HKK55/2014
ID intern unic:  356261
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA DE CONTURI
HOTĂRÎRE Nr. 55
din  08.12.2014
cu privire la Raportul auditului conformităţii procesului
 de subvenţionare a agriculturii în anul 2013
Publicat : 16.01.2015 în Monitorul Oficial Nr. 1-10     art Nr : 1
    Curtea de Conturi, în prezenţa dlui Petru Maleru, director al Agenţiei de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură, dlui Nicolae Ciubuc, director adjunct al Agenţiei de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură, dnei Ala Pînzari, şef al Direcţiei finanţe şi buget, contabil-şef al Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare, dlui Viorel Pană, şef al Direcţiei finanţele economiei naţionale, cheltuieli capitale şi achiziţii publice a Ministerului Finanţelor, dnei Elena Masleanschi, şef adjunct al Direcţiei contabilizare plăţi a Agenţiei de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură, dlui Anatol Moraru, director general al Î.S. „Centrul Republican pentru Ameliorarea şi Reproducţia Animalelor”, călăuzindu-se de art.2 alin.(1) şi art.4 alin.(1) lit.a) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.20081, a examinat Raportul auditului conformităţii procesului de subvenţionare a agriculturii în anul 2013.
    ______________________________
    1 M.O., 2008, nr.237-240, art.864.

    Misiunea de audit a fost realizată în temeiul art.28 şi art.31 din Legea nr.261-XVI din 05.12.2008 şi în conformitate cu Programul activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 20142, avînd drept scop oferirea unei asigurări rezonabile că sistemul de management financiar şi control organizat de către Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare (în continuare – MAIA) şi Agenţia de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură (în continuare – AIPA) este unul conform şi întruneşte rigorile de gestiune legală şi regulamentară a fondurilor publice (destinate subvenţionării producătorilor agricoli).
    _______________________________
    2 Hotărîrea Curţii de Conturi nr.61 din 11.12.2013 „Privind aprobarea Programului activităţii de audit a Curţii de Conturi pe anul 2014”, cu modificările şi completările ulterioare.

    Auditul a fost efectuat conform Standardelor Internaţionale de Audit3, abordarea fiind bazată pe evaluarea relevanţei şi plenitudinii cadrului de reguli şi proceduri aplicate de autorităţile de resort în administrarea domeniului vizat.
    _______________________________
    3 Hotărîrea Curţii de Conturi nr.60 din 11.12.2013 „Cu privire la aplicarea Standardelor Internaţionale de Audit ale Instituţiilor Supreme de Audit de nivelul 3 – ISSAI 100, ISSAI 200, ISSAI 300, ISSAI 400, în cadrul misiunilor de audit ale Curţii de Conturi”; Hotărîrea Curţii de Conturi nr.7 din 10.03.2014 „Cu privire la aplicarea Liniilor Directoare de Audit (ISSAI 1000-9999) în cadrul auditului public”.

