HGO569/2013
ID intern unic:  349002
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 569
din  29.07.2013
cu privire la aprobarea Regulamentului-cadru privind
organizarea şi funcţionarea Centrului de zi pentru persoane
vîrstnice şi a standardelor minime de calitate
Publicat : 02.08.2013 în Monitorul Oficial Nr. 167-172     art Nr : 665
    În scopul implementării prevederilor Legii asistenţei sociale nr. 547-XV din 25 decembrie 2003 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr. 42-44, art. 249), cu modificările şi completările ulterioare, Legii nr. 123 din 18 iunie 2010 cu privire la serviciile sociale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr. 155-158, art. 541),  Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    Regulamentul-cadru privind organizarea şi funcţionarea Centrului de zi pentru persoane vîrstnice, conform anexei nr. 1;
    Standardele minime de calitate pentru serviciile prestate în cadrul Centrului de zi pentru persoane vîrstnice, conform anexei nr. 2.
    2. Centrele de zi care vor presta servicii sociale pentru persoane vîrstnice vor aproba propriile regulamente de organizare şi funcţionare, în baza sus-numitului Regulament-cadru.
    3. Cheltuielile ce ţin de organizarea şi funcţionarea Centrului de zi pentru persoane vîrstnice vor fi suportate de către prestatorii de servicii şi se vor efectua în limita alocaţiilor prevăzute anual în bugetele respective, precum şi a mijloacelor provenite din donaţii, granturi şi alte surse, conform legislaţiei.
    4. Prestatorii de servicii sociale vor prezenta structurii teritoriale de asistenţă socială raportul anual de activitate privind rezultatele obţinute pînă la data de 30 ianuarie a anului următor celui de gestiune.
    5. Controlul asupra executării prezentei Hotărîri se pune în sarcina Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei.

    PRIM-MINISTRU                                                   Iurie LEANCĂ

    Contrasemnează:
    Ministrul muncii, protecţiei
    sociale şi familiei                                                        Valentina Buliga
    Ministrul finanţelor                                                    Veaceslav Negruţa

    Nr. 569. Chişinău, 29 iulie 2013.


Anexa nr. 1
la Hotărîrea Guvernului nr.569
din 29 iulie 2013
REGULAMENT-CADRU
privind organizarea şi funcţionarea Centrului de zi
pentru persoane vîrstnice

