OIFPSA780/2013
ID intern unic:  348555
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
ORDIN Nr. 780
din  18.06.2013
privind modul de administrare a procedurii de eliberare
a formularelor tipizate de documente primare cu regim
special pusă în sarcina Inspectoratului Fiscal Principal
de Stat (exceptînd facturile fiscale)
Publicat : 28.06.2013 în Monitorul Oficial Nr. 136-139     art Nr : 987
    Abrogat prin OIFPS13 din 04.04.17, MO119-126/14.04.17 art.815

    MODIFICAT

    OIFPS1616 din 12.11.14, MO344/15.11.14 art.1601; în vigoare 15.11.14



    În temeiul art.133 alin.(1) lit.c) şi n) din Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat în Monitorul oficial al Republicii Moldova, 2007, ediţie specială) şi punctului 3 din Hotărîrea Guvernului nr.294 din 17 martie 1998 cu privire la executarea Decretului Preşedintelui Republicii Moldova nr.406-II din 23 decembrie 1997, cu modificările şi completările ulterioare,
O R D O N:
    1. A aproba lista formularelor tipizate de documente primare cu regim special (în continuare – formulare) care cad sub incidenţa prezentului ordin după cum urmează:
    a) actul de achiziţie a mărfurilor;
    b) actul de achiziţie a serviciilor de locaţiune şi a cheltuielilor aferente;
    c) bonul de plată;
    d) chitanţa de recepţie a plăţilor nefiscale (1-SF);
    e) chitanţa de recepţie a plăţilor fiscale (2-SF);
    f) foaia de parcurs;
    g) factura şi anexa la factură.
    2. Eliberarea formularelor se efectuează entităţilor ce au obligaţia utilizării acestora în activitatea sa, în conformitate cu cadrul normativ şi legislativ existent.
    3. A aproba Regulamentul privind eliberarea formularelor tipizate de documente primare cu regim special (anexă).
    4. Controlul asupra executării prezentului ordin se pune în sarcina Direcţiei generale impozite şi taxe, a Direcţiei economice şi achiziţii publice şi a Direcţiei generale conformare fiscală.
    5. A abroga Ordinul IFPS nr.141 din 05.02.2013, privind modul de administrare a procedurii de eliberare a formularelor tipizate de documente primare cu regim special pusă în sarcina Inspectoratului Fiscal Principal de Stat (exceptînd facturile fiscale), cu modificările şi completările ulterioare.
    6. Direcţia gestionarea documentelor şi arhivare va aduce prezentul ordin la cunoştinţa tuturor subdiviziunilor structurale şi teritoriale.
    7. Direcţia juridică va asigura publicarea ordinului în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

    ŞEFUL INSPECTORATULUI FISCAL
    PRINCIPAL DE STAT                                                                 Ion PRISĂCARU

    Nr. 780. Chişinău, 18 iunie 2013.

Anexă
la Ordinul Inspectoratului
Fiscal Principal de Stat
nr.780 din 18 iunie 2013

Regulamentul privind eliberarea formularelor tipizate
de documente primare cu regim special

