HGA373/2014
ID intern unic:  353184
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 373
din  27.05.2014
privind aprobarea Metodologiei de planificare a controlului de stat
asupra activităţii de întreprinzător din domeniul protecţiei mediului
şi folosirii resurselor naturale în baza analizei criteriilor de risc
Publicat : 03.06.2014 în Monitorul Oficial Nr. 142-146     art Nr : 422
    Abrogată prin HG963 din 03.10.18, MO410-415/02.11.18 art.1111


    În temeiul prevederilor art. 33 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr. 181-184, art.595), cu modificările ulterioare, precum şi în scopul eficientizării controlului şi supravegherii de stat asupra activităţii de întreprinzător, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Metodologia de planificare a controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător din domeniul protecţiei mediului şi folosirii resurselor naturale în baza analizei criteriilor de risc (se anexează).
    2. Instituţiile din subordinea Ministerului Mediului cu funcţii de control şi de supraveghere vor asigura aplicarea Metodologiei menţionate în procesul de planificare a controalelor.
    3. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Mediului.

    PRIM-MINISTRU                                                    Iurie LEANCĂ

    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    ministrul economiei                                                   Valeriu Lazăr
    Ministrul mediului                                                     Gheorghe Şalaru

    Nr. 373. Chişinău, 27 mai 2014.

Aprobată
prin Hotărîrea Guvernului nr. 373
din 27 mai 2014

METODOLOGIA
de planificare a controlului de stat asupra activităţii de
întreprinzător din domeniul protecţiei mediului şi folosirii
resurselor naturale în baza analizei criteriilor de risc
I. Dispoziţii generale
    1. Metodologia de planificare a controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător din domeniul protecţiei mediului și folosirii resurselor naturale în baza analizei criteriilor de risc (în continuare – Metodologia) reprezintă mecanismul procesual de analiză a activităţii persoanelor pasibile controlului în baza criteriilor de risc relevante domeniului de control atribuit.
    2. Prezenta Metodologie are drept scop asigurarea unui proces veritabil de planificare a controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei criteriilor de risc.
    3. Nivelul de risc estimat pentru fiecare persoană supusă controlului determină caracterul prioritar/secundar şi densitatea efectuării controlului asupra persoanei în cauză.
II. Criteriile de risc
    4. Criteriul de risc reprezintă termeni de referinţă care sînt folosiţi pentru a evalua semnificaţia sau importanţa riscurilor pentru domeniul protecţiei mediului şi folosirii resurselor naturale.
    5. Criteriul de risc sumează un set de circumstanţe sau de însuşiri ale subiectului şi/sau obiectului pasibil controlului, şi/sau raporturilor anterioare ale persoanei controlate cu organul de control, existenţa şi intensitatea cărora pot indica probabilitatea cauzării de daune vieţii şi sănătăţii oamenilor, mediului înconjurător, securităţii naţionale/ordinii publice în urma activităţii persoanei fizice sau juridice, precum şi gradul acestor daune.
    6. Criteriile de risc sînt grupate în funcţie de:
    a) subiectul controlului – perioada de timp în care persoana controlată desfăşoară activitatea supusă controlului, genul de activitate;
    b) obiectul controlului – implementarea sistemului de management de mediu;
    c) raporturile anterioare – data efectuării ultimului control, încălcările anterioare.
III. Gradarea intensităţii riscului
    7. Criteriile de risc cu impact asupra mediului înconjurător aplicate la evaluarea persoanei supuse controlului la etapa planificării graficului controalelor pentru fiecare criteriu menţionat mai jos este punctat de la 1 la 5, în funcţie de importanţa acestuia în raport cu ceilalţi indicatori.
    8. Fiecare criteriu de risc este cuantificat în funcţie de o serie de indicatori, după cum urmează:
    1) Perioada de timp în care persoana controlată desfăşoară activitatea supusă controlului.
    Raţionamentul general: cu cît mai mult timp o întreprindere activează pe piaţă, cu atît mai bine cunoaşte regulile, este mai atentă faţă de reputaţia sa şi, de cele mai dese ori, îşi implementează sisteme interne de control al calităţii. 

Perioada de timp în care persoana controlată desfăşoară activitatea supusă controlului

Gradul de risc

Ponderea

mai mult de 20 de ani

1
 
 
15-20 de ani
2
10-15 ani
3
0,2
5-10 ani
4
pînă la 5 ani
5
    2) data efectuării ultimului control.
    Raţionamentul general: cu cît mai lungă este perioada în care agentul economic pasibil controlului nu este inspectat, cu atît mai mare este incertitudinea legată de conformarea acestuia cu prevederile normative, atribuind riscul minim entităţilor controlate recent şi riscul maxim entităţilor care nu au fost supuse recent controlului de stat.
Data efectuării ultimului control
 

Gradul de risc

Ponderea
12 luni
1
 
 
0,1
1-2 ani
2
2-3 ani
3
3-5 ani
4

nu a fost supus controlului

5
    3) încălcările anterioare.
    Raţionamentul general: lipsa încălcărilor la ultima dată de efectuare a controlului indică predispunerea antreprenorului la respectarea legii şi, respectiv, riscul scăzut de încălcare a acesteia. Pe cînd existenţa încălcărilor la ultima dată de efectuare a controlului, atribuie agentului economic un grad înalt de risc.
Încălcările anterioare
 
Gradul de risc
Ponderea
Au fost depistate încălcări minore, care nu constituie componenţă de contravenţie/infracţiune (a fost înaintată prescripţie)
1
 
 
 
0,25
 
 

