HGO365/2014
ID intern unic:  353176
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 365
din  27.05.2014
cu privire la aprobarea Metodologiei de planificare a
controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător
în baza analizei criteriilor de risc în domeniile
reglementate de Camera de Licenţiere
Publicat : 03.06.2014 în Monitorul Oficial Nr. 142-146     art Nr : 414
    În temeiul prevederilor art. 33 alin. (2) din Legea nr. 131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr. 181-184, art. 595), cu modificările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1.  Se aprobă Metodologia de planificare a controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei criteriilor de risc în domeniile reglementate de Camera de Licenţiere (se anexează).
    2. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Economiei.

    PRIM-MINISTRU                                                           Iurie LEANCĂ

    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    ministrul economiei                                                          Valeriu Lazăr

    Nr. 365. Chişinău, 27 mai 2014.


Aprobată

prin Hotărîrea Guvernului

nr.365 din 27 mai 2014

 
METODOLOGIA
de planificare a controlului de stat asupra activităţii

de întreprinzător în baza analizei criteriilor de risc în

domeniile reglementate de Camera de Licenţiere

I. Dispoziţii generale

    1. Metodologia de planificare a controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei criteriilor de risc în domeniile reglementate de Camera de Licenţiere (în continuare – Metodologia) este elaborată în scopul eficientizării controlului şi supravegherii de stat a activităţii de întreprinzător pentru domeniul licenţierii activităţii de întreprinzător, conform Legii nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător.

    2.  Esenţa metodologică a analizei planificării controalelor în baza criteriilor de risc rezidă în distribuirea în conformitate cu cele mai importante criterii de risc, relevante domeniului de control atribuit Camerei de Licenţiere (în continuare – Camera), şi acordarea punctajului corespunzător în funcţie de o scară prestabilită, luîndu-se ca bază raportarea la ponderea fiecărui criteriu aplicat relevanţei acestuia pentru nivelul general de risc. Aplicarea punctajelor aferente fiecărui criteriu este efectuată pentru fiecare titular de licenţă supus controlului şi este urmată de elaborarea clasamentului acestora în funcţie de punctajul obţinut, în corespundere cu nivelul individual de risc estimat.

    3.  Nivelul de risc estimat pentru fiecare titular de licenţă, determină nivelul frecvenţei şi intensităţii necesare acţiunilor de control ce privesc agentul economic în cauză. 

II. Stabilirea criteriilor de risc

    4. Criteriul de risc sumează un set de circumstanţe sau de însuşiri ale subiectului şi/sau obiectului pasibil controlului, şi/sau raporturilor anterioare ale titularului de licenţă controlat de organul de control, existenţa şi intensitatea cărora pot indica probabilitatea cauzării de daune în ceea ce ţine de utilizarea resurselor limitate ale statului, vieţii şi sănătăţii oamenilor, mediului înconjurător şi securităţii statului.

    5. Criteriile de risc sînt grupate în funcţie de subiectul controlului, obiectul controlului şi raporturile anterioare cu organul de control:

    1) criterii de risc în funcţie de subiect:

    genul de activitate;

    perioada de timp în care persoana controlată desfăşoară activitatea supusă controlului;

    2) în funcţie de obiect:

    înzestrarea cu echipamentul corespunzător condiţiilor pentru desfăşurarea activităţii licenţiate;

    3) în funcţie de raporturile anterioare:

    data efectuării ultimului control;

    încălcările anterioare. 
III. Gradarea intensităţii riscului

    6.  Fiecare criteriu de risc se repartizează pe grade/nivele de intensitate, punctate conform valorii gradului de risc. Scara valorică este cuprinsă între 1 şi 5, unde 1 reprezintă gradul minim şi 5 gradul maxim de risc.

    7.  Pentru criteriile de risc, punctajele se acordă în felul următor:
    1) genul de activitate.

    Raţionamentul general: cu cît genul de activitate licenţiat se raportează la probabilitatea cauzării de daune în ceea ce ţine de utilizarea resurselor limitate ale statului, vieţii şi sănătăţii oamenilor, mediului înconjurător şi securităţii statului, cu atît gradul de risc este mai mare.

