DCCA94/2014
ID intern unic:  353796
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CONSILIUL COORDONATOR AL AUDIOVIZUALULUI
DECIZIE Nr. 94
din  04.07.2014
cu privire la respectarea principiului echilibrului social-politic,
echidistanţei şi obiectivităţii în cadrul emisiunilor informative
”Время”, ”Сегодня”, ”Вести”, ”Новости 24” şi ”Вести”
transmise şi retransmise din Federaţia Rusă de către posturile
de televiziune ”Prime”, ”TV 7”, ”RTR Moldova”,
”Ren Moldova” şi ”Rossia 24”
Publicat : 11.07.2014 în Monitorul Oficial Nr. 178-184     art Nr : 950
    În cadrul şedinţei publice din 17 aprilie curent, prin Decizia nr. 57 (art. 2), Consiliul Coordonator al Audiovizualului a decis efectuarea unei monitorizări tematice a emisiunilor informativ-analitice, cu excepţia emisiunilor autohtone, ale posturilor de televiziune „Prime”, „TV 7”, „RTR Moldova”, „Ren Moldova” şi „Rossia 24”. Tematica monitorizării: respectarea legislaţiei audiovizuale naţionale a Republicii Moldova.
    Conform prevederilor art. 37 alin. (1), art. 40 alin. (1) lit. a), b), d), art. 41 alin. (1) lit. a) din Codul audiovizualului nr. 260-XVI din 27.07.2006 au fost monitorizate principalele buletine informative ale posturilor de televiziune transmise din Federaţia Rusă: Prime (“Время” – ora de difuzare 21:30); TV7 (“Сегодня” – ora de difuzare 18:00); RTR Moldova („Вести” – ora de difuzare 19:00); Ren Moldova (“Новости 24” – ora de difuzare 19:30); „Rossia 24” (”Вести” – orele part-time serale 19:00-23:00).
    Monitorizarea s-a desfăşurat în perioada 18-24 aprilie 2014.
    În perioada de raport, posturile de televiziune ”Prime” (49 de subiecte), ”TV 7” (49 de subiecte), ”Ren Moldova” (21 de subiecte), ”RTR Moldova” (94 de subiecte) şi ”Rossia 24” (65 de subiecte) au difuzat 278 de materiale în cadrul cărora au fost reflectaţi subiecţi politici.
    Dintre toţi subiecţii politici prezenţi în cadrul buletinelor informative ale celor 5 posturi de televiziune supuse monitorizării, în reflectarea diferendului din Ucraina şi a conflictului ruso-ucrainean, ”Guvernul Ucrainei” a beneficiat de cea mai mare pondere de reflectare în ştiri (19 505 sec.), fiind urmat de ”Adepţii Separatismului” – 8 747 sec. şi ”Preşedintele Federaţiei Ruse” – 7 678 sec., care au avut un volum echilibrat/aproape identic de mediatizare. ”Conducerea Federaţiei Ruse” a avut o pondere de 5 605 sec. de reflectare în cadrul buletinelor de ştiri difuzate în perioada de raport, fiind urmat de ”Statele Unite ale Americii” şi ”Uniunea Europeană” cu 4 731 sec. şi, respectiv, 2 129 sec.
    În relatarea subiectelor în cadrul buletinelor informative şi a emisiunilor informativ-analitice transmise din Federaţia Rusă se atestă faptul că posturile de televiziune „Prime”, „TV 7”, „Ren Moldova” şi, în special, „RTR Moldova” şi „Rossia 24” promovează şi intensifică zvonuri neconfirmate, manipulează prin text şi imagini, utilizează etichetări pentru a discredita şi a prezenta într-o conotaţie negativă una din părţile conflictului (Guvernul Ucrainei), dezinformează şi manipulează opinia publică internaţională, inclusiv cea din Republica Moldova, cu privire la evenimentele din Ucraina prin tertipuri de comentariu şi de montaj în scopul susţinerii informaţionale a forţelor separatiste.
