HGO365/2014 ID intern unic: 353176 Версия на русском | Fişa actului juridic | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Republica Moldova | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
GUVERNUL | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
HOTĂRÎRE
Nr. 365
din 27.05.2014 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
cu privire la aprobarea Metodologiei de planificare a controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei criteriilor de risc în domeniile reglementate de Camera de Licenţiere | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Publicat : 03.06.2014 în Monitorul Oficial Nr. 142-146 art Nr : 414 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
În temeiul prevederilor art. 33 alin. (2) din Legea nr. 131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr. 181-184, art. 595), cu modificările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Metodologia de planificare a controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei criteriilor de risc în domeniile reglementate de Camera de Licenţiere (se anexează). 2. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Economiei. PRIM-MINISTRU Iurie LEANCĂ Contrasemnează: Viceprim-ministru, ministrul economiei Valeriu Lazăr Nr. 365. Chişinău, 27 mai 2014. Aprobată
prin Hotărîrea Guvernului nr.365 din 27 mai 2014 METODOLOGIA
de planificare a controlului de stat asupra activităţii
de întreprinzător în baza analizei criteriilor de risc în domeniile reglementate de Camera de Licenţiere I. Dispoziţii generale 1. Metodologia de planificare a controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei criteriilor de risc în domeniile reglementate de Camera de Licenţiere (în continuare – Metodologia) este elaborată în scopul eficientizării controlului şi supravegherii de stat a activităţii de întreprinzător pentru domeniul licenţierii activităţii de întreprinzător, conform Legii nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător.
2. Esenţa metodologică a analizei planificării controalelor în baza criteriilor de risc rezidă în distribuirea în conformitate cu cele mai importante criterii de risc, relevante domeniului de control atribuit Camerei de Licenţiere (în continuare – Camera), şi acordarea punctajului corespunzător în funcţie de o scară prestabilită, luîndu-se ca bază raportarea la ponderea fiecărui criteriu aplicat relevanţei acestuia pentru nivelul general de risc. Aplicarea punctajelor aferente fiecărui criteriu este efectuată pentru fiecare titular de licenţă supus controlului şi este urmată de elaborarea clasamentului acestora în funcţie de punctajul obţinut, în corespundere cu nivelul individual de risc estimat. 3. Nivelul de risc estimat pentru fiecare titular de licenţă, determină nivelul frecvenţei şi intensităţii necesare acţiunilor de control ce privesc agentul economic în cauză. II. Stabilirea criteriilor de risc
4. Criteriul de risc sumează un set de circumstanţe sau de însuşiri ale subiectului şi/sau obiectului pasibil controlului, şi/sau raporturilor anterioare ale titularului de licenţă controlat de organul de control, existenţa şi intensitatea cărora pot indica probabilitatea cauzării de daune în ceea ce ţine de utilizarea resurselor limitate ale statului, vieţii şi sănătăţii oamenilor, mediului înconjurător şi securităţii statului. 5. Criteriile de risc sînt grupate în funcţie de subiectul controlului, obiectul controlului şi raporturile anterioare cu organul de control: 1) criterii de risc în funcţie de subiect: genul de activitate;
perioada de timp în care persoana controlată desfăşoară activitatea supusă controlului; 2) în funcţie de obiect:
înzestrarea cu echipamentul corespunzător condiţiilor pentru desfăşurarea activităţii licenţiate; 3) în funcţie de raporturile anterioare: data efectuării ultimului control; încălcările anterioare.
III. Gradarea intensităţii riscului
6. Fiecare criteriu de risc se repartizează pe grade/nivele de intensitate, punctate conform valorii gradului de risc. Scara valorică este cuprinsă între 1 şi 5, unde 1 reprezintă gradul minim şi 5 gradul maxim de risc. 7. Pentru criteriile de risc, punctajele se acordă în felul următor:
1) genul de activitate.
Raţionamentul general: cu cît genul de activitate licenţiat se raportează la probabilitatea cauzării de daune în ceea ce ţine de utilizarea resurselor limitate ale statului, vieţii şi sănătăţii oamenilor, mediului înconjurător şi securităţii statului, cu atît gradul de risc este mai mare.
2) perioada în care persoana controlată desfăşoară activitatea supusă controlului. Raţionamentul general: cu cît mai mult timp o întreprindere activează pe piaţă, cu atît mai bine cunoaşte regulile, este mai atentă faţă de reputaţia sa şi, de cele mai dese ori, îşi implementează sisteme interne de control al calităţii.
3) înzestrarea cu echipamentul corespunzător condiţiilor pentru desfăşurarea activităţii licenţiate. Raţionamentul general: cu cît condiţiile de licenţiere pentru desfăşurarea activităţii licenţiate sînt mai complexe, cu atît gradul de risc este mai mare.
4) data efectuării ultimului control.
Raţionamentul general: cu cît mai lungă este perioada în care agentul economic pasibil controlului nu este verificat, cu atît mai mare este incertitudinea legată de conformarea acestuia cu prevederile normative, atribuind riscul minim entităţilor controlate recent şi riscul maxim entităţilor care nu au fost supuse recent controlului de stat.
