AMAEIE/1997
ID intern unic:  356787
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE ŞI INTEGRĂRII EUROPENE
ACORD Nr. 1997
din  28.11.1997
între Guvernul Republicii Moldova, Guvernul Federaţiei Ruse,
Guvernul Republicii Bulgaria şi Cabinetul de Miniştri al Ucrainei
cu privire la colaborarea în domeniul transportării materialelor
nucleare între Federaţia Rusă şi Republica Bulgaria prin teritoriul
Republicii Moldova şi teritoriul Ucrainei*

Publicat : 30.12.2006 în Tratate Internationale Nr. 38     art Nr : 278     Data intrarii in vigoare : 16.04.2003
    _________________________
    * În vigoare pentru Republica Moldova din 16 aprilie 2003.

    Guvernul Republicii Moldova, Guvernul Federaţiei Ruse, Guvernul Republicii Bulgaria şi Cabinetul de Miniştri al Ucrainei, denumite în continuare Părţi,
    reieşind din relaţiile de prietenie dintre aceste state,
    tinzând să dezvolte colaborarea în domeniul folosirii paşnice a energiei atomice,
    recunoscând oportunitatea transportării combustibilului nuclear neutilizat şi utilizat şi a altor materiale nucleare între Federaţia Rusă şi Republica Bulgaria prin teritoriul Republicii Moldova şi teritoriul Ucrainei,
    călăuzindu-se de actele normative şi de tratatele internaţionale în vigoare ale statelor Părţilor, care reglementează transportarea materialelor nucleare, ţinând cont de documentele Agenţiei Internaţionale pentru Energia Atomică (A.I.E.A.),
    au convenit asupra celor ce urmează:
Articolul 1
    Părţile colaborează în domeniul transportării combustibilului nuclear neutilizat şi utilizat, uranului natural, hexafloururii de uran şi altor materiale nucleare, ce se referă la ciclul combustibilului nuclear, precum şi la seturile deşerte ale ambalajului de transportare a acestor materiale, denumite în continuare încărcături speciale, din Federaţia Rusă în Republica Bulgaria şi din Republica Bulgaria în Federaţia Rusă în tranzit prin teritoriul Republicii Moldova şi teritoriul Ucrainei.
    Articolul 2 Organele competente ale Părţilor sunt:
    pentru problemele ce ţin de realizarea prevederilor prezentului Acord şi examinarea problemelor litigioase:
    pentru Partea Moldovenească - Departamentul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale al Republicii Moldova;
    pentru Partea Rusa - Ministerul pentru Energia Nucleară al Federajiei Ruse;
    pentru Partea Bulgară - Comitetul pentru Energetică al Republicii Bulgaria;
    pentru Partea Ucraineană - Ministerul Protecţiei Mediului Natural înconjurător şi Securităţii Nucleare al Ucrainei;
    pentru problemele reglementării şi supravegherii securităţii nucleare şi a protecţiei radiologice:
    pentru Partea Moldovenească - Departamentul Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică al Republicii Moldova;
    pentru Partea Rusa - Organul Federal de Supraveghere asupra Securităţii Nucleare şi Radiologice al Rusiei;
    pentru Partea Bulgară - Comitetul pentru Utilizarea Energiei Nucleare în Scopuri Paşnice;
    pentru Partea Ucraineană - Ministerul Protecţiei Mediului Natural înconjurător şi Securităţii Nucleare al Ucrainei;
    pentru problemele ce ţin de protecţia fizică a încărcăturilor speciale şi, în particular, paza lor:
    pentru Partea Moldovenească - Ministerul Afacerilor Interne al Republicii Moldova;
    pentru Partea Rusă - Ministerul Federaţiei Ruse pentru Energia Nucleară (protecţia fizică, cu excepţia pazei) şi Ministerul Afacerilor Interne al Federaţiei Ruse (paza);
    pentru Partea Bulgară - Ministerul Afacerilor Interne;
    pentru Partea Ucraineană - Ministerul Protecţiei Mediului Natural înconjurător şi Securităţii Nucleare al Ucrainei (protecţia fizică, cu excepţia pazei) şi Ministerul Afacerilor Interne al Ucrainei (paza);
    pentru problemele transportării:
    pentru Partea Moldovenească - Calea Ferată a Moldovei;
    pentru Partea Rusa - Ministerul Căilor de Comunicaţie al Federaţiei Ruse;
    pentru Partea Bulgara - Ministerul Transporturilor;
    pentru Partea Ucraineană - Ministerul Transporturilor al Ucrainei.