     De asemenea, în relatarea acestor subiecte au fost admise derogări de la prevederile Codului audiovizualului, şi anume:
    ”Prime”
    ● Derogări de la art. 7 alin. (4) lit. b) din Codul audiovizualului: ”Pentru a asigura în cadrul emisiunilor informative ale radiodifuzorilor respectarea principiilor echilibrului social-politic, echidistanţei şi obiectivităţii, aceştia vor plasa fiecare ştire astfel încît: să nu fie deformat sensul realităţii prin tertipuri de montaj, comentarii, mod de formulare sau titluri” (subiect din data de 21.04.2014, ora 18:20:06; în reluare la 21:47:40);
    ● Derogări de la art. 7 alin. (4) lit. c) din Codul audiovizualului: ”În cazul subiectelor ce vizează situaţii de conflict, să se respecte principiul de informare din mai multe surse” (subiect din data de 20.04.2014, orele 12:39:57 şi 22:06:01);
    ● Derogări de la art. 10 alin. (5) din Codul audiovizualului: ”Radiodifuzorii sînt obligaţi să asigure obiectivitatea informării consumatorului de programe, favorizînd libera formare a opiniilor” (subiectul din data de 18.04.2014, ora 12:14:00; subiect din data de 20.04.2014, orele 22:06:01 şi 22:29:11);
    ● Derogări de la art. 11 alin. (3) din Codul audiovizualului: ”Producţia proprie şi autohtonă cu caracter informativ şi analitic difuzată de radiodifuzor va fi nu mai puţin de 80% în limba de stat”. Astfel, în perioada de raport, producţia proprie şi autohtonă cu caracter informativ şi analitic difuzată în limba de stat a constituit 16,48% (4 ore 38 min. 10 sec.) din volumul total de 28 ore 7 min. 43 sec.
    ”TV 7”
    ● Derogări de la art. 6 alin. (1) din Codul audiovizualului: ”Radiodifuzorului îi este interzisă difuzarea de programe care conţin orice formă de incitare la ură pe considerente de rasă, religie, naţionalitate, sex” (subiect din data de 18.04.2014, ora 18:11:10; în reluare la 23:09:52);
    ● Derogări de la art. 7 alin. (4) lit. c) din Codul audiovizualului: ”În cazul subiectelor ce vizează situaţii de conflict, să se respecte principiul de informare din mai multe surse” (subiect din data de 18.04.2014, ora 18:15:08; în reluare la 23:13:45);
    ● Derogări de la art. 7 alin. (4) lit. c) din Codul audiovizualului: ”În cazul subiectelor ce vizează situaţii de conflict, să se respecte principiul de informare din mai multe surse”, şi art. 10 alin. (5): ”Radiodifuzorii sînt obligaţi să asigure obiectivitatea informării consumatorului de programe, favorizînd libera formare a opiniilor” (subiect din data de 18.04.2014, ora 09:06:49; în reluare la 12:04:42);
    ● Derogări de la art. 10 alin. (5) din Codul audiovizualului: ”Radiodifuzorii sînt obligaţi să asigure obiectivitatea informării consumatorului de programe, favorizînd libera formare a opiniilor” (subiect din data de 18.04.2014, ora 18:03:18; în reluare la 23:02:01);
    ● Derogări de la art. 11 alin. (3) din Codul audiovizualului: ”Producţia proprie şi autohtonă cu caracter informativ şi analitic difuzată de radiodifuzor va fi nu mai puţin de 80% în limba de stat”. Astfel, în perioada de raport, producţia proprie şi autohtonă cu caracter informativ şi analitic difuzată în limba de stat a constituit 38,16% (11 ore 11 min. 38 sec.) din volumul total de 29 ore 19 min. 09 sec.
    ”Ren Moldova”
    ● Derogări de la art. 7 alin. (4) lit. b) din Codul audiovizualului: ”Pentru a asigura în cadrul emisiunilor informative ale radiodifuzorilor respectarea principiilor echilibrului social-politic, echidistanţei şi obiectivităţii, aceştia vor plasa fiecare ştire astfel încît: să nu fie deformat sensul realităţii prin tertipuri de montaj, comentarii, mod de formulare sau titluri” (subiect din data de 18.04.2014, ora 08:09:00);
    ● Derogări de la art. 7 alin. (4) lit. c) din Codul audiovizualului: ”În cazul subiectelor ce vizează situaţii de conflict, să se respecte principiul de informare din mai multe surse” (subiect din data de 18.04.2014, ora 09:33:30);
    ● Derogări de la art. 10 alin. (5) din Codul audiovizualului: ”Radiodifuzorii sînt obligaţi să asigure obiectivitatea informării consumatorului de programe, favorizînd libera formare a opiniilor” (subiect din data de 18.04.2014, orele 07:55:28 şi 12:05:06);
    ● Derogări de la art. 11 alin. (3) din Codul audiovizualului: ”Producţia proprie şi autohtonă cu caracter informativ şi analitic difuzată de radiodifuzor va fi nu mai puţin de 80% în limba de stat”. Astfel, în perioada de raport, producţia proprie şi autohtonă cu caracter informativ şi analitic difuzată în limba de stat a constituit 3,18% (50 min. 20 sec) din volumul total de 26 ore 17 min. 15 sec.
