HGA366/2014
ID intern unic:  353177
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 366
din  27.05.2014
cu privire la aprobarea Metodologiei de planificare a activităţii
de control în baza analizei criteriilor de risc asupra activităţii
agenţilor economici din industria turismului
Publicat : 03.06.2014 în Monitorul Oficial Nr. 142-146     art Nr : 415
    Abrogată prin HG782 din 01.08.18, MO321-332/24.08.18 art.854; în vigoare 24.08.18

    MODIFICAT

    HG322 din 17.04.18, MO126-132/20.04.18 art.364

    NOTĂ:
   
pe tot parcursul textului Metodologiei, cuvintele „Agenţia Turismului”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Agenţia pentru Protecția Consumatorilor şi Supravegherea Pieței”, la forma gramaticală corespunzătoare prin HG322 din 17.04.18, MO126-132/20.04.18 art.364




    În scopul executării prevederilor art. 33 alin. (2) din Legea nr. 131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr. 181-184, art. 595), cu modificările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Metodologia de planificare a activităţii de control în baza analizei criteriilor de risc asupra activităţii agenţilor economici din industria turismului (se anexează).
    2. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Agenţiei pentru Protecția Consumatorilor şi Supravegherea Pieței.
    [Pct.2 modificat prin HG322 din 17.04.18, MO126-132/20.04.18 art.364]

    PRIM-MINISTRU                                                          Iurie LEANCĂ

    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    ministrul economiei                                                         Valeriu Lazăr

    Nr. 366. Chişinău, 27 mai 2014.

   Aprobată
prin Hotărîrea Guvernului nr. 366

     din 27 mai 2014

 METODOLOGIA

de planificare a activităţii de control în baza analizei criteriilor de

risc asupra activităţii agenţilor economici din industria turismului

I. DISPOZIŢII GENERALE

    1. Metodologia de planificare a activităţii de control în baza analizei criteriilor de risc asupra activităţii agenţilor economici din industria turismului (în continuare – Metodologie) este elaborată pentru a asigura un grad sporit de transparenţă în procesul controlului şi supravegherii de stat a activităţii agenţilor economici din industria turismului, conform prevederilor Legii nr. 131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător.
    2. Esenţa metodologică a analizei planificării controalelor de stat asupra activităţii agenţilor economici din industria turismului constă în distribuirea după criterii de risc, relevante domeniului de control atribuit Agenţiei pentru Protecția Consumatorilor şi Supravegherea Pieței, şi acordarea punctajului corespunzător conform unei scări prestabilite, luîndu-se ca bază raportarea la ponderea fiecărui criteriu aplicat relevanţei acestuia pentru nivelul general de risc. Aplicarea punctajelor aferente fiecărui criteriu este efectuată pentru fiecare agent economic din industria turismului supus controlului şi este urmată de elaborarea clasamentului acestora în funcţie de punctajul obţinut, conform nivelului individual de risc estimat.
    3. Nivelul de risc estimat pentru fiecare agent economic determină nivelul frecvenţei şi intensităţii necesare acţiunilor de control ce se referă la persoana în cauză.
 II. STABILIREA CRITERIILOR DE RISC
    4. Criteriul de risc sumează un set de circumstanţe sau de însuşiri ale subiectului şi/sau obiectului pasibil controlului, şi/sau raporturilor anterioare ale agentului economic din industria turismului, controlat de către Agenţia pentru Protecția Consumatorilor şi Supravegherea Pieței, a căror existenţă şi intensitate indică probabilitatea prestării unor servicii turistice necalitative pe piaţă şi lezarea drepturilor şi intereselor legitime ale beneficiarilor de servicii turistice.

    5. Criteriile de risc sînt grupate în funcţie de subiectul controlului, de obiectul controlului şi de raporturile anterioare cu organul de control:

    1) criterii de risc în funcţie de subiect:

    a) perioada de timp în care persoana controlată desfăşoară activitatea supusă controlului;

    b) prezentarea Agenţiei pentru Protecția Consumatorilor şi Supravegherea Pieței pe parcursul a patru trimeste consecutive, a rapoartelor statistice şi financiare;

     2) criterii de risc în funcţie de obiect:

    a) numărul beneficiarilor de produse turistice deserviţi în termen de 1 an calendaristic;

     3) criterii de risc în funcţie de raporturi anterioare:
    a) data efectuării ultimului control;
    b) încălcările anterioare.
III. GRADAREA INTENSITĂŢII RISCULUI

    6. Fiecare criteriu de risc se repartizează pe grade/niveluri de intensitate, punctate conform valorii gradului de risc. Scara valorică este cuprinsă între 1 şi 5, unde 1 reprezintă gradul minim şi 5 – gradul maxim de risc.