 
Genul de activitate

(conform art.8 din Legea nr.451-XV din 30 iulie 2001 privind reglementarea prin licenţiere a activităţii de întreprinzător)

Gradul de risc
activitatea de audit

activitatea de evaluare a bunurilor imobile

activitatea burselor de mărfuri

activitatea de proiectare pentru toate categoriile de construcţii, urbanism, instalaţii şi reţele tehnico-edilitare, reconstrucţii, restaurări

confecţionarea şi distrugerea ştampilelor

1

importul şi păstrarea alcoolului etilic; importul, păstrarea şi comercializarea angro a producţiei alcoolice şi/sau a berii importate

importul articolelor din tutun; importul şi/sau prelucrarea industrială a tutunului; fabricarea articolelor din tutun şi/sau comercializarea angro a articolelor din tutun şi a tutunului fermentat

activitatea topogeodezică şi/sau cartografică

montarea şi/sau reglarea, asistenţa tehnică a sistemelor automate de semnalizare şi de stingere a incendiilor, precum şi de protecţie a clădirilor împotriva fumului şi de înştiinţare în caz de incendiu

importul, fabricarea, comercializarea, asistenţa tehnică şi/sau reparaţia dispozitivelor medicale şi/sau a opticii

activitatea de broker vamal

 
2

activitatea cu metale preţioase şi pietre preţioase; funcţionarea caselor de amanet

activitatea în domeniul jocurilor de noroc: organizarea şi desfăşurarea loteriilor (cu excepţia monopolului de stat exercitat în condiţiile Legii nr.285-XIV din 18 februarie 1999 cu privire la jocurile de noroc), întreţinerea cazinourilor, exploatarea automatelor de joc cu cîştiguri băneşti, stabilirea mizelor la competiţiile sportive

activitatea farmaceutică veterinară şi/sau asistenţa veterinară (cu excepţia activităţii desfăşurate de serviciul veterinar de stat)

construcţiile de clădiri şi/sau construcţiile inginereşti, instalaţiile şi reţelele tehnico-edilitare, reconstrucţiile, consolidările, restaurările

colectarea, păstrarea, prelucrarea, comercializarea, precum şi exportul resturilor şi deşeurilor de metale feroase şi neferoase, de baterii de acumulatoare uzate, inclusiv în stare prelucrată

importul şi/sau fabricarea, depozitarea, comercializarea angro a substanţelor şi materialelor chimice toxice, a articolelor şi produselor chimice de menaj

activitatea particulară de detectiv sau de pază

activitatea farmaceutică
activitatea de turism

activitatea de depozitare a cerealelor cu eliberarea certificatelor de depozit pentru cereale

activitatea magazinelor duty-free, inclusiv pentru deservirea corpului diplomatic

3

fabricarea alcoolului etilic, a berii, a producţiei alcoolice, cu excepţia vinurilor şi a băuturilor pe bază de vin, şi/sau păstrarea, comercializarea angro a alcoolului etilic, a berii, a producţiei alcoolice, cu excepţia vinurilor şi a băuturilor pe bază de vin, produse de producătorii autohtoni

importul şi/sau depozitarea, comercializarea produselor de uz fitosanitar şi/sau a fertilizanţilor

importul, exportul, proiectarea, producerea şi comercializarea mijloacelor criptografice şi tehnice de protecţie a informaţiei, mijloacelor tehnice speciale pentru obţinerea ascunsă a informaţiei; prestarea serviciilor în domeniul protecţiei criptografice şi tehnice a informaţiei (cu excepţia activităţii desfăşurate de autorităţile publice învestite cu acest drept prin lege)

acordarea asistenţei medicale de către instituţiile medico-sanitare private

activitatea legată de plasarea în cîmpul muncii a cetăţenilor în ţară şi/sau în străinătate, activitatea de încadrare/înscriere a studenţilor în programe de schimb educaţional-cultural care prevăd componenta de angajare remunerată în cîmpul muncii pe o perioadă determinată de timp, în perioada vacanţei de vară

4

transportul auto de călători în folos public;

extragerea substanţelor minerale utile şi/sau îmbutelierea apelor minerale şi naturale potabile

producerea, asamblarea, importul şi/sau exportul, reexportul, comercializarea armelor şi muniţiilor cu destinaţie civilă şi repararea armelor cu destinaţie civilă

producerea, importul, exportul, reexportul, comercializarea, depozitarea materialelor explozive şi/sau efectuarea lucrărilor cu explozibil de uz civil

producerea, asamblarea, importul, exportul, reexportul, depozitarea comercializarea articolelor pirotehnice şi/sau  prestarea serviciului “Spectacole pirotehnice şi focuri de artificii” cu articole pirotehnice de divertisment de destinaţie profesională

5
 

    2) perioada în care persoana controlată desfăşoară activitatea supusă controlului.

