiind generat riscul de înstrăinare a patrimoniului statului în această Societate.
    • N-a soluţionat, conform cadrului regulator, problema privind acumularea şi utilizarea plăţilor pentru arenda monumentelor.
    • N-a asigurat un control intern suficient la etapele de planificare şi de executare a cheltuielilor pentru investiţiile capitale, elaborînd documentaţia de proiect pentru unele obiecte la care nu s-au executat lucrări, fiind utilizate mijloace financiare în sumă de 3737,0 mii lei. Nefinanţarea în volum deplin a investiţiilor planificate duce la majorarea costului de deviz al proiectelor de reconstrucţie şi la apariţia riscului de deteriorare a imobilelor reconstruite. Totodată, achitarea serviciilor de proiectare care real n-au fost executate a generat datorii în sumă de 300,0 mii lei.
    • N-a respectat regulile generale ale contabilităţii, fapt ce a cauzat raportarea eronată a situaţiei financiare reale, în evidenţa contabilă a ministerului nefiind reflectate lipsurile în sumă de 279,1 mii lei şi materialele de construcţie obţinute de la demolarea unor obiecte în sumă de 2,6 mii lei; n-au fost excluse din evidenţă bunurile real negestionate în sumă de 170,3 mii lei, precum şi nu s-au elucidat situaţiile privind datoriile formate.
    O problemă majoră privind determinarea statutului juridic şi protejarea de către stat a monumentelor de istorie şi arhitectură ţine de imperfecţiunea cadrului normativ, schimbarea şi fracţionarea adresei fără modificarea în Registrul monumentelor Republicii Moldova ocrotite de stat, precum şi de informaţiile distincte ale Ministerului Culturii privind obiectivele ce fac parte din patrimoniul cultural.
    Instituţiile de învăţămînt din subordinea Ministerului Culturii, ca executori de buget şi ca responsabili de administrarea, raportarea situaţiilor financiare şi patrimoniale, în lipsa unui management adecvat şi a unor elemente de control intern, au admis nereguli/abateri de la cadrul normativ existent, fiind relevată şi prezenţa unor incertitudini în aplicarea normelor legale, care se expun după cum urmează:
    • Nu este elaborat cadrul regulator aferent specificului învăţămîntului artistic. De asemenea, instituţiile din acest domeniu nu sînt supuse evaluării şi acreditării de mai mult timp, în condiţiile neexercitării acestor funcţii de către Agenţia de Asigurare a Calităţii din cadrul Ministerului Educaţiei.
    • Unele instituţii de învăţămînt n-au respectat planurile de înmatriculare a studenţilor cu finanţare bugetară şi prin contract, aprobate de Guvern.
    • Se atestă situaţia problematică privind nerestituirea cheltuielilor bugetare efectuate pentru instruirea elevilor care au abandonat studiile/exmatriculaţi, acestea  constituind la 4 instituţii suma de 1290,6 mii lei.
    • Nerespectînd prevederile legale, Liceul-internat Republican de Arte Plastice „Igor Vieru” nu a prioritizat achitarea burselor, acestea fiind achitate din sursele financiare rămase după executarea altor cheltuieli. Totodată, n-au fost calculate burse în sumă de 91,6 mii lei pentru elevii care dispun de acest drept legal.
    • Datorită managementului financiar neadecvat, 4 instituţii de învăţămînt n-au încasat venituri de mijloace speciale de la transmiterea gratuită în locaţiune a spaţiilor în sumă totală de 236,3 mii lei, iar Liceul-internat  Republican de Arte Plastice „Igor Vieru” şi Liceul-internat Republican de Muzică „Ciprian Porumbescu” şi-au asumat şi plata pentru serviciile comunale, care a constituit 54,0 mii lei şi, respectiv, 93,6 mii lei.
    • Colegiul de Muzică „Ştefan Neaga” şi Colegiul de Arte Plastice „Alexandru Plămădeală” au stabilit taxe de studii în bază de contract într-un cuantum de 3 ori şi, respectiv, de 2 ori mai mare decît cel reglementat, fapt ce a contribuit la obţinerea mijloacelor speciale suplimentare, în anii de studii 2011/2012 şi 2012/2013, în sumă de 63,7 mii lei şi, respectiv, de 363,8 mii lei.