Capitolul I
Dispoziţii  generale
    1. Regulamentul-cadru privind organizarea şi funcţionarea Centrului de zi pentru persoane vîrstnice (în continuare – Regulament) reglementează modul de organizare şi funcţionare, scopul, obiectivele şi finanţarea acestuia.
    2.  Centrul de zi pentru persoane vîrstnice (în continuare – Centru) reprezintă o instituţie socială de zi, care prestează servicii sociale persoanelor vîrstnice.
    3. Centrul se instituie prin decizia autorităţilor administraţiei publice locale sau în conformitate cu prevederile art. 7 al Legii nr. 123 din 18 iunie 2010 cu privire la serviciile sociale.
    4. Centrul îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prezentul Regulament-cadru, standardele minime de calitate, dispoziţiile autorităţii administraţiei publice locale care l-a instituit şi prevederile legislaţiei în vigoare.
    5. Centrul are o capacitate de deservire zilnică de maximum 50 de beneficiari.
    6. Activitatea Centrului este coordonată de către fondator în colaborare cu structura teritorială de asistenţă socială.
    7. Centrul are statut de persoană juridică, dispune de sediu, de patrimoniu distinct, cont trezorerial/bancar, ştampilă, sigiliu, antet şi simbolică.
    8. Centrul este amenajat conform standardelor minime de calitate, în corespundere cu scopul şi obiectivele sale, particularităţile şi necesităţile speciale ale beneficiarilor, asigurîndu-le un mediu favorabil şi o atmosferă prietenoasă.
    9. În sensul prezentului Regulament-cadru noţiunea beneficiarii Centrului semnifică – cetăţenii Republicii Moldova şi străinii specificaţi la art. 2 alin. (1) din Legea nr. 274 din 27 decembrie 2011 privind integrarea străinilor în Republica Moldova, care au atins vîrsta standard de pensionare şi datorită unor circumstanţe de natură fizică sau socială au o capacitate scăzută de autodeservire, necesită supraveghere, asistare şi îngrijire specializată.
    10. Tipurile de servicii prestate în cadrul Centrului:
    a) alimentaţie, după caz;
    b) asistenţă pentru respectarea igienei personale;
    c) consiliere psihologică;
    d) asistenţă juridică;
    e) agrement;
    f) reabilitare;
    g) (re)integrare socială;
    h) kinetoterapie.
    11. În cadrul Centrului, după caz, pot fi prestate servicii, dezvoltate în funcţie de alte necesităţi identificate ale beneficiarilor, dacă acestea corespund scopului şi obiectivelor Centrului.
Capitolul II
Principiile de organizare, scopul şi obiectivele
    12. Centrul îşi desfăşoară activitatea în baza următoarelor principii:
    a) respectării drepturilor şi demnităţii umane;
    b) centrării pe beneficiar;
    c) oportunităţi egale;
    d) confidenţialităţii;
    e) accesibilităţii;
    f) asigurării dreptului la informare;
    g) respectării opiniei beneficiarilor şi participativităţii;
    h) respectării eticii profesionale;
    i) colaborării şi parteneriatului;
    j) solidarităţii sociale;
    k) celerităţii.
    13.  Scopul Centrului este de a presta servicii specializate în vederea asigurării activităţilor de îngrijire, reabilitare şi (re)integrare socială a persoanelor vîrstnice, în baza evaluării necesităţilor, în regim de zi.
    14. Centrul are următoarele obiective:
    a) prestarea calitativă a serviciilor specializate în funcţie de necesităţile identificate ale beneficiarului;
    b) prevenirea instituţionalizării prin menţinerea persoanelor vîrstnice în mediul familial şi comunitar;
    c) sensibilizarea opiniei publice despre problemele persoanelor vîrstnice şi mobilizarea comunităţii pentru soluţionarea necesităţilor cu care se confruntă acest grup la nivel de comunitate.
Capitolul III
Obligaţiile şi drepturile Centrului
    15. Centrul are următoarele obligaţii:
    a) să presteze servicii sociale în conformitate cu standardele minime de calitate, potrivit prevederilor legislaţiei;
    b) să asigure asistenţă şi suport în (re)integrarea beneficiarului de servicii;
    c) să aplice politica şi procedurile existente de respectare a confidenţialităţii şi protecţia datelor cu caracter personal;
    d) să asigure beneficiarilor şi persoanelor implicate în prestarea serviciilor acestora asistenţă în cunoaşterea şi exercitarea drepturilor şi obligaţiilor lor;
    e) să asigure un sistem de primire, înregistrare şi soluţionare a plîngerilor cu privire la serviciile oferite în cadrul Centrului, în conformitate cu legislaţia;
    f) să dezvolte parteneriate cu organizaţiile neguvernamentale, autorităţile administraţiei publice locale şi alţi prestatori de servicii pentru a răspunde scopului şi obiectivelor Centrului;
    g) să asigure informarea societăţii cu privire la activitatea Centrului;
    h) să organizeze campanii în vederea celebrării Zilei Internaţionale a Oamenilor în Vîrstă şi informării comunităţii despre impactul  fenomenului de îmbătrînire globală.
    16. Centrul are următoarele drepturi:
    a) să colaboreze cu profesioniştii din domeniu şi cu reţeaua organizaţiilor de profil  de nivel naţional, regional şi internaţional;
    b) să solicite şi să primească, în condiţiile legii, de la autorităţile publice centrale şi locale, instituţii şi organizaţii, documente, materiale şi informaţii necesare pentru exercitarea atribuţiilor sale;
    c) să acceseze mijloace financiare de la organizaţii donatoare şi să le folosească în scopul realizării competenţelor sale, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    d) să elaboreze programe instructive, să selecteze şi să instruiască voluntari;
    e) să participe la instruirea continuă a specialiştilor şi voluntarilor în domeniile prioritare de activitate;
    f) să elaboreze şi să distribuie materiale informaţionale şi promoţionale ale serviciilor prestate;
    g) să presteze servicii sociale şi beneficiarilor referiţi din altă comunitate prin demersul autorităţii administraţiei publice locale de nivelul întîi cu argumentarea necesităţii referirii beneficiarului către Centru. Deplasarea beneficiarilor referiţi către Centru se realizează din contul autorităţii contractante a serviciilor.
Capitolul IV
Organizarea şi funcţionarea Centrului
Secţiunea 1
Admiterea beneficiarului în Centru
    17. Identificarea beneficiarului se realizează de către asistentul social comunitar, membrii comunităţii şi alţi subiecţi.
    18. Referirea beneficiarului spre Centru se efectuează de către asistentul social comunitar în baza dosarului.
    19. Pentru admiterea în Centru asistentul social comunitar efectuează instrumentarea cazului conform legislaţiei.
    20. La admiterea beneficiarului în Centru prezintă dosarul personal cu actele constatatoare, conform anexei nr. 1 la prezentul Regulament.
    21. După admiterea în Centru a beneficiarului, managerul de caz împreună cu asistentul social comunitar efectuează evaluarea complexă a necesităţilor acestuia, în scopul stabilirii spectrului de servicii sociale necesare pentru soluţionarea problemelor beneficiarului.
Secţiunea a 2-a
Planul individualizat de asistenţă
al beneficiarului
    22. După evaluarea complexă a beneficiarului, managerul de caz elaborează  planul individualizat de asistenţă în comun cu beneficiarul în baza dosarului recepţionat.
    23. Managerul de caz prezintă în cadrul şedinţelor ordinare ale echipei multidisciplinare a Centrului planul individualizat de asistenţă elaborat de comun acord cu beneficiarul pentru discutarea, planificarea şi programarea prestării serviciilor de către specialiştii de profil din cadrul Centrului.
    24. În baza rezultatelor obţinute în urma prestării serviciilor stabilite în funcţie de necesităţile identificate, managerul de caz revizuieşte planul individualizat de asistenţă al beneficiarului aplicînd instrumentele de lucru generale din domeniul asistenţei sociale.
    25. În procesul de revizuire a planului individualizat de asistenţă, precum şi la şedinţele de revizuire, managerul de caz implică echipa multidisciplinară a Centrului şi beneficiarul.
    26. Planul individualizat de asistenţă revizuit al beneficiarului include concluziile şi recomandările care se aduc la cunoştinţă beneficiarului într-o formă accesibilă, precum şi persoanelor implicate în procesul de incluziune a acestuia, după caz.