    Raţionamentul general: cu cît mai mult timp o întreprindere activează pe piaţă, cu atît mai bine cunoaşte regulile, este mai atentă faţă de reputaţia sa şi, de cele mai dese ori, îşi implementează sisteme interne de control al calităţii.

 
Perioada de activitate a întreprinderii

Gradul de risc

mai mult de 15 ani
1
10-15 ani
2
5-10 ani
3
1-5 ani
4
pînă la 1 an
5
  

    3) înzestrarea cu echipamentul corespunzător condiţiilor pentru desfăşurarea activităţii licenţiate.

    Raţionamentul general: cu cît condiţiile de licenţiere pentru desfăşurarea activităţii licenţiate sînt mai complexe, cu atît gradul de risc este mai mare.
 
Genul de activitate

(conform art.8 din Legea nr.451-XV din 30 iulie 2001 privind reglementarea prin licenţiere a activităţii de întreprinzător)

Gradul de risc
activitatea de audit

activitatea de evaluare a bunurilor imobile

activitatea burselor de mărfuri

activitatea topogeodezică şi/sau cartografică
1

importul şi păstrarea alcoolului etilic; importul, păstrarea şi comercializarea angro a producţiei alcoolice şi/sau a berii importate

activitatea farmaceutică veterinară şi/sau asistenţa veterinară (cu excepţia activităţii desfăşurate de serviciul veterinar de stat)

activitatea de proiectare pentru toate categoriile de construcţii, urbanism, instalaţii şi reţele tehnico-edilitare, reconstrucţii, restaurări

montarea şi/sau reglarea, asistenţa tehnică a sistemelor automate de semnalizare şi de stingere a incendiilor, precum şi de protecţie a clădirilor împotriva fumului şi de înştiinţare în caz de incendiu

activitatea legată de plasarea în cîmpul muncii a cetăţenilor în ţară şi/sau în străinătate, activitatea de încadrare/înscriere a studenţilor în programe de schimb educaţional-cultural care prevăd componenta de angajare remunerată în cîmpul muncii pe o perioadă determinată de timp, în perioada vacanţei de vară

activitatea de turism

activitatea magazinelor duty-free, inclusiv pentru deservirea corpului diplomatic

activitatea de broker vamal

2

activitatea cu metale preţioase şi pietre preţioase; funcţionarea caselor de amanet

importul şi/sau depozitarea, comercializarea produselor de uz fitosanitar şi/sau a fertilizanţilor

transportul auto de călători în folos public

construcţiile de clădiri şi/sau construcţiile inginereşti, instalaţiile şi reţelele tehnico-edilitare, reconstrucţiile, consolidările, restaurările

colectarea, păstrarea, prelucrarea, comercializarea, precum şi exportul resturilor şi deşeurilor de metale feroase şi neferoase, de baterii de acumulatoare uzate, inclusiv în stare prelucrată

confecţionarea şi distrugerea ştampilelor

producerea, asamblarea, importul şi/sau exportul, reexportul, comercializarea armelor şi muniţiilor cu destinaţie civilă şi repararea armelor cu destinaţie civilă

 

producerea, importul, exportul, reexportul, comercializarea, depozitarea materialelor explozive şi/sau efectuarea lucrărilor cu explozibil de uz civil

producerea, asamblarea, importul, exportul, reexportul, depozitarea comercializarea articolelor pirotehnice şi/sau  prestarea serviciului “Spectacole pirotehnice şi focuri de artificii” cu articole pirotehnice de divertisment de destinaţie profesională

importul, fabricarea, comercializarea, asistenţa tehnică şi/sau reparaţia dispozitivelor medicale şi/sau a opticii

importul articolelor din tutun; importul şi/sau prelucrarea industrială a tutunului; fabricarea articolelor din tutun şi/sau comercializarea angro a articolelor din tutun şi a tutunului fermentat