    Prin Decizia nr. 83 din 12.06.2014, CCA a aplicat o amendă în valoare de 5400 de lei întreprinderii ”TELEPROIECT” SRL, fondatoarea postului de televiziune „Ren Moldova”, pentru transmisia serviciului de programe cu încălcarea prevederilor art. 11 alin. (3) din Codul audiovizualului.
    ”RTR Moldova”
    ● Derogări de la art. 7 alin. (4) lit.  c) din Codul audiovizualului: ”În cazul subiectelor ce vizează situaţii de conflict, să se respecte principiul de informare din mai multe surse” (subiect din data de 18.04.2014, ora 19:12:12);
    ● Derogări de la art. 7 alin. (4) lit. a) din Codul audiovizualului: ”Pentru a asigura în cadrul emisiunilor informative ale radiodifuzorilor respectarea principiilor echilibrului social-politic, echidistanţei şi obiectivităţii, aceştia vor plasa fiecare ştire astfel încît: informaţia care compune ştirea să fie veridică”, de la art. 10 alin. (5): ”Radiodifuzorii sînt obligaţi să asigure obiectivitatea informării consumatorului de programe, favorizînd libera formare a opiniilor”, şi de la art. 7 alin. (4) lit.  (c): ”În cazul subiectelor ce vizează situaţii de conflict, să se respecte principiul de informare din mai multe surse” (subiect din data de 22.04.2014, ora 19:14:35);
    ● Derogări de la art. 10 alin. (5) din Codul audiovizualului: ”Radiodifuzorii sînt obligaţi să asigure obiectivitatea informării consumatorului de programe, favorizînd libera formare a opiniilor” (subiect din data de 20.04.2014, orele 20:18:12, 21:00:00 şi 22:05:53);
    ● Derogări de la art. 11 alin. (3) din Codul audiovizualului: ”Producţia proprie şi autohtonă cu caracter informativ şi analitic difuzată de radiodifuzor va fi nu mai puţin de 80% în limba de stat”. Astfel, în perioada de raport, producţia proprie şi autohtonă cu caracter informativ şi analitic difuzată în limba de stat a constituit 0% din volumul total de 23 ore 34 min. 10 sec.
    Prin Decizia nr. 83 din 12.06.2014, CCA a aplicat o amendă în valoare de 5400 de lei întreprinderii ”TV-Comunicaţii Grup” SRL, fondatoarea postului de televiziune „RTR Moldova”, pentru transmisia serviciului de programe cu încălcarea prevederilor art. 11 alin. (3) din Codul audiovizualului.
    ”Rossia 24”
    Printre materialele difuzate în perioada de raport, ”Rossia 24” a acreditat ideea recunoaşterii legalităţii actului separatist, dar şi a implicării SUA în menţinerea conflictului. Principalele mesaje transmise publicului au fost că armata ucraineană, împreună cu ”Sectorul de dreapta”, atacă propriul popor; atacatorii omoară, agresează locuitorii paşnici, vînează activiştii, iar autorităţile nu doresc soluţionarea pe cale paşnică a diferendului. Segmentele de conotaţie pozitivă şi neutră pentru guvernarea ucraineană, SUA şi UE au fost utilizate pentru combatere prin comentarii, care le-au transformat conotaţia în negativă. Segmentele de conotaţie neutră pentru adepţii separatismului au conţinut învinuiri la adresa guvernării ucrainene.