I. Procedura generală
    1. Formularele se eliberează contra plată şi exclusiv contra semnătura persoanelor autorizate ale agentului economic sau în baza delegaţiei semnate de acestea, la prezentarea cererii-comandă, conform modelului stabilit în anexa nr.1 la prezentul regulament şi a ordinului de plată ce confirmă transferul banilor. Instituţiile publice vor prezenta cererea-comandă, prevăzută în anexa nr.2, modul de completare fiind expus în anexa nr.4, al prezentului Regulament. Titularii de patentă pot să solicite din categoria documentelor primare actul de achiziţie a mărfurilor şi bonul de plată.
    2. În cazul cînd operaţiunile la conturile bancare ale agentului economic sunt suspendate, acesta are dreptul de a transfera mijloacele financiare la contul Inspectoratului Fiscal din numele persoanei autorizate (director sau contabil), indicate în cererea-comandă, drept dovadă a transferului fiind ordinul de plată ce confirmă transferul banilor, cu indicaţia destinaţiei plăţii (ex:Achitarea formularelor tipizate de documente primare cu regim special pentru SRL ,,XXX”).
    3. Pentru eliberarea formularelor, agenţii economici se deplasează la centrele de eliberare a formularelor specificate în punctul 4, al prezentului regulament. În cazul cînd le-a fost refuzată eliberarea formularelor, aceştia urmează să depună cererea-comandă conform procedurii speciale, indicată în capitolul II (punctele 6-16) al prezentului regulament.
    4. Centrele de eliberare a formularelor vor fi:
    pentru agenţii economici administraţi de către Direcţia Generală a Marilor Contribuabili (DGMC) şi oficiile fiscale din republică - centrul de eliberare pe adresa str. Teilor, nr.7/2, etajul 3, biroul 303 (în incinta Direcţiei Administrare Fiscală Botanica);
    pentru agenţii economici din municipiul Chişinău - centrul de eliberare situat la adresa or. Chişinău, şos. Hînceşti, nr.53;
    pentru agenţii economici din cadrul IFS teritoriale – sediul IFS teritorial unde a fost depusă cererea-comandă.
    5. Agenţii economici cărora li se permite, în baza listei aprobate de IFPS, tipărirea de sine stătător a facturilor fiscale, precum şi a celor care asigură respectarea prevederilor pct.7 din Instrucţiunea privind modul de completare a facturii aprobată prin Anexa nr.2 la Ordinul Ministerului Finanţelor nr.47 din 31.03.2010 cu privire la aprobarea formularului tipizat de document primar cu regim special „Factură“, vor imprima de sine stătător, de asemenea, factura şi anexa la factură.
    [Pct.5 în redacția OIFPS1616 din 12.11.14, MO344/15.11.14 art.1601; în vigoare 15.11.14]
II. Procedura specială
    6. Cererea-comandă privind eliberarea formularelor este recepţionată şi procesată de către inspectoratele fiscale de stat teritoriale (Direcţiile administrare fiscală din cadrul IFS teritoriale şi secţiile nr.2 al DAF din cadrul IFS pe mun. Chişinău) de la locul de deservire a contribuabilului, iar pentru întreprinderile administrate de Direcţia Generală a Marilor Contribuabili (DGMC) – de către Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, fiind înscrisă în Registrul de recepţionare a comenzilor de formulare, fiecărei comenzi atribuindui-se un număr de înregistrare. Registrul de recepţionare a comenzilor de formulare urmează să conţină următoarele cîmpuri: numărul de ordine al cererii-comandă, data cererii-comandă, denumirea solicitantului, codul fiscal al acestuia, adresa juridică, tipul formularelor solicitate, numărul de formulare solicitate, statutul cererii-comandă (acceptul, refuzul). Subiecţii care dispun de subdiviziuni, înregistrate pe altă adresă decît cea a sediului central, urmează să depună cererea-comandă privind eliberarea formularelor la inspectoratul fiscal teritorial, în raza căruia se deservesc.
    7. Cererea-comandă privind eliberarea formularelor este compusă din două părţi. Prima parte şi a doua parte a cererii-comandă se completează de către contribuabil (cu excepţia poziţiilor ce urmează a fi completate de organul fiscal) şi se depune la inspectoratul fiscal teritorial, conform pct.6. Drept confirmare pentru recepţionarea cererii-comandă va servi recipisa conform modelului indicat în anexa nr.3. Numărul şi data indicată în recipisă va coincide cu numărul şi data indicate în cererea-comandă prezentată. Prima parte a cererii-comandă va servi drept temei pentru ridicarea formularelor din locul indicat la pct.4 al prezentului regulament, în cazul acceptării cererii-comandă. A doua parte a cererii-comandă se păstrează la inspectoratul fiscal teritorial care a procesat cererea-comandă.