3

activitatea în domeniul jocurilor de noroc: organizarea şi desfăşurarea loteriilor (cu excepţia monopolului de stat exercitat în condiţiile Legii nr.285-XIV din 18 februarie 1999 cu privire la jocurile de noroc), întreţinerea cazinourilor, exploatarea automatelor de joc cu cîştiguri băneşti, stabilirea mizelor la competiţiile sportive

fabricarea alcoolului etilic, a berii, a producţiei alcoolice, cu excepţia vinurilor şi a băuturilor pe bază de vin, şi/sau păstrarea, comercializarea angro a alcoolului etilic, a berii, a producţiei alcoolice, cu excepţia vinurilor şi a băuturilor pe bază de vin, produse de producătorii autohtoni

importul şi/sau fabricarea, depozitarea, comercializarea angro a substanţelor şi materialelor chimice toxice, a articolelor şi produselor chimice de menaj

activitatea particulară de detectiv sau de pază

importul, exportul, proiectarea, producerea şi comercializarea mijloacelor criptografice şi tehnice de protecţie a informaţiei, mijloacelor tehnice speciale pentru obţinerea ascunsă a informaţiei; prestarea serviciilor în domeniul protecţiei criptografice şi tehnice a informaţiei (cu excepţia activităţii desfăşurate de autorităţile publice învestite cu acest drept prin lege)

activitatea farmaceutică
acordarea asistenţei medicale de către instituţiile medico-sanitare private

activitatea de depozitare a cerealelor cu eliberarea certificatelor de depozit pentru cereale

4

extragerea substanţelor minerale utile şi/sau îmbutelierea apelor minerale şi naturale potabile

5
 
    4) data efectuării ultimului control.

    Raţionamentul general: cu cît mai lungă este perioada în care agentul economic pasibil controlului nu este verificat, cu atît mai mare este incertitudinea legată de conformarea acestuia cu prevederile normative, atribuind riscul minim entităţilor controlate recent şi riscul maxim entităţilor care nu au fost supuse recent controlului de stat.

 
Durata de la data efectuării ultimului control
Gradul de risc
de la 1 an
1
2 - 3 ani
2
3 - 4 ani
3
4 - 5 ani
4
mai mult de 5 ani
5
 

    5) încălcările anterioare.

    Raţionamentul general:lipsa încălcărilor la ultima dată de efectuare a controlului indică predispunerea titularului de licenţă la respectarea legii şi, respectiv, riscul scăzut de încălcare a acesteia. Astfel, faptul în cauză poate exonera titularul de licenţă de următorul control. Pe cînd existenţa încălcărilor la ultima dată de efectuare a controlului, atribuie agentului economic un grad înalt de risc.

 
Încălcările depistate la ultimul control
Gradul de risc

Au fost depistate încălcări minore, lichidarea cărora a fost confirmată cu anexarea actelor confirmative

1

Au fost depistate încălcări care constituie temei pentru emiterea prescripţiei

2

Au fost depistate încălcări care constituie temei pentru emiterea deciziei privind recunoaşterea nevalabilităţii licenţei

3

Au fost depistate încălcări care constituie temei pentru emiterea deciziei privind suspendarea temporară a licenţei

4

Au fost depistate încălcări care constituie temei pentru emiterea deciziei privind retragerea licenţei

5
 

IV. Ponderarea criteriilor

    8. Pentru fiecare criteriu se stabileşte ponderea în raport cu toate criteriile selectate. 

    9.  Se determină ponderea pentru fiecare criteriu de risc, în subunităţi, astfel încît ponderea sumată a tuturor criteriilor să constituie o unitate. 