Secţiunea a 3-a
Monitorizarea şi evaluarea serviciilor prestate în
cadrul Centrului
    27. Managerul Centrului monitorizează serviciile prestate beneficiarului, implementarea planurilor individualizate de asistenţă prin organizarea şedinţelor ordinare de lucru cu personalul Centrului.
    28. Managerul întreprinde acţiuni suplimentare de monitorizare, inclusiv în cazuri de abatere, urgenţă sau oricăror suspiciuni de abuz faţă de beneficiar.
    29. Managerul Centrului prezintă structurii teritoriale de asistenţă socială sau fondatorului  raportul anual de activitate al Centrului.
    30. Calitatea serviciilor prestate se evaluează periodic de către structura teritorială de asistenţă socială, Inspecţia Socială şi fondator.
Secţiunea a 4-a
Suspendarea şi sistarea prestării de servicii
beneficiarului
    31. Suspendarea şi sistarea prestării serviciilor în cadrul Centrului poate fi realizată în următoarele situaţii:
    a) la realizarea obiectivelor stipulate în planul individualizat de asistenţă;
    b) la solicitarea beneficiarului/reprezentantului legal;
    c) la încălcarea în mod repetat a Regulamentului de ordine interioară  (încălcarea regimului de disciplină, consum de substanţe psihoactive, comportament agresiv faţă de ceilalţi beneficiari sau personal etc.);
    d) în cazul în care, pe parcursul aflării în Centru, la beneficiar se identifică tulburări psihoneurologice;
    e) în alte situaţii prevăzute de legislaţie.
    32. Suspendarea şi sistarea prestării de servicii în cadrul Centrului se efectuează  de către administraţia Centrului în coordonare cu asistentul social comunitar.
Secţiunea a 5-a
Drepturile şi obligaţiile beneficiarului admis în
Centru
    33.  Beneficiarii se bucură de toate drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului, sînt trataţi cu demnitate şi respect conform legislaţiei în vigoare şi normelor internaţionale.
    34.  Beneficiarii Centrului au următoarele drepturi:
    a) să consimtă asupra serviciilor prestate;
    b) să aplice plîngeri în condiţiile legislaţiei referitor la calitatea serviciilor prestate, atitudinii şi tratamentului personalului;
    c) să fie asistaţi şi sprijiniţi de către personalul Centrului în realizarea obiectivelor planului individualizat de asistenţă;
    d) să li se păstreze şi utilizeze datele cu caracter personal în siguranţă şi confidenţialitate;
    e) să ceară suspendarea sau sistarea prestării serviciilor conform acordului de colaborare încheiat cu managerul de caz la stabilirea obiectivelor în planul individualizat de asistenţă;
    f) să participe, conform intereselor, la desfăşurarea activităţilor socioculturale şi de ergoterapie din cadrul Centrului;
    g) să participe la procesul de luare a deciziilor referitoare la acordarea serviciilor sociale.
    35. Beneficiarii Centrului au următoarele obligaţii:
    a) să furnizeze informaţii corecte şi relevante cu privire la identitate, situaţia familială, socială şi la starea sănătăţii lor, fiind responsabili pentru veridicitatea acestor informaţii;
    b) să respecte regulamentul de ordine interioară a Centrului;
    c) să respecte drepturile celor din jur şi să se conformeze regulilor interne stabilite în cadrul Centrului;
    d) să manifeste o atitudine responsabilă faţă de bunurile Centrului.
Secţiunea a 6-a
Managementul şi personalul Centrului
    36.  Centrul este condus de un manager, numit în funcţie şi eliberat din funcţie, în condiţiile legii, de către fondator.
    37.  Managerul Centrului organizează activitatea personalului, poartă răspundere deplină de calitatea prestării serviciilor, administrează toate bunurile materiale şi mijloacele băneşti transmise în folosinţă, încheie contracte, deschide conturi în bănci, eliberează procuri în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu permisiunea fondatorului.
    38.  În limitele împuternicirilor sale şi potrivit legislaţiei în vigoare, managerul emite ordine şi dispoziţii referitoare la activitatea Centrului, efectuează controlul asupra executării lor, aplică stimulări şi sancţiuni disciplinare.
    39.  Managerul Centrului are dreptul:
    să primească bunuri materiale, conform legislaţiei;
    să stabilească parteneriate de colaborare cu organizaţiile neguvernamentale naţionale/internaţionale, cu agenţii economici;
    să colaboreze cu alte instituţii de profil în scopul schimbului de experienţă şi dezvoltării capacităţilor profesionale.
    40. Personalul este format din specialişti din diferite domenii, care corespund scopului Centrului, conform anexei nr. 2 la prezentul Regulament.
    41. Fişele de post ale personalului sînt aprobate de managerul Centrului, în conformitate cu scopul, obiectivele şi standardele minime de calitate,  precum şi cu prevederile legislaţiei.
    42. Angajarea personalului se efectuează prin încheie-
rea în formă scrisă a unui contract individual de muncă şi se legalizează prin ordinul (dispoziţia, decizia, hotărîrea) managerului, emis în baza contractului.
    43. Personalul Centrului efectuează examene medicale la angajare şi examene periodice, conform actelor normative aprobate de Ministerul Sănătăţii.
    44. Angajaţii Centrului sînt obligaţi să păstreze confidenţialitatea informaţiilor despre viaţa beneficiarilor şi familiilor lor, pe care le obţin în timpul exercitării  atribuţiilor de serviciu, să nu pretindă şi să nu primească foloase necuvenite pentru munca prestată.
    45. Salarizarea personalului de efectuează în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Capitolul V
Finanţarea şi patrimoniul Centrului
Secţiunea 1
Finanţarea Centrului
    46. Centrul îşi desfăşoară activitatea economică şi financiară în conformitate cu devizul de cheltuieli, aprobat de către fondator.
    47. Finanţarea Centrului se efectuează din contul mijloacelor financiare alocate de fondator, conform prevederilor legale, precum şi fondurilor oferite de sponsori, organizaţii filantropice.
    48.  Pentru beneficiarii referiţi din altă comunitate autoritatea administraţiei publice locale de nivelul întîi transferă mijloace financiare pentru deservirea acestora pe contul trezorerial/bancar al Centrului conform tarifelor stabilite de legislaţie.
Secţiunea a 2-a
Patrimoniul Centrului
    49. Capitalul statutar al Centrului este format din:
    a) patrimoniul şi bunurile transmise de către fondator la crearea Centrului;
    b) patrimoniul transmis în perioada activităţii Centrului de către autorităţile publice, alte persoane juridice sau fizice în folosinţă temporară, fără dreptul de a fi privatizat, dat în arendă sau a fi gajat;
    c) donaţii (granturi), alte contribuţii benevole ale persoanelor fizice şi juridice;
    d) patrimoniul achiziţionat de Centru din contul mijloacelor proprii în perioada activităţii sale, care îi aparţine cu drept de proprietate, precum şi din veniturile obţinute în urma utilizării sau înstrăinării patrimoniului respectiv;
    e) alte valori active şi pasive neinterzise de legislaţie.
    50. Patrimoniul Centrului se foloseşte exclusiv pentru realizarea scopurilor sale statutare.
    51. Gestionarea patrimoniului se realizează, în funcţie de valoarea acestuia, în modul stabilit de documentele de constituire a Centrului.
Capitolul VI
Dispoziţii speciale
    52. Activitatea Centrului încetează conform legislaţiei în vigoare.
    53. Litigiile apărute în domeniul prestării serviciilor de către Centru, care nu pot fi soluţionate prin concilierea amiabilă dintre părţi, sînt transmise spre soluţionare instanţelor de judecată, în condiţiile legii.
    54. Pentru nerespectarea prevederilor actelor legislative, normative şi ale prezentului Regulament, personalul Centrului poartă răspundere conform legislaţiei în vigoare.
    55. Controlul şi evaluarea activităţii economico-financiare a Centrului se efectuează de către organele de resort, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
     56. După încetarea activităţii Centrului, patrimoniul va fi transmis fondatorului.