    Acţiunile preşedintelui Federaţiei Ruse, V. Putin, şi ale conducerii Federaţiei Ruse (Duma de Stat şi Guvernul) sînt prezentate permanent în conotaţie pozitivă. Aceeaşi conotaţie este atribuită materialelor din şi despre Crimeea anexată de curînd. Descrierea vieţii luminoase şi a viitorului fericit al locuitorilor acestei regiuni vine să motiveze, o dată în plus, separatiştii ucraineni şi eventualii separatişti din tot spaţiul postsovietic, inclusiv Republica Moldova. În serviciile de programe ale postului „Rossia 24” s-au făcut şi referinţe directe la Republica Moldova. Astfel, la 19 aprilie 2014 (04:33:49; 04:42:53), în cadrul interviului cu V. Jirinovski, preşedintele Partidului Liberal Democrat din Rusia, a fost atinsă problema Transnistriei: „Приднестровье – там только русские, они все получили паспорта, эта создана вся была территория Суворовым, когда он шел туда, в Италию, помогать борьбе с Наполеоном, поэтому никакого отношения к Украине не имеет. Там живут только русские люди. Там есть, конечно, украинцы, молдаване, но – абсолютное большинство – русские там живут. Это все Приднестровье должно войти в состав России. Мы выйдем на границу с Румынией, это мы как бы частично вернем границу СССР на май 1945 года”. În emisiunea „Vesti nedeli” din 20.04.2014, în cadrul unui subiect de defăimare a senatorului american John McCain (23:15:15), prezentatorul persiflează: „Как можно вечно смотреть на небо и огонь, так можно вечно разглядывать и слушать Маккейна, наслаждаясь и сочувствуя одновременно. Новый выход артиста на свет рампы случился не далее как вчера, в Молдове. Начало было стандартным: „Россия – газовая заправка, замаскированная под государство”. Зато потом новая вариация: „Это мафия, которая руководит газовой заправкой, замаскированной под государство. На этом Маккейн не успокоился. Всех желающих в Молдове он обещал залить американским сжиженным газом, а молдавским студентам сулил защиту. Цитирую: „В случае военного вторжения России”. В финале следовал призыв к молдаванам самим определять свое будущее и, цитата: „Мы никогда не позволим России и Владимиру Путину лишить народ Молдовы свобод и прав, а также возможности выбирать свое будущее”.
    Comun pentru subiectele ce vizează situaţia din Ucraina, reflectate în perioada monitorizată, este partizanatul evident şi susţinerea informaţională a forţelor separatiste.
    Faptul că mass-media Federaţiei Ruse s-a lansat într-un război informaţional contra autorităţilor ucrainene este confirmat chiar în emisia postului „Rossia 24” de sîmbată, 19 aprilie. Irina Hakamada, personalitate bine cunoscută în domeniul politic, a declarat (22:37:35): „Я считаю, что информационная война должна закончиться. Иначе, если она будет продолжаться, это будет признаком, что Россия заинтересована в эскаляции конфликта”. O altă confirmaţie a desfăşurării unui atac informaţional a fost oferită de V. Jirinovski, preşedintele Partidului Liberal Democrat, care a dat chiar sfaturi (19.04.14, 04:16:12): „Предлагаю нашим журналистам использовать 2 термина: киевская хунта, как та сторона, и русское движение сопротивления. Потому, что мы не можем их называть боевиками. Боевики – с отрицательным душком (у нас там, в Сирии, боевики, в Ливии боевики, в Афганистане), они предлагают себя называть сопротивленцы”.
    Postul „Rossia 24” reflectă conflictul ucrainean astfel încît opinia publică să fie manipulată prin intermediul termenilor utilizaţi, limbajul prezentatorilor postului e agresiv pînă la insulte directe. Guvernarea de la Kiev este numită, în emisia postului, „Националисты”, „Радикалы”, „Боевики”, „Фашисты”, „Хунта”, „Нацисты”,„Бандеровцы”, „Прихвостни Гитлера”, „Отморозки”, astfel atribuindu-li-se din start o pronunţată conotaţie negativă. Conotaţia numirii forţelor separatiste e pozitivă: „Соратники”, „Люди”, „Митингующие”, „Протестанты”, „Несогласные”, „Ополченцы”, „Повстанцы”, „Сторонники федерализации”, „Гражданские активисты”, „Антимайдан”, „Силы самообороны”, „Народный мэр”, „Несогласные города” etc.
    De asemenea, lansarea unor afirmaţii într-o emisiune şi reluarea acestora în ediţiile ulterioare de ştiri cu trimitere la propria emisiune în calitate de motiv informaţional constituie unul dintre cele mai răspîndite tertipuri ale războiului informaţional, prin care se obţine o plus-valoare de credibilitate, amplificîndu-se efectul propagandistic. Tratarea ştirilor se face astfel că pînă şi celor care, obiectiv, au conotaţie pozitivă, li se atribuie conotaţie negativă pentru subiecţii politici care se opun ideii separatismului.
