HKK29/2013 ID intern unic: 349153 Версия на русском | Fişa actului juridic |
![]() Republica Moldova | |
CURTEA DE CONTURI | |
HOTĂRÎRE
Nr. 29
din 17.06.2013 | |
privind Raportul auditului bugetelor şi gestionării patrimoniului public în cadrul autorităţilor publice locale din raionul Ialoveni pe anii 2011-2012 | |
Publicat : 16.08.2013 în Monitorul Oficial Nr. 177-181 art Nr : 30 | |
Curtea de Conturi, în prezenţa şefului Direcţiei privatizare în cadrul Agenţiei Proprietăţii Publice de pe lîngă Ministerul Economiei dl M. Doruc, vicepreşedintelui raionului Ialoveni dl A. Melenciuc, şefului Direcţiei Finanţe a Consiliului raional Ialoveni dl V. Racu, şefului Oficiului teritorial Ialoveni al Cancelariei de Stat dl M. Silistraru, sefului Direcţiei Administrare Fiscală a Inspectoratului Fiscal de Stat pe raionul Ialoveni dna A. Galcinscaia, şefului Oficiului cadastral teritorial Ialoveni dl A. Jalbă, viceprimarului or. Ialoveni dl V. Cernat, primarilor: s. Costeşti - dl V. Bortă, com. Mileştii Mici - dl L. Carmanu, călăuzindu-se de art. 2 alin.(1) şi art. 4 alin.(1) lit. a) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.20081, a examinat Raportul auditului bugetelor şi gestionării patrimoniului public în cadrul autorităţilor publice locale din raionul Ialoveni pe anii 2011-2012. _________________________________ 1 M.O., 2008, nr.237-240, art.864. Misiunea de audit s-a realizat în temeiul art. 28 şi art. 31 din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008 şi în conformitate cu Programele activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anii 2012 şi 2013, avînd drept scop verificarea respectării de către autorităţile administraţiei publice locale din raion a prevederilor regulamentare în procesul bugetar; corespunderii cadrului normativ şi analitic a procedurilor de evaluare, planificare şi administrare a impozitelor/taxelor locale, precum şi de planificare, executare şi raportare a cheltuielilor bugetare; administrării şi integrităţii patrimoniului public. Auditul s-a efectuat în conformitate cu Standardele de audit ale Curţii de Conturi2. Probele de audit au fost colectate prin examinarea rapoartelor de execuţie bugetară, rapoartelor financiare ale entităţilor auditate, registrelor contabile; verificarea documentelor primare; analiza indicatorilor şi informaţiilor oferite; observaţii directe, precum şi prin familiarizarea cu explicaţiile persoanelor cu funcţii de răspundere din cadrul entităţilor supuse auditului. Au fost studiate deciziile şi dispoziţiile Consiliului raional şi ale preşedintelui raionului, actele organelor deliberative şi executive din cadrul unităţilor administrativ-teritoriale (în continuare – UAT) de nivelul I. _________________________________ 2 Hotărîrea Curţii de Conturi nr.58 din 28.12.2009 „Despre aprobarea Standardelor generale de audit şi Standardelor auditului regularităţii”. Examinînd rezultatele auditului, audiind rapoartele prezentate şi explicaţiile persoanelor cu funcţii de răspundere prezente în şedinţa publică, Curtea de Conturi a constatat:
În baza sintezei iregularităţilor şi neconformităţilor atestate în activitatea autorităţilor administraţiei publice locale (în continuare – AAPL) din raionul Ialoveni la gestionarea bugetelor şi patrimoniului public în anii 2011-2012, reieşind din constatările din Raportul de audit, se menţionează următoarele:• În perioada supusă auditării, AAPL (de nivelul I şi nivelul II) din raion nu au manifestat preocuparea necesară în vederea asigurării unei discipline financiar-bugetare prudente, care să asigure legalitatea şi regularitatea în procesul bugetar şi în administrarea patrimoniului public, aferente dezvoltării economice şi sociale a raionului în ansamblu. Autorităţile raionale nu au realizat măsuri sistemice în materie de identificare, evaluare şi monitorizare a potenţialului economico-financiar şi, respectiv, nu au asigurat fundamentarea la justa valoare a bazei de impozitare. În consecinţă, s-a constatat că indicii fiscal-bugetari nu întrunesc plenitudinea şi încrederea de rigoare şi nu asigură stabilitatea bugetelor UAT de toate nivelurile. Cu abateri de la prevederile legale şi atribuţiile stipulate în Regulamentul Direcţiei Finanţe (în continuare – DF), aceasta nu a organizat într-o manieră eficientă lucrul de elaborare a proiectului bugetului raionului, precum şi nu a asigurat evaluarea credibilă şi economic fundamentată a veniturilor bugetare, inclusiv prin analizarea surselor de venituri ale UAT de nivelul I. Situaţia dată a generat subestimări la unele categorii de venituri bugetare, în ansamblu pe raion, în sumă de minimum 8,9 mil. lei. Acest derapaj evident sporeşte vulnerabilitatea şi dependenţa raionului în relaţiile cu bugetul de stat şi, respectiv, alimentează riscul de neimobilizare a surselor disponibile. În acest context, se constată o necesitate stringentă în activitatea autorităţilor locale (mai cu seamă, a DF, a Direcţiei Economie, a Inspectoratulul Fiscal de Stat Ialoveni) a serviciilor cadastrale şi statistice, pentru a iniţia neîntîrziat evaluarea complexă a materiei aferente creării bazei de impozitare relevante. Verificările selective în cadrul auditului denotă neidentificarea de către AAPL de nivelul I din raion a impozitelor şi taxelor şi, respectiv, neacumularea veniturilor în bugetele locale în sumă totală estimată pînă la 11,2 mil. lei, inclusiv:
• Managementul cheltuielilor efectuate din bugetele UAT nu a asigurat respectarea normelor legale, astfel fiind admise o serie de nereguli şi abateri de la cadrul regulator, care au diminuat eficienţa utilizării mijloacelor publice şi se exprimă prin: • Activitatea iresponsabilă a factorilor de decizie din cadrul AAPL (de nivelul I şi nivelul II) din raion în vederea asigurării regularităţii şi legalităţii administrării patrimoniului public, managementul necorespunzător al gestionării acestuia, nerespectarea prevederilor legislaţiei în vigoare şi lipsa la AAPL a unui cadru de reglementare a modului de gestionare a patrimoniului public s-au soldat cu: de 19,1 mii ha; • Lipsa cadrului respectiv în domeniul activităţii serviciilor publice de gospodărie comunală, orientat spre realizarea principiului cost-eficienţă, precum şi carenţele în administrare s-au soldat cu: • Managementul financiar-contabil necorespunzător nu a asigurat în deplină măsură respectarea principiilor de bază ale organizării şi ţinerii evidenţei contabile, precum şi raportarea situaţiilor financiare potrivit normelor stabilite, constatîndu-se înregistrări neconforme ale operaţiunilor financiare, deţinerea bunurilor materiale fără contabilizarea corespunzătoare a valorii acestora, nereguli în decontări, ca urmare fiind raportate eronat situaţiile financiare şi patrimoniale. Iregularităţile constatate sînt rezultatul imprudenţei şi indisciplinei admise de către factorii responsabili de utilizarea banilor publici şi de gestionarea patrimoniului public local, precum şi al ineficienţei controlului intern la AAPL. Reieşind din cele expuse, în temeiul art.7 alin.(1) lit.a), art.15 alin.(2) şi alin.(4), art.16 lit.c), art.34 alin.(3) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008, Curtea de Conturi hotărăşte:
1. Se aprobă Raportul auditului bugetelor şi gestionării patrimoniului public în cadrul autorităţilor publice locale din raionul Ialoveni pe anii 2011-2012, anexat la prezenta Hotărîre.2. Prezenta Hotărîre şi Raportul de audit se remit: 2.1. Consiliului raional Ialoveni, preşedintelui raionului Ialoveni, consiliilor locale şi primăriilor: or. Ialoveni, satelor/comunelor Costeşti, Cărbuna, Cigîrleni, Gangura, Dănceni, Bardar, Hansca, Horeşti, Horodca, Malcoci, Mileştii Mici, Moleşti, Nimoreni, Pojăreni, Puhoi, Răzeni, Ruseştii Noi, Sociteni, Suruceni, Ţipala, Ulmu, Văratic, Văsieni şi Zîmbreni şi se cere asigurarea implementării recomandărilor auditului, indicate în Raportul de audit, cu determinarea acţiunilor concrete în vederea înlăturării deficienţelor constatate, precum şi cu stabilirea termenelor şi a persoanelor responsabile de implementarea recomandărilor; 2.2. Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, pentru luare de atitudine, şi se cere Inspectoratului Fiscal de Stat Ialoveni confruntarea datelor din sistemul informaţional instituţional cu datele primăriilor din raion privind baza de impozitare, în vederea evaluării rezervelor de extindere a ariei de percepere a veniturilor fiscale/nefiscale şi îmbunătăţirii gradului de achitare benevolă; 2.3. Ministerului Finanţelor, pentru informare şi luare de atitudine privind activitatea autorităţilor financiare şi fiscale din raionul Ialoveni ce ţine de identificarea, evaluarea şi monitorizarea bazei de impozitare, aferente estimării şi mobilizării integrale a veniturilor bugetare; aprobarea reglementărilor de rigoare în materie de evidenţă contabilă a patrimoniului public (inclusiv a terenurilor); 2.4. Cancelariei de Stat şi Oficiului teritorial Ialoveni şi se cere asigurarea controlului administrativ al activităţii autorităţilor administraţiei publice locale de nivelul I şi nivelul II în corespundere cu cadrul legal, în vederea neadmiterii încălcărilor şi neajunsurilor constatate de audit; 2.5. Ministerului Economiei, pentru informare şi luare de atitudine în ce priveşte asigurarea raportării corespunzătoare de către autorităţile administraţiei publice locale privind patrimoniul public gestionat şi înregistrării corespunzătoare a acestuia în Registrul patrimoniului public; 2.6. Serviciului de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova, pentru informare şi luare de atitudine privind respectarea legislaţiei ce reglementează accesul la secretul de stat al funcţionarilor publici din autorităţile administraţiei publice locale; 2.7. Preşedintelui Republicii Moldova şi Parlamentului Republicii Moldova, pentru informare; 2.8. Comisiilor parlamentare: economie, buget şi finanţe; administraţie publică şi dezvoltare regională, pentru informare. 3. Despre măsurile întreprinse pentru executarea subpct. 2.1.-2.4. din prezenta Hotărîre se va informa Curtea de Conturi în termen de 6 luni. 4. Prezenta Hotărîre se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008. PREŞEDINTELE CURŢII DE CONTURI Serafim URECHEAN Nr. 29. Chişinău, 17 iunie 2013 raport anexa nr.1 anexa nr.2 anexa nr.3 anexa nr.4 anexa nr.5 anexa nr.6 anexa nr.7 |