Anexa nr. 1
la Regulamentul-cadru privind organi-
zarea şi funcţionarea Centrului de zi
pentru persoane vîrstnice

Dosarul personal al beneficiarului
    Dosarul personal al beneficiarului include, după caz, următoarele acte:
    a) cererea personală sau a reprezentantului legal;
    b) evaluarea iniţială şi complexă a beneficiarului;
    c) planul individualizat de asistenţă;
    d) acordul de colaborare încheiat între managerul de caz şi beneficiar (conform procedurii managementului de caz);
    e) trimiterea-extras din fişa medicală a bolnavului de ambulatoriu, de staţionar (F027e);
    f) copia actului de identitate;
    g) copia legitimaţiei de pensionar;
    h) copia poliţei de asigurare obligatorie de asistenţă medicală;
    i) demersul autorităţii administraţiei publice locale de nivelul întîi cu argumentarea necesităţii referirii beneficiarului către Centru.

Anexa nr. 2
la Regulamentul-cadru privind organizarea
şi funcţionarea Centrului de zi pentru
persoane vîrstnice
Cerinţele minime privind structura şi statele de personal
ale Centrului de zi pentru persoane vîrstnice

    1. Structura şi statele de personal se stabilesc în corespundere cu scopul şi obiectivele Centrului.
    2. Structura de personal al Centrului include:
Nr.
d/o
Funcţia
Numărul de unităţi / condiţii speciale
Personal de conducere
1.
Manager al Centrului
    1 unitate în instituţie
2.
Contabil-şef     1 unitate în instituţie
Personal pentru servicii sociale
3. Asistent social

1 unitate în instituţie cu reţeaua de pînă la 25 beneficiari

4. Jurist

 0,5 unitate în instituţie cu reţeaua de pînă la 50 beneficiari

5. Psiholog

1 unitate în instituţie cu reţeaua de pînă la 50 beneficiari

6. Acompaniator/ concertmistru

1 unitate în instituţie cu reţeaua de pînă la 50 beneficiari

7. Masor

1 unitate în instituţie cu reţeaua de pînă la 50 beneficiari

8. Kinetoterapeut

0,5 unitate în instituţie cu reţeaua de pînă la 50 beneficiari

Personal auxiliar
9. Infirmieră    1 unitate în instituţie
10. Şofer

   1 unitate în cazul dispunerii unităţii de transport

11. Muncitor auxiliar

   1 unitate în instituţie cu reţeaua de pînă la 50 paturi


     Notă:
    În cazul efectuării unui volum redus de lucrări de reparaţii curente ale clădirilor, încăperilor, utilajului şi inventarului sau alte lucrări auxiliare, asigurarea funcţionării cazangeriei în cazul în care în statele de personal nu sînt prevăzute unităţile necesare pentru îndeplinirea lucrărilor de tip gospodăresc, care nu poartă caracter permanent pot fi invitaţi specialişti sau lucrători profesionişti din alte structuri, plata fiind prevăzută în fondul de retribuire a muncii aprobat pe anul gestionar la compartimentul „Salarizarea lucrătorilor netitulari”.

Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului nr.569
din 29 iulie 2013
Standarde minime de calitate
pentru serviciile sociale prestate în cadrul
Centrului de zi pentru persoane vîrstnice
Capitolul I
Dispoziţii generale
Secţiunea 1
Noţiuni generale
    1. În sensul prezentelor standarde minime de calitate pentru serviciile sociale prestate în cadrul Centrului de zi pentru persoane vîrstnice sînt utilizate următoarele noţiuni:
    a) standarde minime de calitate pentru serviciile sociale prestate în Centrul de zi pentru persoane vîrstnice – norme obligatorii la nivel naţional, a căror aplicare garantează asigurarea unor niveluri minime acceptabile de performanţă ale procesului de prestare a serviciilor sociale în centrele de zi pentru persoanele vîrstnice, bazate pe principiile şi drepturile generale ale beneficiarilor;
    b) Centrul de zi pentru persoane vîrstnice (în continuare – Centru) – instituţie în care persoanele vîrstnice sînt găzduite şi îngrijite în timpul zilei. Centrul de zi este o alternativă şi asigură în timpul zilei persoanelor vîrstnice o gamă largă de servicii sociale (de îngrijire, reabilitare şi (re)integrare socială a persoanelor);
    c) acord de colaborare încheiat între managerul de caz (din cadrul Centrului) şi beneficiar (conform procedurii managementului de caz);
    d)  planul individualizat de asistenţă – totalitatea măsurilor şi acţiunilor acordate unui beneficiar, în baza evaluării complexe a necesităţilor acestuia de managerul de caz, în vederea dezvoltării capacităţilor pentru o viaţă independentă şi  posibilităţilor (re)integrării în familie şi comunitate;
    e) (re)integrare socială – acţiuni specifice în vederea asigurării accesului şi menţinerii persoanei vîrstnice în familie şi participarea acestuia la viaţa comunităţii.
Secţiunea a 2-a
Principiile de prestare a serviciilor
    2. Serviciile sociale prestate în Centru se bazează pe următoarele principii:
    a) respectării drepturilor şi demnităţii umane – recunoaşterea şi respectarea dreptului persoanelor în vîrstă de a duce o viaţă demnă şi independentă şi de a participa la viaţa socială şi culturală;
    b) centrării pe beneficiar – asigurarea intervenţiei personalizate, axată pe necesităţile individuale ale beneficiarului oportunităţilor egale;
    c) oportunităţii egale – asigurarea dreptului la servicii sociale tuturor beneficiarilor în condiţii de tratament egal şi fără discriminare;
    d) confidenţialităţii – asigurarea protejării informaţiei cu caracter personal al beneficiarilor şi transmiterea în exterior a informaţiei numai cu consimţămîntul acestora. Respectarea codului etic stabilit în relaţia cu beneficiarii şi familiile acestora, a normelor de comportament, de atitudine şi de comunicare. Utilizarea responsabilă a informaţiilor obţinute este premisa încrederii beneficiarilor faţă de serviciile prestate. Confidenţialitatea nu va fi păstrată doar în cazurile expres prevăzute de legislaţia în vigoare;
    e) accesibilităţii – asigurarea  accesului  persoanelor vîrstnice la serviciile oferite în cadrul Centrului adaptate la necesităţile acestora;
    f) asigurării dreptului la informare – orice beneficiar/membrii familiei acestuia/reprezentantul legal are dreptul să solicite prestatorului de servicii informaţii cu privire la tipologia acestora şi materiale informative şi publicitare privind activitatea Centrului;
    g) respectării opiniei beneficiarilor şi participativităţii – asigurarea realizării drepturilor de participare socială a beneficiarilor/familiilor acestora/reprezentantului legal la procesul de evaluare şi planificare a serviciilor sociale axate pe necesităţile individuale;
    h) respectării eticii profesionale – valorile şi principiile etice constituie fundamentele de bază ale sistemului de asistenţă socială, reflectate în  Codul deontologic al profesioniştilor care fac parte din echipa Centrului în procesul de prestare a serviciilor, în relaţiile cu colegii şi cu alţi specialişti, cu comunitatea/societatea;
    i) colaborării şi parteneriatului – realizarea obiectivelor Centrului prin implicarea angajaţilor acestuia şi atragerea diferiţilor profesionişti şi instituţii în procesul de identificare, evaluare, planificare şi prestare a serviciilor pentru beneficiari;
    j) solidarităţii sociale – implicarea activă a membrilor familiei beneficiarului şi comunităţii în procesul de planificare şi prestare a serviciilor sociale în cadrul Centrului. Susţinerea şi promovarea activităţii de voluntariat pentru a asigura accesul şi participarea persoanei vîrstnice la viaţa comunităţii;
    k) celerităţii – care prevede promptitudine în luarea deciziilor cu privire la prestarea serviciilor sociale.
Capitolul II
Accesul la serviciile prestate în cadrul Centrului
Secţiunea 1
Informarea – Standardul 1
    3. Centrul îşi desfăşoară activitatea de informare şi de promovare a serviciilor prestate în forme accesibile persoanelor vîrstnice şi comunităţii prin:
    a) materiale informative privind tipurile de servicii prestate, principiile de organizare a Centrului, scopul şi obiectivele acestuia, condiţiile de eligibilitate a beneficiarilor, numărul de locuri, resursele, calificarea personalului şi procedura de soluţionare a plîngerilor;
    b) întîlniri cu alte structuri care prestează servicii sociale, de sănătate, cu reprezentanţi ai autorităţilor administraţiei publice locale, asociaţiilor obşteşti, serviciile oferite, criteriile de funcţionare a serviciilor, profilul beneficiarilor pentru care este destinat Centrul etc.
    4. Activităţile desfăşurate de către Centru în parteneriat cu comunitatea vor fi efectuate conform prevederilor Ghidului de aplicare practică ”Mobilizarea comunităţii”, aprobat prin Ordinul ministrului protecţiei sociale, familiei şi copilului nr. 022 din 4 decembrie 2009 (http://www.mpsfc.gov.md/md/docum − int/).
Secţiunea a 2-a
Admiterea – Standardul 2
    5. Centrul activează în baza unui regulament intern de organizare şi funcţionare elaborat în baza prezentului Regulament, care cuprinde toate procedurile aplicate în procesul de prestare a serviciilor către beneficiar (admitere, evaluare, sistare, reclamaţii etc.). Conducerea Centrului asigură ajustarea, după necesităţi, a regulamentului, procedurilor şi regulilor interne ale instituţiei.
    6. Procedura de admitere prevede prezentarea actelor necesare pentru întocmirea dosarului de către solicitant, prin care se constată necesitatea de servicii sociale care pot fi prestate în Centru. În cazul în care solicitantul, din motive obiective (starea sănătăţii, condiţii climaterice etc.), nu are capacitatea de a prezenta actele necesare specificate în anexa nr.2 la Regulamentul-cadru privind organizarea şi funcţionarea Centrului de zi pentru persoane vîrstnice, asistentului social comunitar îi revine responsabilitatea de a acorda suport în perfectarea acestora.
    7. Prestarea de servicii în Centru se asigură după semnarea acordului de colaborare şi întocmirea planului individualizat de asistenţă de către managerul de caz în comun cu beneficiarul.
    8. Nu se admit în Centru persoane cu maladii în fază acută, care necesită tratament în instituţii specializate.
Secţiunea a 3-a
Evaluarea – Standardul 3
    9. Centrul utilizează procedura de evaluare complexă, conform prevederilor  Managementului de caz, aprobat prin Ordinul ministrului protecţiei sociale, familiei şi copilului nr. 71 din 3 octombrie 2008 (http://www.mpsfc.gov.md/md/docum − int/).
    10. La baza procesului de evaluare complexă se află rezultatele evaluării iniţiale  realizate de către asistentul social comunitar, precum şi fişa medicală.
    11. Managerul de caz, în comun cu beneficiarul, în baza rezultatelor evaluării complexe a necesităţilor beneficiarului, întocmesc planul individualizat de asistenţă.
Secţiunea a 4-a
Planificarea – Standardul 4
    12. Fiecare persoană beneficiază de servicii, conform necesităţilor determinate în procesul evaluării şi reflectat prin acţiuni concrete în planul individualizat de asistenţă, cu indicarea specialiştilor responsabili şi a termenelor de prestare.
    13. Planul individualizat de asistenţă este întocmit de către managerul de caz în comun cu beneficarul.
    14. Planul individualizat de asistenţă elaborat este examinat şi aprobat la şedinţele de lucru ale echipei multidisciplinare a Centrului. Responsabilitatea coordonării serviciilor incluse în Planul individualizat de asistenţă revine managerului de caz, desemnat din rîndul asistenţilor sociali ai Centrului.
    15. Un manager de caz poate gestiona servicii pentru 20-25 beneficiari.
    16. Planul individualizat de asistenţă este revizuit o dată la 3-6 luni, în caz de necesitate, în funcţie de nevoile individuale ale beneficiarului, precum şi la solicitarea beneficiarului sau a unuia dintre specialişti.
Secţiunea a 5-a
Sistarea serviciilor – Standardul 5
    17. Centrul aplică o procedură clară privind sistarea serviciilor.
    18. Sistarea serviciilor prestate în cadrul Centrului se realizează conform prevederilor regulamentului intern de funcţionare a instituţiei, cu specificarea concretă a condiţiilor în care se va efectua această procedură (schimbarea locului de domiciliu, încălcarea regulilor interne de funcţionare a Centrului, abuzului de substanţe psihic active etc.).
    19. Condiţiile de sistare sînt aduse la cunoştinţa beneficiarului/familiei/ reprezentantului legal al acestuia.
Capitolul III
Cadrul de organizare şi funcţionare a Centrului
Secţiunea 1
Mediul extern – Standardul 6
    20. Centrul îşi desfăşoară activitatea într-o încăpere sigură şi accesibilă, amplasat în comunitate într-o zonă benefică adaptată necesităţilor beneficiarului.
    21. Toate spaţiile Centrului sînt sigure şi accesibile beneficiarilor şi suportă adaptări pentru a permite şi încuraja mobilitatea şi autonomia acestora.
    22. Centrul dispune de un post telefonic în funcţiune, mijloace proprii de transport, spaţii de parcare pentru vehiculele beneficiarilor, personalului sau ale vizitatorilor.
    23. În exterior, Centrul este înconjurat cu un gard de înălţime medie, fără elemente metalice periculoase. Gardul permite vizibilitate din ambele sensuri.
    24. Centru dispune de curte amenajată pentru desfăşurarea activităţilor interne, precum şi celor comunitare.
Secţiunea a 2-a
Mediul intern – Standardul 7
    25. Beneficiarii au acces şi pot utiliza liber infrastructura internă a Centrului.
    26. Centrul dispune de săli pentru activităţi pe interese, bloc sanitar, odăi de odihnă, bloc alimentar (sufragerie), săli echipate pentru reabilitare, birouri destinate activităţilor specialiştilor  şi alte mijloace după necesitate, adaptate la nevoile beneficiarilor.
    27. Sălile pentru activităţi pe interese sînt dotate şi amenajate pentru desfăşurarea activităţilor: în grup,  culturale (organizarea şi desfăşurarea sărbătorilor naţionale şi religioase, zilelor de naştere, jubileelor, activităţilor artistice etc.).
    28. Blocul sanitar include: duş, wc, spaţiu amenajat pentru spălarea şi uscarea hainelor şi depozit pentru păstrarea produselor igienice şi dezinfectanţilor.
    29. Odăile de odihnă sînt amenajate cu paturi destinate odihnei beneficiarilor pe parcursul zilei.
    30. Blocul alimentar conţine spaţii ce corespund normelor igienico-sanitare şi de siguranţă cît mai aproape de mediul familial pentru prepararea şi servirea ceaiului, cafelei şi a gustărilor reci.
    31. Sălile pentru  reabilitare sînt echipate cu inventar sportiv şi alt echipament specializat pentru desfăşurarea activităţilor de reabilitare şi menţinere a capacităţilor funcţionale ale beneficiarului.
    32. Birourile destinate activităţilor specialiştilor sînt echipate în corespundere cu specificul activităţii acestuia.
    33. Centrul dispune de autorizaţii conform legislaţiei.
    34. Edificiul destinat Centrului este asigurat cu sisteme de ventilare, climatizare, iluminare naturală şi artificială sau este aprovizionat autonom/centralizat cu apă potabilă şi evacuarea apelor menajere.
Secţiunea a 3-a
Programul activităţii Centrului – Standardul 8
    35. Activitatea în cadrul Centrului este desfăşurată conform unui program bine structurat.
    36. Beneficiarii participă la un program de activităţi, desfăşurat conform unei programări şi unui orar prestabilit, care răspunde necesităţilor individuale evaluate.
    37. Condiţiile optime de desfăşurare a activităţilor:
    a) în baza programului individualizat de servicii se planifică activitatea zilnică a beneficiarului;
    b) programul de activitate a Centrului este elaborat, participativ, de echipa multidisciplinară, cu implicarea activă a beneficiarilor;
    c) programul Centrului este flexibil şi poate fi modificat, în caz de necesitate, pe parcurs, reieşind din necesităţile beneficiarilor care se înscriu în programele individualizate de asistenţă;
    d) activităţile zilnice, ca formă, sînt individuale şi de grup, ţinînd cont de posibilităţile, necesităţile beneficiarilor şi activităţile planificate;
    e) programul activităţilor este afişat într-un loc accesibil beneficiarilor, precum şi familiilor acestora.
Secţiunea a 4-a
Evaluarea şi monitorizarea – Standardul 9
    38. Conducerea Centrului utilizează, conform legislaţiei, un sistem coerent de evaluare şi monitorizare, orientat spre îmbunătăţirea rezultatelor activităţii.
    39. Procedura de evaluare şi monitorizare  se axează pe trei componente:
    a) performanţa profesională a  personalului;
    b) calitatea serviciilor prestate;
    c) gradul de satisfacţie a beneficiarului, a familiilor acestora/reprezentantului legal privind serviciile acordate.
    40. Pentru efectuarea procedurii de evaluare şi monitorizare  se defineşte un set clar de indicatori măsurabili.
    41. Pentru asigurarea transparenţei în activitatea sa Centrul garantează informarea publicului cu privire la activităţile de raportare, publicare, diseminare a rezultatelor conform legislaţiei în vigoare şi regulamentului intern.
    42. Conducerea Centrului elaborează, la sfîrşitul fiecărui an, un raport de activitate. Raportul este public şi accesibil tuturor celor interesaţi.
CAPITOLUL IV
Tipuri de servicii prestate în cadrul Centrului
Secţiunea 1
Serviciul de alimentaţie – Standardul 10
    43. Alimentaţia în Centru se efectuează  prin crearea condiţiilor pentru servirea ceaiului, cafelei şi a gustărilor reci în scopul socializării beneficiarilor şi dezvoltării abilităţilor de comunicare.
    44. Serviciul de alimentare se prestează şi în cazul organizării şi desfăşurării sărbătorilor naţionale şi religioase, zilelor de naştere, jubileelor, activităţilor artistice etc.
    45. Personalul Centrului încurajează participarea benevolă a beneficiarilor la pregătirea gustărilor, la servirea şi la spălarea veselei în vederea menţinerii abilităţilor de autoservire şi autogospodărire.
Secţiunea a 2-a
Asistenţă pentru respectarea igienei personale –
Standardul 11