    • Colegiul Naţional de Coregrafie, mun.Chişinău, a încasat de la 14 elevi înscrişi suplimentar la studii în grupa gimnazială mijloace speciale în sumă de 35,0 mii lei.
    • Managementul neadecvat şi lipsa procedurilor de control intern asupra executării contractelor de locaţiune au generat formarea datoriilor debitoare la 3 instituţii de învăţămînt în sumă de 861,9 mii lei. Totodată, la Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice datoriile locatarilor au constituit suma de 1067,0 mii lei, din care 341,1 mii lei – datorii practic irecuperabile.
    • Liceul-internat  Republican de Muzică „Ciprian Porumbescu” n-a planificat pe categorii de mijloace speciale şi n-a gestionat prin conturi trezoreriale sponsorizări în sumă de 129,5 mii lei, care nu au fost înregistrate în evidenţa contabilă, dar s-au utilizat direct de către persoana care le-a primit pentru organizarea unor concursuri.
    • Managementul insuficient şi lipsa sistemului de control intern la unele instituţii au contribuit la planificarea şi efectuarea cheltuielilor pentru retribuirea muncii contrar prevederilor legale, inclusiv: Liceul-internat Republican de Arte Plastice „Igor Vieru” – în sumă de 172,2 mii lei; Colegiul de Muzică „Ştefan Neaga”– de 41,4 mii lei; Colegiul de Muzică şi Pedagogie din Bălţi – de 49,3 mii lei; Colegiul Naţional de Coregrafie, mun. Chişinău – de 15,4 mii lei.
    • Nu s-a asigurat adecvat de către toate instituţiile de învăţămînt controlul managerial asupra procesului de achiziţii din banii publici.
    • Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice, Colegiul Naţional de Coregrafie, mun. Chişinău, Colegiul de Arte Plastice „Alexandru Plămădeală”, Colegiul de Muzică şi Pedagogie din Bălţi, Liceul-internat Republican de Muzică „Serghei Rahmaninov” n-au asigurat în măsură deplină înregistrarea la organele cadastrale a drepturilor patrimoniale asupra bunurilor imobile. Totodată, Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice, Colegiul de Muzică „Ştefan Neaga”, Colegiul de Muzică şi Pedagogie din Bălţi, Colegiul de Arte, or.Soroca n-au reflectat în evidenţa contabilă unele imobile.
    • Capacităţile de proiect ale unor instituţii de învăţămînt artistic s-au utilizat în mod neuniform, la unele instituţii fiind instruiţi elevi într-un număr foarte redus, fapt ce condiţionează majorarea cheltuielilor pentru instruirea unui elev şi, respectiv, un nivel redus de eficienţă a cheltuielilor în domeniul învăţămîntului artistic.
    • Managementul financiar irelevant în cadrul instituţiilor de învăţămînt artistic a condiţionat admiterea unor abateri, nereguli şi deficienţe la ţinerea evidenţei contabile şi raportarea situaţiilor financiare.
    Bibliotecile Naţionale şi muzeele auditate nu şi-au îndeplinit în măsura cuvenită funcţia de gestionar al fondurilor publice, avînd o responsabilitate scăzută pentru executarea şi raportarea datelor, auditul constatînd următoarele:
    • Insuficienţa managementului conducerii Bibliotecii Naţionale şi controlul ineficient din partea ministerului au condiţionat calcularea şi achitarea, din contul mijloacelor aferente funcţiilor vacante în anul 2012 (65 de funcţii vacante), a unor plăţi neregulamentare în sumă totală de 1936,1 mii lei.
    • Managementul Muzeului Naţional de Arheologie şi Istorie a Moldovei a condiţionat efectuarea unor plăţi neregulamentare la achitarea suplimentelor pentru cumularea funcţiilor de către personalul de conducere în sumă de 83,0 mii lei.
    • Aplicarea neconformă de către Muzeul Naţional de Artă a prevederilor legale a condiţionat neîncasarea veniturilor de mijloace speciale în sumă de 30,5 mii lei.
    • Neasigurarea încasării de către Biblioteca Naţională a datoriilor formate de la darea în locaţiune a spaţiilor în sumă de 486,9 mii lei.A
    • Neasigurarea înregistrării la organele cadastrale a drepturilor patrimoniale asupra a 2 imobile cu suprafeţele de 77,8 m2 şi 78,5 m2 de către Biblioteca Naţională, a unui imobil cu suprafaţa de 75,0 m2 - de către Biblioteca Naţională pentru Copii “Ion Creangă”, a 5 imobile amplasate pe str. A.Pann 19 şi a 2 imobile de pe str.A.Pann 17, cu suprafaţa totală de 676,4 m2 - de către Casa-Muzeu “A.S.Puşkin”, mun.Chişinău.