    7. Pentru criteriile de risc, punctajele se acordă în felul următor:
     1) perioada de timp în care persoana controlată desfăşoară activitatea supusă controlului.

    Raţionamentul general: cu cît mai mult timp întreprinderea activează pe piaţă, cu atît mai mic este riscul de încălcare a legislaţiei de către aceasta şi de prestare a unor servicii necalitative.

 

Perioada de activitate a întreprinderii

Gradul de risc

Mai mult de 10 de ani

1
10-7 de ani
2
6-4 ani
3
3-2 ani
4
Pînă la 2 ani
5
 

    2)  prezentarea Agenţiei pentru Protecția Consumatorilor şi Supravegherea Pieței pe parcursul a patru trimestre consecutive a rapoartelor statistice şi financiare.

    Raţionamentul general: cu cît mai mare este numărul rapoartelor statistice şi financiare prezentate în ultimele patru trimestre consecutive Agenţiei pentru Protecția Consumatorilor şi Supravegherea Pieței, cu atît mai mică este incertitudinea privind conformarea agentului economic rigorilor legale şi, respectiv, cu cît este mai mic numărul rapoartelor prezentate, cu atît mai mare este riscul privind conformarea prevederilor normative de către acesta.

Numărul rapoartelor prezentate
Gradul de risc
Mai mult de 12
1
6-11 dări de seamă
2
4-5 dări de seamă
3
2-3 dări de seamă
4
1 dare de seamă
5
   

    3)  numărul beneficiarilor de produse turistice deserviţi în termen de 1 an calendaristic.

    Raţionamentul general: cu cît numărul consumatorilor de servicii  turistice este mai mare, cu atît mai mare este probabilitatea de prestare de către agentul economic a unor servicii necalitative sau de neconformare prevederilor normative.

Numărul de beneficiari ai serviciilor turistice

Gradul de risc
de la 20 de persoane
1
21-50 de persoane
2
51-70 de persoane
3
71-100 de persoane
4
peste 100 de persoane
5
 
    4) data efectuării ultimului control.
    Raţionamentul general: cu cît mai mare este perioada în care agentul economic pasibil controlului nu este verificat, cu atît mai mare este incertitudinea legată de conformarea acestuia cu prevederile normative, atribuind riscul minim entităţilor controlate recent şi riscul maxim entităţilor care nu au fost supuse recent controlului de stat.
  

Durata de la data efectuării ultimului control

Gradul de risc
1 an
1
1-2 ani
2
2-3 ani
4
mai mult de 3 ani
5
 
    5)  încălcările anterioare.
    Raţionamentul general:lipsa încălcărilor la ultima dată de efectuare a controlului indică predispunerea agentului economic la respectarea legii şi, respectiv, riscul scăzut de încălcare a acesteia. Astfel, acest fapt poate exonera agentul economic de următorul control. Pe cînd existenţa încălcărilor la ultima dată de efectuare a controlului atribuie agentului economic un grad înalt de risc.
 

Încălcările depistate la ultimul control

Gradul de risc

Au fost depistate încălcări minore, care nu constituie temei de suspendare sau retragere a licenţei sau a declasificării şi anulării actului de clasificare (Prescripţia înaintată a fost executată în termen.)

1

Au fost depistate încălcări minore, care nu constituie temei de suspendare sau retragere a licenţei sau a declasificării şi anulării actului de clasificare (Prescripţia înaintată a fost executată cu depăşirea termenului indicat.)

2

Au fost depistate încălcări minore, care nu constituie temei de suspendare sau retragere a licenţei sau a declasificării şi anulării actului de clasificare (Prescripţia înaintată nu a fost executată.)

