HKK44/2014
ID intern unic:  354431
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA DE CONTURI
HOTĂRÎRE Nr. 44
din  24.07.2014
privind raportul auditului conformităţii administrării
taxei pe valoarea adăugată de către Serviciul Fiscal
de Stat în anul 2013
Publicat : 22.08.2014 în Monitorul Oficial Nr. 249-255     art Nr : 35
    Curtea de Conturi, în prezenţa şefului Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, dl I.Prisăcaru, şefului adjunct al Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, dl Gh.Cojocari, şefului adjunct al Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, dl Iu.Lichii, şefului Inspectoratului Fiscal de Stat pe mun.Chişinău, dl V.Balinschi, consultantului principal al Comisiei parlamentare economie, buget şi finanţe, dl S.Lupuşor, şefului Direcţiei generale politică şi legislaţie fiscală şi vamală a Ministerului Finanţelor, dna A.Certan, precum şi a altor persoane cu funcţii de răspundere, călăuzindu-se de art.2 alin.(1) şi art.4 alin.(1) lit.a) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.20081, a examinat Raportul auditului conformităţii administrării taxei pe valoarea adăugată de către Serviciul Fiscal de Stat în anul 2013.
    _____________________________________
    1Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008 (cu modificările şi completările ulterioare; în continuare – Legea Curţii de Conturi).

    Misiunea de audit s-a desfăşurat în temeiul art.28 şi art.31 din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008, conform Programului activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 20142, avînd ca scop oferirea unei asigurări rezonabile că sistemul de management şi control intern organizat de organele Serviciului Fiscal de Stat garantează conformitatea administrării taxei pe valoarea adăugată cu reglementările aprobate.
    _____________________________________
    2Hotărîrea Curţii de Conturi nr.61 din 11.12.2013 „Privind aprobarea Programului activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 2014” (cu modificările ulterioare).

    Auditul a fost efectuat conform Standardelor de audit ale Curţii de Conturi (ISSAI 100, ISSAI 400, ISSAI 4100)3, probele de audit fiind obţinute prin testarea de fond şi evaluarea unor elemente semnificative ale sistemului de control intern, cu aplicarea procedurilor specifice auditului. Sfera auditului a cuprins aspecte privind conformitatea: i) formării şi raportării restanţelor şi supraplăţilor aferente taxei pe valoarea adăugată; ii) înregistrării şi anulării înregistrării agenţilor economici în calitate de plătitori de taxă pe valoarea adăugată; iii) administrării facturilor fiscale; iv) monitorizării activităţii subiecţilor înregistraţi în calitate de plătitori de taxă pe valoarea adăugată; v) depunerii dărilor de seamă corectate; vi) procesului de restituire a taxei pe valoarea adăugată.
    ______________________________________
    3Hotărîrea Curţii de Conturi nr.60 din 11.12.2013 „Cu privire la aplicarea Standardelor Internaţionale de Audit ale Instituţiilor Supreme de Audit de nivelul 3 – ISSAI 100, ISSAI 200, ISSAI 300, ISSAI 400, în cadrul misiunilor de audit ale Curţii de Conturi”; Hotărîrea Curţii de Conturi nr.7 din 10.03.2014 „Cu privire la adoptarea Liniilor Directoare de Audit (ISSAI 1000-5999) drept standarde proprii de audit”.