    • Neînregistrarea în evidenţa contabilă de către Muzeul Naţional de Artă a 3 terenuri cu suprafaţa totală de 1,94 ha şi de către Biblioteca Naţională - a terenului cu suprafaţa de 0,63 ha.
    • N-au fost transmise Bibliotecii Naţionale 6500 exemplare de cărţi în sumă totală de 325,6 mii lei de către Î.S. „Tipografia Centrală” şi Î.S. Editura „Lumina”, conform Programului editorial 2012 (subvenţionat de la bugetul de stat).
    • Situaţia problematică determinată de neconcordanţele între reglementările din Hotărîrea Guvernului nr.696 din 19.11.2009 şi Legea cu privire la biblioteci, care nu stabileşte expres competenţa Bibliotecii Naţionale pentru Copii „Ion Creangă”.
    Reieşind din cele expuse, în temeiul art.7 alin.(1) lit.a), art.15 alin.(2) şi alin.(4), art.16 lit.c), art.34 alin.(3) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008, Curtea de Conturi
hotărăşte:
    1. Se aprobă Raportul de audit al regularităţii exerciţiului bugetar 2012 şi gestionării patrimoniului public la Aparatul central al Ministerului Culturii şi unele instituţii din subordine (Anexa nr.1); Raportul de audit al regularităţii  exerciţiului bugetar 2012 şi gestionării patrimoniului public la instituţiile de învăţămînt artistic din subordinea Ministerului Culturii (Anexa nr.2); Raportul de audit al regularităţii  exerciţiului bugetar 2012 şi gestionării patrimoniului public la Bibliotecile Naţionale şi la unele muzee din subordinea Ministerului Culturii (Anexa nr.3); Raportul privind executarea cerinţelor şi implementarea recomandărilor înaintate Ministerului Culturii şi instituţiilor din subordine prin hotărîrile aprobate anterior de Curtea de Conturi (Anexa nr.4).
    2. Prezenta hotărîre şi Rapoartele de audit nominalizate în pct.1 se remit, după caz:
    2.1. Ministerului Culturii, pentru documentare, referitor la rezultatele auditurilor, şi întreprinderea măsurilor de rigoare conform competenţelor, în vederea implementării recomandărilor, şi se cere:
    2.1.1. examinarea în cadrul Colegiului ministerului a rezultatelor auditurilor prin prisma responsabilităţii persoanelor cu funcţii de răspundere, asigurînd realizarea unor acţiuni concrete pentru lichidarea neregulilor constatate, cu sesizarea, după caz, a organelor de drept, pentru examinare conform competenţelor;
    2.1.2. intensificarea controlului asupra respectării cadrului normativ din domeniul de activitate şi a reglementărilor privind organizarea şi funcţionarea instituţiilor din subordine, în vederea asigurării unei bune guvernări a fondurilor publice;
    2.1.3. înaintarea, în modul stabilit, către Guvern a propunerilor privind ajustarea prevederilor Hotărîrii Guvernului nr.696 din 19.11.2009 la numărul real de activităţi ale instituţiilor, întreprinderilor de stat şi societăţilor pe acţiuni aflate în subordinea sa;
    2.1.4. crearea unui sistem de management financiar şi control intern bazat pe   responsabilizarea managerilor întreprinderilor şi instituţiilor din subordine, întru utilizarea eficientă a fondurilor publice;
    2.1.5. elaborarea şi aprobarea  cadrului regulator privind finanţarea, utilizarea, evidenţa şi raportarea cheltuielilor pentru măsurile culturale şi artistice desfăşurate;
    2.1.6. examinarea şi soluţionarea problemelor ce ţin de înregistrarea, administrarea şi monitorizarea patrimoniului statului;
    2.1.7. consolidarea şi intensificarea administrării regulamentare a patrimoniului cultural, în scopul excluderii riscului de înstrăinare şi demolare a monumentelor de arhitectură;
    2.1.8. iniţierea procedurilor legale privind virarea plăţilor de la arenda monumentelor, prevăzute în art.35 şi art.38 din Legea privind ocrotirea monumentelor;
    2.1.9. intensificarea măsurilor de monitorizare a proceselor de gestionare a finanţelor publice în domeniul investiţiilor şi reparaţiilor capitale, prin delimitarea responsabilităţilor între minister şi beneficiarii de investiţii/reparaţii capitale din subordine;