3

Au fost depistate încălcări care constituie temei pentru suspendarea licenţei sau pentru declasificarea structurii de primire turistică

4

Au fost depistate încălcări care constituie temei pentru retragerea licenţei sau pentru anularea actului de clasificare

5
 
IV. PONDERAREA CRITERIILOR
     8. Pentru fiecare criteriu se stabileşte ponderea în raport cu toate criteriile selectate, ţinînd cont de importanţa criteriului dat pentru activitatea în domeniul turismului.
     9. Se determină ponderea pentru fiecare criteriu de risc, în subunităţi, astfel încît ponderea sumată a tuturor criteriilor să constituie o unitate.

Criterii
Ponderea
Criteriul nr. 1
0,2
Criteriul nr. 2
0,2
Criteriul nr. 3
0,2
Criteriul nr. 4
0,2
Criteriul nr. 5
0,2
TOTAL
1,0
 

V. APLICAREA CRITERIILOR ÎN RAPORT CU PERSOANELE

FIZICE ŞI JURIDICE
     10.    Se stabileşte media ponderată a gradelor specifice de risc în baza următoarei formule:

    unde:

    Rg – gradul de risc global asociat cu subiectul potenţial al controlului;

    1, 2, n – criteriile de risc;

    w – ponderea fiecărui criteriu de risc, unde suma ponderilor individuale va fi egală cu unitatea;

    R – gradul de risc pentru fiecare criteriu.

    11. În urma aplicării formulei stabilite la punctul 10, riscul global va lua valori între 200 şi 1000 de unităţi, unde persoanele care obţin 200 de unităţi sînt asociate cu cel mai mic risc.

    12. În funcţie de punctajul obţinut în urma aplicării formulei, sînt listaţi subiecţii controlului, în vîrful clasamentului fiind plasate persoanele care au obţinut punctajul maxim (1000 de unităţi). Agenţii economici din vîrful clasamentului sînt asociaţi cu un risc mai înalt şi urmează a fi supuşi controlului în mod prioritar.
    13. În baza clasamentului, Agenţia pentru Protecția Consumatorilor şi Supravegherea Pieței întocmeşte proiectul graficului controalelor trimestriale planificate, pe care îl expediază spre înregistrare Cancelariei de Stat, în modul şi termenul stabilit de Guvern. 
    14. Clasamentul se utilizează de Agenţia pentru Protecția Consumatorilor şi Supravegherea Pieței la stabilirea frecvenţei de control recomandate pentru fiecare persoană. Frecvenţa recomandată se utilizează pentru prioritizarea controlului inopinat în cazul în care în acelaşi timp mai multe întreprinderi cad sub incidenţa temeiurilor şi condiţiilor stabilite în articolul 19 din Legea nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător.
    15. La sfîrşitul perioadei pentru care s-a făcut planificarea, Agenţia pentru Protecția Consumatorilor şi Supravegherea Pieței elaborează un raport în baza căruia se determină ponderea agenţilor economici supuşi controlului din numărul total şi se modifică, după caz, punctajele acordate anterior conform informaţiei acumulate în urma controlului, a schimbării situaţiei în raport cu data ultimului control efectuat, a actualizării profilului fiecărui agent economic.

VI. CREAREA ŞI MENŢINEREA SISTEMULUI DE DATE

NECESAR APLICĂRII CRITERIILOR DE RISC

    16. Pentru elaborarea şi menţinerea clasamentului agenţilor economici conform riscului prezentat, Agenţia pentru Protecția Consumatorilor şi Supravegherea Pieței întocmeşte un dosar pentru fiecare agent economic din industria turismului.

    (1) În dosar se păstrează:

    a) copia deciziei cu privire la înregistrarea întreprinderii sau extrasul din Registrul Camerei Înregistrării de Stat, după caz;

    b) copia licenţei valabile;
    c) datele de contact;
    d) schiţa privind structura personalului;

    e) copiile certificatelor de turism sau a diplomelor de absolvire a facultăţilor de profil;

    f) dările de seamă privind utilizarea blanchetelor;

    g) copiile rapoartelor statistice 1-tur şi a rapoartelor financiare;

    h) documentele relevante controalelor efectuate;
    i) alte documente necesare.

    (2) Agenţia pentru Protecția Consumatorilor şi Supravegherea Pieței creează şi ţine baza de date a agenţilor economici din industria turismului.