HGO970/2014
ID intern unic:  355681
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 970
din  17.11.2014
cu privire la aprobarea Regulamentului privind crearea şi
funcţionarea ghişeului unic pentru eliberarea certificatului
fitosanitar pentru export/reexport
Publicat : 04.12.2014 în Monitorul Oficial Nr. 358-363     art Nr : 1051
    În conformitate cu prevederile Legii nr.161 din 22 iulie 2011 privind implementarea ghişeului unic în desfăşurarea activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.170-175, art.496), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    Se aprobă Regulamentul privind crearea şi funcţionarea ghişeului unic pentru eliberarea certificatului fitosanitar pentru export/reexport (se anexează).

    PRIM-MINISTRU                                                                     Iurie LEANCĂ

    Contrasemnează:
    Ministrul agriculturii
    şi industriei alimentare                                                              Vasile Bumacov

    Nr. 970. Chişinău, 17 noiembrie 2014.


Aprobat
 prin Hotărîrea Guvernului nr. 970
din 17 noiembrie 2014
REGULAMENT
privind crearea şi funcţionarea ghişeului unic pentru
eliberarea certificatului fitosanitar pentru export/reexport

    Regulamentul privind crearea şi funcţionarea ghişeului unic pentru eliberarea certificatului fitosanitar pentru export/reexport (în continuare – Regulament) este elaborat în conformitate cu prevederile Legii nr.161 din 22 iulie 2011 privind implementarea ghişeului unic în desfăşurarea activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.170-175, art.496), Legii nr.160 din 22 iulie 2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr. 170-175, art. 494), Legii nr. 228 din 23 septembrie 2010 cu privire la protecţia plantelor şi la carantina fitosanitară (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010 nr. 241-246, art. 748), Hotărîrii Guvernului nr. 778 din 4 octombrie 2013 „Cu privire la unele măsuri de implementare a ghişeului unic în desfăşurarea activităţii de întreprinzător” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2013, nr. 222-227, art. 883).
I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Scopul prezentului Regulament constă în:
    1) instituirea unor proceduri unitare şi norme de conlucrare a instituţiilor publice competente la eliberarea certificatului fitosanitar pentru exportul/reexportul producţiei vegetale (în continuare – certificat fitosanitar);
    2) comasarea procedurilor conexe prevăzute în Legea nr. 228 din 23 septembrie 2010 cu privire la protecţia plantelor şi la carantina fitosanitară pentru obţinerea certificatului fitosanitar.
    2. Subiectul prezentului Regulament consistă în:
    1) simplificarea procedurilor de obţinere a actelor permisive pentru persoanele fizice şi juridice care efectuează exportul producţiei vegetale (în continuare – solicitanţi);
    2) utilizarea ghişeului unic pentru eliberarea actelor permisive, conform cadrului normativ privind ghişeul unic.
II. AUTORITĂŢILE RESPONSABILE
    3. Autorităţile şi instituţiile implicate în executarea prezentului Regulament sînt:
    1) Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare;
    2) Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor;
    3) Î.S. „Centrul de Carantină, Identificare, Expertize de Arbitraj şi Dezinfectare a Producţiei”.
III. ACŢIUNEA REGULAMENTULUI
    4. Prevederile prezentului Regulament se aplică actelor permisive şi procedurilor ce ţin de eliberarea certificatului fitosanitar/certificatului de reexport şi se referă la următoarele acte permisive:
    1) certificatul privind respectarea regulilor de utilizare a produselor de uz fitosanitar şi a fertilizanţilor, la cererea ţării importatoare;
    2) certificatul fitosanitar al ţării de origine, în cazul eliberării certificatului de reexport;
    3) certificatul de expertiză de carantină al plantelor şi al produselor vegetale supuse regimului de carantină fitosanitară care urmează să fie exportate;
    4) actul privind controlul producţiei de origine vegetală şi al mijlocului de transport, la cererea ţării importatoare.
IV. CREAREA ŞI FUNCŢIONAREA GHIŞEULUI UNIC
    5. Pentru eliberarea tuturor actelor permisive indicate în capitolul III se instituie ghişeul unic de tip mixt la toate subdiviziunile teritoriale ale Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor.
    6. Activitatea ghişeului unic este organizată de conducătorul subdiviziunii teritoriale a Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor în cadrul căreia se creează.
