HGA372/2014 ID intern unic: 353183 Версия на русском | Fişa actului juridic | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Republica Moldova | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
GUVERNUL | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
HOTĂRÎRE
Nr. 372
din 27.05.2014 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
cu privire la aprobarea Metodologiei de planificare a controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei criteriilor de risc efectuat de către Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Producţiei Alcoolice | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Publicat : 03.06.2014 în Monitorul Oficial Nr. 142-146 art Nr : 421 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Abrogată prin HG1280 din 26.12.18, MO38-47/08.02.18 art.68; în vigoare 08.02.19 În temeiul prevederilor art. 33 alin. (2) din Legea nr. 131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr. 181-184, art. 595), cu modificările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Metodologia de planificare a controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei criteriilor de risc efectuat de către Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Producţiei Alcoolice (se anexează). 2. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare. PRIM-MINISTRU Iurie LEANCĂ Contrasemnează: Viceprim-ministru, ministrul economiei Valeriu Lazăr Ministrul agriculturii şi industriei alimentare Vasile Bumacov Nr. 372. Chişinău, 27 mai 2014. Aprobată
prin Hotărîrea Guvernului nr. 372
din 27 mai 2014
METODOLOGIA
de planificare a controlului de stat asupra activităţii
de întreprinzător în baza analizei criteriilor de risc efectuat de către Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Producţiei Alcoolice I. Dispoziţii generale 1. Metodologia de planificare a controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei criteriilor de risc efectuat de către Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Producţiei Alcoolice (în continuare – Metodologie) este elaborată în scopul eficientizării controlului şi supravegherii de stat a activităţii de întreprinzător în domeniul fabricării, păstrării şi comercializării cu ridicata a alcoolului etilic şi a producţiei alcoolice, conform Legii nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător şi Hotărîrii Guvernului nr. 694 din 5 septembrie 2013 „Cu privire la aprobarea Metodologiei generale de planificare a controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei criteriilor de risc”. 2. Esenţa metodologică a analizei în baza criteriilor de risc rezidă în distribuirea după cele mai importante criterii de risc, relevante domeniului de control al Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Producţiei Alcoolice (în continuare – Inspectorat), şi acordarea punctajului corespunzător după o scară prestabilită, acesta fiind raportat la ponderea fiecărui criteriu în funcţie de relevanţa lui pentru nivelul general de risc. Aplicarea punctajelor aferente fiecărui criteriu este efectuată pentru fiecare agent economic supus controlului şi e urmată de elaborarea clasamentului acestora în funcţie de punctajul obţinut, în corespundere cu nivelul individual de risc estimat. 3. Nivelul de risc estimat pentru fiecare agent economic determină nivelul frecvenţei şi intensităţii necesare acţiunilor de control ce privesc subiectul în cauză.
II. Stabilirea criteriilor de risc
4. Criteriul de risc sumează un set de circumstanţe sau de însuşiri ale subiectului şi/sau obiectului pasibil controlului, şi/sau raporturilor anterioare ale agentului economic cu Inspectoratul, ca organ de control, existenţa şi intensitatea cărora pot indica probabilitatea cauzării de daune vieţii şi sănătăţii oamenilor, mediului înconjurător în urma activităţii agentului economic şi gradul acestor daune, promovării concurenţei neloiale, nerespectării trasabilităţii la producerea şi comercializarea cu ridicata a alcoolului etilic şi a producţiei alcoolice, inclusiv a produselor cu indicaţie geografică şi denumiri de origine protejate. 5. Criteriile de risc sînt grupate în funcţie de subiectul controlului, obiectul controlului şi raporturile anterioare cu organul de control:
1) criterii de risc în funcţie de subiect:
- volumul de producţie în funcţie de genul de activitate; - perioada de timp în care persoana controlată desfăşoară activitatea supusă controlului. 2)în funcţie de obiect:
- dotarea tehnico-tehnologică; 3)în funcţie de raporturi anterioare:
- data efectuării ultimului control; - încălcările anterioare.
III. Gradarea intensităţii riscului
6. Fiecare criteriu de risc se repartizează pe grade/nivele de intensitate, punctate conform valorii gradului de risc. Scara valorică este cuprinsă între 1 şi 5, unde 1 reprezintă gradul minim şi 5 gradul maxim de risc.
