HGO386/2014
ID intern unic:  353189
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 386
din  28.05.2014
cu privire la aprobarea Metodologiei de planificare a
controlului de stat privind corectitudinea stabilirii, calculării
şi achitării indemnizaţiilor pentru incapacitatea temporară de
muncă de către plătitorii contribuţiilor la bugetul asigurărilor
sociale de stat în baza criteriilor de risc
Publicat : 03.06.2014 în Monitorul Oficial Nr. 142-146     art Nr : 430
    În scopul executării prevederilor art. 33 alin. (2) din Legea nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.181-184, art.595), cu modificările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Metodologia de planificare a controlului de stat privind corectitudinea stabilirii, calculării şi achitării indemnizaţiilor pentru incapacitatea temporară de muncă de către plătitorii contribuţiilor la bugetul asigurărilor sociale de stat în baza criteriilor de risc (se anexează).
    2. Casa Naţională de Asigurări Sociale va asigura aplicarea metodologiei menţionate în procesul de planificare a controalelor.
    3. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Casei Naţionale de Asigurări Sociale.

    PRIM-MINISTRU                                                Iurie LEANCĂ

    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    ministrul economiei                                              Valeriu Lazăr
    Ministrul muncii, protecţiei
    sociale şi familiei                                                  Valentina Buliga

    Nr. 386. Chişinău, 28 mai 2014.

Aprobată
prin Hotărîrea Guvernului nr. 386
din 27 mai 2014

METODOLOGIA
de planificare a controlului de stat privind corectitudinea stabilirii,
calculării şi achitării indemnizaţiilor pentru incapacitatea temporară
de muncă de către plătitorii de contribuţii la bugetul asigurărilor
sociale de stat în baza criteriilor de risc
I. Dispoziţii generale
    1. Metodologia de planificare a controlului de stat privind corectitudinea stabilirii, calculării şi achitării indemnizaţiilor pentru incapacitatea temporară de muncă de către plătitorii de contribuţii la bugetul asigurărilor sociale de stat în baza criteriilor de risc a fost elaborată în scopul eficientizării procesului de planificare a controalelor în baza criteriilor de risc, potrivit Legii nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător şi Hotărîrii Guvernului nr. 694 din 5 septembrie 2013 „Cu privire la aprobarea Metodologiei generale de planificare a controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei criteriilor de risc”, asupra activităţii plătitorilor de contribuţii la bugetul asigurărilor sociale de stat (în continuare – plătitorii de contribuţii).
    2. Esenţa metodologică a analizei în baza criteriilor de risc constă în distribuirea după cele mai importante criterii de risc, relevante domeniului de control atribuit, şi acordarea punctajului corespunzător după o scară prestabilită, acesta fiind raportat la ponderea fiecărui criteriu în funcţie de relevanţa lui pentru nivelul general de risc. Aplicarea punctajelor aferente fiecărui criteriu este efectuată pentru fiecare plătitor de contribuţii supus controlului şi este urmată de elaborarea clasamentului acestora în funcţie de punctajul obţinut, în corespundere cu nivelul individual de risc estimat, care determină nivelul frecvenţei şi intensităţii acţiunilor de control ce privesc entitatea în cauză.
II. Stabilirea criteriilor de risc
    3. Se stabilesc următoarele criterii de risc aplicabile planificării controalelor de stat asupra activităţii de întreprinzător a plătitorilor de contribuţii:
    1) perioada de timp în care plătitorul de contribuţii îşi desfăşoară activitatea;
    2) data efectuării ultimului control privind corectitudinea stabilirii, calculării şi achitării indemnizaţiilor de incapacitate temporară de muncă;
    3) încălcările cadrului legal depistate în cadrul ultimului control privind corectitudinea stabilirii, calculării şi achitării indemnizaţiilor de incapacitate temporară de muncă.
    4) suma indemnizaţiilor de incapacitate temporară de muncă;
    5) numărul beneficiarilor de indemnizaţii de incapacitate temporară de muncă;
    6) suma medie lunară a indemnizaţiei de incapacitate temporară de muncă în raport cu venitul mediu lunar asigurat.
III. Gradarea intensităţii riscului
    4. Perioada de timp în care plătitorul de contribuţii îşi desfăşoară activitatea de întreprinzător.
    Raţionamentul general: Cu cît mai mult timp activează plătitorul de contribuţii, cu atît mai bine cunoaşte cadrul juridic aferent sistemului public de asigurări sociale, cu atît mai atent este faţă de reputaţia sa şi, de cele mai dese ori, îşi implementează sisteme interne de control al calităţii. Respectiv, se constată risc minim pentru o perioadă de activitate mai mare şi risc maxim pentru o perioadă de activitate mai mică. Pentru criteriul de risc „Perioada de activitate” sînt stabilite valorile gradului de risc prevăzute în tabelul 1.

