HGO475/2014
ID intern unic:  353571
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 475
din  19.06.2014
cu privire la unele măsuri de realizare a Legii nr.269-XVI
din 12 decembrie 2008 privind aplicarea testării la detectorul
comportamentului simulat (poligraf)
Publicat : 27.06.2014 în Monitorul Oficial Nr. 169-173     art Nr : 521
    În scopul realizării prevederilor art. 20 alin. (5) lit. (a) şi art. 30 alin. (2) din Legea nr.269-XVI din 12 decembrie 2008 privind aplicarea testării la detectorul comportamentului simulat (poligraf) (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr.57-58, art. 161), cu modificările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Comisiei de stat pentru testări cu utilizarea poligrafului, conform anexei nr.1;
    Nomenclatorul funcţiilor în care se angajează (îndeplinesc serviciul) persoanele care cad sub incidenţa articolului 7 din Legea nr.269-XVI din 12 decembrie 2008 privind aplicarea testării la detectorul comportamentului simulat (poligraf), conform anexei nr.2.
    2. Consiliul Superior al Magistraturii, Consiliul Superior al Procurorilor, Ministerul Afacerilor Interne, Centrul Naţional Anticorupţie, Serviciul de Informaţii şi Securitate şi Serviciul Vamal din subordinea Ministerului Finanţelor vor aproba prin acte normative interne, avînd în vedere specificul activităţii instituţiei, forma standardizată a rapoartelor de investigare poligraf, precum şi a altor acte şi formulare ce se includ în procedura de testare cu utilizarea detectorului comportamentului simulat.

    PRIM-MINISTRU                                           Iurie LEANCĂ

    Contrasemnează:
    Ministrul afacerilor interne                             Dorin Recean
    Ministrul finanţelor                                          Anatol Arapu

    Nr. 475. Chişinău 19 iunie 2014.

 Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului nr. 475
din 19 iunie 2014