Articolul 3
    1. Transportarea încarcăturilor speciale se efectuează cu transportul feroviar şi naval prin teritoriul Republicii Moldova, Federaţiei Ruse, Republicii Bulgaria şi Ucrainei.
    2. Transbordarea încărcăturilor speciale se efectuează în portul Reni, Ucraina, sau în cazul circumstanţelor excepţionale, în alte puncte, determinate de organele competente ale Părţilor cointeresate.
Articolul 4
    1. Condiţie obligatorie pentru efectuarea transportării încărcăturilor speciale în cadrul prezentului Acord, sînt contractele încheiate între persoanele juridice respective din Federaţia Rusă şi Republica Bulgaria.
    2. Partea Moldoveneasca şi Ucraineană asigura tranzitul transportului cu încărcături speciale prin teritoriile lor.
    3. Operaţiunile de transportare în teritoriile statelor Parţilor se efectuează în baza cerinţelor legislaţiilor naponale ale statelor Părţilor, care reglementează transportarea încărcăturilor speciale cu transport feroviar şi naval şi a documentelor internaţionale, indicate în anexa 1, care este parte integrantă a prezentului Acord.
    4. Modul întocmirii permiselor de tranzit al transportului cu încărcături speciale prin teritoriul Republicii Moldova şi teritoriul Ucrainei se reglementează respectiv de legislaţia Republicii Moldova şi legislaţia Ucrainei
    5. Organele competente ale Părţilor elaborează "Condiţiile de organizare şi efectuare a transportării încărcăturilor speciale cu transportul feroviar," cerinţele faţă de conţinutul cărora sînt expuse în anexa 2, care este parte integrantă a prezentului Acord.
Articolul 5
    1. Modul însoţirii de către personalul tehnic a încărcăturilor speciale, dacă această însoţire este necesară, se determină în contractele, încheiate de persoanele juridice respective ale Federaţiei Ruse şi Republicii Bulgaria.
    2. Părţile asigură pe teritoriile statelor sale condiţiile necesare pentru îndeplinirea de către personalul tehnic de însoţire a sarcinilor încredinţate şi pentru activitatea lui vitală normală.
Articolul 6
    1. Fiecare Parte, în cadrul prezentului Acord, legislaţiei naţionale a statului său şi în conformitate cu dreptul internaţional, întreprinde masurile necesare pentru asigurarea protecţiei fizice a încărcaturilor speciale, care se află în limitele teritoriului statului ei, la un nivel nu mai mic decît cel prevăzut de Convenţia cu privire la protecţia fizică a materialului nuclear INFCIRC /274/ Rev.I A.I.E.A., 1980.
    2. Combustibilul nuclear utilizat şi hexaflourura de uran pe tot parcursul rutei de transportare se asigură cu pază înarmata. Necesitatea asigurării cu paza înarmată a altor încărcături speciale se determină de legislaţiile naţionale ale statelor Părţilor.
    3. Punctele de schimb a gărzii şi transmiterea obligaţiilor de asigurare cu pază a transporturilor cu încărcături speciale în tranzit sunt:
    - stafia feroviară "Hutor Mihailovsckii", Ucraina;
    - staţia feroviară "Kupiansk-Sortirovocinîi", Ucraina;
    - staţia feroviară "Razdelinaia'% Ucraina;
    - portul Reni, Ucraina.
    4. Părţile asigură securitatea aflarii în zonele coordonate din teritoriul statelor lor a gărzilor altor Părţi, desemnate pentru paza transporturilor, cazarea lor, întoarcerea fără obstacol în efectiv complet, cu armamentul şi echipamentul din dotare, folosirea de către gărzi a liniilor de comunicaţii, precum şi, în caz de necesitate, efectuează asistenţa tehnico-materială şi medicală a personalului de pază.
    5. Modul de schimb al gărzilor, condiţiile aflării gărzilor înarmate pe teritoriul statului limitrof, modul de acces a persoanelor împuternicite la mijlocul de transport, se expune în documentele coordonate reciproc cu organele competente ale Părţilor statelor Hmitrofe, responsabile pentru asigurarea protecţiei fizice şi de pază a încărcăturilor speciale.
