HKK45/2014
ID intern unic:  354432
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA DE CONTURI
HOTĂRÎRE Nr. 45
din  24.07.2014
cu privire la Raportul auditului conformităţii privind
utilizarea mijloacelor publice şi gestionarea patrimoniului
public de către Inspectoratul Fiscal Principal de Stat şi
unele inspectorate fiscale de stat teritoriale pe anul 2013
Publicat : 22.08.2014 în Monitorul Oficial Nr. 249-255     art Nr : 36
    Curtea de Conturi, în prezenţa şefului Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, dl I.Prisăcaru, şefilor adjuincţi ai Inspectoratului Fiscal  Principal de Stat, dl Gh.Cojocari şi, respectiv, dl Iu.Lichii, şefului  Inspectoratului Fiscal  de Stat pe mun.Chişinău dl V.Balinschi, şefului adjunct interimar al Direcţiei economico-financiare a Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, dna M.Ţurcan, directorului Î.S. „Fiscservinform”, dl V.Coceban, precum şi a altor persoane cu funcţii de răspundere, călăuzindu-se de art.2 alin.(1) şi art.4 alin.(1) lit.a) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.20081, a examinat Raportul auditului conformităţii privind utilizarea mijloacelor publice şi gestionarea patrimoniului public de către Inspectoratul Fiscal Principal de Stat şi unele inspectorate fiscale de stat teritoriale pe anul 2013.
    _______________________________________
    1Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008 (cu modificările şi completările ulterioare).

    Misiunea de audit s-a desfăşurat în temeiul prevederilor art.28, art.30 alin.(4) şi art.31 alin.(1) lit.a) din Legea Curţii de Conturi şi în conformitate cu Programul activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 20142, avînd drept scop evaluarea conformităţii utilizării, administrării şi raportării fondurilor publice şi prezentării reale a situaţiilor financiare de către Inspectoratul Fiscal Principal de Stat şi unele inspectorate fiscale de stat teritoriale pe anul 2013.
    ________________________________________
    2Hotărîrea Curţii de Conturi nr.61 din 11.12.2013 ,,Privind aprobarea Programului activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 2014” (cu modificările şi completările ulterioare).

    Auditul a fost efectuat în conformitate cu Standardele de audit aplicate de Curtea de Conturi (ISSAI 100, ISSAI 200, ISSAI 400, ISSAI 4200)3, cu aplicarea bunelor practici în domeniul auditului conformităţii asociat situaţiilor financiare, abordarea fiind bazată pe combinarea testelor de control, procedurilor analitice şi  testelor de detaliu.
    ________________________________________
    3Hotărîrea Curţii de Conturi nr.60 din 11.12.2013 „Cu privire la aplicarea Standardelor Internaţionale de Audit ale Instituţiilor Supreme de Audit de nivelul 3 – ISSAI 100, ISSAI 200, ISSAI 300, ISSAI 400, în cadrul misiunilor de audit ale Curţii de Conturi”; Hotărîrea Curţii de Conturi nr.7 din 10.03.2014 „Cu privire la adoptarea Liniilor Directoare de Audit (ISSAI 1000-5999) drept standarde proprii de audit”.