5) încălcările anterioare. Raţionamentul general:lipsa încălcărilor la ultima dată de efectuare a controlului indică predispunerea titularului de licenţă la respectarea legii şi, respectiv, riscul scăzut de încălcare a acesteia. Astfel, faptul în cauză poate exonera titularul de licenţă de următorul control. Pe cînd existenţa încălcărilor la ultima dată de efectuare a controlului, atribuie agentului economic un grad înalt de risc.
IV. Ponderarea criteriilor 8. Pentru fiecare criteriu se stabileşte ponderea în raport cu toate criteriile selectate.
9. Se determină ponderea pentru fiecare criteriu de risc, în subunităţi, astfel încît ponderea sumată a tuturor criteriilor să constituie o unitate.
V. Aplicarea criteriilor în raport cu persoanele fizice şi juridice 10. Se stabileşte media ponderată a gradelor specifice de risc în baza următoarei formule:
unde:
Rg – gradul de risc global asociat cu subiectul potenţial al controlului; 1, 2, n – criteriile de risc;
w – ponderea fiecărui criteriu de risc, unde suma ponderilor individuale va fi egală cu unitatea; R – gradul de risc pentru fiecare criteriu.
11. În urma aplicării formulei stabilite la pct. 10 al prezentei Metodologii, riscul global va lua valori între 200 şi 1000 de unităţi, unde persoanele care obţin 200 de unităţi sînt asociate cu cel mai mic risc. 12. În funcţie de punctajul obţinut în urma aplicării formulei, sînt listaţi subiecţii controlului, în vîrful clasamentului fiind plasate persoanele care au obţinut punctajul maxim (1000 unităţi). Agenţii economici din vîrful clasamentului sînt asociaţi cu un risc mai înalt şi urmează a fi supuşi controlului în mod prioritar.
13. Camera, în baza clasamentului, întocmeşte proiectul graficului controalelor trimestriale planificate, pe care îl expediază spre înregistrare Cancelariei de Stat, în modul şi termenul stabilit de Guvern.
14. Clasamentul se utilizează de Cameră pentru stabilirea frecvenţei de control recomandate pentru fiecare persoană. Frecvenţa recomandată se utilizează pentru prioritizarea controlului inopinat în cazul în care în acelaşi timp mai multe întreprinderi cad sub incidenţa temeiurilor şi condiţiilor stabilite la art. 19 al Legii nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător. 15. La sfîrşitul perioadei pentru care s-a făcut planificarea, Camera elaborează un raport prin care determină ponderea agenţilor economici supuşi controlului din numărul total, modifică punctajele acordate anterior în baza informaţiei acumulate în urma controlului, a schimbării situaţiei în raport cu data ultimului control efectuat, a actualizării profilului fiecărei persoane. VI. Crearea şi menţinerea sistemului de date necesar aplicării criteriilor de risc 16. Pentru elaborarea şi menţinerea clasamentului agenţilor economici conform riscului prezentat, Camera formează un dosar de licenţiere pentru fiecare întreprindere, organizaţie, persoană fizică care a depus declaraţia pentru eliberarea licenţei, iar pe fiecare gen de activitate licenţiat se ţine registrul de evidenţă a declaraţiilor şi a licenţelor eliberate. 1) În dosarul de licenţiere se păstrează toate documentele primite de la titularul de licenţă, precum şi copiile de pe deciziile şi prescripţiile autorităţii de licenţiere, ce se referă la acesta. 2) Registrul de evidenţă a declaraţiilor şi licenţelor eliberate conţine datele despre solicitantul de licenţă, data primirii documentelor, data şi numărul deciziilor adoptate de autoritatea de licenţiere, data eliberării licenţei şi semnătura persoanei care a primit licenţa. 3) Autoritatea de licenţiere formează şi ţine registrul de licenţiere, separat, pentru fiecare gen de activitate licenţiat. 4) În registrul de licenţiere se indică: a) datele despre titularul de licenţă;
b) genul de activitate licenţiat;
c) data şi numărul deciziei privind eliberarea/prelungirea licenţei; d) seria, numărul şi data eliberării licenţei;
e) termenul de valabilitate a licenţei;
f) informaţia privind reperfectarea licenţei, eliberarea copiilor şi duplicatelor de pe aceasta; g) temeiurile, data şi numărul prescripţiei privind înlăturarea încălcărilor ce ţin de condiţiile de licenţiere; h) temeiurile, data şi numărul deciziei privind suspendarea temporară şi reluarea valabilităţii licenţei; i) temeiurile, data şi numărul deciziei privind retragerea licenţei; j) temeiurile, data şi numărul deciziei privind declararea licenţei ca fiind nevalabilă. 5) Informaţia cuprinsă în registrele de licenţiere este transparentă şi accesibilă prin Internet. 6) Camera reexaminează şi actualizează informaţia necesară pentru aplicarea criteriilor de risc cel puţin o dată pe an. |