HGA377/2014 ID intern unic: 353190 Версия на русском | Fişa actului juridic | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Republica Moldova | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
GUVERNUL | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
HOTĂRÎRE
Nr. 377
din 27.05.2014 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
cu privire la aprobarea Metodologiei de planificare a controlului de stat în domeniul aviaţiei civile în baza analizei criteriilor de risc | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Publicat : 03.06.2014 în Monitorul Oficial Nr. 142-146 art Nr : 426 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Abrogată prin HG58 din 05.02.16, MO32-37/12.02.16 art.93 În vederea executării prevederilor art.33 alin.(2) din Legea nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.181-184, art.595), cu modificările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Metodologia de planificare a controlului de stat în domeniul aviaţiei civile în baza analizei criteriilor de risc (se anexează). 2. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Autorităţii Aeronautice Civile. PRIM-MINISTRU Iurie LEANCĂ Contrasemnează: Viceprim-ministru, ministrul economiei Valeriu Lazăr Nr. 377. Chişinău, 27 mai 2014. Aprobată
prin Hotărîrea Guvernului nr.377 din 27 mai 2014 METODOLOGIA
1. Metodologia de planificare a controlului de stat în domeniul aviaţiei civile în baza analizei criteriilor de risc (în continuare – Metodologie) se aplică la planificarea de către Autoritatea Aeronautică Civilă a inspecţiilor aeronautice.de planificare a controlului de stat în domeniul aviaţiei civile în baza analizei criteriilor de risc I. Dispoziţii generale 2. Planificarea inspecţiilor aeronautice, precum şi a numărului acestora se efectuează separat pentru fiecare act permisiv eliberat de către Autoritatea Aeronautică Civilă conform anexei la Legea nr. 160 din 22 iulie 2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător. 3. Dispoziţiile prezentei Metodologii se aplică în măsura în care nu contravin prevederilor actelor normative aplicabile dictate de normele dreptului internaţional privind activitatea de certificare şi supraveghere desfăşurată de către Autoritatea Aeronautică Civilă, în limita domeniilor de activitate a acesteia. 4. În sensul prezentei Metodologii se definesc următoarele noţiuni principale: criterii de risc – termeni de referinţă prin care este evaluată semnificaţia riscului, incluzînd costurile şi beneficiile asociate, cerinţele legale în materie, aspecte socioeconomice şi de mediu, preocupările părţilor interesate, priorităţile şi alte date iniţiale pentru efectuarea estimării; grad de risc – calificativ atribuit criteriului de risc, rezultat din evaluarea aspectelor activităţii persoanei supuse controlului; părţi interesate – persoane fizice şi juridice care sînt sau pot fi afectate de o decizie, activitate sau de risc; ponderea criteriului de risc – importanţa unui criteriu de risc în cadrul ansamblului de criterii de risc şi în raport cu acestea; risc – probabilitatea estimată şi gravitatea consecinţelor unui pericol; risc operaţional – risc legat de desfăşurarea curentă a activităţilor operaţionale în cadrul agentului aeronautic; risc economic – eveniment sau proces nesigur şi probabil care poate cauza o pagubă, o pierdere într-o activitate, operaţiune sau acţiune economică şi exprimă incapacitatea agentului aeronautic de a se adapta la timp şi cu cele mai mici costuri la variaţiile mediului economico-social; risc juridic – risc legat de influenţa modificării cadrului normativ aplicabil asupra agentului aeronautic. II. Stabilirea criteriilor de risc
5. La planificarea inspecţiilor aeronautice se stabilesc următoarele criterii de risc:
III. Gradarea intensităţii riscului