    Pe parcursul subiectelor consacrate situaţiei din Ucraina se utilizează lozinci în calitate de fundal video pentru comentarii, astfel realizîndu-se teza bolşevică că presa trebuie să fie nu doar un propagandist şi agitator, ci şi un organizator. Aşadar, într-un singur subiect, difuzat la 18.04.14 (21:09:03), au fost utilizate, de 6 ori, prim-planurile următoarelor lozinci: „Луганск, вставай! Время пришло” (21:09:13), „Донбасc не поставить на колени! Все на защиту родины” (21:09:27), „Все на референдум”(21:09:44, 21:10:31), „Свободу политзаключенным” (21:09:49).
    Marea majoritate a ştirilor şi reportajelor difuzate de ”Rossia 24” în perioada de referinţă au fost unilaterale, s-a mimat pluralismul de opinii, a fost prezentat preponderent punctul de vedere al Moscovei şi al adepţilor federalizării Ucrainei. Postul de televiziune TV „Rossia 24” nu s-a jenat să recurgă la dezinformare directă. Limbajul utilizat de prezentatorii postului e agresiv pînă la insulte directe, în unele cazuri în ştiri au fost inserate elemente discriminatorii şi defăimătoare, realitatea fiind prezentată prin prisma autorilor. Manipularea opiniei publice se obţine şi în lipsa unor evenimente concrete, selectînd imaginile şi materialele video astfel încît să prezinte anumiţi actori în lumină negativă, recurgînd la efecte audio-video pentru a amplifica mesajul negativ pe care doreau să-l transmită publicului.
    În acest context, ţinînd cont de faptul că postul de televiziune ”Rossia 24” este retransmis pe teritoriul Republicii Moldova prin reţelele de cablu ale distribuitorilor de servicii, se face trimitere la nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (1) din Codul audiovizualului: ”În Republica Moldova, dreptul la informare completă, obiectivă şi veridică, dreptul la libera exprimare a opiniilor şi dreptul la libera comunicare a informaţiilor prin intermediul mijloacelor de radiodifuziune şi televiziune sînt garantate de lege”, alineatul (2) al aceluiaşi articol: ”Apărarea drepturilor consumatorilor de programe este asigurată de către Consiliul Coordonator al Audiovizualului, în a cărui sarcină este pusă coordonarea activităţii audiovizuale, precum şi de către instanţele de judecată”, şi art. 29 alin. (2) al aceluiaşi Cod:”Titularul autorizaţiei de retransmisie a unui serviciu de programe pe teritoriul Republicii Moldova care nu ţine de jurisdicţia statelor membre ale Uniunii Europene sau statelor membre ale Convenţiei europene privind televiziunea transfrontalieră este responsabil de corespunderea conţinutului programului retransmis cerinţelor prezentului cod”.
    De asemenea, Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, art. 10 alin. (1), prevede: ”Orice persoană are dreptul la libertatea de exprimare. Acest drept cuprinde libertatea de opinie şi libertatea de a primi sau de a comunica informaţii ori idei fără amestecul autorităţilor publice şi fără a ţine seama de frontiere”, alineatul (2) al aceluiaşi articol, statutează: ”Executarea acestor libertăţi ce comportă îndatoriri şi responsabilităţi poate fi supusă unor formalităţi, condiţii, restrîngeri sau sancţiuni prevăzute de lege, care constituie măsuri necesare, într-o societate democratică, pentru securitatea naţională, integritatea teritorială sau siguranţa publică, apărarea ordinii şi prevenirea infracţiunilor, protecţia sănătăţii sau a moralei, protecţia reputaţiei sau a drepturilor altora, pentru a împiedica divulgarea de informaţii confidenţiale sau pentru a garanta autoritatea şi imparţialitatea puterii judecătoreşti”, iar art. 17 cu privire la interzicerea abuzului de drept al aceleiaşi Convenţii menţionează: ”Nici o dispoziţie din prezenta convenţie nu poate fi interpretată ca implicînd, pentru un stat, un grup sau un individ, un drept oarecare de a desfăşura o activitate sau de a îndeplini un act ce urmăreşte distrugerea drepturilor sau a libertăţilor recunoscute de prezenta convenţie sau de a aduce limitări mai ample acestor drepturi şi libertăţi decît acelea prevăzute de această convenţie”.