Tabelul 1

Valorile gradului de risc aferente criteriului de risc

„Perioada de activitate”

Perioada de activitate a plătitorului de contribuţii
Gradul de risc (R1)
Peste 20 de ani
1
15-20 de ani
2
10-15 ani
3
5-10 ani
4
Pînă la 5 ani
5
    5. Data efectuării ultimului control privind corectitudinea stabilirii, calculării şi achitării indemnizaţiilor de incapacitate temporară de muncă.
    Raţionamentul general: Cu cît mai lungă este perioadă în care plătitorul contribuţiilor pasibil controlului nu este verificat, cu atît mai mare este incertitudinea legată de conformarea acestuia la cadrul juridic, atribuind un grad de risc minim entităţilor controlate recent şi maxim – entităţilor care nu au fost supuse recent controlului de stat. Pentru criteriul de risc „Data efectuării ultimului control” sînt stabilite valorile gradului de risc prevăzute în tabelul 2.

Tabelul 2

Valorile gradului de risc aferente criteriului de risc
„Data efectuării ultimului control”

Durata de timp de la data efectuării ultimului control

Gradul de risc (R2)
1-2 ani
1
2-3 ani
2
3-4 ani
3
4-5 ani
4
Peste 5 ani
5
    6. Încălcările cadrului juridic depistate în cadrul ultimului control privind corectitudinea stabilirii, calculării şi achitării indemnizaţiilor de incapacitate temporară de muncă.
    Raţionamentul general: Lipsa încălcărilor cadrului juridic în cadrul ultimului control realizat indică asupra bunei-credinţe plătitorului de contribuţii, eforturilor lui de a respecta cadrul juridic şi, respectiv, asupra unui risc scăzut de încălcare a acestuia, astfel acest fapt poate exonera entitatea de următorul control. Existenţa încălcărilor cadrului juridic atribuie plătitorului de contribuţii un grad înalt de risc. Încălcările cadrului juridic implică achitarea nejustificată a prestaţiilor de asigurări sociale, care, fiind constatate, nu sînt acceptate în calitate de cheltuieli ale bugetului asigurărilor sociale de stat. Pentru criteriul de risc „Încălcări ale cadrului juridic precedente” sînt stabilite valorile gradului de risc prevăzute în tabelul 3.

Tabelul 3

Valorile gradului de risc aferente criteriului de risc
„Încălcări ale cadrului juridic precedente” 

Încălcări ale cadrului juridic evidenţiate în cadrul ultimului control

Gradul de risc (R3)
Lipsa încălcărilor în cadrul ultimului control
1
Suma neacceptată de pînă la 1 000 lei
2
Suma neacceptată de la 1 000 lei pînă la 5 000 lei
3
Suma neacceptată de la 5 000 lei pînă la 10 000 lei
4
Suma neacceptată de peste 10 000 lei
5
    7. Suma indemnizaţiilor de incapacitate temporară de muncă.
    Raţionamentul general: Cu cît mai mare este suma indemnizaţiilor de incapacitate temporară de muncă stabilită şi declarată de plătitorul de contribuţii în comparaţie cu contribuţia calculată şi declarată de plătitorul de contribuţii pe perioada anului precedent de gestiune, cu atît mai mare este riscul de erori la stabilirea şi calcularea acestora. Respectiv, se atribuie riscul maxim plătitorului de contribuţii cu suma mai mare a indemnizaţiilor pentru incapacitate temporară de muncă. Pentru criteriul de risc „Suma indemnizaţiilor de incapacitate temporară de muncă” sînt stabilite valorile gradului de risc prevăzute în tabelul 4.