7. Pentru criteriile de risc, punctajele se acordă în felul următor:
1) perioada în care persoana controlată desfăşoară activitatea supusă controlului Raţionamentul general: cu cît mai mult timp o întreprindere activează pe piaţă, cu atît mai bine cunoaşte regulile, cu atît mai atentă este faţă de reputaţia sa şi, de cele mai dese ori, implementează sisteme interne de control al calităţii.
2) data efectuării ultimului control Raţionamentul general: cu cît mai lungă este perioada în care agentul economic pasibil controlului nu este inspectat, cu atît mai mare este incertitudinea legată de conformarea acestuia cu prevederile normative, atribuind riscul minim entităţilor controlate recent şi riscul maxim entităţilor care nu au fost supuse recent controlului de stat.
3) încălcările anterioare
Raţionamentul general:lipsa încălcărilor la ultima dată de efectuare a controlului indică predispunerea antreprenorului la respectarea legii şi, respectiv, riscul scăzut de încălcare a acesteia. Astfel, acest fapt poate exonera agentul economic de următorul control. Pe cînd existenţa încălcărilor la ultima dată de efectuare a controlului, atribuie agentului economic un grad înalt de risc.
4) Volumul de producţie conform genurilor de activitate
Raţionamentul general: cu cît mai mare este volumul de producere şi mai larg spectrul producţiei fabricate, cu atît mai mare devine riscul de fabricare a producţiei neconforme.
4.1. Producerea vinului
4.2. Producerea berii
4.3. Producerea alcoolului etilic
4.4. Producerea băuturilor tari
4.5. Depozite specializate
Relevanţa acestui criteriu este destul de variabilă în timp şi, de aceea, se reevaluează periodic ponderea (importanţa) criteriului în cauză şi modalitatea de atribuire a gradului de risc. 5) Dotarea tehnico-tehnologică
IV. Ponderarea criteriilor
8. Pentru fiecare criteriu se stabileşte ponderea în raport cu toate criteriile selectate.
9. Se determină ponderea pentru fiecare criteriu de risc, în subunităţi, astfel încît ponderea sumată a tuturor criteriilor să constituie o unitate.
V. Aplicarea criteriilor în raport cu persoanele
fizice şi juridice 10. Se stabileşte media ponderată a gradelor specifice de risc în baza următoarei formule:
unde: 11. În urma aplicării formulei stabilite la punctul 10 al prezentei Metodologii, riscul global va lua valori între 200 şi 1000 de unităţi, unde agenţii economici care obţin 200 de unităţi sînt asociaţi cu cel mai mic risc. 12. În funcţie de punctajul obţinut în urma aplicării formulei, sînt listaţi subiecţii controlului, în vîrful clasamentului fiind plasaţi agenţii economici care au obţinut punctajul maxim (1000 unităţi). Agenţii economici din vîrful clasamentului sînt asociaţi cu un risc mai înalt şi urmează a fi supuşi controlului în mod prioritar.
13. În baza clasamentului, Inspectoratul întocmeşte proiectul graficului controalelor trimestriale planificate, pe care îl expediază spre înregistrare Cancelariei de Stat, în modul şi termenul stabilit de Guvern.
14. Clasamentul se utilizează de Inspectorat pentru stabilirea frecvenţei de control recomandate pentru fiecare agent economic. Frecvenţa recomandată se utilizează pentru prioritizarea controlului inopinat în cazul în care în acelaşi timp mai multe întreprinderi cad sub incidenţa temeiurilor şi condiţiilor stabilite la articolul 19 al Legii nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător.
15. La sfîrşitul perioadei pentru care s-a făcut planificarea, Inspectoratul elaborează un raport prin care se va determina ponderea agenţilor economici supuşi controlului din numărul total, va modifica, după caz, punctajele acordate anterior în baza informaţiei acumulate în urma controlului, a schimbării situaţiei în raport cu data ultimului control efectuat, a actualizării profilului fiecărui agent economic.
VI. Crearea şi menţinerea sistemului de date necesar
aplicării criteriilor de risc 16. Pentru elaborarea şi menţinerea clasamentului agenţilor economici conform riscului prezentat, Inspectoratul menţine baza de date care va reflecta: a) lista tuturor agenţilor economici pasibili de a fi supuşi controlului, cu datele individuale de identificare; b) istoria activităţii de control; c) profilul fiecărui agent economic, cu informaţia relevantă pentru criteriile de risc utilizate pentru clasificarea agentului în cauză etc. 17. Inspectoratul reexaminează şi actualizează informaţia necesară pentru aplicarea criteriilor de risc cel puţin o dată pe an.
|