    Deşi reprezentanţii posturilor ”TV 7”, ”RTR Moldova” şi reprezentantul oficial al ”ВГТРК” în Republica Moldova şi-au exprimat dezacordul faţă de rezultatele monitorizării, făcînd recurs la libertatea de exprimare şi invocînd faptul că nu pot interveni într-un produs retransmis pentru care nu-şi asumă responsabilitatea, membrii CCA au atenţionat că prin aceste emisiuni, de fapt, se încalcă art. 10 din Convenţia Europeană cu privire la Drepturile Omului, fiind demolate principiile democratice. Totodată, au fost invocate articolele din cod care stipulează expres responsabilitatea radiodifuzorului pentru serviciul difuzat, precum şi obligativitatea posturilor retransmise de a avea un conţinut în corespundere cu Codul audiovizualului din Republica Moldova.
    Cu referire la datele monitorizării efectuate pentru postul ”Rossia 24” retransmis din Federaţia Rusă, membrii CCA au menţionat faptul că raportul, în sine, aduce o serie de probe cu privire la încălcările grave ale principiului democraţiei. Una dintre cele mai grave încălcări atestate vizează pluralismul de opinie. Datele statistice din raportul de monitorizare evidenţiază clar că într-o serie de subiecte este denigrată poziţia guvernării ucrainene şi este vădit promovată o singură poziţie, cea a adepţilor separatismului şi a politicii promovate de autorităţile ruse. Încălcarea gravă este nu doar lipsa pluralismului, grav este faptul că există doar o singură poziţie şi opinie care este dominantă în proporţie deosebit de mare. Atunci cînd într-un spaţiu de emisie de 1 oră şi 30 de minute – 1 oră şi 22 de minute este calificată cu cele mai urîte nume, etichetări de tipul: „Фашисты”, „Хунта”, „Нацисты” etc., fapt ce se perpetuează din minut în minut, deja aceasta nu mai este o libertate de expresie, ci dimpotrivă, o anulare a acestei libertăţi de expresie.
    O altă încălcare gravă este promovarea violenţei şi instigarea la ură, ca argument fiind aduse expresiile folosite prin care se promovează această ură şi dezbinare interetnică şi, nu în ultimul rînd, privirea publicului de dreptul la informarea veridică, corectă şi echidistantă.
    Emisiunile informativ-analitice preluate din Federaţia Rusă ocupă un spaţiu de emisie exagerat de mare în comparaţie cu emisiunile autohtone, creînd un dezechilibru informaţional grav, în care dominantă este doar vocea autorităţilor Federaţiei Ruse, astfel încălcîndu-se interesul superior al publicului de a avea acces la informaţie pluralistă şi echidistantă, şi de a-şi forma liber opinia.
Prin urmare, conform prevederilor art. 2 lit. c) din Codul audiovizualului, radiodifuzorii au responsabilitatea editorială pentru alcătuirea serviciilor de programe destinate recepţionării de către public care asigură difuzarea acestora direct sau prin intermediul unui terţ.
    Datele detaliate ale rezultatelor monitorizării sînt prezentate în Raportul cu privire la respectarea principiului echilibrului social-politic, echidistanţei şi obiectivităţii în cadrul emisiunilor informative ”Время”, ”Сегодня”, ”Вести”, ”Новости 24” şi ”Вести” transmise din Federaţia Rusă de către posturile de televiziune ”Prime”, ”TV 7”, ”RTR Moldova”, ”Ren Moldova” şi „Rossia 24”, care poate fi accesat pe pagina web a CCA: www.cca.md, şi care este parte integrantă a prezentei decizii.
    Ca urmare a examinării Raportului de monitorizare a serviciilor de programe informative transmise din Federaţia Rusă la posturile de televiziune „Prime”, „TV 7”, „RTR Moldova”, „Ren Moldova” şi „Rossia 24”, a dezbaterilor publice, în baza prevederilor Codului audiovizualului nr. 260-XVI din 27.07.2006, Consiliul Coordonator al Audiovizualului
DECIDE:
    Art. 1.  A avertiza public ÎCS ”General Media Grup” SRL, fondatoarea postului de televiziune „Prime”, pentru transmisia serviciului de programe cu încălcarea prevederilor pct. 3.1 lit. a) din Licenţa de emisie seria AA nr. 082521 din 24.09.2010 (nerespectarea prevederilor art. 7 alin. (4) lit. b) şi c), art. 10 alin. (5) şi art. 11 alin. (3) din Codul audiovizualului), în conformitate cu art. 38 alin. (2) lit. b), f) şi alin. (3) lit. a) din Codul audiovizualului.