    8. Şefii IFS teritoriale vor numi prin ordin (DGMC – prin ordinul IFPS) persoana (persoanele) responsabilă (responsabile) de recepţionarea şi examinare a cererii-comandă privind eliberarea formularelor şi alte activităţi ce vizează procedura respectivă, cu specificarea obligaţiilor în fişa de post funcţionarilor Serviciului Fiscal de Stat (SFS) şi în obiectivele individuale ale colaboratorului în cauză.
    9. Cererea-comandă privind eliberarea formularelor se examinează în termen de 3 zile lucrătoare de la primirea acestora. Pînă la scurgerea termenului indicat, funcţionarul fiscal însărcinat cu executarea cererii-comandă, informează solicitantul despre starea cererii-comandă.
    10. Se interzice acceptarea parţială a cantităţii de formulare solicitate.
    11. În cazul în care, la verificarea cererii-comandă privind eliberarea formularelor apar dubii vizavi de modul legal de utilizare ulterioară a acestora, persoana (persoanele) împuternicită (împuternicite) cu procesarea cererii-comandă în cauză pot solicita documente confirmative suplimentare, iar termenul stabilit pentru examinarea (procesarea) cererii-comandă se extinde cu cel mult două zile de la termenul stabilit în punctul 9 al prezentului regulament.
    12. Formularele se eliberează după acceptarea cererii-comandă de către şeful IFS teritorial (şeful DAF din cadrul IFS pe mun. Chişinău, şefului DGMC al IFPS) prin aplicarea semnăturii în cîmpul indicat în partea din cererea-comandă ce rămîne la oficiul ce a recepţionat cererea-comandă.
    13. În caz de refuz, acesta se argumentează în scris contribuabilului. Lista întreprinderilor cărora li s-a refuzat eliberarea formularelor urmează a fi prezentată Direcţiei generale conformare fiscală pînă la data de 10 a fiecărei luni ce urmează după luna de gestiune, în condiţia în care în perioada raportată este constatat cel puţin un refuz.
    14. Se vor admite interdicţiile recepţionate de la organele de drept în eliberarea formularelor doar în cazul în care acestea au fost dispuse în corespundere cu prevederile legislaţiei, iar în refuzul acordat contribuabilului se va face trimitere expresă la interdicţia organului vizat. Organele de drept (Ministerul Afacerilor Interne, Procuratura Generală, Centrul Naţional Anticorupţie - în parte ce ţine de spălarea banilor) vor remite în adresa IFPS informaţii privind agentul economic (codul fiscal, adresa juridică) şi cauza interdicţiei. Direcţia generală conformare fiscală va recepţiona şi transmite spre examinare interdicţia în cauză cu recomandarea de accept sau refuz şefului IFPS, iar în caz de acceptare a interdicţiei
va informa Î.S. Fiscservinform şi IFS teritoriale unde s-a depus cererea-comandă despre acest fapt.
    15. După acceptarea eliberării formularelor, rîndul din Registru de recepţionare, aferent numărului cererii-comandă recepţionate se completează cu starea cererii-comandă, adică cu inscripţia ,,Accept” sau ,,Refuz”.
    16. Persoanele autorizate din cadrul entităţii (sau persoanele delegate de persoanele autorizate din cadrul entităţii în modul general stabilit) prezintă la centrul de eliberare a formularelor prima parte din cererea-comandă acceptată, certificînd ridicarea numărului solicitat de formulare prin semnătura aplicată în Registrul de eliberare a formularelor. Registrul menţionat urmează să conţină următoarele cîmpuri: numărul de ordine, numărul comenzii, denumirea solicitantului, codul fiscal al acestuia, adresa juridică, data eliberării comenzii, tipul formularelor eliberate, numărul de formulare eliberate, semnătura persoanei autorizate sau împuternicite, numărul delegării (se completează în caz în care persoana ce a ridicat formularele a fost delegată de persoanele autorizate ale entităţii).

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    anexa nr.4