    7. Graficul de lucru al ghişeului unic şi al Î.S. „Centrul de Carantină, Identificare, Expertize de Arbitraj şi Dezinfectare a Producţiei” se  stabileşte astfel încît să acopere necesităţile examinării şi executării tuturor cererilor de eliberare a actelor permisive, în special în perioadele de export sezonier intens.
V. PROCEDURA DE ELIBERARE
A CERTIFICATULUI FITOSANITAR
    8. Pentru obţinerea certificatului fitosanitar, solicitantul depune o cerere la ghişeul unic din raza de depozitare a încărcăturilor destinate exportului sau reexportului, în unul din următoarele moduri:
    1) personal (sau prin intermediul unui reprezentant împuternicit al său);
    2) prin scrisoare recomandată;
    3) prin poşta electronică (sub formă de document electronic cu semnătură digitală);
    4) prin sistemele informatice specializate de comunicare şi schimb de date în format electronic (la momentul implementării Programului de reinginerare a serviciului).
    9. Cerere de eliberare a certificatului fitosanitar se consideră cererea de iniţiere a tuturor procedurilor aferente eliberării actelor permisive complementare (controlul documentar, controlul identităţii şi controlul fizic, cu prelevarea probelor, precum şi expertiza de laborator).
    10. Pentru fiecare solicitant al certificatului fitosanitar, la prima cerere depusă la ghişeul unic, se întocmeşte un dosar tehnic unic.
    11. Dosarul tehnic conţine documentele prevăzute la punctul 14 din prezentul Regulament şi actele permisive emise pe parcursul activităţii solicitantului respectiv.
    12. Dosarul se menţine, după caz, în format electronic sau pe suport de hîrtie.
    13. În cazul în care un document necesar pentru emiterea actului permisiv se află în dosarul personal al solicitantului şi este valabil, prezentarea repetată a acestuia nu este necesară.
    14. La cerere sînt anexate copiile actelor necesare, conform normelor legale, după cum urmează:
    1) certificatul privind respectarea regulilor de utilizare a produselor de uz fitosanitar şi a fertilizanţilor, la cererea ţării importatoare, eliberat de către subdiviziunea teritorială respectivă a Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor;
    2) certificatul fitosanitar al ţării de origine, în cazul reexportului;
    3) copia de pe contractul de vînzare-cumpărare sau de pe un alt act juridic civil în baza căruia se efectuează exportul sau reexportul plantelor, al produselor vegetale şi al bunurilor conexe supuse regimului de carantină fitosanitară;
    4) copia de pe factura fiscală sau de pe factura de expediţie a încărcăturii;
    5) certificatul expertizei de carantină  şi raportul de încercări de laborator, eliberat în condiţiile prezentului Regulament;
    6) certificatul de calitate, eliberat de un laborator acreditat, în cazul exportului cerealelor.
    15. În cazul în care cererea se depune prin poşta electronică, copiile documentelor se anexează în format scanat electronic.
    16. Dacă unul sau mai multe documente necesare eliberării certificatului fitosanitar au fost depuse de solicitant anterior şi sînt valabile pînă în prezent, depunerea lor repetată nu este necesară pentru eliberarea altui certificat. În acest caz, în cerere se face menţiunea despre data depunerii anterioare.
    17. Cererea pentru obţinerea certificatului fitosanitar va conţine doar datele de referinţă la aceste documente, precum numărul, data contractului de vînzare-cumpărare, numărul facturii fiscale.
    18. Procedurile de eliberare a actului de control al producţiei şi al unităţii de transport, precum şi de obţinere a certificatului de expertiză de carantină în cadrul ghişeului unic sînt descrise în punctele 22, 23 şi 24 din prezentul Regulament.
    19. Cererea de eliberare a certificatului fitosanitar se examinează în modul stabilit de prezentul Regulament.
    20. În cazul în care pentru eliberarea certificatului fitosanitar este necesară eliberarea unui/unor acte permisive complementare, menţionate în punctul 14 din prezentul Regulament, procedura de emitere a acestora se realizează prin ghişeul unic din teritoriul respectiv, fără a fi necesară depunerea unei cereri suplimentare din partea solicitantului.
    21. Cererea poate fi refuzată din cauza nerespectării condiţiilor stabilite la punctul 14 din prezentul Regulament.
    22. Organizarea controlului producţiei şi unităţii de transport ţine de competenţa funcţionarului ghişeului unic – inspectorul subdiviziunii teritoriale respective din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor, responsabil pentru emiterea certificatului fitosanitar, care, în acest scop:
    1) recepţionează cererea pentru obţinerea certificatului fitosanitar;
    2) efectuează controlul fitosanitar, prelevă şi transmite probele necesare pentru efectuarea expertizei de carantină;