Tabelul 4

Valorile gradului de risc aferente criteriului de risc
„Suma indemnizaţiilor de incapacitate temporară de muncă” 

Suma anuală a indemnizaţiilor de incapacitate temporară

de muncă
Gradul de risc (R4)
De la 0% la 30% din suma contribuţiei calculate
1
De la 30% la 50% din suma contribuţiei calculate
2
De la 50% la 70% din suma contribuţiei calculate
3
De la 70% la 100% din suma contribuţiei calculate
4
Mai mare ca suma contribuţiei calculate
5
    8. Numărul beneficiarilor de indemnizaţii de incapacitate temporară de muncă.
    Raţionamentul general: Cu cît mai mare este numărul beneficiarilor de indemnizaţii de incapacitate temporară de muncă declaraţi de plătitorul de contribuţii în comparaţie cu numărul mediu al persoanelor asigurate declarate de plătitorul de contribuţii pe perioada anului precedent anului de gestiune, cu atît mai mare este riscul de erori la stabilirea şi calcularea acestora. Respectiv, se atribuie riscul maxim plătitorului de contribuţii cu un număr mai mare de beneficiari de indemnizaţii de incapacitate temporară de muncă. Pentru criteriul de risc „Numărul beneficiarilor de indemnizaţii de incapacitate temporară de muncă” sînt stabilite valorile gradului de risc prevăzute în tabelul 5.

Tabelul 5

Valorile gradului de risc aferente criteriului de risc
„Numărul beneficiarilor de indemnizaţii de incapacitate
temporară de muncă” 

Numărul beneficiarilor de indemnizaţii de incapacitate temporară de muncă

 
Gradul de risc (R5)
De la 0% la 25% din numărul persoanelor asigurate
1
De la 25% la 50% din numărul persoanelor asigurate
2
De la 50% la 75% din numărul persoanelor asigurate
3
De la 75% la 100% din numărul persoanelor asigurate
4
Mai mare ca numărul persoanelor asigurate
5
    9. Suma medie lunară a indemnizaţiei de incapacitate temporară de muncă în raport cu venitul mediu lunar asigurat.
    Raţionamentul general: Cu cît mai mare este suma medie lunară a indemnizaţiilor de incapacitate temporară de muncă (suma totală a indemnizaţiilor declarată de plătitorul de contribuţii se împarte la numărul de zile de incapacitate temporară de muncă şi se înmulţeşte cu 30,4 zile (365 zile pe an împărţit la 12 luni)) în raport cu venitul mediu lunar asigurat (baza de calcul a contribuţiilor declarată de plătitorul de contribuţii se împarte la numărul persoanelor asigurate şi este divizată pe 12 luni) pe perioada anului precedent anului de gestiune, cu atît mai mare este riscul de a fi incluse sume suplimentare la stabilirea indemnizaţiilor de incapacitate temporară de muncă (în baza certificatelor de salariu de la locul de muncă prin cumul, venitul asigurat a fost majorat în perioada anterioară stabilirii indemnizaţiei etc.). Respectiv, se atribuie riscul maxim plătitorului de contribuţii cu suma medie lunară a indemnizaţiei mai mare în raport cu venitul mediu lunar asigurat. Pentru criteriul de risc „Suma medie lunară a indemnizaţiei de incapacitate temporară de muncă în raport cu venitul mediu lunar asigurat” sînt stabilite valorile gradului de risc prevăzute în tabelul 6.

Tabelul 6

Valorile gradului de risc aferente criteriului de risc

„Suma medie lunară a indemnizaţiei de incapacitate temporară

de muncă în raport cu venitul mediu lunar asigurat” 

Suma medie lunară a indemnizaţiei de incapacitate temporară de muncă în raport cu venitul mediu lunar asigurat

Gradul de risc (R6)

Suma medie lunară a indemnizaţiei nu depăşeşte venitul mediu lunar asigurat

1

Suma medie lunară a indemnizaţiei constituie de la 1 pînă la       2 venituri medii lunare asigurate

2

Suma medie lunară a indemnizaţiei constituie de la 2 pînă la       3 venituri medii lunare asigurate

3

Suma medie lunară a indemnizaţiei constituie de la 3 pînă la       4 venituri medii lunare asigurate

4

Suma medie lunară a indemnizaţiei constituie peste 4 venituri medii lunare asigurate

5
 IV. Ponderea criteriilor de risc pe domenii
    10. Pentru planificarea controalelor privind corectitudinea stabilirii, calculării şi achitării indemnizaţiilor pentru incapacitatea temporară de muncă de către plătitorii de contribuţii se stabileşte următoarea pondere a criteriilor de risc conform tabelului 9.

