AMAE/1991
ID intern unic:  356850
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE
ACORD Nr. 1991
din  29.03.1991
de colaborare în sfera învăţămîntului şi ştiinţei între
Ministerul Ştiinţei şi Învăţămîntului
al Republicii Moldova
şi Ministerul Învăţămîntului al Republicii Georgia*
Publicat : 30.12.1999 în Tratate Internationale Nr. 18     art Nr : 415     Data intrarii in vigoare : 29.03.1991
   * Semnat la 29 martie 1991.
   În vigoare din ziua semnării.

   Ministerul Ştiinţei şi Învăţămîntului al Republicii Moldova şi Ministerul Învăţămîntului al Republicii Georgia, numite în continuare «Părţi Contractante»,
   în temeiul Acordului de colaborare economică şi culturală între Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Georgia,
   ţinînd seama de relaţiile care s-au stabilit între Părţi în domeniul culturii, învăţămîntului, economiei şi al problemelor organizatorice, precum şi de interesul mutual,
   exprimîndu-şi tendinţa de înnoire a conţinutului sistemelor naţionale de învăţămînt pe principiile umanismului şi dialogului între culturi,
   respectînd, totodată, particularităţile lor caracterologice,
   examinînd problemele de colaborare în sfera învăţămîntului şi ştiinţei,
   convin asupra următoarelor acţiuni:
Articolul 1
   Părţile Contractante pornesc de la recunoaşterea necondiţionată a suveranităţii în promovarea politicii învăţămîntului în toate tipurile de instituţii instructiv-educative, aflate în teritoriul lor.
Articolul 2
   Părţile Contractante convin:
   - să stabilească relaţii tehnico-ştiinţifice directe de colaborare în problemele de actualitate ale ştiinţei şi tehnicii între instituţiile de învăţămînt superior şi instituţiile ştiinţifice din subordine din Republica Moldova şi Republica Georgia:
   - să organizeze în comun conferinţe tehnico-ştiinţifice, consfătuiri, simpozioane, expoziţii în republici şi în străinătate;
   - să facă schimb reciproc de informaţii, bănci de informaţii privind programe ştiinţifice, realizări şi descoperiri, conferinţe, consilii ştiinţifice specializate;
   - să înfiinţeze laboratoare mixte de cercetare ştiinţifică, să efectueze lucrări de cercetare, proiectare şi experimentare ştiinţifică în probleme de interes comun;
   - să facă schimb de savanţi, specialişti, profesori, lectori, experţi, membri ai consiliilor ştiinţifice specializate;
   - să facă schimb de experienţă în organizarea şi dirijarea cercetărilor ştiinţifice, în activitatea de brevetare şi de acordare a licenţelor.
Articolul 3
   Părţile Contractante convin să colaboreze în pregătirea de cadre cu studii secundare de specialitate şi studii superioare, precum şi în pregătirea de cadre cu calificare ştiinţifică superioară, prin aspirantură şi doctorat în instituţiile de învăţămînt şi de cercetare ştiinţifică ale celeilalte Părţi.
   Părţile se obligă să sprijine participarea absolvenţilor instituţiilor de învăţămînt secundar ale Republicii Moldova la concursul de admitere în instituţiile de învăţămînt secundar de specialitate şi cele de învăţămînt superior ale Republicii Georgia şi a absolvenţilor instituţiilor de învăţămînt secundar ale Republicii Georgia - în instituţiile de învăţămînt secundar de specialitate şi cele de învăţămînt superior ale Republicii Moldova, în aceleaşi condiţii cu absolvenţii Părţii primitoare.
   Modul şi condiţiile de colaborare în domeniul pregătirii cadrelor sunt specificate în protocoale bilaterale corespunzătoare.
Articolul 4
   Părţile Contractante convin asupra colaborării în domeniul perfecţionării profesionale a cadrelor didactice, didactico-ştiinţifice şi ştiinţifice în instituţiile de învăţămînt superior şi cele de cercetare ştiinţifică din subordine ale celeilalte Părţi.
   Modul şi condiţiile de organizare a perfecţionării profesionale sunt specificate în protocoale corespunzătoare.
Articolul 5
   Părţile Contractante recunosc echivalenţa atestatelor, certificatelor şi diplomelor de studii secundare, tehnico-profesionale, secundare de specialitate şi superioare, eliberate absolvenţilor în Republica Moldova şi în Republica Georgia, independent de sistemul acceptat de apreciere a cunoştinţelor elevilor şi studenţilor (de cinci ori zece puncte).
Articolul 6
   Părţile Contractante convin asupra reglementării problemelor legate de producerea şi livrarea reciprocă de echipamente didactice, materiale ilustrative, mobilier, precum şi de aparate, materiale şi echipamente necesare desfăşurării cercetării ştiinţifice, şi a celor legate de modul de achitare a plăţilor în poziţiile coordonate. Relaţiile economice mutuale sunt stabilite într-un protocol.
Articolul 7
   Părţile Contractante convin să menţină în anul 1991 relaţiile economice între întreprinderile industriale ce execută comenzi ale sistemelor de învăţămînt din republici cel puţin la nivelul şi în limitele nomenclatorului stabilit prin sarcinile de plan pentru anul 1990.
Articolul 8
   Părţile Contractante efectuează, pe principii de reciprocitate, un schimb de experienţă între organele învăţămîntului public şi instituţiile de învăţămînt tehnico-profesional în problemele de organizare a pregătirii, recalificării şi perfecţionării profesionale a cadrelor, iar în caz de necesitate încheie înţelegeri speciale privind pregătirea, recalificarea şi perfecţionarea profesională a cadrelor, în funcţie de necesarul Părţilor.
Articolul 9
   Părţile Contractante fac schimb de documentaţie tehnică şi tehnologică privind echipamentele de clasă şi laborator, materiale didactico-ilustrative şi mijloace tehnice de instruire, fabricate în instituţiile de învăţămînt tehnico-profesional, organizează pe principii de cooperare producerea echipamentului necesar, schimbul de articole de garnitură şi comercializează produsul finit în condiţii reciproc avantajoase.
Articolul 10
   Părţile Contractante, conştiente de necesitatea de a lărgi relaţiile umanitare pe principii bilaterale şi multilaterale, convin să contribuie prin toate mijloacele la menţinerea relaţiilor stabilite între instituţiile instructiv-educaţionale ale Republicii Moldova şi cele ale Republicii Georgia, precum şi la lărgirea contactelor în sfera turismului şi excursiilor pentru elevi şi cadre didactice, la organizarea taberelor de muncă şi odihnă în comun, a festivalurilor, spartachiadelor, concursurilor de creaţie, olimpiadelor la disciplinele de studiu.
Articolul 11
   În scopul coordonării relaţiilor dintre republici, Părţile Contractante consideră oportună organizarea unui Consiliu coordonator permanent de colaborare, format din reprezentanţi ai Ministerelor învăţămîntului ale Părţilor Contractante.