    3) în caz de necesitate, perfectează actul privind efectuarea controlului fitosanitar al producţiei şi unităţilor de transport şi al altor bunuri conexe supuse regimului de carantină fitosanitară, după efectuarea controlului respectiv;
    4) anexează actul de control la dosarul cu cererea şi documentele necesare pentru obţinerea certificatului fitosanitar.
    23. Organizarea expertizei de carantină ţine de competenţa funcţionarului ghişeului unic.
    24. În scopul organizării expertizei:
    1) probele prelevate în urma controlului producţiei şi unităţii de transport şi procesul-verbal de prelevare a probelor pentru efectuarea expertizei de carantină sînt expediate de către funcţionarul ghişeului unic la Î.S. „Centrul de Carantină, Identificare, Expertize de Arbitraj şi Dezinfectare a Producţiei”;
    2) Î.S. „Centrul de Carantină, Identificare, Expertize de Arbitraj şi Dezinfectare a Producţiei” recepţionează probele transmise de către inspectorul din cadrul subdiviziunii teritoriale respective a Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor;
    3) după efectuarea examinării şi investigaţiilor de laborator, Î.S. „Centrul de Carantină, Identificare, Expertize de Arbitraj şi Dezinfectare a Producţiei” perfectează raportul de încercări şi certificatul de expertiză de carantină al plantelor şi al produselor vegetale supuse regimului de carantină fitosanitară care urmează să fie exportate şi le expediază în format electronic prin email, fax sau alt sistem informatic specializat către funcţionarul ghişeului unic;
    4) funcţionarul ghişeului unic recepţionează certificatul de expertiză şi raportul de încercări de laborator şi le anexează la dosarul cu cererea şi documentele necesare pentru obţinerea certificatului fitosanitar.
VI. PLĂŢILE ŞI TERMENUL DE ELIBERARE
A CERTIFICATULUI FITOSANITAR
    25. Certificatul fitosanitar se eliberează în termen de pînă la 5 zile, în cazul deţinerii de către funcţionarul ghişeului unic al dosarului integral.
    26. Orice taxă de eliberare a actelor permisive urmează să fie prevăzută în Nomenclatorul actelor permisive, anexă la Legea nr.160 din 22 iulie 2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător, şi adusă la cunoştinţa solicitanţilor prin intermediul paginii web oficiale a Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor.
    27. Solicitantul achită taxa fixă sau taxa calculată în funcţie de componentele cantitative la contul indicat pe pagina web a Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor şi anexează confirmarea plăţii la cererea de eliberare a actului permisiv.
    28. Solicitantul care intenţionează să obţină mai multe acte permisive într-o perioadă anumită este în drept să achite în avans taxele pentru mai multe acte permisive. În acest caz, la prima cerere se anexează confirmarea plăţii, iar în cererile următoare de emitere a actului permisiv se va indica numărul şi data documentului prin care s-a efectuat plata taxei în avans. Autoritatea emitentă va ţine evidenţa plăţilor în dosarul tehnic al solicitantului.
    29. Î.S. „Centrul de Carantină, Identificare, Expertize de Arbitraj şi Dezinfectare a Producţiei” îşi asumă responsabilitatea de a elibera facturile fiscale privind prestarea serviciilor de laborator prin intermediul unei scrisori recomandate sau prin intermediul sistemului informaţional e-Factura, sau personal solicitantului pe suport de hîrtie.
VII. RESPONSABILITĂŢI
    30. Pentru încălcarea prevederilor prezentului Regulament, inclusiv în ceea ce priveşte asigurarea corectitudinii şi completitudinii informaţiei, înregistrarea şi transmiterea datelor cu caracter personal, funcţionarii antrenaţi în activitatea ghişeului unic poartă răspundere disciplinară şi/sau contravenţională.
    31. Solicitanţii pot depune petiţii privind activitatea ghişeului unic la Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare sau la Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor, în conformitate cu competenţele funcţionale ale acestora, care au obligaţia de a asigura, în concordanţă cu prevederile legislaţiei în vigoare, respectarea termenelor de examinare şi soluţionare a cererilor solicitanţilor.
    32. În cazul în care prevederile prezentului Regulament au fost încălcate de către unul dintre funcţionarii autorităţii vizate, aceasta informează în scris, în regim de urgenţă, părţile interesate, iar în caz de necesitate, acoperă cheltuielile şi prejudiciul cauzat. În aceste situaţii, funcţionarul autorităţii poartă răspundere în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare şi actelor normative departamentale.