    În funcţie de tematica auditului, de nivelul materialităţii şi de riscurile identificate, probele de audit au fost acumulate la Inspectoratul Fiscal Principal de Stat (în continuare – IFPS) şi inspectoratele fiscale de stat teritoriale (în continuare – IFST) din mun.Chişinău, Anenii-Noi, Ialoveni, Orhei, Taraclia şi Cantemir, precum şi la Î.S. „Fiscservinform”, al cărei fondator este IFPS.
    Examinînd rezultatele auditului şi audiind raportul prezentat, precum şi explicaţiile persoanelor cu funcţii de răspundere prezente în şedinţa publică, Curtea de Conturi
a constatat:
    În calitate de executor de buget şi organ ierarhic superior, Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, în baza responsabilităţilor ce-i revin privind buna guvernare a utilizării şi gestionării fondurilor publice de către organele Serviciului Fiscal de Stat, a asigurat condiţiile de pregătire pentru instituirea sistemului de management financiar şi control, în anul 2013 acesta aflîndu-se la etapa de implementare.
    Totodată, drept rezultat al verificărilor efectuate de audit se relevă următoarele aspecte, unele dintre acestea fiind caracteristice întregului sistem bugetar. Astfel, se atestă:
    (i) prezenţa problematicii condiţionate de acordarea concomitentă a statutului de executori secundari de buget atît IFPS, cît şi IFST, urmare a cărui fapt, în condiţiile actualei structuri organizatorice a organelor Serviciului Fiscal de Stat, se atestă situaţia suportării unor cheltuieli suplimentare, ceea ce determină întreprinderea măsurilor de optimizare, inclusiv prin posibilă centralizare instituţională;
    (ii) necesitatea reglementării disponibilului de mijloace de transport prin stabilirea numărului-limită al acestora pentru organele Serviciului Fiscal de Stat, a căror activitate include frecvente deplasări în teritoriu;
    (iii) nereglementarea constituirii mijloacelor speciale provenite din prestarea serviciilor de dare în locaţiune a spaţiilor de către organele Serviciului Fiscal de Stat;
    (iv) nerespectarea, în unele cazuri, a reglementărilor privind înregistrarea în evidenţa contabilă şi legalizarea drepturilor asupra bunurilor gestionate de organele Serviciului Fiscal de Stat, ceea ce afectează raportarea reală a situaţiei patrimoniale;
    (v) lipsa spaţiilor proprii pentru IFPS şi 12 IFST, fapt ce condiţionează luarea în locaţiune a spaţiilor de la diverşi agenţi economici, în acest aspect auditul atestînd necesitatea creării condiţiilor de lucru optime şi optimizării cheltuielilor aferente întreţinerii acestora, inclusiv prin întreprinderea măsurilor de asigurare cu spaţii proprii.
    De asemenea, auditul menţionează nerespectarea de către Î.S. „Fiscservinform” a propriei Metodologii de calculare a preţurilor la serviciile prestate şi bunurile livrate, precum şi admiterea mai  multor nereguli şi carenţe în administrarea fondurilor financiare şi patrimoniale ale întreprinderii.
    Reieşind din cele expuse, în temeiul art.7 alin.(1) lit.a), art.15 alin.(2) şi alin.(4), art.16 lit.c) şi art.34 alin.(3) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008, Curtea de Conturi
hotărăşte:
    1. Se aprobă Raportul auditului conformităţii privind utilizarea mijloacelor publice şi gestionarea patrimoniului public de către Inspectoratul Fiscal Principal de Stat şi unele inspectorate fiscale de stat teritoriale pe anul 2013, anexat la prezenta Hotărîre.
    2. Prezenta Hotărîre şi Raportul de audit se remit:
    2.1. Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, pentru documentare şi întreprinderea, conform competenţelor, a măsurilor de rigoare în vederea implementării recomandărilor indicate în Raportul de audit, şi se cere:
    2.1.1. să asigure intensificarea monitorizării asupra respectării cadrului legal la utilizarea mijloacelor publice şi gestionarea patrimoniului public de către organele Serviciului Fiscal de Stat;
    2.1.2. să înainteze propunerile de rigoare privind constituirea mijloacelor speciale provenite din darea în locaţiune a spaţiilor de către organele Serviciului Fiscal de Stat;
    2.1.3. să determine, în comun cu Ministerul Finanţelor numărul-limită al mijloacelor de transport pentru organele Serviciului Fiscal de Stat, cu aprobarea acestora în modul stabilit;
    2.1.4. să asigure, în calitate de fondator al Î.S.
    „Fiscservinform”, promovarea unei politici tehnice unice în cadrul ramurii prin consolidarea dezvoltării capacităţilor, în vederea asigurării administrării şi mentenanţei sistemelor informaţionale aferente organelor fiscale, precum şi examinarea, prin intermediul Consiliului de administraţie, a oportunităţilor de optimizare şi eficientizare a fondurilor gestionate de întreprindere;
    2.2. Ministerului Finanţelor, pentru informare şi se cere:
    2.2.1. să examineze situaţia referitor la necorespunderea atribuirii statutului, drepturilor şi obligaţiunilor, în calitate de executori secundari de buget, concomitent IFPS şi IFST, cu înaintarea propunerilor de reglementare în modul stabilit, inclusiv cu optimizarea şi centralizarea instituţională, după caz;
    2.2.2. să revizuiască cadrul regulator aferent evidenţei contabile în instituţiile publice, cu includerea prevederilor ce ţin de: (i) reflectarea cheltuielilor aferente dezvoltării şi mentenanţei adaptive a sistemelor informaţionale la majorarea costului acestora; (ii) ajustarea valorii contabile la valoarea cadastrală a bunurilor imobile gestionate de instituţiile publice;
    2.3. Guvernului Republicii Moldova şi Comisiei parlamentare permanente economie, buget şi finanţe, pentru informare.
    3. Se ia act că, pînă la definitivarea auditului: (i) IFPS a înregistrat în evidenţa contabilă 40 programe informaţionale cu valoarea totală de 6,8 mil.lei; (ii) IFST Teleneşti, prin actul de primire-predare, a transmis la balanţa Consiliului raional Teleneşti volumul lucrărilor de reparaţii capitale în valoare de 117,4 mii lei; (iii) IFST Călăraşi a înregistrat în evidenţa contabilă garajul cu suprafaţa de 78,2 m2 în valoare de 100,2 mii lei; (iv) IFST Bălţi a iniţiat procedura de corectare a situaţiei reale privind imobilul şi terenul gestionat; (v) IFST Sîngerei a adus în concordanţă cu datele Registrului cadastral spaţiile cu suprafaţa de 191,1 m2 de care dispune, iar celelalte IFST au iniţiat procedurile respective; (vi) IFPS şi IFST mun.Chişinău au asigurat regularitatea perfectării dosarelor de achiziţii publice; IFST mun.Chişinău a stabilit expres atribuţiile fiecărui membru al grupului de lucru pentru achiziţii şi a asigurat înregistrarea ofertelor pentru anul 2014; (vii) Î.S. „Fiscservinform” a întocmit graficul privind efectuarea lucrărilor de mentenanţă şi evaluarea stării reale a echipamentului de calcul, precum şi a aprobat reglementări referitor la mărimile maxime ale sporurilor şi adaosurilor salariale.
    4. Despre măsurile întreprinse pentru executarea cerinţelor din subpunctele 2.1.-2.2. din prezenta Hotărîre şi implementarea recomandărilor din Raportul de audit, se va informa Curtea de Conturi în termen de 6 luni din data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
    5. Prezenta hotărîre se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

    PREȘEDINTELE CURȚII DE CONTURI                        Serafim URECHEAN

    Nr. 45. Chişinău, 24 iulie 2014.


    raport