    6. Responsabilitatea pentru pierderea încărcăturilor speciale sau a unei părţi ale acestora o poartă Partea sub jurisdicţia căreia s-a aflat garda, care înfăptuia paza încărcăturilor speciale la momentul pierderii, iar în cazurile în care încărcăturile speciale s-au transportat fără pază - Partea pe teritoriul căreia a avut loc pierderea.
Articolul 7
    1. În scopurile prezentului Acord noţiunile "incident nuclear", "prejudiciu nuclear" şi "operator" au sensurile prevăzute de Convenţia de la Viena privind răspunderea civilă pentru prejudiciile nucleare, de la 21 mai 1963.
    2. Răspunderea pentru prejudiciul nuclear, care a avut loc în urma incidentului nuclear ce s-a produs în timpul transportării încărcăturilor speciale, o poartă în conformitate cu prevederile Convenţiei de la Viena privind răspunderea civilă pentru prejudiciul nucleare, de la 21 mai 1963:
    operatorul rus - la transportarea încărcăturilor speciale din Federaţia Rusă în Republica Bulgaria pînă la momentul transmiterii răspunderii pe teritoriul Republicii Bulgaria în punctul menţionat în contractul operatorilor;
    operatorul bulgar - la transportarea încărcaturilor speciale din Republica Bulgaria în Federafia Rusă pînă la momentul transmiterii
    răspunderii pe teritoriul Federaţiei Ruse în punctul menţionat în contractul operatorilor.
    3. Părţile rusă şi bulgară garantează îndeplinirea obligaţiilor financiare ale operatorilor, care se află sub jurisdicţia lor, în măsura ce nu depăşeşte suma minimală de responsabilitate a operatorului, prevăzute de Convenţia de la Viena privind răspunderea civilă pentru prejudiciul nuclear din 21 mai 1963.
Articolul 8
    1. Lichidarea consecinţelor avariei, care nu a dus sau a dus ]a incidentul nuclear în timpul transportării încărcăturilor speciale, în cadrul prezentului Acord, precum şi asigurarea cu pază şi mijloace de comunicare în raionul avariei se efectuează de statul Părţii, pe teritoriul căreia s-a produs acest eveniment.
    2. In caz de solicitare oficială a ajutorului de către Partea pe teritoriul statului căreia s-a produs avaria, care nu a dus sau a dus la incidentul nuclear, alte Părţi îndreaptă personalul său pentru lichidarea consecinţelor unei asemenea avarii în conformitate cu obligaţiile internaţionale asumate.
    3. Partea statului operatorului, care poartă răspunderea pentru prejudiciul nuclear, garantează recuperarea cheltuielilor legate de lichidarea consecinţelor incidentului nuclear, în termen de o lună din momentul recunoaşterii cerinţelor financiare ale Părţii, pe teritoriul statului căreia s-a produs avaria, dacă Părţile nu au stabilit un alt termen.
    4. Pentru soluţionarea problemelor, apărute în legătură cu avariile produse în timpul transportării încărcaturilor speciale, inclusiv şi a problemelor privind recuperarea daunelor, Părţile numesc, în caz de necesitate, comisii multilaterale speciale, inclusiv şi interguvernamentale.
Articolul 9
    1. Organele competente ale Părţilor se vor informa în prealabil în scris despre transportarea planificată a încărcăturilor speciale, nu mai târziu decât cu 20 de zile înainte de începutul transportării încărcăturilor speciale.
    2. Părţile asigură confidenţialitatea informaţiei legate de transportarea încărcăturilor speciale din cadrul prezentului Acord şi iau măsurile corespunzătoare ce ar exclude divulgarea ei.
Articolul 10
    1. Fiecare Parte poate face propuneri privind modificarea prezentului Acord. Propunerile se transmit Depozitarului, care informează celelalte Părţi despre propunerea parvenită. După primirea consimţământului în scris a tuturor Părţilor privind modificările propuse, ultimele se adoptă prin întocmirea unui Protocol, care intră în vigoare în modul prevăzut de punctul 2 al prezentului articol.
    2. Prezentul Acord intră în vigoare din data ultimei înştiinţări privind îndeplinirea de către Părţi a procedurilor interne, necesare pentru intrarea lui în vigoare.