Au fost depistate încălcări minore, care constituie componenţă de contravenţie, fără cauzare de prejudicii mediului (a fost aplicată sancţiune)

2

Au fost depistate încălcări, care constituie componenţă de contravenţie şi cauzate prejudicii mediului (aplicată sancţiune, achitate daune)

3

Au fost depistate încălcări, care constituie componenţă de infracţiune şi cauzate prejudicii mediului (aplicată sancţiune, achitate daune)

 
4

Au fost depistate încălcări care, constituie componenţă de infracţiune şi cauzate prejudicii mediului cu/fără suspendarea activităţii (aplicată sancţiune, achitate daune)

 
5
 
 
    4) genul de activitate.
    Raţionamentul general: genurile de activitate, care pot pune în pericol viaţa şi sănătatea oamenilor, calitatea mediului înconjurător, necesită a fi supravegheate şi supuse controlului planificat, respectiv se punctează conform intensităţii riscului.
 
Genul de activitate
Gradul de risc
Ponderea
Grupa A
1
 
 
0,3
Grupa B
2
Grupa C
3
Grupa D
4
Grupa E
5
 
    Clasificarea genurilor de activitate conform grupelor propuse în tabelul de mai sus (A, B, C, D, E), se efectuează în conformitate cu prevederile Clasificatorului Activităţilor din Economia Moldovei(CAEM Rev. 2) prevăzută în anexa nr. 1 la prezenta Metodologie.
    5) implementarea sistemului de management de mediu.
    Raţionamentul general: existenţa unui management de mediu conduce la diminuarea factorilor negativi care pot influenţa asupra stării mediului înconjurător. Respectiv, persoanele supuse controlului care deţin sistem de management de mediu vor fi punctate cu grade mai mici de risc, iar lipsa oricărui sistem de management de mediu cu cel mai înalt grad de risc.

           
Implementarea sistemului de management de mediu
Gradul de risc
Ponderea
Sistem de management de mediu ISO 14000 certificat internaţional
1
 
 
 
 
0,15
Sistem de management de mediu ISO 14000 certificat naţional
2
Sistem naţional de management de mediu certificat
3
Sistem intern de management de mediu necertificat
4
Lipseşte orice sistem de management de mediu
5
  
 IV. Ponderea criteriilor
    9. Pentru fiecare criteriu de risc este prevăzută o anumită pondere pentru evaluarea riscului asupra mediului înconjurător în raport cu toate criteriile selectate.
    10. Ponderea pentru fiecare criteriu de risc este determinată în subunităţi, astfel încît ponderea sumată a tuturor criteriilor să constituie o unitate.
 
Criterii
Ponderea
Criteriul nr. 1
0,2
Criteriul nr. 2
0,1
Criteriul nr. 3
0,25
Criteriul nr. 4
0,3
Criteriul nr. 5
0,15
Total
1
 
 
 
 
 
 
 
 

V. Aplicarea criteriilor în raport cu persoanele
supuse controlului
    11. În urma identificării criteriilor de risc și ponderii acestora, se aplică criterii în raport cu fiecare subiect potenţial al controlului, stabilindu-se media ponderată a gradelor specifice de risc în baza următoarei formule:
Rg =(w1R1 + w2R2 + ….+wnRn) × 200
    unde:
    a) Rg – gradul de risc global asociat cu subiectul potenţial al controlului;
    b) 1,2,n – criteriile de risc;
    c) w – ponderea fiecărui criteriu de risc, unde suma ponderilor individuale va fi egală cu unitatea;
    d) R – gradul de risc pentru fiecare criteriu.
    12. În urma aplicării formulei stabilite la punctul 11 al prezentei Metodologii, riscul global va lua valori între 200 şi 1000 de unităţi, unde persoanele care obţin 200 de unităţi sînt asociate cu cel mai mic risc.
    13. În funcţie de punctajul obţinut în urma aplicării formulei, se întocmeşte lista cu subiecţii controlului, pe prim plan fiind persoanele care au obţinut cel mai înalt punctaj. Aceşti agenţi economici sînt asociaţi cu gradul cel mai înalt de risc şi urmează a fi supuşi controlului în mod prioritar.
    14. În baza criteriilor de risc şi clasamentului efectuat, organul de control întocmeşte proiectul graficului controalelor trimestriale planificate, pe care îl expediază spre înregistrare Cancelariei de Stat, în modul şi termenul stabilit.
    15. Clasamentul se va utiliza pentru stabilirea frecvenţei de control recomandate pentru fiecare persoană. Frecvenţa determinată se utilizează pentru efectuarea controlului inopinat în cazul în care în acelaşi timp mai multe persoane cad sub incidenţa temeiurilor şi condiţiilor stabilite la art. 19 al Legii nr. 131 din 8 iunie 2012 privind controlul asupra activităţii de întreprinzător.
VI. Crearea şi menţinerea sistemului de date necesare
aplicării criteriilor de risc
    16. Pentru elaborarea şi menţinerea clasamentului persoanelor supuse controlului, conform riscului calculat, organul de control şi organul de supraveghere va menţine baza de date ce reflectă profilul fiecărui subiect pasibil controlului, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 la prezenta Metodologie.
    17. Informaţia necesară pentru stabilirea gradului de risc în cadrul fiecărui criteriu va fi reflectată prin cifrele corespunzătoare gradului de risc între 1 şi 5, conform capitolului III din prezenta Metodologie.
    18. Organul de control şi organul de supraveghere reexaminează şi actualizează informaţia necesară pentru aplicarea criteriilor de risc cel puţin o dată pe an.

    anexa nr.1

    anexa nr.2