HGA368/2014 ID intern unic: 353179 Версия на русском |
Versiunea originala Fişa actului juridic | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Republica Moldova | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
GUVERNUL | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
HOTĂRÎRE
Nr. 368
din 27.05.2014 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
cu privire la aprobarea Metodologiei de planificare a controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător în domeniul comunicaţiilor poştale efectuat de către Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor în baza analizei criteriilor de risc | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Publicat : 03.06.2014 în Monitorul Oficial Nr. 142-146 art Nr : 417 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Abrogată prin HG738 din 20.07.18, MO309-320/17.08.18; în vigoare 17.08.18 MODIFICAT HG708 din 09.10.15, MO281-290/16.10.15 art.798 În temeiul Legii nr. 131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr. 181-184, art. 595), cu modificările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Metodologia de planificare a controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător în domeniul comunicaţiilor poştale efectuat de către Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor în baza analizei criteriilor de risc (se anexează). 2. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor. PRIM-MINISTRU Iurie LEANCĂ Contrasemnează: Viceprim-ministru, ministrul economiei Valeriu Lazăr Ministrul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor Pavel Filip Nr. 368. Chişinău, 27 mai 2014. Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr. 368
din 27 mai 2014
METODOLOGIA
de planificare a controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător în domeniul comunicaţiilor poştale efectuat de către Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor în baza analizei criteriilor de risc I. Dispoziţii generale 1. Metodologia de planificare a controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător în domeniul comunicaţiilor poştale efectuat de către Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor în baza analizei criteriilor de risc (în continuare – Metodologie) este elaborată pentru a eficientiza controlul şi supravegherea de stat a activităţii de întreprinzător, conform Legii nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător. 2. Esenţa metodologică a analizei în baza criteriilor de risc constă în distribuirea după cele mai importante criterii de risc, relevante domeniului de control, atribuit Ministerului Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor (în continuare – Minister), şi acordarea punctajului corespunzător după o scară prestabilită, luîndu-se ca bază raportarea la ponderea fiecărui criteriu aplicat relevanţei acestuia pentru nivelul general de risc. Aplicarea punctajelor aferente fiecărui criteriu este efectuată pentru fiecare operator poştal supus controlului şi este urmată de elaborarea clasamentului acestora în funcţie de punctajul obţinut, conform nivelului individual de risc estimat. 3. Nivelul de risc estimat pentru fiecare operator poştal determină nivelul frecvenţei şi intensităţii necesare acţiunilor de control referitoare la agentul economic în cauză. II. Stabilirea criteriilor de risc
4. Criteriul de risc sumează un set de circumstanţe sau de însuşiri ale subiectului pasibil controlului şi raporturilor anterioare ale operatorului poştal controlat cu Ministerul, a căror existenţă şi intensitate indică probabilitatea cauzării de daune vieţii şi sănătăţii oamenilor, mediului înconjurător, securităţii publice în urma activităţii operatorului poştal şi gradul acestor daune.
5. Criteriile de risc sînt grupate în funcţie de subiectul controlului şi de raporturile anterioare cu organul de control:
1) criterii de risc în funcţie de subiect: a) volumul de trimiteri poştale expediate şi recepţionate; [Pct.5 subpct.1), lit.b) abrogată prin HG708 din 09.10.15, MO281-290/16.10.15 art.798] c) venitul din vînzări;
d) perioada de timp în care operatorul poştal desfăşoară activitatea supusă controlului; 2) criterii de risc în funcţie de raporturile anterioare: a) data efectuării ultimului control; b) încălcările anterioare.
III. Gradarea intensităţii riscului
6. Fiecare criteriu de risc se repartizează pe grade/niveluri de intensitate, punctate conform valorii gradului de risc. Scara valorică este cuprinsă între 1 şi 5, unde 1 reprezintă gradul minim şi 5 – gradul maxim de risc. 7. Pentru criteriile de risc indicate în pct.5, punctajele se acordă după cum urmează: 1) Volumul de trimiteri poştale expediate şi recepţionate. Raţionamentul general: cu cît mai mic este volumul de trimiteri poştale expediate şi recepţionate, cu atît mai mic este gradul de risc.
[Pct.7 subpct.2) abrogat prin HG708 din 09.10.15, MO281-290/16.10.15 art.798]
3) Venitul din vînzări.
Raţionamentul general: cu cît mai mic este venitul din vînzări, cu atît mai mic este gradul de risc.
4) Perioada de timp în care operatorul poştal desfăşoară activitatea supusă controlului. Raţionamentul general: cu cît mai mult timp un operator poştal activează pe piaţă, cu atît mai bine cunoaşte regulile, şi, de cele mai multe ori, îşi implementează sisteme interne de control al calităţii.
