OMFM85/2014
ID intern unic:  354237
Версия на русском
Versiunea originala
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL FINANŢELOR
ORDIN Nr. 85
din  28.06.2014
cu privire la aprobarea formularului tipizat de document
primar cu regim special „Borderou de achiziţie al laptelui”
şi a Instrucţiunii de completare a borderoului de achiziţie
al laptelui
Publicat : 08.08.2014 în Monitorul Oficial Nr. 223-230     art Nr : 1095


ÎNREGISTRAT:
Ministerul justiţiei
Nr. 985 din 24 iulie 2014
Ministru
_____________  Oleg EFRIM


    În temeiul art.11 alin.(2), lit.a) şi art.20 ale Legii contabilităţii nr.113-XVI din 27 aprilie 2007 (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.27-34, art.61) şi pct.31 al Hotărîrii Guvernului nr.294 din 17 martie 1998 cu privire la executarea Decretului Preşedintelui Republicii Moldova nr.406-II din 23 decembrie 1997  (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.30-33, art.288),
ORDON:
    Se aprobă:
    1) Formularul tipizat de document primar cu regim special „Borderou de achiziţie al laptelui”, conform anexei nr.1;
    2) Instrucţiunea de completare a borderoului de achiziţie al laptelui, conform anexei nr.2.

    MINISTRUL FINANŢELOR                                  Anatol ARAPU

    Nr. 85. Chişinău, 28 iunie 2014.


    anexa nr.1
    [Anexa nr.1 modificată prin RMO238 din 15.08.14, MO238-246/15.08.14, pag.212]