    Auditul a cuprins activităţile instituţionale şi operaţionale aferente politicilor publice de subvenţionare a producătorilor agricoli, precum şi instrumentele de administrare a resurselor alocate, realizate de către managementul MAIA şi AIPA în exerciţiul bugetar 2013.
    Cu aplicarea pragului de semnificaţie, probele de audit au fost acumulate de la MAIA, AIPA, precum şi de la 50 beneficiari de subvenţii, prin evaluarea sistemului de control intern, testarea controalelor-cheie, aplicarea testelor în detaliu asupra operaţiunilor economico-financiare. Auditarea proceselor per ansamblu, inclusiv prin măsurarea impactului aferent, s-a efectuat prin verificarea a 339 cereri de subvenţionare (sau 8,6% din numărul cererilor finanţate în anul 2013), cu valoarea subvenţiilor acordate de 190,8 mil.lei (sau 42% din total). De asemenea, au fost utilizate informaţiile din baza de date a Inspectoratului Fiscal Principal de Stat.
    Examinînd rezultatele auditului şi audiind Raportul prezentat, precum şi explicaţiile persoanelor cu funcţii de răspundere prezente în şedinţa publică, Curtea de Conturi
a constatat:
    autorităţile responsabile de subvenţionarea producătorilor agricoli (MAIA şi AIPA) au realizat un set de măsuri instituţionale, inclusiv prin adaptarea şi promovarea sistemelor avansate de susţinere a sectorului vizat, bazate pe criterii relevante. În acelaşi timp, autorităţile în cauză nu şi-au asumat în mod plenar angajamente punctuale pentru realizarea unui impact economic şi social rezultat din sporirea competitivităţii sectorului agricol. Astfel, auditul public extern atestă că sistemul actual de subvenţionare este afectat de deficienţe şi iregularităţi, care se exprimă prin:
    • neprioritizarea sectoarelor-cheie generatoare de plusvaloare şi necorelarea strategiilor de dezvoltare cu disponibilităţile efective de suport financiar;
    • aplicarea neuniformă a cadrului regulator, existenţa vidului de norme şi prevederilor ambigue, generatoare de carenţe şi disfuncţionalităţi;
    • absenţa unor proceduri clare, coerente şi standardizate privind verificarea corespunderii cererii de subvenţionare criteriilor de eligibilitate;
    • lipsa obiectivelor măsurabile aferente evaluării impactului subvenţionării;
    • neracordarea resurselor alocate la principiile de cost-eficienţă şi de rezultate;
    • alocarea subvenţiilor în lipsa setului complet de documente regulamentar stabilit;
    • implementarea necorespunzătoare de către AIPA a sistemului de control intern aferent subvenţionării, potrivit rigorilor Legii nr.229 din 23.09.2010 privind controlul financiar public intern;
    • deficitul de predictibilitate şi transparenţă a cadrului instituţional privind procesul de subvenţionare per ansamblu.
    Reieşind din cele expuse, în temeiul art.7 alin.(1) lit.a), art.15 alin.(2) şi alin.(4), art.16 lit.c) şi art.34 alin.(3) din Legea nr.261-XVI din 05.12.2008, Curtea de Conturi
hotărăşte:
    1. Se aprobă Raportul auditului conformităţii procesului de subvenţionare a agriculturii în anul 2013, anexat la prezenta Hotărîre.
    2. Prezenta Hotărîre şi Raportul de audit se remit:
    2.1. Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare, Agenţiei de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură şi Î.S. „Centrul Republican pentru Ameliorarea şi Reproducţia Animalelor”, pentru conformare, şi se cere implementarea punctuală a măsurilor de remediere a deficienţelor elucidate în Raportul de audit, o atenţie primordială, în acest sens, acordînd:
    - reconceptualizării/redefinirii strategiilor şi politicilor publice în materie de subvenţii, convergenţei acestora cu disponibilităţile financiare sustenabile, precum şi racordării la indicatori de productivitate, cost-eficienţă şi impact;
    - standardizării cadrului regulator aferent proceselor şi procedurilor operaţionale aplicate de AIPA, asigurării predictibilităţii şi transparenţei funcţionării institutului de subvenţionare în ansamblu;
    - promovării exprese a principiilor egalităţii de şanse şi neutralităţii în raport cu toţi potenţialii beneficiari de resurse publice;
    2.2. Ministerului Finanţelor, pentru informare şi luare de atitudine, şi se cere aprobarea cadrului normativ-metodologic în materie de evidenţă contabilă şi de declarare, în scopuri fiscale, a veniturilor şi cheltuielilor aferente subvenţionării în agricultură;
    2.3. Inspectoratului Fiscal Principal de Stat şi se cere verificarea corectitudinii/plenitudinii declarării, în scopuri fiscale, a veniturilor şi cheltuielilor aferente subvenţionării în agricultură în anii 2010-2013;
    2.4. Guvernului Republicii Moldova, pentru informare şi examinare, după caz, a raportului Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare şi Agenţiei de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură privind impactul subvenţionării producătorilor agricoli asupra dezvoltării sectorului rural, în general, şi a ramurii agricole, în particular;
    2.5. Procuraturii Generale, spre examinare, conform competenţei, precum şi materialele auditului privind subvenţiile acordate la 4 agenţi economici;
    2.6. Comisiilor parlamentare permanente: economie, buget şi finanţe; agricultură şi industrie alimentară, pentru informare.
    3. Dată fiind revendicarea în Raportul de audit, anexat la prezenta Hotărîre, a recomandărilor neimplementate ale misiunilor precedente de audit extern, se exclude din regim de monitorizare Hotărîrea Curţii de Conturi nr.30 din 02.08.2011 „Privind Raportul auditului utilizării mijloacelor destinate subvenţionării în agricultură în exerciţiul bugetar 2010”.
    4. Se ia act de faptul că, pe parcursul auditului, Agenţia de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură a restituit în buget mijloacele financiare aferente subvenţiilor acordate neregulamentar, în sumă de 963,8 mii lei.
    5. Despre măsurile întreprinse pentru executarea subpunctelor 2.1-2.3 din prezenta Hotărîre, se va informa Curtea de Conturi în termen de 6 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, cu excepţia recomandărilor nr.1-3 din Raportul de audit, pentru a căror executare/implementare se stabileşte termenul de 18 luni, cu informarea semestrială privind măsurile întreprinse.
    6. Prezenta Hotărîre se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

    PREȘEDINTELE CURȚII DE CONTURI                             Serafim URECHEAN

    Nr. 55. Chişinău, 8 decembrie 2014.

    raport