REGULAMENTUL
privind organizarea şi funcţionarea Comisiei de stat
pentru testări cu utilizarea poligrafului
Capitolul I
Dispoziţii generale
    1. Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Comisiei de stat pentru testări cu utilizarea poligrafului (în continuare – Regulament) stabileşte modul de organizare şi funcţionare a Comisiei.
    2. Comisia de stat pentru testări cu utilizarea poligrafului (în continuare – Comisia) este un organ colegial, constituit pe un termen nelimitat, în vederea coordonării activităţii poligrafologilor şi asistenţilor acestora, precum şi în vederea  asigurării coordonării şi controlului procesului de efectuare a testărilor cu utilizarea detectorului comportamentului simulat (poligrafului) (în continuare – poligraf), conform prevederilor Legii nr. 269-XVI din 12 decembrie 2008 privind aplicarea testării la detectorul comportamentului simulat (poligraf).
    3. Comisia dispune de foaie cu antet şi ştampilă cu Stema de stat a Republicii Moldova şi denumirea sa în limba de stat, păstrate de instituţia care asigură activitatea de secretariat a Comisiei.
    4. Instituţia care deţine funcţia de preşedinte al Comisiei va planifica surse bugetare necesare pentru asigurarea activităţii acesteia (rechizite de birou, materiale şi obiecte de uz gospodăresc).
    5. Comisia îşi desfăşoară activitatea în baza principiilor:
    a) legalităţii;
    b) transparenţei şi publicităţii;
    c) imparţialităţii;
    d) profesionalismului;
    e) responsabilităţii membrilor acesteia în exercitarea atribuţiilor ce le revin, în limitele competenţei;
    f) neadmiterii exercitării presiunii asupra membrilor acesteia în vederea influenţării deciziilor ce urmează să le ia.
    6. Atribuţiile Comisiei:
    a) aprobă norme metodice unice de efectuare a testărilor la poligraf, codul deontologic al poligrafologului şi al asistentului poligrafologului, regulamentul privind răspunderea disciplinară a poligrafologilor şi asistenţilor acestora, alte instrucţiuni şi regulamente, în vederea realizării sarcinilor din domeniul de competenţă al Comisiei;
    b) atestă şi înregistrează poligrafologi ai autorităţilor abilitate cu dreptul de iniţiere a testării, precum şi poligrafologi din domeniu privat;
    c) verifică respectarea cerinţelor de efectuare a testărilor la poligraf;
    d) examinează plîngerile în privinţa poligrafologilor şi asistenţilor poligrafologilor, precum şi încălcările deontologice comise de aceştia;
    e) înregistrează şi ţine evidenţa asistenţilor poligrafologilor;
    f) face propuneri privind perfecţionarea legislaţiei în domeniul său de activitate;
    g) sesizează autorităţile abilitate despre încălcările comise în domeniul aplicării testării la poligraf în vederea tragerii la răspundere a persoanelor în conformitate cu articolul 29 din Legea nr.269-XVI din 12 decembrie 2008 privind aplicarea testării la detectorul comportamentului simulat (poligraf);
    h) asigură cooperarea şi schimbul de experienţă cu autorităţile abilitate cu drept de iniţiere a testării de peste hotare, precum şi cu organizaţiile internaţionale de profil.
    7. În exercitarea atribuţiilor sale, Comisia are următoarele drepturi:
    a) solicită şi obţine de la autorităţile în care este aplicat poligraful informaţiile necesare pentru desfăşurarea activităţii sale;
    b) solicită şi obţine de la autorităţile în care este aplicat poligraful date statistice concrete şi informaţii despre utilizarea poligrafului în procesul de selectare a cadrelor şi în activitatea specială de investigaţii;
    c) invită la şedinţele Comisiei persoane care dispun de cunoştinţe speciale în problemele ce ţin de competenţa şi activitatea Comisiei.
    8. Comisia prezintă rapoarte anuale despre activitatea sa comisiei parlamentare de profil (pentru securitate naţională, apărare şi ordine publică).
    9. Rapoartele anuale ale Comisiei se publică pe paginile web ale instituţiilor prevăzute la pct. 11 al prezentului Regulament, cu excepţia informaţiei ce vizează activitatea şi personalul Serviciului de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova.
Capitolul II
STRUCTURA COMISIEI
Secţiunea 1
Membrii Comisiei
    10. Comisia este formată din 7 membri, condusă de un preşedinte, care este asistat în activitatea sa de un secretar. În caz de necesitate, Comisia poate înfiinţa grupuri de lucru pentru realizarea anumitor sarcini concrete, în termenele stabilite de aceasta.
    11. Membrii de drept ai Comisiei sînt persoane ce deţin funcţii publice de conducere  din următoarele autorităţi:
    a) Procuratura Generală;
    b) Serviciul de Informaţii şi Securitate;
    c) Centrul Naţional Anticorupţie;
    d) Ministerul Afacerilor Interne;
    e) Serviciul Vamal din subordinea Ministerului Finanţelor;
    f) Consiliul Superior al Magistraturii;
    g) Consiliul Superior al Procurorilor.
    Membrii Comisiei sînt desemnaţi prin ordinul conducătorului autorităţii publice sau decizia consiliului respectiv.
    12. Membrii Comisiei:
    a) înaintează propuneri ce ţin de domeniul de activitate al Comisiei;
    b) participă la discuţii şi iau decizii asupra subiectelor propuse spre examinare;
    c) apreciază corectitudinea deciziilor luate şi întreprind măsuri pentru realizarea lor;
    d) participă la adoptarea de hotărîri prin vot şi îşi expun, după caz, opinia separată;