5) Data efectuării ultimului control.
Raţionamentul general: cu cît mai mare este perioada în care operatorul poştal pasibil controlului nu este verificat, cu atît mai mare este incertitudinea legată de conformarea acestuia cu prevederile normative. Astfel, se atribuie riscul minim entităţilor controlate recent şi riscul maxim entităţilor care nu au fost supuse de curînd controlului de stat.
6) Încălcările anterioare. Raţionamentul general: lipsa încălcărilor la ultima dată de efectuare a controlului indică predispunerea operatorului poştal la respectarea actelor normative şi condiţiilor generale de prestare a serviciilor şi, respectiv, riscul scăzut de încălcare a acestora. Astfel, acest fapt poate exonera operatorul poştal de următorul control. Însă identificarea încălcărilor la ultima dată de efectuare a controlului atribuie agentului economic un grad înalt de risc.
IV. Ponderarea criteriilor 8. Pentru fiecare criteriu se stabileşte ponderea în raport cu toate criteriile selectate. Ponderea criteriilor de risc obligatorii din pct. 7 subpct. 3), 4), 5) şi 6) în sumă este de 0,8. Se determină ponderea pentru fiecare criteriu de risc, în subunităţi, astfel încît ponderea sumată a tuturor criteriilor să constituie o unitate.
[Pct.8 modificat prin HG708 din 09.10.15, MO281-290/16.10.15 art.798]
V. Aplicarea criteriilor în raport cu persoanele fizice şi juridice 9. După ce au fost determinate criteriile care vor fi utilizate şi ponderea lor, acestea se aplică în raport cu fiecare subiect potenţial al controlului, stabilindu-se media ponderată a gradelor specifice de risc în baza următoarei formule: unde:
Rg – gradul de risc global asociat cu subiectul potenţial al controlului; 1, 2, n – criteriile de risc;
w – ponderea fiecărui criteriu de risc;
R – gradul de risc pentru fiecare criteriu.
În cazul prezentei Metodologii – n=5.
[Pct.9 modificat prin HG708 din 09.10.15, MO281-290/16.10.15 art.798] 10. În urma aplicării formulei stabilite la pct. 9 din prezenta Metodologie, riscul global (Rg) ia valori între 200 şi 1000 de unităţi, unde operatorii poştali care obţin 200 de unităţi sînt asociaţi cu cel mai mic risc.
11. În funcţie de punctajul obţinut în urma aplicării formulei sînt listaţi subiecţii controlului, în vîrful clasamentului fiind plasaţi operatorii poştali care au obţinut punctajul maxim (1000 de unităţi). Operatorii poştali din vîrful clasamentului sînt asociaţi cu un risc mai înalt şi urmează a fi supuşi controlului în mod prioritar.
12. În baza clasamentului, Ministerul întocmeşte proiectul graficului controalelor trimestriale planificate, pe care îl expediază spre înregistrare Cancelariei de Stat, în modul şi termenul stabilit de Guvern.
13. Clasamentul se utilizează de către Minister pentru stabilirea frecvenţei de control recomandate pentru fiecare operator poştal. Frecvenţa recomandată se utilizează pentru prioritizarea controlului inopinat în cazul în care mai mulţi operatori poştali, concomitent, cad sub incidenţa temeiurilor şi condiţiilor stabilite la art. 19 din Legea nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător.
14. La sfîrşitul perioadei pentru care s-a făcut planificarea, Ministerul elaborează un raport prin care se determină ponderea operatorilor poştali supuşi controlului din numărul total şi modifică, după caz, punctajele acordate anterior în baza informaţiei acumulate în urma controlului, a schimbării situaţiei în raport cu data ultimului control efectuat, a actualizării profilului fiecărui operator poştal.
VI. Crearea şi menţinerea sistemului de date necesar
aplicării criteriilor de risc 15. Sistemul de analiză a controalelor în baza criteriilor de risc este întemeiat pe date statistice relevante, certe şi accesibile, furnizate de către Biroul Naţional de Statistică. Este obligatorie evitarea aplicării criteriilor de risc în baza datelor incomplete şi interpretabile. 16. Pentru elaborarea şi menţinerea clasamentului operatorilor poştali conform riscului prezentat, Ministerul menţine baza de date care reflectă: 1) lista tuturor operatorilor poştali pasibili controlului, cu datele individuale de identificare; 2) profilul fiecărui operator poştal, cu informaţia relevantă pentru criteriile de risc utilizate la clasificarea operatorului în cauză; 3) deciziile şi prescripţiile Ministerului ce se referă la operatorul poştal, precum şi toate documentele recepţionate de la acesta. 17. Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor reexaminează şi actualizează informaţia necesară pentru aplicarea criteriilor de risc cel puţin o dată pe an. |