    46. Centrul asigură asistenţă la efectuarea procedurilor de igienă personală beneficiarilor.
    47. Centrul planifică resurse financiare pentru procurarea obiectelor de igienă personală în scopul asigurării respectării igienei personale.
    48. Serviciul de asistenţă privind respectarea igienei personale se prestează beneficiarilor Centrului conform graficului stabilit, şi în caz de necesitate, prin supravegherea şi suportul oferit de către personalul Centrului.
Secţiunea a 3-a
Serviciul de consiliere psihologică
– Standardul 12
    49. Serviciul de consiliere psihologică se organizează într-un spaţiu securizat cu destinaţie specială, amenajat confortabil, pentru a încuraja discuţiile dintre beneficiari şi psiholog.
    50. Serviciul de consiliere psihologică este prestat de psiholog şi/sau de  asistenţii sociali şi includ consilierea psihologică, sprijinul psihologic şi suportul social acordat beneficiarilor în scopul reabilitării psihologice a acestora, încurajării de a respecta programul de tratament medicamentos şi depăşirii situaţiilor de criză.
    51. Sesiunile de consiliere se desfăşoară respectîndu-se intimitatea beneficiarului, pentru a i se asigura confort şi încredere.
    52. În funcţie de necesitate, beneficiariilor li se acordă servicii de consiliere individuală şi de grup.
    53. Sesiunile de consiliere se desfăşoară în baza unor obiective clare, stabilite în comun cu beneficiarii.
    54. Conţinutul sesiunilor este înregistrat/consemnat în fişa de observaţie împreună cu propuneri/recomandări pentru următoarele sesiuni. Fişele sînt anexate la dosarul beneficiarului.
    55. Sesiunile individuale sînt de tip suportiv, terapeutic şi educativ, iar cele de grup sînt determinate de forma grupului: suport, grup de discuţii etc.
    56. Sesiunile de consiliere au la bază principiul reabilitării psihologice a persoanei şi urmăresc depăşirea situaţiei de criză şi formarea următoarelor cunoştinţe, deprinderi şi abilităţi:
    a) cultivarea încrederii în sine şi în alte persoane;
    b) formarea deprinderii sociale;
    c) dezvoltarea capacităţii de a lua decizii;
    d) dezvoltarea abilităţilor privind gestionarea timpului, a banilor şi depăşirea crizelor.
Secţiunea a 4-a
Serviciul de consiliere juridică – Standardul 13
    57. Serviciile de consiliere juridică se organizează într-un spaţiu securizat cu destinaţie specială, amenajat confortabil, pentru a încuraja discuţiile dintre beneficiari şi jurist.
    58. Serviciile de asistenţă juridică sînt oferite de jurist şi includ consultaţii privind protecţia drepturilor beneficiarilor de servicii sociale.
Secţiunea a 5-a
Serviciul de agrement – Standardul 14
    59. Centrul asigură un program de agrement conform intereselor beneficiarilor.
    60. Beneficiarii sînt încurajaţi şi sprijiniţi să-şi organizeze timpul liber conform preferinţelor personale şi în limitele bunului simţ.
    61. Centrul asigură un mediu favorabil şi o ambianţă plăcută, liniştită privind petrecerea timpului liber.
    62. Centrul pune la dispoziţia beneficiarilor jocuri de grup, de masă, echipament sportiv şi acordă asistenţă în organizarea activităţilor, competiţiilor sportive etc.
    63. Centrul organizează excursii, participări la sărbători şi acţiuni sociale comunitare, precum şi sărbători în cadrul instituţiei cu participarea membrilor familiei/reprezentantului legal/comunităţii.
    64. Centrul dispune de o bibliotecă, ludotecă, filmotecă, echipament de ascultare a muzicii şi vizionare a programelor televizate şi a filmelor.
Secţiunea a 6-a
Reabilitare – Standardul 15
    65. Centrul oferă fiecărei persoane vîrstnice posibilităţi de încadrare în activităţi de reabilitare şi recuperare a capacităţilor funcţionale conform programului individualizat de asistenţă.
    66. Reabilitarea se efectuează prin mai multe metode:
    a) ergoterapie (ţinînd cont de interesul şi capacitatea beneficiarului);
    b) masaj;
    c) activităţi sportive etc.
    67. Centrul dispune de spaţii amenajate adecvat pentru desfăşurarea activităţilor de reabilitare.
    68. Personalul Centrului încurajează şi sprijină beneficiarii să manifeste iniţiativă, să execute, în măsura posibilităţilor, activităţi cotidiene, fiind luate toate măsurile necesare pentru prevenirea riscurilor de accident, îmbolnăvire ş.a.
Secţiunea a 7-a
(Re)integrarea socială – Standardul 16
    69. Centrul asigură suport în comunicarea şi menţinerea relaţiilor cu membrii  familiei în vederea (re)integrării familiale şi sociale.
    70. Prin activităţile desfăşurate în cadrul Centrului beneficiarii sînt încurajaţi şi susţinuţi să menţină o relaţie armonioasă cu rudele, prietenii, vecinii şi comunitatea în vederea (re)integrării sociale.
    71. Serviciul de (re)integrare socială a beneficiarului se prestează de către managerul de caz de comun acord cu psihologul.
    72. Managerul de caz intermediază relaţia dintre beneficiar şi familie, răspunde de organizarea eficientă a intervenţiei în echipă, acordînd atenţia cuvenită fiecărui profesionist şi delimitînd clar atribuţiile fiecăruia în relaţia cu rudele/membrii familiei.
    73. Personalul  Centrului contribuie la schimbarea atitudinii comunităţii faţă de problemele şi interesele persoanelor vîrstnice.
    74. Rudele beneficiarilor sînt încurajate şi sprijinite să participe împreună cu beneficiarii la evenimente sau sărbători ce au loc în Centru/comunitate.
Capitolul V
Managementul resurselor umane
Secţiunea 1
Structura şi calificarea personalului
– Standardul 17
    75. Centrul dispune de o structură de personal în concordanţă cu scopul şi obiectivele sale şi profilul beneficiarilor.
    76. Personalul Centrului asigură desfăşurarea efectivă şi eficientă a activităţilor procesului de furnizare a serviciilor (asistenţă asigurată beneficiarilor, administrarea resurselor, organizare şi comunicare, managementul curent al instituţiei etc.).
    77. Statul de personal al instituţiei corespunde normativelor metodologice în domeniu.
    78. Conducerea Centrului elaborează anual schema de încadrare pentru a răspunde dinamicii cerinţelor beneficiarilor.
    79. Centrul poate să utilizeze personal voluntar, conform legislaţiei, iar aceştia nu sînt incluşi în schema de încadrare a instituţiei şi nu pot prelua responsabilităţile personalului specializat, ci numai atribuţii care sînt precizate în contractul de voluntariat.
    80. Pentru fiecare angajat există o fişă a postului în care sînt prevăzute atribuţiile de funcţie, drepturile şi responsabilităţile acestuia.
    81. Conducerea Centrului revizuieşte periodic fişele postului în funcţie de politica unităţii şi de standardele de calitate.
    82. Fiecare angajat corespunde cu calificarea, competenţa, experienţa şi calităţile solicitate de fişa postului.
    83. Fiecare angajat are obligaţia de a cunoaşte şi respecta prevederile fişei postului pe care îl ocupă.
Secţiunea a 2-a
Selecţia, anagajarea şi promovarea personalului
– Standardul 18