    Auditul a fost efectuat la Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, Inspectoratul Fiscal de Stat pe mun. Chişinău, Direcţia generală administrarea marilor contribuabili şi 9 inspectorate fiscale de stat teritoriale (IFS Ialoveni, IFS Străşeni, IFS Călăraşi, IFS Orhei, IFS Nisporeni, IFS Hînceşti, IFS Taraclia, IFS Leova şi IFS Soroca).
    Examinînd rezultatele auditului şi audiind Raportul prezentat, precum şi explicaţiile persoanelor cu funcţii de răspundere prezente în şedinţa publică, Curtea de Conturi
a  c o n s t a t a t:
    Verificările auditului asupra conformităţii administrării taxei pe valoarea adăugată de către organele Serviciului Fiscal de Stat în anul 2013, precum şi constatările expuse în Raportul de audit au relevat că Inspectoratul Fiscal Principal de Stat a întreprins unele acţiuni în vederea îmbunătăţirii acestui proces, totodată încă persistînd unele rezerve.
    Potrivit datelor raportate, în anul 2013 taxa pe valoarea adăugată administrată de organele Serviciului Fiscal de Stat a fost încasată în sumă totală de 3989,8 mil.lei, ceea ce constituie 99,8% faţă de indicatorii bugetari precizat, din care la bugetul de stat a fost încasată taxa pe valoarea adăugată în sumă de 3945,1 mil.lei, sau cu 549,9 mil.lei mai mult faţă de 2012. În perioada auditată, ponderea în PIB a taxei pe valoarea adăugată încasată de către organele Serviciului Fiscal de Stat a constituit 4%, sau la nivelul anului 2012, situaţie condiţionată de creşterea PIB-ului în anul 2013 cu 12,1 mlrd.lei.
    Totodată, auditul relevă următoarele nereguli şi carenţe:
    ⇒creşterea continuă a restanţelor aferente taxei pe valoarea adăugată au însumat 488,9 mil.lei în anul 2013, care, din cauza insuficienţei măsurilor de încasare a acestora de către organele Serviciului Fiscal de Stat, pot crea situaţii cu o probabilitate mare de nerecuperare la buget;
    ⇒ neconformitatea formării şi raportării supraplăţilor la capitolul taxei pe valoarea adăugată, fapt ce a determinat micşorarea sumelor calculate, diminuarea restanţelor şi îmbunătăţirea nivelului de executare a indicatorilor planificaţi în sumă de 37,8 mil.lei;
    ⇒ nefuncţionalitatea unor elemente ale sistemului de management şi control intern la înregistrarea agenţilor economici în calitate de plătitori de taxă pe valoarea adăugată, ceea ce a condiţionat: depăşirea termenului legal de înregistrare în calitate de plătitor de taxă pe valoarea adăugată; diverse modalităţi de emitere a deciziei privind înregistrarea agentului economic în calitate de plătitor de taxă pe valoarea adăugată; neanexarea în dosarul contribuabilului a copiei certificatului de înregistrare ca plătitor de taxă pe valoarea adăugată;
    ⇒ nerespectarea cerinţelor cadrului legal care reglementează procesul de anulare a înregistrării contribuabilului ca plătitor al taxei pe valoarea adăugată, ceea ce a cauzat neinformarea acestuia de către organele Serviciului Fiscal de Stat despre necesitatea calculării taxei pe valoarea adăugată aferentă stocului de mărfuri şi mijloacelor fixe, la procurarea cărora taxa pe valoarea adăugată a fost trecută în cont;
    ⇒ nefuncţionalitatea unor elemente de control intern şi imperfecţiunea cadrului legal au condiţionat: abordarea diferită a administrării facturilor fiscale restituite de către agenţii economici anulaţi ca plătitori de taxă pe valoarea adăugată; eliberarea de către organele Serviciului Fiscal de Stat a facturilor fiscale agenţilor economici în data anulării înregistrării în calitate de plătitori de taxă pe valoarea adăugată sau în termene apropiate datei de anulare; emiterea facturilor fiscale de către contribuabilii anulaţi ca plătitori de taxă pe valoarea adăugată altor agenţi economici plătitori de taxă pe valoarea adăugată, ceea ce a permis acestora trecerea în cont a taxei pe valoarea adăugată; neaplicarea amenzilor agenţilor economici care nu s-au conformat cadrului legal şi nu au înregistrat facturile fiscale eliberate cumpărătorului în Registrul general electronic al facturilor fiscale; lipsa unei evidenţe prompte a tranzacţiilor efectuate de agenţii economici plătitori de taxă pe valoarea adăugată în vederea depistării de către organele Serviciului Fiscal de Stat a evaziunii fiscale şi pseudoactivităţii de întreprinzător, care au impact negativ asupra încasărilor la BPN etc.;