Anexa nr. 2
la Ordinul ministrului finanţelor
nr. 85 din 28 iunie 2014

INSTRUCŢIUNE
de completare a borderoului de achiziţie al laptelui
Secţiunea 1
Dispoziţii generale
    1. Prezenta Instrucţiune este elaborată în temeiul art.11 alin.(2), lit.(a), art.20 ale Legii contabilităţii nr.113-XVI din 27 aprilie 2007 (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.27-34, art.61) şi pct. 31 al Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.294 din 17 martie 1998 „Cu privire la executarea Decretului Preşedintelui Republicii Moldova nr.406-II din 23 decembrie 1997” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.30-33, art.288), cu modificările şi completările ulterioare şi stabileşte modul de completare a borderoului de achiziţie al laptelui.
    2. Borderoul de achiziţie al laptelui (în continuare – borderou) reprezintă un formular tipizat de document primar cu regim special care se utilizează în cazul achiziţiei laptelui de către entitate de la persoane fizice-cetăţeni care nu practică activitate de întreprinzător.
    3. Borderoul se întocmeşte de către entitate pentru fiecare persoană fizică-cetăţean, care predă laptele, de regulă, pentru o perioadă determinată (de pînă la o lună calendaristică).
Secţiunea 2
Completarea borderoului de achiziţie al laptelui
    4. Borderoul se întocmeşte în 2 exemplare. La sfîrşitul perioadei de colectare a laptelui, primul exemplar rămîne la entitate (cumpărător), iar al doilea exemplar se eliberează persoanei fizice-cetăţean care predă laptele (proprietarului laptelui).
    5. Borderoul se completează manual, citeţ (cu cerneală, pix ori cu utilizarea hîrtiei indigo) sau computerizat.
    6. Entităţilor care dispun de un sistem de imprimare automatizat li se permite tipărirea de sine stătător a formularelor borderoului, cu seria şi numerele atribuite de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat.
    7. În funcţie de natura faptelor economice şi a tehnologiei de prelucrare a informaţiei în conţinutul borderoului, pot fi introduse elemente suplimentare.
    8. Borderoul se completează în modul următor:
    1) În rubrica „Seria____Nr._______” se indică seria şi numărul formularului tipizat de document primar cu regim special „Borderou de achiziţie al laptelui”;
    2) În rubrica „pentru perioada” se indică perioada de colectare a laptelui pentru care este completat borderoul, cu indicarea lunii calendaristice sau a datei primei şi ultimei achiziţii;
    3) În rubrica „Entitatea” se indică denumirea entităţii;
    4) În rubrica „Codul fiscal/IDNO” se indică codul fiscal/IDNO  al entităţii;
    5) În rubrica „Conducătorul entităţii/persoana împuternicită” se indică numele, prenumele conducătorului entităţii sau ale persoanei împuternicite;
    6) În rubrica „Achizitor” se indică numele, prenumele persoanei care recepţionează laptele şi completează borderoul;
    7) În rubrica „Cod personal/IDNP” se indică codul personal/IDNP al achizitorului;
    8) În rubrica  „Centrul de colectare/localitatea” se indică denumirea centrului sau localitatea în care se colectează laptele;
    9) În rubrica „Adresa entităţii” se indică adresa juridică a entităţii;
    10) În rubrica „Persoana fizică-cetăţean care predă laptele” se indică numele şi prenumele persoanei fizice-cetăţean care predă laptele;
    11) În rubrica „Codul personal/IDNP” se indică codul personal/IDNP conform buletinului de identitate sau a altui document ce confirmă identitatea persoanei fizice-cetăţean care predă laptele;
    12)  În rubrica „Domiciliul” se indică adresa de domiciliu sau reşedinţa persoanei fizice-cetăţean care predă laptele;
    13) În coloana „Data achiziţiei” se indică data fiecărei achiziţii din perioada determinată în rubrica „pentru perioada”;
    14) În coloana „Cantitatea, l” se indică cantitatea în litri a laptelui colectat;
    15) În coloana „Semnătura persoanei fizice-cetăţean”, persoana fizică-cetăţean care predă laptele aplică semnătura la fiecare transmitere;
    16)  În coloana „Grăsime, %” se indică, după caz, grăsimea laptelui colectat exprimată în procente, determinată ca urmare a analizelor de laborator;
    17)  În coloana „Cantitatea recalculată, l” se indică, după caz, cantitatea recalculată a laptelui colectat în baza indicatorului grăsimii;
    18) În coloana „Preţul unitar, lei” se indică preţul în lei aferent unui litru de lapte colectat, după determinarea indicatorului grăsimii, în cazul în care acesta se determină;
    19) În coloana „Valoarea totală, lei” se indică valoarea totală în lei a laptelui colectat, prin înmulţirea cantităţii colectate sau a cantităţii recalculate şi a preţului unitar;
    20)  În rubrica „Total”, la sfîrşitul perioadei de colectare a laptelui, se indică totalurile aferente indicatorilor din coloanele 2, 5 şi 7;
    21)  În rubrica „Total calculat”, la sfîrşitul perioadei de colectare a laptelui, se indică valoarea totală a laptelui colectat din coloana 7, cu litere şi cu cifre;
    22) În rubrica „Avansuri acordate”, la sfîrşitul perioadei de colectare a laptelui, se indică avansurile acordate persoanei fizice-cetăţean care predă laptele, cu litere şi cu cifre, în cazul în care avansurile au fost acordate pe parcursul perioadei de colectare a laptelui;
    23) În rubrica „Total spre plată”, la sfîrşitul perioadei de colectare al laptelui, se indică suma spre plată persoanei fizice-cetăţean care predă laptele prin scăderea din suma  „Total calculat” a sumelor avansurilor acordate (după caz);
    24) În rubrica „Primit lapte” – semnătura achizitorului, la sfîrşitul perioadei de colectare al laptelui;
    25) În rubrica „Conducătorul entităţii/persoana împuternicită” – semnătura conducătorului entităţii/persoanei împuternicite, la sfîrşitul perioadei de colectare al laptelui;
    26) În rubrica „Predat lapte” – semnătura persoanei fizice-cetăţean, la sfîrşitul perioadei de colectare al laptelui, prin care se confirmă valoarea indicatorilor din coloanele 1-7 şi rubricile „Total calculat”, „Avansuri acordate”,
    „Total spre plată”
    [Pct.23-27 în redacția RMO238 din 15.08.14, MO238-246/15.08.14, pag.212]
    27) În rubrica „Predat lapte” – semnătura persoanei fizice-cetăţean, la sfîrşitul perioadei de colectare a laptelui, prin care se confirmă valoarea indicatorilor din coloanele 1-7 şi rubricile „Total calculat”, „Avansuri acordate”, „Reţineri conform legislaţiei”, „Total spre plată”.