  
Criterii
Ponderea
Criteriul nr.1
0,1
Criteriul nr.2
0,2
Criteriul nr.3
0,2
Criteriul nr.4
0,2
Criteriul nr.5
0,3
TOTAL
1,0
 

V. Aplicarea criteriilor în raport cu persoanele

fizice şi juridice

 10.  Se stabileşte media ponderată a gradelor specifice de risc în baza următoarei formule:

    unde:

    Rg – gradul de risc global asociat cu subiectul potenţial al controlului;

    1, 2, n – criteriile de risc;

    w – ponderea fiecărui criteriu de risc, unde suma ponderilor individuale va fi egală cu unitatea;

    R – gradul de risc pentru fiecare criteriu.

    11. În urma aplicării formulei stabilite la pct. 10 al prezentei Metodologii, riscul global va lua valori între 200 şi 1000 de unităţi, unde persoanele care obţin 200 de unităţi sînt asociate cu cel mai mic risc.

    12. În funcţie de punctajul obţinut în urma aplicării formulei, sînt listaţi subiecţii controlului, în vîrful clasamentului fiind plasate persoanele care au obţinut punctajul maxim (1000 unităţi). Agenţii economici din vîrful clasamentului sînt asociaţi cu un risc mai înalt şi urmează a fi supuşi controlului în mod prioritar.
    13. Camera, în baza clasamentului, întocmeşte proiectul graficului controalelor trimestriale planificate, pe care îl expediază spre înregistrare Cancelariei de Stat, în modul şi termenul stabilit de Guvern.  

    14. Clasamentul se utilizează de Cameră pentru stabilirea frecvenţei de control recomandate pentru fiecare persoană. Frecvenţa recomandată se utilizează pentru prioritizarea controlului inopinat în cazul în care în acelaşi timp mai multe întreprinderi cad sub incidenţa temeiurilor şi condiţiilor stabilite la  art. 19 al Legii nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător.

    15. La sfîrşitul perioadei pentru care s-a făcut planificarea, Camera elaborează un raport prin care determină ponderea agenţilor economici supuşi controlului din numărul total, modifică punctajele acordate anterior în baza informaţiei acumulate în urma controlului, a schimbării situaţiei în raport cu data ultimului control efectuat, a actualizării profilului fiecărei persoane.

VI. Crearea şi menţinerea sistemului de date necesar

aplicării criteriilor de risc

    16.  Pentru elaborarea şi menţinerea clasamentului agenţilor economici conform riscului prezentat, Camera formează un dosar de licenţiere pentru fiecare întreprindere, organizaţie, persoană fizică care a depus declaraţia pentru eliberarea licenţei, iar pe fiecare gen de activitate licenţiat se ţine registrul de evidenţă a declaraţiilor şi a licenţelor eliberate.

    1) În dosarul de licenţiere se păstrează toate documentele primite de la titularul de licenţă, precum şi copiile de pe deciziile şi prescripţiile autorităţii de licenţiere, ce se referă la acesta.

    2) Registrul de evidenţă a declaraţiilor şi licenţelor eliberate conţine datele despre solicitantul de licenţă, data primirii documentelor, data şi numărul deciziilor adoptate de autoritatea de licenţiere, data eliberării licenţei şi semnătura persoanei care a primit licenţa.

    3) Autoritatea de licenţiere formează şi ţine registrul de licenţiere, separat, pentru fiecare gen de activitate licenţiat.

    4) În registrul de licenţiere se indică:

    a) datele despre titularul de licenţă;
    b) genul de activitate licenţiat;

    c) data şi numărul deciziei privind eliberarea/prelungirea licenţei;

    d) seria, numărul şi data eliberării licenţei;
    e) termenul de valabilitate a licenţei;

    f) informaţia privind reperfectarea licenţei, eliberarea copiilor şi duplicatelor de pe aceasta;

    g) temeiurile, data şi numărul prescripţiei privind înlăturarea încălcărilor ce ţin de condiţiile de licenţiere;

    h) temeiurile, data şi numărul deciziei privind suspendarea temporară şi reluarea valabilităţii licenţei;

    i) temeiurile, data şi numărul deciziei privind retragerea licenţei;

    j) temeiurile, data şi numărul deciziei privind declararea licenţei ca fiind nevalabilă.

    5) Informaţia cuprinsă în registrele de licenţiere este transparentă şi accesibilă prin Internet.

    6) Camera reexaminează şi actualizează informaţia necesară pentru aplicarea criteriilor de risc cel puţin o dată pe an.