    ⇒ rezervele identificate la monitorizarea activităţii subiecţilor înregistraţi în calitate de plătitori de taxă pe valoarea adăugată, exprimate prin: transmiterea neoperativă a informaţiei de către Inspectoratele Fiscale de Stat teritoriale către Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, obţinerea cu întîrziere a răspunsurilor de la Inspectoratul Fiscal Principal de Stat referitor la solicitările parvenite din Inspectoratele Fiscale de Stat teritoriale; efectuarea cu întîrziere a controalelor şi vizitelor fiscale, instituirea tardivă a posturilor fiscale; imperfecţiunea cadrului legislativ şi tergiversările admise de organele Serviciului Fiscal de Stat la prevenirea desfăşurării pseudoactivităţii de către contribuabilii care prezintă risc, ceea ce a determinat efectuarea tranzacţiilor per ansamblu în volum de circa 749,1 mil.lei, nefiind achitată taxa pe valoarea adăugată la buget;
    ⇒ deşi, pe parcursul anului 2013, organele Serviciului Fiscal de Stat au întreprins unele măsuri de îmbunătăţire a procesului de restituire a taxei pe valoarea adăugată, se mai atestă unele probleme şi carenţe, exprimate prin: depăşirea termenelor legale privind restituirea taxei pe valoarea adăugată; neaplicarea corectă a cerinţelor cadrului normativ în cazurile specifice a condiţionat refuzul neregulamentar de restituire a taxei pe valoarea adăugată; abordarea neuniformă a cerinţelor cadrului normativ la acceptul/refuzul privind restituirea taxei pe valoarea adăugată;
    ⇒ totodată, se denotă un nivel satisfăcător de executare a Hotărîrii Curţii de Conturi anterioare, deşi unele probleme semnificative persistă, acestea fiind condiţionate, după caz, de insuficienţa şi/sau ineficienţa măsurilor întreprinse de către organele Serviciului Fiscal de Stat şi de necesitatea unei perioade de timp mai îndelungate în vederea realizării lor.
    Reieşind din cele expuse, în temeiul art.7 alin.(1) lit.a), art.15 alin.(2) şi alin.(4), art.16 lit.c) şi art.34 alin.(3) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008, Curtea de Conturi
hotărăşte:
    1. Se aprobă Raportul auditului conformităţii administrării taxei pe valoarea adăugată de către Serviciul Fiscal de Stat în anul 2013, care se anexează la prezenta Hotărîre.
    2. Prezenta Hotărîre şi Raportul de audit se remit:
    2.1. Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, pentru documentare şi întreprinderea măsurilor în vederea implementării recomandărilor auditului în scopul asigurării conformităţii administrării taxei pe valoarea adăugată;
    2.2. Ministerului Finanţelor, pentru informare şi se cere examinarea situaţiilor şi oportunităţilor privind prezentarea propunerilor, în modul stabilit, Guvernului referitor la modificarea cadrului legal vizînd:
    2.2.1. eliminarea normelor ce au admis în situaţii specifice formarea supraplăţilor nereale în sumă de 31,8 mil.lei; 
    2.2.2. înregistrarea obligatorie în Registrul general electronic al facturilor fiscale a facturilor fiscale cu totalul valorii impozabile ce nu depăşeşte 100,0 mii lei;
    2.2.3. înştiinţarea obligatorie şi în termene proxime de către notari a organelor Serviciului Fiscal de Stat privind modificarea fondatorilor;
    2.2.4. instituirea conturilor trezoreriale destinate taxei pe valoarea adăugată a contribuabililor, în scopul stopării evaziunilor fiscale în procesul de administrare a taxei respective;
    2.3. Guvernului Republicii Moldova, pentru informare;
    2.4. Parlamentului Republicii Moldova şi Comisiei permanente economie, buget şi finanţe, pentru informare.
    3. Despre implementarea recomandărilor auditului şi executarea subpunctelor 2.1. şi 2.2. din prezenta Hotărîre, se va informa Curtea de Conturi în termen de 6 luni din data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
    4. Se exclude din regim de monitorizare Hotărîrile Curţii de Conturi nr.40 din 17.07.2013 şi, respectiv, nr.20 din 29.05.2009, date fiind reiterarea şi înaintarea, prin prezenta Hotărîre, a unor cerinţe/recomandări ale auditului precedent executate parţial.
    5. Prezenta hotărîre se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

    PREȘEDINTELE CURȚII DE CONTURI                        Serafim URECHEAN

    Nr. 44. Chişinău, 24 iulie 2014.


    raport