Tabelul 9

Ponderea criteriilor de risc în domeniul controlului corectitudinii
stabilirii, calculării şi achitării indemnizaţiilor pentru incapacitatea
temporară de muncă
Criteriile de risc
Ponderea (W)

Perioada de timp în care plătitorul contribuţiilor la bugetul asigurărilor sociale de stat îşi desfăşoară activitatea

0,15 (W1)

Data efectuării ultimului control privind corectitudinea stabilirii, calculării şi achitării indemnizaţiilor de incapacitate temporară de muncă

0,25 (W2)

Încălcările anterioare depistate în cadrul ultimului control privind corectitudinea stabilirii, calculării şi achitării indemnizaţiilor de incapacitate temporară de muncă

0,25 (W3)
Suma indemnizaţiilor de incapacitate temporară de muncă
0,1 (W4)

Numărul beneficiarilor de indemnizaţii de incapacitate temporară de muncă

0,1 (W5)

Suma medie lunară a indemnizaţiei de incapacitate temporară de muncă în raport cu venitul mediu lunar asigurat

0,15 (W6)
TOTAL
1,0
V. Clasamentul plătitorilor de contribuţii
la bugetul asigurărilor sociale de stat
    11. Stabilirea clasamentului plătitorilor de contribuţii conform criteriilor de risc se efectuează prin aplicarea acestor criterii în raport cu fiecare entitate potenţială a controlului.
    12. Pentru fiecare criteriu de risc se selectează listele plătitorilor de contribuţii şi, respectiv, se aplică unul dintre gradele de risc ale acestui criteriu.
    13. Listele plătitorilor de contribuţii pentru fiecare criteriu se comasează într-un tabel conţinînd clasamentul plătitorilor de contribuţii conform criteriilor de risc. Modelul tabelului privind clasamentul plătitorilor de contribuţii conform criteriilor de risc este prezentat în anexa nr.1.
    14. În anexa nr. 1 se stabileşte gradul de risc global asociat fiecărui plătitor de contribuţii. Gradul de risc global, coloana 11, se determină în baza următoarei formule:
Rg = (R1*W1 + R2*W2 + R3*W3 + R4*W4 + R5*W5+R6*W6 ) * 200,
    unde:
    Rg – gradul de risc global asociat plătitorului de contribuţii;
    1, 2, 3, 4, 5, 6 – criteriile de risc;
    W – ponderea fiecărui criteriu de risc;
    R – gradul de risc pentru fiecare criteriu.
    15. În urma aplicării formulei, gradul de risc global ia valori între 200 şi 1000 de unităţi, entităţile care obţin 200 de unităţi fiind asociate cu cel mai mic risc, iar cele care obţin 1000 de unităţi – cu cel mai mare risc.
    16. Datele din anexa nr. 1 privind clasamentul plătitorilor de contribuţii conform criteriilor de risc se aranjează în ordinea descrescătoare a valorii coloanei „Gradul de risc global”. Ca rezultat, în vîrful clasamentului vor fi plasaţi plătitorii de contribuţii care au obţinut punctajul maxim.
    17. Entităţile din vîrful clasamentului sînt asociate cu un risc mai înalt şi urmează a fi supuse controlului în mod prioritar.
    18. În baza tabelei din anexa nr.1 privind clasamentul plătitorilor de contribuţii conform criteriilor de risc se întocmeşte graficul controalelor planificate pe trimestru.
VI. Crearea şi menţinerea sistemului de date necesar
aplicării criteriilor de risc
    19. Sistemul de analiză a controalelor în baza criteriilor de risc se bazează pe date relevante, certe şi accesibile, declarate de către plătitorii de contribuţii şi stocate în sistemul informaţional „Protecţia Socială” al Casei Naţionale de Asigurări Sociale.
    20. Casa Naţională de Asigurări Sociale, în cadrul platformei informatice comune a Sistemului informaţional automatizat „Registrul de stat al controalelor”, înregistrează datele necesare pentru elaborarea şi menţinerea clasamentului plătitorilor de contribuţii conform gradului de risc.
    21. Casa Naţională de Asigurări Sociale reexaminează şi actualizează informaţia necesară pentru aplicarea criteriilor de risc cel puţin o dată pe an.

    anexa nr.1