    3. Prezentul Acord se încheie pentru un termen de zece ani. Acţiunea lui se prelungeşte automat pentru următoarele termene de zece ani, dacă nici una dintre Părţi nu a notificat prin canale diplomatice Depozitarul, cu cel puţin 12 luni până la încetarea termenului de acţiune al Acordului, despre intenţia sa de a-I denunţa.
Articolul 11
    1. Depozitar al prezentului Acord este Guvernul Republicii Bulgaria.
    2. Depozitarul informează Părţile despre primirea înştiinţărilor privind îndeplinirea procedurilor interne necesare pentru intrarea în vigoare a Acordului, precum şi despre data intrării lui în vigoare.
    3. Depozitarul informează Părţile despre propunerile parvenite privind modificarea Acordului şi despre propunerile primite de la celelalte Părţi privind aceste propuneri.
    4. în cazul când a fost primit acordul tuturor Părţilor privind propunerile propuse, Depozitarul convoacă şedinţa Părţilor pentru adoptarea Protocolului privind modificarea Acordului.
    Întocmit la Sofia la 28 noiembrie 1997 în patru exemplare originale, fiecare în limbile moldovenească, rusă, bulgară şi ucraineană. în cazul apariţiei divergenţelor la interpretarea textelor în diferite limbi, textul în limba rusă va prevala.

Anexa nr. l
la Acordul dintre Guvernul Republicii Moldova, Guvernul
Federaţiei Ruse, Guvernul Republicii
Bulgaria şi Cabinetul
de Miniştri al Ucrainei cu
privire la colaborarea în domeniul
transportării
materialelor nucleare dintre Federaţia Rusă şi
Republica Bulgaria prin teritoriul Republicii Moldova şi
teritoriul Ucrainei

    1. Lista documentelor internaţionale ce reglementează transportarea încărcăturilor speciale cu transportul terestru şi naval.
    1.1. Convenţia cu privire la protecţia fizică a materialului nuclear, din 8 februarie 1987 (INFCIRC/274/Rev I.)
    1.2. Convenţia privind înştiinţarea operativă despre accidentul nuclear, de la 26 septembrie 1986.
    1.3. Convenţia privind ajutorul în caz de accident nuclear sau situaţie de avarie radioactivă, din 26 septembrie 1986.
    1.4. Convenţia de la Viena privind răspunderea civilă pentru prejudiciul nuclear, din 21 mai 1963.
    1.5. Regulile securităţii transportării a combustibilului nuclear utilizat de la staţiile atomo-electrice ale ţărilor membre C.A.E.R., Moscova, 1988.
    Partea 1. Transportarea pe cale ferată.
    Partea 2. Transportarea pe cale maritimă.
    2. Documentele A.I.E.A,:
    2.1. Regulile transportării inofensive a substanţelor radioactive (seria de editură A.I.E.A. pentru standardele de securitate nr.ST-1, 1996).
    2.2. Protecţia fizică a materialelor nucleare, INFCIRC/225/Rev.3.

Anexa nr. 2
la Acordul dintre Guvernul Republicii Moldova, Guvernul
Federaţiei Ruse, Guvernul Republicii Bulgaria
şi Cabinetul de
Miniştri al Ucrainei cu privire la colaborarea
în domeniul transportării
materialelor nucleare dintre Federaţia
Rusă şi Republica Bulgaria
prin teritoriul Republicii Moldova şi
teritoriul Ucrainei
    "Condiţiile de organizare şi executare a transporturilor încărcăturilor speciale pe calea ferată", elaborate în conformitate cu punctul 5, articolul 4 al prezentului Acord trebuie să reglementeze următoarele probleme:
    - întocmirea documentelor de transportare;
    - planificarea transportării;
    - interacţiunea dintre organele respective de conducere ale căilor ferate ale Părţilor;
    - interacţiunea dintre expeditor, destinatar, căile ferate, administraţia portului Reni şi organele care înfăptuiesc paza şi protecţia fizică a încărcăturilor speciale;
    - modul schimbului reciproc de informaţie dintre organizaţiile implicate la efectuarea transporturilor;
    - modul de asigurare a confidenţialităţii informaţiei legate de transportare;
    - condiţiile de plată a transportărilor şi a altor servicii legate de executarea lor;
    - perceperile administrative;
    - alte chestiuni ce ţin de organizarea transportării, condiţionate de particularităţile tehnologiei lor.