    84. Centrul aplică prevederile legislaţiei privind selecţia, angajarea şi promovarea personalului, nefiind admisă angajarea persoanelor fără pregătirea şi calificarea corespunzătoare.
    85. Angajarea/promovarea personalului se realizează în bază de contract individual de muncă cu respectarea prevederilor Codului muncii.
    86. Personalul Centrului va efectua examene periodice, conform actelor normative aprobate de Ministerul Sănătăţii.
Secţiunea a 3-a
Formarea personalului – Standardul 19
    87. Centrul dispune şi aplică o planificare privind formarea continuă a personalului, reieşind din scopul şi obiectivele acestuia.
    88. Personalul Centrului este inclus în programe de formare profesională continuă atît la nivel naţional, cît şi internaţional.
    89. Centrul planifică mijloacele financire necesare pentru formare continuă a personalului în vederea creşterii competenţei acestuia.
    90. Centrul va oferi oportunităţi de formare de scurtă durată a studenţilor de la facultăţile cu profil în domeniul de activitate a Centrului.
Secţiunea a 4-a
Personal de conducere – Standardul 20
    91. Managerul Centrului are calificarea, competenţa şi experienţa necesară pentru a asigura un management de calitate.
    92. Centrul este condus de o persoană cu studii superioare în unul din următoarele domenii: pedagogie, psihologie, psihopedagogice, asistenţă socială, medicină, drept, cu vechime în muncă de cel puţin 3 ani.
    93. Angajarea  managerului Centrului se efectuează de către fondator conform legislaţiei.
    94. Managerul Centrului are obligaţia de a asigura condiţiile minime prevăzute de prezentele standarde de calitate.
    95. Managerul Centrului are obligaţia de a asigura formarea continuă a personalului din subordine, precum şi de a contribui prin experienţa acumulată la analiza şi îmbunătăţirea politicilor de protecţie socială a persoanelor vîrstnice.
Secţiunea a 5-a
Planificarea şi dezvoltarea – Standardul 21
    96. Managementul Centrului este realizat în baza unei planificări riguroase, menite să conducă la realizarea misiunii, cu respectarea legislaţiei în vigoare.
    97. Conducerea Centrului elaborează un document strategic pe un termen prognostic ce cuprinde o perioadă de cel puţin trei ani – numit Plan de dezvoltare instituţională, care include şi se referă la următoarele:
    a) tipul şi misiunea Centrului;
    b) grupul de beneficiari şi nevoile specifice;
    c) obiectivele de dezvoltare instituţională;
    d) serviciile ce corespund necesităţilor identificate în procesul de prestare a serviciilor bazîndu-se pe o abordare individuală a fiecărui beneficiar;
    e) resursele umane, materiale şi financiare prognosticate.
    98. Planul de dezvoltare instituţională se elaborează în baza analizei şi sintezei rapoartelor de activitate anuală. La elaborarea documentului strategic se va ţine cont şi de recomandările înaintate de către structurile de resort în procedura de evaluare şi monitorizare a serviciilor.
    99. Proiectul documentului strategic se validează de către tot personalul Centrului.
    100. Personalul de conducere al Centrului elaborează anual un plan de activitate a unităţii respective care cuprinde:
    a) calendarul activităţilor (termenele);
    b) scopul şi obiectivele;
    c) resursele disponibile şi alocate;
    d) responsabilităţile;
    e) indicatorii de evaluare şi monitorizarea  rezultatelor.
     101. Personalul de conducere al Centrului acordă suport metodologic personalului şi monitorizează implementarea planului anual de activitate, în limitele resurselor alocate, în termenele şi conform indicatorilor calitativi stabiliţi.
Secţiunea a 6-a
Reclamaţii – Standardul 22
     102. Centrul deţine şi aplică o procedură privind înregistrarea şi examinarea plîngerilor şi sesizărilor în conformitate cu legislaţia.
     103. Procedura legală de depunere, de examinare a plîngerilor şi sesizărilor este expusă public şi beneficiarii au oportunitatea de a se informa.
     104. Centrul asigură informarea beneficiarilor asupra oportunităţilor legale de soluţionare a reclamaţiilor într-un format şi la un nivel accesibil, în funcţie de capacităţile individuale de percepere a persoanelor vîrstnice (scriere Braille, casete audio etc.).
Secţiunea a 7-a
Protecţia împotrivă abuzului şi neglijării
 – Standarul 23