    e) prezintă informaţia necesară pentru desfăşurarea activităţii Comisiei.
    13. În cazul expirării sau revocării mandatului persoanei ce deţine funcţia prevăzută la pct. 11 al prezentului Regulament, atribuţiile membrului Comisiei vor fi exercitate de către persoana nou-desemnată de instituţie.
Secţiunea II
Preşedintele Comisiei
    14. Preşedintele Comisiei este ales prin vot secret dintre membrii ei cu majoritatea voturilor acestora, pentru o perioadă de 2 ani.
    15.  Preşedintele Comisiei:
    a) prezidează şedinţele Comisiei;
    b) reprezintă Comisia în relaţiile acesteia cu autorităţile publice;
    c) stabileşte data şi ora desfăşurării şedinţelor după consultarea membrilor;
    d) solicită informaţiile necesare pentru organizarea şedinţelor Comisiei;
    e) semnează procesele-verbale ale şedinţelor Comisiei;
    f) desemnează un vicepreşedinte din rîndul membrilor care, în lipsa sa, îi exercită atribuţiile;
    g) desemnează secretarul Comisiei, din cadrul instituţiei pe care o reprezintă preşedintele Comisiei.
    16. Dacă situaţia prevăzută la pct. 13 al prezentului Regulament intervine în cazul preşedintelui Comisiei, un nou preşedinte este ales din rîndul membrilor Comisiei în termen de 3 luni, în cadrul şedinţei convocate de către secretarul desemnat de către fostul preşedinte sau de către unul din membrii Comisiei.
Secţiunea III
Secretarul Comisiei
    17. Activitatea de secretariat al Comisiei este asigurată de către o persoană din cadrul  instituţiei din care face parte preşedintele Comisiei, prin intermediul unui secretar (în continuare – secretarul Comisiei), desemnat de preşedinte în conformitate cu pct. 15 lit.g) din prezentul Regulament.
    18. Secretarul Comisiei asigură integritatea şi păstrarea materialelor acesteia (actele adoptate de Comisie, procesele-verbale, registrul de evidenţă a poligrafologilor atestaţi, registrul de evidenţă a asistenţilor poligrafologilor, corespondenţa Comisiei etc.).
    19. Subdiviziunea secretariat a instituţiei din care face parte preşedintele Comisiei ţine evidenţa corespondenţei Comisiei într-un registru separat. 
    20. În cazul desemnării unui nou preşedinte al Comisiei, secretarul desemnat anterior îşi exercită atribuţiile pînă la desemnarea unui nou secretar.
    21. Secretarul desemnat anterior transmite toate materialele Comisiei noului secretar, care trebuie să asigure preluarea acestora.
    22. Secretarul Comisiei:
    a) pregăteşte materialele aferente activităţii Comisiei, întocmirea cărora îi este încredinţată de către preşedinte sau vicepreşedinte;
    b) convoacă şedinţele Comisiei, la iniţiativa preşedintelui Comisiei sau a oricărui alt membru al ei, asigurînd buna lor desfăşurare;
    c) informează membrii Comisiei, invitaţii despre ordinea de zi a şedinţei şi proiectele documentelor ce vor fi puse în discuţie în timpul şedinţei;
    d) exercită controlul asupra realizării deciziilor adoptate de Comisie;
    e) asigură activitatea grupurilor de lucru create de Comisie;
    f) asigură păstrarea proceselor-verbale ale şedinţelor Comisiei şi a hotărîrilor adoptate de aceasta.
Secţiunea IV
Grupurile de lucru
    23. În cadrul grupurilor de lucru pot fi delegate persoane din cadrul autorităţilor abilitate cu dreptul de iniţiere a testării şi pot fi atraşi specialişti din domeniu.
    24. Grupurile de lucru ale Comisiei:
    a) execută sarcinile trasate şi hotărîrile aprobate de Comisie;
    b) propun spre discuţii şi aprobare în şedinţele Comisiei hotărîri şi decizii pe diferite probleme studiate;
    c) înaintează propuneri ce ţin de domeniul de activitate a Comisiei;
    d) solicită de la autorităţile abilitate cu dreptul de iniţiere a testării informaţia necesară pentru desfăşurarea activităţii.
Capitolul III
ACTIVITATEA COMISIEI
    25. Activitatea Comisei se desfăşoară în şedinţe, care se convoacă în caz de necesitate, dar nu mai rar decît o dată în semestru.
    26. Şedinţele Comisiei sînt deliberative dacă la ele participă cel puţin 4 membri.
    27.  Comisia adoptă hotărîri şi decizii cu votul majorităţii membrilor săi. 
    28. În afară de membrii Comisiei, la şedinţe pot participa şi persoane invitate, la iniţiativa preşedintelui Comisiei sau a unui alt membru.
    29. Ordinea de zi a şedinţelor Comisiei se întocmeşte de secretar şi se prezintă spre aprobare preşedintelui Comisiei cu cel puţin 15 zile înainte de convocarea şedinţei.
    30. Ordinea de zi se aduce la cunoştinţa membrilor Comisiei şi, după caz, a persoanelor invitate cu cel puţin 10 zile înainte de convocarea şedinţei.
    31. Informaţiile privind problemele incluse pe ordinea de zi, proiectele de decizii şi alte materiale se prezintă membrilor Comisiei cu cel puţin 3 zile înainte de convocarea şedinţei.
    32. Hotărîrile Comisiei se întocmesc în scris, se semnează de preşedintele şi membrii Comisiei, cu indicarea componenţei acesteia, datei şi locului adoptării, ordinii de zi şi deciziilor adoptate.
    33. Hotărîrile şi deciziile Comisiei pot fi contestate, în cazul în care afectează drepturile şi interesele legitime ale persoanei, în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr.793-XIV din 10 februarie 2000.
    34. Procesele-verbale ale şedinţelor Comisiei şi grupurilor de lucru ale Comisiei se semnează de către preşedintele Comisiei şi secretar, expediindu-se membrilor Comisiei în termen de 10 zile de la data şedinţei.

     Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului nr. 475
din 19 iunie 2014

NOMENCLATORUL
funcţiilor în care se angajează (îndeplinesc serviciul) persoanele
care cad sub incidenţa articolului 7
din Legea nr. 269-XVI din 12 decembrie 2008
privind aplicarea testării la detectorul comportamentului simulat (poligraf)

    Persoanele care participă la concursul pentru numirea în funcţia de judecător sau de procuror.
Serviciul de Informaţii şi Securitate
    Funcţiile din cadrul Serviciului de Informaţii şi Securitate cu următorul statut:
    1) ofiţer de informaţii şi securitate (cu excepţia directorului şi directorilor adjuncţi);
    2) funcţionar public;
    3) angajat civil.
Ministerul Afacerilor Interne
    Funcţiile angajaţilor Ministerului Afacerilor Interne:
    1) funcţionarii publici cu statut special din cadrul autorităţilor administrative şi instituţiilor subordonate Ministerului Afacerilor Interne, cu excepţia subofiţerilor din cadrul Serviciului Protecţiei Civile şi Situaţiei Excepţionale;
    2) funcţionarii publici şi personalul de deservire tehnică din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, autorităţilor administrative şi instituţiilor subordonate a căror funcţii prevăd lucrul cu informaţiile atribuite la secret de stat.
Centrul Naţional Anticorupţie
    Funcţiile angajaţilor Centrului Naţional Anticorupţie:
    1) şef de direcţie generală;
    2) şef adjunct de direcţie generală;
    3) şef de direcţie;
    4) şef adjunct de direcţie;
    5) şef de serviciu;
    6) sef adjunct de serviciu;
    7) şef de secţie;
    8) şef adjunct de secţie;
    9) ofiţer superior de urmărire penală pentru cazuri excepţionale, ofiţer superior de urmărire penală, ofiţer de urmărire penală;
    10) ofiţer superior de investigaţii pentru cazuri excepţionale, ofiţer superior de investigaţii, ofiţer de investigaţii;
    11) inspector principal, inspector superior, inspector;
    12) expert principal judiciar, expert superior judiciar, expert judiciar;
    13) specialist, specialist coordonator;
    14) consultant, consultant superior, consultant principal.
Serviciul Vamal
din subordinea Ministerului Finanţelor
    Funcţionarii publici cu statut special ai Serviciului Vamal:
    1) şef de departament;
    2) şef adjunct de departament;
    3) şef de direcţie;
    4) şef adjunct de direcţie;
    5) şef de birou vamal;
    6) şef adjunct de birou vamal;
    7) şef de post vamal;
    8) şef adjunct de post vamal;
    9) şef de secţie;
    10) şef de serviciu;
    11) inspector principal;
    12) inspector superior;
    13) inspector.