    2.2. instituţiilor de învăţămînt artistic, Bibliotecilor Naţionale şi muzeelor auditate, pentru documentare şi implementarea recomandărilor auditului;
    2.3. Ministerului Finanţelor, pentru documentare şi luare de atitudine conform competenţelor, şi se cere:
    2.3.1. în comun cu Ministerul  Culturii, să decidă asupra modului de finanţare a cheltuielilor pentru întreţinerea Societăţii Orbilor din Moldova şi Casei Republicane de Cultură a Surzilor, care, în lipsa prezentării proiectelor/ programelor culturale, în anul 2012 au fost finanţate din contul alocaţiilor de la bugetul de stat pentru susţinerea proiectelor culturale ale asociaţiilor obşteşti;
    2.3.2. în comun cu Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, să reactualizeze criteriile şi cadrul normativ de aprobare a statelor-tip de personal pentru instituţiile finanţate din bugetele de toate nivelurile, să conformeze cadrul regulator privind finanţarea instituţiilor publice în bază de standarde de cost;
    2.4. Guvernului Republicii Moldova, pentru documentare şi luare de atitudine, în vederea examinării situaţiilor privind:
    2.4.1. procesul de insolvabilitate a S.A.„Circul din Chişinău” vizavi de includerea acesteia în Lista bunurilor proprietate de stat supuse privatizării, aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr.945 din 20.08.2007 „ Cu privire la măsurile de realizare a Legii nr.121-XVI din 04.05.2007 privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice”, situaţie ce majorează riscul de înstrăinare a patrimoniului cultural de stat unic de valoare naţională;
    2.4.2. înstrăinarea şi demolarea patrimoniului cultural, ca rezultat al neîntreprinderii măsurilor adecvate de către autorităţile publice centrale de specialitate şi al neactualizării Registrului monumentelor Republicii Moldova ocrotite de stat;
    2.4.3. nefuncţionalitatea Agenţiei de Asigurare a Calităţii din cadrul Ministerului Educaţiei, în ce priveşte procesul de evaluare şi acreditare a instituţiilor de învăţămînt, inclusiv artistic;
    2.4.4. statutul juridic dublu de activitate al organizaţiilor teatral-concertistice din subordinea Ministerului Culturii şi  modul de finanţare a acestora;
    2.5. Parlamentului Republicii Moldova şi Comisiei parlamentare permanente cultură, educaţie, cercetare, tineret, sport şi mass-media, precum şi Comisiei parlamentare permanente economie, buget şi finanţe, pentru informare;
    2.6. Preşedintelui Republicii Moldova, pentru informare.
    3. Despre măsurile întreprinse privind executarea subpunctelor 2.1., 2.2. şi 2.3. din prezenta hotărîre şi implementarea recomandărilor din Rapoartele de audit se va informa Curtea de Conturi în termen de 6 luni.
    4. Dat fiind reiterarea în Rapoartele de audit, anexate la prezenta hotărîre, a recomandărilor misiunilor de audit extern precedente, se exclude din regim de monitorizare: Hotărîrea Curţii de Conturi nr.66 din 18 decembrie 2008 „Privind Raportul asupra gestionării patrimoniului public de către instituţiile teatral-concertistice în perioada anilor 2005-2008 (I semestru)”; Hotărîrea Curţii de Conturi nr.18 din 21 mai 2009 „Privind Raportul auditului regularităţii gestionării patrimoniului public prin locaţiune/arendă la Ministerul Culturii şi Turismului pe anul 2008” şi Hotărîrea Curţii de Conturi nr.3 din 19 februarie 2009 “Privind Raportul asupra gestionării patrimoniului public de către muzeele subordonate Ministerului Culturii şi Turismului în perioada anilor 2005-2008 (9 luni)”.
    5. Prezenta hotărîre se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

    PREŞEDINTELE CURŢII DE CONTURI                          Serafim URECHEAN

    Nr. 22. Chişinău, 26 aprilie 2013.


    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    anexa nr.4