6. Gradarea intensităţii riscului se face prin atribuirea pentru fiecare criteriu de risc a unui calificativ de probabilitate şi a unui calificativ de severitate. Ca urmare a atribuirii perechii de calificative date, se stabileşte nivelul de risc. 7. Scara valorică pentru probabilitatea riscului este cuprinsă între 1 şi 5. Sînt stabilite 5 calificative de probabilitate, după cum urmează:
1) cazurile de deces sau leziuni corporale: numărul victimelor (din rîndul angajaţilor, pasagerilor, altor persoane); 2) prejudiciul: nivelul deteriorărilor aeronavei, bunurilor sau echipamentului. 9. La evaluarea severităţii riscului trebuie luate în considerare toate consecinţele posibile, relaţionate cu un eveniment sau situaţie, reieşind din scenariul cel mai grav al presupusei situaţii. 10. Sînt stabilite 5 calificative de severitate după cum urmează:
IV. Ponderea criteriilor de risc
13. Ponderea criteriilor de risc este următoarea:
V. Aplicarea criteriilor în raport cu persoanele
14. După determinarea criteriilor concrete ce vor fi utilizate şi a ponderii lor, acestea se aplică în raport cu fiecare subiect potenţial al controlului, stabilindu-se media ponderată a gradelor specifice de risc în baza următoarei formule:supuse controlului unde: Rg – gradul de risc global asociat subiectului potenţial al controlului; 1, 2……..10 – criteriile de risc; ∑ ─ acţiunea de însumare şi rezultatul ei; w – ponderea fiecărui criteriu de risc, unde suma ponderilor individuale va fi egală cu unitatea; R – gradul de risc pentru fiecare criteriu; x – acţiunea de multiplicare şi rezultatul ei. 15. În urma aplicării formulei stabilite la punctul 14, riscul global ia valori între 200 şi 600 de unităţi, persoanele supuse controlului care obţin 200 de unităţi fiind asociate cu cel mai mic risc. 16. În funcţie de punctajul obţinut în urma aplicării formulei, subiecţii controlului sînt listaţi şi se stabileşte numărul de inspecţii pentru fiecare subiect. În vîrful clasamentului sînt plasate persoanele care au obţinut punctajul maxim (600 de unităţi) şi care sînt asociate cu un risc mai înalt, urmînd a fi supuse controlului în mod prioritar. 17. În baza clasamentului, Autoritatea Aeronautică Civilă întocmeşte proiectul graficului controalelor trimestriale planificate, care este expediat spre înregistrare Cancelariei de Stat, în modul şi în termenul stabilit de Guvern. 18. Clasamentul poate fi utilizat de Autoritatea Aeronautică Civilă pentru stabilirea frecvenţei de control recomandate pentru fiecare persoană. Frecvenţa recomandată poate fi utilizată pentru prioritizarea controlului inopinat în cazul în care în acelaşi timp mai mulţi agenţi aeronautici cad sub incidenţa temeiurilor şi condiţiilor stabilite la articolul 19 al Legii nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător. 19. La sfîrşitul perioadei pentru care s-a făcut planificarea, Autoritatea Aeronautică Civilă elaborează un raport prin care determină ponderea persoanelor supuse controlului în numărul total, se modifică, după caz, punctajele acordate anterior în baza informaţiei acumulate în urma controlului, a schimbării situaţiei în raport cu data ultimului control efectuat, pentru actualizarea profilului fiecărei persoane. VI. Crearea şi menţinerea sistemului de date
20. Sistemul de analiză a controalelor în baza criteriilor de risc se fundamentează pe date statistice şi pe alte date relevante colectate de către Autoritatea Aeronautică Civilă de la persoanele fizice şi juridice care activează în domeniul aviaţiei civile.necesar aplicării criteriilor de risc 21. Pentru elaborarea şi aplicarea clasamentului persoanelor conform riscului prezentat, Autoritatea Aeronautică Civilă creează şi menţine o bază de date care reflectă: 1) lista tuturor persoanelor pasibile a fi supuse controlului; 2) istoricul activităţii de control; 3) profilul fiecărei persoane, cu informaţia relevantă pentru criteriile de risc utilizate la clasificare etc. 22. Autoritatea Aeronautică Civilă reexaminează şi actualizează informaţia necesară pentru aplicarea criteriilor de risc cel puţin o dată pe an. |