    105. Centrul deţine şi aplică o procedură privind protecţia beneficiarilor împotriva abuzului (fizic, psihologic, sexual, financiar-material), neglijării, discriminării, a tratamentului degradant sau inuman.
    106. Centrul asigură informarea personalului şi beneficiarilor/membrilor familiei/reprezentanţilor legali (prin modalităţi accesibile) asupra procedurii cu privire la prevenirea, identificarea, semnalarea, evaluarea şi soluţionarea suspiciunilor sau a acuzaţiilor de abuz/neglijenţă asupra beneficiarilor.
    107. Conducerea Centrului încurajează şi sprijină beneficiarii să sesizeze orice formă de abuz din partea personalului, a altor beneficiari din Centru sau a unor persoane din afara acestuia.
    108. Angajaţii care identifică situaţii de abuz, neglijare sau exploatare a unui beneficiar, au obligaţia de a înştiinţa imediat personalul de conducere al Centrului, care aplică legislaţia în vigoare (anunţă, după caz, serviciul medical de urgenţă, poliţia, procuratura etc.).
Capitolul VI
Sistemul informaţional
Secţiunea 1
Înregistrarea şi arhivarea datelor
 – Standardul 24
    109. Centrul aplică politici şi proceduri scrise de înregistrare, utilizare şi păstrare a datelor aferente procesului de prestare a serviciilor.
    110. Centrul efectuează înregistrarea, aplicarea şi arhivarea datelor despre serviciile prestate şi beneficiari, conform legislaţiei în vigoare şi normelor metodologice.
    111. Înregistrarea şi arhivarea datelor se efectuează cu promptitudine, în conformitate cu normele legale în vigoare.
    112. Pentru fiecare beneficiar, Centrul întocmeşte un dosar informaţional respectîndu-se regimul de confidenţialitate.
    113. Centrul asigură păstrarea şi utilizarea în regim de confidenţialitate a datelor privind beneficiarii, în conformitate cu prevederile Legii nr. 133 din 8 iulie 2011 privind protecţia datelor cu caracter personal.
    114. Centrul asigură accesul necondiţionat al beneficiarilor la datele din sistemul informaţional de care dispune şi care îi privesc
Secţiunea a 2-a
Raportarea datelor– Standardul 25
    115. Odată cu admiterea solicitantului în Centru, în condiţiile prezentului Regulament, managerul de caz introduce în registrul de evidenţă a beneficiarilor  datele de identitate ale acestora şi spectrul de servicii prestate fiecărui beneficiar, reieşind din necesităţile identificate.
    116. Managerul Centrului prezintă trimestrial structurii teritoriale de asistenţă socială informaţia cu referire la numărul beneficiarilor asistaţi, tipul serviciilor prestate, termenele de prestare a serviciilor.
Secţiunea a 3-a
Comunicare şi parteneriat – Standardul 26
    117. Conducerea Centrului aplică o strategie de relaţii publice, bazată pe o comunicare şi colaborare activă la nivel naţional, raional şi local.
    118. Parteneriatele dintre Centru şi ONG active în domeniu, alte instituţii se realizează în baza acordurilor de colaborare încheiate, care prevăd drepturile şi obligaţiile părţilor, modalitatea de conlucrare, cofinanţarea întreţinerii şi prestării serviciilor conform necesităţilor beneficiarilor. Parteneriatele stabilite au drept scop crearea unei game variate de servicii sociale şi asigurarea unui impact eficient asupra beneficiarilor.
    119. Conducerea Centrului  întreprinde acţiuni pentru ca instituţia să participe la derularea unor proiecte cu finanţare internaţională şi/sau internă.