    Art. 2. A avertiza public „Analiticmedia-Grup” S.A., fondatoarea postului de televiziune „TV 7”, pentru transmisia serviciului de programe cu încălcarea prevederilor pct. 3.1 lit. a) din Licenţa de emisie seria AA nr. 082519 din 03.12.2010 (nerespectarea prevederilor art. 6 alin. (1), art. 7 alin. (4) lit. c), art. 10 alin. (5) şi art. 11 alin. (3) din Codul audiovizualului), în conformitate cu art. 38 alin. (2) lit. b), f) şi alin. (3) lit. a) din Codul audiovizualului.
    Art. 3. A aplica amendă în valoare de 5400 de lei „TELEPROIECT” SRL, fondatoarea postului de televiziune „Ren Moldova”, pentru derogări repetate de la prevederile condiţiilor la Licenţa de emisie seria AC nr. 000006 din 07.12.2012, pct. 3.1 lit. a) (nerespectarea prevederilor art. 7 alin. (4) lit. b) şi c), art. 10 alin. (5) şi art. 11 alin. (3) din Codul audiovizualului), în conformitate cu art. 38 alin. (2) lit. b), f) şi alin. (3) lit. b) din Codul audiovizualului.
    Art. 4. A aplica amendă în valoare de 5400 de lei „TV-Comunicaţii Grup” SRL, fondatoarea postului de televiziune „RTR Moldova”, pentru derogări repetate de la prevederile condiţiilor la Licenţa de emisie seria AA nr. 082880 din 19.07.2012, pct. 1.5 (nerespectarea prevederilor art. 7 alin. (4) lit. a) şi c), art. 10 alin. (5) şi art. 11 alin. (3) din Codul audiovizualului), în conformitate cu art. 38 alin. (2) lit. b), f) şi alin. (3) lit. b) din Codul audiovizualului.
    Art. 5. Distribuitorii de servicii aflaţi sub jurisdicţia Republicii Moldova vor sista retransmisia postului de televiziune ”Rossia 24” pînă la data de 1 ianuarie 2015.
    Art. 6. În conformitate cu prevederile art. 38 alin. (8) din Codul audiovizualului şi ale Deciziei CCA nr. 96 din 17.10.2008, la data aducerii la cunoştinţă (primirea prin scrisoare recomandată a deciziei), posturile de televiziune ”Prime”, ”TV 7”, ”Ren Moldova” şi ”RTR Moldova” vor executa prezenta decizie, vor înlătura derogările atestate şi vor comunica publicului motivele şi obiectul sancţiunii, în formula legislaţiei în vigoare.
    Art. 7. Posturile de televiziune ”Prime”, ”TV 7”, ”Ren Moldova” şi ”RTR Moldova” vor prezenta, în termen de 15 zile, din momentul aducerii la cunoştinţă a prezentei decizii, un raport despre măsurile întreprinse în vederea lichidării încălcărilor atestate.
    Art. 8. Datele bancare pentru achitarea amenzilor:
    Ministerul Finanţelor – Trezoreria de Stat
    cod fiscal: 1006601000037
    cont de decontare: 33114001
    cont trezorerial:  1230101XXXX
    XXXX - codul localităţii unde este luat în evidenţă de organele fiscale agentul economic.
    Art. 9. Posturile de televiziune ”Ren Moldova” şi ”RTR Moldova” vor prezenta, în termen de 15 zile de la data aducerii la cunoştinţă a prezentei decizii, confirmarea achitării amenzii.
    Art. 10. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcţia generală licenţiere, autorizare şi monitorizare şi Serviciul economie, finanţe şi evidenţă contabilă.
    Art. 11. Prezenta decizie va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi pe pagina web a Consiliului Coordonator al Audiovizualului.

    PREŞEDINTELE
    CONSILIULUI COORDONATOR
    AL AUDIOVIZUALULUI                                                        Marian POCAZNOI

    Nr. 94. Chişinău, 4 iulie 2014.